Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik had een el-cheapo zigbee cc2531 usb dongle die ook vertraagd werkte.
Ben overgestapt op Conbee II stick en de vertraging was weg.

YouTube: INSANE STATISTICS In Home Assistant With Grafana! - TUTORIAL

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2021 14:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 15:04
Thanks @AUijtdehaag. Tutorials zijn altijd fijn.

Ik heb idd die zigbee cc2531 usb dongle van Sonoff, maar die werkt echt instant. Echt 1/10 seconde, net als de wifi-sonoffs (S26 en T1). Het heeft denk ik wel te maken met de laadtijd van de UI, die toch net wat meer tijd nodig heeft. Als je die rustig in laat laden, werkt het prima. Maar ik heb er sowieso geen problemen mee als het niet langer als een halve seconde duurt. In dat geval had ik gewoon geen goedkope Chinese troep moeten kopen.

Voor mensen die graag met Smarthome spelen is de Experiabox soms wel een beperkende factor (max. 10 DHCP bindingen, geen DNS servers etc.), maar om per maand 7,50 meer te gaan betalen om dat (misschien) niet te hebben vind ik ook zoiets. Ik denk nog steeds dat mijn kennis te laag is om een goede inschatting te maken wat de zwakte van je systeem is. Het blijft een issue dat je werkt via een centrale hub (De ODROID of Pi) met 1 router (de Experiabox). Hier zit de zwakke plek. Als apparaten Tasmota draaien werken ze instant, maar als ze een bericht krijgen via HA, zullen ze altijd daar wat lag oplopen. Ik denk dat de routes die bewandeld worden (die soms verkort kunnen worden) altijd wat lang zijn (RF knop > RF Bridge ontvangt RF > RF Bridge zet signaal om naar Wifi > ODROID leest via de MQTT Broker in HA de RF Bridge uit en triggert op de code > Node-RED haalt deze code uit HA en geeft deze eventueel grafisch weer > Node-RED loopt een hele flow met acties door (checks, triggers, acties etc.) > stel er moet een Sonoff Wifi signaal door, moet Sonoff dit bericht naar Ewelink app sturen (weliswaar via LAN) > Ewelink geeft signaal via Wifi weer door aan lamp > lamp gaat aan). Dit kan soms korter, en ik ben er nu achter dat het ook nog steeds via deze weg instant kan (ook via Zigbee), maar het blijft onzeker of het helemaal gaat zoals je wel. Ik denk dat dit meestal gewoon human error is (ik ben geen IT'er), maar soms mis je ook de feedback om te begrijpen waarom dit gaat zoals het gaat. De hoeveelheid dopamine die loskomt als iets werkt zoals je verwacht is wel zo leuk, dat als het systeem lekker begint te draaien je ineens veel meer gaat expermenteren, met als gevolg dat er weer dingen fout gaan, en zo blijf je bezig.

Home Assistant kan nog wel iets verbeteren aan beginners helder te maken hoe de recorder werkt, en hoe je haar impact kan beheersen. Alles uitschakelen is wat rigoreus, en vast niet voor iedereen bruikbaar, maar wel hoe het voor mij na 3,5 jaar het beste werkt. Dan maar geen geschiedenis van sensoren, dat doe ik nog wel lekker handmatig in Excel. Liever niet, maar performance is key in dit soort hobby's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Laat ik de vraag eens over een andere boeg gooien:

Welke wifi-opstelling en situatie hebben jullie? @Septillion @AUijtdehaag

Ik stel deze vraag omdat mijn systeem nog steeds wat laggy kan zijn, ondanks alle veranderingen aan hardware en software :')

De enige kant die naar mijn idee bij mij anders kan zijn dan bij jullie (waarom jullie zeggen dat jullie geen problemen ervaren met de vertragingen), zit hem dan aan de routerzijde. Ik zal mijn situatie even schetsen.

- Eengezinswoning met 1 bewoner, 2 verdiepingen van elk 43 m2, verbonden met open trap.
- Modem zit in de meterkast in de hal, naast de open trap.

ISP:
- KPN Glasvezel abonnement met 50 mbit/s
- Experiabox v10

Apparatuur aangesloten op LAN:

- Odroid C4 met HA OS
- Pi 3B+ met HA OS (slave, gaat eruit tot er een goed doel voor bedacht is)
- Een loze verbinding naar de bovenverdieping, zodat daar eventueel een AP of router aangesloten kan worden. Ik wil in de nabije toekomst boven een kantoor beginnen, dus een LAN verbinding of supersnelle wifi is wel wenselijk/noodzakelijk.

