Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:03
Ben nu in het bezit van een Chromecast 2de generatie en dit bevalt mij goed, maar soms maak ik liever gebruik van een gewone afstandbediening dan mijn telefoon.

Nu heeft Google de Google tv uitgebracht. De Google TV spreekt mij erg aan vanwege de verschillende opties en ook de afstandsbediening met spraak bediening.
Op internet kwam ik ook de Xiaomi Mi Box S tegen en die lijkt veel op de Google TV

Ik heb verschillende video's over beide apparaten bekeken, maar kom er niet uit welke de betere optie is. Ik woon bij de Duitse grens en kan dus makkelijk daar een Google TV halen aangezien het niet leverbaar is in Nederland.

Kan iemand vertellen wat de voor en nadelen van beide zijn en waarom de ene beter is dan de andere?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-09 17:50
Qua prestaties wint de Chromecast met gemak van de Mi Box S.
In een vergelijking van de specificaties is al een duidelijk verschil te zien:

Google Chromecast met Google TVXiaomi Mi Box S
CPUQuad-core Amlogic S905D3 @ 1.9 GHz (ARM Cortex-A55)Quad-core Amlogic S905X @ 1.5 GHz (ARM Cortex-A53)
GPUMali-G31 MP2Mali-450 MP3
RAM-geheugen2GB2GB
Opslag8GB8GB
Geekbench score (single-core)*896639
Geekbench score (multi-core)*24381757
BesturingssysteemGoogle (Android) TV 10Android TV 9

* De scores zijn gelabeld als Mi Box 4, dit is de variant voor de Chinese markt. De Mi Box S heeft intern dezelfde hardware als de Mi Box 4, zo ook het interne 'modelnummer'.

In het dagelijks gebruik is de Chromecast nét even wat sneller in het navigeren door de menu's.
Ze spelen allebei tot maximaal 4k, maar uit ervaring speelt de Mi Box S niet altijd zonder haperingen op 4k. Dat lijkt vooral afhankelijk te zijn van de gebruikte codecs en bitrate van de video. De Chromecast heb ik nog geen moment zien haperen op 4k.

Een voordeel wat de Mi Box S heeft t.o.v. de Chromecast is een aparte 3.5mm audio-uitgang, en een aparte USB-poort (voor aansluiten van bijvoorbeeld een USB-stick en/of USB-naar-ethernet adapter). De Chromecast heeft enkel een USB-C poort waar standaard al de stroomvoorziening in gaat. Wel is het mogelijk om er een USB-C hub tussen te plaatsen, dan kun je gewoon USB-apparaten aansluiten en gebruiken.

Daarnaast kun je bij de Chromecast rekenen op snelle updates en bugfixes. De Mi Box S krijgt niet vaak updates, mocht je tegen een probleem aanlopen kan het enkele maanden (of langer) duren voor er een oplossing voor komt. De Mi Box S heeft in april een upgrade gehad naar Android TV 9, voor zover is het nog niet bekend of er nog nieuwe Android TV versie-updates voor uit gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Heel erg bedankt voor deze informatie. De Google is in dit geval de beste keuze. Wat volgens mij niet klopt is de opslag van de Google tv. In de tabel staat 8gb maar op internet zie ik heel veel 4gb opslag. Ik ben ook wel eens 8gb tegen gekomen, maar volgensmij is die 8gb niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.b.t. de update info van de mi box s, deze is niet geheel juist. Afgelopen juni is er opnieuw een OS update vrijgegeven en op dit moment is er weer een nieuwe bėta versie vrijgegeven. Tevens is de audio uitgang voorzien van optisch uit, mocht dat wenselijk zijn.

Als geld geen issue zou zijn dan zou ik beiden links laten liggen en meteen voor een Nvidia Shield Pro gaan, deze draait weer rondjes om de Google TV stick. Is geld wel een issue dan zou de Google TV stick de wat betere keuze kunnen zijn tov de Mi Box S, al is laatste wel de voordeligste van die twee.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
DAX23E schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:02:
Heel erg bedankt voor deze informatie. De Google is in dit geval de beste keuze. Wat volgens mij niet klopt is de opslag van de Google tv. In de tabel staat 8gb maar op internet zie ik heel veel 4gb opslag. Ik ben ook wel eens 8gb tegen gekomen, maar volgensmij is die 8gb niet correct.
Geen dank! De opslag wordt waarschijnlijk vermeld als 4 GB (volgens Google) omdat de vrije ruimte voor eigen gebruik nét iets boven de 4 GB ligt. Aangezien er méér dan 4 GB beschikbaar is zou dat al niet kunnen met een chip van 4 GB. Praktisch gezien heb je dus 4 GB opslag, maar technisch moet het 8 GB zijn, min de gebruikte ruimte door Android TV zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
hardware-lover schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:40:
M.b.t. de update info van de mi box s, deze is niet geheel juist. Afgelopen juni is er opnieuw een OS update vrijgegeven en op dit moment is er weer een nieuwe bėta versie vrijgegeven.
Met Android versie-updates doel ik eigenlijk op dat het nog onbekend is of er een update komt naar Android TV 10. De updates die nu uitkomen zijn vooral bugfixes. De beta's laat ik even voor wat het is, de laatste keer werkte HDMI-CEC niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sanchaz12, vrijwel alle bèta's worden uiteindelijk gevolgd door een Final, maar idd, dit betreft nog steeds ATV9. Geen idee of de Mi naar ATV of Google TV versie 10 (of meteen naar 11), zal worden gebracht.

