Acties:
  • +14 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
Even om kort te beginnen: ik werk mijn hele leven 40u per week in de techniek (vaak 45-50u) en bouw ziekenhuizen. Ik zit met een gemiddelde leeftijd van 50+ in mijn niche die niet gelooft in thuiswerken, vaak ook niet in corona en erg inefficiënt is. Kantoor is dicht en er wordt geëist om te werken in een bouwkeet.

Ik raak erg chagrijnig als ik dan weer een Tweaker hoor klagen hoe "moeilijk" 32u thuiswerken is en die waarschijnlijk ook nog es meer verdient dan de meesten in de bouw en installatietechniek. Ik voel mij verantwoordelijk voor mijn baan maar meer en meer zeker nu in de corona tijden waar boomers gewoon echt nergens verstand van hebben kan het mij verrotten. Daar zit je dan met je HBO tussen de Sjonnies op de bouw...

Is er niet ander soort werk? Netflix geeft onbeperkte vakantiedagen als voorbeeld; is er niet een bedrijf die zegt van: we stoppen met deze ouderwetse slavenhandel, de 40-urige werkweek is toch iets van 1930 en zelfs nu krijg ik een vies gezicht als ik vraag om 36u of een dag thuiswerk - ja maar dit hebben we altijd al zo gedaan :r

Zijn er geen unieke bedrijven die zeggen: wij werken 6u per dag. Of: doe gewoon je werk waar en wanneer je wilt. Je hebt veel scammers op YouTube die ermee pronken, maar bestaan ze ook in realiteit?

Uiteraard getikt op mijn telefoon 1u voordat ik vieze bouwkeetkoffie mag drinken op een maandagmorgen, een beetje een rant maar goed

Update: de nieuwe manager de vinger gegeven aangezien ik heb besloten fulltime thuis te werken (VERPLICHT in mijn bedrijf tenzij het niet anders kan). De helft van de mensen in de bouwkeet loopt te hoesten en niemand op mij na die zegt dat dit niet kan.

Nou was ik toch al van plan om wat anders te zoeken en dan gaat nu een stuk sneller... :')

[ Voor 13% gewijzigd door melkislekker op 12-11-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:45
Ja, er zijn genoeg bedrijven waar je geen 40 uur per week hoeft te werken. Helaas zijn er ook een hoop bedrijven (en branches) die niet aan kortere werkweken of thuiswerken willen doen en dat maar gekke moderne fratsen vinden.

Bij de meeste bedrijven kun je zulke arbeidsvoorwaarden gewoon op hun website bekijken. Overigens is het bij een sollicitatie niet echt handig om dit als belangrijkste argument te noemen of om er al te veel de nadruk op te leggen. De werkinhoud is bij een sollicitatie toch veel belangrijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Je kan er altijd voor zorgen dat er een goede bak koffie is ook in een bouwkeet.

Natuurlijk zijn er bedrijven die jou
minder laten werken en meer laten verdienen,Dat heet contract onderhandelingen en de bal ligt bij jou om het daar over te hebben met je werkgever.
De gedachte dat iemand thuis werkt waar het lekker warm is terwijl ik swinters in de kou buiten sta is soms wel eens jaloers makend.
De andere kant,Als het lekker weer ik sta ik buiten en zitten hun binnen.
Alles heeft ze voor en ze na's maar over geld en uren is altijd te onderhandelen.

Dus doe er wat aan en ga verder kijken of zorg voor een goede bak koffie en een goede hap tussen de middag of doe het ermee zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:30

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als je in de techniek zit en is iets wat je ook particulier in kan zetten dan zou je natuurlijk in de vrije uurtjes daar extra mee kunnen verdienen. Gebruik dat eventueel om eerder te stoppen met werken of gebruik het voor een hobby / luxure vakantie dan normaal zodat je weer met frisse tegenzin je dagelijkse werkzaamheden kan doen ;)

6 uur per dag werken kan maar daar zul je wel heel specifieke skills voor nodig hebben en vergeet maar dat je dit een leven lang lukt. Op den duur komt daar ook concurrentie om de hoek kijken Dus geloof aub niet alles wat er op Youtube of Facebook voorbij komt.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:37
Ik werk ook ik een tech gigant waar we onbeperkte vakantiedagen hebben, maar om je even uit je droom te helpen - dat is echt niet ideaal. Over het algemeen nemen mensen toch minder vakantie.

Wanneer jouw manager bijvoorbeeld maar 15 dagen per jaar opneemt (en niet aan één stuk, dat doen ze niet in de VS) dan ga jij echt niet 40 dagen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:36
Inderdaad nogal een rant.

De lui die thuis werken hebben een kantoorbaan, dat is makkelijk te verplaatsen.
Dus als je in de bouw vanuit huis wil werken moet je die swtich maken.
Is dat iets wat je ligt? Elke dag naar een scherm kijken en je handen alleen gebruiken om koffie vast te houden en te typen.

Het is echt een andere werkdag, maar als het je leuk lijkt zijn daar de opties...

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
HBO én Technieker? Word docent! Er is een schrijnend tekort aan technische docenten, zeker ook bouwdocenten of installatietechniekdocenten. Mooi werk, geregeld een paar dagen lesvrij, thuiswerken over het algemeen geen probleem (zeker nu niet) en jouw kennis en kunde kun je overbrengen op de jongelui van nu.

En nee, ik bedoel dit niet als grap. Denk er serieus maar eens over na, @melkislekker .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:07
melkislekker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 05:27:
Ik zit met een gemiddelde leeftijd van 50+ in mijn niche die niet gelooft in thuiswerken, vaak ook niet in corona en erg inefficiënt is. Kantoor is dicht en er wordt geëist om te werken in een bouwkeet.
Specifiek het corona deel; als jouw aanwezigheid redelijkerwijs niet noodzakelijk is (een aangezien je toch niet tevreden bent) kan je op dit punt natuurlijk gewoon je kont tegen de krib gooien. Je werkgever is momenteel simpelweg verplicht je thuis te laten werken als dat kan.

Ik zie je eigen leeftijd trouwens niet terug in dit relaas. Ah, wel op je profiel, zelf geen 50 plus dus.

Dan is mijn advies, stop ket zeuren en doe er iets aan :)

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 19-10-2020 07:05 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Smobbo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 06:45:
Inderdaad nogal een rant.

De lui die thuis werken hebben een kantoorbaan, dat is makkelijk te verplaatsen.
Dus als je in de bouw vanuit huis wil werken moet je die swtich maken.
Is dat iets wat je ligt? Elke dag naar een scherm kijken en je handen alleen gebruiken om koffie vast te houden en te typen.

Het is echt een andere werkdag, maar als het je leuk lijkt zijn daar de opties...
Als jij denkt dat iemand die in de bouw werkt en in de keet zit, bouwvakker is die niet thuis kan werken, dan moet ik je uit de droom helpen. Bij kleine aannemers is dat wellicht zo, de grote jongens verplaatsen hun projectteams van keet naar keet. Daar zitten werkvoorbereiders, planners, projectleiders e.d. gewoon de hele dag in de keet en zodra hun werk af is, gaan ze naar de volgende keer op een nieuwe bouw. Maar allemaal mensen die prima 2-3 dagen thuis kunnen werken.
assje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:04:
[...]

Specifiek het corona deel; als jouw aanwezigheid redelijkerwijs niet noodzakelijk is (een aangezien je toch niet tevreden bent) kan je op dit punt natuurlijk gewoon je kont tegen de krib gooien. Je werkgever is momenteel simpelweg verplicht je thuis te laten werken als dat kan.

Ik zie je eigen leeftijd trouwens niet terug in dit relaas. Ah, wel op je profiel, zelf geen 50 plus dus.

Dan is mijn advies, stop ket zeuren en doe er iets aan :)
Het is duidelijk dat jij nog nooit een dag in de bouw gewerkt hebt. "Dat hebben we altijd al zo gedaan", is het levensmotto zo'n beetje. Je bent als David tegen Goliath, dat ga je niet veranderd krijgen. Net zoals parttime werken. Op papier kan het allemaal, de praktijk is veel weerbarstiger. In praktijk kan het eigenlijk niet en als het wel kan, gaat dat ten koste van eventuele leukere projecten en promoties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Pizza_Boom schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:43:
[...]
Als jij denkt dat iemand die in de bouw werkt en in de keet zit, bouwvakker is die niet thuis kan werken, dan moet ik je uit de droom helpen. Bij kleine aannemers is dat wellicht zo, de grote jongens verplaatsen hun projectteams van keet naar keet. Daar zitten werkvoorbereiders, planners, projectleiders e.d. gewoon de hele dag in de keet en zodra hun werk af is, gaan ze naar de volgende keer op een nieuwe bouw. Maar allemaal mensen die prima 2-3 dagen thuis kunnen werken.
Als hij idd een functie op dat niveau heeft dan zou hij nu al thuis kunnen/moeten werken. Dan is het puur een slechte werkgever en heeft het verder niet veel met onvrede over een functie te maken.

Ik snap uiteraard dat werkvoorbereiders tm (max) projectleiders op locatie zitten. Ik werk namelijk zelf bij één van de grote jongens, wel in de gww.
Alleen hebben wij op 2 plekken in het project een keet staan, verder hebben we gewoon wat leegstaande panden gehuurd.
Zelf heb ik nog nooit in een keet gezeten, altijd op een projectlocatie in een kantoor nabij een project. Zoals gezegd, een keet wordt alleen gebruikt op kleine projectjes of plekken waar geen andere te huren panden in de buurt zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

Als ik je goed begrijp klaag je dat een conservatieve sector conservatief is?

Tja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Pizza_Boom schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:43:
Het is duidelijk dat jij nog nooit een dag in de bouw gewerkt hebt. "Dat hebben we altijd al zo gedaan", is het levensmotto zo'n beetje. Je bent als David tegen Goliath, dat ga je niet veranderd krijgen. Net zoals parttime werken. Op papier kan het allemaal, de praktijk is veel weerbarstiger. In praktijk kan het eigenlijk niet en als het wel kan, gaat dat ten koste van eventuele leukere projecten en promoties.
Wat een vreemde reactie, wat weet jij er nou vanaf of ik in de bouw gewerkt heb?

