Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:02
Hi,
Sinds vorig jaar verhuisd naar deze woning uit 1988. Inmiddels voorzien van zonnepanelen en toen bleek dat het thuiswerken deze zomer toch wel erg warm was, heb ik voor de beneden verdieping en de zolderkamer van mijn zoon een LG airco laten plaatsen.

Nu bedacht ik mij vandaag of ik door plaatsen van twee boilers wellicht afscheid kan nemen van de CV installatie. De gedachte is dat ik in de keuken dan een kleine boiler plaats (of zo'n Qoocker kraan) voor de weinige keren dat ik daar echt warm water nodig heb en een 50L boiler voor de douche. Bad maken we nooit gebruik van.

Qua verwarming wordt er alleen gebruik gemaakt van de verwarming in de woonkamer (twee radiatoren) en die op de zolderkamer. De slaapkamers en badkamer staat de verwarming nooit aan.

Ik weet alleen niet hoe ik begin met het berekenen hiervan.
- bepalen benodigde warmte capaciteit van de woonkamer.
- hoeveel energie kost het om die enkele graden op te warmen met de huidige radiatoren
- wat heeft de airco nodig om datzelfde te doen om de kamer op te warmen.

Om voor de boilers het vergelijk te maken zou ik moeten weten hoeveel energie de CV nu verbruikt om het water steeds op temperatuur te houden, voor de boilers kan ik dat wel vinden.

Het gaat mij hier vooral om energie verbruik te verminderen, zelfs tegen iets hogere kosten en wat kleine ongemakken, bijv niet direct na elkaar kunnen douchen omdat de boiler leeg is.

Heeft t zin om hieraan te beginnen qua uitrekenen of zijn er al velen voor mij geweest die tot de conclusie kwamen dat het totaal zinloos is?

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wil je afscheid nemen van je cv-ketel of van je gasaansluiting? Want dit laatste zou nog veel mooier zijn. Hoeveel gas gebruik je per jaar? Je suggereert dat je je cv vooral hebt voor warm water, maar normaliter gebruik je veel meer voor verwarming. Mijn gasverbruik bestaat maar voor 10%-15% uit warm water en fornuis (ruwweg 200 kuub). Maar dit hangt wel af van je gezinssamenstelling en je badder/douche/kook gewoonten.

Anyway, van het gas af is altijd de moeite waard, dus zeker verder onderzoeken! Je cv-verwarming vervangen door airco's kan zelfs, mits je huis erg goed geïsoleerd zijn. Anders zou het lonen om naar een warmtepomp te gaan kijken.

When life gives you lemons, start a battery factory

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Een airco gebruiken om te verwarmen kost meer dan via gas verwarmen.
Echter, als de airco aangesloten is op zonnepanelen, zou een deel van de energie kunnen worden omgezet. (zeker nuttig zodra salderen verdwijnt). Weet wel: juist op momenten dat je het hard nodig hebt (10 graden vorst met 20 cm sneeuw) zullen die panelen niet zoveel opwekken :) .

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:43

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

@TheGabeMan Dat kan zeker, er zijn meerdere tweakers jou voorgegaan, zie Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Ik verwarm zelfs sindskort primair met een airco en heb voor SWW en back-up nog de stadsverwarming. Bevalt uitstekend :)
99ruud99 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:38:
Een airco gebruiken om te verwarmen kost meer dan via gas verwarmen.
Onzin! Moderne inverter lucht/lucht warmtepompen hebben een SCOP van >4 = 400% rendement en soms wel >5. = 500% rendement.

Je stopt er één kWh in en haalt er 4 tot 5 kWh aan warmte uit.
Eén m3 gas bevat 10kWh, het praktijk rendement van een HR CV ketel is incl. verliezen vaak rond de 90%

You do the math.

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2020 13:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Maar verlies van CV ketel is veelal in omgeving van CV ketel -> op zolder waar zoonlief zijn bunker heeft.

• TheGabeMan
KabouterSuper schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:37:
Wil je afscheid nemen van je cv-ketel of van je gasaansluiting? Want dit laatste zou nog veel mooier zijn. Hoeveel gas gebruik je per jaar? Je suggereert dat je je cv vooral hebt voor warm water, maar normaliter gebruik je veel meer voor verwarming.
Euhm ja eigenlijk meer afscheid nemen van het gas. Maar ik weet dus niet of het energie zuiniger is om te verwarmen op gas of elektrisch.

