Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnTiO
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2020
Graag zou ik een garagebox willen verhuren. Na research te hebben gedaan ben ik erachter gekomen dat je btw plichtig bent als je deze verhuurt als autostalling.
Nu ben ik aan het nadenken over hetvolgende:
> via kvk een eenmanszaak starten.
> Opbrengst (omzet) valt onder de 20.000 waardoor je onder de kleinondernemingsregeling (KOR) (vanaf 1 jan 2020) valt. Hierdoor hoef je geen btw af te dragen, deze mag je ook niet berekenen aan de klant.
> vrijstelling aanvragen om geen belasting aangifte meer te hoeven doen.

Mijn vraag is klopt dit?
Zijn er nog belangrijke dingen die ik moet weten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:43

Herman

FP ProMod
Je kunt ook een BTW-nummer aanvragen bij de Belastingdienst zonder ingeschreven te staan bij de KVK. Ik zou voor die optie kiezen. Wanneer je de verhuur doet vanuit de eenmanszaak, dan zijn ook de huurbaten belast voor de inkomstenbelasting. Je hebt dus niet alleen met Omzetbelasting te maken, maar ook met Inkomstenbelasting!

Ik vermoed dat het simpeler en goedkoper is om de garagebox vanuit box III te verhuren. In dat geval zijn niet de huurbaten belast, maar moet je over de waarde van garageboxen (boven een drempel) vermogensrendementsheffing betalen. Dat is vermoedelijk goedkoper (lees: je betaalt minder belasting).

Voor de omzetbelasting ben je dan wél ondernemer. Daarvoor kun je dan inderdaad het verzoek doen om onder de KO-Regeling te vallen. Let wel op, want dan heb je dus ook geen recht op voordruk op (ver)bouwkosten. Als je gaat verhuren aan een (BTW-plichtige)ondernemer dan is het in veel gevallen voordeliger om mét BTW te factureren.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Verwacht je dat een eventuele huurder er ook daadwerkelijk een auto in gaat plaatsen? Zo niet, dan kun je dat contractueel verbieden.

https://uitspraken.rechts...nt?id=ECLI:NL:HR:2017:185

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnTiO
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2020
Bedankt Herman, erg duidelijk.

eLScha, dit heb ik inderdaad al besproken met de potentiële huurder, echter wil hij het op papier als autostalling hebben staan.

Mochten er nog meer adviezen zijn hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:18
Tsja, ik heb ook al mijn drugslabs laten registreren als autostalling.

Ik bedoel te zeggen dat je niet mee moet werken aan fraude/valsheid in geschrifte voor een verhuurder.

Hattrick: Thorgal Eagles