Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Topicstarter
Zoals de titel al luidt, de fijne chiwawa van m'n vriendin zit de hoeken van de slaapkamer en overal waar het maar kan komen eigenlijk kapot te knagen. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPMnE2KtoF-9SpKx3f0KIyxrftg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx3iNP9crRONEmBMLmNNFZKv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik raak er behoorlijk gefrustreerd van omdat het gebeurd op momenten dat we er niet zijn of slapen. Ondanks dat heeft ie wel genoeg speeltjes, staafjes om op te kauwen of dat ie speelt met de kat. Ik weet dat honden gaan knagen aan banken en toestanden als ze alleen zijn; maar hij is niet alleen en heeft juist dingen om te doen. We lopen 'm ook 3x per dag en nemen 'm ook mee als we erop uit gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDc_yszIHalg06pX4JZFzo8_HkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMIgapo9po98I7hdVWvytk4E.jpg?f=fotoalbum_large

Harstikke lief beest hoor; maar dit begint me de spuigaten uit te lopen omdat met volgend jaar we zowat geen plinten meer over. Enig idee hoe ik voorkomen kan dat het nog verder kapotgebeten wordt?

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06 11:55
Op z'n flikker geven als hij dit doet.
Dit voegt niets toe

[ Voor 32% gewijzigd door Standeman op 19-10-2020 13:58 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

Topicstarter
Sleeon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:57:
Op z'n flikker geven als hij dit doet.
Verder wel lelijk beest.
We hebben 'm denk ik 3x betrapt nu. En ja dan krijgt ie ook goed op z'n flikker. Want dit kost geld.

Nee het is een schijtende en keffende demon straight from hell; maar m'n vriendin wou 'm graag hebben.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier járen geleden ook zoiets aan de hand gehad met een Duitse herder pup (die knagen 'iets' groffer). Destijds een potje sambal gehaald en dat op een paar locaties op de kozijnen en plinten gesmeerd....

Duurde nog geen dag totdat ze in de gaten had dat ze van het houtwerk áf moest blijven ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Beetje sambal op die plek smeren

edit: lol, zelfde reactie op het zelfde moment

[ Voor 43% gewijzigd door Breezers op 19-10-2020 14:00 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:09
Ik raak er behoorlijk gefrustreerd van omdat het gebeurd op momenten dat we er niet zijn of slapen.
Op dat soort momenten in de bijkeuken/schuur of een bench doen?

Onze hond doen we op dat soort momenten altijd in de bijkeuken en ze kan eventueel in de aangrenzende werkkamer. We (nouja, ik) wil haar namelijk niet op de bank hebben en dat doet ze ongetwijfeld als we er niet zijn. Plus dat ze dan voor het raam gaat staan blaffen.

In zowel de bijkeuken als de werkkamer ligt een kussen waar ze ook op andere momenten urenlang op kan liggen. Absoluut geen straf dus.
Plus dat ze wat lekkers krijgt als we gaan slapen of weg gaan, kortom die gaat kwispelend de bijkeuken in :)

Daarnaast natuurlijk op zijn flikker geven als het gebeurt, maar dat moet op het moment zelf en niet een flinke tijd later.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FightingFalcon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 13:45
Lang geleden ook last van gehad met een shitzu en was er niet af te krijgen.

Na lang zoeken en alle middeltjes geprobeerd te hebben bleek dat de hond gewoon verlatingsangst had.

In het belang van het dier is het dan ook verhuisd naar mijn toenmalige schoonouders die meer tijd hadden dan wij werkende mensen.

Was een grote en erge stap maar vooral in het belang van het dier ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Breezers schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:59:
Beetje sambal op die plek smeren
Helemaal niet over nagedacht! Top!

Ik heb meteen piri-piri wat de sambal hier in Portugal is op de hoeken van de plinten gesmeerd; gewoon een lekkere vlek. Laat 'm alsjeblieft nu maar eens bijten en knagen. Als het werkt / lukt dan komt standaard overal piri piri op hoeken van de bank en wat nog meer.

Vertiefd dat het zo moet weer; beest moet zich gewoon gedragen en zich keren tot de speeltjes die die in overmate heeft.
B-Real schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

Daarnaast natuurlijk op zijn flikker geven als het gebeurt, maar dat moet op het moment zelf en niet een flinke tijd later.
Nee dat snap ik ook wel; catch it it in the act. Anders heeft het geen zin en snapt ie het niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 19-10-2020 14:05 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Niet vervelend bedoeld maar hoeveel is je vriendin thuis?

Dit doen ze meestal omdat ze eenzaam zijn of verlatingsangst zoals hierboven aangehaald.
Vertiefd dat het zo moet weer; beest moet zich gewoon gedragen en zich keren tot de speeltjes die die in overmate heeft.
Het is een levend wezen waar je verantwoordelijk voor bent. Niet een gereedschap wat maar doet wanneer jij het leuk vindt. Als dat beest stress, angsten etc heeft is het jullie verantwoordelijkheid hier wat aan te doen.

[ Voor 57% gewijzigd door Postius op 19-10-2020 14:09 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:50

Roozzz

Plus ultra

Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:05:
[...]
Je kan natuurlijk ook gewoon op zoek naar de oorzaak (verveling, stress, angst, ...) en daar iets aan proberen te doen. Nu is het je plint, volgende keer de kussens van de bank etc :>

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Trollen mag je ergens anders doen. Niet op Tweakers.

[ Voor 169% gewijzigd door Ardana op 19-10-2020 14:19 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05
FightingFalcon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:04:
Lang geleden ook last van gehad met een shitzu en was er niet af te krijgen.

Na lang zoeken en alle middeltjes geprobeerd te hebben bleek dat de hond gewoon verlatingsangst had.

In het belang van het dier is het dan ook verhuisd naar mijn toenmalige schoonouders die meer tijd hadden dan wij werkende mensen.

Was een grote en erge stap maar vooral in het belang van het dier ...
Postius schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:05:
Niet vervelend bedoeld maar hoeveel is je vriendin thuis?

Dit doen ze meestal omdat ze eenzaam zijn of verlatingsangst zoals hierboven aangehaald.

[...]

Het is een levend wezen waar je verantwoordelijk voor bent. Niet een gereedschap wat maar doet wanneer jij het leuk vindt. Als dat beest stress, angsten etc heeft is het jullie verantwoordelijkheid hier wat aan te doen.
Ben blij dat hier nog wat mensen zitten met verstand. In plaats van de gevolgen aan te pakken, zou er eens gekeken moeten worden naar de oorzaken. En ik zat zelf inderdaad ook al naar die kanten te kijken:
- Verlatingsangst
- Eenzaamheid
- Beestje wordt te weinig uitgedaagd (te weinig beweging, te weinig gespeeld enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:55:

Ik raak er behoorlijk gefrustreerd van omdat het gebeurd op momenten dat we er niet zijn of slapen. Ondanks dat heeft ie wel genoeg speeltjes, staafjes om op te kauwen of dat ie speelt met de kat. Ik weet dat honden gaan knagen aan banken en toestanden als ze alleen zijn; maar hij is niet alleen en heeft juist dingen om te doen. We lopen 'm ook 3x per dag en nemen 'm ook mee als we erop uit gaan.
:?

Honden zijn mensgericht, die kat boeit niet :P

Hier meerdere honden, maar als we allebei weg zijn zit er ook 1 slopertje tussen, die ligt in een bench ondertussen ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Robkazoe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

[...]

Ben blij dat hier nog wat mensen zitten met verstand. In plaats van de gevolgen aan te pakken, zou er eens gekeken moeten worden naar de oorzaken. En ik zat zelf inderdaad ook al naar die kanten te kijken:
- Verlatingsangst
- Eenzaamheid
- Beestje wordt te weinig uitgedaagd (te weinig beweging, te weinig gespeeld enz).
Relax. Ik check dat dier z'n gemoedstoestand zowat iedere dag. Het gebeurd niet overdag. Het gebeurd ook niet als we er niet zijn. Het gebeurd wanneer we slapen en hij in de ochtend sort en ment van verveeld raakt, of voor het raam in het zonnetje ligt te slapen.

Ik kan moeilijk vanuit m'n slaap met 1 open oog 'm in de gaten houden. We moeten 'm betrappen op het moment dat ie het doet. En dat is me 1 x gelukt. Maar echt leren ervan doet ie nog niet. Het zijn niet de slimste beesten, het heeft me weken geduurd 'm tot commando Zit te krijgen.

