Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Klopt het dat als je gaat samenwonen (geen fiscaal partnerschap) en je partner valt onder de regeling van 2012, jouw inkomen altijd mee telt voor het bepalen van de aflossing?

Ik heb een redelijk inkomen, mijn partner niet, maar die heeft wel 20k studieschuld. Ik vind het niet erg om 90% van de woon- en leefkosten te betalen, maar zijn schuld betalen zie ik niet zo zitten eigenlijk... zeker daar, mocht het mis gaan, hij ook niet zo gemakkelijk mij het verschil gaat kunnen terugbetalen.

Betekent dit dat ik niet kan gaan samenwonen hierdoor?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Lijkt me van niet als ik dit als bron neem: https://duo.nl/particulie...rugbetalen/uw-inkomen.jsp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Voor 2012: U bepaalt zelf of u het inkomen van uw partner laat meetellen bij de berekening van uw draagkracht.
Vanaf 2012: Het inkomen van uw partner telt altijd mee bij de berekening van uw draagkracht.
(bron: https://duo.nl/particulie.../terugbetalingsregels.jsp)

Samenwonen betekent niet dat je ook gelijk partner bent, alleen in de volgende gevallen:
  • U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
  • U hebt samen een kind.
  • U hebt samen een huis gekocht.
  • U bent elkaars partner voor een pensioenregeling.
  • U bent elkaars partner voor de belasting (‘fiscaal partners’).
(bron: https://duo.nl/particulie...trouwd-of-samenwonend.jsp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:26
Hier kun je de definities vinden van een "partner". Ik moest er even naar zoeken, maar op basis daarvan kun je bepalen wanneer je wel of juist geen partner bent voor DUO.

https://duo.nl/particulie...trouwd-of-samenwonend.jsp

@michiel_ dat dus :+

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 18-10-2020 14:31 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Hier staat dus dat alleen als je onder het stelsel van voor 2012 valt, je kan verzoeken het inkomen van je partner niet mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Afhankelijk van hoe 'oud' de schuld is, kun je het inkomen van de partner wel of niet mee laten tellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even de juiste quote erbij:
Samenwonen
Bent u niet getrouwd en geen geregistreerde partners, maar woont u wel op hetzelfde adres? Iemand met wie u samenwoont, is uw partner in deze situaties:

U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U hebt samen een huis gekocht.
U bent elkaars partner voor een pensioenregeling.
U bent elkaars partner voor de belasting (‘fiscaal partners’).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ok, dat scheelt :) Jammer dat ‘ie niet kan profiteren van m’n pensioen, maar dat scheelt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Ardana schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Hier staat dus dat alleen als je onder het stelsel van voor 2012 valt, je kan verzoeken het inkomen van je partner niet mee te rekenen.
Zoals @anandus ook quote staat wanneer je partner je "partner" is voor DUO. Aangenomen dat je niet aan de kinderen gaat of gaat trouwen etc val je dus niet onder die regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fiscaal partner moet je trouwens even dubbelchecken: dat ben je vrij snel impliciet iirc. En daar heb je niet altijd de vrije keuze in.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zijstap: je zou je partner ook tegen weinig een kamer bij je kunnen laten huren. Wel even checken met verhuurder of hypotheekverstrekker. Dan woon je op papier niet samen, gescheiden huishoudingen. Alleen deel je een zelfde adres.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:48:
Zijstap: je zou je partner ook tegen weinig een kamer bij je kunnen laten huren. Wel even checken met verhuurder of hypotheekverstrekker. Dan woon je op papier niet samen, gescheiden huishoudingen. Alleen deel je een zelfde adres.
Dit is fraude en buiten dat ik dat niet wil, is het volgend het beleid van Tweakers ook niet toegestaan dit te bespreken / opperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
kun je niet gewoon regelen dat met het inkomen wat partner wel heeft iig het maandelijkse bedrag betaald word? Naar draagkracht zal het ook wel niet zo heel hoog zijn?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:58
The Eagle schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:47:
Fiscaal partner moet je trouwens even dubbelchecken: dat ben je vrij snel impliciet iirc. En daar heb je niet altijd de vrije keuze in.
Natuurlijk niet. Je mag gewoon ingeschreven staan op hetzelfde adres. Waarom zou je dat snel impliciet zijn? De regels voor fiscaal partner zijn heel duidelijk, dat staat los van het hebben van een relatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
The Eagle schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:47:
Vrijwel dezelfde voorwaarden die DUO hanteert. Behalve dat je fiscaal partner blijft zolang je op hetzelfde adres staat ingeschreven.