Na iedere major update kan een fabrieks-reset een hoop ellende voorkomen/oplossen maar dat kan in dit topic terzijde blijven. TS weet waar ie aan toe is, en daar gaat het om 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Bedankt voor jullie reacties. Het is nu allemaal veel duidelijker geworden.

Ik heb de Nvidia Shield Pro voorbij zien komen op het internet maar ik vindt dat toch te duur..Waarvoor ik het wil gebruiken is grotendeels het streamen via Youtube en Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeKnoID
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 11:05
Ik was ook bijna om, om voor de nieuwe chromecast te gaan. Maar wat ik na het zien van de review video en verder doorspitten lees is dat hij niet aan automatic refresh rate switching doet... kortom als jij een film kijkt op 24 fps hij gewoon dat probeert uit te smeren over 60 fps (of waar hij dan ook op staat). Dit kan voor stotttering zorgen.
De Mi Box S doet dit wel... En hij stuurt ook sommigen digitale audio signalen niet door als je er een versterker tussen heb zitten. Ik weet even niet meer hoe dat heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TeKnoID schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:13:
Ik was ook bijna om, om voor de nieuwe chromecast te gaan. Maar wat ik na het zien van de review video en verder doorspitten lees is dat hij niet aan automatic refresh rate switching doet... kortom als jij een film kijkt op 24 fps hij gewoon dat probeert uit te smeren over 60 fps (of waar hij dan ook op staat). Dit kan voor stotttering zorgen.
De Mi Box S doet dit wel... En hij stuurt ook sommigen digitale audio signalen niet door als je er een versterker tussen heb zitten. Ik weet even niet meer hoe dat heet.
Ik ben vandaag aan het testen geslagen met de nieuwe Google TV stick, en het zou zeker niet mijn eerste keuze zijn van de 2 uit TS ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:28
De Chromecast 2020 afstandsbediening heeft ook IR, dus de AB van je ouwe TV heb je niet meer nodig.
Dit lijkt mij ook een heel groot plus punt.

Ik heb nu nog een Mi Stick maar mis die IR toch wel.
En soms is ie ook zomaar de wifi kwijt.
Maarja, voor €27 is dat nogwel te overzien.

[ Voor 33% gewijzigd door german8 op 02-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
german8 schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:09:
De Chromecast 2020 afstandsbediening heeft ook IR, dus de AB van je ouwe TV heb je niet meer nodig.
Dit lijkt mij ook een heel groot plus punt.
Groot? Via CEC zijn de meeste externe apparaten toch al te bedienen, of je moet beschikken over tamelijk oude apparatuur (zonder CEC aanwezigheid). Daarbij vind ik (persoonlijk dus), de afstandsbediening helemaal niet zo lekker in de hand liggen en is ie voor mij (met mijn droge handjes) eigenlijk veel te glad.

Maar mocht het een pluspunt zijn, dat weegt bij lange na niet op tegen de tekortkomingen die het apparaat heeft. O.a. de auto refreshrate, of beter nog, het gebrek aan, is een grote dealbreaker wat mij betreft.

Het home (start) scherm is ook helemaal niet lekker bij gebruik i.t.t. dat van Android TV. Het reageert traag bij terugkomen daarop (wil schijnbaar content laden die wij hier niet beschikbaar hebben in Nederland), je kijkt dan eerst tegen een scherm van lege vlakken aan, daarna komt pas het "normale" scherm tevoorschijn.

En zo kan ik nog wel door blijven gaan met voorbeelden, maar dat doe ik nu even niet ;)

De wifi verbinding is wel dik voor elkaar, uitstekende ontvangst en snelheid daarmee.

Edit: de Mi Stick zou ik zelf nooit gekozen hebben, dat is geen goed vergelijk met de Mi Box (en de mogelijkheden daarvan).

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 02-11-2020 17:26 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeKnoID
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-04 11:05
Ik ben voor een 2de hands Nvidia shield gegaan. Die heeft toch wel alles wat een home theater setup nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAX23E
Ik heb gisteren de google tv besteld. Ik wou dit in Duitsland gaan halen, maar helaas was het in de buurt niet verkrijgbaar en verzenden doen ze niet (heb ik niet kunnen vinden voor een redelijk bedrag). Heb het nu voor €75 uit Frankrijk kunnen bestellen.

Denk dat google de software updates beter het voor elkaar heeft dan andere in de zelfde prijs klasse. Maar ook sluit dit denk ik beter aan op mijn google mini en google nest hub (deze is onderweg).

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-09 15:54
De nieuwe Google Chromecast werkt via wi-fi maar ik zou graag ethernet gebruiken omdat dit stabieler en sneller is. Ik weet dat Google uitkomt met een ethernet-adapter voor de nieuwe CC maar ik heb gezien op YouTube dat er een mogelijkheid is om aan te sluiten op een hub waarmee je zowel de stroom als ethernet kan aansluiten. Ideaal dus.
Heeft er iemand dit al geprobeerd ? Welke hub koop je best ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Marc Groms schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:54:
De nieuwe Google Chromecast werkt via wi-fi maar ik zou graag ethernet gebruiken omdat dit stabieler en sneller is. Ik weet dat Google uitkomt met een ethernet-adapter voor de nieuwe CC maar ik heb gezien op YouTube dat er een mogelijkheid is om aan te sluiten op een hub waarmee je zowel de stroom als ethernet kan aansluiten. Ideaal dus.
Heeft er iemand dit al geprobeerd ? Welke hub koop je best ?
Is geprobeerd en goed bevonden (y) Welke werkt, is terug te vinden in het topic waar het eigenlijk ook thuishoort ;) Google Chromecast & Google TV- Ervaringen & discussie Deel 2

Testing, one, two ...

Pagina: 1