Of je in staat gaat zijn de bedrijfscultuur te veranderen durf ik niet te claimen. Echter staat het je volledig vrij om tegen je werkgever te zeggen: "vanaf a.s. maandag werk ik thuis, je hebt nu nog de tijd eventueel iets te regelen als dat nodig is. Ik sta er voor open mijn eigen bureau/internet ter beschikking te stellen of afspraken te maken over dagen op locatie wanneer dat noodzakelijk is".

Ik wens de werkgever heel veel succes met zijn ontslagprocedure op basis van werkweigering in huidige situatie.

In het ergste geval verziek je de arbeidsverhoudingen en moet je op zoek naar nieuw werk. Gezien bovenstaand verhaal lijkt me dat geen probleem. Sterker nog, mensen die in een positie zijn dit te doen hebben wat mij betreft eigenlijk een bepaalde verantwoordelijkheid dat ook te doen om zo hun werkgever op te voeden.

De enige reden dat werkgevers/sectoren zich zo gedragen is omdat ze er mee weg komen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zorg dat je onmisbaar bent binnen een bedrijf.
Dat maakt je onderhandelingspositie een stuk sterker.

Maar als je het niet eens bent met:
- je loon
- je werkgever
- soort van werk dat je doet
- tijden

Zou ik toch gaan kijken naar iets anders (voordat je ontslag neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:49
assje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Wat een vreemde reactie, wat weet jij er nou vanaf of ik in de bouw gewerkt heb?

Of je in staat gaat zijn de bedrijfscultuur te veranderen durf ik niet te claimen. Echter staat het je volledig vrij om tegen je werkgever te zeggen: "vanaf a.s. maandag werk ik thuis, je hebt nu nog de tijd eventueel iets te regelen als dat nodig is. Ik sta er voor open mijn eigen bureau/internet ter beschikking te stellen of afspraken te maken over dagen op locatie wanneer dat noodzakelijk is".

Ik wens de werkgever heel veel succes met zijn ontslagprocedure op basis van werkweigering in huidige situatie.

In het ergste geval verziek je de arbeidsverhoudingen en moet je op zoek naar nieuw werk. Gezien bovenstaand verhaal lijkt me dat geen probleem. Sterker nog, mensen die in een positie zijn dit te doen hebben wat mij betreft eigenlijk een bepaalde verantwoordelijkheid dat ook te doen om zo hun werkgever op te voeden.

De enige reden dat werkgevers/sectoren zich zo gedragen is omdat ze er mee weg komen.
Je werkgever mag je weigeren om thuis te werken. Oke, met de huidige coronamaatregelen zit het iets anders in elkaar, maar dan nog is het geen goed idee om de arbeidsverhoudingen te verzieken voordat je ander werk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Even om kort te beginnen: ik werk mijn hele leven 40u per week in de techniek (vaak 45-50u) en bouw ziekenhuizen. Ik zit met een gemiddelde leeftijd van 50+ in mijn niche die niet gelooft in thuiswerken, vaak ook niet in corona en erg inefficiënt is. Kantoor is dicht en er wordt geëist om te werken in een bouwkeet.

Ik raak erg chagrijnig als ik dan weer een Tweaker hoor klagen hoe "moeilijk" 32u thuiswerken is en die waarschijnlijk ook nog es meer verdient dan de meesten in de bouw en installatietechniek. Ik voel mij verantwoordelijk voor mijn baan maar meer en meer zeker nu in de corona tijden waar boomers gewoon echt nergens verstand van hebben kan het mij verrotten. Daar zit je dan met je HBO tussen de Sjonnies op de bouw...

Is er niet ander soort werk? Netflix geeft onbeperkte vakantiedagen als voorbeeld; is er niet een bedrijf die zegt van: we stoppen met deze ouderwetse slavenhandel, de 40-urige werkweek is toch iets van 1930 en zelfs nu krijg ik een vies gezicht als ik vraag om 36u of een dag thuiswerk - ja maar dit hebben we altijd al zo gedaan :r

Zijn er geen unieke bedrijven die zeggen: wij werken 6u per dag. Of: doe gewoon je werk waar en wanneer je wilt. Je hebt veel scammers op YouTube die ermee pronken, maar bestaan ze ook in realiteit?

Uiteraard getikt op mijn telefoon 1u voordat ik vieze bouwkeetkoffie mag drinken op een maandagmorgen, een beetje een rant maar goed
Ik werk ook in de bouw (tekenaar) en heb 100% flexibiliteit, werk 100% thuis en begin en stop wanneer ik wil. Als ik vakantie wil geef ik dat een paar weken van tevoren aan en het kan altijd.

Wat voor werk doe jij precies op de bouw en hoe oud ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Ernemmer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:34:
[...]

Ik werk ook in de bouw (tekenaar) en heb 100% flexibiliteit, werk 100% thuis en begin en stop wanneer ik wil. Als ik vakantie wil geef ik dat een paar weken van tevoren aan en het kan altijd.

Wat voor werk doe jij precies op de bouw en hoe oud ben je?
Werkvoorbereider en 31. Werk bij een van de grote aannemers.

Ik zou prima 2-3 dagen thuis kunnen werken alleen vertikken ze het hier want zoom willen ze niet, facetime vanaf locatie is niet wat boomers op school hebben geleerd etc.

Enorm inefficiënt.

[ Voor 18% gewijzigd door melkislekker op 19-10-2020 08:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nou de 50+ waar ik mee werk, werken nu ook thuis en online en we vergaderen via Teams.

Je zou gewoon eens bij wat andere bedrijven rond kunnen kijken. Op dit moment zoekt bijna elk bouwbedrijf wel personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Ernemmer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:45:
Nou de 50+ waar ik mee werk, werken nu ook thuis en online en we vergaderen via Teams.

Je zou gewoon eens bij wat andere bedrijven rond kunnen kijken. Op dit moment zoekt bijna elk bouwbedrijf wel personeel.
Dat zou ik moeten doen en ben ik ook van plan. Helaas uit ervaring weet ik dat het gras niet altijd groener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Bij jou klinkt het gras erg dor en is een overstap altijd een verbetering denk ik. Welke regio zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-09 21:26

Gertjuhjan

Software Engineer

Ja die bedrijven zijn er. Deze bedrijven weet ik zo dat ze voorwaarden hebben die jou aanstaan.

- Team Rockstars IT - Onbeperke vakantiedagen, (wel aan voorwaarden gebonden), thuis werken en hoeveelheid uren ligt aan de klant. Daarnaast is de filosofie, wat het beste is voor de werknemer is het beste voor iedereen. Je moet hier wel software developer voor zijn.
- Achmea (Interpolis, Centraal Beheer, Avero, Zilveren Kruis) - Gaat vanaf 2021 starten met 34 urige werkweek. En heeft al besloten dat post-corona thuis werken de norm blijft. Werken doe je thuis, elkaar ontmoeten doe je dan zo nu en dan op kantoor of andere locatie.

Helaas hebben beide geen raakvlak met jou kennis en ervaring. Ik kan me voorstellen dat de bouw toch een ander type cultuur is, waar er toch anders met het personeel word omgegaan.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Insert12 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:32:
Je werkgever mag je weigeren om thuis te werken. Oke, met de huidige coronamaatregelen zit het iets anders in elkaar, maar dan nog is het geen goed idee om de arbeidsverhoudingen te verzieken voordat je ander werk hebt.
Even uitgaande dat TS een contract met onbepaalde tijd heeft zie ik het probleem niet zo, risico op korte termijn ligt bij de werkgever. Sterker nog, in dit geval vind ik simpelweg zelf ontslag nemen een makkelijke uitweg voor de werkgever. Houd gewoon voet bij stuk en blijf thuis (uiteraard met alle redelijke input om vanuit huis te werken). Nogmaals, prettige wedstrijd voor de werkgever om voor ontslag op werkweigering te gaan.
melkislekker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:36:
[...]

Werkvoorbereider en 31. Werk bij een van de grote aannemers.

Ik zou prima 2-3 dagen thuis kunnen werken alleen vertikken ze het hier want zoom willen ze niet, facetime vanaf locatie is niet wat boomers op school hebben geleerd etc.

Enorm inefficiënt.
Iets zachtere methode is eventueel om een milde verkoudheid te hebben zodat je thuis moet blijven. Ik ben benieuwd of de werkgever je dan liever thuis heeft zitten zonder dat je werk verricht of toch maar werken vanuit huis toestaat.

Nu ik dit lees slaat het eigenlijk nergens op, zonder verkoudheid moet je namelijk ook al thuis blijven tenzij aanwezigheid noodzakelijk is....

[ Voor 56% gewijzigd door assje op 19-10-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Ernemmer schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:47:
Bij jou klinkt het gras erg dor en is een overstap altijd een verbetering denk ik. Welke regio zit je?
Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon zelfstandig worden, heb je daar allemaal geen last van als je niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Smobbo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:56:
[...]

Als hij idd een functie op dat niveau heeft dan zou hij nu al thuis kunnen/moeten werken. Dan is het puur een slechte werkgever en heeft het verder niet veel met onvrede over een functie te maken.

Ik snap uiteraard dat werkvoorbereiders tm (max) projectleiders op locatie zitten. Ik werk namelijk zelf bij één van de grote jongens, wel in de gww.
Alleen hebben wij op 2 plekken in het project een keet staan, verder hebben we gewoon wat leegstaande panden gehuurd.
Zelf heb ik nog nooit in een keet gezeten, altijd op een projectlocatie in een kantoor nabij een project. Zoals gezegd, een keet wordt alleen gebruikt op kleine projectjes of plekken waar geen andere te huren panden in de buurt zijn.
Ik zie niet in wat een werkvoorbereider op locatie moet. Tegen de tijd dat ze echt aan het bouwen zijn, is alles al rond en zal hij naar de volgende locatie verkassen. Wellicht dat ie nog net het leggen van de fundatie en de kelders mee zal maken, vooruit. Meeste werkzaamheden kan een werkvoorbereider prima thuis doen, de vraagbaak voor de jongens buiten is de hulpuitvoerder van dat gedeelte, als die er niet uit komt gaat hij de hoofduitvoerder erbij halen. Dat weet jij, dat weet ik.

