Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 15:04
Beste Tweakers,

Sinds ik in dit huis woon (februari 2018) ben ik aan het prutsen met domotica. Ik begon toen met een Raspberry Pi 3B+ en Domoticz om de P1-slimme meter uit te lezen, gezien ik bij het nieuwe huis ook nieuwe zonnepanelen kreeg. Ik kocht er een RFXcom en een hele serie Action Flamingo schakelaar bij en de speeltuin was begonnen. Echter had ik erg vaak last van corrupte SD-kaarten en dat zorgde dat ik er met vlagen mee bezig was. Ik ben ooit overstapt naar Home Assistant maar nog steeds had ik corrupte SD-kaarten. Op dit moment houdt het systeem het langer uit dan gemiddeld en begin ik veel onder de knie te leggen. Ik zal proberen zo beknopt mogelijk uit te leggen wat mijn setup is:

- Hub: Raspberry Pi 3B+ met 8GB SD-kaart (die had ik nog liggen) en Home Assistant (Core 0.116.3 / OS 4.13)
- Bridges: Sonoff RF Bridge geflashed met Tasmota en Portisch (ik wilde alle RF ontvangen, dat is gelukt, maar ik weet nog niet hoe ik deze moet hergebruiken) / Broadlink RM4 mini (zonder cloud op HASS).
- Sensors: meerdere Sonoff PIR2 sensors, connected met RF Bridge / meerdere Sonoff RF knoppen / P1-slimme meter uitlezen.
- Switches (aangesloten via LAN-mode Ewelink (AlexxIT)): stuk of 8 Sonoff S26 / 1 Dual Sonoff T1
- Voice Assistants: 2x Google Home Mini (Woonkamer / Slaapkamer)
- Cast devices: Chromecast Audio / Chromecast Video /
- App: Android App
- Node-Red-Automations: 1. Automatisch radio aanzetten op TV / speakers / Chromecast via IR. 2. RF knoppen voor alle woonkamer lampen. 3. PIR in schuur en buiten. NORA implementaties, Welterusten routines, etc.
- Implementaties: Recorder-purge / Spotify Connect en Add-on / Google Drive Snapshots
- Entertainment: Edifier 1850DB / LG 32" domme TV.

Wat nog ligt om ooit iets mee te doen:
- 2 Sonoff mini's (niet aangesloten, wil dat liever door iemand laten doen die gewend is aan het werken met electriciteit)
- 2 Sonoff Basic (ooit aan het solderen geslagen maar totaal niet mijn ding)
- 1x LSC action lamp om tuya-convert uit te proberen. Zeer buggy en erg weinig lichtsterkte.

Wat nog onderweg is vanuit China:
- Sonoff Zigbee dongle
- Sonoff Zigbee temp sensor

Wat ik nog wil kopen:
- Blitzwolf power metering sockets (om de status van domme IR apparaten te meten).

Ik heb een aantal doelen gesteld wat ik belangrijk vind aan mijn systeem:

1. Het moet failsafe zijn. Dat betekent w.m.b. dat er altijd fysieke knoppen zijn om alle apparatuur in te schakelen als de hub eruit ligt.
2. Domme apparaten slim maken. Ik kies liever voor Edifier speakers dan Sonos vanwege de geluidskwaliteit en het budget. Met Home Assistant kan je de slimme functies toevoegen.
3. Niet een te groot budget aan uit geven, het moet hobby blijven. Ik weet dat dit een doel is wat je nooit haalt want ondertussen koop je heel china leeg maar toch, ik wil geen te dure apparaten in huis halen. Op deze manier houd ik er ook plezier in want op die manier blijft er altijd wat te spelen.

Mijn doel van dit topic:

Er zitten in ieder systeem mitsen en maren, maar ik wil vooral dat ik er enigszins op kan vertrouwen. Ik ga nooit uit van dat het altijd werkt (vandaar dat het failsafe moet zijn, dus geen wekkers die alleen via HASS werken bijvoorbeeld), maar het corrupt maken van mijn SD-kaart frustreert me. De Google Drive Snapshots en purge heb ik inmiddels voor elkaar wat het al een stuk beter maakt, maar mijn 8GB SD gaat het natuurlijk niet heel lang meer volhouden. Ik wil Sandisk Cruzer Ultra 64GB gaan kopen om HASS van te booten. Ik lees veel over SSD maar ben toch een beetje huiverig als ik lees wat nodig is om het betrouwbaar te maken. Ik weet dat vanwege NAND de USBstick niet veel betrouwbaarder gaat zijn dan een SD-kaart maar het maakt het wel een beetje makkelijker. Hebben jullie hier ervaring mee? (vraag 1) SOLVED!.

De reden van de corruptie is waarschijnlijk de vele data die tegelijkertijd naar de SD wordt geschreven. Ik heb de purge al aanstaan maar doordat ik zovaak de server herstart (het blijft toch hobby he) wordt die niet zovaak uitgevoerd. Ik lees veel over dat je de data naar een USBstick kan schrijven zodat het probleem niet op je ''C-schijf" zit. Ik geef overigens niets om de history (daar is het veel te traag voor), dus als het gewoon niet opgeslagen wordt zou dat het beste zijn. Ik lees vaak over het gebruik van MySQL en MariaDB, maar begrijp er weinig van. Hebben jullie hier ervaring mee? (vraag 2) Niet meer relevant gezien vraag 1,.

Daarnaast ben ik nog zoekende naar snelheid. Ik denk dat ik inmiddels doorheb dat de PIR2 niet zo snel communiceert met de RF bridge. MQTT werkt vrijwel direct vanaf de Bridge via Node-Red via de Sonoff integration naar de lampen. Het zit hem dus in dat OF de PIR erg veel tijd nodig heeft om te zenden of de RF Bridge erg veel tijd nodig heeft om te ontvangen. Gezien de RF buttons wel erg snel werken denk ik dat de PIR2 van Sonoff niet zo snel is. Ik zit nu te kijken naar de alternatieven. Ik zie veel Zigbee dingen langs komen maar die hebben dan weer een kleinere range. Heb nu dus de Sonoff Zigbee dongle besteld met temperatuur sensor om een beetje te testen. Denken jullie dat bijvoorbeeld het bestellen van de Aqara PIR de snelheid zou verbeteren (wil ook altijd nog een lichtsensor)? (vraag 3) Ik denk dat PIR's niet de belangrijkste triggers moeten zijn. Ik heb een Aqara PIR besteld om te testen maar daar gaat natuurlijk wat tijd overheen.

Ik ga trouwens nog wat Blitzwolf SHP6pro bestellen. Als tuya-convert niet werkt kan ik altijd nog de tuya integration gebruiken. Hiermee kan ik de status van mijn IR-apparaten bepalen. Ik hoop dat ik hiermee mijn mediasysteem kapot kan automatiseren :P Tuya-convert wil ik dan weer via een oude laptop op een Ubuntu-boot-usbstick zetten zodat ik zonder mijn Raspi uit te hoeven zetten. Daar had ik trouwens nog wel een vraag over. Als ik mijn HASS tijdelijk van het stroom wil halen, kan ik dan gewoon server shutdown doen? (vraag 4a) Host system shutdown gebruiken dus. Start die dan gewoon weer op als ik hem weer op het stroom zet? (vraag 4b) Yes. Gezien ik HASSOS draai heb ik altijd het gevoel op afstand geen controle te hebben. De Raspi werkt met DuckDNS enzo maar hangt in de meterkast en heb niet even een HDMI-scherm beschikbaar om snel even te checken wat aan de hand is.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Groeten,

SilentScreamer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou allereerst eens stoppen met die SD kaartjes.

AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1) 8GB kaart is gewoon ook te klein, dat is vragen om problemen. SSD kan je je zeker aanraden, zeker nu de Pi4 ook SSD boot heeft (ben zelf nog niet over) en de Pi3 had het al. Heb je toch ook nodig voor een USB drive, pak dan gewoon een SSD. Zelf een goedkoop 128GB schijfje gepakt uit de pricewatch. Maar zo heeft Andreas Spiess schijnbaar goede ervaringen met King Spec SSD's uit China.

2) Purge gaat je dan ook niet helpen, dat is na de tijd. Het gaat erom dat het überhaupt niet geschreven wordt. Purge is alleen leuk om je database klein en snel te houden. Je kan history helemaal uitzetten MAAR dit kan ook handig zijn in automations. Als je history uit zet kan je niet meer condities of triggers gebruiken die niet NU zijn (dus geen trigger half uur nadat je lamp uit is gezet). Dus vooral voor dit issue ook, zorg voor betrouwbare opslag.

3) Ik weet niet hoe traag het nu is, maar naar mijn idee zijn alle draadloze battery powered PIR's eigenlijk een beetje traag. Maar de Aqara / Mijia zijn wel bruikbaar. Maar wil eigenlijk nog eens testen om er een om te bouwen tot "super Aqara" om vaker te kunnen triggeren.

3b) SHP6 deed het de laatste keer nog prima met Tuya convert en zijn naar mijn idee een van de beste pluggen. Maar dat is alleen mits Tuya eraf is. Zelf zou ik zwaar afraden om afhankelijk te worden van de (toch wel trage) Tuya cloud. Je hebt bijvoorbeeld 0 garanties hoe lang het blijft werken.

Ik zou als ik jou was je mediasysteem gewoon heel laten, anders kan je net zo goed nu een nieuwe kopen :+

4) Als je met "server shutdown" bedoelt "Host System Shutdown" dan ja, dat is DE manier. Wel de led op de Pi in de gaten houden om te kijken of de shutdown gedaan is voor je de spanning eraf haalt. Na een nette shutdown zie ik geen reden dat hij niet weer netjes opstart. Veel grotere kans dan als je de spanning er gewoon af trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Dank voor je bericht. Ik ben op zich nog niet van plan om van Pi af te stappen maar houd het in het achterhoofd!
Septillion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:04:
1) 8GB kaart is gewoon ook te klein, dat is vragen om problemen. SSD kan je je zeker aanraden, zeker nu de Pi4 ook SSD boot heeft (ben zelf nog niet over) en de Pi3 had het al. Heb je toch ook nodig voor een USB drive, pak dan gewoon een SSD. Zelf een goedkoop 128GB schijfje gepakt uit de pricewatch. Maar zo heeft Andreas Spiess schijnbaar goede ervaringen met King Spec SSD's uit China.

2) Purge gaat je dan ook niet helpen, dat is na de tijd. Het gaat erom dat het überhaupt niet geschreven wordt. Purge is alleen leuk om je database klein en snel te houden. Je kan history helemaal uitzetten MAAR dit kan ook handig zijn in automations. Als je history uit zet kan je niet meer condities of triggers gebruiken die niet NU zijn (dus geen trigger half uur nadat je lamp uit is gezet). Dus vooral voor dit issue ook, zorg voor betrouwbare opslag.

3) Ik weet niet hoe traag het nu is, maar naar mijn idee zijn alle draadloze battery powered PIR's eigenlijk een beetje traag. Maar de Aqara / Mijia zijn wel bruikbaar. Maar wil eigenlijk nog eens testen om er een om te bouwen tot "super Aqara" om vaker te kunnen triggeren.

3b) SHP6 deed het de laatste keer nog prima met Tuya convert en zijn naar mijn idee een van de beste pluggen. Maar dat is alleen mits Tuya eraf is. Zelf zou ik zwaar afraden om afhankelijk te worden van de (toch wel trage) Tuya cloud. Je hebt bijvoorbeeld 0 garanties hoe lang het blijft werken.

Ik zou als ik jou was je mediasysteem gewoon heel laten, anders kan je net zo goed nu een nieuwe kopen :+

4) Als je met "server shutdown" bedoelt "Host System Shutdown" dan ja, dat is DE manier. Wel de led op de Pi in de gaten houden om te kijken of de shutdown gedaan is voor je de spanning eraf haalt. Na een nette shutdown zie ik geen reden dat hij niet weer netjes opstart. Veel grotere kans dan als je de spanning er gewoon af trekt.
Dank voor je reactie. 1. Ik wil de Kingston A400 SSD halen, alleen weet ik niet welke adapter het meest verstand is voor een pi die in de meterkast ligt. Welke adapter gebruik jij? 2. Dan zal ik zorgen dat er een SSD komt ;) 3. Ik las dat de laatste tuya software weer geüpdate is en dat daardoor tuya-convert op sommige nieuwe apparaten niet werkte. Mijn voorkeur heeft absoluut tasmota maar als dat niet werkt zou ik voorlopig kunnen leven met de tuya integration. 4. Thanks. Ik had dit gevoel ook maar in het verleden is het wel eens misgegaan dus fijn dat zwart op wit te hebben :). Als ik weer stroom op de pi zet, ga ik er dan ook vanuit dat deze weer uit zichzelf opstart.

