Automatisch schakelen WiFi tussen router en accesspoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attack
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-01 16:49
Mijn vraag
Ik heb mijn Fritzbox router op de beneden verdieping staan, maar die geeft geen signaal op de zolder. Daarom een TP-link router aangeschaft die nu als accesspoint draait op zolder. Ik heb de beide apparaten dezelfde SSID en toegangscode gegeven. De Frits draait op kanaal 6 en de TP-link op kanaal 1. Omdat de Fritzbox geen onderscheid in SSID maakt tussen 2,4 en 5 GHz heb ik dat voor de TP-link ook zo ingesteld.

Dus er is maar 1 accesspoint zichtbaar. Zodra de wificonnectie geheel wegvalt schakelt de smartphone automatisch over / maakt opnieuw contact met het apparaat dat het sterkste signaal geeft.
Echter als ik van zolder naar beneden loop dat blijft de telefoon hangen op de TP-link. Echter is de snelheid van de verbinding slecht. Telefoon schakelt dan helaas niet over. Ergo... er valt niets over te schakelen omdat er maar 1 SSID zichtbaar is. Dus appjes die switchen naar sterkste wifisignaal werken niet omdat er maar 1 SSID zichtbaar is. Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is dat er bij gering signaal de WiFi even uitschakelt en weer inschakelt om op die manier weer het sterkste signaal op te pakken. Dergelijke app of setting zoek ik dus.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 7390 en TP-link archer ax20.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het vermogen van de TP-link op zolder even op 50% gezet, maar dat helpt nog niet. Beneden blijf ik toch een klein wifi signaal houden.

Is er iemand met een suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Ik neem aan dat je een woning hebt met 3 verdiepingen? Op je tussenverdieping is het een niemandsland qua wifi waardoor je telefoon hoogstwaarschijnlijk blijft vasthouden aan de wifi op je zolder. Het ligt heel erg aan je telefoon of elk ander device hoe hij hier mee omgaat.

Je kan hier dus niet veel heel aan doen. Eventueel kan je ook op je tussenverdieping een access point plaatsen en hopen dat je toestel dan sneller oversprint. Van 3 > 2 > 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 12:44
Staat 802.11b toevallig nog aan?
Ik weet je merk/type niet maar in sommige gevallen kun je een minimale snelheid opgeven, ik geef dan altijd minimaal 12 in zodat het roamen goed verloopt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14
Je kunt proberen bij de TP-link het zendvermogen op 2.4 Ghz wat lager te zetten. Dan schakelt je telefoon eerder over naar de Fritzbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 12:07

Ravefiend

Carpe diem!

Ora et Labora schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:37:
Staat 802.11b toevallig nog aan?
Ik weet je merk/type niet maar in sommige gevallen kun je een minimale snelheid opgeven, ik geef dan altijd minimaal 12 in zodat het roamen goed verloopt.
Dat was ik net ook aan het denken want dat is wat men typisch doet: de TP-Link zou de connectie moeten verbreken wanneer de verbindingssnelheid te laag wordt. Helaas zie ik zo'n optie niet staan in de manual.

https://www.tp-link.com/u...k-settings#ug-sub-title-9

Edit: Zoals bij OpenWRT, https://forum.openwrt.org...thernet-backhaul/34498/13 echter heeft jou TP-Link een Broadcom chipset, dus niet ondersteund.

[ Voor 12% gewijzigd door Ravefiend op 16-10-2020 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 12:44
Ravefiend schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Dat was ik net ook aan het denken want dat is wat men typisch doet: de TP-Link zou de connectie moeten verbreken wanneer de verbindingssnelheid te laag wordt. Helaas zie ik zo'n optie niet staan in de manual.

https://www.tp-link.com/u...k-settings#ug-sub-title-9

Edit: Zoals bij OpenWRT, https://forum.openwrt.org...thernet-backhaul/34498/13 echter heeft jou TP-Link een Broadcom chipset, dus niet ondersteund.
Ah, ik las niet goed, merk en type staat er toch wel bij.
@attack dan zit er niks anders op dan op zonder een accespoint te plaatsen en beneden ook, aangesloten op de Fritzbox en de WiFi van de Fritzbox uit. Bijvoorbeeld Unify. Dan werkt het roamen wel goed.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attack
De TP-link staat nu op "Transmit Power: Low" voor zowel de 2,4 als de 5 GHz band.
2,4 staat op de "Mode: 802.11 b/g/n/ax mixed".

Zelfs met de laagste power stand komt de 2,4 band van zolder naar de benedenverdieping. Lijkt er haast op dat de power instelling nauwelijks of niet van invloed is op de reikwijdte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis een heel belangrijke punt: hoe zit het met security en encryption?

Die moet - net zoals SSID (netwerknaam) en PSK (wachtwoord) - identiek zijn.

"Identiek" betekent dat "WPA/WPA2" (standaard default van TP-LInk) iets anders is dan "WPA2-only" (best practice op dit moment en mogelijk dus default in de Fritz). Al zou je denken dat WPA/WPA2 WPA2-only afdekt ziet een WiFi-device dat anders.

