Toon posts:

Wat voor speakers+geluidskaart kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er niet meer dan 600-700 aan uitgeven, maar minder is natuurlijk altijd leuk.

Voor speakers zat ik te denken aan een van deze 2:
Desktop Theater 5.1 DTT2200 Digital
voor 279,-
en
Desktop Theater 5.1 DTT2500 Digital
voor 525,-

wel een groot prijsverschil, maar wat zit er voor verschil tussen, alleen dat paneeltje of nog meer. Kon er namelijk niet uitkomen.
Wat kan je met dat paneeltje eigenlijk doen?

Als soundcard leek me het verstandigst om een SB Live! 5.1 te kopen van 219,-. want de Platinum vinnik iets te duur. maar wie weet... Wat is er 'extra' aan de platinum? dat er een draadloze afstandbediening bij zit, en dat paneeltje, waarvan de werking me niet echt duidelijk is wat je er nou mee kan doen.

Ik zal het vooral gebruiken om
Met stip op 1: Muziek luisteren (mp3)
ik luister vooral hardrock/metal maar ook een bietje trens. dus ook lage tonen moeten goed klinken en niet vervormen bij hoger volume.
Tevens kijk ik DVD dus daar moet ie ook goed voor zijn. Games boeien me niet zo heel erg.
Het liefst zou ik mijn Live/DTT op mijn stereo aansluiten zodat ik radio / cd ook via mijn pc kan luisten, dus een line-in zou geen overbodige luxe zijn, net als een xtra line out.

wat is de beste combie?
sb live 5.1 platinum + DTT 2200
sb live 5.1 DTT 2500
sb live 5.1 + DTT 2200

Verwijderd

Dit zou mijn keuze zijn:

MidiLand S4 7100 FL 399,-
Terratec SoundSystem SiXPack 5.1+ FL 255,-

Totaal FL 654,-

Verwijderd

Topicstarter
Ja leuk, maar leg dan uit waarom :?
linkje naar specs van die dingen?

wat ik dus wil is dus die dingen van Creative en niks anders, tenzij je dus links naar uitleg enzo van andere apparaten hebt.

Is trouwens die live platinum front panel niet hetzelfde als die DTT2500 met die panel?

Verwijderd

ik heb zelf sinds twee weken een creative soundblaster live player 5.1 met een DTT2200 en ik moet zeggen dat het me erg bevalt :)

Verwijderd

Topicstarter
Jah goh, bevallen doet het natuurlijk wel. Maar wat ik dus wil weten is dus wat ik had gevraagd aan het begin van deze thread.

• FireSt@rter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 10:34
Na lang luisteren heb ik zelf gekozen voor de ABIT SP50. Voelde toch net iets beter aan als de Creative

http://www.abit.nl/eng/product/mm/sp50.htm

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:04 schreef Da_man het volgende:
Ja leuk, maar leg dan uit waarom :?
linkje naar specs van die dingen?

wat ik dus wil is dus die dingen van Creative en niks anders, tenzij je dus links naar uitleg enzo van andere apparaten hebt.

Is trouwens die live platinum front panel niet hetzelfde als die DTT2500 met die panel?
In die reviews komt ook echt wel ergens dat Midiland setje langs. Echt niet verkeerd! Beter dan(subjectief) DDT setjes...

Muziek vind ik echt bagger door die game/surround setjes. Koop dan liever nieuwe speakers voor stereo-setje. Of anders dit:

Cambridge Audio A1(versterker) a 199,- richersound
Eltax Liberty 3+ a 179,- stuk
SB 128 a 50,-

Volgens mij betere optie voor muziek.

Nog review gevonden: http://www.tweakers.net/nieuws/15025?highlight=Midiland

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 22:14 schreef nevyn het volgende:

[..]

Cambridge Audio A1(versterker) a 199,- richersound
Eltax Liberty 3+ a 179,- stuk
SB 128 a 50,-

Volgens mij beter optie voor muziek.
link? specs? plaatje?
en waarom zijn die beter voor muziek dan?
moeten die op mijn stereo aangesloten worden?

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:19 schreef Da_man het volgende:

[..]

link? specs? plaatje?
en waarom zijn die beter voor muziek dan?
moeten die op mijn stereo aangesloten worden?
Een beter geluid. Meer bereik enz. Het is een uiterst subjectief iets maar voor iemand die eigenlijk voornamelijk muziek wil luisteren zal iedereen je hier op het forum zo'n DDT setje afraden. Dat moet je gewoon ervaren.