Apparatuur aangesloten op WLAN:

- 1x Laptop: Lenovo T440 (altijd aan als ik thuis ben)
- 1x Robotstofzuiger: Roborock S6 Pure
- 3x Sonoff S26
- 1x Sonoff T1 2CH
- 1x Sonoff T1 1CH
- 2x Sonoff RF Bridge
- 1x Sonoff IP-camera
- 1x Mi Wifi-repeater met eigen SSID (voor de schuur, kan er ook uit, alles is nu Zigbee daar)
- 3x Blitzwolf SHP6
- 2x Google Home Mini
- 2x Google Nest Mini
- 1x Google Nest Hub
- 1x Google Chromecast Audio
- 1x Google Chromecast 2
- 1x Google Nest Thermostaat
- 1x Broadlink RM4 mini
- 1x Pocophone F1
- 1x Nokia werktelefoon

Apparatuur op Zigbee CC2531 Sonoff USB dongle:
- 5x Blitzwolf SHP13
- 1x Sonoff TH01 sensor
- 1x Sonoff SNZB-04 sensor

Apparatuur op RF:
- 5x Sonoff knop voor lichtschakelingen

Daarnaast slingeren er uiteraard nog wat Zigbee sensors en wifi-apparaten, maar ik heb juist wat zaken van de Wifi gehaald naar Zigbee vanwege dit lijstje.

Dit lijstje is al best lang geworden. Daarom ben ik vannacht eens nagegaan of deze router dit zou moeten kunnen. Ik bedacht mij dat ik met mijn 50 Mbit/s makkelijk aan moet kunnen, want zoveel extreems komt er niet op mijn laptop, en de rest gaat toch allemaal via LAN. Nu vergat ik alleen dat al die Google apparaten wel aan het internet zitten te zuigen, en ik daar nog niks van had toen ik in 2018 in dit huis kwam. Toen was die snelheid helemaal prima (zelfs begonnen met 100Mbit/s, maar merkte niks van toen ik noodgedwongen terug moest naar 50Mbit/s). Om uit te sluiten dat deze denkfout mij zoveel gedoe veroorzaakt heeft, heb ik even een maandje de snelheid opgeschroefd naar 200Mbit/s. Internet is inderdaad wat responsiever, maar vertraging is niks veranderd.

Ik realiseer me dat ik met alle automatiseringen ik heel veel apparaten tegelijk oproep, en dat de huidige opstelling daar misschien niet aan meewerkt:

- Modem in meterkast (kan niet zomaar anders gezien de locatie van de P1 slimme meter en NT aansluitpunt). Ook zie ik geen fysieke antennes. Ik merk zelf dat ik op de bovenverdieping niet echt trager internet heb, maar dat die wel sneller naar de 2.4 Ghz band schiet.
- De ‘rekenkracht’ van de Experiabox, die niet gebouwd is op de intensiteit van dit soort smarthome’s.

Specifiek merk ik ook dat Google apparaten toch ook nog niet zo lekker samenwerken met Home Assistant. Nu is dat het meest merkbaar bij de custom_component spotcast, waar vanuit een cookie van Spotify de ‘verbinding’ geript wordt naar de Chromacasts. Ook heb ik het gevoel dat de Chromecast sowieso eigenlijk een zwakke plek is in de apparaten, waar je liever rechtstreeks muziek naartoe had gestuurd, dan dat je deze ‘cast’. Allicht eens een keertje op een andere manier tegenaan kijken. Misschien is het allemaal ook wel een beetje veel gevraagd. Buiten dat verloopt ook ieder uur het token. Voor jullie beeldvorming, als ik via spotcast muziek oproep, heeft die vaak tot 10 seconden nodig om uiteindelijk de casts tot muziek om te zetten. Als het eenmaal draait is het wel echt een prettige ervaring.