Ik heb pas echte gegevens vanaf 20 Jan 2020. Als ik daar een beetje aan tweak en inschatting voor de rest van het jaar maak, kom ik op 1000m3 / 1100m3 verbruik. Dat is dus verwarming en warmwater verbruik.

Mijn zonnepanelen hebben sinds eind aug 2020 t/m vandaag al 510kWh opgebracht en ik verwacht ongeveer gelijk te komen volgend jaar qua stroom verbruik t.o.v. zonnepanelen opbrengst.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Energiezuinig is een flexibel begrip, het gaat gedeeltelijk om financiën, dan kun je de info van revolution-nl gebruiken hierboven. Vergeet dan ook niet het vastrecht van je Gas mee te rekenen, als je daar van af bent scheelt 't ook flink in de jaarrekening.

Qua duurzaamheid is het full-electra gaan veel beter, minder CO2 uitstoot, persoonlijk zou ik daar wel een (iets) hogere rekening per jaar voor over hebben.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TheGabeMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Euhm ja eigenlijk meer afscheid nemen van het gas. Maar ik weet dus niet of het energie zuiniger is om te verwarmen op gas of elektrisch.

Ik heb pas echte gegevens vanaf 20 Jan 2020. Als ik daar een beetje aan tweak en inschatting voor de rest van het jaar maak, kom ik op 1000m3 / 1100m3 verbruik. Dat is dus verwarming en warmwater verbruik.

Mijn zonnepanelen hebben sinds eind aug 2020 t/m vandaag al 510kWh opgebracht en ik verwacht ongeveer gelijk te komen volgend jaar qua stroom verbruik t.o.v. zonnepanelen opbrengst.
Ga er vanuit dat je voor iedere m3 die je verbruikt voor verwarmen 2 kWh nodig gaat hebben als je met een l/l wp gaat verwarmen. Dat zijn tenminste de waardes die je vaak terugziet bij mensen die zijn overgestapt.

Hoe zien de ruimtes eruit die je gaat verwarmen en om wat voor huis gaat (situering /bouwjaar etc.)

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 20-10-2020 14:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• TheGabeMan
revolution-nl schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:51:
@TheGabeMan Dat kan zeker, er zijn meerdere tweakers jou voorgegaan, zie Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Ik verwarm zelfs sindskort primair met een airco en heb voor SWW en back-up nog de stadsverwarming. Bevalt uitstekend :)

[...]

Onzin! Moderne inverter lucht/lucht warmtepompen hebben een SCOP van >4 = 400% rendement en soms wel >5. = 500% rendement.

Eén m3 gas bevat 10kWh, het praktijk rendement van een HR CV ketel is incl. verliezen vaak rond de 90%

You do the math.
Dank voor de link, erg uitgebreid verhaal. Zal ik vd week nog eens helemaal goed doornemen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheGabeMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:26:
Hi,
Sinds vorig jaar verhuisd naar deze woning uit 1988. Inmiddels voorzien van zonnepanelen en toen bleek dat het thuiswerken deze zomer toch wel erg warm was, heb ik voor de beneden verdieping en de zolderkamer van mijn zoon een LG airco laten plaatsen.

Nu bedacht ik mij vandaag of ik door plaatsen van twee boilers wellicht afscheid kan nemen van de CV installatie. De gedachte is dat ik in de keuken dan een kleine boiler plaats (of zo'n Qoocker kraan) voor de weinige keren dat ik daar echt warm water nodig heb en een 50L boiler voor de douche. Bad maken we nooit gebruik van.

Qua verwarming wordt er alleen gebruik gemaakt van de verwarming in de woonkamer (twee radiatoren) en die op de zolderkamer. De slaapkamers en badkamer staat de verwarming nooit aan.

Ik weet alleen niet hoe ik begin met het berekenen hiervan.
- bepalen benodigde warmte capaciteit van de woonkamer.
- hoeveel energie kost het om die enkele graden op te warmen met de huidige radiatoren
- wat heeft de airco nodig om datzelfde te doen om de kamer op te warmen.

Om voor de boilers het vergelijk te maken zou ik moeten weten hoeveel energie de CV nu verbruikt om het water steeds op temperatuur te houden, voor de boilers kan ik dat wel vinden.

Het gaat mij hier vooral om energie verbruik te verminderen, zelfs tegen iets hogere kosten en wat kleine ongemakken, bijv niet direct na elkaar kunnen douchen omdat de boiler leeg is.