Ik had liever een Dobermann maar omdat ik al een kat uit een boom gehaald had (een kitten van 5 weken jong) wou m'n vriendin ook een dier. Hij is amper 8 maanden nog. Er kan dus nog mee gewerkt worden wat ik ook probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Onze honden zeken onze bank onder in de nacht of als we er niet waren.
In de nacht gaan ze in een bench, in het begin als we weg gingen ook of vast aan een riem met enige bewegingsruimte.
Duurde een kleine maand en toen kwamen ze niet meer op de bank.
Ik durf ze nu gerust een paar uur alleen te laten, alleen in de nacht doen we ze nog in de bench.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titelfix. Een chiwawa bestaat niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 19:01
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:14:
[...]
Ik check dat dier z'n gemoedstoestand zowat iedere dag.
Dit klinkt zo klinisch en (foutief) berekenend dat je het hele checken en opvoeden misschien beter aan je vriendin kan laten? Als die er ook zo in staat, is het misschien wijs het dier een nieuw onderkomen te gunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
vegetoot schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Dit klinkt zo klinisch en (foutief) berekenend dat je het hele checken en opvoeden misschien beter aan je vriendin kan laten? Als die er ook zo in staat, is het misschien wijs het dier een nieuw onderkomen te gunnen.
Ik heb m'n hele leven honden gehad. Je hoeft mij niet te vertellen waarom een dier dit precies doet; maar het moet gewoon stoppen. Want dit kost natuurlijk geld; omdat plinten in een conditie komen dat vervanging van de gehele slaapkamer inmiddels nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Ik heb m'n hele leven honden gehad. Je hoeft mij niet te vertellen waarom een dier dit precies doet; maar het moet gewoon stoppen. Want dit kost natuurlijk geld; omdat plinten in een conditie komen dat vervanging van de gehele slaapkamer inmiddels nodig is.
Quickfix: bench in de nacht en als jullie weg zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ben je al eens met 'm op puppie-training geweest?

En ja "dat dier" klinkt niet echt alsof je blij met 'm bent. Dat leidt er ook meestal toe dat je 'm niet de verzorging kan of wil geven die zo'n dier nodig heeft.

Ik heb 'n kat, ben net 2 dagen weg geweest, en ze is nu echt all over me. Terwijl ik echt wel genoeg te doen heb nu. Maar ze krijgt eerst 2 uur aandacht, daarna heeft ze even genoeg gehad en kan ik weer voor mezelf zorgen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:08
Naar mijn weten knagen honden toch alleen op dingen als ze zich vervelen? Misschien wat vaker met hem spelen of wandelen? :)

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Oogje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

:?

Honden zijn mensgericht, die kat boeit niet :P
Leg je dat even uit aan mijn Mastiff die heel wat relaxter is als ik weg ben sinds ik een kitten heb? :+

Maar mijn hond sloopte ook wel eens iets, knabbelen aan het keukendeurkozijn is favorit, sommige honden doen dat nou eenmaal als ze alleen zijn, inderdaad een teken van eenzaamheid vaak. Een bench kan een prima oplossing zijn, of langzaam laten wennen dat alleen zijn niet direct het einde van de wereld is, en dat baas heus wel terugkomt.

En ondertussen staan hier ook wat kittendozen, maar als Merlin zin heeft om zo'n doos te bewerken [heeft ie nog niet gedaan] boeit het me weinig.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Kan een teken zijn van verveling. Een hond heeft meer externe aandacht nodig dan een kat bijvoorbeeld.

Mijn vrouw en ik hadden een Catharina parkiet, die hebben we na onze verhuizing gehuisvest bij andere mensen die meer aandacht. Het beestje was alleen als wij er niet waren en had gedrag van verveling... niet bij een flock zitten met meerdere soortgenoten. Plus ik was me daardoor ook aan het ergeren terwijl dat beestje er niks aan kon doen....

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ardana schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:23:
Ben je al eens met 'm op puppie-training geweest?

En ja "dat dier" klinkt niet echt alsof je blij met 'm bent. Dat leidt er ook meestal toe dat je 'm niet de verzorging kan of wil geven die zo'n dier nodig heeft.

Ik heb 'n kat, ben net 2 dagen weg geweest, en ze is nu echt all over me. Terwijl ik echt wel genoeg te doen heb nu. Maar ze krijgt eerst 2 uur aandacht, daarna heeft ze even genoeg gehad en kan ik weer voor mezelf zorgen.
Het zal je verbazen maar bijna niemand hier neemt een hond hier in Portugal op puppie training. Als je bij mensen thuiskomt moet je ook niet raar opkijken als er een hond met ketting en al aan een boom vast zit, omdat ie te gevaarlijk is voor nieuwkomers. Dit is vooral op platteland zo; in de meer bewoonde gebieden wat minder maar men gaat hier wel anders met dieren om.

Het belangrijkste wat ik wil zien in een hond is onderdanigheid. Wij zijn de baas in huis. Niet hun. Als we eten willen we stilte en rust, als de dieren dat ook zijn krijgen ze naderhand altijd een klein prakje mee na afloop. Als we lopen lopen we samen met het baasje, en als het baasje zegt mag het vrij.

Soms krijgen ze een traktatie, dan trek ik een rauw stuk kip uit de koeling, 20 minuutjes in water koken, af laten koelen en een compleet buffet voor ze klaargemaakt. Ze zijn heerlijk voldaan erna. Er liggen hier meer dan voldoende speeltjes die we ook gebruiken met ze, maar soms moet ook de baasjes even de deur uit of belangrijker ook iedere nacht slapen.

We hebben het een poosje geprobeerd dat de hond en kat in bed aan het voeteneind slapen. Dat werkt enigzins, maar die hond is zo klein dat ie het bed niet af durft. Dus als ie een keer moet schijten of urineren dan doet ie dat regelrecht in het bed. Ook niet echt een oplossing ondanks dat ik 'm uitlaat voor het slapen gaan.

Het is niet iedere dag dat ie z'n tanden in de plinten zet, het gebeurd echt op momenten dat we het niet (kunnen) zien. En daar moet aan gewerkt worden. In dit geval is de hond harstikke goed naar mij toe, soms een grote mond, vooral op straat keffen naar alles wat voorbij loopt, maar het karakter is goed en er zit totaal geen greintje agressie in. Dat wil ik ook zo houden. Probeert de kat te domineren, maar die laat dat niet toe en is ook geen partij voor 'm.

Begrijp me niet verkeerd; heb het harstikke goed voor met 'm; maar plinten kapot / stuk bijten is not done. Dat kost serieus geld en dat willen we niet. In benches enzo ben ik geen voorstander van. Echter de vorige honden die ik van m'n moeder geërfd had luisterde supergoed. "Mand" en ze lagen in de bench zonder dat je het deurtje dicht hoeft te doen. Ze komen er pas uit wanneer je dat zegt.
Technomania schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:36:
Een andere oplossing is misschien een muilkorf voor de momenten dat jullie weg zijn of slapen.
We hebben het over hond nog niet eens groter dan een kat ...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 19-10-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:05

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Zijn honden gevoelig voor Capsaïcine? Zo ja dan zou sambal kunnen werken.
Een andere oplossing is misschien een muilkorf voor de momenten dat jullie weg zijn of slapen.

@Anoniem: 58485 Dus?
https://www.dechihuahuashop.nl/product/trixiemuilkorf/

[ Voor 17% gewijzigd door Technomania op 19-10-2020 14:39 ]

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 19:01
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:22:
[...]
Je hoeft mij niet te vertellen waarom een dier dit precies doet; maar het moet gewoon stoppen.
Anders vertel je het beest dat gewoon: misschien helpt dat? Je ontkent letterlijk een aantal mogelijke oorzaken van het probleem op basis van kulargumenten. Maargoed, jullie hond, jouw plinten: succes met symptoombestrijding :O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:59
Succes met de sambal, ik hoop voor je dat het werkt!

Wat ik mij nog af vroeg: je verteld dat je in Portugal woont. In Portugal worden honden (vaak) nogal anders behandeld als in NL. Hebben jullie de hond ook uit Portugal, en vanaf hoe oud hebben jullie hem? Hoe was de situatie vóórdat jullie hem hadden?

Misschien is daar ook nog iets van af te leiden waarom hij zo knaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Findail schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:39:
Succes met de sambal, ik hoop voor je dat het werkt!

Wat ik mij nog af vroeg: je verteld dat je in Portugal woont. In Portugal worden honden (vaak) nogal anders behandeld als in NL. Hebben jullie de hond ook uit Portugal, en vanaf hoe oud hebben jullie hem? Hoe was de situatie vóórdat jullie hem hadden?

Misschien is daar ook nog iets van af te leiden waarom hij zo knaagt.
Yes.