Plaatjes specs enz. kun je zelf wel vinden toch? Hier alvast een voorzet: www.richersounds.nl

hifi.pagina.nl

Verwijderd

Waarom, waarom.......
Ga gewoon ergens in een pc zaak luisteren naar verschillende setjes. Het is erg persoonlijk wat mooi klinkt.
Ik heb mijn SB128 PCI op een Akai versterker met 2 technics boxen aangesloten.
En dat vind ik nou mooi klinken!

8-)

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:30 schreef KHdV het volgende:
Waarom, waarom.......
Ga gewoon ergens in een pc zaak luisteren naar verschillende setjes. Het is erg persoonlijk wat mooi klinkt.

8-)
pr-cies ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik vooral handig vind aan die live platinum is dat je met dat frontje van alles er op aan kan sluiten enzo. zoals stereo. md, gitaar(?)

dus wat ik ook kan doen is iig zo;n live platium 5.1 te kopen en dan nog boxen erbij, maar welke. toch maar die dtt2200?
of is die veel minder dan de 2500?
of 'normale' boxen kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 22:30 schreef KHdV het volgende:
Waarom, waarom.......

ja, dat klinkt misschien ook wel mooi, maar je hebt maar 2 boxen. en ik wil toch ook wel 5.1 surround hebben voor dvd...

en om dan 5 lossen boxen te kopen vind ik toch ook een beetje teveel van het goeie.
het moet allemaal ook nog op mijn kamer passen nl :)

8-)

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:35 schreef Da_man het volgende:
Wat ik vooral handig vind aan die live platinum is dat je met dat frontje van alles er op aan kan sluiten enzo. zoals stereo. md, gitaar(?)

dus wat ik ook kan doen is iig zo;n live platium 5.1 te kopen en dan nog boxen erbij, maar welke. toch maar die dtt2200?
of is die veel minder dan de 2500?
of 'normale' boxen kopen?
Lukt met mijn AB van m'n stereo ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Misschien kan ik wel de
SB Live! 5.1 platinum kopen (event. 2e hands, dat scheelt weer)
en daarop de DTT 2500 op aan sluiten.
daar moet denk ik ook wel goed geluid uit komen, zowel voor DVD als Muziek, en soms games.
Maar is het handig om 2 van die bedieningspanelen te hebben (1 van de SB live, en 1 van de DTT)
want kan iemand ff wat bruikbare info geven over die panelen. want dat is nog wel iets wat ik wil weten.

Is er trouwens een groot verschil te horen tussen de FPS 1000 en de DTT 2200/2500?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:01

JT

VETAK y0

Cambridge is crap.

Waarom ?
DAAROM !

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 22:37 schreef nevyn het volgende:

[..]

Lukt met mijn AB van m'n stereo ook ;)
AB???? wtf is dat?
ik heb iig zo'n ding niet :)

Verwijderd

[b]
Is er trouwens een groot verschil te horen tussen de FPS 1000 en de DTT 2200/2500?
Wat denk je nou zelf, behalve dat het een paar honderd gulden scheelt?
(Luuuiiiisssteeereen!)
:r

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 augustus 2001 22:48 schreef KHdV het volgende:

[..]

Wat denk je nou zelf, behalve dat het een paar honderd gulden scheelt?
(Luuuiiiisssteeereen!)
:r
I take that as a Yes

ruim je je eigen kots wel op dan :+

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:47 schreef Da_man het volgende:

[..]

AB???? wtf is dat?
ik heb iig zo'n ding niet :)
AB aka AfstandsBediening

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Leg jij maar eens uit waarom je WEL creative wilt hebben. Ik word moe van mensen die zeggen waartussen moet ik kiezen: Creative/Creative
Creative/Creative

Antwoord, maak een goede koop en kijk verder dan je neus lang is. Ga ook eens kijken voor andere merken (die heel vaak een betere prijs kwaliteit verhouding hebben dan Creative).