De oplossingen waar ik dan ook naar kijk zitten in vele nieuwe mogelijkheden, die uiteraard ook weer een prijskaartje kennen. Ik wil natuurlijk alleen overstappen of het iets oplevert:

- Wifi 6 is mijn favoriete oplossing. Via KPN, maar ook XS4ALL of Freedom Internet kan je een Fritzbox krijgen, waarvan ik alleen bij Freedom weet dat je een Wifi 6 unit krijgt (de 5530). Gezien de vrijere mogelijkheden met DNS servers en meer DHCP binding trekt me dit best wel, maar ik weet wel dat het me zo 10 euro meer gaat kosten in de maand om dit te hebben. Bij Wifi 6 wordt met name geadverteerd met dat het meerdere signalen tegelijk kan behandelen, en daarom dus goed is met smarthomes. Lijkt mij voor mij op te gaan. Nadeel wat ik wel zie zijn weinig lanpoorten, maar dit is vast met een eenvoudige switch op te lossen.
- Meer internetsnelheid. Zoals ik nu test lijkt dat voor de vertragingen geen zoden aan de dijk te zetten. Ik heb ook het idee dat alleen als je online gamed of met veel mensen bent dit zin heeft, verder lijkt het me vooral een lokkertje van de internetprovider zelf, maar dat je dat echt niet zomaar nodig hebt, maar ik hoor graag wat jullie erover denken.
- Multiroom Wifi (Mesh): veelgehoorde oplossing voor alle problemen denkbaar. Met name de Google Nest Wifi klinkt aanlokkelijk, maar volgens mij zijn de beperkingen voor smarthome-hobbyisten juist een probleem. Weinig lanpoorten, vrijwel geen vrijheid om dingen te configureren en uiteindelijk net zo vast zitten aan de Experiabox. Ik heb zoals gezegd geen echt grote problemen met de dekking op andere verdiepingen, waardoor meerdere punten aanschaffen niet echt nuttig lijkt, dus dan blijft het bij 1 router.
- Access Points aanschaffen. Dit lijkt ook zo’n oplossing voor alles, maar ik vraag me af of dit meer doet dan alleen dekking verschaffen. Het lijkt me toch dat dit weinig toevoegt aan de rekenkracht.
Binnen deze oplossingen zijn natuurlijk ook nog weer vragen welke router je moet nemen, of welk AP, of welk ISP of abonnementsvorm, maar ik ben echt zoekende waar ik afwijkend ben, en waar ik dan moet zoeken.

Zoals gezegd ben ik wel bereid om zo’n 10 euro per maand te investeren (of een goed apparaat te kopen), maar ik ben ook bang in een commerciële val te raken, terwijl ik het probleem elders moet zoeken. Misschien is mijn verwachting wel te hoog?

Hetgene wat mijn Smarthome vooral moet doen is:

- Geautomatiseerd media afspelen (Spotify en radio) in alle ruimtes in huis
- Lampen en kachels in en uitschakelen op basis van knoppen en sensoren
- 1 dashboard waar ik alles snel kan bedienen en sensoren uit kan lezen.
- Failsafe zijn, als alles eruit klapt moet ik nog steeds alle apparaten handmatig kunnen bedienen. Dit heb ik wel geleerd in de tijd.

Maar terug naar de hoofdvraag:

Welke wifi-opstelling en situatie hebben jullie?

Jullie hebben me al ontzettend geholpen, dus ik zou graag horen wat jullie ervan denken.

Alvast bedankt,

Groeten!

SilentScreamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Schets van de opstelling hier:

Woning:
- 90m2 appartement (= veel wifi netwerken in de lucht)
- 2 bewoners

ISP
- Ziggo 300/30Mbit Coax
- Modem in bridge

LAN
- EdgeRouter X als hart/router (nadeel, geen Unify dus niet in dezelfde software als de AP's)
- 1x AP-AC Lite redelijk centraal in het appartement
- Extra Netgear Switch
- Alle vaste dingen bedraad (NAS, PC's, media Pi, printer, HA)

WLAN
- 30-ish Wifi smart devices, alles Tasmota
- 10+ andere devices (tables, (werk)laptaps, telefoons, smartwatch, weegschaal)
- Smart devices op eigen SSID met 2,4GHz only (VLAN + geen internet staat nog op de planning)

Smart:
- HA op een RPi4 met SSD
- Slaehs Zigbee stick
- 33 Zigbee devices (7 routers)

Verder weinig ervaring met casten, af en toe naar een Chromecast in de TV voor Netflix. Spotify blijft maar een raar verhaal, dat draait op de media Pi (Kodi / OSMC) maar werkt soms beter dan anders maar interface blijft mehhh.