De hond is afkomstig, van een naar mijn inziens marktplaats-a-like fokker. Er waren wel papieren van het ras en het dier heeft ruim 350 euro gekost . Van alle pups die er waren m'n vriendin kiest de meest lelijkste uit ... :+ maar goed dat was haar wens.

Op het begin hebben we vooral last gehad van de hond die uit de kattenbak stront moest vreten. 8)7 Dat heb ik opgelost door de kattenbak te verhogen waardoor hij er niet meer bij kon komen. We hebben speciaal en gescheiden voer voor beide; maar soms geef ik ze een traktatie. Laat ik het erop houden dat honden vanuit NL mijn persoonlijke voorkeur hebben.

Schooien doet ie altijd wel; dat is honds eigen. Maar in de regel is de hond wel oke en vertoond verder geen ander maf gedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:43
Dat de rest van Portugal het niet doet, betekent niet dat jij het ook niet moet doen. ;) Rond 8 maanden zijn ze vaak melktandjes aan het wisselen, dat kan ook een oorzaak zijn van het geknaag.

En anders RVS plinten of keramiek, wat ook veel voorkomt in Portugal.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 19-10-2020 14:47 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 08:19
Misschien een radicale oplossing: stiekem omruilen voor een ander exemplaar. De hond dan, niet je vriendin >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:59
De hond is afkomstig, van een naar mijn inziens marktplaats-a-like fokker. Er waren wel papieren van het ras en het dier heeft ruim 350 euro gekost . Van alle pups die er waren m'n vriendin kiest de meest lelijkste uit ... :+ maar goed dat was haar wens.
Dat is toch het idee van een chihuahua, je wilt ze zo lelijk mogelijk hebben... :9

Ik wou dat sambal/piri piri hielp bij mijn katten. Maar sambal smeren op de plekken waar ze niet mogen piesen zal wel niet helpen...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:45
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

Het belangrijkste wat ik wil zien in een hond is onderdanigheid. Wij zijn de baas in huis. Niet hun. Als we eten willen we stilte en rust, als de dieren dat ook zijn krijgen ze naderhand altijd een klein prakje mee na afloop. Als we lopen lopen we samen met het baasje, en als het baasje zegt mag het vrij.

[...]
Als ik dit zo lees ben jij niet het persoon dat aan een hond moet beginnen.
Honden moet je, net als kinderen, opvoeden.
Je moet ze belonen als ze dingen goed doen en vooral voorkomen dat ze iets fout kunnen doen.
Straffen heeft over het algemeen geen effect en zorgt er alleen maar voor dat de hond bang en mogelijk vals wordt.

In jouw geval moet je dus voorkomen dat je hond aan de plinten kan knagen. Dit kan de doen door hem op te sluiten in een bench als julle gaan slapen of weg gaan.
Uiteraard begin je eerst met korte periodes waarin je de hond in de bench stopt om te wennen.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mijn hond deed het ook, als pup.

Nu weet ik niet hoe oud jouw hond is, maar het kan vanzelf overgaan.

Verder wil je blijkbaar niet weten waarom hij het doet, maar vaak kun je door de oorzaak te weten, de oplossing makkelijker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:46:
Dat de rest van Portugal het niet doet, betekent niet dat jij het ook niet moet doen. ;) Rond 8 maanden zijn ze vaak melktandjes aan het wisselen, dat kan ook een oorzaak zijn van het geknaag.

En anders RVS plinten of keramiek, wat ook veel voorkomt in Portugal.
Ik keten mijn hond ook niet vast aan een boom ofzo. :P Maar ik snap de keuze wel. Als iemand op een andermans erf komt en zo'n hond valt 'm aan, dan ben je denk ik wel aansprakelijk daarvoor. Vandaar dat bij sommige huishoudens in vooral het platteland, honden geketend zitten. Soms kom je op een strandtent uit waar ook gewoon een wilde hond soort en ment van woont. Deze heb ik de teken uit verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJwbrMu1V2jMiPOiXwuKfvB--Ho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KdQlPW4mGtpiLG77eVUzFKeP.jpg?f=user_large

We hebben het ook een keer gehad; gingen naar familie van een kameraad van mij toe op het platteland, kwamen aan, parkeerde de auto en gelijk een pact van 10 honden ofzo blaffend en met opgetrokken tanden ook vol in het glas. Nou dat is de gastvrijheid die je hier verwachten kunt als je toevallig op het verkeerde erf komt :+ Honden zijn veel wilder hier. Je treft ook wilde honden op stranden zoals Costa da caparica.

Ik gooide een donut naar 'm, beest eet 'm niet op, neen, pist er gewoon op en loopt weg. :D Maar dat zijn honden die je ook niet petten moet; ze zitten vol met teken en bijten omstanders ook. Gelukkig heb je wel mensen die erom geven en met regelmaat zakken met voer geven.

In de oude stad van m'n vriendin was er ook een bepaalde plek waar tientallen katten bijeenkwamen. Mensen geven dan wel voer en water en bouwen kattenmandjes om voor die beesten in de koudere dagen in te kunnen slapen. Dit is wat ik bedoelde ook met "Ik heb mijn kat die amper 5 weken was uit een boom gehaald".

Lui hier gooien een compleet nest kittens naar buiten als ze 5 a 6 weken jong zijn; anders in NL daar waar wij het op marktplaats of een dierenasiel brengen, tja, gaat het hier anders. Ik hoorde al 2 dagen een geluid dat ik niet plaatsen kon, en uiteindelijk viel het me dat het uit een boom kwam. Ik ben daar 5 meter hoog in gaan klimmen om een super miniscuul kitten te ontdekken en eruit te hebben gehaald. Toen ik 'm had, wist ik, deze hoort bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyhIjHBRNcUJ3js1wtFfm8XcGXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2M5obPbhL6OA3newXtzaxm0d.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is inmiddels deze volwassen kater geworden. Aanhankelijk, super goed met mensen en de hond. Maar goed het is en blijft wel een land, soms not for the faint hearted als dieren je lief zijn. Ik lag op bed een week of 6 terug, en hoor ineens een oerknal buiten. Vervolgens gejank van een dier. Buiten op de hoofdweg gewoon een hond doodgereden, omdat dat beest de straat overstak.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 19-10-2020 15:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-06 16:09

DataGhost

iPL dev

Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Ik keten mijn hond ook niet vast aan een boom ofzo. :P Maar ik snap de keuze wel. Als iemand op een andermans erf komt en zo'n hond valt 'm aan, dan ben je denk ik wel aansprakelijk daarvoor. Vandaar dat bij sommige huishoudens in vooral het platteland, honden geketend zitten.
Ik denk dat hij doelde op de puppie-training, niet op het vastketenen. Klagen over gedrag van je hond en dan een suggestie die dat gedrag zou kunnen veranderen afserveren omdat bijna niemand in je land dat doet is echt een heel gek argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 15:11

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Jaapio_B schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:50:
[...]

Als ik dit zo lees ben jij niet het persoon dat aan een hond moet beginnen.
Honden moet je, net als kinderen, opvoeden.
Je moet ze belonen als ze dingen goed doen en vooral voorkomen dat ze iets fout kunnen doen.
Straffen heeft over het algemeen geen effect en zorgt er alleen maar voor dat de hond bang en mogelijk vals wordt.
Nou half eens, honden moet je inderdaad opvoeden, maar niet als kinderen(overigens hebben mensen daar ook al moeite mee, maar goed). Ik kan mij geen beter huisdier voorstellen dan een hond, maar er inderdaad duidelijk zijn dat één persoon de baas is, en dat niet de hond is. Nu telt een Chihuahua niet echt als hond, maar pak bijvoorbeeld een Rottweiler, daarbij is een duidelijke 'rangorde' heel erg hard nodig.

Straffen is het verkeerde woord. Een hond moet duidelijk hebben dat er consequenties zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Uzuhl schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Nou half eens, honden moet je inderdaad opvoeden, maar niet als kinderen(overigens hebben mensen daar ook al moeite mee, maar goed). Ik kan mij geen beter huisdier voorstellen dan een hond, maar er inderdaad duidelijk zijn dat één persoon de baas is, en dat niet de hond is. Nu telt een Chihuahua niet echt als hond, maar pak bijvoorbeeld een Rottweiler, daarbij is een duidelijke 'rangorde' heel erg hard nodig.

Straffen is het verkeerde woord. Een hond moet duidelijk hebben dat er consequenties zijn.
Luister maar niet naar hem, je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt met honden. M'n hele leven heb ik (huis)dieren en opvoeding van een hond is waar ik juist sterk in ben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:56:
[...]
Ik keten mijn hond ook niet vast aan een boom ofzo. :P
Lullig gezegd, maar wellicht is dat wel de oplossing...