Ik ben in de afgelopen jaren bij diverse bouwen op bezoek geweest, maar heb echt nog nooit in een oud kantoorpand gezeten. Als je naar een kantoor mag, is het gewoon een (van de) eigen kantoren van de firma. De keren dat er geen keet is, zijn vaak aan het begin van het project als er nog aan een proefwoning gewerkt wordt. Of als er geen ruimte is voor een keet omdat het een klein renovatieproject is, om maar wat te noemen.
assje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:16:
[...]

Je reactie komt, bij mij in ieder geval, een beetje over als iemand die 10 aanbiedingen per dag krijgt, werkgevers kan kiezen en waar iedereen (in zijn beleving) zo'n beetje voor hem op de kniëen gaat. "Gooi je kont tegen de kribbe en men draait we mee.", terwijl mijn ervaring, zeker in de bouw, juist precies tegenovergesteld is. Recht hebben en recht krijgen zijn 2 heel verschillende dingen, vandaar ook mijn vergelijking met deeltijdwerken. Het mag, wettelijk is het een recht, maar het is een ongeschreven regel dat je het niet. Doe je het toch, dan is eigenlijk je lot al bezegeld.

Zo'n werkgever kan mooi treiteren hoor, zeker in deze branche. Wordt TS op een project gezet, 200 km verderop, om maar even een dwarsstraat te noemen. Zeker in deze tijd zou ik er toch iets voorzichtiger mee zijn en de troeven zelf in de hand proberen te houden, in plaats van hard aansturen op een ontslagprocedure.

Deze branche ga je niet opvoeden, die is al verziekt. Bezuinigingsronde na bezuinigingsronde is al geweest, de harde klappen van de crisis hebben hun sporen achter gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:25
Heb je al eens contact opgenomen met de echt grote clubs, zoals BAM en Dura Vermeer? Die werken al ontzettend lang voorop met alle digitale middelen die mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Gethijsem schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:21:
Heb je al eens contact opgenomen met de echt grote clubs, zoals BAM en Dura Vermeer? Die werken al ontzettend lang voorop met alle digitale middelen die mogelijk zijn.
Zoals nog altijd met Windows 7? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Pizza_Boom schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:13:
[...]
Ik zie niet in wat een werkvoorbereider op locatie moet. Tegen de tijd dat ze echt aan het bouwen zijn, is alles al rond en zal hij naar de volgende locatie verkassen. Wellicht dat ie nog net het leggen van de fundatie en de kelders mee zal maken, vooruit. Meeste werkzaamheden kan een werkvoorbereider prima thuis doen, de vraagbaak voor de jongens buiten is de hulpuitvoerder van dat gedeelte, als die er niet uit komt gaat hij de hoofduitvoerder erbij halen. Dat weet jij, dat weet ik.

Ik ben in de afgelopen jaren bij diverse bouwen op bezoek geweest, maar heb echt nog nooit in een oud kantoorpand gezeten. Als je naar een kantoor mag, is het gewoon een (van de) eigen kantoren van de firma. De keren dat er geen keet is, zijn vaak aan het begin van het project als er nog aan een proefwoning gewerkt wordt. Of als er geen ruimte is voor een keet omdat het een klein renovatieproject is, om maar wat te noemen.

[...]
Je reactie komt, bij mij in ieder geval, een beetje over als iemand die 10 aanbiedingen per dag krijgt, werkgevers kan kiezen en waar iedereen (in zijn beleving) zo'n beetje voor hem op de kniëen gaat. "Gooi je kont tegen de kribbe en men draait we mee.", terwijl mijn ervaring, zeker in de bouw, juist precies tegenovergesteld is. Recht hebben en recht krijgen zijn 2 heel verschillende dingen, vandaar ook mijn vergelijking met deeltijdwerken. Het mag, wettelijk is het een recht, maar het is een ongeschreven regel dat je het niet. Doe je het toch, dan is eigenlijk je lot al bezegeld.

Zo'n werkgever kan mooi treiteren hoor, zeker in deze branche. Wordt TS op een project gezet, 200 km verderop, om maar even een dwarsstraat te noemen. Zeker in deze tijd zou ik er toch iets voorzichtiger mee zijn en de troeven zelf in de hand proberen te houden, in plaats van hard aansturen op een ontslagprocedure.

Deze branche ga je niet opvoeden, die is al verziekt. Bezuinigingsronde na bezuinigingsronde is al geweest, de harde klappen van de crisis hebben hun sporen achter gelaten.
Ik denk dat er dan misschien een heel groot verschil tussen bouw (utiliteit en woningen e.d.) en gww, want ik herken het treiteren van een WG totaal niet.

Overigens werkt bij ons iedereen vanuit huis (behalve als ze niet willen en dan mogen ze naar kantoor met een maximum per verdieping), ook de 50+ers...

@melkislekker wellicht de moeite waard om eens rond te gaan kijken? Als 31-jarige werkvoorbereider zit je volgens mij nog niet zo vast in 1 deel van de bouw dat je niet meer kan overstappen.
Alle grote jongens waar ik wel eens in combinatie mee gewerkt heb zijn toch wel ver in het digitale gebeuren (en dus nu thuis werken), sowieso geldt dat voor BAM, Volker, Strukton, Dura Vermeer, Besix, Heijmans, etc...

Edit:
Pizza_Boom schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:26:
[...]
Zoals nog altijd met Windows 7? _O-
Huh? Welk bedrijfsonderdeel van BAM of Dura heb jij recent ervaring mee gehad?

[ Voor 4% gewijzigd door Smobbo op 19-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
erg inefficiënt is.
[..]
Ik raak erg chagrijnig als ik dan weer een Tweaker hoor klagen hoe "moeilijk" 32u thuiswerken is
[..]
waarschijnlijk ook nog es meer verdient dan de meesten in de bouw en installatietechniek.
[..]
waar boomers gewoon echt nergens verstand van hebben kan het mij verrotten.
[..]
Daar zit je dan met je HBO tussen de Sjonnies op de bouw...
[..]
Netflix geeft onbeperkte vakantiedagen als voorbeeld;
[..]
is er niet een bedrijf die zegt van: we stoppen met deze ouderwetse slavenhandel, de 40-urige werkweek is toch iets van 1930 en zelfs nu krijg ik een vies gezicht als ik vraag om 36u of een dag thuiswerk - ja maar dit hebben we altijd al zo gedaan :r
[..]
[..]
1u voordat ik vieze bouwkeetkoffie mag drinken op een maandagmorgen, een beetje een rant maar goed
Als ik dit zo lees is dit niet alleen een probleem van je werk/werkgever maar ook echt iets waar je zelf iets mee moet. Van 6 uur per dag werken, meer verdienen, thuiswerken, onbeperkt vakantie, betere koffie etc is het maar de vraag of je echt gelukkiger wordt. Er zijn maar weinig zaken zo vermoeiend als de hele dag Teams/Zooms/Webex meetings te doen en efficiënt is ook zeker geen gegeven.

Overigens heb je natuurlijk altijd de optie om voor jezelf te gaan beginnen, dan kan je al je arbeidsvoorwaarden zelf regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door PolarBear op 19-10-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Smobbo schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:27:
Ik denk dat er dan misschien een heel groot verschil tussen bouw (utiliteit en woningen e.d.) en gww, want ik herken het treiteren van een WG totaal niet.

Overigens werkt bij ons iedereen vanuit huis (behalve als ze niet willen en dan mogen ze naar kantoor met een maximum per verdieping), ook de 50+ers...
Voor zover ik de beide door jou hieronder genoemde partijen ken, werken die niet zo. Die zijn in dit soort dingen dan weer wel flexibel.

Mijn buurman werkt toevallig ook bij zo'n treiterbedrijf: "Je mag best minder gaan werken, maar je begrijpt natuurlijk wel dat we je dan niet meer naar de mooie langlopende projecten sturen hè."
Huh? Welk bedrijfsonderdeel van BAM of Dura heb jij recent ervaring mee gehad?
Van een van de beide weet ik redelijk zeker dat de support met 1 of 2 jaar verlengd is omdat nog ongeveer de helft van het systeem daarop draaide. Nou heb ik natuurlijk alleen contact met de afdelingen over utiliteitsbouw e.d., dus wellicht dat dit per bedrijfsonderdeel verschilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 26-09 11:41
[...]

[...]

Ikzelf werk nu bijna 8 jaar bij dezelfde (middel) grote aannemer, die met dat mooie kantoor aan de A28 thv Nijkerk (zoek zelf maar effe op welk kantoor dat is ;) toen ik acht jaar geleden binnen kwam (toen 25 jaar oud) was het verhaal: thuiswerken ja joh dat doen we hier op zaterdag. Dat typeert wel een beetje hoe de toko toen in elkaar zat. Inmiddels zijn we acht jaar verder en in de praktijk werkt het toch wel heel anders: corona: is goed geregeld, ik mag ongeveer de helft van de tijd naar kantoor (gekoppeld aan een collega die ik niet mag zien, ivm beperken risico's) maar mag ook minder aanwezig zijn, als ik mijn werk maar doe. Inmiddels ben ik bijna 33, heb 2 kotertjes en ja daar heb ik op vrijdag gewoon vrij voor (alhoewel dat soms harder werken is dan op donderdag 8)7 ). Ook voor de corona werkte ik regelmatig thuis, als dat zo uitkwam, zeker als ik op project verder weg zit. Dit is gemeengoed binnen de toko. Ja bij tijden is het hard werken, en nee bij ons zul je geen ipads, dikke auto's (ikzelf rijd als projectleider een Megane en vind dat prima) of fancy iphones aantreffen. Wel vrachten met vakantiedagen (fulltime bij 40 uur 35 dagen) en ik krijg die altijd al met geen mogelijkheid op. Mijn 'strategie' bij dit soort vraagstukken is altijd: als ik ga switchen (intern al meermaals gedaan), dan moet ik mij verbeteren, en bij verbeteren horen ook zaken die wat verslechteren, dus ja ik heb ook op een project gezeten waarbij ik 110km heen en 110km terug moest rijden per dag (wel filevrij), terwijl ik eerst in 20 minutjes op kantoor zat. Dat vond ik toen prima, nu zit ik weer op 20 minuutjes (en nu zelfs thuis) en vind dat juist weer fijn. Maar blijf er over communiceren en ga soms op je strepen staan (gewoon duidelijke afspraken maken) en dan is er een hoop mogelijk.

