Nieuw huis, nieuw netwerk. Hoe aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeDeWee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste allen,

Binnenkort een nieuw huis. Daar wil ik graag een vaste verbinding op een aantal plekken (TV, werkplek) en overal goeie wifi. Reden waarom ik tijdens de verbouwing alvast (dubbele) netwerkkabels heb laten leggen naar meerdere vertrekken op alle drie verdiepingen.

Straks na de verhuizing zal ik natuurlijk ook alles aan elkaar moeten knopen. En daar ontbreekt het bij mij aan kennis en ervaring. Daarom toets ik hier graag even mijn beeld bij hoe ik e.e.a. moet aansluiten.

Mijn idee is:
- Ziggo modem in bridge mode
- netwerkkabel van Ziggo modem naar een switch (welke moet ik nemen?)
- vanaf de switch alle netwerkkabels naar alle vertrekken
- op alle drie verdiepingen een mesh node (ik dacht aan TP-Link Deco M9 Plus, nog aan te schaffen) op één van de netwerkaansluitingen

Goed idee, of zie ik iets over het hoofd? En hebben jullie tips m.b.t. de switch en het mesh-systeem?

Alvast dank voor jullie reactie!
GeeDeWee

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32
Je hebt wel ergens een router functie nodig. Dus je ziggo in bridge, en dan een switch gaat niet lukken denk ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als je de Ziggo modem/router in bridge zet, zul je nog een eigen router moeten toepassen.

Hoe wil je de kabels afwerken? Of doet een installateur dit, gezien je ook de kabels laat leggen? En hoe werk je het geheel in de meterkast af? Met een patchpanel of was je van plan overal stekkers aan te zetten?

Afhankelijk van je wensen zou je in de meterkast ook een patchbeugel of kleine patchkast kunnen hangen, met daarin naast het patchpanel ook nog de switch en andere apparatuur. Als je dat wilt moet je daar wel op letten met het aanschaffen van de apparaten, want dan zul je 10" of 19" spullen moeten zoeken.

Om hoeveel kabels gaat het totaal en hoeveel daaran denk je te gebruiken? 8 kabels vraagt om een andere oplossing dan 80 kabels. ;)

Voor inspiratie zou je eens kunnen kijken in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 (deze link toont alleen de "gepinde" posts in het topic).

Voor de WiFi kun je ook eens naar de Unifi producten van Ubiquiti kijken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Zoals hier boven al gezegd is je hebt wel een router nodig voor de switch omdat de ziggo router/modem in bridge gaat en er dan geen DHCP meer is. De eerste node van de deco die dus als router gaat functioneren plaats je dus voor de switch en niet erna.

Tevens waarom kies je voor de deco M9 ? door bedraad aan te sluiten haal je het mesh idee eruit en er zijn tal van andere systemen die jou wifi cover kunnen dekken.
Denk eraan dat "mesh" en roamen niet het zelfde zijn en als je een mesh systeem bedraad gaat aansluiten je een router met losse AP's aan creeren bent, waardoor er ineens veel meer keuzes zijn dan alleen een mesh systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door Arthion-nl op 18-10-2020 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeDeWee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Dank voor de reacties.

Ha, zo zie je maar weer. Een kennis 'die er verstand van heeft', vertelde dat als je een eigen wifi netwerk wilt opzetten, je dan het Ziggo modem op bridge moet zetten.... Maar als het goed begrijp, hoeft dat dus niet.

M9 Deco is geen must hoor. Het doel is overal goede wifi, met behulp van de bedrading door het huis. Ik heb dan geen mesh systeem nodig, maar iets anders?

Ik heb 10 kabels naar de meterkast laten trekken (5 dubbele aansluitpunten in de vertrekken). Met de aannemer nog niet gesproken over afwerking. Voorlopig denk ik er niet meer dan 6 te gaan gebruiken. De aansluitingen in de kinderkamers zullen de eerste jaren niet worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 17:06

dbw

Ik zou voor roaming Wifi kiezen en niet mesh.

Mesh blijft ook afhankelijk hoe goed ze met elkaar draadloos kunnen kletsen.

Draadloos is leuk maar een kabel is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
GeeDeWee schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:36:
Dank voor de reacties.

Ha, zo zie je maar weer. Een kennis 'die er verstand van heeft', vertelde dat als je een eigen wifi netwerk wilt opzetten, je dan het Ziggo modem op bridge moet zetten.... Maar als het goed begrijp, hoeft dat dus niet.

M9 Deco is geen must hoor. Het doel is overal goede wifi, met behulp van de bedrading door het huis. Ik heb dan geen mesh systeem nodig, maar iets anders?

Ik heb 10 kabels naar de meterkast laten trekken (5 dubbele aansluitpunten in de vertrekken). Met de aannemer nog niet gesproken over afwerking. Voorlopig denk ik er niet meer dan 6 te gaan gebruiken. De aansluitingen in de kinderkamers zullen de eerste jaren niet worden gebruikt.
Mocht je de Deco M9 gaan kopen is wel handig om de Ziggo modem/router in bridge te zetten en de Deco het router werk laten doen. Maar als je alles bedraad gaat aansluiten(AP's) kun je net zo goed de ziggo router laten routeren en bijv. AP's van Ubiquiti Unifi lijn aanschaffen als voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:43
Als je toch zoveel gaat uitgeven waarom dan niet gelijk wifi 6. https://www.coolblue.nl/p...x60-multiroom-wifi-6.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
ik refereer graag naar het nette afwerking topic , waar wij tweakers al 5 jaar graag showen hoe wij het hebben afgemonteerd ;-)

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

das misschien ook handiger om een idee te krijgen van "hoeveel budget moet ik er tegenaan gooien"
edit : xander was me al voor :-)

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 19-10-2020 22:23 ]

Pagina: 1