Ik ben trouwens lekker aan het prutsen met spotcast. Heb de service werkend, nu nog de automatisering fixen. Ik gebruik nu een nodered flow waarbij de edifier speakers aangezet worden via IR, maar omdat de signalen van de Broadlink te kort zijn heb ik nu 3x achter elkaar dezelfde node voor IR als workaround. Nu werkt het aardig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
SilentScreamer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 02:02:
[...]

Dank voor je bericht. Ik ben op zich nog niet van plan om van Pi af te stappen maar houd het in het achterhoofd
De odroid c4 gebruikt EMMC, dat is het enige grote verschil. (Naast sneller, en /home/root ipv /home/pi en niks wat er buitenuit steekt)

Je kan de pi ook instellen als usb boot en een usb stick gebruiken. En dus helemaal van SD kaart afstappen.
https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md
Ik heb/had goede ervaringen met een samsung fit plus 32gb usb stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-07 20:54
Ik heb m'n HA op een SSD staan in die in een SSD behuizing met voeding zit. Gekoppeld aan de Pi. Draait al een jaar zonder storingen.
Geen SD kaart of USB stick nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Zelf heb ik een Verbatim Vi550 128GB gehaald in LogiLink UA0339 Zwart. Dit is volgens mij exact dezelfde behuizing die je veel in China ziet.

Met de behuizing had ik wel wat issues maar draait nu goed. Maar dat is dus nog wel met de "root op SSD, boot op SD"-methode. Native USB was nog niet uit toen ik de boel heb ingericht. De boel naar native USB brengen met een HA image (ipv Rasberry OS met supervisor) staat nog op de planning.

Als ik nu nog een Pi van SSD zou voorzien zou ik denk ik een King SPec bestellen in China.

Een SHP6 is nog wel te flashen als je hem uit elkaar haalt (prima gebouwd en pads beschikbaar). Maar dit vereist inderdaad wel wat extra werk en skills. Als Tuya convert echt niet meer werkt moet ik maar eens kijken om een jig (blokje hout ofzo :+) met pogopins te maken zodat ik de boel makkelijk kan aansluiten.

En hoe ik dat weet? Ik was een keer te ongeduldig met Tuya convert en had ik hem gebrickt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 04:40:
[...]

De odroid c4 gebruikt EMMC, dat is het enige grote verschil. (Naast sneller, en /home/root ipv /home/pi en niks wat er buitenuit steekt)

Je kan de pi ook instellen als usb boot en een usb stick gebruiken. En dus helemaal van SD kaart afstappen.
Ik heb/had goede ervaringen met een samsung fit plus 32gb usb stick
Ik ga dan voor de SSD optie voorlopig.
SMOKEz8z8 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 06:45:
Ik heb m'n HA op een SSD staan in die in een SSD behuizing met voeding zit. Gekoppeld aan de Pi. Draait al een jaar zonder storingen.
Ik ga dan voor de SSD optie denk ik. Ik hoop dat de compatibiliteit een beetje meevalt.
Septillion schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:08:
@SilentScreamer Zelf heb ik een Verbatim Vi550 128GB gehaald in LogiLink UA0339 Zwart. Dit is volgens mij exact dezelfde behuizing die je veel in China ziet.

Met de behuizing had ik wel wat issues maar draait nu goed. Maar dat is dus nog wel met de "root op SSD, boot op SD"-methode. Native USB was nog niet uit toen ik de boel heb ingericht. De boel naar native USB brengen met een HA image (ipv Rasberry OS met supervisor) staat nog op de planning.

Als ik nu nog een Pi van SSD zou voorzien zou ik denk ik een King SPec bestellen in China.

Een SHP6 is nog wel te flashen als je hem uit elkaar haalt (prima gebouwd en pads beschikbaar). Maar dit vereist inderdaad wel wat extra werk en skills. Als Tuya convert echt niet meer werkt moet ik maar eens kijken om een jig (blokje hout ofzo :+) met pogopins te maken zodat ik de boel makkelijk kan aansluiten.

En hoe ik dat weet? Ik was een keer te ongeduldig met Tuya convert en had ik hem gebrickt 8)7
Thanks voor de info! Ik ga dan toch voor de SSD optie. Ik heb een 3B+ dus het zou niet moeilijk moeten zijn, je moet het juiste spul hebben lijkt het. Ik lees goede verhalen over de Kingston A400, zou die met de Logilink UA0339 compitabel zijn denk je? Dan ben ik met 30 euro klaar, dat klinkt wel aantrekkelijk. Daarnaast heb ik het dan morgen gewoon binnen en kan ik er meteen mee aan de slag. Ik neem aan dat bij de behuizing de locatie van de pins van de SSD precies moeten kloppen met de behuizing. Daarnaast vroeg ik me af of je de USBkabel bij de behuizing geleverd krijgt?

Ik ben inderdaad niet van plan om te solderen (dat gaat me iets te gek), maar als ik hem OTA kan flashen doe ik dat absoluut. Ik ben ook ongeduldig geweest met Sonoff OTA en heb zo een Basic gebrickt hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer De A400 met de behuizing alten werken is geen probleem. Of de Pi 3 die UA0339 dus leuk gaat vinden om te booten durf ik dus niet te zeggen.

Locatie van Sata connectoren is gestandaardiseerd. Dat past dus gewoon. Soms is hoogte een probleem maar bij SSD's speelt dat eigenlijk ook niet. De behuizing komt met een USB3 (Type A -> Micro B) kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb nog wel een X850 V3.1 liggen.
Maar nooit werkend (bootable) gekregen. Wellicht moet er een vertraging met opstarten ingebouwd worden.
Maar ik ben gestopt met al dat gepruts en over op de odroid (jaja, nu stop ik ermee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@AUijtdehaag Pi3 of Pi4? En Native USB boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Volgens mij pi 3b+
https://geekworm.com/prod...d-storage-expansion-board

Wellicht helpt de timeout:
rens-br in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 4"
Maar nog niet geprobeerd.
De Pi's liggen hier werkeloos op tafel, na falen ;)
En omgeruild voor odroids

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Septillion schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:54:
@SilentScreamer De A400 met de behuizing alten werken is geen probleem. Of de Pi 3 die UA0339 dus leuk gaat vinden om te booten durf ik dus niet te zeggen.

Locatie van Sata connectoren is gestandaardiseerd. Dat past dus gewoon. Soms is hoogte een probleem maar bij SSD's speelt dat eigenlijk ook niet. De behuizing komt met een USB3 (Type A -> Micro B) kabel.
Oftewel, de SDD connect wel prima met de behuizing+USB, het is alleen onzeker of de Pi wil booten met de SSD. Als ik het lees is het een kwestie van geluk hebben of de Pi hem pakt, ook als ik exact dezelfde hardware koop als iemand die het werkend heeft gekregen. Ik zal dus even moeten beraden wat de meest voorkomende werkende setup is...
SMOKEz8z8 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 06:45:
Welke setup heb je draaien (welke Pi, welke SSD en welke behuizing)?
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:54:
Ik heb nog wel een X850 V3.1 liggen.
Maar nooit werkend (bootable) gekregen. Wellicht moet er een vertraging met opstarten ingebouwd worden.
Maar ik ben gestopt met al dat gepruts en over op de odroid (jaja, nu stop ik ermee)
Haha, alle advies is welkom. Dat een bepaalde oplossing niet altijd werkt is ook goed om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

SilentScreamer schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:40:
Oftewel, de SDD connect wel prima met de behuizing+USB, het is alleen onzeker of de Pi wil booten met de SSD.
Ja.
Als ik het lees is het een kwestie van geluk hebben of de Pi hem pakt, ook als ik exact dezelfde hardware koop als iemand die het werkend heeft gekregen.
Nee, dat niet. Als het bij iemand werkt zal het dat ook bij jou doen. Maar dingen als zelfde/laatste firmware op de Pi enzo kan wel nodig zijn. En natuurlijk het belangrijkste bij een Pi, een goeie voeding. Elke nieuwe Pi lijkt weer kritischer te worden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Septillion schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Ja.

[...]

Nee, dat niet. Als het bij iemand werkt zal het dat ook bij jou doen. Maar dingen als zelfde/laatste firmware op de Pi enzo kan wel nodig zijn. En natuurlijk het belangrijkste bij een Pi, een goeie voeding. Elke nieuwe Pi lijkt weer kritischer te worden :X
Oke, dus dat is mijn beste gok. Voor mijn beeld, de firmware van de Pi staat dan toch op de SSD? Of is er nog een chip? En hoe kan ik deze updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Nee, voor boot staat dat op de EEPROM. Raspberry OS op een SD en een volle update draaien zal dat volgens mij ook een update geven. Keer booten van SD heb je volgens mij ook nog steeds nodig om de USB boot aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ahhh juist. Dankjewel. Ik ga achter een SD en SSD aan. Ik las trouwens dat je voor de Usb boot op een 3B+ geen SD nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Zodra je USB boot aan hebt gezet niet meer nee. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is bij een RPi 3, maar vroeger stond dat standaard uit. Moest je dus eerst een SD boot doen om het aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit eenmalig uitvoeren voor de 3B+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Septillion schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:51:
@SilentScreamer Zodra je USB boot aan hebt gezet niet meer nee. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is bij een RPi 3, maar vroeger stond dat standaard uit. Moest je dus eerst een SD boot doen om het aan te zetten.
Thanks, als het niet werkt ga ik dat regelen.

Ik heb vanavond mijn Kingston A400 met Sabrent kabel ontvangen en hoewel het aansluiten (blauw lampje knippert), Windows herkent hem en na het bepalen of het GDI (?) of MDP (?) moet worden herkent de verkenner hem ook. Voor en na die tijd heb ik geprobeerd te flashen met BalenaEtcher maar welke versie ik ook pak, flashen loopt op errors. Eerder werkte het dan wel op een oude Windows 7 laptop maar die herkent het SSD niet. Windows 10 op mijn normale laptop herkent hem wel maar loopt op allerlei nieuwe errors. Rufus herkent de SSD dan weer niet. Ik moet van het weekend maar weer eens met een frisse blik gaan kijken waar deze errors vandaan komen (Etcher gaf altijd al problemen in het verleden), maar ik kom er nog niet helemaal uit. Wel valt me op hoe licht de SSD's tegenwoordig zijn en hoe makkelijk het aansluiten gaat. Het flashen daarentegen is nog een hele uitdaging. Maarja, ik moet wel, mijn Home Assistant geeft me telkens aan dat ik nog minder dan 1GB ruimte heb en ben naar verwachting over 3 dagen door mijn ruimte heen 8)7 . Ik probeer constant op te ruimen maar er lijkt niks te verwijderen te zijn (allicht had ik niet AdGuard moeten installeren op het laatste moment >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

SilentScreamer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:22:
[...] na het bepalen of het GDI (?) of MDP (?) moet worden
MBR of GPT :D Maar volgens mij wordt dat ook overschreven door de image, maar anders maar voor het oude MBR gaan.

Zelf nooit helemaal begrepen wat mensen in de bloated BalenaEtcher zien... Ik gebruik altijd nog de "old school" Win32 Disk Imager. Probeer dat eens.

Zou voor de tussentijd gewoon even je database verwijderen als je er niet te veel waarde aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SilentScreamer Heb gisteravond alle backup code van een Pi overgezet naar odroid in een paar uurtjes software installatie tijd.
Incl de domoticz database.
*auijtdehaag kon het niet laten om nog iets te plaatsen over de odroid :P

Morgen eens kijken bij diegene, of die Pi ook daadwerkelijk naar de eeuwige digitale jachtvelden is heengegaan. Het contact is verbroken...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Septillion schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

MBR of GPT :D Maar volgens mij wordt dat ook overschreven door de image, maar anders maar voor het oude MBR gaan.

Zelf nooit helemaal begrepen wat mensen in de bloated BalenaEtcher zien... Ik gebruik altijd nog de "old school" Win32 Disk Imager. Probeer dat eens.

Zou voor de tussentijd gewoon even je database verwijderen als je er niet te veel waarde aan hecht.
Ik had GPT aangeklikt, en met de Win32 Disk Imager ging het foutloos. Geen hash gebruikt, even schrikken toen de waarschuwing voor corruptie kwam maar ging vanzelf. Nog even een snapshot gemaakt van de huidige, host system shutdown, even wachten tot het gele led niet meer knipperde (3 minuten ofzo) en toen de stekker eruit. SD-kaart verwijderd, RFXcom en P1-USB eruit en SSD erin. Alleen de SSD en LAN waren toen aangesloten. Kwam erg snel in de prepare Home Assistant modus. Bleef wel lang hangen in de 'Failed to load cookie file from cookie: No such file or directory' melding, maar uiteindelijk kon ik inloggen. Even de snapshot uploaden en alles werkte weer! Behalve dan de P1 want die was niet aangesloten. Even inpluggen werkte niet. Even een server restart gedaan en nu krijg ik hem niet in beeld. Hij probeert wel contact te maken maar blijft laden. Ik kan nog wel via PuTTy inloggen op de Home Assistant pagina (zij het extreem traag). Ik zat te denken aan de boot sequence die hem nu niet meer snapt of zoiets.

