[Testcase] Eerste keer fotograferen Sony A7 II

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-09 22:04
Sinds kort, begin ik interesse te krijgen in fotografie, en kon voor een redelijke prijs een Sony A7 II met een Sony Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4.0 ZA OSS lens kopen van een kennis.
Ik ben hier nog druk mee aan het experimenteren en tevens aan het leren hoe alles werkt; omdat het mijn eerste fotocamera is, zou ik graag feedback willen. Mijn uiteindelijke doel is om de interesse van fotografie te gaan combineren met mijn andere hobby urbex exploring.

Op een vrije dag, verveelde ik mijzelf, en heb ik besloten naar een natuurgebied in de buurt te gaan genaamd Heumensoord, daar heb ik o.a. de onderstaande foto's gemaakt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDvUFa4-CARxyfjczIHS3eHtL6M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r9nebFiXpcL7ctQqcdsEDAHn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1QlsVG5FzDclYCnOYVaRxEeBjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1XSv6PqWQOAY6hapHsjl8DQN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTEZsARtYs3bPclI5KGv31s86sQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bLX7hQjn5b4aAxOqTGUO0QC2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmXhQ7turUtpbmsNgkkZ7olkF4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9rqeV8RPv1cGzrbR2QrC4P6N.jpg?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 18-10-2020 16:04 . Reden: Spelfout eruit gehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:24

Herman

FP ProMod
Ik denk dat die laatste foto meer tot z'n recht was gekomen als deze symmetrisch was geweest. En wellicht zwart/wit ofzo.

Verder: Er zijn diverse boeken die een beginnend fotograaf in de goede richting kunnen duwen. Google bijvoorbeeld op 'Pieter Dhaeze' :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je onderwerpen staan eigenlijk altijd vrijwel pal in het midden, wat soms goed kan werken, en soms wat saai kan worden. Speel vooral wat meer met verschillende hoeken en zet je onderwerpen bijvoorbeeld eens op 1/3e van links of rechts, in plaats van in het midden.

Tips per foto:
Foto 1: Camera veel lager houden, zodat de paddenstoel veel groter oogt. Dan is het minder vanuit het perspectief van 'persoon die even vanuit zijn hoek een foto ervan maakt' en meer hoe bijvoorbeeld een dier/insect het zou zien.

Foto 2 & 3: Onderwerp vind ik eerlijk gezegd weinig boeiend, en er is niet veel scherp, en ook de achtergrond is zeer kaal, dus ik zou vooral op zoek gaan naar interessante onderwerpen :)

Foto 4: Stuk leuker onderwerp! Maar de 'tent' staat heel centraal, waardoor de halve foto grond is, wat ik hier niet veel vind toevoegen. Ook hier zou een wat lager oogpunt denk ik interessanter zijn. En gezien de takken uit beeld gaan, had horizontale foto (landschap in plaats van portret) denk ik beter gewerkt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Prima testfoto's. Maar ze tonen ook gelijk aan dat de camera niet het resultaat bepaald, maar de fotograaf :$ . Dit klinkt wellicht negatief, maar ik weet ook niet wat voor feedback je precies zoekt. Je foto's zijn scherp en niet over of onderbelicht, dus dat is goed :)

Je hebt gelijk een ultrawide lens erbij. Daar kan je erg gave resultaten mee behalen, maar zijn ook het moeilijkst om goed tot hun recht te laten komen (vind ik).

Maar je hebt nu top apparatuur, en nu komt de truc om er het maximale uit te halen. Het enige wat ik je kan adviseren is: ga oefenen, doe research en probeer dingen uit die je leest/ziet/hoort. Oefening baart kunst met fotograferen :)

Op YouTube keek ik bijvoorbeeld van die foto feedback afleveringen van Fstoppers. Dat is super leerzaam. Zo zijn er nog vele manieren om je te ontwikkelen.

Welkom bij de club iig! Ik (en vast ook mede Tweakers ) zouden het heel leuk vinden als je je fotografie vooruitgang af en toe komt showen :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Welkom in de wereld van fotografie.

Ik ga geen kritiek geven op de foto's, maar ik kan je wel adviseren een fotocursus te volgen (als dat kan met corona). Bij zo'n cursus krijg je algemene informatie en soms ook specifiek voor je camera, daarnaast krijg je eenvoudige opdrachten en leer je gaandeweg de basis kneepjes. Als je eenmaal je camera kent, weet hoe je de foto kan beïnvloeden en welke composities lekker werken, kun je zelf gaan experimenteren en groeien.

Als je zo'n cursus niet kan of wil volgen in deze tijd, lees je dan eens in over de belichtingsdriehoek en ga eens proberen wat de verschillende instellingen voor effect hebben op een foto. Daarna kun je je inlezen over composities en ga je daar wat mee proberen. Ga vervolgens eens op verschillende uren van de dag er op uit en kijk wat de effecten zijn van de zonstand.