Je zit nu heel erg tussen het Portugese omgaan met honden en het NL omgaan met honden heen en weer te schipperen waardoor het netto effect nul is.
Maak een keuze voor de opvoeding en houd je daar dan aan.
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:03:
[...]
Luister maar niet naar hem, je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt met honden. M'n hele leven heb ik (huis)dieren en opvoeding van een hond is waar ik juist sterk in ben.
Oeh, dan wil ik niet weten waar je zwak in bent als dit 1 van je sterkere punten is...

[ Voor 3% gewijzigd door Gomez12 op 19-10-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 15:11

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

[...]

Hangt denk ik ook af wat de personen in kwestie voor ras gewend zijn.

Is overigens een Dogo Argentino niets voor jou, twee vliegen in één klap. Jij een grotere hond en geen kapot geknaagde trap meer :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 525104

[...]

Zo komt 't anders niet over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:50

Roozzz

Plus ultra

Gomez12 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:07:
[...]

Oeh, dan wil ik niet weten waar je zwak in bent als dit 1 van je sterkere punten is...
Zelfreflectie? :+

Sorry TS :> Maar je lijkt nogal de wijsheid in pacht te hebben en niet open te staan voor afwijkende meningen. Mijn beeld (en zo te lezen van diversen hier) is dat het probleem wel degelijk gerelateerd is in de opvoeding van en omgang met het beestje. Maar het is duidelijk dat jij dat niet zo ziet.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Het probleem is dat veel oude ideeën over honden opvoeden nogal gedateerd zijn.

Die hele dominantie-theorie is bijvoorbeeld volkomen bullshit. Honden weten heus wel het verschil tussen mensen, honden en andere dieren. Een beetje normale hond zal nooit "dominant" doen tegen een kat, omdat hij ook wel weet dat dat totaal geen zin heeft.

Net als dat idee dat honden geen verschil in formaat zien. Ja, waarom raken dan de meeste honden compleet in paniek als ze mijn bakbeest zien, zelfs al kwispelt ie vriendelijk en is zijn hele uitstraling "ik wil snuffelen"? Misschien omdat jij ook bang zou zijn als een man van 5 meter hoog jou een hand wil schudden.

Maar als jij vooral een erg onderdanige hond wil, heb ik slecht nieuws voor je, want dat zit totaal niet in het karakter van een chihuahua. Die zijn daar niet voor gemaakt. Alsof ik mijn Engelse Mastiff wil gebruiken om schapen te herderen. Merlin kennende gaat ie bang in een hoekje zitten zodra een schaap "beh" zegt :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:59:
[...]
Nee het is een schijtende en keffende demon straight from hell; maar m'n vriendin wou 'm graag hebben.
Het is een trieste situatie, maar ik moest smakelijk lachen nadat ik dit las

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roozzz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Zelfreflectie? :+

Sorry TS :> Maar je lijkt nogal de wijsheid in pacht te hebben en niet open te staan voor afwijkende meningen. Mijn beeld (en zo te lezen van diversen hier) is dat het probleem wel degelijk gerelateerd is in de opvoeding van en omgang met het beestje. Maar het is duidelijk dat jij dat niet zo ziet.
Het enige probleem hier is het bijtgedrag van de hond op de plinten, dat is het enige wat er momenteel mis mee is met de hond. De rest qua gedrag en alles is niets mis mee. Het gaat echter mis wanneer we het niet kunnen zien of niet bij zijn.

Nou daar mag ik best een vraag over stellen; over hoe ik eraan werken kan. Piri-piri op nu de plinten moet op zich laten wachten of het werkt. Ik ga het niet op de gok nemen om de plinten nog verder vernield te zien raken. Bedoel het is iedere hoek inmiddels in de slaapkamer geworden. Wil je foto's zien?
RobinHood schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:14:
[...]

Het probleem is dat veel oude ideeën over honden opvoeden nogal gedateerd zijn.

Die hele dominantie-theorie is bijvoorbeeld volkomen bullshit. Honden weten heus wel het verschil tussen mensen, honden en andere dieren. Een beetje normale hond zal nooit "dominant" doen tegen een kat, omdat hij ook wel weet dat dat totaal geen zin heeft.

Net als dat idee dat honden geen verschil in formaat zien. Ja, waarom raken dan de meeste honden compleet in paniek als ze mijn bakbeest zien, zelfs al kwispelt ie vriendelijk en is zijn hele uitstraling "ik wil snuffelen"? Misschien omdat jij ook bang zou zijn als een man van 5 meter hoog jou een hand wil schudden.

Maar als jij vooral een erg onderdanige hond wil, heb ik slecht nieuws voor je, want dat zit totaal niet in het karakter van een chihuahua. Die zijn daar niet voor gemaakt. Alsof ik mijn Engelse Mastiff wil gebruiken om schapen te herderen. Merlin kennende gaat ie bang in een hoekje zitten zodra een schaap "beh" zegt :+
Ik probeer beide gelijk te behandelen, om jaloezie te voorkomen. En halaas popt die jaloezie zich wel uit, als ik ze beide roep, de hond de kat een snaar geeft van "Oprotten!". Zulk gedrag raakt ook de kat want die komt niet naast me meer maar die springt om de hond te vermijden maar via het aanrecht.

Ik weet dat die honden de eigenschap hebben me me me and only me; maar goed het is niet mijn keuze geweest. Ik wil graag voorkomen dat ie verder schade veroorzaakt rondom de plinten in het huis. Ik weet niet of je het weet maar dat werk je niet met een likje verf weg. Dit is gewoon vervangen van alle plinten. :/

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 19-10-2020 15:22 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
TS mag dan wel zijn hele leven honden opvoeden / hebben opgevoed, hij komt voor mij echter over alsof hij die chihuahua totaal niet mag.

Ik heb zelf ook een chihuahua en als je op puppy cursus gaat dan hoor je dat ze extreem snel verlatingsangst hebben, als je daar als puppy niks aan doet ga je dus problemen krijgen waaronder wat TS nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

En heb je al eens een tak of stok neergelegd waar die hond op kan knagen?

Werkte ook redelijk goed bij mijn knagende valkparkiet die mijn meubels & schilderijen als speelgoed zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 58485 1e tijd niet repareren, maar zo laten. insmeren met heet goedje als sambal oelek, en kijken hoe dat gaat.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
M'n hele leven heb ik (huis)dieren en opvoeding van een hond is waar ik juist sterk in ben.
Blijkbaar niet want t mormel knaagt aan je plinten dan dat moet stoppen! :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:06

DropjesLover

Dit dus ->

Heeft ie niet gewoon iets aan z'n bek, irritatie ofzo?

Of anders, tsja... Hoe zou jij je voelen met chronische hoofdpijn omdat je lichaam zo klein gefokt is dat je hersenen er niet meer in passen?
Velen van dit type hebben een paar draadjes los tot serieuze kortsluiting.. .

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
mugenmarco schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:19:
TS mag dan wel zijn hele leven honden opvoeden / hebben opgevoed, hij komt voor mij echter over alsof hij die chihuahua totaal niet mag.
Oh ik mag 'm wel hoor, en ik werk ook met 'm, krijgt voldoende aandacht en liefde, is het meest met mij dan met mijn vriendin, maar er zit niet veel intelligentie in. Ook staan die ogen chronisch scheef en soms kan je er geen pijl op trekken met wat ie nu exact doet. Voor mij is de lol er een beetje vanaf na verloop van tijd. Ik wil liever een Dobermann maar de ruimte moet er wel naar zijn.

Ook moet ik in acht nemen dat lissabon met name niet echt een diervriendelijke stad is. Met een hond zoals deze kan je die nog wel eens in je armen nemen en ergens naar binnen gaan, een Dobermann is andere koek. En mensen denken vaak dat een grote hond gevaarlijk is etc, maar dat is bij een Dobermann ras totaal niet zo.

Familiaal, beschermend, energiek, aanhankelijk. En hebben op z'n tijd gewoon een flinke correctie nodig omdat die honden dat nu eenmaal nodig hebben. Ik verwacht geen modeshow met de hond van m'n vriendin te lopen ofzo, maar bepaald gedrag wil ik gewoon niet hebben. Rijen poogt ie constant. Als ik met 'm speel dan strijd ie met m'n hand totdat ik het op zou geven en vervolgens m'n hand tussen z'n pretstaaf wil drukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 19-10-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 06:46
heel makkelijk op te lossen dit.
Citroen er op smeren op de plinten.
mocht dit niet werken, beginnen met een peper open snijden en tegen de plint wrijven, zaadjes weghalen natuurlijk en mocht dat niet werken steeds iets sterkere peper gebruiken.