Oh ja @ topicstarter: wij hebben een chronisch gebrek aan werkvoorbereiders, dus als je wilt ben je welkom :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Eigen koffie meenemen kan altijd, heb ik zelf ook een tijd gedaan bij een vorige werkgever. Eerst kreeg ik wat vreemde blikken dus daar moet je tegen kunnen, maar daarna gingen meer collega's het doen. :)

Verder klinkt het alsof je gewoon eens een rondje vacatures moet gaan klikken en wat gesprekken moet gaan voeren. Volgens mij zijn er best wel opties voor iemand met jouw profiel.

Als je ervaring hebt met het bouwen van ziekenhuizen zou je misschien ook gewoon bij de TD van een (groot) ziekenhuis of UMC terecht kunnen. Misschien niet het hoogste salaris, maar wel bijzonder flexibel qua werktijden / uren in mijn ervaring.

Ps. Minder gaan werken is een van mn beste besluiten ooit geweest. Ik ben eerst van 40 naar 36 gegaan en daarna naar 32. Als je financieel de ruimte hebt zou ik het zeker doen. Als je je zorgen moet maken over of je dan nog wel carrière perspectief hebt of leuke klussen krijgt moet je sowieso nog eens goed naar de relatie met je werkgever kijken denk ik. Maar wat ik om me heen zie zit dat soort "angst" vooral in de hoofden van mensen zelf en kan er vaak meer dan je denkt. (Disclaimer, dit gaat vooral over mensen die in IT werken.)

[ Voor 53% gewijzigd door Charly op 19-10-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Sja, de bouw. Ooit in een verleden heb ik in de metaal/electro branche gewerkt, niet helemaal de bouw waar jij in werkt. Het bedrijf deed veel met metaalbewerking en electro installaties aanleggen. Ook daar was een enorme "zo doen we het altijd al" mentaliteit, zeker bij de productie afdelingen. Altijd de schuld bij een ander zoeken. Als de maten niet kloppen komt dat door de teken afdeling, werkt het niet dan is dat de schuld van R&D. En als er geen kant-en-klare beschrijving is van hoe iets moet, krijg je een partij geklaag van hier tot tokio. Ik kan er een lang verhaal van maken, maar die mentaliteit ga je niet veranderen daar. En als je nu 31 bent, moet je nog een kleine 40 jaar tot je pensioen, en schat ik zo in dat je dit werk niet gaat uithouden tot die tijd.

Maar dan komt de vraag wat je wel zou willen en kunnen. Want de andere kant van "zo doen we het altijd al" is de kant waarin innovaties snel gaan. Om een voorbeeld te geven, soms kom ik bij klanten om iets op te bouwen waarbij het product dat ik gebruik nog zo nieuw is, dat de documentatie van de API maar half compleet is, en niet beschreven is hoe je bepaalde zaken uit moet voeren. Oh ja, en je hebt een deadline wanneer het moet werken. Ben je dan in staat om het product op te bouwen terwijl allerlei informatie en kennis ontbreekt, en met de stress van een naderende deadline? En vind je dat ook leuk?

Als laatste, als de IT je trekt, kijk eens naar een omscholingstraject. Als je al HBO hebt zijn er verkorte opleidingen, zo weet ik dat de HU een traject heeft van twee jaar waarin je wordt opgeleid tot business analist. Maar ook daarna moet je blijven leren in de IT. Ik werk er nu ongeveer 13 jaar in, en heb in al die jaren tig trainingen gevolgd voor iets van 30 examens en certificeringen. Oh ja, en dat leren mag je in je eigen tijd doen. Leuk als je 32 uur werkt, kan je alsnog op je vrije dagen gaan zitten leren. Als je dat leuk vind is er niks aan de hand, maar realiseer je wel dat er in de IT een andere mentaliteit heerst.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Je reactie komt, bij mij in ieder geval, een beetje over als iemand die 10 aanbiedingen per dag krijgt, werkgevers kan kiezen en waar iedereen (in zijn beleving) zo'n beetje voor hem op de kniëen gaat.
Mee eens. Daarnaast staat in werkelijk alle columns van arbeidsrechtjuristen die ik langs zie komen dat je toch echt als werknemer niet zelf kunt bepalen of je wel of niet naar kantoor komt als je werkgever dat perse wel wil. Daar kan ik zelf niet over oordelen, maar ik weet wel dat ik geen enkel voorbeeld van een deskundige gezien heb die iets anders beweert. Ik zou als ik TS was hier toch een beetje voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Werkgevers genoeg om uit te kiezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:48
PolarBear schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:30:
[...]
Er zijn maar weinig zaken zo vermoeiend als de hele dag Teams/Zooms/Webex meetings te doen en efficiënt is ook zeker geen gegeven.
Nou geloof ik gelijk dat @melkislekker inderdaad werkzaam is in een organisatie die erg stug is en waar efficiëntie ver te zoeken is. Maar hier heb je ook absoluut gelijk in. Een dag zoom meetings vind ik veel vermoeiender dan een dag overleg op locatie. Ook het samenwerken met collega's is van afstand verre van efficiënt. Ik zou me daar als TS dus niet blind op staren als zijnde de heilige graal, maar op zoek gaan naar een organisatie waar ze zich flexibel opstellen en waar het mogelijk is om zowel op locatie als thuis te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:41

LankHoar

Langharig tuig

Die eerste zou ik niet aanraden. Familie heeft daar jaren lang een kantoorbaan gehad, en is erg blij daar weg te zijn. Zou hun niet innovatief noemen ofzo.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
sypie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 06:57:
HBO én Technieker? Word docent! Er is een schrijnend tekort aan technische docenten, zeker ook bouwdocenten of installatietechniekdocenten. Mooi werk, geregeld een paar dagen lesvrij, thuiswerken over het algemeen geen probleem (zeker nu niet) en jouw kennis en kunde kun je overbrengen op de jongelui van nu.

En nee, ik bedoel dit niet als grap. Denk er serieus maar eens over na, @melkislekker .
Heb jij hier ervaring in @sypie? Zelf ben ik ook op zoek naar 'iets anders', en overweeg een omscholing, en wellicht is techniekdocent een niet eens zo'n gek idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik ben na mijn MBO4 als elektromonteur in diverse functies werkzaam geweest (ook onder MBO4 niveau maar zeker wel leuk werk). Na 9 jaar werken de lerarenopleiding gedaan en nu werkzaam in het onderwijs. Heerlijk gewoon, lekker werken met studenten die een bepaald vakgebied in willen. Dat zijn over het algemeen studenten met motivatie, anders dan leerlingen op het VO waar men vaak nog niet weet welke kant ze op willen en daardoor motivatie missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
sypie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:34:
Ik ben na mijn MBO4 als elektromonteur in diverse functies werkzaam geweest (ook onder MBO4 niveau maar zeker wel leuk werk). Na 9 jaar werken de lerarenopleiding gedaan en nu werkzaam in het onderwijs. Heerlijk gewoon, lekker werken met studenten die een bepaald vakgebied in willen. Dat zijn over het algemeen studenten met motivatie, anders dan leerlingen op het VO waar men vaak nog niet weet welke kant ze op willen en daardoor motivatie missen.
Ik heb zelf nog geen ervaring met voor de klas staan, maar wel met het volgen van onderwijs uiteraard, zowel mts (toevallig ook elektrotechniek), als hbo. Een mbo-klas in de hand houden lijkt me best pittig; er zaten best wat ongemotiveerde scholieren destijds op mijn opleiding (jaren 90, Randstad).
Ik ga het eens uitzoeken wat betreft opleidingen en omscholing, dank je :).

(Edit n.a.v. baanswitch)

[ Voor 9% gewijzigd door Gethijsem op 16-12-2020 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melkislekker
Wellicht dat dit per bedrijfsonderdeel verschilt want ik werk bij één van bovengenoemde ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Daar waar ik van m'n levensdagen geen les wil geven. Vreselijke mentaliteit onder jongelui maar ook onder veel andere leeftijdsgroepen. Als Fries is dat niet handig om te doen, met enige zelfkennis van mijn kant is dat gewoon zelfmoord. Daar zit ik nog niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 20:53
[...]

. Van 6 uur per dag werken, meer verdienen, thuiswerken, onbeperkt vakantie, betere koffie
werk al 25 voor me eigen die luxe heb ik nog geeneens ( op de koffie na dan) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Als ik dit zo lees is dit niet alleen een probleem van je werk/werkgever maar ook echt iets waar je zelf iets mee moet. Van 6 uur per dag werken, meer verdienen, thuiswerken, onbeperkt vakantie, betere koffie etc is het maar de vraag of je echt gelukkiger wordt. Er zijn maar weinig zaken zo vermoeiend als de hele dag Teams/Zooms/Webex meetings te doen en efficiënt is ook zeker geen gegeven.

Overigens heb je natuurlijk altijd de optie om voor jezelf te gaan beginnen, dan kan je al je arbeidsvoorwaarden zelf regelen.
Ik ben het met je eens dat de hele dag zoomen slopend is. Heb wel eens van die dagen maar gelukkig niet altijd. Maar die dingen als 6 uur per dag werken, meer verdienen. Daar stip je wel precies aan wat voor mij het werkplezier geeft hoor. Op plek 1 is uiteraard het werk dat je doet, maar minder uren werken, minder reistijd, leuke collega's, goed loon (en lekkere koffie) maken voor mij echt wel een gigantische impact op het levensgeluk.

Als je mij nu vraagt wat er beter kan aan het werk dan is eigenlijk het enige dat ik liever 32 uur of 36 uur zou werken ipv 40. Met mijn loon ben ik tevreden, de collega's zijn leuk, het werk geeft voldoening.

