Badkamer aannemer is aardmat vergeten, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13
We zijn onze zolder aan het (laten) verbouwen. Onderdeel van de verbouwing is een badkamer. Deze laten we leveren en aanleggen via een badkamerleverancier waar we ook eerder naar volle tevredenheid hebben gekocht.

De badkamer is nu volledig betegeld, maar de meubels en kranen moeten nog afgemonteerd worden.

Het viel mij op dat ik geen aarddraad zag bij de handdoeken radiator. Hier heb ik een vraag over gesteld en in het gesprek kwam naar voren dat er geen aardmat gelegd is. Ik heb dit vooraf expliciet genoemd én het is tevens onderdeel van NEN dus daar is (gelukkig) geen discussie over.

De aarddraad naar de handdoekkenradiator blijkt niet nodig, want deze is elektrisch en geaard via de wandcontactdoos.

Intern is men daar nu aan het kijken wat met de situatie aan te moeten ten aanzien van de ontbrekende aardmat.

Mijn vraag hier is een gewetensvraag, wat zouden jullie doen? De vloer open laten breken, inclusief slopen van elektrische vloerverwarming en alles inclusief aardmat opnieuw laten leggen....

Of

In de gedachte van jammer, het laten zitten, het nihile risico accepteren (zeer veel woningen hebben geen aardmat in de badkamer) en niks meer aan doen.

Nogmaals: de relatie met de badkamerboer is goed te noemen én ik wil er niet met een te gestrekt been in. Echter als de veiligheid dusdanig groot in gevaar is, dan is het niet anders en moet de boel open.

[uitgewerkte situatie]
2e verdieping in vrijstaande woning. Naast de badkamer is een slaapkamer en onder de badkamer ook.
Grond bestaat uit: Kanaalplaat, daarover dekvloer, elektrische vloerverwarming, tegellijm, tegels.
In deze badkamer zijn ook droger en wasmachine gesitueerd.

Leevoer: https://www.klusbeter.nl/...e/aarding-in-de-badkamer/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wat het voor NEN betekend weet ik niet, maar als je elektrische vloerverwarming hebt, dan heb je effectief een aardnet erin liggen. Die mesh waar de draad doorheen gevlochten zit is aangesloten op aarde, net als de mantel van de coaxiale weerstandsdraad.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tja, als het vooraf besproken is en volgens NEN verplicht lijkt me er maar een oplossing. Helaas pindakaas voor de aannemer maar inderdaad dus openbreken en alsnog aanbrengen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:54
evilution schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:08:
Tja, als het vooraf besproken is en volgens NEN verplicht lijkt me er maar een oplossing. Helaas pindakaas voor de aannemer maar inderdaad dus openbreken en alsnog aanbrengen.
Precies dit. Jammer de bammer maar als je het van te voren hebt afgesproken en het staat op papier dan levert hij simpelweg niet wat is afgesproken.
In deze zou je je nog coulant kunnen opstellen ivm de vloerverwarming die als aardman zou kunnen dienen maar dan mag dat wel "geruild" worden tegen korting of iets anders. Korting is makkelijker dan een nieuwe vloer :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cai
Arjan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:04:
Wat het voor NEN betekend weet ik niet, maar als je elektrische vloerverwarming hebt, dan heb je effectief een aardnet erin liggen. Die mesh waar de draad doorheen gevlochten zit is aangesloten op aarde, net als de mantel van de coaxiale weerstandsdraad.
Eventuele lekaarde in het beton zal niet weg kunnen vloeien via de elektrische vloerverwarming lijkt mij. Dus dat maakt denk ik niet zoveel uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou zeker niet de aarding van de vloerverwarming accepteren als vervanging van een NEN conforme aardmat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:27
Als een aardmat volgens NEN verplicht is (en dit zelfs vooraf besproken is), zou ik geen andere oplossing accepteren dan het plaatsen van een aardmat. Elke andere oplossing gaat ten koste van je eigen veiligheid, hoe minimaal dat risico misschien ook is/lijkt. Ik zou ook geen geldbedrag als afkoop accepteren, geen bedrag is hoog genoeg als het later toch ooit misgaat. Sterker nog, als ik het allemaal heel zielig zou vinden voor de aannemer (speelt met name bij een kleine lokale hardwerkende sympathieke ondernemer), zou ik zelfs bereid zijn hem tegemoet te komen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een betaling van een bedrag of het hem gunnen van extra (ander) werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Uit NPR5310:2017
5.5.2 Aardnet
Voor het vereffenen van de wapening in de vloer geldt als hoofdregel dat die wapening zelf moet worden
vereffend. Is echter die wapening door de toegepaste vloerconstructie niet of niet zonder meer bereikbaar,
dan kan als alternatief worden volstaan met het aanbrengen van een afzonderlijk aardnet bovenop de
constructievloer.
Een aardnet of aardmat is een deugdelijk gevlochten of gelaste metalen mat, met:
a) een maaswijdte van ten hoogste 150 mm, en
b) een draadmiddellijn van ten minste 2 mm.
Een mat van kippengaas of dergelijke is niét geschikt voor deze toepassing.
Bij het uitvoeren van de vereffening zoals hiervoor is omschreven, is aan 701.415.2 van NEN 1010:2015
voldaan.

5.5.3 Vloerverwarming
Indien in een badruimte elektrische vloerverwarming wordt toegepast, is 701.753 van NEN 1010:2015 van
toepassing.
Als eerste moet worden vastgesteld of het gaat om vloerverwarming die wordt gevoed door een SELV-keten.
Is dat het geval, dan zijn er geen aanvullende eisen ten aanzien van de vereffening.