Ik kan je ook adviseren om een tweede lens erbij te kopen met wat meer telebereik. Je krijgt er hele andere foto's door en persoonlijk vind ik dat wat makkelijker om een mooie foto mee te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-09 22:04
Herman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:56:
Ik denk dat die laatste foto meer tot z'n recht was gekomen als deze symmetrisch was geweest. En wellicht zwart/wit ofzo.

Verder: Er zijn diverse boeken die een beginnend fotograaf in de goede richting kunnen duwen. Google bijvoorbeeld op 'Pieter Dhaeze' :)
Bedankt voor de feedback, ik ga eens zoeken naar een boek van Pieter Dhaeze.
Hahn schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:06:
Je onderwerpen staan eigenlijk altijd vrijwel pal in het midden, wat soms goed kan werken, en soms wat saai kan worden. Speel vooral wat meer met verschillende hoeken en zet je onderwerpen bijvoorbeeld eens op 1/3e van links of rechts, in plaats van in het midden.

Tips per foto:
Foto 1: Camera veel lager houden, zodat de paddenstoel veel groter oogt. Dan is het minder vanuit het perspectief van 'persoon die even vanuit zijn hoek een foto ervan maakt' en meer hoe bijvoorbeeld een dier/insect het zou zien.

Foto 2 & 3: Onderwerp vind ik eerlijk gezegd weinig boeiend, en er is niet veel scherp, en ook de achtergrond is zeer kaal, dus ik zou vooral op zoek gaan naar interessante onderwerpen :)

Foto 4: Stuk leuker onderwerp! Maar de 'tent' staat heel centraal, waardoor de halve foto grond is, wat ik hier niet veel vind toevoegen. Ook hier zou een wat lager oogpunt denk ik interessanter zijn. En gezien de takken uit beeld gaan, had horizontale foto (landschap in plaats van portret) denk ik beter gewerkt.
Bedankt voor je feedback, ik zal de volgende keer proberen de camera een stuk lager te houden, om zo de paddenstoel groter te laten lijken.
Ik zal de volgende keer rekening houden met de takken om te zorgen dat die niet uit beeld vallen.
FeareX schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:37:
Prima testfoto's. Maar ze tonen ook gelijk aan dat de camera niet het resultaat bepaald, maar de fotograaf :$ . Dit klinkt wellicht negatief, maar ik weet ook niet wat voor feedback je precies zoekt. Je foto's zijn scherp en niet over of onderbelicht, dus dat is goed :)

Je hebt gelijk een ultrawide lens erbij. Daar kan je erg gave resultaten mee behalen, maar zijn ook het moeilijkst om goed tot hun recht te laten komen (vind ik).

Maar je hebt nu top apparatuur, en nu komt de truc om er het maximale uit te halen. Het enige wat ik je kan adviseren is: ga oefenen, doe research en probeer dingen uit die je leest/ziet/hoort. Oefening baart kunst met fotograferen :)

Op YouTube keek ik bijvoorbeeld van die foto feedback afleveringen van Fstoppers. Dat is super leerzaam. Zo zijn er nog vele manieren om je te ontwikkelen.

Welkom bij de club iig! Ik (en vast ook mede Tweakers ) zouden het heel leuk vinden als je je fotografie vooruitgang af en toe komt showen :)
Haha je hoeft je niet te schamen voor jouw opmerking over de fotograaf, ik begin tenslotte net pas met fotograferen en wil daar beter in worden. Vandaar dat ik vraag om feedback ;)
Ik heb net een paar afleveringen van Fstoppers gekeken, en het lijkt inderdaad heel erg leerzaam.
LA-384 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:17:
Welkom in de wereld van fotografie.

Ik ga geen kritiek geven op de foto's, maar ik kan je wel adviseren een fotocursus te volgen (als dat kan met corona). Bij zo'n cursus krijg je algemene informatie en soms ook specifiek voor je camera, daarnaast krijg je eenvoudige opdrachten en leer je gaandeweg de basis kneepjes. Als je eenmaal je camera kent, weet hoe je de foto kan beïnvloeden en welke composities lekker werken, kun je zelf gaan experimenteren en groeien.

Als je zo'n cursus niet kan of wil volgen in deze tijd, lees je dan eens in over de belichtingsdriehoek en ga eens proberen wat de verschillende instellingen voor effect hebben op een foto. Daarna kun je je inlezen over composities en ga je daar wat mee proberen. Ga vervolgens eens op verschillende uren van de dag er op uit en kijk wat de effecten zijn van de zonstand.

Ik kan je ook adviseren om een tweede lens erbij te kopen met wat meer telebereik. Je krijgt er hele andere foto's door en persoonlijk vind ik dat wat makkelijker om een mooie foto mee te krijgen.
Bedankt voor je feedback. Ik heb mijzelf al aangemeld bij een foto cursus bij de lokale fotowinkel. alleen weet die niet waar neer die curses kan beginnen.
Ik zal mij in de tussentijd eens inlezen over belichtingsdriekhoeken en composities.
Pagina: 1