[ Voor 8% gewijzigd door Michael_OsGroot op 19-10-2020 14:32 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik denk echt dat ligt aan het bedrijfsonderdeel waar je werkt. Ik ben zelf ook werkzaam in de (infra) bouw en hier is de policy: werk thuis, tenzij... Natuurlijk worden op de projecten andere keuzes gemaakt, maar ook op het project waar ik zit geldt dezelfde regel.
Als MT-lid ben ik wel aanwezig in de bouwkeet, ondanks dat het eigenlijk niet per definitie nodig is. Ik kan namelijk prima een deel van de week vanuit huis werken. Echter, thuis heb ik wel drie kinderen om mij heen hangen en bij een call zit ik er niet op te wachten, om continu "gestoord" te worden door ze. Dus ik kies er bewust voor om naar de bouwkeet te gaan. Uiteraard speelt mee, dat ik in een ruime kamer (+/- 30m²) zit, met maar één andere collega en ventileren goed mogelijk is. Afstand houden en frisse lucht is dus heel goed mogelijk.

Maar mijn team laat ik zelf de keuze. Uitgangspunt is: werk thuis, tenzij...
Alleen mijn K&V'er loopt hier 2-3 dagen in de week rond, maar schrijft zijn rapportages vanuit huis. De rest van het team werkt zo veel mogelijk op afstand en heb ik wekelijks even een call mee staan om de social talk, project updates, etc. door te spreken. Zij weten zelf goed wat ze moeten doen en ik geef ze graag de vrijheid om zelf de juiste invulling te geven. Ik begrijp heel goed dat de kinderen soms ook thuis zijn en ze dus niet aan het werk zijn. Ja, sommige zijn minder efficiënt vanuit huis, maar dat is waar wij met z'n allen momenteel mee te maken hebben. Gelukkig kunnen we binnen het team alles goed opvangen en ontstaan er geen grote gaten of achterstanden.

Mijn advies: ga in gesprek met je leidinggevende. Kom je er met hem/haar niet uit, stap dan naar zijn/haar leidinggevende. Soms zit de starre houding gewoon in de persoon boven je, terwijl de persoon daarboven heel anders in de wedstrijd zit.

Van con-cullega's heb ik ook tijdens de eerste golf, te horen gekregen dat zij berichten kregen dat ze "gewoon" naar kantoor moest komen, ondanks het advies van de RIVM. Aangezien een deel van de con-cullega's ook hier werkzaam zijn (combinatie project), zijn wij vanuit het project ook even in actie gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33

Ik werk zelf ook in de techniek (CNC freesbank operator/programmeur) en het klinkt herkenbaar. Bij de huidige werkgever rommelt het nu al ruim een half jaar op de werkvloer, iets met personen aannemen die met ruzie weggegaan zijn, en totaal niet in de groep passen, maar toch aannemen.

Zelf sta ik er nu in van: de boel fikt, maar ik ga niet met emmers water sjouwen. Ik heb zelfs de eigenaar van het bedrijf gemailt wat er speelt, maar er wordt gewoon niks mee gedaan door de plant manager. Mijn keuze is gemaakt om ergens anders mijn heil te gaan zoeken en hopelijk binnenkort. Dat gezegd hebbende: In de metaal/techniek is een schreeuwend tekort aan personeel, al willen werkgevers dat toch anders doen laten blijken. Leeftijd is in deze sector ook minder een issue, ik ben zelf nu 44 en ik heb echt niet de angst dat ik niet aangenomen ga worden vanwege mijn leeftijd.

Kijk rustig om je heen om wat anders wat bij je past, maar maak geen overhaaste beslissingen. Niemand wil bij een k*tbaas gaan werken omdat het niet lekker loopt bij je huidige baas, en deze zocht mensen... (met een hele goede reden) En ja, helaas ook ervaring mee... Leek op het eerste gezicht een prachtige werkgever, maar het was een knutselschuur waar je het moest doen met gereedschap wat ik thuis zelfs beter voor elkaar heb. :/

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 17:24
Wat is eigenlijk het grote probleem waar je tegenop loopt?

Zijn dat de +40 uurs werkweken?
Het werkzaam zijn in een conservatieve tak van sport?
De jaloezie op mensen die minder uren maken / meer verdienen?
Mensen die betere koffie drinken om 6:30?

Ik krijg een beetje het idee dat je zelf de uitdaging niet (meer) hebt in je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Ik werkte 8 jaar geleden als uitvoerder bij Heijmans al twee dagen per week thuis en dat is bij uitstek de functie waarvan de sector vindt dat het niet kan. Nu als freelance projectleider 3 a 4 dagen.

Als jij gewoon een goede werkethiek hebt, zelfstandig bent en kwaliteit levert moet het zeker als werkvoorbereider makkelijk kunnen.

Een eigen ruimte in een projectkeet is toch prima zat, beter dan op een kantoor met allemaal afleidende collega’s het gezeik van andere projecten aanhoren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dan voel ik me wel extreem schuldig om meer dan 100k per jaar te verdienen, lekker thuis, vanaf de luie bank met gemiddeld 4 werkuurtjes per dag en leuk werk plus enorm intelligente collega's :o

Ik zou een switch overwegen naar de ICT. Als software engineer is het leven echt zó relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij 31 bent sta je aan het begin van je carriere. Als jouw werkgever en jij nu niet meer bij elkaar blijken te passen dan is de conclusie verder zoeken. Jij kunt je namelijk vrij snel aanpassen aan een nieuwe situatie; een bedrijf dat zich aan jou aanpast moet ik nog tegenkomen :)

En als jij ziekenhuizen kunt bouwen qua werkvoorbereiding kun je behoorlijk wat aan. Een ziekenhuis is wellicht een niche, maar in feite is het gewoon een groot pand met wat speciale installaties er in. Grote panden bouwen er zat :)

Onder de streep wil je gewoon leuk werk hebben tegen een leuk salaris. Je huidige werkgever gaat dat niet bieden.

Ik zat zelf aan Tauw te denken trouwens, doet ook behoorlijk wat van die dingen. En dan heb je Heijmans nog dat ik weet. Verder niet zo thuis in die wereld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-09 10:58
Zolang mensen blijven bij werkgevers die onacceptabele arbeidsvoorwaarden hanteren, wordt het aanbod aan potentiele werknemers die die voorwaarden accepteren in stand gehouden.

Bij het zoeken naar een nieuwe werkgever kan je op voorhand aangeven wat je belangrijk vindt, bijvoorbeeld een 4 daagse werkweek. Als de werkgever niet aan die voorwaarde kan / wil voldoen, heeft het geen zin om daar op gesprek te gaan. En ja, bij 95% van de werkgevers zal je dan niet op gesprek gaan, maar evengoed hun verlies, en ze hebben een keer extra een signaal gekregen over de ouderwetse voorwaarden die ze hanteren. Hoe vaker werkgevers gesprekken met interessante kandidaten moeten afslaan om zulke futiele voorwaarden, hoe eerder ze zullen bewegen naar modernere voorwaarden. Maar dan moet dat signaal ze wel vaak genoeg bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Blue-eagle schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:08:
Dan voel ik me wel extreem schuldig om meer dan 100k per jaar te verdienen, lekker thuis, vanaf de luie bank met gemiddeld 4 werkuurtjes per dag en leuk werk plus enorm intelligente collega's :o

Ik zou een switch overwegen naar de ICT. Als software engineer is het leven echt zó relaxed.
Genoeg developers met ervaring zitten ook maar net boven modaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Widow schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:55:
Sja, de bouw. Ooit in een verleden heb ik in de metaal/electro branche gewerkt, niet helemaal de bouw waar jij in werkt. Het bedrijf deed veel met metaalbewerking en electro installaties aanleggen. Ook daar was een enorme "zo doen we het altijd al" mentaliteit, zeker bij de productie afdelingen. Altijd de schuld bij een ander zoeken. Als de maten niet kloppen komt dat door de teken afdeling, werkt het niet dan is dat de schuld van R&D. En als er geen kant-en-klare beschrijving is van hoe iets moet, krijg je een partij geklaag van hier tot tokio. Ik kan er een lang verhaal van maken, maar die mentaliteit ga je niet veranderen daar. En als je nu 31 bent, moet je nog een kleine 40 jaar tot je pensioen, en schat ik zo in dat je dit werk niet gaat uithouden tot die tijd.

Maar dan komt de vraag wat je wel zou willen en kunnen. Want de andere kant van "zo doen we het altijd al" is de kant waarin innovaties snel gaan. Om een voorbeeld te geven, soms kom ik bij klanten om iets op te bouwen waarbij het product dat ik gebruik nog zo nieuw is, dat de documentatie van de API maar half compleet is, en niet beschreven is hoe je bepaalde zaken uit moet voeren. Oh ja, en je hebt een deadline wanneer het moet werken. Ben je dan in staat om het product op te bouwen terwijl allerlei informatie en kennis ontbreekt, en met de stress van een naderende deadline? En vind je dat ook leuk?

Als laatste, als de IT je trekt, kijk eens naar een omscholingstraject. Als je al HBO hebt zijn er verkorte opleidingen, zo weet ik dat de HU een traject heeft van twee jaar waarin je wordt opgeleid tot business analist. Maar ook daarna moet je blijven leren in de IT. Ik werk er nu ongeveer 13 jaar in, en heb in al die jaren tig trainingen gevolgd voor iets van 30 examens en certificeringen. Oh ja, en dat leren mag je in je eigen tijd doen. Leuk als je 32 uur werkt, kan je alsnog op je vrije dagen gaan zitten leren. Als je dat leuk vind is er niks aan de hand, maar realiseer je wel dat er in de IT een andere mentaliteit heerst.
Ik weet wel dat ik nu op 3500 zit en als ik naar de IT overstap ik een STUK meer achteruit ga (denk 2500 ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Blue-eagle schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:08:

Ik denk er aan alleen wil ik niet weer vanaf de laagste ladder beginnen met mijn uitgavenpatroon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 10:54
melkislekker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:35:
[...]