Mesh / multi AP heeft vooral zin voor het bereik (indien nu echt weg) / snelheid. Maar wat je ook doet, ga voor een oplossing met meerdere bedrade AP's en maak de mesh niet via Wifi.

Zelf getwijfeld om een Unify 6 Lite (= Wifi 6) te halen maar vind de prijs atm nog te hoog vergeleken met de AP-AC Lite (feitelijk de Unify 5 Lite). En voor smart devices gaat dit nog niets doen, die ondersteunen toch geen Wifi 6 of 5Ghz. Ik zou de ISP zeker ook niet 10 euro per maand meer betalen voor zo'n modem. Voor dat geld kan je na een jaar ook zelf een AC-AP Lite en een EdgeRouter X kopen (of iets meer voor een wel Unify router).

Onder de streep verdenk ik je router/modem/AP/ISP-box, daar (= ISP boxjes) ook gewoon niet super goede ervaring mee. Zelf nog geen moment spijt gehad om de functies gewoon los te trekken (losse router en losse AP('s)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zonder opsomming sluit ik me bij bovenstaande aan.

Losse wifi router + isp box werkt super.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• SilentScreamer
Ik heb een paar keuzes gemaakt :)

De setup van @Septillion sprak mij wel aan en ben wat gaan inlezen. Men was erg lyrisch over de Unifi AP's en nadat ik naar routers had gekeken leek het toch alsof een AP functies van de router over kan nemen. Ik heb dus een UAP AC LR aangeschaft. Gepoogd de Controller te installeren op Home Assistant, maar dat adopten lukte maar soms, dus daarna maar op de Android app gezet. Het was uiteraard niet zomaar voor elkaar want er was nog een en ander geadopt op de Home Assistant Add-on, die al weggegooid was. Erg veel resetten en heen en weer lopen tussen meterkast en laptop, maar het resultaat was geweldig. Ik had aan het einde van de tuin nog 5 Ghz verbinding met 150 Mbps (op abonnement van 200 Mbps). Alles ging ineens supersnel op de Home Assistant, maar ook hier was nog steeds verschil in de lag te zien.

Toen heb ik uiteindelijk maar een USG Router en USW Flex switch aangeschaft, en gezorgd dat overal CAT6 UTP kabels tussen liggen. De USW Flex duurde alleen veel langer dan verwacht om te verzenden, wat tijd gaf om alleen met de router te prutsen. Ik heb heel veel verschillende dingen geprobeerd, maar je kan toch weinig doen met 1 LAN-poort op een router zonder AP, tenzij je de Windows controller wilde draaien. Dit heb ik ook geprobeerd. Later bedacht ik mij dat de Pi als controller zou kunnen werken (met SSD). Ik las dat je deze ook naar de LAN2/WAN2 poort kan brengen (als het een Cloudkey was, that is). Deze video heb ik hiervoor geprobeerd te gebruiken. Toch kun je zonder internetverbinding weinig beginnen (nog steeds geen switch in huis). Ondertussen de tijd gedood met filmpjes kijken zodat ik goed ingelezen was:

Ik kwam er ook achter dat ik misschien wel de Experiabox er helemaal tussenuit kon halen via deze tutorial:

https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Ik vond het er minder moeilijk uitzien dan verwacht en heb toen via de Windows controller dit uitgetest en na wat prutsen lukte dat notabene ook nog. Ik was dus erg exited tot mijn switch er eindelijk was gisteren.

Ik heb toen de hele setup voorbereid: Raspbian geflashed, NTU > WAN USG > LAN USG > 'PoE'poort USW > AP+Laptop+OdroidHomeAssistant+PiController. Ik had even via Youtube downloader de video's en tutorial gedownload + onderstaand Pi script wat het supereasy maakt om de Pi om te toveren tot controller:

https://community.ui.com/...b8-4a61-973d-0b55320101dc

Na implementatie die bijna anderhalf uur durende tutorial gevolgd en bijna alles letterlijk gekopieërd zoals Toasty deed in die video. Daarna de KPN tutorial doorlopen, wat vooral lastig was om in FileZilla of WinSCP de Pi-rechten tot sudo te krijgen en dan een bestand te plaatsen (heb niet zoveel ervaring met de Raspbian code). Ik had eindelijk weer internet wat zorgde voor een goede dopamine kick.