De vraag is nu, hoe kan ik hem weer veilig afsluiten en opnieuw opstarten? En daarnaast, hoe kom ik van dit probleem af en kan ik beter opnieuw beginnen?

EDIT: Een lege microSD in de Pi pluggen was wat nodig was. Nu nog uitzoeken of die echt nodig is, of dat ik ergens een instelling kan wijzigen. Waarschijnlijk snapte die de boot niet vanwege het oude snapshot...
EDIT2: De reboot na het plaatsen van de microSD werkte dan weer niet... Zou de P1-kabel hier iets mee te maken hebben??
EDIT3: Ik krijg nu helemaal geen contact meer met de server. Gele led doet niets als de SD-kaart erin zit...
EDIT4: Als ik weet hoe ik de Pi netjes uit kan schakelen zonder contact met de server of wat dan ook, toch maar eens de firmware flashen dan...
EDIT5: Ik heb hem weer aan de praat. Uiteindelijk de SD verwijderen. Stroom eraf. P1 erin, stroom erop, SDkaart erin. Echter begrijp ik niet waarom dit op deze manier moet. Elke keer als ik nu iets verander in Home Assistant moet ik de stroom eraf halen. Er is dus nog ergens een probleem in de boot priority. Hebben jullie tips hoe ik deze kan aanpassen? (Ik ben overigens heel blij met de aankoop van de SSD, de snelheid is behoorlijk verbeterd).
EDIT6: Yes, het is gelukt. De beste workaround was de methode voor een 3B te blijven volgen door een Raspbian file op een SD-kaart te plakken, de config.txt uit te breiden met de tekst program_usb_boot_mode=1, te booten, 10 minuten wachten, stroom eraf, SD eruit, SDD erin en klaar. Nu werkt de server restart zoals bedoeld (en bizar snel). Dus deze video volledig volgen: YouTube: Installing Home Assistant (hassio) on SSD with Raspberry Pi 3B / 3B+ . Bedankt voor de tips, blij dat ik heb doorgezet. Nu lekker doorprutsen met schakelaars en sensors en spul :)
AUijtdehaag schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:05:
@SilentScreamer Heb gisteravond alle backup code van een Pi overgezet naar odroid in een paar uurtjes software installatie tijd.
Incl de domoticz database.
*auijtdehaag kon het niet laten om nog iets te plaatsen over de odroid :P

Morgen eens kijken bij diegene, of die Pi ook daadwerkelijk naar de eeuwige digitale jachtvelden is heengegaan. Het contact is verbroken...
Ghehehehe, als ik er zat van ben ga ik dit proberen :9

[ Voor 25% gewijzigd door SilentScreamer op 23-10-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Oke, het feest was van wat korte duur... Midden in de nacht was de server niet meer bereikbaar. Net als laatst via SSH nog wel te bereiken maar vreselijk traag. Samba en host niet te bereiken. Toch maar de stekker eruit. Na de stekker er weer in te doen maakte de SSD piepende errorgeluiden (zo ken ik ze van mijn oude externe WD-schijf, die niet meer heeft opgestart naderhand). Nog een keer de stekker eruit. Na korte piepende errorgeluiden starte die toch op. Gelukkig maar.

Voordat ik naar bed ging werkte de server nog prima en heb ik lekker veel bijgewerkt (Agenda, Todoist, Spotify in node-red). Het werkte allemaal als de tierelier en dan toch valt het apparaat uit. Dit zou niet moeten kunnen met de SSD. Ik denk dat het met de voeding te maken heeft. De corrupte SD-kaartjes werden ook al snel gelinkt aan de voeding door SOS-Solutions (die mij toen de Pi als Domoticz-P1 Starter Kit hadden verkocht). Van een B-merk 2A-voeding geüpgrade naar een B-merk 3A-voeding. Toch is er nooit een garantie dat het online blijft en niet de boel corrupt maakt. Ik heb volgens mij mazzel dat mijn SSD nog werkt maar dit wil ik niet blijven doen.

De vraag is: Welke voeding werkt het beste op de 3B+ met SSD op Home Assistant? Belangrijkste is de betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb dit weekend een Pi 3b+ omgeruild voor een odroid C4.
De pi heeft een jaartje (precies weet ik het niet meer) prima gedraaid op een usb stick.
Op wat afgesloten domoticz problemen na ging het goed.
Totdat de pi ineens niet meer bereikbaar was en ook niets meer deed. (Enkel rood ledje, maar wel nog spanning op usb poorten)
Na voedingspanning eraf en erop werkte hij echter weer.
Ik ben er klaar mee.
Heb nu 3 odroids N2, 4 odroids C4 en 1 odroid C2 draaien bij anderen. Ik heb er geen omkijken meer naar en hopelijk blijft dat zo.

Voor een Aeon zwave stick wel een micro usb male naar usb A female (OTG) kabeltje gekocht bij alle kabels punt nl.
Die stick heeft usb2 nodig ipv usb3.

@SilentScreamer
Het kan zeker liggen aan de voeding oftewel de gevoeligheid van de pi hiervoor.
Maar al lijkt het een hele tijd goed te gaan kan het toch weer mis gaan.
Hoe meer je erop aansluit....vul zelf maar in.
Vaak wordt een usb hub gebruikt met aparte voeding.
Maar het wordt ook wel een kerstboom onderhand met alle onnodige apparatuur eraan.
Ik heb zelf nog een pi3 draaien met WD pidrive en dat draait al 4 jaar goed. Maar die doet wat basis dingen als domoticz en zwave.
De rest gaat via een N2 met HA, influxdb, grafana, modbus en meterbus adapters

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2020 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Het is nu alweer 2x gebeurd. Zou het kunnen dat de SSD nu al corrupt is en/of beschadigd of ligt het aan de pi? Hij komt na een stroomschakeling wel weer online voor een uurtje en dan is het weer gebeurd.... Waanzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@SilentScreamer: Ik ben ook zo als jij begonnen.

Eerst met een Raspberry, maar regelmatig defecte SD kaartjes.

Daarna een externe SSD aan de Pi, maar dat liep ook met enige regelmaat vast. Een powercycle en het begon weer te lopen.

Nadat ik ook nog eens vond na al die tijd dat het toch wel traag reageerde heb ik de Pi aan de kant gegooid en een kleine server gebouwd op basis van een ASRock DeskMini 110. Verbruik 2 tot 3 keer zo hoog als een Raspberry (idle 10 a 15W, verder niet getuned op nog lager verbruik), maar met een performance waar ik nu nog plezier van heb (ding draait inmiddels ruim 3 jaar). Inmiddels is het verbruik iets toegenomen tot +/- 20W vanwege wat uitbreidingen (2TB 2,5" disk, 5TB USB3 disk en 32GB memory). Kost ongeveer 3 euro stroom per maand (tov E 1,- voor de Raspberry).

De frustratie van het steeds onderuit gaan van de Raspberry was mij de aanschaf van de Deskmini zeker waard. Wellicht iets voor jou om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Bedankt @Zerobase voor de tip. Het wordt nog druk zoeken naar Odroids en Deskmini's. Ik geef de Pi nog 1 kans, door het aansluiten een originele 2,5A adapter.

Ik heb diezelfde nacht (zondag op maandag) nog de schijf geformatteerd en opnieuw alles erop gezet. Hoera voor snapshots! Heb een snapshot van een dag eerder hersteld, mocht ik dan toch ergens codematig fout hebben gedaan (wat me sterk lijkt gezien ik de code altijd laat checken door de server controls) dan zit het er niet meer in. Morgen komt de adapter binnen en dan gaan we zien of die het langer volhoudt. Sinds de format heb ik geen problemen meer ondervonden, maar ben wel vreselijk huiverig ervoor. Als de adapter het niet is moet er misschien toch een virtualbox komen o.i.d. Ik bedenk mij dat mijn vader (die helaas overleden is) een MSI Cubi N had die nu hier ongebruikt ligt. Misschien als ik er zat van ben dat ik die ga gebruiken als basis voor mijn home automation :)

EDIT: As we speak, hele setup draaide prachtig, update even de File Editor, en bam, zelfde probleem weer... Ik kan Home Assistant nog wel bereiken (zij het heel traag), alleen werkt geen schakelaar meer en sensors reageren extreem traag, en de supervisor is onbereikbaar. Server restarts, host reboot, host shutdown werkt allemaal niet...

[ Voor 15% gewijzigd door SilentScreamer op 28-10-2020 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Stroomstoring gehad in Roosendaal.
Domoticz werkte niet meer op de raspberry met wd pidrive. Gelukkig na reboot weer wel.
De twee N2 odroids geen probleem, maar daar staat domoticz niet op, maar wel home assistant.

Edit: de odroid c2 (bij iemand anders) gaf vreemde foutmeldingen, de emmc kaart had wat slechte clusters vanwege de stroomstoring.
Na een fsck in de commandline loopt het weer als een zonnetje. Heb daar nog een backup battery voor liggen, maar dan wordt hij zo hoog.
De c4 geen problemen gehad.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ah rot...

Ik vraag me af of het met mijn purge automation te maken heeft. Volgens mij wordt die uitgevoerd rond 12 uur... Deze kon ik nog uit de logs vissen (zelfde melding voor host van broadlink):

The 'purge_interval' option is deprecated, please remove it from your configuration

Dat is het eerste wat er gaat gebeuren als het weer werkt...

Er zit echt een vloek op updaten met Home Assistant...

EDIT: Na smeken en bidden is er een server restart geweest. Nu draait alles weer snel :) Wel vast op dat de Core CPU 70% verbruikt. Kijken of dat nog minder wordt. (Na herstart 26% :) )

De Cubi N gebruikte met Windows zo'n 20 watt, dat zit dik in de marge. Echter denk ik dat er wel weer een hele leercurve is om de Pi-SSD als SSD-boot op de Cubi te gebruiken. Van Windows wil ik af, en de interne SSD is maar 32GB. Ik weet niet of de Cubi een Intel NUC is, en zo ja moet ik maar eens leren wat Docker is, en/of Home Assistant ook standalone kan draaien.

[ Voor 40% gewijzigd door SilentScreamer op 28-10-2020 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ik heb mijn SHP6 binnen. Ik dacht even dat het geen Pro was (dat stond niet op de doos) maar bleek het toch wel te zijn. Ook een Aqara PIR maar heb mijn Zigbee dongle nog niet binnen dus dat is even wachten. Had 2 SHP6 besteld maar helaas maar 1 binnengekomen. Anyway, heb via de Twoenter manier tuya-convert gebruikt na het flashen van een tijdelijke Ubuntu install op USB (genius). Duurde 5 PC's voordat ik hem werkelijk goed werkend had maar het werkte! Geweldig, even kalibreren en hij is binnen. Nu nog een manier vinden om de power monitoring te kunnen gebruiken als sensor of het apparaat aan of uit staat. Kwam erachter dat het apparaat altijd aangaat als je nooit de IR-remote gebruikt om hem aan of uit te zetten, zodra je het stroom aansluiten. De normale toggle functie van de SHP6 werkt dus ook (en beter ook) als switch voor de Edifier speakers. Ik wil alleen nog steeds de power monitoring feature werkend hebben. In Home Assistant reageert het niet direct, dus wil ik het via MQTT triggeren. Misschien toch even wat video's van DigiblurDIY kijken (in alle rust). Daarnaast vraag ik me af of de speakers het leukvinden telkens van het stroom gehaald te worden...... Het is wel betrouwbaarder dan met de Broadlink in ieder geval.

Ook heb ik de 2,5A adapter binnen. De Pi werkte toen nog best wel traag. De Core Usage was 103%. Ik had net ook nog best wel een trage server. Ik moet ergens dus zorgen dat er niet zo belachelijk veel history aangemaakt wordt. Ik twijfel of de purge wel goed werkt. Ik moet een manier vinden dat de Pi niet teveel probeert te schrijven de hele tijd...

Genoeg te doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 11:08
SilentScreamer schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 04:40:
Het is nu alweer 2x gebeurd. Zou het kunnen dat de SSD nu al corrupt is en/of beschadigd of ligt het aan de pi? Hij komt na een stroomschakeling wel weer online voor een uurtje en dan is het weer gebeurd.... Waanzin.
Heb het hele verhaal niet exact gelezen, maar heb je naast de voeding, ook een losse usb kabel? Zo ja, die al eens vervangen? Ik heb in de loop der jaren genoeg usb adapters gehad, en kwam er achter dat de losse kabel net zo belangrijk is. Vaak hebben frut kabeltjes veel te veel weerstand. En pak het liefst een zo kort kabeltjes als mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Bij zowel de B-merk 3A adapter als de Originele 2,5A adapter zit de kabel vast aan de stekker, geen losse kabeltjes dus. Ik ga er vanuit dat beide adapters bedoeld zijn als voeding en niet als oplader. Bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ik heb in ieder geval bewijs dat dit geen lang leven gaat verzorgen. Of mijn configuratie is bagger of ik heb na 3 dagen al mijn SSD kapot gemaakt...