Wordt de vloerverwarming niet gevoed vanuit een SELV-keten, dan moet de vloerverwarming mee worden
genomen bij de vereffening.
Er zijn twee mogelijkheden:
1) De verwarmingselementen zijn voorzien van een metalen scherm.
Dit metalen scherm moet dan worden verbonden met het centrale aardpunt. Wordt de vloerverwarming
gevoed vanuit de centraaldoos in de badruimte, dan wordt het metalen scherm verbonden met de
beschermingsleiding in die centraaldoos en is op die manier vereffend. Indien de vloerverwarming wordt
gevoed door een eindgroep die zich buiten de badruimte bevindt, dan moet het metalen scherm
afzonderlijk worden verbonden met het centrale aardpunt.
2) De verwarmingselementen zijn niet voorzien van een metalen scherm.
Boven de elementen moet dan een aardnet zijn aangebracht. Dit aardnet moet worden verbonden met
het centrale aardpunt.
Lijkt me sterk dat die elektrische vloerverwarming voldoet aan de eisen van zo'n aardmat, dan resteerd dus alleen de vraag of het type elektrische vloerverwarming wat je hebt er boven mag of onder die aardmat moet.

Dit zijn dingen die gewoon goed moeten gebeuren. Een volgende bewoner van je huis kan dit ook zondermeer op jouw verhalen en de badkamer dus laten open hakken op jouw kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Op de klusbeter link staat vermeld dat een aardmat in betonnen vloeren verwerkt moet worden omdat beton ook stroom geleidt. Tevens staat er in de schematische tekening onderin een suggestie dat het wapeningsstaal ook als aardmat kan dienen. Volgens mij bestaan er geen betonnen vloeren zonder wapeningsstaal, dus als je een stuk wapening kan lokaliseren waar het weinig schade oplevert, kun je die aan de potentiaal vereffeningsrail verbinden.

Tevens staat op die link dat de aardmat minimaal 3 cm diep in het beton (dus niet de cementdekvloer) moet zijn aangebracht. Was je van plan de betonnen vloer met 3cm te laten verhogen? Of was je voornemens om 3cm beton uit te laten bikken? Het lijkt me dat de bewapening het meest aangewzen punt is om je potentiaal mee te vereffenen.

[ Voor 27% gewijzigd door rbaidjoe op 20-10-2020 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:03
@rbaidjoe Een stuk staal opzoeken is leuk, maar wie zegt dat die onderling verbonden zijn? Ik heb kanaalplaten van 1,20 breed, zou je elke 1,20 meter een stuk staal op moeten zoeken. En dan nog heb je niet de garantie dat de wapeningsstaven in een plaat onderling verbonden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
_JGC_ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:39:
@rbaidjoe Een stuk staal opzoeken is leuk, maar wie zegt dat die onderling verbonden zijn? Ik heb kanaalplaten van 1,20 breed, zou je elke 1,20 meter een stuk staal op moeten zoeken. En dan nog heb je niet de garantie dat de wapeningsstaven in een plaat onderling verbonden zijn.
Goed punt. Kwestie van lokaliseren, boren en meten, kan de moeite waard zijn. Maar zeker niet zonder meer vanuit gaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

je vraag (waar je nu volgens mij ook antwoord op hebt ) zette mij ook aan het denken. Om ook volledig te blijven ; In dit topic wordt gesteld dat de aardingsmat altijd verplicht is , maar ik vraag mij dat in het geval van een houten balken vloer (mijn situatie ) dus af. Zie ook:
https://www.installatiejo...316-1214991695.1603229316

In jouw geval begrijp ik dat het verplicht is en dat brengt je tot een ontzettend lullige situatie . Zijn ze het gewoon domweg vergeten...? Ben benieuwd hoe je hier uitkomt samen want het kost nogal wat om alles er weer uit te halen , financieel , uren en ook overlast .

Overigens interessant wat @rbaidjoe aankaart. Je vloer wordt daarmee ook hoger dan nu toch ? Iets om rekening mee te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 20-10-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
Ik heb hoop, morgen komt de monteur en ik ga vragen welke vloerverwarming hij heeft gelegd. Want:
Boven de verwarmingselementen moet een deugdelijk gevlochten of gelaste metalen mat worden aangebracht die is geaard. Deze mat is niet vereist als de verwarmingskabels voorzien zijn van een geaard scherm. Het metalen scherm of de aangebrachte metalen mat moet zijn verbonden met het centraal aardpunt in de badruimte.
Bron: https://www.installatiejo...0061-599046326.1603230061

Dan is het een kwestie van een tegel losmaken en verbinden met CAP

Volgend probleem heb ik volgens mij wel gedetecteerd. Dat is namelijk dat ik geen aarde zie bij douche en wastafelkraan. Dit om alles te vereffenen met elkaar.

Als de mat ontbreekt dan vrees ik dat vereffenen helemaal niet voorkomt in het woordenboek van de monteur.

Ik baal van de situatie en dat ik heel de avond kwijt ben aan het lezen over normeringen en dergelijke.

Het tegelwerk ligt er na 1,5 week netjes in en het is zuur dat de kans groot is dat alles er uit moet.

Voor mijn gevoel wil ik de droger en wasmachine beiden op een rubberen mat plaatsen om ze zo ook te isoleren van de vloer. Overbodig of nuttig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:29
Je hoeft niks te lezen over normeringen en je hoeft daar ook verder geen tijd in te steken, het is niet relevant.

Het enige wat relevant is, is dat je een afspraak met de aannemer had. Hopelijk staat dit op papier. Net zoals een aannemer van jou verwacht dat jij je aan jouw kant van de afspraak houdt (namelijk het op tijd betalen van het afgesproken bedrag) heeft hij zich te houden aan zijn kant van de afspraak (namelijk de badkamer opleveren zoals afgesproken).

Het is toch van de zotte. De aannemer 'vergeet' dus een deel van de klus, maar als jij niks gemerkt had, dan had hij je wel de volle mep laten betalen. Je huurt juist een aannemer in om te zorgen dat de klus netjes en volledig wordt gedaan. Beunen kun je zelf ook wel. Het is zijn taak om de klus zo uit te voeren zoals dat is afgesproken.