Maar uiteraard kon niet alles geweldig zijn, want er moest natuurlijk nog steeds wel een beetje getweakt worden. Mijn Smarthome apparaten moesten naar het 192.168.20.1 subnet, wat toen wel een hele exercitie is. Ik heb het boek 'ik weet je wachtwoord' gelezen, waar ik er wel achter kwam dat het slim is om onderlinge communicatie te blokkeren, zodat als een apparaat (noem een Sonoff camera) gehackt wordt, dit niet meteen toegang tot het hele netwerk verleend. Na een beetje inlezen in VLAN's dit dus ook aan elkaar geknupt. De verbinding haalt structureel 200Mbps op LAN, dus als het goed is, is dit het uiterste wat er in zit. Ik vond op zich nog niet dat het internet echt heel snel was, maar ik dacht dat dit te maken had met dat alles nog een beetje moet settlen, want daar is het volgende nadeel, dat adopten en provisionen is echt behoorlijk traag. Ik ben een vrij ongeduldig type (hoewel ik dit wel tot diep in de nacht kan doen i.v.m. hyperfixatie), dus dat is wel lastig, omdat je niet meteen feedback hebt van je wijzigingen. Het probleem waar ik tegenaan liep (en nog steeds loop) zit hem in de Wifi. Hoewel de Experiabox ineens bijzonder goed begon te werken, lijkt de AP op de USG niet zijn werk te doen. In het begin had ik nog een redelijke 120Mbps, maar dit werd er snel 20 Mbps. En welke instelling ik ook verander, terugdraai, verwijder, toevoeg, dit wordt niet beter. Na een reset van de AP haalt die vaak eenmalig 120Mbps. En dan kort erna is het alweer 20 Mbps. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt, want ik weet dat zowel het AP als de ISP de mogelijkheid hebben om een snelle verbinding te leggen via Wifi. Ik verwacht wel dat er ergens een instelling verkeerd zit, maar het is geen laag hangend fruit zoals kanaal veranderen bijvoorbeeld. Ergens wordt het ontzettend geknepen.

Al met al moet Unifi zich nog wel voor me bewijzen. Uiteraard kan je niet meteen verwachten dat alles goed gaat, maar de tutorials zijn dusdanig goed, dat het bijna niet mis zou kunnen gaan. Ik hoop dat ik nog ergens achter kom hoe ik dit probleem kan verhelpen, want het is wel leuk speelgoed!

Ik heb overigens ook nog weer geprobeerd de router achter de Experiabox te hangen, maar hierbij kreeg ik helemaal geen verbinding met de router. Ik kan mij voorstellen dat als ik weer vanaf het begin begin, ik dit wel werkend moet krijgen. Ik heb hiervoor DMZ aangezet, DHCP op 192.168.2.x en Wifi uit. NTU > WAN Experiabox > LAN Experiabox > WAN USG > LAN USG > PoEpoort USW > AP+HA+Laptop+Pi

Bedankt voor de tips @Septillion @AUijtdehaag

EDIT: Ik heb net even de Pi leeggehaald en alles 'forgot'. Daarna hele riedel opnieuw, alleen nu zonder alle instellingen uit die lange video. Zelfde resultaat. Daarna weer alles 'forgot' en de Windows Controller opgestart voor een variant achter de Experiabox, zelfde resultaat -O-

EDIT2: Ik heb de USG wel een beetje impulsief gekocht. Genoeg goede reviews, UniFi, dus het moet wel goed zijn. Nadat ik mijn problemen probeerde op te lossen kwam ik er steeds meer achter dat men echt aan het klagen was over hoe slecht het product is (zeker t.o.v. Edgerouter). Nu heb ik altijd het idee dat er wat zeikerds zijn, en met internet ligt dit natuurlijk altijd supergevoelig. Velen hebben (net als ik) al heel snel door of het product vet of ruk is. Ik ben net zo impulsief nu al te kijken naar andere routers, en een AX92U combo, AmpliFi, Nighthawk of Google Wifi zijn allemaal ontzettend tempting, maar je merkt toch wel dat er geen heilig paard is. Er lopen altijd mensen te zeiken en dat is meestal geen kleine groep. De USG zit alweer in de doos omdat ik niet het gevoel heb dat dit een toevoeging gaat zijn t.o.v. de Experiabox. De UAP AC LR zorgt wel voor dubbele snelheden als standalone device in de app, dus die draait hier nog. Ik ga denk ik de USG terugsturen en een Edgerouter X SFP bestellen. Met de PoE poorten kan je veel doordrukken en boven heb ik voornamelijk een LAN-verbinding nodig voor het kantoor, waarvoor de USW flex weer kan dienen.