Ook deze keer was updaten via de UI een ramp. Deze keer wou ik alleen TasmoAdmin installeren en HA wordt mega traag, installeert niet, supervisor onbereikbaar en geen mogelijkheid voor een normale reboot... Ik vraag me oprecht af wat nou dit probleem veroorzaakt (ja ik snap dat de Pi een zwakke plek is maar zo erg kan het niet zijn toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je nog meer wilt laten crashen, ik heb nog 3 pi's liggen, waarvan 1 met WD pidrive (die het nog doet)
Laat maar weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Late reactie ivm weekje vakantie.
SilentScreamer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 01:07:
Ik heb mijn SHP6 binnen. Ik dacht even dat het geen Pro was (dat stond niet op de doos) maar bleek het toch wel te zijn.
Origineel heette hij ook gewoon SHP6 alleen had je een 10A en een 16A versie. Dat bleek niet zo handig :+ Hernoemen naar SHP6 Pro lijkt dus een beetje een after thought.
In Home Assistant reageert het niet direct, dus wil ik het via MQTT triggeren.
Wat wilt niet direct reageren? HA pakt info van de MQTT direct op. Wel gaat power info alleen via het tele kanaal. Wil je dus snelle reactie daarop moet je de tele tijd in Tasmota dus verlagen.

En wat betreft adapter, de Pi 1 was daar al gevoelig voor en is met elke versie alleen maar gevoeliger geworden helaas. Originele voedingen werken wel altijd goed. Mijn Pi4 draait al maanden stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Septillion schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:31:
Late reactie ivm weekje vakantie.

[...]

Origineel heette hij ook gewoon SHP6 alleen had je een 10A en een 16A versie. Dat bleek niet zo handig :+ Hernoemen naar SHP6 Pro lijkt dus een beetje een after thought.

[...]

Wat wilt niet direct reageren? HA pakt info van de MQTT direct op. Wel gaat power info alleen via het tele kanaal. Wil je dus snelle reactie daarop moet je de tele tijd in Tasmota dus verlagen.

En wat betreft adapter, de Pi 1 was daar al gevoelig voor en is met elke versie alleen maar gevoeliger geworden helaas. Originele voedingen werken wel altijd goed. Mijn Pi4 draait al maanden stabiel :)
Ja precies, beetje onduidelijk.

Ik heb de Pi nu ook stabiel runnen lijkt het. Het blijft nadat de stekker eruit geweest is 'hit or miss' maar een SD met Buster en alleen een regel in de config dat de HDMI uitgeschakeld is werkt beter dan alle timeouts enzo die voor de normale 3B bedoeld zijn. Ik ben weer vanaf scratch begonnen met alles instellen en probeer de config zo clean mogelijk te houden. Ook geen updates overslaan enzo. Het blijft nog steeds een beetje zoeken met booten, heb het gevoel dat ik nog steeds niet helemaal de juiste manier heb gevonden om een stabiele boot af te dwingen, zeker niet omdat velen beweren met deze opstelling het stabiel te houden. We zullen zien wat de toekomst brengt. Het begint inmiddels wel erg veel tijd te vreten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Dus je boot nog tussentijds van de SD nu ipv direct van SSD?

Blijft namelijk wel raar dat het booten een hit&miss blijft. Maar goed, ik heb mijn Pi3 (nog :+) nooit anders proberen te laten booten dan van SD. Of nouwja, één avondje ooit toen USB boot net uit was. Maar toen kreeg ik 0 voor elkaar met een USB stick :X Maar deed ik waarschijnlijk iets fout, was toen meer handelingen en info was schaars. Bij mijn Pi4 was USB boot nog niet beschikbaar toen ik over ging en gebruik voor nu dus ook de SD als boot met root op de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Nee ik gebruik de SD om de Pi een boot prio te leren, maar dat lijkt die niet helemaal te snappen. Ik gebruik hierna geen SD meer (dus lege SD poort). Bij het restarten van de server gaat het wel gewoon goed lijkt het nu. Maar na de stekker eruithalen pakt die m meestal de eerste keer niet en de tweede keer wel. En ja, dat kan niet de bedoeling zijn en mag ook niet normaal worden. Ik denk dat het helpt dat ik een verse config heb met alles netjes geüpdate. Dan blijft alles op elkaar afgestemd, althans, tenzij de update-add-on me verteld dat er iets mis is.

Als ik wel de SD er weer in druk boot die netjes de SDkaart ipv de SSD :P Dus daar heb ik ook niks aan. Kan nog weer proberen een lege SD-kaart in te drukken als het weer zover is, maar volgens mij heb ik dat vaak genoeg geprobeerd. Het blijft dus een beetje gokken. Ik heb nog niet helemaal duidelijk welke instelling het nou moeilijk maakt.

EDIT: Elke keer als ik hier post gaat er iets mis :) Nu weer ineens zelfde gedrag. Alles wordt traag, server via SSH heel traag nog bereikbaar maar haalt niks uit. Stekker eruit en erin, boot niet, SSD maakt nare piepende geluiden, stekker er weer uit en in en alles werkt weer naar behoren. Ik heb met de mini media player vanuit HACS zitten prutsen, wat ik weer verwijderd heb. Denk dat er daar ergens iets fout gaat. De volgende keer ga ik Home Assistant via Raspbian installeren, allicht dat ik dan wel makkelijker een sudo reboot via ssh kan doen. Het is echt vervelend dat ik niks meer kan beginnen out of the blue telkens. Maar ik ga erachter komen!

[ Voor 26% gewijzigd door SilentScreamer op 06-11-2020 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Mm, dat is wel vervelend :/ Hoop dat je er achter gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Ik heb nog geen oplossing voor het bootprobleem, maar ik denk wel dat ik het aantal falen tegen ga houden met de installatie van MariaDB add-on. Ik weet niet waar de database nu staat maar de recorder zorgt nog steeds voor een redelijk hoge bestandsgrootte. Ik weet dat die waarschijnlijk vannacht weer zal purgen als ik niet de server restart (dat gebeurt vaak natuurlijk). Wel merk ik prestatievooruitgang sinds ik de add-on erop heb staan.

Ik heb een nieuwe SSD voor mijn laptop gekocht (Samsung Evo 860 500GB) (mijn T440 doet al 4 jaar met 128GB en dat begint nu wel echt een probleem te worden). Ik heb er meteen een nieuwe Sabrent SSD adapter bij gekocht dus dan kan ik de oude SSD (Samsung Evo 830 128GB) als 2e SSD gebruiken in mijn Pi. Ik wil de database daar naartoe laten schrijven zodat ik geen problemen meer heb met de Core.

Echter kan ik nergens goed vinden hoe dit moet op HASSOS. Ik heb de add-on+recorder nu goed draaien maar weet niet hoe ik er iets aan in kan stellen. Ik merk telkens als ik er wat over opzoek men altijd met Linux-based omschrijvingen komt. Er is toch helemaal geen Linux-base onder HASSOS?

code:
1
2
3
4
5
#Purge
recorder:
  db_url: !secret db_url
  auto_purge: true
  purge_keep_days: 1

Weet iemand hoe ik dit wel ergens kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Dus dan heb je 2x 128GB aan SSD aan je Pi? Lijkt me wat overdreven :+ Zelf heb ik een enkele 120GB SSD. Mijn database is met 13GB ook niet zo klein meer. Maar draait probleemloos. Enige verschil is dat ik en Pi4 gebruik en dus wel USB 3 heb.

Hoe je met HassOS de database moet verplaatsen weet ik niet. Maar HassOS is onderhuids gewoon Linux natuurlijk :) Maar ze hebben wel zo goed als alles afgeschermd daarvan. Reden daartoe is dat HassOS alles doet voor je en op de manier die de makers willen (overal hetzelfde = makkelijker onderhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Ja het doel is ook niet het uitbreiden van de opslag, maar het scheiden van de writes. Als HA alleen nog maar hoeft na te denken over zn automations en geen sensors wegschrijft valt volgens mij 99% van het werk weg van de Core. Ik heb de SSD dan toch liggen dus verder gaat die ook geen doel dienen. Wel is dan de vraag hoe ik dat kan doen.

Wel denk ik dat als ik weer een corrupte file heb ik via Raspbian Lite HassIO ga installeren. Dan kan ik bijvoorbeeld wel een bluetooth speaker aan de Pi hangen en beheren als HA niet wil booten oid.

Thanks voor je snelle reply's telkens! Op het HA-forum zijn er teveel hulpvragen en te weinig mensen om te beantwoorden. Zo verdwijnen de topic's onbeantwoord. Dat is wel echt jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Volgens mij genereert HA zelf amper writes. Dus of je er echt wat mee opschiet om 99% van de writes te verplaatsen betwijfel ik.

En grappig, ik heb nu juist Raspbian draaien wegens het ontbreken van USB boot suppport toen ik het opzette. Maar ik zou nu graag van al het onderliggende gedoe af willen en gewoon HassOS willen draaien dus grote kans dat ik juist de stap de andere kant op maak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Ik heb het gevoel dat tijdens het booten er teveel writes gemaakt worden (zoals het loggen van tijdsensors) en dat daarom corruptie ontstaat. Maar misschien reikt mijn kennis nog niet zo ver :)

Ik snap goed dat men van die onderliggende laag af wil. Misschien werkt het ook wel minder goed hoor. Maar gezien het nog steeds niet stabiel is zoek ik wel manieren om te blijven sturen. Ik weet natuurlijk ook niet als mijn HA corrupt raakt Raspbian wel werkt. Maar misschien ben ik daar ook iets te snel mee haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Wat voor "tijdsensors"? Als dit HA entities zijn zullen deze alleen gelogd worden in de database.

En draai je nog iets als Samba / SSH? Dat zijn wel aardige dingen om te kunnen zien of de Pi zelf niet meer boot of dat HA niet start. Als het alleen HA zelf is zullen Samba en SSH wel werken daar deze los door de supervisor gestart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Een helper van HA. Dus die worden inderdaad in de database gezet. Elke keer dat er een nieuwe minuut aanbreekt zal die dus weer een stukje data schrijven. Dit maakt de history zwaar natuurlijk.

Ik draai zeker SSH (PuTTy) en Samba. Maar werken supertraag en reageren ook niet op de nuttige commando's zoals ha core reboot enzo.

Offtopic: Heb net mijn nieuwe SSD in mijn laptop gezet + nieuwe accu. Als ik wist dat dat zo simpel was tegenwoordig had ik dat jaren eerst moeten doen, was binnen een uur klaar. Samsung een clone laten maken, deksel eraf, SDD eruit, case om nieuwe SSD en monteren, case dicht, nieuwe accu erin en klaar. Ik ben onder de indruk. Wel ben ik er nog niet achter hoe ik mijn oude SSD via USB visible kan maken in Verkenner. Afijn, ander onderwerp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

SilentScreamer schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:19:
@Septillion Een helper van HA. Dus die worden inderdaad in de database gezet. Elke keer dat er een nieuwe minuut aanbreekt zal die dus weer een stukje data schrijven. Dit maakt de history zwaar natuurlijk.
Mja, ik heb dus ook aardige berg (en veel data hoort er ook wel bij natuurlijk) maar heb er weinig problemen mee.
Ik draai zeker SSH (PuTTy) en Samba. Maar werken supertraag en reageren ook niet op de nuttige commando's zoals ha core reboot enzo.
Dat is wel raar, dat zou wel goed moeten draaien. Haal gewoon 80/90MB/s via samba bijvoorbeeld. HA reboot kan wel even duren, is ook niet instant via de GUI.
Offtopic: Heb net mijn nieuwe SSD in mijn laptop gezet + nieuwe accu. Als ik wist dat dat zo simpel was tegenwoordig had ik dat jaren eerst moeten doen, was binnen een uur klaar. Samsung een clone laten maken, deksel eraf, SDD eruit, case om nieuwe SSD en monteren, case dicht, nieuwe accu erin en klaar. Ik ben onder de indruk. Wel ben ik er nog niet achter hoe ik mijn oude SSD via USB visible kan maken in Verkenner. Afijn, ander onderwerp :)
Haha, verschilt wel beetje per merk. Voor de externe SSD, formatje via disk manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Het is dus de grote vraag waarom ik telkens bootproblemen krijg... Het nadeel is dus dat als gevolg daarvan er geen controle meer is, en dan ben je gedoemd de stekker eruit te trekken en soms de SSD de formatteren. Dat mag niet gewoon zijn dus ik vraag me af waar het probleem vandaan komt...

