Laat ik de vraag eens over een andere boeg gooien:
Welke wifi-opstelling en situatie hebben jullie? @
Septillion @
AUijtdehaag
Ik stel deze vraag omdat mijn systeem nog steeds wat laggy kan zijn, ondanks alle veranderingen aan hardware en software
De enige kant die naar mijn idee bij mij anders kan zijn dan bij jullie (waarom jullie zeggen dat jullie geen problemen ervaren met de vertragingen), zit hem dan aan de routerzijde. Ik zal mijn situatie even schetsen.
- Eengezinswoning met 1 bewoner, 2 verdiepingen van elk 43 m2, verbonden met open trap.
- Modem zit in de meterkast in de hal, naast de open trap.
ISP:
- KPN Glasvezel abonnement met 50 mbit/s
- Experiabox v10
Apparatuur aangesloten op LAN:
- Odroid C4 met HA OS
- Pi 3B+ met HA OS (slave, gaat eruit tot er een goed doel voor bedacht is)
- Een loze verbinding naar de bovenverdieping, zodat daar eventueel een AP of router aangesloten kan worden. Ik wil in de nabije toekomst boven een kantoor beginnen, dus een LAN verbinding of supersnelle wifi is wel wenselijk/noodzakelijk.
Apparatuur aangesloten op WLAN:
- 1x Laptop: Lenovo T440 (altijd aan als ik thuis ben)
- 1x Robotstofzuiger: Roborock S6 Pure
- 3x Sonoff S26
- 1x Sonoff T1 2CH
- 1x Sonoff T1 1CH
- 2x Sonoff RF Bridge
- 1x Sonoff IP-camera
- 1x Mi Wifi-repeater met eigen SSID (voor de schuur, kan er ook uit, alles is nu Zigbee daar)
- 3x Blitzwolf SHP6
- 2x Google Home Mini
- 2x Google Nest Mini
- 1x Google Nest Hub
- 1x Google Chromecast Audio
- 1x Google Chromecast 2
- 1x Google Nest Thermostaat
- 1x Broadlink RM4 mini
- 1x Pocophone F1
- 1x Nokia werktelefoon
Apparatuur op Zigbee CC2531 Sonoff USB dongle:
- 5x Blitzwolf SHP13
- 1x Sonoff TH01 sensor
- 1x Sonoff SNZB-04 sensor
Apparatuur op RF:
- 5x Sonoff knop voor lichtschakelingen
Daarnaast slingeren er uiteraard nog wat Zigbee sensors en wifi-apparaten, maar ik heb juist wat zaken van de Wifi gehaald naar Zigbee vanwege dit lijstje.
Dit lijstje is al best lang geworden. Daarom ben ik vannacht eens nagegaan of deze router dit zou moeten kunnen. Ik bedacht mij dat ik met mijn 50 Mbit/s makkelijk aan moet kunnen, want zoveel extreems komt er niet op mijn laptop, en de rest gaat toch allemaal via LAN. Nu vergat ik alleen dat al die Google apparaten wel aan het internet zitten te zuigen, en ik daar nog niks van had toen ik in 2018 in dit huis kwam. Toen was die snelheid helemaal prima (zelfs begonnen met 100Mbit/s, maar merkte niks van toen ik noodgedwongen terug moest naar 50Mbit/s). Om uit te sluiten dat deze denkfout mij zoveel gedoe veroorzaakt heeft, heb ik even een maandje de snelheid opgeschroefd naar 200Mbit/s. Internet is inderdaad wat responsiever, maar vertraging is niks veranderd.
Ik realiseer me dat ik met alle automatiseringen ik heel veel apparaten tegelijk oproep, en dat de huidige opstelling daar misschien niet aan meewerkt:
- Modem in meterkast (kan niet zomaar anders gezien de locatie van de P1 slimme meter en NT aansluitpunt). Ook zie ik geen fysieke antennes. Ik merk zelf dat ik op de bovenverdieping niet echt trager internet heb, maar dat die wel sneller naar de 2.4 Ghz band schiet.
- De ‘rekenkracht’ van de Experiabox, die niet gebouwd is op de intensiteit van dit soort smarthome’s.