Heeft t zin om hieraan te beginnen qua uitrekenen of zijn er al velen voor mij geweest die tot de conclusie kwamen dat het totaal zinloos is?
Voor warm water kun je elektra boiler gebruiken. Afhankelijk van hoe je stookt, kun je ook van het gas af.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheGabeMan
Cereal schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:02:
Energiezuinig is een flexibel begrip, het gaat gedeeltelijk om financiën, dan kun je de info van revolution-nl gebruiken hierboven. Vergeet dan ook niet het vastrecht van je Gas mee te rekenen, als je daar van af bent scheelt 't ook flink in de jaarrekening.

Qua duurzaamheid is het full-electra gaan veel beter, minder CO2 uitstoot, persoonlijk zou ik daar wel een (iets) hogere rekening per jaar voor over hebben.
Ja precies, ik vind t niet erg iets meer te betalen om daardoor minder CO2 uit te stoten en dus volledig electrisch te gaan.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
Kijk dan vooral naar een warmtepompboiler, dan heb je ook een COP van 4 op je stroomverbruik

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
revolution-nl schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:51:

You do the math.
En nu nog een zinnige berekening hoe die kwh elec wordt opgewekt in de winter, s'avonds als het het meest nodig is. Een tip, je zonnepanelen doen dan niks meer. En gebruik uit opslag ligt nog heel ver weg.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:46
mvrhrln schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

En nu nog een zinnige berekening hoe die kwh elec wordt opgewekt in de winter, s'avonds als het het meest nodig is. Een tip, je zonnepanelen doen dan niks meer. En gebruik uit opslag ligt nog heel ver weg.
De windmolens op zee doen het in de winter beter dan in de zomer, dus geen probleem!

@TheGabeMan wat voor buitenunits en binnenunits heb je hangen qua vermogen? Met jouw gasverbruik verwacht ik dat je zo'n 5kW nodig hebt om de boel warm te houden als het koud word in de winter.

• KabouterSuper
  • Niet online
TheGabeMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Even heel grof: 1 kuub gas bevat 10 kWh energie en kost 0.75 euro. Een airco of warmtepomp heeft een COP van 4 en levert dus 4kWh energie voor 1kWh elektriciteit (a 0.25 euro). Voor 100 kWh energie betaal je dus 7.50 euro aan gas of 6.25 euro aan elektriciteit. Dat is 16.5% goedkoper. Maar een airco/warmtepomp is (veel) duurder in aanschaf/installatie, dus de eenmalige kosten zijn hoger (grofweg ergens tussen de 5 en 10 duizend euro). Als het lukt om helemaal van het gas af te gaan, dan bespaar je ook je vastrechtkosten (150-200 euro per jaar), wat je breakeven-point positiever maakt.

Je kunt de koevlaas formule gebruiken om je benodigde capaciteit voor een lucht/water warmtepomp te berekenen: gasverbruik*8/1650=4.8kWh als je voor verwarming 1000 kuub zou gebruiken (en bedankt @Heronimo dat je net eerder was). Voor airco's weet ik niet zeker of je dezelfde formule mag gebruiken (maar de bedenker @koevlaas2 vast wel).

Een voordeel van airco's is dat je de lucht snel warm maakt. Maar de muren en vloeren dus niet, wat koude voeten oplevert. Een airco is wel erg goed in koelen, wat in de zomer fijn is (zeker als je daarmee een overschot aan zonnepanelenopbrengst affikt).

Warmtepompen werken erg goed met lage temperatuur verwarming zoals vloerverwarming en (u)ltv-radiatoren. Maar ik vermoed dat je die niet hebt. Dan zou dat wat lastiger worden (of meer investeringen vergen).
[...]

We hoeven toch niet gelijk off-grid? Je kunt elektra bij je favoriete energieleverancier regelen.Wellicht is je COP wat lager als het buiten 15 graden vriest, maar moderne (lucht/water) warmtepompen zijn nog steeds erg efficient bij dat soort temperaturen.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
[...]

Ik neem aan dat het je het over CO2 emissie hebt? Ook die discussie is al regelmatig voorbij gekomen en komt er op neer dat de CO2 uitstoot voor een warmtepomp fors lager is dan een HR gas ketel.