Ik denk niet dat ik er zomaar achter kom maar ik probeer maar zoveel mogelijk problemen uit te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Mijn pi was weer een uur onbereikbaar dus toen was ik er zat van. Krijgt @AUijtdehaag toch nog gelijk. :P De pi was overigens weer bereikbaar naar een uur, lag waarschijnlijk meer aan het netwerk dan de pi.

Ik heb intussen mij maar eens verdiept in het installeren van Home Assistant op mijn mini-pc MSI Cubi. Ik heb de oude SSD uit mijn laptop er aan gehangen omdat de interne SSD maar 32GB is en daar nog oude spullen van mijn pa op staan. Ik wilde onderstaande tutorial volgen:

Het begon al moeizaam. De MSI Cubi is super onduidelijk met de boot priority en heb zelf na de hele nacht booten nog steeds de boot key niet gevonden. Hij reageert er heel willekeurig op.

Ik heb eerst nog een oude laptop gebruikt om te kijken of het daarop werkte. Het backuppen van mijn pa zijn data kostte een uur of 8... Problemen heeft die met het vinden van het netwerk bij het instellen van de Ubuntu server via wifi. Dit werkte wel via ethernet. Het herkennen van de SSD bleek dan weer bijna onmogelijk. Ik heb alles op alle manieren geformatteerd wat niet mocht baten. Uiteindelijk vond ik deze tutorial:

Ik had nog een tuya-convert Ubuntu USB-stick liggen dus dat wou mooi. Het blijft een gepruts sinds ik maar 1 HDMI kabel heb en geen extra internetkabel. Veel overpluggen dus de hele tijd. Ik moet toch maar eens van die 10meter HDMI en 10meter internetkabels gaan kopen om flexibeler te zijn. Toen ik uiteindelijk de installatie compleet had kon ik via SSH Home Assistant installeren. Bij Supervised bleek die helaas vast te lopen op die installatie in de networkmanager. Misschien dat het komt omdat mini-pc niet ondersteund is en geen echte NUC is? Ik heb het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen om de Container versie te installeren via deze video:

Maar dat is eigenlijk niet wat ik wil, want waar zijn de add-ons? Waar stel je de snapshots in? Hoe kom ik aan een file-editor? Hoe installeer ik HAC?

Het liefst heb ik die Supervised dus aan de praat maar ik heb geen idee waar het probleem ligt. Ik vraag me af of ik niet beter het hele Ubuntu gebeuren had kunnen overslaan en meteen de NUC file flashen op de SSD... Ik kan nu wel een USB-stick gaan flashen om dat uit te testen...

De containerversie werkte wel echt bloedsnel, ding was instant online en werkt heel soepel. Ik geloof wel dat als het eenmaal draait het goed draait. Maar het liefst kruip ik wel zo dicht tegen de Pi ervaring aan, met optie tot uitbreiden van de PC met andere dingen (zoals een camera-hub en data-server enzo).

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Ahhh, welkom in de wereld van HA Core cv HA (OS) vs HA Supervised ;) Dit is precies waar ik gisteren met Hmmbob en martinvdm meet botste van mening over verschillen. Voor mij (als iemand met mediocre Linux foo) zijn snapshots en de Addon-store essentieel onderdelen van HA.

Het eerste filmpje wat je linkt is wat ouder. En dat is precies een install die nu niet meer supported is. Voor de ontwikkelaars was het ondersteunen van Supervisor op alle mogelijke systemen te veel werk. Begrijpelijk hebben ze dus de support beperkt. Voor het gedoe met het OS up te date houden etc snap ik dit nog. Waarom Snapshots en Addon-store lastig zijn, geen idee. Ondanks dat ik de redenatie van de ontwikkelaars snap vind ik dus dat er dus nu een gat valt.

Voor installatie heb je nu grofweg 2 opties (ja, meer, keep reading). Of je hebt een supported platform en je pakt een image van Home Assistant (met daarin Home Assistant Core met Supervisor op Home Assistant OS). Of je hebt dat niet en draait Home Assistant Core in Docker. Bij de laatste heb je alleen Home Assistant Core en dus geen Supervisor (= geen Addon-store of Snapshots).

Er zijn nog wel twee opties om wel Home Assistant Core + Supervisor te draaien. Eerste is door gebruik te maken van een Virtual Machine. Met als nadelen dat het extra laag van complexiteit geeft (jij moet het immers gaan onderhouden) en het dus ook extra software laag is aka performance aanslag. Daarnaast bestaat er nog Home Assistant Supervised, dat is eigenlijk precies wat jij wilt: Home Assistant Core + Supervisor op generiek systeem. Grote nadeel hieraan is alleen dat de lijst met requirments nogal heftig zijn. Ben zelf bang dat ik daar niet makkelijk aan kan (blijven) voldoen. Van de requirments
Conclusion: Expert. Maintaining a Debian 10 installation to a very specific set of requirements is hard.
Ofwel, als je net als ik veel waarde hecht aan Snapshots en de Addon-store heb je weinig keuze. :/ Dit is naar mijn idee een gat in het aanbod. Nogmaals, ik snap de argumenten van de ontwikkelaars! Ik heb alleen te weinig kijk op wat Snapshots en de Addon-store via een Docker omgeving ingewikkeld / onderhoud intensief maakt. Ik kan dus alleen afgaan op de ontwikkelaars en het betreuren dat het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Ik kwam hier inderdaad om nog even te vertellen dat Frenck 4 dagen geleden in de post waar mijn error vandaan komt (invalid reference format) heeft benoemd dat alle Ubuntu ondersteuning eruit is getrokken en ik daar dan weer net te laat achter kom :P

https://gist.github.com/f...buntu_install_commands-sh

Ze waarschuwen ook in de install dat je beter af bent met VM of Containers. Het lijkt mij bijzonder ingewikkeld. Ik denk dat ik dus maar even ga pogen die Intel NUC file op een usb-stick te zetten (ik krijg nog steeds niet helder of het onder NUC valt). Ik wil natuurlijk wel dat het allemaal een beetje te doen is... Als ik dan later weer meer dingen wil kan ik nog kijken of ik dit voor elkaar krijg.

Ik begrijp best dat het pittig is voor de ontwikkelaars. Velen hebben helder dat SSD's beter zijn dan SDkaarten maar toch noemen ze de Pi met SD als standaard. Het is jammer dat je er zo vaak achter komt dat alles weer veranderd is en de documentatie outdated is. Toch is het goed om te weten dat het niet aan mij heeft gelegen hahaha.

Bedankt voor je advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Ik heb nog gepoogd om hem te draaien met een USB stick en de NUC file erop.

Spoiler:

Dat werkt niet.

Hij zegt iets over <grub> ofzo maar daar kan ik weinig van maken. Home Assistant wordt in ieder geval niet opgestart.

Nu kom ik een video tegen over Proxmox.

Voelt goed, wat mij betreft de volgende poging!

[ Voor 15% gewijzigd door SilentScreamer op 25-11-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion @AUijtdehaag

Ik heb het voor elkaar en ben absoluut overtuigd dat dit het wordt! De Pi kan nu voor iets anders gebruikt worden.

Kort door de bocht: Boot gedoe komt door de Secure Boot die ingebouwd is door M$. Dat uitzetten zorgt voor een betrouwbaardere boot (zoals bekend is de boot key bij de Cubi: del). De server via wifi instellen was wederom onmogelijk, maar via de kabel werkte het wel! De tutorial van JuanMtech werkte mooi en was er ook erg tevreden over. Het gebruiken van een snapshot werkte helaas niet maar dat zou ook teveel conflicten geven. Ik heb de installaties naast elkaar gehad en daarom was toch in een uurtje het meeste wel over te nemen. Toen ik uiteindelijk een bakkie in de meterkast had gemaakt kon ik de slimme meter ook aansluiten en was het feest compleet. Ik ben onder de indruk van de snelheid en hoe betrouwbaar het voelt.

Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is de combi: DuckDNS/NGINX/dnsmasq. Ik gebruik normaal deze tutorial (video 1) maar na een keer of 5 proberen denk ik iets over het hoofd te zien. Ik kan de DuckDNS wel instellen volgens een ander video (video 2) en dan werkt alles via extern/intern buiten/binnen het netwerk via http en/of https. Wanneer ik NGINX installeer dan werkt alleen http en dat blijft als ik dnsmasq installeer. Misschien begrijp ik weer eens niet hoe port forwarding werkt :P

Ik voer tijdens DuckDNS install op mijn Experiabox v10 TCP port in met (start port/end port/start mapping port/end mapping port) allemaal op 8123. Als ik NGINX heb geïnstalleerd zet ik die allemaal op 443. Helaas begrijp ik niet hoe het forwarden nou echt werkt in mijn router, dat zou wel helpen :P

Als dat rond is werkt het sowieso mooier als mijn Pi, kan die mooi weer voor een nieuw project gebruikt worden (zal vast een Google Assistant Project worden haha).

Maar tot nu toe, super tevreden met mijn nieuwe setup!!

EDIT: Oja hier zijn de videos:

Video 1

Video 2

[ Voor 6% gewijzigd door SilentScreamer op 27-11-2020 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Klinkt toch als je er nog wel even mee bezig bent geweest :) Maar geen snapshots lijkt mij persoonlijk een enorme dealbreaker. Niet in de eerste plaats nu voor het opzetten, maar vooral voor backups in de toekomst. Systeem is misschien wel stabiel, onze edits zijn dat misschien niet altijd O-)

Dnsmasq is niet echt een verplichting. Eigen DNS draaien lijkt me alleen maar een extra afhankelijkheid. Je DuckDNS adres zal ook in je netwerk werken alleen niet als je internet eruit ligt. Alleen DuckDNS en NGINX zou genoeg moeten zijn. Wel is alles rond base_url wat anders geworden. Deze zou ik gewoon via de GUI instellen. Dan is hij onder text to speech (tts) ook niet nodig. Na NGINX inderdaad de forward van 443 naar 443 TCP.

Maar je zegt "Wanneer ik NGINX installeer dan werkt alleen http". Wat probeer je dan? Intern IP? Vergeet niet dat je bij je externe adres nu wel https moet opgeven. Als je dit niet expliciet opgeeft dan zal je browser dit via http proberen (op poort 80) en daar heb je niets draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Oh de snapshots werken wel hoor! Alles het restoren van de Pi snapshot op de Cubi niet. Maar denk dat het ook wel verstandig is alles weer even stuk voor stuk om te bouwen om rare conflicten te voorkomen. Zonder snapshots wil ik niet meer inderdaad!!

Ik heb nu weer DuckDNS en NGINX draaien zoals het hoort (dus het http: deel uit de config gehaald, 443 naar 443 aangezet). Ik heb nu de base_url er ook uitgelaten maar dat veranderd niets. Je zegt dat je die in de GUI instelt, maar waar bedoel je dat precies?

Ik kan nu alleen de server BINNEN mijn netwerk via http://internIP:8123 bereiken. Buiten het netwerk werkt niks, en binnen het netwerk krijg ik geen contact met zowel de http als de https van DuckDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Dus na het instellen van NGINX probeer je https://[jij].duckdns.org ?

Weet je zeker dat NGINX goed draait? Geen fouten? Bij settings alles default behalve domain (die moet naar [jij].duckdns.org. Certificaten aanwezig in /ssl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Exact, ik gebruik https://mijndomein.duckdns.org. Werkt niet.

NGINX geeft geen fouten in de log. Alles default in de addon behalve als domain mijndomein.duckdns.org. Certificaten fullchain.pem en privkey.pem staan in het mapje ssl.

Ik vraag me alleen af waar jij de base_url definieert ipv onder tts:

Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn.

Maar dat ik mijn port forwarding niet goed doe zou ook kunnen hoor, ga ff een youtube cursusje netwerken doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mm, dat lijkt allemaal goed... Bij NGINX staat poort 443 ook ingevuld?

base_url is sort of vervangen door internal en external URL onder Configuration => General

Port forward kan je checken door terug te gaan naar alleen DuckDNS addon en dan ssl via configuration.yaml. En daar als poort dan 443 ipv 8123. Als het dan wel werkt doe je port forward goed.

Anders wat screenshots hier dumpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Na DuckDNS in te stellen kan ik zowel inloggen via http://ip:8123 en http://mijndomein.duckdns.org:8123. Hierbij forward ik mijn poorten van 8123 naar 8123. Dit is een onbeveiligde verbinding.

Als ik NGINX installeer kan ik alleen via http://ip:8123 contact maken met de server. Ik heb hierbij de poorten van 443 naar 443 doorgezet. De 8123 naar 8123 bestaat niet meer omdat ik de cijfers verander van 8123 naar 443.

