Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjimmy21
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-12-2023
Goedendag,

Ik ben opzoek naar een monitor 34"/35".

eigenlijk is mijn keuze gevallen op:

LG UltraGear 34GN850-B of de Gigabyte G34WQC Zwart

De grootste verschillen zijn het paneel (IPS vs VA), waardoor ook alle vormen van kleurweergave. Ook zie ik dat de LG HDR10 ondersteund.

ik ga de monitor uitsluitend gebruiken voor gamen, geen beeldbewerking.

Momenteel is mijn videokaart de Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 8G 11Gbps.

Maar is het kleurverschil zo groot dat het ongeveer 400 euro waard is?
Hebben jullie een idee hoeveel/welke games HDR gaan ondersteunen? of bloed dit net zo snel als de 3d tv dood?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik kan niet spreken over de door jou genoemde monitoren maar voor een indrukwekkende HDR weergave kom je bij pc monitoren al snel terecht in een prijsklasse van om en nabij 2000 euro. Richting een 1000 euro is de helderheid voor HDR op papier soms goed (600+) maar vanwege een laag aantal local dimming zones zal de ervaring nog niet optimaal zijn. Meer leuk voor erbij zeg maar, voor de games die het ondersteunen. Voegt wel wat toe maar HDR staat wat monitoren betreft nog in de spreekwoordelijke kinderschoenen. Bij TV's is juist het 3D filter voor het scherm weer aan het verdwijnen omdat het de extra helderheid en contrast dat nodig is voor HDR weer kan verlagen.

Bekijk veel reviews en ga af op wat voor jezelf de belangrijke punten zijn want geen enkele monitor is perfect. Kleurechtheid, zwartwaarden, snelheid, refreshrate, uniformiteit, contrast, type synchronisatie en noem maar op zijn allemaal afwegingen. Ook met het bijbehorende prijskaartje. Ik ben een half jaar geleden ook druk geweest 34" monitoren te vergelijken en heb er ook wel even over gedaan om tot een persoonlijk goede keus te komen.

Met je huidige videokaart is alles goed speelbaar op uwqhd maar is 60FPS niet bij elke game meer aan te houden op hoge instellingen. Ik heb een vergelijkbare kaart en ik stapte over van een 24" Full HD 144Hz naar een 34" 144Hz. Om die reden wil de kaart uiteindelijk nog wel upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 20-10-2020 00:02 ]

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadvievragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Verder heb je dit topic als discussietopic geopend, terwijl het duidelijk een vraag betreft. Ook aangepast. Volgende keer graag daar zelf aan denken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-06 21:53

ParaWM

Pro Prutser

Wat M-spec zegt is natuurlijk helemaal waar. Je wilt als eerst een keuze maken tussen IPS en VA, daar is genoeg over te vinden. Ze zijn erg verschillend, met beide voor- en nadelen.

Daarna is de keuze bij 34" 3440x1440 tussen 400-500 schermen en 800-1000EUR schermen een persoonlijke keuze of je het waard vindt. Kleurechtheid vind ik zelf wat overrated, tenzij je professioneel foto's of video's bewerkt of iets dergelijks. Kleurbereik, uniformiteit en vooral echt gemeten response tijden zijn wel degelijk vaak beter bij duurdere schermen. De 34GN850 is momenteel daar echt wel de beste voor z'n prijs. Ik heb besloten dat dat het me wel waard was (zonder eerlijk gezegd een 400-500EUR scherm te hebben getest zelf). Als je het kunt missen zou ik er voor gaan. Als 800-900EUR toch best een stretch is voor je, zou ik er niet krom voor gaan liggen.

Succes!

YouTube: LG 34GN850 Review, The New 21:9 Ultrawide Performance King

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-06 18:16
Ik ben zelf heel erg te spreken over de LG 34GN850, mooi design, mooi beeld en de ultrawide geeft toch een heel ander perspectief op games :) je hebt veel meer ruimte in games om van de omgeving te genieten.
Het is wel een dure monitor, maar voor mijn gevoel meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontifex015
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-03 15:09
Ik heb zelf (helaas) de 34gn850 terug moeten sturen afgelopen maandag.
Direct weer een dode pixel. Dit gebeurd (mijn mening / ervaring) bij schermen van LG wel heel erg veel helaas. :o

Maar ik laat wel weer een nieuwe komen. De eerste indruk over het scherm was zeer zeer positief.
Het is duur, dan mag je er ook iets van verwachten.