Leert het snel genoeg.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:45
Het smeren van sambal of citroen op de plinten zal er inderdaad voor kunnen zorgen dat de hond niet meer aan de plinten gaat knagen.

Je hebt dan het symptoom, namelijk het knagen van de plinten, bestreden maar niet het onderliggende probleem opgelost.
De kans is groot dat de hond dan opzoek gaat naar iets anders om aan te knagen bijvoorbeeld het nieuwe paar schoenen van je vriendin.
Wil je die dan ook gaan insmeren met sambal?

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-06 16:15
Je noemt alleen de slaapkamer. Knaagt hij ook aan plinten in andere kamers? Zo nee, is er dan iets bijzonders aan de plinten in de slaapkamer dat die alleen daar knaagt? Speciaal soort hout o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 09:14

TAA

Liever IRC

Bij onze hond (Berner Sennen, iets ander formaatje dat stoelpoten als tandenstoker gebruikte) werkte de sambal niet. Uiteindelijk uitgekomen op anti-bijt, een middel dat in paardenstallen gebruikt wordt om de box te beschermen. Goedkoop en zéér effectief. Wel goed luchten als je je spullen in spuit ;) Bijten was direct over.

[edit] was overigens een fase, nooit een onderliggende reden kunnen vinden. nieuwe spullen niet meer ingespoten en hij heeft niet meer geknaagd

[ Voor 18% gewijzigd door TAA op 19-10-2020 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
XFlame schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:55:
Je noemt alleen de slaapkamer. Knaagt hij ook aan plinten in andere kamers? Zo nee, is er dan iets bijzonders aan de plinten in de slaapkamer dat die alleen daar knaagt? Speciaal soort hout o.i.d.?
Jup. Plinten van hout. De rest rondom het huis is keramische plinten.

We zien bijtmarken in o.a de dressoir kast, en 1 bijtmark in de woonkamer met name tot een kleine opbergbox. Daar had ie een flinke zwieper om z'n oren gehad toen we 'm betrapte erop. Niet meer zien doen.

We sluiten 's-nachts ook de woonkamer, omdat jawel, de kat letterlijk in de schoonsteen van de open haart in klimt ( 8)7 ) en vervolgens met pikzwarte poten van roet op alles in de woonkamer lopen moet. We hebben een wit bankstel en het was echt raar om overal kattenpoot afdrukken in te vinden.

Open haard is nu eenmaal open; dat staat er een beetje voor de sier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-06 15:27
Wat ik hier nog niet voorbij heb zien komen, krijgt hij genoeg rust? Ondanks dat je alles doet kwa wandelen, spelen, eten etc. kan je ook slecht gedrag krijgen wanneer de hond niet genoeg kan rusten. En met rusten bedoel ik niet even kort op een kussen liggen, maar echt een afgesloten plek (bench / gang of kamer) waar de hond even alleen is en ongestoord 2 uur kan slapen. Als een hond ligt te slapen in dezelfde ruimte als jou of de kat is die niet helemaal ontspannen, daar heeft hij echt een rustige plek voor nodig zonder prikkels.

Tevens, ik weet van de Chihuahua van familielid dat ze ook soms heel gevoelig kunnen zijn wat betreft eten. Hun hond zeek overal en terroriseerde het huis toen die normale brokken vrat. Ze hebben toen wat testen laten doen bij de dierenarts waarna bleek dat de hond gevoelig was voor bepaalde stoffen. Nu heeft het beest een ander dieet waarna die een stuk rustiger werd en het huis ook heel bleef.

[ Voor 28% gewijzigd door aidanl op 19-10-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op het moment van schrijven is ie zelf gaan liggen in een mandje in mijn kantoor. Dus ja. Rust genoeg.

Hij slaapt op verschillende plekken iedere dag wel in het huis. Nu dat het kouder wordt (de zomer is voorbij) blijft ie vooral snachts graag bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat ik even niet snap: Hij gaat drie keer per dag naar buiten, maar als hij in bed slaapt pist en schijt hij het bed onder? Does not compute. Een hond schijt (afgezien van puppy-ongelukjes) nooit in zijn "nest"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:22

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik schat je wel in als een hondenkenner, maar is het recalcitrante niet ook een beetje chihuahua eigen?

De ouders van een vriend hebben/hadden Shiba's. Je kent ze wel, van de doge-meme. Die beesten hebben qua looks wat chihuahua's aan handzaamheid hebben: prima looks. Maar luisteren? De waakhond uithangen? Vergeet het maar. Het zijn net kleuters die je laat rondrennen op je erf. En bij bezoek moesten ze ook steevast de bench in, omdat enige opvoeding er gewoon niet inging.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pagani schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:43:
Wat ik even niet snap: Hij gaat drie keer per dag naar buiten, maar als hij in bed slaapt pist en schijt hij het bed onder? Does not compute. Een hond schijt (afgezien van puppy-ongelukjes) nooit in zijn "nest"
Je leest eroverheen dat ie zo klein is dat ie het bed niet uit 'durft' te springen.

Daarom pist ie in z'n eigen nest als noodzaak.
Goudvis schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:45:
Ik schat je wel in als een hondenkenner, maar is het recalcitrante niet ook een beetje chihuahua eigen?

De ouders van een vriend hebben/hadden Shiba's. Je kent ze wel, van de doge-meme. Die beesten hebben qua looks wat chihuahua's aan handzaamheid hebben: prima looks. Maar luisteren? De waakhond uithangen? Vergeet het maar. Het zijn net kleuters die je laat rondrennen op je erf. En bij bezoek moesten ze ook steevast de bench in, omdat enige opvoeding er gewoon niet inging.
Wat ik opmaak is dat deze hond eerder bevriest dan dat ie de confrontatie aangaat of uberhaubt lef voor iets heeft. Hij springt soms met veel moeite van de bank af, veels te bang, maar als ie ff niet nadenkt en gewoon impulsief er vanaf springt dan kan die het wel.

Als ie op zichzelf is gewezen (zoals nu) dan speelt en rent ie gewoon vrolijk rond met z'n speeltjes. Soms doet de kat mee. En vooral om 05:00 's-ochtends rennen ze echt het hele huis door. Heerlijk.

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 19-10-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Je leest eroverheen dat ie zo klein is dat ie het bed niet uit 'durft' te springen.

Daarom pist ie in z'n eigen nest als noodzaak.
Nee, het hele huis is als het goed is zijn nest. Waarom pist hij binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

We sluiten 's-nachts ook de woonkamer, omdat jawel, de kat letterlijk in de schoonsteen van de open haart in klimt ( 8)7 ) en vervolgens met pikzwarte poten van roet op alles in de woonkamer lopen moet. We hebben een wit bankstel en het was echt raar om overal kattenpoot afdrukken in te vinden.

Open haard is nu eenmaal open; dat staat er een beetje voor de sier ook.
Dat klinkt dan nog als een probleem waar je haardschermen voor zou kunnen scoren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 16:50:

[...]

Wat ik opmaak is dat deze hond eerder bevriest dan dat ie de confrontatie aangaat of uberhaubt lef voor iets heeft. Hij springt soms met veel moeite van de bank af, veels te bang, maar als ie ff niet nadenkt en gewoon impulsief er vanaf springt dan kan die het wel.
Een chihuahua zonder ballen, impulsief en niet bijster sympathiek? O-) Het blijft mooi dat sommige mensen smelten als ze zo'n beest zien, terwijl anderen het ras het label 'hond' niet waardig vinden.

Zonder grappen, het klinkt alsof die hond een goede opvoeding kan gebruiken. Ik ben ervan overtuigd dat elke hond daar best een leuk huisdier mee kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:49
Binnen in huis een binnenkennel zetten (draadkooi oid) met een dekentje en speeltje. De hond daarin plaatsen als je weg bent. Wennen ze heel snel aan, vaak na een paar weken lopen ze er vanzelf in en vinden ze het een veilige plek. na een tijdje kunnen ze vaak zonder omdat ze het gedrag afgeleerd hebben als ze het niet kunnen toepassen.

benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaICTDronten
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 13:44

JaICTDronten

Bedrijfsaccount Ja! ICT
We waren sceptisch voor aankoop maar een Relexopet Pro Hond heeft een zelfde probleem opgelost. Onze hond met verlatingsangst kan nu snacht alleen beneden zijn zonder dat er aan de vloer bij de deur gekrabd wordt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 18:05
Mooi topic dit, vol met vooroordelen.