Ik had het voornemen om niet te veel geld uit te geven aan het netwerk (want ja, je hebt gewoon een functionerende 'gratis' router), maar na de impulsieve AP aankoop volgde toch al snel de USG en USW. Ik vind Unifi controller niet dusdanig belangrijk (en denk ook niet dat ik zo diep in de instellingen ga spelen) dat ik ook met een Edgerouter goed af ben (sterker nog, veel beter af, voor minder geld).

Maar ik ben benieuwd wat jullie er van zeggen :)

EDIT3: Oke, de Wifi van de experiabox is dus ook soms sneller dan de AP (35 mbps vs 18 mbps). Misschien toch beter om een simeple oplossing te kiezen :P

EDIT4: Nest Wifi bijvoorbeeld. Het ligt er echt maar net aan van wie je het leest of diegene tevreden is, net als andere routers. Echter kunnen de grootste leken hiermee winst maken met hun netwerk en lees ik ook meerdere mensen dat meer dan 30 wifi apparaten geen enkel probleem is :)

EDIT5: Asus AX92U lijkt ook wel een stevige oplossing hier. Denk zelf dat ik met 1 voldoende af moet zijn.

EDIT6: Of 2 AX92U, ik moet dan zeker voor de komende 10 jaar klaar zijn, tenzij ik tussendoor ga verhuizen.

EDIT7: Het wazige wil dat mijn router nu ineens weer met gemak over Wifi de 200 mbps haalt 8)7 , schiet mij maar lek. Ook achterin de tuin zelfde resultaat. Laptop heeft het iets moeilijker mee, maar de adapter is dan ook al uit 2014, dus dat vind ik ook weer niet heel vreemd. Zou dit dan toch iets met een storing aan KPN-zijde te maken hebben? AP aangesloten, laptop krijgt iets meer moeite maar telefoon gaat nog steeds supersnel... Ik geloof dat ik even geen overhaaste keuzes moet gaan maken :P

EDIT8: Uiteindelijk een enkele AC86U gekocht, super processor kracht, maar geen onnodige Wifi 6 dingen erin gezien het voorlopig toch niet relevant is, kan het altijd nog in AiMesh gooien als het niet genoeg presteert. Dong knows tech reviews zijn het meest uitgebreide op het web, en hij zegt duidelijk dat het beter is geen Wifi 6 te kopen als je met name Wifi 4 apparaten hebt, want dat is juist slecht voor de performance. Ik ben benieuwd of die gelijk heeft, maar als het me bevalt zou ik zo een tweede AC86U kopen. Ik kan een bedrade verbinding leggen tussen beide verdiepingen, dus ben per definitie goed met deze keuze. Desalniettemin, eerst eens uittesten. Merlin bleek wel een voorwaarde als ik de tutorials nakeek. Gelukkig kan deze router dat als een van de weinigen. Zin in.

[ Voor 21% gewijzigd door SilentScreamer op 24-08-2021 00:16 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wow, wat een edits :D Nu ben ik hier afgelopen week ook amper geweest wegens lange werkdagen...

Maar damn, je hebt even snel de boel op de kop gegooid. Meerdere keren zelfs. Zelf heb ik een EdgeRouter X, deze werkt stabiel maar grote nadeel is dat deze niet in Unify integreert. Ik weet het niet zeker hoe het met een USG zit, maar voor alleen AP's is het niet nodig permanent een Unify Controller te draaien. Ik start deze dan ook alleen op als ik wijzigingen wil doen aan de Wifi. Provisioning duurt altijd wel even maar ach.

En ja, over USG was veel gezeik ja. Maar was vooral in het begin, ik had het idee dat het afgelopen tijd wel beter was geworden. Maar ik had gemist dat je ethernet naar je huis hebt liggen... Ik ging al die tijd gewoon uit van (A)DSL. Dan zou ik inderdaad zelf de EB er tussenuit halen maar moet je misschien wel even wat doen voor eventuele VOIP.