Idem met "TKIP/AES" vs "AES-only".

Zet security op beide devices op WPA2-only en encryption op AES-only.
attack schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:44:
De TP-link staat nu op "Transmit Power: Low" voor zowel de 2,4 als de 5 GHz band.
2,4 staat op de "Mode: 802.11 b/g/n/ax mixed".

Zelfs met de laagste power stand komt de 2,4 band van zolder naar de benedenverdieping. Lijkt er haast op dat de power instelling nauwelijks of niet van invloed is op de reikwijdte.
Vergeet niet dat signaalsterkte in dBm logaritmisch is, waar het in mW liniair is. Dus als je signaalsterkte in mW halveert, daalt RSSI (in dBm) maar met 3dB. Pas als je je zendvermogen met factor 10 kunt verlagen begint het zoden aan de dijk te zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door dion_b op 16-10-2020 23:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:06
Voor roaming
- zorg ervoor dat naast ssid en wachtwoord de encryptie gelijk is (zie post dion)
- zet het liefst 2.4ghz helemaal uit, teveel overlap
- als 2.4 niet uit kan, gebruik dan geen lager zendvermogen maar schakel de lagere linkrates uit

Met deze combi gaat roamen meestal helemaal goed :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attack
Dank voor de info. Fritz en de TP-link staan voor zover de opties het toestaan gelijk geconfigureerd. 2,4 band uitzetten is geen optie omdat ik apparatuur heb die niet werkt op de 5 Ghz band. Zal eens kijken naar de linkrates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:50
Ik had dit in het verleden ook.
Dan met Ziggo en Netgear.
Uiteindelijke oplossing: alle APs vervangen door Ubiquiti APs en die kunnen wel netjes clients overdragen naar elkaar.
Nu heb ik nooit meer problemen.
Op geen enkele telefoon, tablet of laptop.
Ik kan zelfs video blijven streamen, terwijl ik van de woonkamer naar de zolder loop.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

attack schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:31:
Dank voor de info. Fritz en de TP-link staan voor zover de opties het toestaan gelijk geconfigureerd.
Misschien handig om aan te geven exact wat je waar ingesteld hebt. Je apparaten hebben geen boodschap aan wat wel en niet toegestaan wordt in de GUIs, als het goed genoeg is, is het goed genoeg en kunnen we het uitsluiten, is het niet goed genoeg en gaat er met huidige apparatuur/opties nooit degelijk geroamed worden.
2,4 band uitzetten is geen optie omdat ik apparatuur heb die niet werkt op de 5 Ghz band. Zal eens kijken naar de linkrates.
Is dat apparatuur wat ook moet roamen of zit het op een plek vast?

Zelfde SSID op beide banden is ideaalplaatje, maar in geval als dit zou je ze willen kunnen scheiden, waarbij je apparaten die 5GHz aankunnen niet aanmeldt op de nieuwe 2.4GHz SSID en dus dwingt om op 5GHz te blijven.

Sowieso, AVM en TP-Link hebben nogal wat apparaten op de markt. Exact welke "TP-Link" en welke "Fritzbox" hebben we het hier over?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attack
Fritzbox! 7390 en tp-link archer ax20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
GarBaGe schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:38:
Ik had dit in het verleden ook.
Dan met Ziggo en Netgear.
Uiteindelijke oplossing: alle APs vervangen door Ubiquiti APs en die kunnen wel netjes clients overdragen naar elkaar.
Nu heb ik nooit meer problemen.
Op geen enkele telefoon, tablet of laptop.
Ik kan zelfs video blijven streamen, terwijl ik van de woonkamer naar de zolder loop.
Een unifi doet niets meer dan ervoor zorgen dat alle settings gelijk staan en de lage linkrates uit staan. Maar dit zorgt in 9/10 keer wel voor vlekkeloze roaming :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Zelf al heb je allemaal dezelfd wifi aparatuur dan is dat nog steeds geen enkele garantie voor naadloos roamen.
Roaming wordt altijd door de client bepaalt en daar heb je zelf geen enkele invloed op.

Wat je kunt doen is zoals al gezegd alle setting gelijk trekken, maar ook het vermogen van de verschillende accesspoints flink terugschroeven.
Een sticky client ontstaat doordat je client meer dan voldoende vermogen van z'n connected accesspoint ziet maar je verbinding is slecht omdat die client zelf veel minder vermogen heeft en dat accesspoint niet meer kan bereiken.

Kortom als jij naar beneden loopt blijft die telefoon lekker op die tp-link zitten, want hij ziet nog voldoende signaal, maar zelf heeft hij te weinig signaal om die tp-link nog te bereiken.
Gevolg een heel slechte verbinding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt wat @Ben(V) zegt maar het nadeel van vermogen terugschroeven is dat je het significant moet doen en je daarna minder vermogen hebt ;)
Efficienter is lagere linkrates uitschalelen. Waarom? Als de verbinding met de client steeds slechter wordt, dan zal hij op een steeds lagere linkrate connecten. Zet je de lagere rates uit dan disconnect die dus eerder en zal die roamen naar het andere ap.