Ik verander niks meer aan mn config.yaml, dat blijkt niet nodig te zijn. het effect is verder geheel hetzelfde. Ik gebruik nu deze tutorial:

https://www.inspectort.eu...ckdns-en-ssl%F0%9F%8C%90/

Ergens heb ik het gevoel dat er iets mis gaat met de certificaten. Heb de certificaten verwijderd, vernieuwd, maar geen nieuws. Alles lijkt te kloppen (logs zijn ok) maar als ik verbinding probeer te maken met https://mijndomein.duckdns.org lijkt het toch mis te lopen. Ik kan alleen niet plaatsen waarom. Het instellen van DuckDNS gaat zoals het hoort maar het instellen van NGINX lijkt telkens problemen te veroorzaken. Na lang prutsen daarmee blokt de NGINX ook de add-ons met een 401 error. Na verwijderen van cache is dat probleem weer weg.

Ik heb de internal url op http://ip:8123 gezet en external url op https://mijndomein.duckdns.org maar niks helpt...

Ik begrijp geloof ik ook niet helemaal waar je denkt dat het handig is 443 te testen i.p.v. 8123. Kun je dat verder uitleggen?

Alvast bedankt voor je reactie, je bent me echt goed aan het helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Daar 8123 werkt zou ik zegen dat je port forward wel goed is. Maar waar ik eigenlijk op doelde is HA zelf eens op poort 443 te zetten met SSL aan (NGINX moet gestopt zijn)
YAML:
1
2
3
4
http:
  ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem
  ssl_key: /ssl/privkey.pem
  server_port: 443

En dan de port forwarder van 443 naar 443. Daarna zou HA bereikbaar moeten zijn op:
- https://[internIP] (met certificaat error)
- https://[externIP] (met certificaat error)
- https://[domain].duckdns.org (zonder certificaat error)

Nadeel aan deze methode is dus dat je certificaat errors hebt op het interne IP. Daar is NGINX dus voor.

En wat bedoel je met "Ik verander niks meer aan mn config.yaml," Voor de setup met NGINX moet SSL in de config weer uit en poort op 8123. Dus alleen "http:" met niets eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion

Met alleen DuckDNS add-on runnen, port forwarded van 443 naar 443 met deze tekst in de config.yaml:

code:
1
2
3
4
http:
  server_port: 443

Werkt alleen:

https://internip:443, met certificaat error

Alle andere mogelijke opties werken allemaal niet, ook extern IP niet.

Wat ik oorspronkelijk bedoelde met ''Ik verander niks meer aan mijn yaml' is dat bij de installatie van DuckDNS het blijkbaar niet uitmaakt of je dat stukje bovenstaande code toevoegt, het resultaat is hetzelfde.

Zou het nog mogelijk kunnen zijn dat meespeelt dat Proxmox op een ander IP draait? Verder lijkt het ergens fout te gaan rondom het proces om mijn server naar buiten mijn netwerk te sturen. Dus intern wil het allemaal wel maar extern lukt er niks van.

EDIT: Ik heb nu weer NGINX geïnstalleerd en nu werkt weer http://internip:8123 als enige. https://internip:8123 gaf even aan dat die een onveilige website vond en daarna kreeg ik deze Chrome error: ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR. Ik heb ook een andere duckdns domain geprobeerd op een ander account met ander token, maar dat maakt allemaal niks uit.

EDIT2: Nu komt er deze error op de https://internip ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

Ik kom er niet uit :(

EDIT3:

Ik heb nu weer de volgende instellingen: DuckDNS add-on, poort 8123 naar 8123, en de code in mijn config.yaml:

code:
1
2
3
4
5
http:
    base_url: https://mijndomein.duckdns.org
    server_port: 8123

Nu werkt het volgende:

https://internip:8123
https://externip:8123

Helaas werkt het volgende nog niet:

https://mijndomein.duckdns.org

[ Voor 35% gewijzigd door SilentScreamer op 28-11-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion

Ik heb het gevonden!!!

Ik had nog een port forwarding rule staan van mijn Pi opstelling. Die hield poort 443 bezet. Ik ben er uit eindelijk achter gekomen doordat ik wat langer naar mijn router instellingen zat te kijken. Heel stom. Na alle Pi regels te verwijderen werkt het als een zonnetje!

Bedankt voor alle hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Goed dat je er achter bent! Aan de hand van dat https met 443 naar 443 niet werkte wilde ik al zoiets voorstellen. Want dat wat een duidelijk teken dat het bij je router lag en dat wilde ik testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion

Ja als je het weet dan voelt het wel stom. Maar wel fijn dat het nu werkt. Ik heb het idee dat AlexxIT Sonoff HACS integration wel wat trager werkt als bij de Pi. Misschien dat die signalen nu minder snel gaan.

Verder ben ik blij met de setup. Jammer dat het nieuwe Sonoff Zigbee spul vertraagd is. Heb verder nog via Cyber Monday een Nest Thermostaat E gekocht voor 109. Mooi werk. Makkelijk aan te sluiten en eindelijk voor een prijs dat ik redelijk vind voor een thermostaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion

We gaan gewoon over op het volgende probleem :)

Nu denk ik dat mijn router bagger werkt. Ik heb een Experiabox V10 hangen met op de bovenverdieping (bedraad) een DIR-868L als Wifi-switch. Ik wil dat eigenlijk omdraaien maar tot voor kort was Telfort niet echt transparant in hoe je dit moest aansluiten. Ik zie nu dat dat kan. Ik twijfel of ik dit wil proberen.

Mijn AlexxIT-plugin doet rot, maar denk dat het niet aan de plugin ligt. De Ewelink app is erg onbetrouwbaar geworden (zowel op LAN als cloud mode). Er reageren tegenwoordig nog maar ongeveer de helft van de apparaten op de schakelaars (zowel Home Assistant of app) en reageren veel trager dan eerder.

De Home Assistant pagina laad ook trager dan die eerst deed. Ik krijg ergens het gevoel dat mijn router overbelast begint te raken (ik heb zo'n 26 apparaten op wifi nu). Ik denk echter wel dat de DIR-868L (die ik op de campus van Enschede had, wat een wonderrouter) het iets beter aan zou kunnen.

Het is natuurlijk wel een aardige transitie (poorten openen, DHCP-binding opnieuw instellen, alle parameters van KPN goed regelen) dus ben natuurlijk wel een beetje zoekende in of dit een oplossing is, of dat het allicht door de instellingen van de VM komt oid.

Heb je hier nog een visie op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer

Hehe, ISP modem-router combo's heb ik ook zelden goede ervaring mee. Maar je kunt ze niet echt omdraaien daar de Dlink geen modem heeft. Wel kan je de Experiabox alleen als modem gebruiken, beter door hem in bridge mode te zetten. (= DHCP en NAT uit). En dan je Dlink als router en wifi AP. Instellingen van KPN heb je dan niet nodig.

Verder geen ervaring met AlexxIT / SonoffLAN, draai je daarmee Sonoff's puur lokaal? Ik heb locaal nooit getest met de Sonoff's. Vrij snel er "gewoon" Tasmota op gezet O-)

Hier hangen nu ook aardig wat dingen aan de Wifi ja. Zelf een Unifi setupje. Op de Campus het altijd gewoon met Eduroam gedaan :*) Maar mag hopen dat je NUC gewoon een kabeltje heeft nu?

En als je transitie maakt (en als de Dlink dat ondersteund) kan je gelijk een tweede WLAN opzetten voor je devices (en deze eventueel ontkoppelen van je normale netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ah, de Dlink heeft geen modem. Dat maakt alles lastiger. Als ik jou goed begrijp, betekent dat als ik over ga op bridge mode, ik de Experiabox kan blijven gebruiken voor LAN/WLAN? Zo niet lijkt me de huidige opstelling beter.

AlexxIT kan je gebruiken met de Ewelink app, waarbij je keuze voor LAN-mode kan maken (kan ook in de Ewelink app). Het maakt qua problematiek niet uit welke je kiest. Het gedrag is op het moment erg willekeurig. Ik had het liefst ook overal Tasmota op gezet, maar vind dat bij 230V apparaten wel een beetje tricky (plus dat mijn soldeerskills nogal matig zijn :P). Mijn SHP6 op tuya-convert en RF Bridge (zonder te solderen met FT232-adapter) draaien wel Tasmota (+2 mini's die nog in de kast liggen). Ik vind Tasmota heerlijk. Kon je alles maar OTA flashen.

Haha op de campus woonde ik in de Box, met wifi-werende ramen xD. We hadden dus een aansluiting in de muur en dan had je wel een goede router nodig om alles aan te sluiten. Dat veroorzaakte de aanschaf van deze (beetje overkill) router. Nu zorgt die voor goed bereik op de bovenverdieping, hoewel het een beetje willekeurig is met welke router de apparaten pairen. Ik heb de MiniPC uiteraard nu bekabeld aan de Experiabox hangen.

De Experiabox is dus nu gewoon het modem en door middel van een kabel naar de bovenverdieping heb ik daar de Dlink staan. Deze gebruiken dezelfde SSID op zowel 5Ghz als 2.4Ghz. Hierdoor weet ik dus niet precies zeker met welk apparaat er verbonden wordt. Als ik vervolgens op de modeminstellingen kijk zie ik dat er erg weinig via WLAN verbonden is en heel veel met LAN. Na lang nadenken realiseerde ik me dat alle wifi-apparaten die verbonden zijn met de Dlink, door de Experiabox herkend worden als LAN-apparaten. Waarschijnlijk 'wint' de Dlink dus heel vaak van de Experiabox, zelfs voor apparaten die veel dichter bij de Experiabox liggen. Daarom dacht ik dat de Dlink als basis erg fijn zou zijn, maar dat gaat dus niet.

Vragen vragen vragen. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Welke devices heb je dan die niet door OTA/DIY-mode of Tuya-convert ondersteund worden?

Ahh, de Box. Valt nog mee, in de Sky zat de UV coating eerst aan de binnenkant :p Zelf van de WBW, daar had je inderdaad wel pech als je een hoekkamer had. Werd al beter na de AP upgrades en was vlekkeloos toen er een tweede AP per gang bij kwam. Maar goed, vast was nog relaxer. Maarja, zo ver ik las is dat nu ook allemaal de nek om gedraaid door de UT |:(

Nee, als je hem op bridge zet wordt het echt alleen een modem. Hij geeft daarmee maar één IP uit (je externe IP). Deze zal je dan zelf door een router moeten halen voor zowel LAN als WLAN. Zet je hem niet op bridge zal de Experiabox dus als nog alle router overhead houden. En tja, ISP modems/routers zijn niet zo krachtig dus dat wordt ze dan wel eens te veel

Maar aangezien je zegt dat alles met de Dlink verbind lijkt me dat nog steeds een slimme keuze hoor. Zeker omdat meeste Wifi-devices de Dlink verkiezen. Twee niet gelinkte AP's op zelfde SSID maakt het overigens vaak alleen maar erger. Kan je denk ik beter Wifi op de Experiabox uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion

Sonoff S26 (stuk of 8?). Sonoff T1 touch 2gang (1x), Sonoff T1 touch 1gang (1x).

Het schijnt dat men vaak voor de wifi buiten op de galerij ging zitten bij de Box :D

Overigens lees ik op het KPN-forum: 'De Experia Boxen van KPN kennen geen bridge-mode.'

Ik denk dat de bridge-mode dus alleen andersom kan? Anders geloof ik inderdaad dat ik het moet proberen de Dlink belangrijker te maken. Ik kan deze natuurlijk weer beneden zetten en dan eventueel een extra AP boven neerzetten, mocht dat nodig blijken. Kan me voorstellen dat een extender voor mijn doelen daar ook wel geschikt voor zou kunnen zijn (ik zit er aan te denken die voor de Sonoff's in de schuur te plaatsen). Allerbelangrijkste blijft dat mijn laptop voorzien blijft van snelle wifi. Helaas is mijn huis niet zo ingericht dat ik makkelijk daar een draad naartoe trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Oke update. Ik heb inmiddels gewoon de wifi uitgezet op de Experiabox. Alles werkt ineens weer als een tiet. Ook al staat de Dlink boven, alles gaat sneller en beter. Echt, als ik dat eerder geweten had :P

Moest nog even de Dlink van invisible wifi af halen, maar dit is zoveel beter. Twijfel nu zelfs of dit niet ook de problemen van de Pi hebben veroorzaakt :P

Ik leer elke dag weer bij (en trek elke keer weer te vroeg conclusies).