Vergeet ook niet dat je later problemen kunt krijgen. Als het echt verplicht is volgens het huidige bouwbesluit en het wordt niet zo uitgevoerd, dan zul je dat moeten melden aan de kopers mocht je ooit je huis willen verkopen. En dat gaat je geld kosten, want dan verkoop je ineens een huis dat niet aan de normen voldoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Cai schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:46:
Ik heb hoop, morgen komt de monteur en ik ga vragen welke vloerverwarming hij heeft gelegd. Want:

[...]

Volgend probleem heb ik volgens mij wel gedetecteerd. Dat is namelijk dat ik geen aarde zie bij douche en wastafelkraan. Dit om alles te vereffenen met elkaar.

Als de mat ontbreekt dan vrees ik dat vereffenen helemaal niet voorkomt in het woordenboek van de monteur.

Ik baal van de situatie en dat ik heel de avond kwijt ben aan het lezen over normeringen en dergelijke.

Het tegelwerk ligt er na 1,5 week netjes in en het is zuur dat de kans groot is dat alles er uit moet.

Voor mijn gevoel wil ik de droger en wasmachine beiden op een rubberen mat plaatsen om ze zo ook te isoleren van de vloer. Overbodig of nuttig?
Als dit je gevoel is zou ik dat altijd volgen. Echter in dit geval ga je allerlei lapmiddelen verzinnen (?) die je misschien ook de jaren erna nog achtervolgen. Dat is toch zonde want je wilde een nieuwe mooie badkamer waar je veel plezier van hebt en geen gedoe.

Ik zou er eerst maar even een nachtje slapen

Overigens : zoals ik het ken voor de garantie van magnum vloerverwarming moet de installateur ook de installatiekaart invullen met daarbij de gemeten waarde (weerstand volgens mij) bij installatie. Kun je ook het type op vinden wat je nu hebt .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De afspraken zijn niet nagekomen dus je staat in je recht maar het hele aardingsverhaal in moderne badkamers met veelal kunststof materialen (leidingen, baden, douchebakken) vind ik een beetje overdreven en zeker niet iets waar ik wakker van zou liggen, er zijn grotere risico’s in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Ik neem aan dat het om een zwaluwstaartvloer gaat, het is niet net zet zo goed als een aardemat maar als je deze op 1 of 2 plekken koppelt aan een aardedraad, kom je toch een heel eind qua veiligheid. Moeten die draden nog steeds naar het punt waar alle aardedraden bij elkaar komen, maar dat lijkt me minder gedoe dan de hele vloer verwijderen. Zie het dan ook nog maar eens waterdicht te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

D.deJong schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 06:47:
De afspraken zijn niet nagekomen dus je staat in je recht maar het hele aardingsverhaal in moderne badkamers met veelal kunststof materialen (leidingen, baden, douchebakken) vind ik een beetje overdreven en zeker niet iets waar ik wakker van zou liggen, er zijn grotere risico’s in het leven.
Ja, want water geleidt niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
arnem_ schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:29:
Ik neem aan dat het om een zwaluwstaartvloer gaat, het is niet net zet zo goed als een aardemat maar als je deze op 1 of 2 plekken koppelt aan een aardedraad, kom je toch een heel eind qua veiligheid. Moeten die draden nog steeds naar het punt waar alle aardedraden bij elkaar komen, maar dat lijkt me minder gedoe dan de hele vloer verwijderen. Zie het dan ook nog maar eens waterdicht te houden.
Kanaalplaatvloer, zie openingspost

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:57

Croga

The Unreasonable Man

er zijn grotere risico’s in het leven.
Zoals het risico dat wanneer je je huis gaat verkopen de koper er achter komt dat het huis niet aan de regels voldoet en je alsnog duizenden euros uit kunt geven aan zorgen dat dat wel zo is....

Er is niet alleen een probleem met de veiligheid, er is ook een economisch probleem. TS heeft geld uit gegeven wat hij in de toekomst nog een keer opnieuw uit zal moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Nu online
evilution schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:30:
[...]

Waar komt de schok vandaan als je electrische installatie verder netjes geaard is in de meterkast en je stopcontacten en lichtpunten gewoon zitten waar ze horen te zitten, hoe vaak lees jij van dodelijke ongevallen in deze context of hoeveel gevallen ken jij vanuit je familie of kennissenkring? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Nu online
Croga schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:56:
[...]

Zoals het risico dat wanneer je je huis gaat verkopen de koper er achter komt dat het huis niet aan de regels voldoet en je alsnog duizenden euros uit kunt geven aan zorgen dat dat wel zo is....

Er is niet alleen een probleem met de veiligheid, er is ook een economisch probleem. TS heeft geld uit gegeven wat hij in de toekomst nog een keer opnieuw uit zal moeten geven.
Het zal wel aan mij liggen maar de vorige 4 huizen die ik heb gekocht en verkocht is de opmerking of handreiking mijnerzijds qua zakken met de prijs om deze reden nog nooit voor gekomen, 99,9% van de Nederlandse bevolking zijn geen Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Eens met @Croga . Als TS akkoord gaat met deze situatie, en dus weet dat er een verbouwing gedaan is die niet conform de NEN-norm dat is hij ook verplicht dit als 'gebrek' te noemen aan een eventuele koper. Of iemand er ooit achter komt als hij dat niet doet is een tweede, maar ik zou zelf niet graag van iemand anders zijn probleem (de aannemer) mijn eigen morele dilemma maken een aantal jaar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

Yucon

*broem*

typisch voorbeeld van een heel klein risico maar een heel groot gevolg als het optreedt. En los van de emotionele gevolgen heb je met wat pech tegen die tijd met een rechter te maken die het niet "een beetje overdreven" vindt.