Ik weet wel dat ik nu op 3500 zit en als ik naar de IT overstap ik een STUK meer achteruit ga (denk 2500 ofzo?)
Die kant zal je wel op gaan, en het zal wel een paar jaar duren voordat je weer op dat niveau zal zitten. Maar soms is een stap terug doen wel de manier om verder te kunnen gaan. Maar ook in de IT zal je niet alles krijgen wat je wilt. Ook daar zal je regelmatig op kantoor verwacht worden, zal je niet onbeperkt vakantiedagen krijgen of een salaris van 100K+, pas als je echt goed bent komt dat misschien in beeld. Wil je niet nu op 2500 in de IT beginnen, dan zal je een werkgever echt moeten overtuigen dat je iets brengt dat jou meer waard maakt dan een een starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
melkislekker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

Ik denk er aan alleen wil ik niet weer vanaf de laagste ladder beginnen met mijn uitgavenpatroon...
Dat heet investeren. Je zit nu in een sector waar je gek van wordt en weinig tot geen voldoening uit haalt, en zeker niet de beloning die d'r eigenlijk bij hoort. Zometeen belanden we weer in een crisis en zal je zien dat de bouw als een kaartenhuis inelkaar stort omdat niemand daar geld voor overheeft.

ICT blijft eigenlijk altijd relevant. Ga de komende 6 maanden gewoon zelfstudie doen, dan werken en door hard werken snel doorgroeien naar een functie waar jij je kwaliteiten kan laten zien. Dan ben je over een paar jaar iemand die op hetzelfde niveau zit als waar je nu zit, en van daaruit wordt het alleen maar mooier.

Op je huidige pad zit je over 10 jaar nog nergens.
In de ICT zit je over 10 jaar opeens op 6000 bruto, als 't niet veel meer is.
melkislekker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:41:
[...]

[..] met mijn uitgavenpatroon...
Tja. Dat heb je zelf in de hand. Ga kleiner wonen, simpele auto kopen, en 2 jaar op bonen leven. Even geen vakanties en dure telefoons. Hard studeren en aan jezelf werken.

Dan kijk je over 10 jaar met trots terug op je investering en vraag jij je net als mij ook af: "Hoe de fuck krijg ik dit voorelkaar :D "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
rbaidjoe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:26:
Zolang mensen blijven bij werkgevers die onacceptabele arbeidsvoorwaarden hanteren, wordt het aanbod aan potentiele werknemers die die voorwaarden accepteren in stand gehouden.
Maar dat is ook een kwestie van vraag en aanbod. Zolang er meer werknemers zijn dan werkplekken kunnen werkgevers de meest eisende gewoon niet aannemen. Je hebt een serieus tekort aan arbeid nodig om ervoor te zorgen dan werkgevers betere voorwaarden gaan bieden (zoals je ziet bij developers). Of grote collectieve stakingen, maar de tijd waarin die gebeurde is wel een beetje voorbij. Als individueel begin je weinig tegen de status-quo, men neemt wel iemand aan die niet zo veel noten op z'n zang heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door RagingPenguin op 20-10-2020 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Blue-eagle schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 23:56:
[...]

Dat heet investeren. Je zit nu in een sector waar je gek van wordt en weinig tot geen voldoening uit haalt, en zeker niet de beloning die d'r eigenlijk bij hoort. Zometeen belanden we weer in een crisis en zal je zien dat de bouw als een kaartenhuis inelkaar stort omdat niemand daar geld voor overheeft.

ICT blijft eigenlijk altijd relevant. Ga de komende 6 maanden gewoon zelfstudie doen, dan werken en door hard werken snel doorgroeien naar een functie waar jij je kwaliteiten kan laten zien. Dan ben je over een paar jaar iemand die op hetzelfde niveau zit als waar je nu zit, en van daaruit wordt het alleen maar mooier.

Op je huidige pad zit je over 10 jaar nog nergens.
In de ICT zit je over 10 jaar opeens op 6000 bruto, als 't niet veel meer is.

[...]

Tja. Dat heb je zelf in de hand. Ga kleiner wonen, simpele auto kopen, en 2 jaar op bonen leven. Even geen vakanties en dure telefoons. Hard studeren en aan jezelf werken.

Dan kijk je over 10 jaar met trots terug op je investering en vraag jij je net als mij ook af: "Hoe de fuck krijg ik dit voorelkaar :D "
Je hebt best een vreemd beeld van ‘de bouw’ en tegelijkertijd ben je zelf een extreme niche in de IT.
Als je nu 100k voor 20 uur in de week verdient ben je vrees ik toch net iets meer uitzondering dan regel...

@melkislekker het is logisch dat op tweakers de stap naar IT vooral besproken wordt, maar er is nog meer te doen in de wereld ;) . Wellicht goed om een capaciteiten en interesse onderzoek te gaan doen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Het is een beetje een raar idee dat iedereen developer zou moeten of zelfs kunnen worden. Wat nu als laten we zeggen dansleraar een beroep met enorm veel perspectief zou zijn? Zie je developers al massaal omscholen naar dansleraar? Inclusief "peptalks" zoals "je bent gek als je het niet doet".. waarbij gemakshalve genegeerd wordt dat je toch wel wat aanleg in de heupjes moet hebben.

Je zou er vast een leuke comedy over kunnen maken. Dat dan wel weer.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 20-10-2020 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Ik zou inderdaad eerst maar eens wat gesprekken gaan voeren voor bedrijven / functies waar je met je huidige kennis en ervaring aan de slag kan voor je de hele sector afschrijft obv je ervaringen bij deze ene werkgever.

Er worden volgens mij al aardig wat opties genoemd waar je je licht eens op kunt steken / je in zou kunnen verdiepen. Mocht dat je niet brengen wat je zoekt kun je altijd verder kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:58

Maak wellicht de switch naar infra vanuit de netbeheerders?
Semi overheid, dus 40 uur is gewoon genoeg (en minder mag ook). Prima arbeidsvoorwaarden. Doorgroeimogelijkheden als je presteert.
Best wel wat te doen gezien met name de groei van het elekteiciteitsnet.
Mogen nu enkel naar kantoor bij noodzaak.
32 urige ww is geen enkel probleem.
Ligt aan je functie hoe vrij je kan kiezen wanneer je werkt, maar de een begint om 6.30, de ander om 9.00.
Ikzelf stop mijn werkdag wel eens na 2 uur werken en zie begin de week er na wel of ik die uren inhaal of vrij boek. Als ik maar telefonisch bereikbaar ben intussen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 15:47

T-8one

take it easy, take a sisi

Yucon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:49:
Het is een beetje een raar idee dat iedereen developer zou moeten of zelfs kunnen worden.
Dit indd, ik heb het 10+ jaar gedaan, ik vond het de eerste paar jaar geweldig, maar was op een gegeven moment zo moe van het elk jaar aanleren van nieuwe technieken en talen het lukte mij gewoon niet meer. Blijkbaar ben ik daar niet de persoon voor.
Ik zie heel veel developers om me heen die gewoon veel makkelijker een nieuwe programmertaal aanleren, alle nieuwe tools en technieken veel sneller opppakken etc. etc.
Sommigen boeit de programmeertaal niet eens, het is volgens hen toch allemaal ongeveer hetzelfde, ze laten de keuze voor een taal afhangen van het doel.

Ofwel, developer zijn is echt wel een bepaalde mindset en zeker niet iedereen voor iedereen weggelegd.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Laatst online: 23-09 10:58
RagingPenguin schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:24:
[...]

Maar dat is ook een kwestie van vraag en aanbod. Zolang er meer werknemers zijn dan werkplekken kunnen werkgevers de meest eisende gewoon niet aannemen. Je hebt een serieus tekort aan arbeid nodig om ervoor te zorgen dan werkgevers betere voorwaarden gaan bieden (zoals je ziet bij developers). Of grote collectieve stakingen, maar de tijd waarin die gebeurde is wel een beetje voorbij. Als individueel begin je weinig tegen de status-quo, men neemt wel iemand aan die niet zo veel noten op z'n zang heeft.
Eens, maar in de regel heb je weinig te verliezen om eens met wat bedrijven en/of recruiters een bakkie te doen en te peilen waar je wensen wel ingewilligd kunnen worden. Als je niet 100% tevreden bent op je huidige plek, zou je bijvoorbeeld ernaar kunnen streven om 1 x per maand ergens op gesprek te gaan. En ja, in 95% van de gesprekken die je gaat voeren zal er geen match zijn, ofwel omdat jij niet interessant bent, ofwel omdat het bedrijf niet interessant is, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je uiteindelijk ergens terecht kan waar de match beter is dan op je huidige plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Als TS het al vervelend vindt om met de “Sjonnies” op de bouw te werken (die afhankelijk zijn van jouw vermogen om iets duidelijks, foolproof maakbaars en ook kloppend aan te leveren) dan ben ik benieuwd naar de ervaring met “gebruikers”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

De Rikster schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:25:
Als TS het al vervelend vindt om met de “Sjonnies” op de bouw te werken (die afhankelijk zijn van jouw vermogen om iets duidelijks, foolproof maakbaars en ook kloppend aan te leveren) dan ben ik benieuwd naar de ervaring met “gebruikers”.
Of met Product Owners die geen benul hebben wat ze precies willen, of projectmanagers die zich enkel het naampje scrummaster hebben toegeëigend en vervolgens gaan proberen een scrumteam als een project te managen, of ...

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
melkislekker schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 22:35:
[...]
Nou dat hangt er van af hoe je jezelf verkoopt. Stel dat je zo'n omscholingstraject doet en over 2 jaar aanklopt bij potentiele werkgevers met "ik heb 15 jaar in de bouw gewerkt, ik was verantwoordelijk voor het op te leveren eindresultaat en stuurde medewerkers & leveranciers aan in diverse projecten. In de bouw vertaalde ik de visie en plannen van de opdrachtgever naar concreet uit te voeren taken en werkte ik met product X en Y. Ik wil meer doen met de toepassing van ICT in productie, en heb mij daarom omgeschoold tot business analist en wil nu de volgende stap gaan zetten". Dan hoor ik 15 jaar ervaring, verantwoordelijkheid voor eindresultaat, aansturen medewerkers, schakelen tussen verschillende niveau's van de organisatie, vertaling van een wens naar concrete taken, enige werkervaring met ICT, motivatie & discipline om aan je opleidingsniveau te werken. En al deze karakteristieken heb je ook in de IT nodig. Denk aan projectmanager, product owner of scrum master. Niet alle functies in de IT heb je echt diepgaande IT kennis voor nodig - soms is het begrijpen van concepten genoeg.