- In bijna alle gevallen liggen gedragsproblemen bij de hondenbaas, aldus Cesar Milan. Daar ben ik het mee eens. Op enkele (hersen)afwijkingen na, is het meestal opvoeding en/of de manier van corrigeren. Probeer eens positief te belonen in plaats van negatief (fysiek?) te straffen. Chihuahua's zijn gevoelig voor fysiek geweld en zullen dan eerder bang of agressief worden dan gehoorzaam.

- Chihuahua's zijn totaal niet dom, maar meestal gericht op één persoon en minder gehoorzaam als een gemiddelde herder of collie (die bij wijze van spreken nog van een brug af springen als je dat zegt, is dat dan intelligent..?). Wat meer geduld (50x ipv 20x herhalen) én consequent behandelen helpt een boel.

- Het belangrijkste is nog wel om je vriendin er bij te betrekken. Chihuahua's hebben een slechte naam omdat de gemiddelde bazin totaal niet snapt wat een hond nodig heeft; een gedisciplineerde opvoeding, gezonde voeding en beweging. Een blaffend klein hondje is niet schattig, maar snapt enkel zijn plek niet in de rangorde. Hetzelfde geldt voor verlatingsangst. Als je voor en na jullie afwezigheid beloont, gaat de hond afwezigheid associëren met iets lekkers. Houd dat lang genoeg vol, en ze snappen het na een tijdje wel.

- Een hond kan makkelijk een paar uurtjes in een bench. Zorg gewoon dat je ze goed uitlaat van tevoren en erna en beloon ze als ze de bench in lopen en jij weg gaat. Dat scheelt zwerven en dus knauwen op meubels als je er niet bent. Hetzelfde liedje voor de nacht. Een hond hoeft niet aan het voeteneinde om zich ok te voelen, als ze maar weten dat jij ok bent.

- Schooien is ook níet hond-eigen, het is aangeleerd (of niet-afgeleerd) gedrag. Ik ken meerdere mensen met honden waar ik geregeld eet. De schooiers komen nooit bij mij in de buurt, omdat ze weten dat ze niks krijgen. Simple as that.
Geef ze never nooit nie eten aan tafel, en indien ze schooien zet ze in de bench. Herhaal, herhaal, herhaal.

Een hond is een kind in light-vorm. Alles wat je er in stopt, krijg je 3x zo hard terug. Maak dat ook duidelijk aan je vriendin, geen uitzonderingen. Jullie zijn allebei ouder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-06 23:53
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:43:
[...]

...

Op het begin hebben we vooral last gehad van de hond die uit de kattenbak stront moest vreten. 8)7 Dat heb ik opgelost door de kattenbak te verhogen waardoor hij er niet meer bij kon komen.
Dus. Plinten een meter hoger, probleem opgelost. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21
Puppie training, opvoeden enz kun je zo goed als vergeten. Met 8 maanden is een chihuahua volwassen en geen puppie meer. De uiteindelijke grootte van een hond is bepalend voor zowel de doorlooptijd van fysieke groei als het volwassen worden. Bij een puppie training hadden ze je dat kunnen vertellen maar je had het ook kunnen weten als je je vantevoren verdiept had in het ras.
Je bent aangekomen op een punt dat je een volwassen hond moet heropvoeden en iedere hondenkenner weet dat dat lastig(er) is.
Vergis je ook niet in het karakter van een chihuahua, ze zijn veel moediger/alerter/waakser enz dan goed voor ze is gezien hun formaat. Hier lopen een chihuahua en engelse bulldog rond en het is zeer zeker niet de grootste die de baas is. Wat dat betreft is die kleine voor de duvel nog niet bang. Mensen maken alleen vaak de fout om zo'n klein hondje als speelgoed oid te zien (en zo te behandelen) terwijl het gewoon een volwassen dier (inclusief gedrag) is in een klein lijfje.

Mogelijk dat sambal werkt maar anders wordt het toch een bench. Voor op het bed heb je overigens honden trappetjes met als nadeel dat de plinten weer goed bereikbaar zijn.
Pissen en poepen in huis is overigens ook zo'n dingetje waar chihuahua's nog wel eens last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pissen en poepen in huis is overigens ook zo'n dingetje waar chihuahua's nog wel eens last van hebben.
Zo, ik ben zoooo blij dat het huis een marmeren vloer in bijna alle ruimtes heeft. Helaas in de slaap en kantoor ruimtes laminaat, maar het schoonmaken en onderhouden als er een ongelukje gebeurd is super eenvoudig. Het trekt ook niet in de vloer verder. We hebben er ook een speciale antibacteriële spray voor als het dan toch gebeurd. Breekt meteen de urine af ook. Qua kak, tja, soms heb je een verassing hier en daar maar dan wel op bescheiden plekken zoals entrede toilet / douche enzo :+

Hij pist wel buiten, maar is als de neten voor regen. Ik heb 'm eerlijk gezegd ook nooit zien schijten buiten, ik heb het idee dat ie het maar laat gaan wanneer 'm dat blieft. Veel kan ik er niet aan doen. Liever dat dan dat ik een huis met vloerbedekking had, m'n vorige (zieke honden in de laatste maanden vooral) konden het niet meer ophouden en lieten het gewoon kats in de vloerbedekking hartje zomer gaan. Lekker broeien als je het niet door hebt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Grappig hoe iedereen altijd hondenspecialist is (ook in het echie). Lees hier en daar wel goede dingen overigens alleen lijkt ts (en vat dit niet te beledigend op) bijster weinig verstand ervan te hebben.

Zelf nu 14 jaar honden (kleine terriërs) en na er 1 opgevoed te hebben vanaf 11 maanden en oud zien worden, 2 nu kort geleden als pup te hebben gehad durf ik te zeggen dat ik wel iets van honden snap, maar dat veel lastig blijft. Alle honden hadden gelijke zaken die goed gingen en gaan (blijkbaar voeden we dat goed op) en hun eigen punten die je soms helemaal weg krijgt en soms bijna niet (de jongste blijft blaffen naar grote honden, is daarin erg onzeker en heeft dezelfde correcties gehad vanaf 8 weken als die anderen). Maar basiszaken als zindelijkheid, niet bijten, niets slopen (buiten de puppy tandjes fase) krijgen we altijd wel erin.

Die 2 van mij nu zijn onder de 4 en hebben wel eens wat trekjes die ik vervelend vind (kijkend naar een geromantiseerd beeld van de eerste), maar zijn in de basis geweldige honden. En juist door die 2 heb ik minder het idee dat ik er verstand van heb, terwijl m'n eerste perfect luisterde. Je eigen levensfase maakt ook veel uit en of het hondje en ras wel echt gewenst is door beide bazen.

Beste advies dat ik kan geven met een groot probleem is zoek een specialist die je op locatie komt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja op internet is iedereen natuurlijk specialist, in ieder onderwerp :7

Maar'm honden hebben bij mij geen aggresief, eigenwijs, of ander storend gedrag vertoond als ik ermee bezig ga. Gewoon netjes, volgend, gehoorzaam, luisterend en overall een happy dog.

Ik weet dat het onderwerp nogal lastig c.q tricky is; we zijn aan het einde van de dag ook maar een mens en kunnen bij dieren niet alles zien, dekken of corrigeren. Voor mij was het de truuc 'm opnieuw te betrappen, maar dat is nogal een dingetje omdat het dier het alleen doet als wij liggen te slapen.

Tjaaaaa. Wat doe je dan. Een bench in waarin het beest de hele dag of nacht maar in liggen moet is ook weer geen leven he. Beest heeft vrijheid en beweging nodig. Niet een kooi. Voor correctie doeleinden snap ik het wel; maar het moet geen gewoonte worden als je er ff geen zin in hebt.

Momenteel speelt de hond al voor ruim een uur met de kat. Door het huis rennen, ik vindt dat mooi om te zien die twee samen. Dat houdt in dat ze straks beide moe zijn en gewoon met ons zullen gaan slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:24:
Ja op internet is iedereen natuurlijk specialist, in ieder onderwerp :7

Maar'm honden hebben bij mij geen aggresief, eigenwijs, of ander storend gedrag vertoond als ik ermee bezig ga. Gewoon netjes, volgend, gehoorzaam, luisterend en overall een happy dog.

Ik weet dat het onderwerp nogal lastig c.q tricky is; we zijn aan het einde van de dag ook maar een mens en kunnen bij dieren niet alles zien, dekken of corrigeren. Voor mij was het de truuc 'm opnieuw te betrappen, maar dat is nogal een dingetje omdat het dier het alleen doet als wij liggen te slapen.