Waarom een andere set?
Dat zal ik eens even haarfijn uitleggen:

* De sattelites zijn 1 weg, moeten een volledig frequentiespectrum weergeven, dat braken ze vervolgens uit (op redelijk volume) omdat het membraan zo klein is, ongeveer 2". Midrange is nauwelijks te herkennen als je bijvoorbeeld black metal ed. luistert op die set. Geen duidelijke Midrange dus. En geen zuivere higs omdat de sattelites een heel frequentiespectrum moeten weergeven en slechte/geen scheidingsfilters hebben. Door het kleine membraan kunnen de sattelite drivers geen redelijke volumes verwerken en krijg je enorm snel distortion, snel vervorming van het signaal, en dat wil je gewoon niet. Conclusie; de sattelites zijn brak.
* De woofer, komt tot een schaamtelijke 47Hz voor een 4"/5.25" woofer, en dat nog wel op ongeveer -3dB.
* Behuizing: plastic. Dat zegt genoeg over het cheapy ass design.
Nu de rest van de sets. Die baseert Creative altijd op de FPS1000, nu echter met ProLogic en of DD ondersteuning (DTT3500). En met optische ingang, waar de akoestische kwaliteit echter niet op vooruit gaat, ook niet de signaal/ruis verhouding. De sattelites zijn enkele millimeterz groter van de FPS sattelites en zijn in zwart uitgevoerd. Akoestische kwaliteit blijft dus praktisch hetzelfde, gezien Creative nog steeds gebruik maakt van 1weg sattelites (en scheidingsfilters zijn volgens mij niet eens aangebracht gezien ze schaamteloos een heel frequentiespectrum weergeven).
*Door de nieuwe behuizing van de woofer bij de DTT serie (t.o.v. de FPS serie + dat hij van hout is) komen de sets nog enkele Hz'en lager. Ook hebben de magneten een iets groter continu vermogen en is het membraan iets groter. Wat alles resulteert in enkele Hz'en lager en iets betere midrange, echter nog steeds niet voldoende. Ook nog steeds de gebruikelijke te stroeve ophanging, en te klein membraan (hooguit 5.25") van de woofer. Die krijgen natuurlijk nog steeds snel distortion op hoog niveau. Omdat de subwoofer moeite heeft met midbass en de sattelites ook, heb je bijna een gat in het frequentiebereik.
Dan de prijs kwaliteit verhouding. Van de DTT2500 en de DTT3500 is die enorm slecht. Je betaald F499,- of F850,- en je krijgt nog steeds kleine woofer- en sattelite drivers die snel distortion geven op redelijk volume, en dat wil je niet als je een heftig moment van een film zit te kijken, je wilt ook niet steeds het volume zachter zetten omdat je set anders niet echt goed klinkt.

* En dan nog de misleidende specs! Als voorbeeld: Creative DTT3500: Frequentiebereik: 20-20.000 Hz.
20Hz, ja op -18dB? Dat gaat hun niet lukken zonder een 10" membraan en grotere spoelen.
Dan nog Dolby5.1! Die surround mode bestaat al niet, die staat weergegeven bij de DTT2200, dat is een analoge set, zonder DD decoder. Je hebt dus niets aan het center kanaal, want deze geeft in princiepe weer wat de 2 fronts ook kunnen. Maarjah, 5.1 staat "cool" zeker met "Dolby" erbij. Maar de term is vaag en is niet van toepassing.

Conclusion:
* Creative biedt je een slechte prijskwaliteit verhouding en je hebt in die prijsklasse bijna altijd sets die alles ondersteunen wat Creative doet, maar hebben dan betere drivers, scheidingsfilters en akoestische kwaliteit, met als voorbeeld Videologic (vooral high end), Yamaha+Labtec (de goedkopere modellen) en Altec (alles van F150,- tot F900,-).

Hopend je nu voldoende toegelicht te hebben waarom je bijna altijd andere sets dan Creative aan kunt raden.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als tussentijdse conclusie:

SB Live 5.1 Platinum is goed (toch?)
Vooral met dat paneeltje waarmee je je stereo op aan kan sluiten.
Hoe sluit je dat dan aan?

DTT zuigt dus een 'beetje'.
Wat voor boxen dan?

wil iig dus wel 4 surround + 1 Center + Subwoofer hebben dan.
Alleen niet meer dan let's say 300,- totaal voor die boxen.
wat is aan te raden.

Verwijderd

Gevoeloze vingertoppen? :o

Netjes uiteen gezet...