Wil je inderdaad voor goede HDR gaan, dan zit je al snel rond de 2000 euro en is de keuze zeer beperkt. Eerlijkheidshalve heb ik de HDR functie wel getest bij de 34gn850, en voor een HDR400 vond ik het niet slecht.

Vriend van mij heeft een HDR600 scherm (de 38gn950) welke iets groter is (voor mij iets te groot gezien mijn bureau, anders had ik het overwogen. Maar ook TE duur), maar qua HDR zag ik geen verschil. Ondanks de local dimming functie bij de 38gn950.

Maar voor de HDR moet je deze monitor NIET kopen. Het zit erbij, maar ook niet meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjimmy21
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 29-12-2023
pontifex015 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:13:
Ik heb zelf (helaas) de 34gn850 terug moeten sturen afgelopen maandag.
Direct weer een dode pixel. Dit gebeurd (mijn mening / ervaring) bij schermen van LG wel heel erg veel helaas. :o

Maar ik laat wel weer een nieuwe komen. De eerste indruk over het scherm was zeer zeer positief.
Het is duur, dan mag je er ook iets van verwachten.
Dit zie ik namelijk ook vaak terug komen. ik zie dat MEgekko er 3 maanden pixel garantie bij verkoopt heeft dat zin of dat onzin? zit dit niet al bij de standaard garantie van een nieuw scherm?

[ Voor 5% gewijzigd door Sjimmy21 op 21-10-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adr01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 12:35
Sjimmy21 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:24:
[...]

Dit zie ik namelijk ook vaak terug komen. ik zie dat MEgekko er 3 maanden pixel garantie bij verkoopt heeft dat zin of dat onzin? zit dit niet al bij de standaard garantie van een nieuw scherm?
Het heeft zeker zin, anders nemen ze niets terug van je.
Bij Coolblue en MaxICT lijk je geen pixel garantie nodig te hebben. (Die kan je ook niet bij kopen)

Of het vervolgens allemaal soepel loopt buiten is een andere discussie. Maar ik heb nu eindelijk na deze drie webshops en verschillende RMA's een monitor zonder dode pixels. Het is ook uiteindelijk de LG 34GN850-B geworden.

Ik ben zelf wel benieuwd hoe het zou zijn velopen via Amazon nog.

Het is echt een ellende met die dode pixels. En ze zetten zo de monitor met dode pixels terug in de verkoop alsof er niets mee aan de hand is. (Megekko en Coolblue in iedergeval)
Ik vroeg namelijk waarom het zo lang moest duren als er voorraad was, mijn scherm met een dode pixel stond in de voorraad. ;)

Dus, je zal hoogst waarschijnlijk direct een RMA kunnen aanmaken voor deze monitoren, voordat je het scherm hebt ontvangen zeg maar.

Edit:
De LG 34GN850-B is wel de beste monitor die je kan kopen. Super smooth in zowel visuals als response time en frames hier.
Ook de stand is super, een stand die eindelijk een goede hoogte kan bereiken, zonder er een telefoon boek onder te plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Adr01 op 26-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Waarom niet kijken naar deze:
pricewatch: Iiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart

Ik heb hem zelf, echt een top monitor. Scheelt een pak geld vergeleken met de LG. Sommige ervaren wat problemen met flickeringen, maar zelfs met af en toe wat flickering zou de LG voor mij zeker niet de meerprijs waard zijn.

In het topic: Het grote IIyama GB3466WQSU-B1 topic lees je meer verhalen. Ook is daar iemand die de Iiyama had en de LG op hetzelfde moment. Die was meer te spreken over de Iiyama.

De LG heeft bovendien een veel voorkomend probleem met een piepende voeding.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Sjimmy21 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:24:
[...]

Met monitoren, als je niet tegen dode pixels kan, heel erg belangrijk dat je dit soort garanties neemt of bestelt bij een bedrijf met soepele retourvoorwaarden. Er is ook een standaard, maar dat geldt pas vanaf een X aantal dode of stuck pixels en is afhankelijk van de schermgrootte. Eentje is dan niet genoeg.

Als je koopt onder het consumentenrecht zou je altijd zonder opgaaf van reden moeten kunnen retourneren. Maar voor mij persoonlijk is dit het ene item waar ik wat meer uitgeef om de kwaliteit van het scherm waar ik X jaar tegenaan ga kijken goed is.
Pagina: 1