Zelf nog geen ervaring met Wifi 6. Alleen mijn laptop ondersteund dat nu. Toen wel zitten denken om een AP Lite 6 te kopen. Maar incl PoE is dat ding zo'n beetje dubbel zo duur als de AP Lite "5". Dat was me wel even te veel. Maar lijkt me sterk dat het Wifi 5 gaat tegenwerken, zeker voor 2,4GHz devices.

Maar goed, je bent schijnbaar weer van Unify af :+ dus zit je weer op voor mij onbekend terrein.

• SilentScreamer
Hoi @Septillion,

Ja het liep wat uit de hand met de edits haha. Ik vind het prettig om voortgang van me af te schrijven, zo maak ik de keuzes. Ik vond uiteindelijk dat UniFi geen verbetering was ten opzichte van de Experiabox. Het liep vaak zelfs beter via de Experiabox. Achteraf verdenk ik de vele VLAN's ervan om juist minder efficiënt met elkaar om te gaan. Ik had in ieder geval meer verwacht dat de router zou doen voor mijn systeem. Wel denk ik dat mijn kennis niet ver genoeg gaat voor zo'n geavanceerd netwerksysteem als Unifi. Het is in ieder geval duidelijk niet bedoeld voor het gemiddelde huishouden. Ik vond wel mooi dat als de controller eenmaal liep, je alles centraal aan kon sturen.

Uiteindelijk dacht (en denk) ik beter af te zijn met een all-in-one traditionele oplossing. Ik heb heel lang naar een AX92U pakket gekeken, zodat ik zeker wist dat het goed functioneerde. Deze krijgt alleen nooit de Merlin software en dat was een voorwaarde voor het verwijderen van de Experiabox volgens deze handleiding:

https://bashoogers.nl/twe...EIDING_EIGENROUTERKPN.pdf

Uiteindelijk toch gekozen voor primair de oplossing voor de huidige tijd, en de beste router allround gekocht: De Asus AC86U. Ik kan altijd nog een tweede kopen, en als ik in de toekomst toch Wifi 6 krijg, kan ik altijd nog meshen of de oude als AP gebruiken. Ik heb geselecteerd op 'kracht' in plaats van snelheid, gezien de ISP toch wel knijpt (ik denk eraan om weer proberen terug te gaan naar 50 mbps, maar eerst maar eens een stabiele verbinding te krijgen).

Het instellen ging aanvankelijk erg simpel en snel. Het intranet van Asus is voor een leek toch wel wat makkelijker te volgen. Merlin stond er zo op. robocfg show command werkte niet, maar was wel nodig om het router-id te achterhalen. Na een bult googlen bleek dat dit model deze functie niet had (zucht), maar nergens werd duidelijk hoe daarachter te komen. Ik heb toen in de jffs scripts op de gok '5t' ingevuld en na alles doorlopen te hebben had ik internet. Hierveel heb ik de 'mac'@internet code uit de experiabox gehaald met wachtwoord 'kpn' voor de PPPoE. Ik denk dat ik dat hele merlin niet nodig heb gehad, maar daar zal ik voorlopig niet achterkomen. Ik denk dat mijn geluk is dat ik geen TV heb, want die IPTV-boxjes geven meestal het gedonder.

In het begin had ik voor de smarthome meerdere gastnetwerken aangebracht (voor de veiligheid), maar daardoor konden veel apparaten niet met elkaar praten. Uiteindelijk een gastnetwerk behouden voor gasten, en de rest naar het hoofdnetwerk gesleept. In een paar uurtjes had ik alles weer draaien als vanouds. Ik heb nog geen gekke dingen gemerkt met de Asus. De snelheid is volgens mij niet echt veel beter, hoewel de speedtests duidelijk zowel draadloos als bedraad 200mbps blijven aangeven.

Het toeval wou, dat mijn telefoon erg traag werd, ik die eens opnieuw opgestart had, en dat die ineens supersnel werd. Op datzelfde moment had ik via de Experiabox ook weer hoge snelheden. Het vermoeden doet dan ook dat mijn telefoon ergens heel hard informatie aan het wegzuigen was en constant de lijn bezet aan het houden was. Het slaat misschien nergens op, maar dit was wel erg opvallend.