Daarnaast, bedenk dat de economie met golven gaat, de conjunctuur. De periode van 2015 - 2018 was gigantische groei, daarna vlakte het wat af, en in 2020 stortte het keihard in. Dat zal misschien nog een paar jaar zo blijven maar er zal weer een keer van economische groei aankomen. Dat is een periode waarin er waarschijnlijk weer veel vraag is naar personeel. Stel dat je je nú zou gaan opleiden ben je klaar in de periode van economische groei, heb je grote kans op een baan en kan je ook meeliften qua salaris. Het is lastig om nu te voorspellen hoe salarissen in de IT over 2-3 jaar zijn, maar het hoeft niet een gigantische stap achteruit te zijn. Probeer te bedenken waar je over 3-5 jaar zou willen zijn, qua werkervaring en opleiding. Opleidingen kun je aan werken, en probeer nu alvast enige werkervaring op dat vlak op te doen in je huidige job. Als je dan over een paar jaar de overstap maakt, ben je iig geen starter meer. Op die manier maak je de kans op een overstap met mooi salaris alleen maar groter. Ik kan het lastig concretiseren omdat ik niet zo goed weet waar je in de dagelijkse praktijk mee werkt, maar hopelijk helpt dit om een beetje de ruimte te zoeken en mogelijkheden te zien.

edit: Als voorbeeld, in mijn vroegere job in de metaal/electro deed ik veel met AutoCAD. Het pakket installeren, de boel updaten, licensieserver beheren, nieuwe computers inrichten, opstellen en beheren van libraries, nieuwe medewerkers op gang helpen. Het klinkt vrij simpel maar zoiets zou je kunnen omschrijven als functioneel beheer op je CV. Combineer dat met een certificering voor functioneel beheer (zoals BiSL of zo) en je bent geen starter meer. Dus enerzijds dingen nu oppakken en mooi omschrijven op je CV, anderzijds niet liegen over dingen die je wel/niet hebt gedaan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Widow op 20-10-2020 10:35 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
De Rikster schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:25:
Het zal sowieso een stuk beter zijn dan in een vieze bouwkeet waar de helft volledig scheit heeft aan de corona regels want 'het komt door Rutte en 5G!!!!!!11!!11' oh en thuiswerken is NIET mogelijk van je opdrachtgever want dat is enkel voor administratie en tekenaars. :r

Het is dat ik in een ziekenhuis werk en dat ze gedwongen worden om aan de regels te houden want anders was het al HELEMAAL raak |:( :-(

En ja dit soort mongolen bestaan echt in het echte leven in de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melkislekker
[b]De Rikster in "Gewoon ander soort werk"

Een eigen ruimte in een projectkeet is toch prima zat, beter dan op een kantoor met allemaal afleidende collega’s het gezeik van andere projecten aanhoren..
Eh... ik heb andere ervaringen in een vieze bouwkeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Cyriel85 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:46:
[...]

Maak wellicht de switch naar infra vanuit de netbeheerders?
Semi overheid, dus 40 uur is gewoon genoeg (en minder mag ook). Prima arbeidsvoorwaarden. Doorgroeimogelijkheden als je presteert.
Best wel wat te doen gezien met name de groei van het elekteiciteitsnet.
Mogen nu enkel naar kantoor bij noodzaak.
32 urige ww is geen enkel probleem.
Ligt aan je functie hoe vrij je kan kiezen wanneer je werkt, maar de een begint om 6.30, de ander om 9.00.
Ikzelf stop mijn werkdag wel eens na 2 uur werken en zie begin de week er na wel of ik die uren inhaal of vrij boek. Als ik maar telefonisch bereikbaar ben intussen.
Dit lijkt mij op korte termijn inderdaad de beste oplossing. Ik ga een balletje opgooien bij de grote netbeheerders :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
T-8one schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Dit indd, ik heb het 10+ jaar gedaan, ik vond het de eerste paar jaar geweldig, maar was op een gegeven moment zo moe van het elk jaar aanleren van nieuwe technieken en talen het lukte mij gewoon niet meer. Blijkbaar ben ik daar niet de persoon voor.
Ik zie heel veel developers om me heen die gewoon veel makkelijker een nieuwe programmertaal aanleren, alle nieuwe tools en technieken veel sneller opppakken etc. etc.
Sommigen boeit de programmeertaal niet eens, het is volgens hen toch allemaal ongeveer hetzelfde, ze laten de keuze voor een taal afhangen van het doel.

Ofwel, developer zijn is echt wel een bepaalde mindset en zeker niet iedereen voor iedereen weggelegd.
Wat doe je nu? :o

[ Voor 32% gewijzigd door melkislekker op 20-10-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 15:47

T-8one

take it easy, take a sisi

Product Owner, dus ik heb nog steeds veel contact met ontwikkelaars en de techniek, maar ben vooral vanuit de business (gebruiker) de spreekbuis.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
melkislekker schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:06:
[...]

Het zal sowieso een stuk beter zijn dan in een vieze bouwkeet waar de helft volledig scheit heeft aan de corona regels want 'het komt door Rutte en 5G!!!!!!11!!11' oh en thuiswerken is NIET mogelijk van je opdrachtgever want dat is enkel voor administratie en tekenaars. :r

Het is dat ik in een ziekenhuis werk en dat ze gedwongen worden om aan de regels te houden want anders was het al HELEMAAL raak |:( :-(

En ja dit soort mongolen bestaan echt in het echte leven in de bouw.
Nouja, laten we eerlijk zijn. De mentaliteit in de hedendaagse bouw is sowieso niet om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
king_bass schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:47:
Wat is eigenlijk het grote probleem waar je tegenop loopt?

Zijn dat de +40 uurs werkweken?
Het werkzaam zijn in een conservatieve tak van sport?
De jaloezie op mensen die minder uren maken / meer verdienen?
Mensen die betere koffie drinken om 6:30?

Ik krijg een beetje het idee dat je zelf de uitdaging niet (meer) hebt in je werk?
Uhm... alles van bovengenoemde en meer :*) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
melkislekker schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Uhm... alles van bovengenoemde en meer :*) :P
Dan wordt het dus hoogtijd dat je iets anders gaat zoeken.
Ik kan je Visser en Smit bouw aanraden, soms wel wat overwerk, maar voor de rest een goed bedrijf wat goed betaald.

https://werkenbijvisseren.../senior-werkvoorbereider/
Ook als je geen senior bent, kan je gewoon reageren op de vacature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Yucon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:49:
Het is een beetje een raar idee dat iedereen developer zou moeten of zelfs kunnen worden. Wat nu als laten we zeggen dansleraar een beroep met enorm veel perspectief zou zijn? Zie je developers al massaal omscholen naar dansleraar? Inclusief "peptalks" zoals "je bent gek als je het niet doet".. waarbij gemakshalve genegeerd wordt dat je toch wel wat aanleg in de heupjes moet hebben.

Je zou er vast een leuke comedy over kunnen maken. Dat dan wel weer.
Omdat het geld bij software development ligt en mensen geld als enig reden hebben om te werken.

Althans degenen die het durven toe te geven. Als mijn bitcoin maandagmiddag tot een miljoen stijgt werk ik niet langer meer waar ik nu zit, sterker nog ik maak mijn dag niet eens af. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

melkislekker schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Omdat het geld bij software development ligt en mensen geld als enig reden hebben om te werken.

Althans degenen die het durven toe te geven. Als mijn bitcoin maandagmiddag tot een miljoen stijgt werk ik niet langer meer waar ik nu zit, sterker nog ik maak mijn dag niet eens af. :D
Je bent goed gek als je alleen voor geld werkt.

Elke dag een kut-dag hebben omdat het meer oplevert zou bij mij snel afgelopen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Misschien is ZZP-en iets voor je, dan kan je lekker van bedrijf naar bedrijf springen en heb je netto 2x zoveel als nu. Overuren kan je dan ook gewoon schrijven en kan je in het contract vastleggen of het voor 100 of voor 150% gedaan wordt. Als je 150% in het contract zet heb je grote kans dat je heel weinig hoeft over te werken.
Je kan er ook voor kiezen om wat minder uren te werken (32 of zo), of wat meer vrije tijd tussen de verschillende projecten.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 23-10-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Je bent goed gek als je alleen voor geld werkt.

Elke dag een kut-dag hebben omdat het meer oplevert zou bij mij snel afgelopen zijn.
Ik ben opgegroeid in een arm gezin dus heb andere ervaringen en geld is zeker belangrijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

melkislekker schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:30:
[...]

Ik ben opgegroeid in een arm gezin dus heb andere ervaringen en geld is zeker belangrijk voor mij.
Andere ervaringen dan wie? Ben je de enige in de wereld die in een arm gezin is opgegroeid?

Anyways, geld belangrijk vinden en geld als enige drijfveer hebben zijn nog steeds heel verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Laatst online: 10:54
[...]

Geld is wel de primaire reden om te werken, maar dan is het wel heel fijn als je het kan verdienen in iets waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Want software development is niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

melkislekker schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:30:
[...]
Ik ben ook opgegroeid in een arm gezin. (Lees: Jaren onder de armoedegrens.)
Ja, ik ben materialistisch en geniet van de relatief comfortabele financiële positie die ik nu heb.
Tegelijkertijd, dit: YouTube: RSA ANIMATE: Drive: The surprising truth about what motivates us

Ik denk dat dáár de crux zit voor veel mensen. Onder een bepaalde grens maakt het gebrek aan geld ongelukkig. Boven een bepaalde grens, maakt meer geld niet gelukkiger.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Ik zou zeggen kijk in de spiegel en ga na waar je gelukkig van wordt. Het gras is aan de overkant altijd groener . Als je aan de overkant staat zal je zien dat niet elk stukje even groen is en er dus ook wel zaken goed geregeld waren . Tot zover het filosofisch advies. De bouw is een hele conservatieve club. Maar het is ook hoe je daar mee omgaat. Kom je er met je werkgever niet uit dan kun je best switchen naar een werkgever die wel wat nieuwerwetser is. Krijg je bij solicitatiegesprekken steeds nul op je rekest zullen je eisen te hoog liggen voor de sector en kun je je heil beter elders zoeken. Je bent nog jong en kan alle kanten op. Maar in de bouw zit nog best potentie zeker op voorbereiding / ict gebied . Bij de juiste bedrijven moet er zeker uitdaging te halen zijn voor je.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• melkislekker
Update: de nieuwe manager de vinger gegeven aangezien ik heb besloten fulltime thuis te werken (VERPLICHT in mijn bedrijf tenzij het niet anders kan). De helft van de mensen in de bouwkeet loopt te hoesten en niemand op mij na die zegt dat dit niet kan.