Zie onder andere dit artikel:
http://www.olino.org/blog...9/warmtepomp-vs-gasketel/

• TheGabeMan
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

De windmolens op zee doen het in de winter beter dan in de zomer, dus geen probleem!

@TheGabeMan wat voor buitenunits en binnenunits heb je hangen qua vermogen? Met jouw gasverbruik verwacht ik dat je zo'n 5kW nodig hebt om de boel warm te houden als het koud word in de winter.
Woonkamer en zolder hebben beiden een LG PC12SQ.
In de spec sheet vind ik dit terug:
Capaciteit Verwarmen +7°C W (Min / Nominaal / Max) 890/3800/5100

• Heronimo
TheGabeMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Woonkamer en zolder hebben beiden een LG PC12SQ.
In de spec sheet vind ik dit terug:
Capaciteit Verwarmen +7°C W (Min / Nominaal / Max) 890/3800/5100
Met allebei een eigen buitenunit? Of samen op één buitenunit? Zo ja, wat is de capaciteit van de buitenunit?

• TheGabeMan
KabouterSuper schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Even heel grof: 1 kuub gas bevat 10 kWh energie en kost 0.75 euro. Een airco of warmtepomp heeft een COP van 4 en levert dus 4kWh energie voor 1kWh elektriciteit (a 0.25 euro). Voor 100 kWh energie betaal je dus 7.50 euro aan gas of 6.25 euro aan elektriciteit. Dat is 16.5% goedkoper. Maar een airco/warmtepomp is (veel) duurder in aanschaf/installatie, dus de eenmalige kosten zijn hoger (grofweg ergens tussen de 5 en 10 duizend euro). Als het lukt om helemaal van het gas af te gaan, dan bespaar je ook je vastrechtkosten (150-200 euro per jaar), wat je breakeven-point positiever maakt.

[...]
Even om t voor mij helder te maken. Ik heb nu dus al airco's die ook verwarmen in de ruimtes waar ik wil verwarmen. Dan hoef ik de aanschaf van een airco/warmtepomp dus niet meer mee te nemen. En als ik douche en keuken via een boiler doe, vervalt het nut van de CV en de radiatoren.

Toch?

• TheGabeMan
Heronimo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Met allebei een eigen buitenunit? Of samen op één buitenunit? Zo ja, wat is de capaciteit van de buitenunit?
Beiden een eigen buitenunit omdat de afstand te groot was qua leidingwerk als ik ze op 1 buitenunit zou aansluiten.

• Ep Woody
Cereal schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:07:
Kijk dan vooral naar een warmtepompboiler, dan heb je ook een COP van 4 op je stroomverbruik
Dat hangt een beetje af van je water gebruik. Als je maar weinig water gebruikt, zuinige douche en niet iedere dag douchen, dan gebruikt een 30-50 liter boiler niet heel veel meer energie dan een warmtepompboiler, maar dan zonder de geluidsproductie van die WPB en kan aanzienlijk veel sneller opwarmen als je er een 2kW element in hebt zitten.

Een belangrijk deel van je elektragebruik van een WPB boiler is dan namelijk je stilstandverlies, wat fors hoger is doordat je veel meer water warm moet houden.

Belangrijkste is dus krititsch blijven en goed kijken naar je verbruik.

Overigens, met een 50 liter boiler kon ik ook prima een bad vullen. Na 20 minuten was de boiler weer warm genoeg om met een zuinige douchekop (5 liter per minuut) te douchen. Als het een bad voor de kinderen was, lees minder vol, kon dat ook prima direct erachteraan.

• Heronimo
TheGabeMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Beiden een eigen buitenunit omdat de afstand te groot was qua leidingwerk als ik ze op 1 buitenunit zou aansluiten.
Volgens de product info hier doen ze nog 2.5kW als het buiten -7 is: https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-PC12SQ

Daarmee zou je met de twee units samen net wel/niet genoeg moeten hebben.