De range is dikke prima (overal snel internet, boven en in de tuin), maar mocht het ooit over de kop gaan kan ik gewoon een mesh aanleggen met een tweede router. Het voordeel is dat ik wel een bedrade mesh kan maken met de logeerkamer/kantoor. Beneden ben ik toch van de Wifi afhankelijk.

Dat ik glasvezel had, had ik denk ik niet duidelijk vermeld. Ik ben dan ook wel tevreden met de snelheden en betrouwbaarheid, alleen de smarthome liep niet lekker, en niet verklaarbaar waarom.

En mocht ik nu toch fanatieker worden, de Asus Merlin software heeft voldoende geavanceerde functies om te tweaken.

Nu maar eens kijken wat de lange termijn gaat doen, voorlopig ben ik dik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ik heb in ieder geval nog een 2e AC86U gekocht om te kijken of dit inderdaad zoveel zou bereiken en ja, dat helpt ontzettend. Het haalt een paar clients van de bovenverdieping weg. Even op ethernet backhaul zetten en dan de routers het werk laten doen. Router boven met USB verbonden met de printer, waardoor dat geouwehoer met Wifi ook verleden tijd is.

Daarnaast heb ik de laatste bottleneck ook uitgesloten, de laptop zelf, die al zo'n 5 tot 7 jaar niet ververst is. Uiteindelijk maar een paar uurtjes werk, maar alles werkt snel nu. Met name viel me op dat voetbal via internet TV veel meer fps en stabiliteit geeft. Dit is echt fijn, want juist dan wil je geen buffering.

De speedtests geven nu altijd op alle apparaten en locaties 200mbps, dus niks om je zorgen over te maken. In ieder geval weet ik nu dat het netwerk in orde is. Home Assistant (waar het natuurlijk uiteindelijk allemaal om ging draait snel en werkt stabiel. Het blijft merkbaar dat er soms een halve seconde vertraging is, maar dat is altijd als je voor de eerste keer de website opstart. Ik denk dat ook de browsers wat vertraging kunnen geven. Ik merk wel dat als je er eenmaal mee bezig bent je geen vertraging meer accepteert :P

Verder heb ik nog wat verlichting geautomatiseerd met zigbee sensoren, wat ik verder wil ontwikkelen. Alle media en verlichting moet uiteindelijk via Home Assistant te regelen zijn. Ik ben een goed eind op weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentScreamer
Even een update, geen vraag :)

Ik heb volgens mij het toppunt bereikt wat ik kan behalen met de routers. Mijn smarthome draait nu al maanden stabiel. De crux leek hem te zitten op het disablen van de WMM APSD op de 2.4 GHz band. Dit is een soort battery savings mode die telkens mijn apparaten eruit knalden. Dagelijk een reboot van de router schedulen helpt daarbij. Ook het scheiden van de SSID's lijkt toch te helpen. Mijn PC moet gewoon niet op dezelfde band als het smarthome gedeelte. Sindsdien geen pijntje, alles gaat lekker snel en werkt het aardig betrouwbaar. Soms dan start de muziek niet bij het casten enzo, maar dat zijn wat issues die aan de combinatie van Google en Home Assistant die nooit helemaal vlekkeloos lopen.

Ik had ook dat sommige pagina's even niet wilden laden. Ik had wat geprutst met verschillende DNS-servers en kwam op die van Cloudflare uit. Ik had alleen geen DNS-flush uitgevoerd: (
CMD > ipconfig /flushdns). Nu lijkt ook dat als een zonnetje te draaien. Lekker snel, geen concrete issues verder.

Als ik opnieuw zou beginnen zou ik niet zoveel vertrouwen op Google en Wifi-apparaten, maar meer op Zigbee. Daarnaast ben ik erg tevreden met de ODROID, dus daar zou het beginpunt moeten zijn. Ik ben erg blij dat ik overgestapt ben naar een KPN-loze routercombi, waarbij de betrouwbaarheid en instelmogelijkheden enorm gestegen zijn!

Ik post dit toch maar even, wie weet pikt iemand dit ergens op. Doordat er zoveel forumposts heb gelezen en daar tips uit gehaald heb, heb ik toch veel op kunnen lossen. Dus bij deze mijn bijdrage! _/-\o_

Bedankt voor jullie hulp en bijdragen in dit topic!
Pagina: 1 2 Laatste