Nou was ik toch al van plan om wat anders te zoeken en dan gaat nu een stuk sneller... :')

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

melkislekker schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:41:

Bedoel je nu dat je je baan kwijt bent omdat je weigert naar kantoor te komen? Ben benieuwd op welke grond ze dat verkocht krijgen..

• melkislekker
LankHoar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:14:
[...]

Bedoel je nu dat je je baan kwijt bent omdat je weigert naar kantoor te komen? Ben benieuwd op welke grond ze dat verkocht krijgen..
Heb gedaan wat @assje voorstelde en dat vonden ze niet leuk (je hebt altijd al in de bouwkeet gezeten en dat soort opmerkingen). Ik natuurlijk voet bij stuk houden, mijn bedrijf is een grote in het vakgebied en kan prima te werk gaan zoals @Ernemmer

Ik ben zelf extern dus mij er uit trappen is geen probleem...

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

melkislekker schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:18:
[...]

Heb gedaan wat @assje voorstelde en dat vonden ze niet leuk (je hebt altijd al in de bouwkeet gezeten en dat soort opmerkingen). Ik natuurlijk voet bij stuk houden, mijn bedrijf is een grote in het vakgebied en kan prima te werk gaan zoals @Ernemmer

Ik ben zelf extern dus mij er uit trappen is geen probleem...
Het was me niet duidelijk uit je vorige posts dat je extern was. Gedetacheerd of als ZZPer? Indien het laatste dan heb je nu inderdaad extra aansporing om snel wat anders te vinden :)

• melkislekker
LankHoar schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:22:
[...]

Het was me niet duidelijk uit je vorige posts dat je extern was. Gedetacheerd of als ZZPer? Indien het laatste dan heb je nu inderdaad extra aansporing om snel wat anders te vinden :)
Gedetacheerd, alhoewel de drang naar ZZP'-er worden toch groot is. De meesten in deze sector naar mijn ervaring leveren niet veel meer bijdrage als ik en doen hetzelfde wat ik doe alleen wat langer en slechter.

Mijn intentie was na een tijdje detachering ergens vast te gaan, maar bedrijven doen zich mooier voor dan ze zijn en geven de schuld aan de externen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 12:23

Basszje

Reisvaap!]

[...]
Haha **snurp**

Als de enige reden geld is kan je beter crimineel worden :P

Ik zou liever kijken naar iets op het vlak van je eigen vak en wat je later wilt gaan doen. Omscholen betekent gewoon eerst 5-7 jaar junior / medior traject doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Basszje op 12-11-2020 13:33 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• melkislekker
Basszje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:31:
[...]

Haha **snurp**

Als de enige reden geld is kan je beter crimineel worden :P

Ik zou liever kijken naar iets op het vlak van je eigen vak en wat je later wilt gaan doen. Omscholen betekent gewoon eerst 5-7 jaar junior / medior traject doen.
Nou heb ik ook in de telemarketing gewerkt en neem mijn woorden terug dat ik alles voor het geld zou doen :')

Maar is wel DE hoofdreden om te werken, tijdverdrijf en sociaal contact daar heb ik al 1000 andere dingen voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 12:23

Basszje

Reisvaap!]

melkislekker schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:39:
[...]

Maar is wel DE hoofdreden om te werken, tijdverdrijf en sociaal contact daar heb ik al 1000 andere dingen voor.
Uiteraard. Maar ik verzet me er een beetje tegen dat IT altijd maar de heilige graal is wat dat betreft. Je kan met je skills ook terecht bij de overheid ( zoals gemeentes ), semi-overheid of (kennelijk) leukere bedrijven waar je je vak kan uitoefenen met andere arbeidsvoorwaarden.

IT is ook een groot deel duizend-in-dozijn werk wat repetitief is en de koffie te slap. Begrijp dat het hier geen populaire mening is, maar soit ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• melkislekker
Basszje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:59:
[...]

Uiteraard. Maar ik verzet me er een beetje tegen dat IT altijd maar de heilige graal is wat dat betreft. Je kan met je skills ook terecht bij de overheid ( zoals gemeentes ), semi-overheid of (kennelijk) leukere bedrijven waar je je vak kan uitoefenen met andere arbeidsvoorwaarden.

IT is ook een groot deel duizend-in-dozijn werk wat repetitief is en de koffie te slap. Begrijp dat het hier geen populaire mening is, maar soit ;)
Kan niet erger zijn dan 5 dagen in de regen en klei en kou met je voeten staan maar oke je moet er een beetje de de voor zijn :P

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

melkislekker schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:06:
[...]

Kan niet erger zijn dan 5 dagen in de regen en klei en kou met je voeten staan maar oke je moet er een beetje de de voor zijn :P
Telemarketing kun je bijvoorbeeld ook vanuit huis en lekker binnen doen O-)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Gethijsem
sypie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 06:57:

Gethijsem schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:48:
[...]

Ik heb zelf nog geen ervaring met voor de klas staan, maar wel met het volgen van onderwijs uiteraard, zowel mts (toevallig ook elektrotechniek), als hbo. Een mbo-klas in de hand houden lijkt me best pittig; er zaten best wat ongemotiveerde scholieren destijds op mijn opleiding (jaren 90, Randstad).
Ik ga het eens uitzoeken wat betreft opleidingen en omscholing, dank je :).

(Edit n.a.v. baanswitch)
Oud topicje inmiddels maar ik wil opnieuw even reageren op dit bericht @sypie omdat mede dankzij zijn suggestie mijn eigen carrière een flinke wending heeft gemaakt. Ik ben na mijn snelste sollicitatieprocedure ooit aangenomen op een mbo om als docent voor de klas te gaan staan. De lerarenopleiding mocht ik overslaan en ga binnenkort beginnen met een post-hbo voor een pedagogisch didactisch getuigschrift.. Een mooi uiteinde van een nogal raar jaar :)

Hoe gaat het bij jou @melkislekker, al iets anders gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mooi dat het een goede wending heeft gemaakt. Ik hoop van harte dat je het onderwijs kunt waarderen om in te werken. Het is een totaal andere instelling dan commerciële bedrijven.

Op wat voor niveau ga je lesgeven en welk vak/vakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
sypie schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:46:
Mooi dat het een goede wending heeft gemaakt. Ik hoop van harte dat je het onderwijs kunt waarderen om in te werken. Het is een totaal andere instelling dan commerciële bedrijven.

Op wat voor niveau ga je lesgeven en welk vak/vakken?
Mbo niveau 4 ICT (software / programmeren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• melkislekker
Gethijsem schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:42:
[...]

[...]

Oud topicje inmiddels maar ik wil opnieuw even reageren op dit bericht @sypie omdat mede dankzij zijn suggestie mijn eigen carrière een flinke wending heeft gemaakt. Ik ben na mijn snelste sollicitatieprocedure ooit aangenomen op een mbo om als docent voor de klas te gaan staan. De lerarenopleiding mocht ik overslaan en ga binnenkort beginnen met een post-hbo voor een pedagogisch didactisch getuigschrift.. Een mooi uiteinde van een nogal raar jaar :)

Hoe gaat het bij jou @melkislekker, al iets anders gevonden?
Dit zijn de hele mooie berichten om te lezen :)

Ik ben momenteel bezig mijn OCA te halen en doe al 2 maanden mijzelf opleiden met Java na suggestie van @Gertjuhjan . Ik ben niet geheel onbekend (al tijdens mijn opleiding gehad) maar dit heeft herziene motivatie geleid om te doen waar ik goed in ben: achter de computer met slimme mensen, niet op de bouw met mijn voeten in de klei.

Dat laatste is niets voor mij.

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• melkislekker
Update: de wereld is erg veranderd in 2 jaar!

Zit nu in de sales en werk voornamelijk thuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-09 09:28
Wat een mooi topic om te lezen en de update na 2 jaar, een onverwachts einde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:55

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

*knip* niet sneren aub

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 27-09-2022 16:21 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik gooi mijn soortgelijke rant ook maar even op de stapel.

Ik mag mijzelf sinds kort lid van de club van 50 noemen en met 25jr ervaring in diverse takken van techniek, dus (veel) reizen, vaak van huis en dus van kantoor. Nu bijna klaar met een 4mnd project in China, uiteraard niet thuis geweest door de COVID maatregelen, industriële machinebouw voor een grote werkgever in Veghel.

Vaak genoeg bijna het besluit genomen om eruit te stappen en een 9-5 te nemen, maar zelfs een dag of 2 achter een bureau is me al teveel. Ik kan zelf ook niet tegen kantoorlui, uren durende vergaderingen die vaak in het kader van stichting Open Deur staan en zo ver van de realiteit op project site dat een brug bouwen alleen al een project is. Andere discussie natuurlijk, maar ik zou binnen no time ondersteboven aan het plafond hangen met een kantoorbaan. Thuiswerken bestaat eigenlijk niet echt bij ons, ja een Teams meeting of 2, dat is het wel zo'n beetje.

Wat ik wél doe is werken aan minder projecten ver van huis, meer tijd met mijn familie en de uren die ik daarbij minder werk vul ik weer deels in door wat elektra te fixen op jachten en kleine schepen, volgens mijn schema en wanneer ik er zin in heb. Houd me bezig tussen projecten door, huidige planning ligt een beetje op zijn gat door ontwikkelingen in de markt.

Ik denk trouwens wel dat de pandemie de arbeidsmarkt veranderd heeft, als in, hoe we tegenwoordig tegen (fulltime) werken aankijken, zowel positief als negatief. Ook denk ik dat onder de streep het voor mensen die op site werken niet heel veel gaat veranderen ; ik zou niet weten hoe binnen mijn eigen wereldje.

Tot zover mijn rant.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
*knip* reageer niet, of normaal

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 27-09-2022 16:21 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.