Je zou het natuurlijk ook gewoon een winter kunnen proberen, het verwarmen met de airco's, en daarna beslissen of je definitief van het gas af gaat.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Je moet er trouwens wel voor waken dat de kamers waar geen verwarming gebruikt wordt, niet te vochtig worden. Ik heb altijd geleerd dat onverwarmde kamers allerhande problemen veroorzaken

• TheGabeMan
Begande grond is 1 airco en beslaat dan alleen woonkamer en doorlopende keuken. Daar staat altijd een ventilatierooster open.
Slaapkamers staat altijd de ramen op klapstand en deuren tegen elkaar open.
De zolder is 1 grote kamer met 1 airco waar "de puber" verblijft. Daar mist soms wel eens wat onluchting... pfff :-) :-)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10
Als je de berekeningen gedaan hebt kan je dit komende seizoen bekijken of alles inderdaad comfortabel genoeg is dmv Airco verwarming. Ik denk dat verwarming het grootste punt is, warm water kan je makkelijk oplossen met boilers/Qoockers. Zet gewoon je CV verwarming heel laag en kijk of het ok is in de winter. Zo ja, dan kan je in het voorjaar verder gaan en je warm watervoorziening regelen en helemaal van het gas af gaan,

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TheGabeMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Even om t voor mij helder te maken. Ik heb nu dus al airco's die ook verwarmen in de ruimtes waar ik wil verwarmen. Dan hoef ik de aanschaf van een airco/warmtepomp dus niet meer mee te nemen. En als ik douche en keuken via een boiler doe, vervalt het nut van de CV en de radiatoren.

Toch?
Klopt, dan zou ik als ik jou was de thermostaat van de CV uit draaien en gewoon en aankomende winter eens kijken hoe het bevalt als je met de airco's gaat verwarmen. Als dat bevalt boiler scoren en die CV ketel het raam uit gooien ;)

Wat is je opgesteld vermogen per ruimte (m2 /m3's), heb je single splits of een multisplit

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
TheGabeMan schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Toch?
@KabouterSuper zijn berekening is niet super fout wel een beetje grof.
veel beter kan ik hem ook niet, want de input die we hebben is ook een beetje grof.
ik doe een poging (maar neem met wat korreltjes, dit is nog steeds grof)

1m3 gas = 9,2 tot 9,6kWh
maar gas ketel haalt echt geen 110% van de energie er uit.
daar mee word wel geadverteerd maar is marketing.
in werkelijkheid haal je maar 80-90% en neem maar 80% want het hoeft niet perfect geïnstalleerd te zijn in je huis. ;)
dan kom je uit op 1m3 = 8kWh als meer realistisch getal. ;)
1000m3 = dan 8000kWh.
best heftig getal, niet?
in geld nog heftiger:
1000m3 = 750€ en 8000kWh = 1760€
(en als bijzaak maar niet totaal onbelangrijk, een gasketel gebruikt ook al snel een 200kWh per jaar aan elektra, denk aan stand-by staan, en rond pompen van het water. ;) )

gelukkig maakt een warmtepomp gebruik van een systeem met een cop.
stel dat die 4 is.
1000m3 x 8 = 8000kWh / 4 = 2000kWh maar nodig om je gas te vervangen.

maar dat is niet alles.
hoeveel gebruik je voor de douche en hoeveel voor het koken en hoeveel voor verwarmen.
lastig precies te zeggen ik geef je mijn situatie, zal vast niet al te gek van die van jouw af zitten.
zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large
mijn gas gebruik van de afgelopen jaren.
dan zie je dat ik in de zomer maar 0,5m3 gas per dag gebruik en omdat het zomer is doe ik mijn huis niet verwarmen dus kan ik dat uit rekenen naar een jaar..
dus per maand een 30x0,5=15m3 gas per maand.
dit 12x15m3=180m3 gas per jaar.
dit is dus koken + douche + bad. (koken en warm tap water dus.)

als je dan naar de later jaren kijkt, dan zie je dat het minder als 0,5m3 per dag is, klopt ik heb een warmtepomp waar mee ik de gasketel ben gaan hotfillen ook voor tapwater. ;)

ik heb ook een keer uitgezocht hoeveel ga sik gebruik voor koken, maar dat kan nooit meer als 25m3 per jaar zijn.

neem ik dan jouw cijfers door dan kom ik uit op een grove:
800m3 gas voor verwarmen
200m3 gas voor warm tapwater.
25m3 gas voor koken.

de 800m3 gas ga je doen met een wamtepomp (airco) en daar kun je een cop op toepassen.
maar eigen lijk moet je dan de scop pakken (om seizoen effecten uit te factoren.
laten we zeggen die is 3.
800m3 x 8 / 3 = 2100kWh.

