Die kwalificatie laat ik voor jouw rekening, maar het zou mij niet verbazen dat de dienstverlener in dit geval gewoon handelt naar de algemene voorwaarden en/of de Europese richtlijnen voor betalingsverkeer.
Als ik het goed begrijp gaat het om een dienstverlener met een financiële vergunning in Luxemburg, en zeker als dat een bankvergunning betreft is het toezicht daarop streng. Als een toezichthouder constateert dat een financiëel dienstverlener niet handelt volgende de vereisten, dan kan een (hoge) boete worden opgelegd en in Nederland is er in het nieuws verschenen dat het OM zelfs een schikking heeft getroffen met een bank die niet volgens de regelgeving zou hebben gehandeld.
In Europa hebben we als samenleving nu eenmaal financiële dienstverleners als private partijen onderdeel gemaakt van een opsporingsapparaat, op straffe van sancties. Dat is op zich efficiënt voor diezelfde samenleving, maar het is te verwachten dat die dienstverleners dus ook erg goed opletten of ze zich aan de regels houden en zo nodig strenge normen hanteren. Het lijkt mij in ieder geval geen gemakkelijke opgave voor die dienstverleners om aan de wet- en regelgeving te voldoen.
Ik vermoed dat het dus volstrekt terecht is hoe de dienstverlener hier handelt, maar zonder de details te kennen valt dat nauwelijks in te schatten.
Mocht het anders zijn en ontstaat er een geschil, dan is soms een rechtsgang noodzakelijk. Als @
kurtie.be niet heeft gehandeld uit hoofde van een bedrijf of beroep, betreft het naar ik vermoed een consumentenovereenkomst met een bedrijf dat gevestigd lijkt te zijn in Luxemburg. Afgaande op de gebruikersnaam woont @
kurtie.be voornamelijk in België en is vermoedelijk de Belgische rechter bevoegd en is Belgisch recht van toepassing bij een eventueel geschil met dat bedrijf. Let op dat financiële dienstverlening in Europese regelgeving en nationale (implementatie)wetgeving vaak een bijzondere positie kent, dus wellicht zit dat anders.
Als er sprake is van een consumentenovereenkomst, dan is het te overwegen om bij uitblijven van een reactie of een geschil contact op te nemen met het ECC België:
https://ec.europa.eu/info...entres-network-ecc-net_en
Het ECC kan samen met @
kurtie.be nagaan of er sprake is van een Europees internationale consumentenovereenkomst en of het ECC daarom kan assisteren bij eventuele juridische geschillen. Het ECC heeft een vestiging in elke lidstaat, waaronder ook Luxemburg. Het ECC België kan dus zonodig contact opnemen met het ECC Luxemburg om te bemiddelen mocht dat nodig zijn.
Zou het ECC @
kurtie.be adviseren om een rechtsgang te overwegen als bemiddeling niet succesvol is, dan kan dat mogelijk via de Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (EPGV) (‘Small Claims Procedure’ of een andere naam die België gebruikt) mits de vordering minder dan 5000 euro betreft. Een EPGV is een grotendeels schriftelijke procedure die bedoelt is om internationaal te procederen binnen de EU. Of de EPGV noodzakelijk is en van toepassing kan het ECC zo nodig uitleggen, omdat het hier zoals gezegd een financiële dienstverlener betreft en er daarom soms uitzonderingen bestaan. En uiteraard moet @
kurtie.be afwegen of procederen opweegt tegen zoiets als de financiële risico’s daarvan en of de relatie met de dienstverlener daardoor beschadigt zou kunnen raken.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.