Overigens hoeft TS niet de schuld van haar vriend te betalen als ze voor de DUO partner zijn. Haar vriend moet de schuld betalen, gebaseerd op hun gezamenlijk inkomen. Het is dus vooral in zijn belang om geen fiscaal partner te worden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Vrijwel dezelfde voorwaarden die DUO hanteert. Behalve dat je fiscaal partner blijft zolang je op hetzelfde adres staat ingeschreven.

Overigens hoeft TS niet de schuld van haar vriend te betalen als ze voor de DUO partner zijn. Haar vriend moet de schuld betalen, gebaseerd op hun gezamenlijk inkomen. Het is dus vooral in zijn belang om geen fiscaal partner te worden.
Ja, maar als mijn inkomen € 2.500 per maand is, en het zijne is € 500, en de aflossing is straks € 400, gaat dat toch een probleem zijn.

Is eigenlijk ergens uit te rekenen wat de aflossing wordt als je wel gaat trouwen of partner wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:49
Is het overigens niet zo dat je na 6 maanden samenwonen automatisch fiscaal partner wordt? Of is dat pas bij geregistreerd partnerschap, ik weet het niet precies. Wel de moeite om ja te kijken

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28
Ardana schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Ja, maar als mijn inkomen € 2.500 per maand is, en het zijne is € 500, en de aflossing is straks € 400, gaat dat toch een probleem zijn.

Is eigenlijk ergens uit te rekenen wat de aflossing wordt als je wel gaat trouwen of partner wordt?
Duo heeft ergens een rekentool staan waar je kan zien hoeveel je moet terug betalen op basis van je schuld en inkomen.
https://www.duo.nl/apps/r...ml#/terugbetalend/profiel

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Duo heeft ergens een rekentool staan waar je kan zien hoeveel je moet terug betalen op basis van je schuld en inkomen.
https://www.duo.nl/apps/r...ml#/terugbetalend/profiel
Thnx :) Verschil is dus € 133 per maand. Best aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Op een studieschuld van 20K klinkt dat als het volledige maandbedrag aan verschil? Dus dat hij op basis van zijn eigen inkomen niets zou hoeven te betalen?

Ik weet dat je voor de berekening van je maandlasten kan terugkijken naar je inkomen 2 jaar terug (en op verzoek van 1 jaar terug) en niet direct hoeft te kijken naar je inkomen van dit jaar. Misschien kun je dat nog doen voordat jullie fiscaal partners zijn dankzij het samenwonen zodat hij iig twee jaar heeft om z’n inkomen wat op te schroeven? Weet niet of het werkt, is maar een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Klopt, hij hoeft nu niks af te lossen. Maar goed, op dit moment is samenwonen nog niet aan de orde, maar ik heb graag wel alle info :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 05-05 06:32
Wij ook jaren gehad. Niks aan de hand. Er zit wel een tricky dingetje in (wat ons dus 2k heeft gekost :') . Stel je wordt fiscaal partner / gaat naar de notaris voor een contract, dan kijken zr wel met terugwerkende kracht naar je relatie. Als jij dat jaar dus al ingeschreven stond op datzelfde adres als je partner, gaat de BD er vanuit dat je ook al op de 1e van dat jaar fiscaal partner was. Gevolg: wij moesten alle toeslagen van mijn vriendin terug betalen omdat mijn inkomen erbij op werd geteld, en obv daarvan dus geen toeslagen meer kregen... Wel even goed opletten dus.