Ik zou het wel laten fixen. Dit is heel simpel; ongeacht de kans erop kun je de gevolgen als het misgaat niet dragen. Dus kun je de situatie ook niet zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
D.deJong schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Waar komt de schok vandaan als je electrische installatie verder netjes geaard is in de meterkast en je stopcontacten en lichtpunten gewoon zitten waar ze horen te zitten, hoe vaak lees jij van dodelijke ongevallen in deze context of hoeveel gevallen ken jij vanuit je familie of kennissenkring? ;w
niet direct, maar wel bekend mee:
https://www.rechtspraak.n...utie-douchende-vrouw.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[...]
hoe vaak lees jij van dodelijke ongevallen in deze context of hoeveel gevallen ken jij vanuit je familie of kennissenkring? ;w
Eén. Een oom van mijn vrouw, gelectrocuteerd. Voldoende voor je?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@DeBolle hoeveel mensen ken je die omgekomen zijn bij een auto-ongeluk?

Vind het wel een interessante discussie. We gaan hier ook een badkamer aanleggen op een houten vloer. Alle waterleidingen zijn al kunststof (uponor). Dus hoe groot is de kans dat er echt iets onder spanning komt te staan?

Daarnaast het voorbeeld van de mevrouw ga je niet oplossen met een aardmat volgens mij. Hoe zou dat werken?
Wat doet die aardmat precies? In welk geval helpt die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Je waterleiding is één grote stroomgeleidende leiding. Kortsluiting van je wasmachine in de schuur kan dus een schok opleveren in je douche. Verder kan bliksem ook nare dingen doen.

En wat betreft je tweede punt....die dodelijke ongelukken komen zelden voor omdat (bijna) iedereen zich aan de norm houdt. De norm is bedacht omdat er ongelukken gebeurden, niet om aannemers te plagen.

Daarbij snap ik het ook niet....een aardingsmat kost 25,-, en kost je een kwartier om aan te sluiten. Waarom zou je daar op besparen?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:37

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jelte schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:11:
Ik heb er in ieder geval twee gekend in mijn kenissenkring, eentje in de familie en twee wat verder weg.

Enfin, dit topic gaat dezelfde kant op dan de eeuwige discussie of aarding aan CV leidingen mag. Het is ook al eerder langsgekomen hier, zie Potentiaalvereffening badkamer nieuwbouwwoning

Voor de visueel ingestelden onder ons, mijn post van toen heeft een nog werkende link naar een boek met plaatjes waar badkamer situaties worden getoond die dodelijk zijn vanwege het ontbreken van vereffening.
DeBolle in "Potentiaalvereffening badkamer nieuwbouwwoning"

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Vind het wel een interessante discussie. We gaan hier ook een badkamer aanleggen op een houten vloer. Alle waterleidingen zijn al kunststof (uponor). Dus hoe groot is de kans dat er echt iets onder spanning komt te staan?

Daarnaast het voorbeeld van de mevrouw ga je niet oplossen met een aardmat volgens mij. Hoe zou dat werken?
Met Uponor ontkoppel je dus sowieso de aanraakbare metalen delen van je badkamer! Juist dan is het uitermate belangrijk om te zorgen dat deze delen wel geaard zijn!

On-topic:
als een aardmat is afgesproken en er geen aardmat ligt dan is het jammer voor de aannemer. hoe zou de aannemer reageren als jij vergeet te betalen......

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online

Het belangrijkste idee is dat je potentiaal vereffent. Dus dat overal in je badkamer dezelfde potentiaal is. Dit hoeft niet eens nul te zijn....als er maar geen verschil is. Als er wel potentiaalverschil is (bijv tussen douchekop en vloer) en jij pakt de douchekop vast terwijl je op de vloer staat, gaat er stroom lopen door je lichaam. Niet fijn. Beton geleidt stroom, en je voorkomt potentiaal verschillen door er een aardmat in te leggen. Je koppelt alle metalen dingen aan elkaar met een badkamerrail.

Daarnaast koppel je je je rail aan je aarde in je centraaldoos. Zo zorg je niet alleen dat er geen potentiaalverschil is, maar dat je aardlekschakelaar eruit vliegt als er stroom lekt.

Nu de antwoorden:
* Als je beton giet op je houten vloer, moet je een aardingsmat gebruiken.
* Als ik me niet vergis heeft uponor een aluminium laagje, dus in theorie kan daar stroom door lopen. Maar ik geloof niet dat er veel mensen zijn die dit mee vereffenen (ik heb alles vereffend wat enigszins twijfelachtig was, zoveel tijd extra kost het niet).
* de mevrouw had denk ik baat gehad bij zowel vereffening als een aardlekschakelaar. In het eerste geval was er geen stroom gaan lopen. In het tweede geval had de aardlekschakelaar de stroom eraf gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
- (verkeerde knop gebruikt)

[ Voor 96% gewijzigd door KabouterSuper op 21-10-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
PhilipsFan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:57:
Je hoeft niks te lezen over normeringen en je hoeft daar ook verder geen tijd in te steken, het is niet relevant.

Het enige wat relevant is, is dat je een afspraak met de aannemer had. Hopelijk staat dit op papier. Net zoals een aannemer van jou verwacht dat jij je aan jouw kant van de afspraak houdt (namelijk het op tijd betalen van het afgesproken bedrag) heeft hij zich te houden aan zijn kant van de afspraak (namelijk de badkamer opleveren zoals afgesproken).

Het is toch van de zotte. De aannemer 'vergeet' dus een deel van de klus, maar als jij niks gemerkt had, dan had hij je wel de volle mep laten betalen. Je huurt juist een aannemer in om te zorgen dat de klus netjes en volledig wordt gedaan. Beunen kun je zelf ook wel. Het is zijn taak om de klus zo uit te voeren zoals dat is afgesproken.