200m3 gas met een boiler met een cop van 1.
200m3 x 8 / 1 = 1600kWh

25m3 gas met een elektrische kookplaat met cop van 1.
25 x 8 / 1 = 200kWh

maakt toch nog een 2100+1600+200 = 3900kWh.
en dit is toch pittig in geld:
1025m3 gas = 768€
4800kWh = 858€

maar geen gas aansluiting hebben, bespaart je ook nog een +/-175€ + 35€ aan aansluitkosten + leverancier kosten.

en voor vele hier die hebben gewoon "te veel" zonnepanelen en die vaak al aardig terug verdiend.
dan zakt de prijs voor elektra natuurlijk erg hard.

het is geen goudebergen B.V op de kaaiman eilanden om te zeggen dat zonder gas zomaar goedkoper is.
het kan wel, maar je moet wel opletten om het voor elkaar te krijgen.
marges zijn dun, je bent zo goedkoper uit maar ook zo duurder.
mijn mening is gewoon dat het kan om goedkoper uit te zijn, maar verwacht geen rijkdom. ;)

succes met zoeken, de door zetter wint ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp om mee te beginnen :)
Een manier om de warmtevraag te bepalen is checken hoeveel W de radiators afgeven.
Dit kan je berekenen aan de hand van het formaat, het aantal platen en convectors.
De LG is klasse A+ voor verwarmen, minder zuinig dan mijn A+++ maar je kan het proberen natuurlijk.
Wat tapwater betreft kan je kijken wat de cvketel per zomermaand verbruikte.
Een boiler of wpboiler hangt van je situatie af, een kleine 50l boiler is idd snel warm en heeft minder verlies.
Ga je groter dan kan je de boiler nog extra isoleren.
Een wpboiler is tot 3x zuiniger bij grote water hoeveelheden, het grote voordeel vind ik dat hij maar tot 600W verbruikt en niet een tijd lang 2kW of meer.
Zie ook Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Daar lees je hoe ik de radiators alsnog gebruik zonder cvketel :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Ep Woody
Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:50:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Een wpboiler is tot 3x zuiniger bij grote water hoeveelheden, het grote voordeel vind ik dat hij maar tot 600W verbruikt en niet een tijd lang 2kW of meer.
Je kunt ook een boiler met een dubbel element nemen, zodat je normaal gesproken met 750 watt continue verbruikt en als het nodig is, als je achter elkaar wil douchen bijvoorbeeld, op 2000 watt verwarmd. @Rol-Co heeft daar veel ervaring mee.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ep Woody schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Je kunt ook een boiler met een dubbel element nemen, zodat je normaal gesproken met 750 watt continue verbruikt en als het nodig is, als je achter elkaar wil douchen bijvoorbeeld, op 2000 watt verwarmd. @Rol-Co heeft daar veel ervaring mee.
Dat klopt, al zijn dat soort boilers wel duurder.
Er is zelfs een soort 'dimmer' te koop die een boiler traploos regelt en afhankelijk van wat je opwekt aanstuurt.
Wat de wpb betreft kan je het eigenverbruik makkelijker spreiden, de kans dat er 600W van je dak komt is over het jaar gezien veel groter dan 2000W.
Met 1 of 2 airco's er bij wordt het lastiger, maar er zijn maanden dat je niet stookt of koelt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• KabouterSuper
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

@KabouterSuper zijn berekening is niet super fout wel een beetje grof.
veel beter kan ik hem ook niet, want de input die we hebben is ook een beetje grof.
ik doe een poging (maar neem met wat korreltjes, dit is nog steeds grof)

maakt toch nog een 2100+1600+200 = 4800kWh.
Eeeh, 2100+1600+200 is 3900, niet 4800.

• KabouterSuper
  • Niet online
Da's geen korreltje, maar een menhir.

[ Voor 69% gewijzigd door KabouterSuper op 20-10-2020 16:40 ]

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:37

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

migjes schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

maakt toch nog een 2100+1600+200 = 3900kWh.
en dit is toch pittig in geld:
1025m3 gas = 768€
4800kWh = 858€

maar geen gas aansluiting hebben, bespaart je ook nog een +/-175€ + 35€ aan aansluitkosten + leverancier kosten.

en voor vele hier die hebben gewoon "te veel" zonnepanelen en die vaak al aardig terug verdiend.
dan zakt de prijs voor elektra natuurlijk erg hard.