Tjaaaaa. Wat doe je dan. Een bench in waarin het beest de hele dag of nacht maar in liggen moet is ook weer geen leven he. Beest heeft vrijheid en beweging nodig. Niet een kooi. Voor correctie doeleinden snap ik het wel; maar het moet geen gewoonte worden als je er ff geen zin in hebt.

Momenteel speelt de hond al voor ruim een uur met de kat. Door het huis rennen, ik vindt dat mooi om te zien die twee samen. Dat houdt in dat ze straks beide moe zijn en gewoon met ons zullen gaan slapen.
Je moet het beestje ook niet gaan dwingen om in een 'bench' te gaan slapen!! Het beestje moet die 'bench' de hele dag/nacht vrijelijk kunnen in/uit mogen lopen en dat ding als z'n EIGEN 'nest' (= safe-haven) gaan zien.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Will_M schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:59:
Hier járen geleden ook zoiets aan de hand gehad met een Duitse herder pup (die knagen 'iets' groffer). Destijds een potje sambal gehaald en dat op een paar locaties op de kozijnen en plinten gesmeerd....

Duurde geen dag totdat ze in de gaten had dat ze van het houtwerk áf moest blijven ;)
Klopt helemaal, ik heb 30 jaar Duitse Herders gehad, altijd 1 tegelijk en vanaf pup.. 1 of hooguit 2 keer sambal geproefd en een Duitse Herder is een slimme hond. Maar met alle respect een Chihuahua is een deksels eigengereid ras. Maar waarom die hond niet in een bench? En dan gewoon het grootste formaat wat er is. Slaan is onmenselijk en absoluut schadelijk voor elk mens en dier.
Tevens kan met de juiste begeleiding de bench een plekje worden waar dit hondje zich veilig voelt, dus dat hondje ook nooit uit de bench halen.
Gewoon de bench open zetten en er zelf uit laten komen en ook de bench open laten staan wanneer jullie thuis zijn, gaat dit hondje uit zichzelf de bench in, gewoon negeren en dus absoluut geen enkele aandacht geven. Anders gaat dit hondje zeer waarschijnlijk een spanning opbouwen wanneer hij/zij in de buurt van de bench komt en dan wordt dit geen "veilig" plekje voor het hondje. In elk geval veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 18:05
Will_M schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:32:
[...]

Je moet het beestje ook niet gaan dwingen om in een 'bench' te gaan slapen!! Het beestje moet die 'bench' de hele dag/nacht vrijelijk kunnen in/uit mogen lopen en dat ding als z'n EIGEN 'nest' (= save-haven) gaan zien.
En @Anoniem: 58485
Ik snap serieus het probleem niet met die "Oh das zielig" gedachten van sommige hondenbezitters. Honden als mens behandelen, dat is pas zielig.
Het zijn huisdieren, geen wilde wolven. Man, met positieve beloning gaan die beesten kwispelend de bench in. Bijkomend voordeel is dat ze 's nachts snappen dat bench=rust, ipv in een losse mand of op/naast bed en continu alert blijven.

Wat betreft het poepen/plassen binnen. De darmen/blaas zijn nu eenmaal wat kleiner van formaat, maar met op vaste tijden uitlaten en (ook hier wederom) belonen als ze buiten hun behoefte doen bereik je een hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witchblade
  • Laatst online: 23-04 19:24
Ik heb een hond en die heeft ook in de gaten wat wel en niet mag. Tuurlijk ze dagen je af en toe uit, wie doet dat niet....

Hoe klein en groot ook, een hond heeft structuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:44

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:36:
Het zal je verbazen maar bijna niemand hier neemt een hond hier in Portugal op puppie training. Als je bij mensen thuiskomt moet je ook niet raar opkijken als er een hond met ketting en al aan een boom vast zit, omdat ie te gevaarlijk is voor nieuwkomers. Dit is vooral op platteland zo;
Dat zijn gewoon echte waakhonden, die moeten liever niet "mensen-lief" opgevoed worden. Dat is dus geen, ooh even leuk aaien etc. etc. even lekker snuffelen aan nieuwe bezoekers. Op het moment dat je als bewoner lekker ligt te slapen, of van huis bent, dan kan je er 100% op aan dat zo'n hond jouw huis voldoende bewaakt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:04

Whaam

Meer beter

Ik was een uitgebreide reactie aan het typen, maar hoe verder ik kwam hoe meer het duidelijk was dat het in deze situatie geen zin heeft.

Kort gezegd: élk (probleem-)gedrag dat een huisdier vertoond heeft altijd een oorzaak. Vind de oorzaak (of zoek hulp bij het vinden van de oorzaak), doe er iets aan en het gedrag verandert.

@Anoniem: 58485 in plaats van vol te houden dat je altijd alles goed doet, neem eens de tijd voor onderzoek naar waar dit vandaan komt. Het is geen schande iets nieuws te leren.

En, Puppiecursus? Boeiend dat de rest van je land dat niet normaal vind, voor jullie kon het wel eens de juiste insteek zijn. Je zegt nota bene zelf dat je honden uit NL fijner vindt. Voed je hond dan op de NL'se manier op als je er zo tegenaan kijkt.

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Anoniem: 58485 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:24:
Wij hebben een Schotse Collie van bijna 11,5 jaar oud, de bench is haar plek. Deurtje staat altijd open, loopt ze in en uit. 's Nachts ligt ze wel eens op een van haar kleden, maar later keert ze altijd weer terug de bench in. Bench niet mee op vakantie is onrustige hond. Ze de bench in de auto en ze wil erin en is er niet meer uit te slaan. Voorheen sprong ze er zelf in, tegenwoordig moet je d'r een beetje helpen (maar dat mag ook als je bejaard bent).

De bench is begonnen in de gang, maar is later toch naar de woonkamer verplaatst. In de gang kwam de hond er bij alle geluiden uit om te kijken wat er gebeurt, sinds de bench in de woonkamer staat (op zo'n punt dat de 90% van de woonkamer kan zien, maar ook in de hal kan kijken waar de trap komt en dus kan zien wie er beneden komt) is ze lekker rustig.

Als straf hebben we het nooit gebruikt. Ze heeft wel eens op d'r falie gehad, dan gaat ze zelf in de bench liggen. Ook als we willen borstelen ofzo vlucht ze de bench in, dus dan doen we hem wel eens dicht. Zodra ze dat in de gaten heeft, zoekt ze al een plek om zich te verstoppen. Maarja, dan is ze altijd te laat. :+ :+

Onze bench staat dus in de woonkamer, redelijk naast te eettafel. Hebben 0 last van de hond met eten, meestal wil ze naar buiten als wij eten (wij hebben een buitenhond, hoe meer in de tuin hoe beter), maar als we eten gaat ze of in de bench liggen of op een van haar kleden. Zodra we meer gaan praten, lachen en het gekletter van mes en vork op de borden stopt, komt ze wel even meedoen met de gezelligheid. :)

Onze hond gaat ook rustig buiten liggen slapen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Qwerty-273 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 00:05:
[...]

Dat zijn gewoon echte waakhonden, die moeten liever niet "mensen-lief" opgevoed worden. Dat is dus geen, ooh even leuk aaien etc. etc. even lekker snuffelen aan nieuwe bezoekers. Op het moment dat je als bewoner lekker ligt te slapen, of van huis bent, dan kan je er 100% op aan dat zo'n hond jouw huis voldoende bewaakt.
Oh maar inbraken op het platteland komt vaak voor. Dat men snachts op je terrein komt snuffelen om shit mee te nemen. Dan is het inderdaad wenselijk dat je een goede en alerte waakhond hebt. Ik liep een keer snachts door een woonwijk heen, vervolgens trigger ik 1 hond door mijn wandelen en echt de hele wijk met honden slaat vervolgens aan. Ik wist niet hoe snel ik weg moest maken daar. :P

Vanochtend opgestaan, plinten gechecked, geen sporen van hout restjes, geen (nieuwe) sporen ook van gebijt in de muur. Zit nu wel een rode vlek op het kapot gebeten hout maar dat is de piri-piri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Oh maar inbraken op het platteland komt vaak voor. Dat men snachts op je terrein komt snuffelen om shit mee te nemen. Dan is het inderdaad wenselijk dat je een goede en alerte waakhond hebt. Ik liep een keer snachts door een woonwijk heen, vervolgens trigger ik 1 hond door mijn wandelen en echt de hele wijk met honden slaat vervolgens aan. Ik wist niet hoe snel ik weg moest maken daar. :P

Vanochtend opgestaan, plinten gechecked, geen sporen van hout restjes, geen (nieuwe) sporen ook van gebijt in de muur. Zit nu wel een rode vlek op het kapot gebeten hout maar dat is de piri-piri.
Als hond rare geluidjes maakt en moeilijk kijkt tijdens het uitlaten weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Hoe is het inmiddels met 't aan de plinten knagende monster?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:23
Hoe staat het er nu voor met die sambal?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Plinten zijn bruin geworden bij het insmeren van sambal.. was niet echt een 100% optie.