Vergeet ook niet dat je later problemen kunt krijgen. Als het echt verplicht is volgens het huidige bouwbesluit en het wordt niet zo uitgevoerd, dan zul je dat moeten melden aan de kopers mocht je ooit je huis willen verkopen. En dat gaat je geld kosten, want dan verkoop je ineens een huis dat niet aan de normen voldoet.
op cobouw.nl is nu een goser die aangeeft dat geen enkele woning voldoet, er zijn gemiddeld 30 wijzigingen na de aanvraag/vergunning en daarnaast de belabberde bouwkwaliteit zorgt ervoor dat als je een huis koopt en laat keuren je altijd afkeur zou moeten hebben... in potentie een waanzinning groot probleem in de bouw

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Cai schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:46:

[...]

Uhmm, waarom zou het niet aarden van de wastafelkraan een probleem zijn ? Gebruik je nog koperen leidingen ? Dan is je leiding centraal geaard dichtbij je CAP.

Daarnaast...een rubberen mat onder de wasmachine? really ? want ongevallen door lekstroom in het wasmachine EN een falende aardlekschakelaar komen anno 2020 natuurlijk dagelijks voor...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

KabouterSuper schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Daarnaast koppel je je je rail aan je aarde in je centraaldoos. Zo zorg je niet alleen dat er geen potentiaalverschil is, maar dat je aardlekschakelaar eruit vliegt als er stroom lekt.
Dat is niet helemaal waar...

Elke stroomvoerende geleider heeft een draaiend magnetisch veld om de kern. Wanneer fase en nul aan elkaar gelijk zijn, heffen de magnetische velden elkaar op.

De aardlekschakelaar schakelt af wanneer er tenminste 30 mA weg lekt.

De functie van aarde is alleen om een ander pad te verzorgen voor de stroom aangezien deze altijd het pad van de minste weerstand kiest. Zou aarde niet aangesloten zijn zal de aardlekschakelaar nog steeds werken alleen zal er dan eerst 30 mA weg moeten lekken via een andere weg ( jij )

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:23

Yucon

*broem*

Ik denk dat we de kwestie wat te moeilijk maken.

1) Een aardmat moet volgens de norm
2) De aannemer is deze vergeten, en het is helaas een enorm rotwerk om die fout te herstellen
3) De kans dat het misgaat is klein, maar als het misgaat heeft TS een eveneens enorm probleem.
4) TS heeft niets te winnen met het zo laten. Behalve dan dat de aannemer hem even een toffe peer vindt. En wel een risico om heel veel te verliezen als het misgaat.

Kortom: wat mij betreft jammerdepammer voor de aannemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:50

Managelorian

“This is the workflow.”

En als de aannemer toch flink bezig gaat, dan ook nog even het volgende: ik weet niet beter dan dat het centrale aardpunt in de badkamer bereikbaar moet zijn voor inspectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

KabouterSuper schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:43:
[...]

Nu de antwoorden:
* Als je beton giet op je houten vloer, moet je een aardingsmat gebruiken.
*
Heb je ook een bron hiervan ? Ik heb de badkamer 2j geleden aangelegd en met de kennis van toen ook geen mat aangesloten in onze jaren dertig woning dacht ik. Ik zal het eens nakijken binnenkort maar dacht dat dit niet altijd hoeft , Bron; https://www.installatiejo...316-1214991695.1603229316 en zie ook: https://www.infodwi.nl/ID...dingwaterinstallaties.pdf

De aannemer heeft op de balken lewisplaten gelegd en hierop beton met een cementdekvloer . Zou best kunnen dat er een aardingsmat is gebruikt maar dit punt heb ik nergens op aangesloten.De lewisplaten lopen uiteraard niet door.

Alles is met kunstofleidingen aangesloten (uponor), deze hoef je niet te vereffenen mits er geen elektrische verbinding is tussen de leidingdelen onderling lees ik (zie 2e bron). Wij hebben geen drain gebruikt maar een kunststof opbouwbak.

Uiteraard alle elektra wel met aarde aangesloten maar goed dat is wat anders dan de potentiaaldifferentie.

Mijn conclusie is vooralsnog dat het dus niet altijd hoeft om aan de eisen te voldoen, uiteraard onder bepaalde voorwaarden. Maar: ik ben geen elektriciën , echter lijken mij dit toch betrouwbare bronnen.
Als bovenstaande niet klopt hoor ik het ook graag, we zijn tenslotte op tweakers om te leren :>

[ Voor 25% gewijzigd door Waypoint op 21-10-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-08 15:50
Managelorian schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:43:
En als de aannemer toch flink bezig gaat, dan ook nog even het volgende: ik weet niet beter dan dat het centrale aardpunt in de badkamer bereikbaar moet zijn voor inspectie.
Toen ik mijn badkamer deed, mocht het centrale punt ook in een aangrenzende ruimte. Bij mij zit ie in het aangrenzende CV hok. Ik heb een aardmat in de nieuwe ondervloer verwerkt, alle leidingen van water en verwarming zichtbaar en degelijk aangesloten op de potentiaalvereffening. Ik ben misschien wat doorgeslagen met het frame van het inbouw toilet. De pot hangt daar met draadeinden aan, enkel een simpel plastic kapje er overheen. Voor zover ik weet moeten alle metalen delen in de natte ruimte die aangeraakt kunnen worden, er aan hangen. Dus bij mij gaat er ook een dikke massieve draad naar het inbouw frame. Alles gedocumenteerd met foto's voordat de boel dicht ging. Mijn badkamer is jaren terug, ik ben maar een amateur prutsert en de norm kan veranderd zijn, dus vaar hier niet blind op.

Eens met het antwoord dat het gewoon moet. De kans op spanningsverschillen is vrij klein, echter gezien de omstandigheden in een badkamer is het gewoonlijk wel dodelijk. Ongekleed, onder de waterstraal of in bad en met volledig drijfnatte en goed doorweekte huid van vingers en voeten. Het kan jezelf overkomen, of bijvoorbeeld je vrouw of kinderen. En als je ze dan vind, douche nog aan, staan ze mogelijk nog steeds onder spanning, zwaan kleef aan. De gedachte alleen al zou mij voldoende afschrikken. Dit is geen overdreven regelzucht. Het is volkomen terecht dat het verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
Update:

Centraal aardpunt in een te bereiken elektra doos weggewerkt achter de lade van het wandmeubel.