het is geen goudebergen B.V op de kaaiman eilanden om te zeggen dat zonder gas zomaar goedkoper is.
het kan wel, maar je moet wel opletten om het voor elkaar te krijgen.
marges zijn dun, je bent zo goedkoper uit maar ook zo duurder.
mijn mening is gewoon dat het kan om goedkoper uit te zijn, maar verwacht geen rijkdom. ;)

succes met zoeken, de door zetter wint ;)
Mooie berekening! In de berekening die TS maakt zou hij wellicht ook moeten meewegen dat de gasprijs vermoedelijk gaat stijgen de komende jaren. Blijft glazenbol werk natuurlijk :)

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@KabouterSuper en @revolution-nl
was een oeps, ben maar mens. ;)

gas prijs en stijgen, dat is wel een lastig verhaal.

toen ik mijn warmtepomp aanschafte had ik een gas prijs van 58ct/m3.
en als ik dan nu kijk denk ik ook , "wtf"
maar de gas prijs kan stijgen en dalen, uit eindelijk is dat niet te doen.
de gasprijs is nu doorspekt van marketing waar ik ook geen echt verhaal van kan maken.
(er is nog goed gas te krijgen voor 68ct, maar dan moet je ook kijken naar wat de rest van de kosten zijn zoals vast recht of als je veel koop is het goedkoper.
gebruik je zo als ik maar 200-300m3 dan een gas prijs van 78ct eigenlijk meer normaal.
maar eigenlijk moet je ook nog het vastrecht mee nemen, en dan kom ik op een 1,48€ per m3 all-in uit.
het is duur een beetje gas te kopen. ;) )

wil ik daar iets over zeggen, dan heb ik een kristallen bol nodig.
en die heb ik wel 1 maar die is erg wazig, of de toekomst in beweging hij is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TheGabeMan
Dank voor jullie reacties allemaal. Ben donderdagavond pas weer thuis om alle info rustig op een rij te zetten en de links door te lezen.

Heel erg bedankt!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Dat klopt, al zijn dat soort boilers wel duurder.
Er is zelfs een soort 'dimmer' te koop die een boiler traploos regelt en afhankelijk van wat je opwekt aanstuurt.
Wat de wpb betreft kan je het eigenverbruik makkelijker spreiden, de kans dat er 600W van je dak komt is over het jaar gezien veel groter dan 2000W.
Met 1 of 2 airco's er bij wordt het lastiger, maar er zijn maanden dat je niet stookt of koelt.
@Ep Woody

Duurder als? In verbruik bedoel je? Aanschaf slechts 50-100,- :) geen geluid en altijd warm genoeg voor legionella.

Een daalderop duo heeft 2 elementen, 450W en 1500W, dus je kan schakelen tussen 450-1500-1950W.

Ik zelf heb 2 daalderop duo in serie en bij de laatste een mengventiel naar 50 graden, de eerste staat op 75 graden met een 400W element actief, de 2e staat op 60 graden met 1950W aan element actief.
Dus als je warm water pakt stroomt er koud in de eerste boiler van 75 graden, die drukt 75 graden in de 2e boiler van 60 graden dus die gaat niet aan tenzij je veel gebruikt, de eerste boiler gaat bij een normale douche beurt van 15 min opwarmen met 400W en mag hij de hele dag over doen, de 2e boiler staat dan nog warm klaar voor 2e-4e douche en wordt die gebruikt warmt hij heel snel op met zijn 1950W voor noodgevallen.

Nooit zonder warm water :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dit was dan weer het reclameblok voor dure duurzame boilers :P

• Ep Woody
Ik ben begonnen met een edr-51 van Inventum. Vervolgens overgegaan op een Auer Edel water vanwege de fun en de subsidie. Qua stroomverbruik zit ik nu op ongeveer 50%. Als ik dat afzet tegen de tegenwoordig hogere aanschafkosten vs een licht gebruikte tweedehands e-boiler en het extra geluid dat een warmtepomp boiler maakt het niet tegen elkaar opweegt in mijn situatie.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Speedy-Andre nog wat reclame :)

Ik benoem altijd daalderop boilers omdat die vele voordelen hebben t.o.v hun conculega's en daardoor de werking anders kan gaan bij het na bootsen.

Intern pijpjes waardoor koud onderin binnen komt en warm bovenin er uit, geeft meer capaciteit.
Elementen zitten niet in het water.
Koperen boiler
Betere isolatie dan een 200,- concurrent

Maar ik snap best dat als je al krap aan met stroom van eigen dak zit dat je het veel verbruik vind en liever een wpb wilt hebben, echter is daar een liter water bijna al een liter douchewater dus die moet veel groter zijn vanwege de lagere temperatuur en ook meer koud bij vullen waardoor de temperatuur zakt.