Voordeel is dat de zendsterkte behouden blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:07

lier

MikroTik nerd

laurens0619 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:27:
Standaard (zonder een aanpassing) is het zendvermogen op 2.4G band veel te hoog. De grap is dat het alleen maar tegen gaat werken, ook al wordt vaak anders gedacht. Helaas kiezen providers niet standaard voor de beste instellingen...en weinig mensen zijn in staat om Wifi goed in te stellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

attack schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:42:
Fritzbox! 7390 en tp-link archer ax20.
Ok, dan kun je een stuk meer in de Fritz!box als je de geavanceerde opties inschakelt:
https://nl.avm.de/service...ersinterface-inschakelen/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
laurens0619 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:27:
Klopt wat @Ben(V) zegt maar het nadeel van vermogen terugschroeven is dat je het significant moet doen en je daarna minder vermogen hebt ;)
Efficienter is lagere linkrates uitschalelen. Waarom? Als de verbinding met de client steeds slechter wordt, dan zal hij op een steeds lagere linkrate connecten. Zet je de lagere rates uit dan disconnect die dus eerder en zal die roamen naar het andere ap.

En wat is het nadeel dan van minder sterk signaal?

Je moet gewoon de sterkte van het signaal aanpassen aan de sterkte van het signaal van je devices.
Bij wifi gaat het allemaal om balans en tuning niet om zoveel mogelijk vermogen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V) @lier zie ook de post van @dion_b je moet de signaalsterkte erg ver terugschroeven voor het nut heeft. Zo ver dat het ook nadelig kan zijn als je wel dichterbij het ap zit. Je signaalsterkte te hoog zetten is onzinnig maar dat stel ik ook niet dat je dat zou moeten doen.

Meestal kun je het vermogen op de 2.4 echter niet zover terugschroeven en kun je niet verder dan low. Dat lost het probleem meestal niet op, net zoals bij de ts.

Mijn punt is dat er bij roaming problemen vaak een focus is op signaalsterkte terwijl lagere linkrates disablen zoveel belangrijker is :)

Kijk maar naar de unifi setjes waar mensen zo enthiousast over zijn. Mensen denken vaak zelfs dat een controller de clients naar een ander ap stuurt. Unifi heeft standaard gewoon auto signaal sterkte en schroeft niets significant terug, ze hebben centrale config en zetten al jaren lage link rates uit. Daarom werkt het roamen zo top bij unifi :)

[ Voor 74% gewijzigd door laurens0619 op 17-10-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• attack
Omdat signaal niet geheel wegvalt is er geen reconnect actie vanuit de smartphone. Eigenlijk zou je willen dat er een trigger is in te schakelen op laag signaal. Trigger zou dan bij in te stellen waarde even WiFi uit en in moeten schakelen. Dan connectie je weer met sterkste netwerk. Er zijn apps beschikbaar die zoiets doen, maar die schakelen naar een ander accesspoint. Ze zetten niet de WiFi uit en weer aan. Omdat hier de SSID’s gelijke namen hebben gekregen werken deze apps dus niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
attack schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:29:
Omdat signaal niet geheel wegvalt is er geen reconnect actie vanuit de smartphone. Eigenlijk zou je willen dat er een trigger is in te schakelen op laag signaal. Trigger zou dan bij in te stellen waarde even WiFi uit en in moeten schakelen. Dan connectie je weer met sterkste netwerk. Er zijn apps beschikbaar die zoiets doen, maar die schakelen naar een ander accesspoint. Ze zetten niet de WiFi uit en weer aan. Omdat hier de SSID’s gelijke namen hebben gekregen werken deze apps dus niet :?
Je hebt grofweg 3 situaties:
1. Ieder AP heeft ander SSID
2. Ieder AP heeft hetzelfde SSID en wachtwoord maar andere encryptiestandaard
3. Ieder AP heeft hetzelfde SSID en wachtwoord en dezeflde encryptiestandaard

Alleen in het geval van situatie 3 zal hij gaan roamen bij minder ontvangst. Roamen bij compleet wegvallen signaal zal bij situatie 2 gebeuren.

Ik kom vaak genoeg tegen dat mensen denken dat alles hetzelfde staat maar de encryptiestandaard ander is. Heb je dat al gecontroleerd? Het moet beide WPA2 only of WPA/WPA2 mix zijn. Ik geloof dat dat inherent is aan TKIP/AES wat hetzelfde moet staan.
Wat ik meestal doe is een android tel pakken en met INSSIDER kijken hoe de accesspoints worden geadverteerd of vanuit cmd in windows (netsh wlan show all)

Als dat goed staat en nog niet werkt is de volgende stap het 5ghz kanaal te splitsen en 5ghz only te gaan werken.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 19-10-2020 11:39 ]

Pagina: 1