Smobbo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:56:
[...]
Als hij idd een functie op dat niveau heeft dan zou hij nu al thuis kunnen/moeten werken. Dan is het puur een slechte werkgever en heeft het verder niet veel met onvrede over een functie te maken.
Ik snap uiteraard dat werkvoorbereiders tm (max) projectleiders op locatie zitten. Ik werk namelijk zelf bij één van de grote jongens, wel in de gww.
Alleen hebben wij op 2 plekken in het project een keet staan, verder hebben we gewoon wat leegstaande panden gehuurd.
Zelf heb ik nog nooit in een keet gezeten, altijd op een projectlocatie in een kantoor nabij een project. Zoals gezegd, een keet wordt alleen gebruikt op kleine projectjes of plekken waar geen andere te huren panden in de buurt zijn.
Ik zie niet in wat een werkvoorbereider op locatie moet. Tegen de tijd dat ze echt aan het bouwen zijn, is alles al rond en zal hij naar de volgende locatie verkassen. Wellicht dat ie nog net het leggen van de fundatie en de kelders mee zal maken, vooruit. Meeste werkzaamheden kan een werkvoorbereider prima thuis doen, de vraagbaak voor de jongens buiten is de hulpuitvoerder van dat gedeelte, als die er niet uit komt gaat hij de hoofduitvoerder erbij halen. Dat weet jij, dat weet ik.
Ik ben in de afgelopen jaren bij diverse bouwen op bezoek geweest, maar heb echt nog nooit in een oud kantoorpand gezeten. Als je naar een kantoor mag, is het gewoon een (van de) eigen kantoren van de firma. De keren dat er geen keet is, zijn vaak aan het begin van het project als er nog aan een proefwoning gewerkt wordt. Of als er geen ruimte is voor een keet omdat het een klein renovatieproject is, om maar wat te noemen.
assje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:16:
[...]
Wat een vreemde reactie, wat weet jij er nou vanaf of ik in de bouw gewerkt heb?
Of je in staat gaat zijn de bedrijfscultuur te veranderen durf ik niet te claimen. Echter staat het je volledig vrij om tegen je werkgever te zeggen: "vanaf a.s. maandag werk ik thuis, je hebt nu nog de tijd eventueel iets te regelen als dat nodig is. Ik sta er voor open mijn eigen bureau/internet ter beschikking te stellen of afspraken te maken over dagen op locatie wanneer dat noodzakelijk is".
Ik wens de werkgever heel veel succes met zijn ontslagprocedure op basis van werkweigering in huidige situatie.
In het ergste geval verziek je de arbeidsverhoudingen en moet je op zoek naar nieuw werk. Gezien bovenstaand verhaal lijkt me dat geen probleem. Sterker nog, mensen die in een positie zijn dit te doen hebben wat mij betreft eigenlijk een bepaalde verantwoordelijkheid dat ook te doen om zo hun werkgever op te voeden.
De enige reden dat werkgevers/sectoren zich zo gedragen is omdat ze er mee weg komen.
Je reactie komt, bij mij in ieder geval, een beetje over als iemand die 10 aanbiedingen per dag krijgt, werkgevers kan kiezen en waar iedereen (in zijn beleving) zo'n beetje voor hem op de kniëen gaat. "Gooi je kont tegen de kribbe en men draait we mee.", terwijl mijn ervaring, zeker in de bouw, juist precies tegenovergesteld is. Recht hebben en recht krijgen zijn 2 heel verschillende dingen, vandaar ook mijn vergelijking met deeltijdwerken. Het mag, wettelijk is het een recht, maar het is een ongeschreven regel dat je het niet. Doe je het toch, dan is eigenlijk je lot al bezegeld.
Zo'n werkgever kan mooi treiteren hoor, zeker in deze branche. Wordt TS op een project gezet, 200 km verderop, om maar even een dwarsstraat te noemen. Zeker in deze tijd zou ik er toch iets voorzichtiger mee zijn en de troeven zelf in de hand proberen te houden, in plaats van hard aansturen op een ontslagprocedure.
Deze branche ga je niet opvoeden, die is al verziekt. Bezuinigingsronde na bezuinigingsronde is al geweest, de harde klappen van de crisis hebben hun sporen achter gelaten.