1 vloertegel weggehakt naar de elektra vloerverwarming die gelukkig een ijzeren net heeft. Hierop het aardedraad verbonden en naar de CAP geleid.

Ook de overige ijzeren onderdelen geaard richting CAP.

Al met al viel de tegenvaller ook voor de bouwer mee door het ijzeren net van de vloerverwarming. Heel erg mazzel dus.

Rare situatie, want ik ben extreem blij met deze badkamerbouwer en in het bijzonder de monteur. De ernst van de situatie erkent deze niet (meneer is niet van Nederlandse origine) en hij vindt de vereffening eis onzin, want aardlek.

Ook de aardemat in de vloer onzin, want als je met een schroef door je fase draad een verdieping lager schroeft, tegen je wapening aan, dan wederom aardlek.

Ik ben blij dat het opgelost is, maar ik zou ze hierdoor niet bij vrienden/familie meer aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal hier nooit mee akkoord gaan. Het is niet voor niets verplicht. Een klein potentiaalverschil kan zeer gevaarlijk zijn onder de douch en in bad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:48
[...]

Is inderdaad een slechte geleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]
Meer. Is ook niet zo moeilijk he;
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EkrrBfrXEAARxHJ?format=jpg&name=medium
En dan hebben we ook nog de gewonden...
[...]

Waar komt de schok vandaan als je electrische installatie verder netjes geaard is in de meterkast en je stopcontacten en lichtpunten gewoon zitten waar ze horen te zitten,
Via doorlopende wapening van de buren bijvoorbeeld. Falende aardlekschakelaar ergens, etc. etc. Opties genoeg.
hoe vaak lees jij van dodelijke ongevallen in deze context of hoeveel gevallen ken jij vanuit je familie of kennissenkring? ;w
Er over lezen; net wat te vaak. Is nog niet zo heel lang geleden ook een forse rechtszaak over gevoerd;
https://www.ad.nl/binnenl...rocutie-janneke~ae5c0df4/

Die regels over potentiaalvereffening hebben we juist om er voor te zorgen dat dit niet voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Cai schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:41:
Update:

Centraal aardpunt in een te bereiken elektra doos weggewerkt achter de lade van het wandmeubel.

1 vloertegel weggehakt naar de elektra vloerverwarming die gelukkig een ijzeren net heeft. Hierop het aardedraad verbonden en naar de CAP geleid.

Ook de overige ijzeren onderdelen geaard richting CAP.

Al met al viel de tegenvaller ook voor de bouwer mee door het ijzeren net van de vloerverwarming. Heel erg mazzel dus.

Rare situatie, want ik ben extreem blij met deze badkamerbouwer en in het bijzonder de monteur. De ernst van de situatie erkent deze niet (meneer is niet van Nederlandse origine) en hij vindt de vereffening eis onzin, want aardlek.

Ook de aardemat in de vloer onzin, want als je met een schroef door je fase draad een verdieping lager schroeft, tegen je wapening aan, dan wederom aardlek.

Ik ben blij dat het opgelost is, maar ik zou ze hierdoor niet bij vrienden/familie meer aanbevelen.
Die mantel van die VVW voldoet natuurlijk bij lange na niet aan de voorwaarden voor zo'n aardmat. Ofwel; helemaal niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Zuiver (kraan)water is inderdaad een zeer slechte geleider. Het geleid al significant beter als je zo'n ontharder hebt die te veel zout aan je water toevoegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
Eerst even een disclaimer: ik ben niet bekend met de Nederlandse wetgeving, dus wat ik zeg is misschien niet correct.
Maar ik heb het uit interesse eens opgezocht, en zo'n mat lijkt enkel verplicht als de afwerking van de vloer geleidend is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APajrkcMUyDnJnO2YU548kDcdzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yYnLNG0iwEPfmTT15pYiNpUt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

Die mantel van die VVW voldoet natuurlijk bij lange na niet aan de voorwaarden voor zo'n aardmat. Ofwel; helemaal niet opgelost.
Bedankt voor het meedenken en waarschuwen. Gelukkig is dit dus een elektraverwarmingsmat met een geleidende ijzeren mat erover verwerkt puur voor dit doel. De aarddraad zit dus natuurlijk niet aan een mantel, maar aan het geleidende ijzeren/metalen gedeelte.
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:50:
Ik zal hier nooit mee akkoord gaan. Het is niet voor niets verplicht. Een klein potentiaalverschil kan zeer gevaarlijk zijn onder de douch en in bad.
Douche is van kunstof dus hoeft niet vereffend te worden. Er is geen bad. Kranen zijn netjes vereffend.

Ik heb zelf alles nagelopen en de installatie is nu goed. Enige non NEN1010 is dat de aardemat niet 30mm diep in het beton gehakt is (dus zelfs onder de dekvloer).

Je leest hierin ook tegenstrijdige oplossingen dat, in het geval van elektr vloerverwarming, de aardemat juist daarboven geplaatst moet worden.

Ik ben tevreden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
mathias82 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:12:
Eerst even een disclaimer: ik ben niet bekend met de Nederlandse wetgeving, dus wat ik zeg is misschien niet correct.
Maar ik heb het uit interesse eens opgezocht, en zo'n mat lijkt enkel verplicht als de afwerking van de vloer geleidend is:

[Afbeelding]
Dan moet je er een laag hout of kunststof overheen gooien. Beton wordt als geleidend gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Cai schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:58:
[...]