Specifiek merk ik ook dat Google apparaten toch ook nog niet zo lekker samenwerken met Home Assistant. Nu is dat het meest merkbaar bij de custom_component spotcast, waar vanuit een cookie van Spotify de ‘verbinding’ geript wordt naar de Chromacasts. Ook heb ik het gevoel dat de Chromecast sowieso eigenlijk een zwakke plek is in de apparaten, waar je liever rechtstreeks muziek naartoe had gestuurd, dan dat je deze ‘cast’. Allicht eens een keertje op een andere manier tegenaan kijken. Misschien is het allemaal ook wel een beetje veel gevraagd. Buiten dat verloopt ook ieder uur het token. Voor jullie beeldvorming, als ik via spotcast muziek oproep, heeft die vaak tot 10 seconden nodig om uiteindelijk de casts tot muziek om te zetten. Als het eenmaal draait is het wel echt een prettige ervaring.
De oplossingen waar ik dan ook naar kijk zitten in vele nieuwe mogelijkheden, die uiteraard ook weer een prijskaartje kennen. Ik wil natuurlijk alleen overstappen of het iets oplevert:
- Wifi 6 is mijn favoriete oplossing. Via KPN, maar ook XS4ALL of Freedom Internet kan je een Fritzbox krijgen, waarvan ik alleen bij Freedom weet dat je een Wifi 6 unit krijgt (de 5530). Gezien de vrijere mogelijkheden met DNS servers en meer DHCP binding trekt me dit best wel, maar ik weet wel dat het me zo 10 euro meer gaat kosten in de maand om dit te hebben. Bij Wifi 6 wordt met name geadverteerd met dat het meerdere signalen tegelijk kan behandelen, en daarom dus goed is met smarthomes. Lijkt mij voor mij op te gaan. Nadeel wat ik wel zie zijn weinig lanpoorten, maar dit is vast met een eenvoudige switch op te lossen.
- Meer internetsnelheid. Zoals ik nu test lijkt dat voor de vertragingen geen zoden aan de dijk te zetten. Ik heb ook het idee dat alleen als je online gamed of met veel mensen bent dit zin heeft, verder lijkt het me vooral een lokkertje van de internetprovider zelf, maar dat je dat echt niet zomaar nodig hebt, maar ik hoor graag wat jullie erover denken.
- Multiroom Wifi (Mesh): veelgehoorde oplossing voor alle problemen denkbaar. Met name de Google Nest Wifi klinkt aanlokkelijk, maar volgens mij zijn de beperkingen voor smarthome-hobbyisten juist een probleem. Weinig lanpoorten, vrijwel geen vrijheid om dingen te configureren en uiteindelijk net zo vast zitten aan de Experiabox. Ik heb zoals gezegd geen echt grote problemen met de dekking op andere verdiepingen, waardoor meerdere punten aanschaffen niet echt nuttig lijkt, dus dan blijft het bij 1 router.
- Access Points aanschaffen. Dit lijkt ook zo’n oplossing voor alles, maar ik vraag me af of dit meer doet dan alleen dekking verschaffen. Het lijkt me toch dat dit weinig toevoegt aan de rekenkracht.
Binnen deze oplossingen zijn natuurlijk ook nog weer vragen welke router je moet nemen, of welk AP, of welk ISP of abonnementsvorm, maar ik ben echt zoekende waar ik afwijkend ben, en waar ik dan moet zoeken.
Zoals gezegd ben ik wel bereid om zo’n 10 euro per maand te investeren (of een goed apparaat te kopen), maar ik ben ook bang in een commerciële val te raken, terwijl ik het probleem elders moet zoeken. Misschien is mijn verwachting wel te hoog?
Hetgene wat mijn Smarthome vooral moet doen is:
- Geautomatiseerd media afspelen (Spotify en radio) in alle ruimtes in huis
- Lampen en kachels in en uitschakelen op basis van knoppen en sensoren
- 1 dashboard waar ik alles snel kan bedienen en sensoren uit kan lezen.
- Failsafe zijn, als alles eruit klapt moet ik nog steeds alle apparaten handmatig kunnen bedienen. Dit heb ik wel geleerd in de tijd.
Maar terug naar de hoofdvraag:
Welke wifi-opstelling en situatie hebben jullie?
Jullie hebben me al ontzettend geholpen, dus ik zou graag horen wat jullie ervan denken.
Alvast bedankt,
Groeten!
SilentScreamer