Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoopadvies "server"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joannez
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-11-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een 4-tal VMs kunnen draaien met een redelijk performance. Mijn uitgangspunt zou zijn de server uit de BBG van juli 2020 (reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2020)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ga uit van 900-1000 euro. Naast her in de BBG genoemde extra geheugen is mijn vraag: wat zou ik er voor processor in kunnen plaatsen om wat meer "vermogen" te hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee,

Ga je overklokken?
Zeker niet.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag advies wat een geschikte processor zou zijn die 100-200 euro meer mag kosten dan die in de BBG

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
In de BBG die je aanhaalt wordt een Xeon als alternatief genoemd bij de CPU, heb je daar al naar gekeken?

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ik zou even wachten op zen 3 en dan een R 5700 ofzo ipv voor intel te gaan.
Zelf gebruik ik een Ryzen 3600 systeem met 32GB ram in een Fractal Design R6 Case.
Ik draai er zo'n 20 docker containers (plex, home assistant, sonarr, radarr, ombi,..) en 1 windows vm (met een gtx 1060) en dat is voldoende.

Waar ga je de vm's voor gebruiken want dat is natuurlijk ook belangrijk. Als je 4 vm's langs elkaar wil draaien zoals apparte pc's zal je 4 grafische kaarten nodig hebben.
Wil je vm's die je vanop een andere pc gebruikt via vnc heb je er in principe geen nodig.
Je hebt ook echt geen 3 voedingen nodig, dat past ook in geen enkele case. Hoeveel watt de voeding moet zijn hangt af van welke processor, grafische kaart(en), harde schijven,...

Dus wat je er mee wil doen is belangrijk om goed advies te geven

• joannez
martyw schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:16:
In de BBG die je aanhaalt wordt een Xeon als alternatief genoemd bij de CPU, heb je daar al naar gekeken?
Vluchtig. Als ik (op een benchmarksite) de i3-9100 afzet tegen de l Xeon E-2124 en de Xeon E-2136 (prijsverhouding 1-2-3) dan zit er tussen de 1e 2 nauwlijksverschil en moet ik dus naar de 300 euro voor een significante verbetering. Maar misschien zijn er nog andere opties.

• joannez
jorgenv schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:52:

Waar ga je de vm's voor gebruiken want dat is natuurlijk ook belangrijk. Als je 4 vm's langs elkaar wil draaien zoals apparte pc's zal je 4 grafische kaarten nodig hebben.
Wil je vm's die je vanop een andere pc gebruikt via vnc heb je er in principe geen nodig.
Je hebt ook echt geen 3 voedingen nodig, dat past ook in geen enkele case. Hoeveel watt de voeding moet zijn hangt af van welke processor, grafische kaart(en), harde schijven,...

Dus wat je er mee wil doen is belangrijk om goed advies te geven
Geheel voor eigen gebruik dus puur hobby Op mijn huidige overjarige PC houdt het quw performance wel op met 2 VMs naast elkaar (Vbox op W10). En als ik iets nieuws aanschaf wil ik eht wel in 1 keer goed doen; geen zin om op zeker moment de processor te moeten vervangen.

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Maar wat doe je dan met die vm's tegelijk? Het is nogal een verschil of je 4 vms's draait om bijvoorbeeld een zelfgeschreven programma te testen op verschillende besturingssystemen, of dat je een vm hebt voor videobewerking en een voor gaming en een voor te 3d renderen,...
Is het gewoon om te spelen, of is het om echt 24/24 programma's te draaien?

• joannez
jorgenv schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:59:

Is het gewoon om te spelen, of is het om echt 24/24 programma's te draaien?
Meer om te spelen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
Dus hij draait niet 24/7, maar hooguit een paar uurtjes per dag? Is een zeer laag energieverbruik en ECC RAM ondersteuning dan echt nodig?
Die BBG heeft een duur moederbord en duur RAM wat gericht is op die twee zaken, als dat minder belangrijk is kun je met een (veel) goedkoper moederbord en geheugen toe.

En welke CPU met hoeveel RAM heb je in je server die vastloopt, zit er een SSD in voor VM's? Op die i3 met 32GB uit de BBG zouden vier niet al te zware VM's al wel moeten draaien, waar speel je mee in die VM's?

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 21-10-2020 08:21 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:48
Waarom koop je dan niet een kant en klare zoals deze bijvoorbeeld: pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 Plus (P16005-421)

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-10 20:35
Ik heb voor een vergelijkbaar doel een Intel NUC8i7HNK gekozen. Voorzien van 32GB RAM en 1 x 512GB SSD. De PC draait VMware ESXi.
Pagina: 1