Bedankt voor het meedenken en waarschuwen. Gelukkig is dit dus een elektraverwarmingsmat met een geleidende ijzeren mat erover verwerkt puur voor dit doel. De aarddraad zit dus natuurlijk niet aan een mantel, maar aan het geleidende ijzeren/metalen gedeelte.
Wat voor masswijdte heeft die mat en wat voor staafdikte?
Cai schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:58:
[...]

Douche is van kunstof dus hoeft niet vereffend te worden. Er is geen bad. Kranen zijn netjes vereffend.

Ik heb zelf alles nagelopen en de installatie is nu goed. Enige non NEN1010 is dat de aardemat niet 30mm diep in het beton gehakt is (dus zelfs onder de dekvloer).

Je leest hierin ook tegenstrijdige oplossingen dat, in het geval van elektr vloerverwarming, de aardemat juist daarboven geplaatst moet worden.

Ik ben tevreden
Ik zou niet weten waar die 30mm in de norm staat. Volgens mij is dat gewoon een verzinsel van een van die zogenaamde uitlegsites. Er worden wel vaker regeltjes bijverzonnen op die manier.

Regel omtrendt dwarsdoorsnede van de verbinding naar het CAP zijn ook eens versoepeld maar in veel teksten staan de oude regels, ook al zijn die teksten later gepost.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2020 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
mathias82 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:12:

[Afbeelding]
Dus als ik een badkamer maak op een houten vloer. En op die vloer een dekvloer maak, die dus niet doorloopt naar een andere ruimte. Hoef ik dus niet te vereffenen. Waarom niet?
Klinkt vreemd. Kan iemand dag uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:00
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 05:29:
[...]
Dus als ik een badkamer maak op een houten vloer. En op die vloer een dekvloer maak, die dus niet doorloopt naar een andere ruimte. Hoef ik dus niet te vereffenen. Waarom niet?
Je gebruikt dan zwaluwstaartplaten. Hoef je niet perse te vereffenen inderdaad want het is een geïsoleerd geheel in die ruimte die niet doorloopt naar andere ruimte en waar je ook niet vanaf een andere ruimte bij kan komen. Je kan de zwaluwstaartplaat zelf vereffenen voor de zekerheid. Dat mag officieel niet dienen als aardmat maar volgens mij doet 9 van de 10 bouwers dit ;)

De vloerverwarmingsnetten gebruiken als aardmat wordt trouwens heel veel gedaan. Niets mis mee gezien dit meestal dezelfde netten zijn die gebruikt worden als aardmat.

TS spreekt over verbouwing van zijn badkamer. Ik was benieuwd hoe die vloeropbouw is want als die dus geïsoleerd ligt van de rest van het huis (d.m.v. zwaluwstaartplaten op hout bijvoorbeeld) dan gaat een aardmat weinig doen. Kon dat niet zo snel terug vinden in zijn reacties. Maar gelukkig dat er nu gewoon een goede oplossing is gevonden! Ik zelf was ook de aardmat vergeten en heb daarbij ook de vloerverwarmingsmat gebruikt om achteraf (door tegel eruit te halen) nog een klem op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-09 17:47
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 23:37:
[...]

Dan moet je er een laag hout of kunststof overheen gooien. Beton wordt als geleidend gezien.
En keramische tegels (de meeste gebruikte afwerking), worden die ook als geleidend beschouwd?
[...]
De aardingsmat heeft als reden dat de betonnen vloer onder spanning kan komen te staan. Als jij op die vloer loopt en een ander, geaard metalen object aanraakt (zoals de verwarming) dan loopt de stroom door jouw lichaam naar dat object.
De betonnen vloer kan pas echt onder spanning komen te staan als de metalen delen (wapening) in de vloer onder spanning komen. De kans dat dit in de badkamer gebeurt zal als erg klein aanzien worden veronderstel ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
mathias82 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:21:
[...]

En keramische tegels (de meeste gebruikte afwerking), worden die ook als geleidend beschouwd?
V: Ben je geaard als je blootsvoets loopt op een keramische tegelvloer?
A: Als de tegels in een beton- of cementbed liggen dat kontakt maakt met de aarde is dit mogelijk. Moderne
betonvloeren zijn echter voorzien van een isolatielaag. Ook tegels met een geglazuurde afwerking laten de
Aardenergie niet door. Bij de aanleg van een vloer zou hiermee rekening gehouden kunnen worden.
Natuurstenen tegels geleiden de energie het beste.

Bron: https://morgenisnu.nl/pro...agen.Aarding-Earthing.pdf

Kort: zonder glazuur geleiden ze dus.
De betonnen vloer kan pas echt onder spanning komen te staan als de metalen delen (wapening) in de vloer onder spanning komen. De kans dat dit in de badkamer gebeurt zal als erg klein aanzien worden veronderstel ik...
Niet mogelijk met zwaluwstaartplaten op een houten vloer want hout geleid niet.

[ Voor 24% gewijzigd door _Piwi_ op 22-10-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dank voor jullie antwoord. Dan klinkt het alsof een aardingsmat in mijn badkamer (met houten vloer en uponor leidingen) geen zin heeft en dus niet nodig.
Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik niet begrijp mbt dit topic en de antwoorden:
1) Betonnen vloer met daarin electrische verwarmingsmat met een stalen buitenmantel
2) iedereen weet dat je niet met je natte voetjes iets ongeaards moet vasthouden of op iets ongeaards moet staan en een waterleiding moet vastpakken
3) bij nu al 3 mensen in dit topic was de stalen buitenmantel van de elektrische vloerverwarming blijkbaar niet geaard (!) en kon men 'het probleem' oplossen door alsnog de vloer open te hakken en de mantel te aarden

Blijkbaar zijn er aannemers die een verwarmingsmat instorten zonder deze te aarden. Als ik dit goed begrepen heb, dan is dit toch ordes erger als geen aardingsmatje aanbrengen of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

En als je de volgende opbouw hebt?