Bedankt voor de hulp, gaat mooi zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion

septillion ondertussen:

Nu nog spotcast aan de praat krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer
Whaha :+

Ahh, ja. Nouwja, als ik even kijk naar de S26 heeft deze gewoon gemarkeerde pads. Openen om te flashen stelt dus niet zo veel voor :D

En ja, twee AP's op zelfde SSID zonder dat ze onderling communiceren is vaak niet handig :D Klinkt alsof je netwerk er inderdaad aardig onder te leiden had.

Wel erg jammer dat die Experiaboxen geen bridge mode kennen. Andersom kan je het amper bridge noemen :p Maarja, je hebt twee opties (met huidge apparaten., of Dlink in AP-only mode ("bridge" mode) of alles aan de Dlink en in de Experiabox alles via DMZ doorsluizen naar de Dlink.

En ach ja, ik moest altijd naar buiten (of heel dicht bij mijn raam staan) om te kunnen bellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@Septillion Mijn Home Assistant draait prachtig hier. Betrouwbaarheid is top. Denk dat ik mijn D-link router nog naar beneden verplaats om de plaatsing te optimaliseren. De verre schuur wil die nog wel eens niet kunnen bereiken.

Heb nog twee nieuwe SHP6's ontvangen. Wil tuya-convert draaien via de Proxmox, maar krijg mijn wifi-adapter niet werkend. Ik weet zeker dat er een werkende inzit. Geloof dat ze met proxmox altijd verwachten dat er een usb-wifi-adapter bij moet.

Heb na veel gekloot mijn Nest Thermostaat ook werkend. Nu lekker wat dingetjes bouwen in Node-Red :)

Verder wacht ik nog steeds op mijn Zigbee stuff. Ze stellen het al 2,5 maand uit helaas. Denk dat het verstandig is om niet teveel Wifi-based apparaten te hebben, hoewel ik groot vertrouwen heb in mijn D-link. Nu de Experiabox geen wifi meer heeft werkt alles hier prachtig. Ook de AlexxIT/SonoffLAN werkt instant.

Over die bridge-mode: Ik ben nog steeds te onbekend met networking dat ik niet weet wat de voordelen zijn van jouw voorstellen. Het mooiste zou zijn dat je de modem en antenne van de Experiabox kan gebruiken, als extender van de Dlink. Maar ik denk dat dit praktisch onmogelijk is, en het werkt prima zo, dus ik ga er niet meer mee prutsen xD

Nog een keertje proberen Ad-Guard aan te zetten, nadat ik wat meer heb geleerd over DNS-servers enzo xD

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@SilentScreamer Mooi om te horen! Heb je de Pi niet nog liggen? Ik gebruik een Pi 2 als ik Tuya convert wil draaien. Afgelopen week nog want ik had twee nieuwe BW-SHP6 Pro's binnen. Voor <9 euro per stuk kon ik ze niet laten liggen O-)

Enige wat Tuya convert verwacht is een WLAN device. Maar hoe je die met Proxmox doorzet, geen idee.
SilentScreamer schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:59:
Over die bridge-mode: Ik ben nog steeds te onbekend met networking dat ik niet weet wat de voordelen zijn van jouw voorstellen.
Voordeel van bridge is dat je modem dan alleen al zijn kracht hoeft te investeren in modem zijn. De extra taken zoals WLAN, DHCP en NAT kan je dan offloaden naar de D-link.
Het mooiste zou zijn dat je de modem en antenne van de Experiabox kan gebruiken, als extender van de Dlink. Maar ik denk dat dit praktisch onmogelijk is, en het werkt prima zo, dus ik ga er niet meer mee prutsen xD
Dat gaat inderdaad nooit werken. Alleen devices die mesh ondersteunen zullen netjes onderling afspreken (beste via bedraad) wie welk device doet en deze overhandigen aan elkaar als dat handig is. Twee random AP's, zeker van andere merken, zullen dit niet doen en gewoon lekker tegen elkaar in gaan schreeuwen, zeker als je ze op hetzelfde SSID zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loco_roko
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-03-2024
Hello

Ik ben al 7 jaar bezig met huis automatisatie. In begin met Arduino en 433, overgestapt naar pi met openhab, met pi 3 naar domoticz overgestapt, 3 jaar terug (denk ik met hassio in parallel).
Meeste problemen van deze topic heb ik gehad en opgelost 😝
Mijn setup bestaat van :
Aeonz gateway,
conbee2 gateway,
11 zwave schakelaars,
4 zigbee Ikea lichtpunten,
6 aqara temp sensors
8 aqara deurcontacten,
PIR sensor,
nest thermostat, en EQ3 radiatorthermostaat
Denon AVR
Denon Heos 1
Sony tv
LG airco
Xiaomi cam
En nog paar upgrades in verpakking 😝

Nu raspberry is ok voor kleine automatisatie maar SD kaart is probleem en gaat falen (vroeger of later) , met updates gaat het mis.....
Uiteindelijk was ik het zo moe dat ik onderzoek heb gedaan naar betrouwbare systeem.
Vereisten waren:
Makkelijke backup (liefst in run, automatisch en betrouwbaar).
Kvm vm (wegens betrouwbaarheid en flexibiliteit)
Nas station
Privacy
Upgrades

Van alle software kwam unraid als beste.
Slackware, word opgestart van USB draait in ram.

Pc gekocht (budget one) met genoeg ram en 4 HDD's . Unraid op USB gezet en vertrokken. Gui van unraid maakt vm en docker kinderspel, automatisch backup van vm naar HDD en cloud, docker (octoprint, mqtt pihole .....)
Makkelijk bridge van Nic , USB devices per device, controller....
Snelheid (nu zie ik pas hoe traag pi is).
Dit was beesten keuze ooit. Als ik crash (meestal door geklooi 😂😂), start ik laatste backup op en of you go alles werkt.

Als ik iets kan aanraden, go unraid echt zalig.

Over Ap en wifi. Dd-wrt op routers flashen en bridge. Meestal kop ik tweedehands router, dd-wrt er op afstellen en nooit meer last van slechte wifi.

Just my 2 cents

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Hoi allemaal,

Lange tijd niet van me laten horen (dat is een goed teken :) ). Even een kleine update.

Na mijn worsteling met de routers kwam ik toevallig toch nog een handleiding tegen om de Experiabox in bridge-mode te zetten. Echter werd de snelheid super beroerd hiervan en heb ik het meteen teruggezet. Na testen met de Experiabox alleen is de Dlink zelfs helemaal verdwenen. Tot nu toe helemaal geen issues gehad. Vreemd. Als het moet kan ik altijd de Dlink er weer aan hangen.

Dit ging best goed allemaal, totdat ik merkte dat vaak als ik net als ik thuiskwam het eerste signaal vaak erg traag was (paar seconden geduld voordat de lamp aanging). Het leek een beetje alsof de router een soort ecostand moest deactiveren (eco staat uit op de router). Ik vond dit ergerlijk en realiseerde ik dat de Experiabox wel eens wat moeite kon hebben met de vele wifi-apparaten in huis. Een Fritzbox huren ging me wat ver en ben wel content met de relatief lage bijdrage ik moet betalen aan KPN.

Ik ben hierna maar eens wat S26 gaan vervangen voor Blitzwolf SHP13. Dit zou mijn zigbee mesh wat kunnen verbeteren, wat ook goed is voor de sensors die ik heb. Nu moet ik wel zeggen dat alle sonoff zigbee sensors echt troep zijn. Ik heb 3 deursensors die allen niet werken omdat de batterij niet blijft zitten, en een temperatuursensor met een onbetrouwbare batterij. De Aqara PIR werkt dan wel weer goed, maar daar vind ik het lastig een goeie automatisering van te maken. Ik had het idee dat dit al wel een beetje druk van de router afhaalde.

De TX-switches voor zonder blauwe draad werken mooi trouwens, behalve dan dat de touchknop zelf niet lekker werkt. Gelukkig hangt er een RF-knop naast :P Het is wachten tot ze met mini's komen met de dezelfde techniek :)

Maar sinds een paar weken werkt het echt bliksemsnel, na de update van 2021.5.3 Core. Mijn vraag is of dit bij jullie ook zo is? Ik hoop echt dat het niet tijdelijk is, want ik ben er heel content mee. Thanks Nabu Casa _/-\o_

Oja, ik moet ook nog even een lijstje maken met spullen die ik uit China wil halen voordat die nieuwe regels ingaan op 1 juli. Daar gaan nog een boel pakketjes deze kant op komen!

@loco_roko

Ik denk dat Unraid wel een beetje te ver gaat met hoe ik mijn apparatuur gebruik. Ik heb weinig opgeslagen lokale data, dus NAS-functionaliteit is niet echt nodig. Ook meerdere VM's gebruik ik niet, en ik zie ook nog geen extra mogelijkheden. Daarnaast vind ik het altijd lastig als ik nog niet overtuigd ben ik meteen een abonnement af moet sluiten. Ik weet dat er een proefperiode is, maar je zult toch eerst hardware moeten aanschaffen. Ik zou dan eerder zo'n Blue Odroid willen hebben. Ik denk dat dat beter zou passen bij mijn gebruik.

@Septillion Ik heb uiteindelijk na een setje SD-kaartjes aan te schaffen de Pi inderdaad weer gebruikt. Blijft een handig apparaatje, maar zoek nog een leuke manier om hem in te zetten voor een leuk projectje. Ik denk aan iets met een Bluetooth-speaker of iets met Google Assistant. Tot die tijd kan die mooi de tuya-convert machine zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Inderdaad even geleden :)

Wel raar dat de Experiabox traag werd in bridge, hoe moet dan juist een heeeeeel stuk minder doen. Maar misschien dat juist de Dlink dat niet trok. Verder ben ik weer iets te lang uit het ADSL wereldje om te zeggen of er nog een leuke router / modem op vraag en aanbod staat ofzo :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentScreamer
De Dlink is inmiddels ook alweer een ouwetje... Hij deed z'n werk op de campus, maar nu ik weet dat die geen modem bevat, had ik m beter meteen kunnen verpatsen.

Ik ben wel vatbaar voor Google Routers enzo, maar ik betwijfel bij dit soort aankopen of dit nou voor zoveel geld echt het welzijn evenredig verhoogd...

Bedankt voor alle hulp in ieder geval @Septillion

Ik denk dat ik nog heel veel plezier ga hebben aan mijn verzamelde apparaten :)

Nu nog wat leren over networking zodat ik werkelijk Adguard werkend krijg, zonder beveiligingsissues. Binnenkort ontvang ik mijn Roborock S6 Pure, daar ga ik ongetwijfeld veel plezier aan beleven.

Home Assistant is mooi spul, en het wordt beter en beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Op zich bleek de snelheid van HA toch wel van korte duur. Ik denk dat het ermee te maken dat zowel de rekenkracht als grafisch vermogen van de Cubi N erg tekort schieten. Daarnaast helpt het niet dat je een extra laag software nodig bent.

Het is nog maar een ideetje, maar allicht wil ik toch zo'n zelfde Odroid als de HA Blue aanschaffen, om een betrouwbare krachtpatser te hebben, die voornamelijk doet wat die moet doen.

@AUijtdehaag

Nu weet ik dat ze voornamelijk als Barebone verkocht worden, en dat je een aantal componenten apart moet aanschaffen.

Ik wil de N2+ aanschaffen omdat dit volgens mij het beste apparaat is voor HA nu. De vraag is wat het ongeveer kost om een compleet apparaat te krijgen. Wat ik in ieder geval weet is:

- Voeding
- Extra koeling?
- Opslag
- Geheugen?
- Wifi en bluetooth optioneel extern
- USB hub voor alle adapters.
- Case

Waar moet ik ongeveer aan denken?

Alvast bedankt!

Groeten,

SilentScreamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Voorlopig blijft het bij "aan denken".
Ik zie weinig op voorraad.

https://www.antratek.nl/sbc/odroid
https://www.odroid.co.uk/...d-bundles?product_id=1019
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-n2-with-4gbyte-ram-2/
https://www.sossolutions....tieve-moederborden/odroid

Maar voeding (erbij aanschaffen), extra koeling (niet nodig), opslag (32 gb emmc), geheugen (4 gb), wifi + blth(usb adapter) kan je zo bij elkaar klikken.
ALu case: https://kksb-cases.com/collections/odroid
Vergeet ook een emmc writer niet, voor een HA image (alternatief usb writer)
OTG kabel (extra usb2 poort) https://www.allekabels.nl...cro-usb-verloopkabel.html

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2021 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@AUijtdehaag

Bedankt voor de reactie. Dat schiet inderdaad niet echt op nee. Zag ergens op dit forum iemand aanraden om een tweedehands i3 NUC te halen, en dat klinkt ook wel interessant, maar buiten een hoog energieverbruik vraag ik me af wat er daarnaast nog meer de nadelen zijn van een NUC.