Wij hebben zelfs een tijdje met 1 x30 liter gedaan op 85 graden, ging ook goed maar dan wel vol vermogen van 1950W om snel weer warm te zijn.
Heb je 75 liter douchewater plus een niebla is 15 min douche.

Met een e-boiler is het zaak dat je weet wat je verbruikt, bang zijn voor koud water en daardoor een mega boiler aanschaffen is heeeel duur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:25
Wat ik vooral mis in dit plan is dat je zometeen 2 heatsources in het huis hebt. Dit geeft mij het idee dat je 2 extra warme punten moet creëren om de rest behagelijk te hebben.

Daarbij lijkt mij een badkamer zonder verwarming een grote kanshebber een schimmelnest te worden.

Vraag me dus vooral af, of het wel praktisch is, om een geheel huis op slechts 2 punten te verwarmen..

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Schimmel krijg je als je slecht ventileert, bij mij staat de airco boven waar de badkamer is onregelmatig aan.
Een kamer buiten de luchtstroom van de airco krijgt hier geen schimmel omdat er raamroosters zijn.
Met verwarmen bereikt de airco die in een slaapkamer hangt andere ruimtes zoals de badkamer door de extra luchtcirculatie dus dat helpt ook nog tegen vocht.
In mijn geval kan ik nog radiators gebruiken via de wpb, dat gebeurt soms met harde wind op de noordkant.
Ik heb daar lege spouwen met oud dubbelglas en geen budget om dat 'even' aan te pakken.

• TheGabeMan
Cyriel85 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:21:
Wat ik vooral mis in dit plan is dat je zometeen 2 heatsources in het huis hebt. Dit geeft mij het idee dat je 2 extra warme punten moet creëren om de rest behagelijk te hebben.

Daarbij lijkt mij een badkamer zonder verwarming een grote kanshebber een schimmelnest te worden.

Vraag me dus vooral af, of het wel praktisch is, om een geheel huis op slechts 2 punten te verwarmen..
Normaal met de CV verwarming heb ik deze ook nooit aan op de badkamer. Altijd een raampje open, zelfs midwinter. We zijn niet zulke koukleumen gelukkig.

Slaapkamers ook nooit verwarming aan, alleen nodig dus op de zolderkamer van mijn zoon en de woonkamer. Andere plekken verwarmen zou dan toch gewoon zonde zijn?

• TheGabeMan
Aan de hand van de reacties hier ben ik afgelopen weken gaan testen met puur op basis van de airco verwarmen. Dit heb ik nu 3 wkn gedaan en nu een paar dagen op basis van de CV verwarmd. Uiteindelijk ga ik nu kiezen om toch via de CV te blijven verwarmen.

De conclusie voor mij in mijn specifieke situatie:
- verwarmen via de airco duurt relatief lang.
- de warmte lijkt niet lekker verdeeld te worden in de woonkamer
- de keukenvloer blijft koud aanvoelen
- hoe relatief stil de airco ook is, het blijft wel duidelijk hoorbaar

Kan natuurlijk heel goed komen dat de capaciteit van de airco hier niet op afgestemd is, want deze is gekocht voor de warme zomerdagen en toen had ik nog geen plan om te verwarmen via de airco.

Maar al met al, is het dus niet zo goed bevallen voor mij om via de airco te verwarmen.

Iedereen bedankt voor jullie input en berekeningen!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nog wel een tip:

Je kunt verwarmen met je airco's, dat betekent dus ook dat je redelijk veilig over kunt naar een warmtepomp met bijvoorbeeld vloerverwarming zonder risico op te weinig capaciteit. Op die extreme winterse dag dat je 'gewone' WP het niet meer trekt, zet je even je airco's op verwarmen en warm je je huis weer op.
Vloerverwarming laten infrezen is best betaalbaar en je hebt ook radiatoren die met lage temperaturen ook nog goed wegkomen.

Dat betekent niet dat je vandaag of morgen al over moet, maar zeker als er een keer wat misère in de bouw ontstaat is het mooi om dan je slag te slaan en wel over te gaan. Of als je bijvoorbeeld de vloer moet vervangen kun je het meteen meenemen.
Pagina: 1