Uiteindelijk zijn we er nog op vooruit gegaan on the long run maar dat is wel ff zuur als de brief valt.. so you know :)

[ Voor 6% gewijzigd door ID-College op 18-10-2020 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Dat is toch precies wat je wilt? Na zo'n verzoek wordt de terugbetaaltermijn wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:54
skai21 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:05:
Is het overigens niet zo dat je na 6 maanden samenwonen automatisch fiscaal partner wordt? Of is dat pas bij geregistreerd partnerschap, ik weet het niet precies. Wel de moeite om ja te kijken
Nee hoor, staat alles bij de belastingdienst beschreven: https://www.belastingdien...wie-is-uw-fiscale-partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
GlowMouse schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:39:
[...]

Dat is toch precies wat je wilt? Na zo'n verzoek wordt de terugbetaaltermijn wel langer.
Maar hij valt niet onder de regeling van voor 2012. Dus hij kan niet verzoeken het inkomen buiten beschouwing te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

skai21 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:05:
Dit staat er gelukkig los van. Bij DUO zien ze het fiscaal partnerschap als partners. De regels om wel/geen fiscaal partners te zijn die noemen geen tijd dat men op één adres leeft. In theorie kun je 30 jaar samenwonen zonder fiscaal partner te zijn. (wel even elk een testament laten maken en de partner tot erfgenaam benoemen, voor het erfrecht ben je anders geen partners, terwijl je dat voor de erfbelasting dat al wel weer bent..)

Het is begrijpelijk dat het complex is. De definitie van partners zijn die verschilt per wet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 17:44
Ja, hier ook meegemaakt. Na x jaar te hebben samengewoond kregen we een maand nadat we geregistreerd partner zijn geworden het bericht dat de aflossing omhoog moest. Daarom tip, zorg ervoor dat hij nu gaat aflossen als je plannen hebt voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Blijft in mijn ogen raar dat je de schuld een soort van 'meeneemt' ondanks je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 328026 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:18:
Blijft in mijn ogen raar dat je de schuld een soort van 'meeneemt' ondanks je niet in gemeenschap van goederen getrouwd bent.
Je bent dat ook niet meer standaard.
Standaard: beperkte gemeenschap van goederen

Als u niets regelt, trouwt u in beperkte gemeenschap van goederen. Wat betekent dat?

Bezittingen of schulden van vóór het huwelijk blijven privé-eigendom en vallen niet onder de gezamenlijke boedel.

Schenkingen, giften en erfenissen blijven persoonlijk bezit, of ze nu voor of tijdens het huwelijk zijn ontvangen

Vermogen dat tijdens het huwelijk of het geregistreerde partnerschap is opgebouwd, is van u samen.

Voor schulden die ontstaan tijdens het huwelijk (ook als een van de partners hier niets van afweet) zijn beide partners aansprakelijk.
Helaas vinden partijen zoals Duo en Belastingdienst helaas trouwen nog steeds als 1, dus ook al ben je niet verantwoordelijk voor het bedrag, je mag wel lekker meebetalen, typisch zo'n NL regel :)

https://www.nibud.nl/cons...-bezittingen-en-schulden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

*knip offtopic doordrammen over al dan niet frauduleuze constructie*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ardana schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:43:
[...]

Dit is fraude en buiten dat ik dat niet wil, is het volgend het beleid van Tweakers ook niet toegestaan dit te bespreken / opperen.
Het is vooral totaal onnodig. Je wordt geen (fiscaal) partner door alleen samen te wonen, dus je wint helemaal niks met die constructie. Samenwonen kan gewoon, zonder impact op studieschuld terugbetalen. Je moet alleen niet een notarieel samenlevingscontract afsluiten/trouwen/geregistreerd partner worden, een kind krijgen of een huis kopen (en om elkaars partner in een pensoenfond te worden heb je over het algemeen ook 1 van deze stappen nodig). Zie het lijstje dat hier al in 1 van de eerste reacties is gepost.
Pagina: 1