Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sghleenders
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-02-2022
Beste forumleden,

Gezien ik op het punt sta om hardware aan te schaffen en ik op dat gebied een leek ben graag wat hulp gevraagd. We hebben een oude winkel omgebouwd naar woning. Het woonhuis is maar liefst 35 meter diep. Voorin de woning zit de meterkast en daar heb ik een nieuw isra punt aan laten leggen. We zouden graag gebruik gaan maken van tmobile internet Only met een snelheid van 100mbs. Voor het netflixen, surfen e.d. Lijkt me dit voldoende.
Ik heb 8 DANICOM CAT6A S/FTP kabels laten trekken naar diverse locaties in het huis (2 stuks naar de tv, 2 naar de wasmachine ruimte omdat dit op de helft van de woning ligt, 2 naar de technische ruimte en 2 naar het kantoor helemaal achterin). Ik zit eraan te denken om 3 UniFi lite’s aan te schaffen en deze verdeeld door de woning aan te sluiten op het zyxel modem van tmobile.
Is dit volgens jullie een goed oplossing? Ook qua afstanden? Is het dan de bedoeling dat ik de WiFi op het router van tmobile uit zet of kan deze aan blijven? Ik zou wel graag 1 netwerk willen.

Alvast bedankt voor alle adviezen!

Sander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
AP's kunnen het beste geplaatst worden dicht bij waar de mensen zijn die ze gaan gebruiken, met zo min mogelijk muren ertussen. Met zulke degelijke bekabeling kan je altijd later nog besluiten om AP's te verplaatsen of bij te bestellen.

Ik zou beginnen met twee AP's en de WiFi op de ISP-router uitschakelen, het is niet altijd makkelijk om precies dezelfde config aan te houden als op de UniFi-systemen (zie deze thread bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
vergeet niet zoveel mogelijk apparatuur BEDRAAD aan te sluiten
wifi is leuk ,maar dingen zoals netflixen werkt absoluut het beste indien vast bekabeld

indien je dan bij de tv meer dan 2 apparaten hebt , vergeet dan geen switch in je boodschappenlijstje te zetten
dewelke ? minima eentje met igmp snooping ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sghleenders
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-02-2022
Bedankt voor de antwoorden. Zou ik aan UniFi AP-AC-Lite’s voldoende hebben of toch beter kiezen voor pro’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ijske schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:42:
vergeet niet zoveel mogelijk apparatuur BEDRAAD aan te sluiten
wifi is leuk ,maar dingen zoals netflixen werkt absoluut het beste indien vast bekabeld

indien je dan bij de tv meer dan 2 apparaten hebt , vergeet dan geen switch in je boodschappenlijstje te zetten
dewelke ? minima eentje met igmp snooping ...
Ik haal overal minimaal 100mbit over mijn wifi. Op de benedenverdieping zelfs ruim 300mbit.
Daar werken kabels icm Netflix dus niet beter mee.
Ik heb nog nooit een idee gehad dat ik een bedraad netwerk mis. Misschien ben ik te snel tevreden maar hier op tweakers kan af en toe zo'n laagdunkende houding worden ingenomen over setups die volledig draadloos zijn.

Ts geeft aan dat hij een leek is. Misschien kan je aangeven wat igmp snooping is en waarom het relevant is? Ik weet het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
Gumball schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Ik haal overal minimaal 100mbit over mijn wifi. Op de benedenverdieping zelfs ruim 300mbit.
Daar werken kabels icm Netflix dus niet beter mee.
Ik heb nog nooit een idee gehad dat ik een bedraad netwerk mis. Misschien ben ik te snel tevreden maar hier op tweakers kan af en toe zo'n laagdunkende houding worden ingenomen over setups die volledig draadloos zijn.

Ts geeft aan dat hij een leek is. Misschien kan je aangeven wat igmp snooping is en waarom het relevant is? Ik weet het ook niet.
ik haal 280mbps op mijn wifi, in elk hoekje van mn huis en zelfs tot +- 100meter van huis weg (ja ik heb absurde gear)
ik heb absoluut niks tegen wifi , maar je moet wel snappen dat huidige generatie wifi (wifi 5 wave1 dus) slechts 1 apparaat simultaan kan bedienen.... pas als apparaat 1 klaar is met ontvangen kan je zender gaan wisselen naar apparaat 2... dus hoe meer je eraan hangt, hoe trager alles word.

ik moet dan ook toegeven dat ik een ernstige hekel krijg aan electriciens die te lui zijn om bekabeling aan te leggen omdat "alles toch draadloos kan"... ik ben het soort persoon die nadien de sh*t mag oplossen...

kabel heeft dat niet...kabel heeft meer dan dubbele bandbreedte ten opzichte van de snelste wifi vandaag de dag (kabel = 1gbps , gemiddelde wifi 5Ghz AC 2X2 is +- 400mbps max)

dus wifi kan goed zijn, kabel is altijd zeker goed

ow IGMP snooping (uitleg van KPN)... als je digitaal tv via glasvezel hebt moet je dit zeker hebben heb ik vernomen hier op tweakers

IGMP snooping zorgt er voor dat een TV stream (multicast IGMP) alleen nog maar doorgestuurd wordt naar die poorten waar een apparaat op aangesloten is die om de TV stream verzocht heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door ijske op 19-10-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boowtje
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03-2021
*knip* enquêtes e.d. horen niet thuis op tweakers.

[ Voor 84% gewijzigd door rens-br op 16-03-2021 21:52 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.