Hij knaagt af en toe nog wel; al is het niet de plint dan is het wel iets anders. We moeten 'm vooral als ie alleen is goed in de gaten houden helaas. De schade is er nu toch al. Tievusbeest. :')

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:49:
Plinten zijn bruin geworden bij het insmeren van sambal.. was niet echt een 100% optie.

Hij knaagt af en toe nog wel; al is het niet de plint dan is het wel iets anders. We moeten 'm vooral als ie alleen is goed in de gaten houden helaas. De schade is er nu toch al. Tievusbeest. :')
Met alle adviezen over opvoeding, consequent zijn, beloningsstrategie, bench heb je dus helemaal geen klap gedaan. Goed topic.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Rexx
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-06 16:37
Wij hebben dit probleem thuis ook gehad maar ze vrat ook nog eens het pleisterwerk van de muur..
Dit was wel in de periode dat ze tanden aan het wissel was en daar waarschijnlijk last van had.
Dit is opgelost door de hoeken van de plinten en de muur met sterke parfum in te spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 00:01
Je kan altijd nog naar de dierentandarts en al haar tandjes eruit laten halen. Als je dan kunststof plinten neemt, kan ze er naar hartenlust aan sabbelen ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
FirePuma142 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Met alle adviezen over opvoeding, consequent zijn, beloningsstrategie, bench heb je dus helemaal geen klap gedaan. Goed topic.
Maar dat klinkt als moeite doen en een huisdier heb je voor je eigen plezier en lol

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:44
2 jaar geleden hebben wij een hond meegenomen uit een asiel uit Spanje. De hond was destijds 7 jaar oud en redelijk opgevoed. we hadden beiden al ongeveer 15 jaar ervaring met meerdere honden maar dit was best pittig.

Vanaf het moment dat we hem thuis hadden raakte hij compleet in paniek zodra we de deur uit gingen. Slapen ging prima, alles was goed zolang er maar iemand thuis was.
In het begin sprong hij op het aanrecht sloopte kussens en vensterbanken, liep naar boven om daar zijn behoefte te gaan doen terwijl hij vaak genoeg uit ging.
We besloten dat dit niet kon en deden hem in een bench. De eerste keer brak hij letterlijk de bench kapot en kauwde alle spijlen krom en kapot tot bloedens toe. We besloten om de vliegtuig reiskennel te gebruiken maar ook deze ging compleet kapot en kwam altijd los
hij moest en zou vrij zijn.

Vanaf dat moment deden we hem in de bench met de deur open. We zetten een camera neer zodat we live konden meekijken en gingen steeds even kort de deur uit.
De eerste keren letterlijk afscheid nemen, deur op slot en daarna direct weer naar binnen. Als dit goed ging gelijk belonen. Daarna steeds wat meer oprekken en steeds weer belonen.

Uiteindelijk is dit in ongeveer 2/3 maanden echt een super gehoorzame hond geworden. Hij loopt vrij in huis, maakt niks meer kapot. Natuurlijk is hij super enthousiast als we thuiskomen, ook na 5 minuten, maar dat is denk ik een beetje hond eigen.
Volgens mij is de ultieme tip het langzaam opbouwen en belonen. Straffen gaat denk ik weinig doen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Weet niet of dit bij honden ook werkt, maar toen mijn kat aan het behang zat, smeerde ik er azijn op. Elke dag even herhalen.
Hierna heeft ze er nooit meer aangezeten.

Je zou van te voren even een beetje op een keukenpapiertje doen en bij de snuit houden. Kijken hoe hij/zij reageert.
Mijn kat kneep z’n ogen dicht en rende weg 😂

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relst89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-08-2021
Wij hadden ook een slopende puppy/puber...werkelijk van alles geprobeerd tot we er helemaal klaar mee waren en vanaf dat punt kreeg ze een muilkorf op als we weg waren.

Ja het was lang voor haar, maar door middel van goede training met de korf vooraf ging het haar redelijk goed af. Na iets minder dan een maand de korf op als we weg waren was ze klaar met slopen...

Nu ben ik niet al te flauw met onze honden maar mensen serieus....SAMBAL?! Zal wel komen omdat ik zelf niet tegen pittig eten kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjidory
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 22:11
relst89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:04:
... Nu ben ik niet al te flauw met onze honden maar mensen serieus....SAMBAL?! Zal wel komen omdat ik zelf niet tegen pittig eten kan ;)
Had lang een labrador gehad en die vreten bijna alles hoor. Tijdens oefeningen speelde hij ook altijd met de pionnen, als tip hadden we gehad "strooi er wat cayennepeper over"... Met als gevolg dat hij langs alle pionnen liep om de peper af te likken.. Dus we zijn daarmee maar gestopt :+

Maar het was een schat van een beest O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 16:01
tilburgs82 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:51:
Weet niet of dit bij honden ook werkt, maar toen mijn kat aan het behang zat, smeerde ik er azijn op.
Gaat zo'n beestje daar niet verschrikkelijk van stinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 10:56

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Kan je niet met je tekkel even langs een hondenfluisteraar? Misschien dat die iets voor je kan doen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

Nielson schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:12:
[...]
Wast zich vanzelf weer schoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82

tilburgs82

carpe florem

relst89 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:04:
Nu ben ik niet al te flauw met onze honden maar mensen serieus....SAMBAL?! Zal wel komen omdat ik zelf niet tegen pittig eten kan ;)
Ik heb toch liever elke dag sambal dan een muilkorf 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Ja mooi,

Maar'm, neemt niet weg dat het van nature eigenwijze beesten zijn. En het corrigeren alleen plaats kan vinden op moment supreme. Of wou je me zeggen dat als ik de hond aan de oren trek en 'm zeg "Nee" terwijl ik voor de plinten sta die het begrijpt?

Ik dacht het niet. Het is minder geworden; hij snapt echtwel dat ie bepaalde dingen ook niet kan doen (in ons bijzijn) maar de schade is er helaas wel. Mijn vriendin wou de hond hebben, maar die is gewoon niet zo thuis in het gedrag van honden.

Het is gewoon net een kind/baby. Ik moet de kattenbak extra hoog plaatsen, want anders snaait ie een heerlijk versgedraaide kattendrol eruit om dat in de gang op te peuzelen 8)7 Af en toe trekt ie een stukje papier tot gruzelementen maar heb liever dat dan dat de plinten het moeten ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Nielson schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:12:
[...]
Nee maar t behang wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:21
En anders gewoon het monster muilkorven. Gewoon een kleine toeter pakken vlak langs z'n kop af die 5 cm langer is, zodat hij er niet meer bij kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Anoniem: 58485 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 01:04:
[...]

Ja mooi,

Maar'm, neemt niet weg dat het van nature eigenwijze beesten zijn. En het corrigeren alleen plaats kan vinden op moment supreme. Of wou je me zeggen dat als ik de hond aan de oren trek en 'm zeg "Nee" terwijl ik voor de plinten sta die het begrijpt?
Dat je het kunt voorkomen door het beest aan te leren dat hij in een bench kan slapen, dat je kunt trainen op alleen zijn, dat er overig vermaak geboden kan worden dat leuker is dan op plinten knagen en zo zijn er nog wel een flink aantal zaken te noemen. Ik heb het idee dat je zelf van nature ook een ietsiepietsie eigenwijs bent ;)
Ik dacht het niet. Het is minder geworden; hij snapt echtwel dat ie bepaalde dingen ook niet kan doen (in ons bijzijn) maar de schade is er helaas wel. Mijn vriendin wou de hond hebben, maar die is gewoon niet zo thuis in het gedrag van honden.
Dan had je de hond niet binnen moeten halen.
Het is gewoon net een kind/baby. Ik moet de kattenbak extra hoog plaatsen, want anders snaait ie een heerlijk versgedraaide kattendrol eruit om dat in de gang op te peuzelen 8)7 Af en toe trekt ie een stukje papier tot gruzelementen maar heb liever dat dan dat de plinten het moeten ontzien.
Newsflash: je moet kinderen ook opvoeden.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Pagina: 1 2 Laatste