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 12:57

GreeTz

took the red pill

* GreeTz stemt volledig in met de bovenstaande post om zo maar even aan te tonen dat er niet een ov andere mongool op dit forum rondhobbeld die met een hoop technische bla bla een leek omver probeert te lullen.

Alleen:           DE GROETJES

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:58 schreef Da_man het volgende:

wil iig dus wel 4 surround + 1 Center + Subwoofer hebben dan.
Alleen niet meer dan let's say 300,- totaal voor die boxen.
wat is aan te raden.
2 keuzes :

1.) Kwaliteit en 4.1
2.) Geen kwaliteit en 5.1

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• GreeTz

GreeTz

took the red pill

ohwja en het verschil tussen de twee setjes van creative is: De duurdere heeft een DTT decoder ingebouwd en zijn versterker, zodat ie het digitale uitgangssigaal van elke willekeurige 4-weg geluidskaart via kan ontvangen en omzetten naar een 6 weg signaal. (correct me if I have dit mis)
De goedkopere mist deze decoder, maar kan wel als 4weg set ingezet worden op iedere 4weg geluidskaart en kan als 6 weg set geuzed worden in combinatie met een duurdere geluidskaart welke dan moet beschikken over de decoder.

• JT

JT

VETAK y0

Nee. een 4.0 signaal word niet omgezet naar 5.1. Een digitaal signaal word omgezet naar 5.1.

Ecodan warmtepomp

• GreeTz

GreeTz

took the red pill

tnx JT ;)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het klinkt misschien dom :
Maar merk ik dat nauw echt die zeer lage tonen en hoge??? Ja misschien bij een test of zo, maar volgens mij als je alles perfect wil hebben moet je het ook goed opstellen, hoeveel mensen hebben hun speakers duz 5.1 / 4.1 voor 2 en achter ook 2??? bij hun pc dan hé...? En ga je echt bij een mp3 ook echt op de lage tonen letten???

• Termi
  • Nu online
zo

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Correctie:

Men spreekt over een DD decoder (Dolby Digital). Een DTT decoder bestaat niet.

De DTT2500 heeft zoals je zegt een DD decoder, en een optische ingang. Zo kan hij aangesloten worden op de digital out van je geluidsblater. Verschil met de DTT2200. Je hebt (bij DVD films) een STEREO rear kanaal, en een APART center channel. Dus geen nep center channel zoals bij de DTT2200.

Prijs kwaliteit verhouding is brak: De Altec Lansing ADA885 is een VIER PUNT ÉÉN set, maar heeft verder op alle mogelijke vlakken een betere prestatie dan de Cambridge Soundsworks DTT2500. Mijn vraag: Waarom dan voor de Creative gaan?

Zoals ik al zei, neem dan net zo goed een andere set-> Creative heeft een behoorlijk slechte prijs kwaliteit verhouding. En DTT zuigt niet een beetje, maar is de grootste zuigset voor DIE PRIJS.

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:12 schreef Termin8or het volgende:
Het klinkt misschien dom :
Maar merk ik dat nauw echt die zeer lage tonen en hoge??? Ja misschien bij een test of zo, maar volgens mij als je alles perfect wil hebben moet je het ook goed opstellen, hoeveel mensen hebben hun speakers duz 5.1 / 4.1 voor 2 en achter ook 2??? bij hun pc dan hé...? En ga je echt bij een mp3 ook echt op de lage tonen letten???
No offence, maar ja, dat klinkt dom.

Download maar is Bob Marley en draai dan is de 50 hz weg. Of een goed trance nummer. Of draai maar is de 10 khz weg, dan merk je het ook.

Ecodan warmtepomp

• Termi
  • Nu online
Sorry voor me post ... wrong topic :(

• GreeTz

GreeTz

took the red pill

euhm je zet je speakers tog wel in 5.1 opstelling neer als je zo'n steje gekocht hebt?? Het is nl geen voetbal zestal wat je even in 2.3 of 4.2 kan laten spelen hoor!

• JT

JT

VETAK y0

Op vrijdag 10 augustus 2001 23:10 schreef GreeTz het volgende:
tnx JT ;)
YW

Ecodan warmtepomp

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
volgens Yokozuna moet je de Labtec APX 4620 2.1 hebben. (186,-)

ik wil echter ook een 4.1 setje Antec Lansing ACS-56 ziet er leuk uit.
Ik denk dat ik die neem 356,- is die.
Pagina: 1