Vraag 1 daarbij is: Is een NUC wezenlijk iets anders als de mini PC die ik nu heb (MSI Cubi-N met Proxmox), en werkt de installation file van een NUC net als voor de Pi (oftewel gewoon volle HA experience met Supervisor, zonder omslachtige containers in docker etc. , maar dan zonder VM)?

Ik ben er inmiddels achter dat ik een 005WE heb: pricewatch: MSI Cubi N-005WE.

De zwakke punten zijn (met mijn beperkte kennis uit 2005 met PC's bouwen) dat de processor een Celeron N3050 is en er maar 2GB RAM geheugen in zit. Daarnaast zit er volgens mij geen fatsoenlijke grafisch vermogen in, maar dat weet ik niet zeker.

Wat mij opvalt is dat de speedtest integration van HA vaak maar een ping van 41ms haalt, terwijl mijn laptop op wifi (Cubi is bedraad) 8ms ping haalt. Mijn vader had super veel lag had om Windows 10 erop te draaien (helaas adverteert Mediamarkt dit als volledige PC), dus ik ben op zich niet verbaasd over de relatief lage prestaties.

De vraag is of een Odroid N2+ of NUC dit probleem zou kunnen oplossen. Zoals ik zei wisselt het echt hoe snel de frontend reageert, maar ook hoe snel de schakelaars gaan. Ewelink en RF werken heel snel, alleen het signaal van HA ertussen werkt traag. Het voelt zoals gezegd alsof de router uit slaapstand moet komen en dan pas reageert. Ik krijg het gevoel dat de Cubi desalniettemin toch de zwakke schakel blijkt.

Even een willekeurige hit op Google geeft deze PC aan: zou ik niet ontzettend geholpen zijn hiermee? https://maxict.nl/janitza...art-zilver-p12106287.html

SSD 128GB heb ik liggen en kan ik prima zelf inbouwen. 4GB ram is aanwezig. i3 5010U zou een verbetering moeten zijn ten opzichte van de N3050.

Dus concluderend:

1. Kan ik met een NUC een zelfde soort ISO draaien als met een Pi?
2. Heeft een NUC naast energieverbruik nog andere nadelen ten opzichte van een Odroid?
3. Zou een i3 processor en 4GB ram een groot verschil maken in de respons van mijn schakelaars?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

SilentScreamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Wat denken jullie?

Ik denk dat de 2GB RAM de grootste bottleneck is. Ik heb de laatste tijd weer vaak weer een nieuwe VM aan moeten maken omdat er weer wat gecrashed is. Ik denk dat 2GB gewoon niet voldoende is voor HA.

Als ik nu 4GB of 2x4GB bijsteek (of vervangen, want voor zover ik weer werkt 2GB+4GB niet zo lekker, zal dan de performance erg stijgen? Of zijn de Intel HD Graphics GPU en de N3050 CPU net zo goed grote bottlenecks?

Ik heb niet het idee dat er echt heel zware dingen draai, alleen een webcam, iframe buienalarm en wat mediapanels. Dat is denk ik het zwaarste wat die moet doen.

Als ik er echt zat van ben zal ik wel een groter alternatief moeten zoeken, maar er lijkt niet echt een perfect alternatief te liggen... (Odroid is overal uitverkocht, maar niet zo krachtig als een NUC, maar na samenstelling wordt dat ook wel erg prijzig voor wat ik eraan kwijt wil. Een Pi 4 lijkt me toch teveel qua problematiek op Pi 3 te gaan lijken).

Daarnaast vraag ik me af of Proxmox nog een beperkende factor is. Er bestaan natuurlijk andere VM's, maar deze lijkt wel erg lichtgewicht.

EDIT: En dit lijkt me dan te goedkoop, daar is vast een addertje: https://maxict.nl/janitza...art-zilver-p12106287.html

Ook kan ik maar niet achterhalen of er een verschil is tussen NUC en dit, want dan heb ik nog steeds een VM nodig...

Keuzes..... :)

[ Voor 14% gewijzigd door SilentScreamer op 22-06-2021 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De odroid C4 is prima verkrijgbaar en snel zat. Ik merk geen verschil met N2 in HA. Heb ze beide.

Waarom een onderlaag in VM terwijl je prima een HA image supervised direkt erop kan zetten?

Misschien kan @Possible zijn ervaringen binnenkort even delen? :>

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2021 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
@AUijtdehaag

Dank voor je reactie. Ik heb meerdere keren gepoogd om een general image op de Cubi te krijgen, maar dat heb ik nooit bootend gekregen. Dat kan een beetje liggen aan het feit dat ik het draai via een USB SSD, maar ik raakte onderweg overtuigd dat een NUC dus wat anders is als een Mini PC...

Ik zal eens kijken naar die C4, thanks!

EDIT: Die C4 klinkt veelbelovend!

Als ik het goed begrijp heb ik dus in ieder geval nodig:

- C4 bordje
- Voeding
- Case

Ik begrijp dat er een mogelijkheid is om een eMMC opslag te plaatsen in plaats van een MicroSD. Ik wil niet weer terug naar de MicroSD na alle ervaringen met de Pi. Wel heb ik 2 USB SSD's hier waarvan ik er 1 kan gebruiken voor mijn Odroid. Ik krijg alleen niet helder of dit een weg is die makkelijk en logisch te bewandelen is. Zo niet heb ik nodig:

- eMMC Reader (voor het aansluiten van een eMMC opslag in de PC)
- eMMC HDD

Ik neem aan dat eMMC de gebruikelijke weg is.

Qua geheugen krijg ik het idee dat dit inclusief verkocht wordt bij Odroids (op antratek). Ik neem aan dat ik dit niet los aan hoef te schaffen. Of bedoel je dat ik 4GB RAM bij moet steken zodat ik 2x4GB heb?

link

Er staat ook nog een CR2032 batterij. Die kan ik wel gewoon bij de supermarkt halen.

De wifi en bluetooth adapters heb ik niet per se nodig. De OTG-kabel komt t.z.t. wel.

Klopt dit zo?

Het zou mij zo'n 138 euro kosten inclusief verzenden, dat is nog wel te overzien :)

Alvast bedankt :)

[ Voor 63% gewijzigd door SilentScreamer op 23-06-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ik heb het gekocht @AUijtdehaag ! Is het je toch eindelijk gelukt na 9 maanden :P

Ik zal morgen zien of het aan mijn verwachtingen voldoet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Proficiat.

Maar dat is een snelle levering?
Anyway, veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Zeker, bij antratek alles op grote voorraad. Kreeg net al bericht dat ze het al ingepakt hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentScreamer
WOW! Gewoon WOW!

Dat was boven alle verwachting. Wat een bloedsnel apparaat! Dit had ik veel eerder moeten doen (ja sorry @AUijtdehaag , beetje laat durven toegeven). Dit ding werkt zo fantastisch lekker dat ik meteen van de andere pruttel af wil. Wat een super ding! Meteen ook weer wat dingen uitgebreid enzo, maar dat werkt als een tiet.

Binnen een uurtje had ik een werkend Home Assistant met snapshot geüpload. BalenaEtcher werkt totaal ruk zoals altijd, Rufus snapte meteen wat die moest doen. eMMC is wel heel gevoelig qua connector lijkt het, maar na heel voorzichtig inklikken zat het er zo in. Goede Case eromheen, gewone nette voedingsadapter in plaats van dat ralle microUSB. Hier ga ik nog heel veel plezier van hebben! Bedankt voor alle adviezen @AUijtdehaag en @Septillion . Ik vond trouwens zelfs nog onder de system settings dat de levensduur van de eMMC bijgehouden wordt. Geweldig.

Ik denk dat jullie nu pas doorhebben hoe traag die Pi en Proxmox bij mij draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mooi dat het nu allemaal mooi draait (y)

En ja, dat BaggerEtcher ooit populair is geworden snap ik ook geen drol van :+ Win32 Disk Imager ftw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En werkt het nog steeds na ruim een week? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilentScreamer
Als een tiet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Maar dat dat niet eeuwig zou zijn kon iedereen zich ook voorspellen. De performance begon weer uit het niets drastisch te dalen. Ik baal ook van het feit dat er geen fatsoenlijke tutorial is voor HA beginners die goed uitlegt hoe de recorder/mariaDB/purge werkt, want deze zijn essentieel voor een goede performance.

Mijn setup begon weer te haperen waardoor de responstijd zomaar 15 seconden kon zijn voordat een licht aanging. Ik heb toen wat dingen gewijzigd aan de recorder en toen liep het weer perfect. Volgende ochtend was weer alles mis. Toen Node-RED uit de SSL gehaald, weer alles snel, volgende ochtend weer mis. Toen had ik iets verpest aan de recorder, waardoor de history en logbook niet startte. Kreeg wel een aantal meldingen hierover, maar eigenlijk werkte het juist fantastisch. Het probleem wat ik had ontstond duidelijk in de nacht, en het enige wat er dan gebeurd is dat de recorder.purge service draait, en er een snapshot gemaakt wordt. Het probleem kwam duidelijk vanuit de recorder, en die was geblokkeerd. Via Google kwam ik erachter dat de hele recorder (die ik toch niet nodig had, want ik deed toch niks met history en logbook), ik die kon blokkeren met het veranderen van:

code:
1
default_config:

naar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc)
frontend:
config:
hassio:
updater:
system_health:
mobile_app:
person:
ssdp:
sun:
zeroconf:

Hiermee verwijder je dit soort onnodige delen. Mijn performance is nu instant (halve seconde is voor mij acceptabel, wat soms gebeurd), maar de snapshot was maar 1,1MB. Dat kon niet goed zijn, maar na restore van de snapshot was dit nog steeds net zo goed. Ik dacht, ik mis vast functionaliteit ergens, want dit kan niet zo goed zijn. Na een nachtje werkte het echter nog steeds fantastisch. Ik had deze keuze eerder moeten maken _/-\o_

Ik hoop dat iemand dit ooit leest die er wat aan heeft :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik herken de problemen niet.
Heb een stuk of 7 odroids c4 draaien bij anderen en alles is default.
Hassio supervised en ook docker onder ubuntu installaties.

Maar mooi dat het weer is opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Waarschijnlijk doe ik ook iets simpels fout, maar nu sluit ik dat zelfs uit. Het vervelende is als je de recorder.purge service aanroept je geen feedback krijgt over wat er gebeurd, ook niet omdat je het resultaat pas een dag later merkt blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Het lijkt allemaal nog steeds goed te werken. Wel heb ik 2x iets vreemds gehad. Een knop bleef hangen waardoor lampen bleven in en uitschakelen met knipperende lichten tot gevolg. Zeker met potentieel door kunnen branden was dit geen fijne ervaring. Dit kan onderbroken worden door Node-Red te stoppen en opnieuw te starten. Ik kan hier via Google ook niks over vinden. Wordt wederom vervolgd :P

[ Voor 3% gewijzigd door SilentScreamer op 08-08-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En welk protocol schakel je de lampen?
Zwave? Wifi? Klik aan en misschien klik uit? Zigbee?

Heb wel een nodered flow, dat wanneer modbus niet reageert na 60 sec. Node red herstart wordt na nog een 60 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zelf met mijn Pi4 heb ik zelden dat het traag is, laat staan 15 seconden. Draai je het als HA OS op bare metal of is het supervised of op een VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentScreamer
Ik heb gewoon HA OS op de eMMC geflashed. Traagheid heb ik eigenlijk vrijwel niet meer meegemaakt sinds het verwijderen van de history. De lampen die gingen knipperen kwamen voort uit zowel Wifi-sonoff's als Zigbee-Blitzwolfs.

Ik bedacht mij vannacht dat het wel eens zou kunnen dat er iets speelt met de input booleans die ik gebruik om de flow te triggeren. Ik kan mij zo voorstellen dat doordat ik 2 schakelaars kort na elkaar heb ingedrukt (fysieke RF-button en knop in HA) dat die uiteindelijk zichzelf begint te triggeren, door de manier waarop mijn flows gebouwd zijn. Ik denk dat er hier eigenlijk softwarematig niks fout gaat, maar het bij de programmeur (ik) ligt. Ik ga dit verder uitzoeken, maar ik ga hier denk ik wel uitkomen.

Ik heb ondertussen mijn Pi weer aangeslingerd met HA op de SSD en die als Slave geïntroduceerd, waarbij ik ook de history geblockt heb. De Pi is ook nog erg snel nu, hoewel ik daar ook nog vrijwel niks opgezet heb (zeker geen lampen en node-red). Ik denk dus dat het grootste probleem toch echt rondom die recorder zit, die niet precies doet wat ik wil. Zolang ik geen problemen tegenkom doe ik het zonder. Allicht kan ik in de toekomst data naar InfluxDB of naar de slave schrijven, maar daar ben ik nog niet voldoende documentatie voor tegengekomen. De snapshots van 1,7MB zijn ook prettig.
Pagina: 1 2 Laatste