Houten vloer
fermacell vloerplaat(of wedi plaat) met ingefreesde, kunststof vloerverwarming leidingen
fermacell topplaat
floeibare folie
tegelwerk

(maar dan op zijn kop :+ )

Ik zie niets geleidends. Volgens deze bron hoef ik geen aardmat aan te leggen. Mee eens?

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 22-10-2020 10:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Wuursj schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:29:

Ik zie niets geleidends. Volgens deze bron hoef ik geen aardmat aan te leggen. Mee eens?
Correct, hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:11:
wat ik niet begrijp mbt dit topic en de antwoorden:
1) Betonnen vloer met daarin electrische verwarmingsmat met een stalen buitenmantel
2) iedereen weet dat je niet met je natte voetjes iets ongeaards moet vasthouden of op iets ongeaards moet staan en een waterleiding moet vastpakken
3) bij nu al 3 mensen in dit topic was de stalen buitenmantel van de elektrische vloerverwarming blijkbaar niet geaard (!) en kon men 'het probleem' oplossen door alsnog de vloer open te hakken en de mantel te aarden
.

Blijkbaar zijn er aannemers die een verwarmingsmat instorten zonder deze te aarden. Als ik dit goed begrepen heb, dan is dit toch ordes erger als geen aardingsmatje aanbrengen of mis ik hier iets?
De mat is aangesloten via een geaarde stopcontacten wcd. De truc zit hem in het vereffenen via een aarderail

Ik heb gister er een elektricien nog bijgehaald mbt het vereffenen van wcds van verschillende groepen.

Hij gaf aan dat bij moderne installaties de aarde van diverse groepen uiteindelijk bij elkaar uitkomen.

Je moet dus een falende aardlekschakelaar hebben, of de aardedraad naar je meterkast kapot hebben, dan nog lekstroom, welke geen sluiting veroorzaakt, om te zorgen dat bovenstaande maatregelen zin hebben.

Een heel groot als scenario, maar ja. Bij mij voldoet het nu in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cai schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

De mat is aangesloten via een geaarde stopcontacten wcd. De truc zit hem in het vereffenen via een aarderail

Ik heb gister er een elektricien nog bijgehaald mbt het vereffenen van wcds van verschillende groepen.

Hij gaf aan dat bij moderne installaties de aarde van diverse groepen uiteindelijk bij elkaar uitkomen.

Je moet dus een falende aardlekschakelaar hebben, of de aardedraad naar je meterkast kapot hebben, dan nog lekstroom, welke geen sluiting veroorzaakt, om te zorgen dat bovenstaande maatregelen zin hebben.

Een heel groot als scenario, maar ja. Bij mij voldoet het nu in ieder geval
Aha, dus als ik het goed begrijp is de mat met een stekker ineen stopcontact gestoken?
Dan begrijp ik het wel,ja. Maar dat zou ik persoonlijk in een badkamer sowieso niet willen.\Dat verhaal van moderne woningen begrijp ik dan weer niet helemaal, volgens mij is het zo dat sins de uitvinding van het geaard stopcontact de aardes altijd in de meterkast aan elkaar geknoopt zijn, maar better safe than sorry in dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Aha, dus als ik het goed begrijp is de mat met een stekker ineen stopcontact gestoken?
Dan begrijp ik het wel,ja. Maar dat zou ik persoonlijk in een badkamer sowieso niet willen.\Dat verhaal van moderne woningen begrijp ik dan weer niet helemaal, volgens mij is het zo dat sins de uitvinding van het geaard stopcontact de aardes altijd in de meterkast aan elkaar geknoopt zijn, maar better safe than sorry in dit soort gevallen.
Bij mij zit de elektr mat verbonden aan het bedieningspaneel welke aan een WCD zit, onder de dimmer. Dit paneel en de bedrading is netjes verbonden aan de aarde.

Daarnaast is de externe ijzeren mat van de elekt verwarming middels een ongeïsoleerde aardedraad naar de aarderail in het CAP verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
[...]

Blijkbaar niet goed genoeg want de koperen leidingen en verwarmingen moeten apart geaard worden... Dat zou anders niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

ybos schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Blijkbaar niet goed genoeg want de koperen leidingen en verwarmingen moeten apart geaard worden... Dat zou anders niet nodig zijn.
Blijkbaar wel genoeg om aanvullende voorschriften te stellen omtrent elektra in natte omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
evilution schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Blijkbaar wel genoeg om aanvullende voorschriften te stellen omtrent elektra in natte omgevingen.
Water + zeep toevoegen aan een menselijke huid (die door de warmte ook nog lekker open poriën heeft) verlaagd de weerstand daarvan nogal.

Dat is met meer dingen zo; een natte huid kan veel meer warmte / koude overbrengen dan een droge huid, maar water in een theeglas kan onderin gewoon significant koeler zijn dan bovenin, want zo goed geleid het helemaal niet. Dat is ook een beetje het principe van het sanitair warmwater voorraadvat :P

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-10-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Weet ik niet. Vroeg me gisteren ook al af hoe dat zit met gewapend betonnen woningscheidende muren waar vaak genoeg ook een badkamer naast zit; daar zou dan een aardmat tegen de muur moeten, of direct de wapening vereffenen, dat mag natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Wuursj schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:29:

Houten vloer
fermacell vloerplaat(of wedi plaat) met ingefreesde, kunststof vloerverwarming leidingen
fermacell topplaat
floeibare folie
tegelwerk

(maar dan op zijn kop :+ )

Ja, eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[...]
Zie ook mijn post met bronnen , het ligt iets genuanceerder m.i: (overigens is daar nog niet iemand op ingegaan of dit klopt maar ik heb wel de bronnen er netjes bij gezet )
Waypoint in "Badkamer aannemer is aardmat vergeten, wat nu?"

Edit spuitelf, f de andere reacties niet gezien op je vraag :)

[ Voor 5% gewijzigd door Waypoint op 22-10-2020 22:19 ]

Pagina: 1