Vraag

• Jennyjoy
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-02-2022
Jaren geleden kon ik kiezen met welke regeling ik mijn studieschuld zou terugbetalen. Omdat ik tijdens mijn studie al ziek was en toen niet en nooit niet in staat zal zijn om te werken heb ik ervoor gekozen de oude regeling van voor 2012 te hanteren waarbij het inkomen van een mogelijke partner buiten beschouwing wordt gelaten.

Toentertijd was de informatie dat als je een partner inkomen buiten beschouwing laat je aflos periode tot maximaal 30jaar zou kunnen oplopen en het daarna kwijtgescholden zou worden. Dit kan ik nu nergens meer officieel terug vinden?
Het Duo stelt nu zelfs dat in mijn geval mijn schuld oneindig wordt verlengd en pas kwijtgescholden wordt na mijn dood.

Wie weet er nog meer van de maximale periode van 30 jaar en heeft dat ergens nog zwart op wit staan?

Alle reacties

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55
Volgens mij geldt de periode van 15 jaar als je terug betaalt, anders blijft de schuld staan. Zie https://duo.nl/particulie.../hoelang-terugbetalen.jsp

|>

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:28

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Jennyjoy
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-02-2022
Ja klopt maar voorheen in 2011/2012 was dat verlengen tot maximaal 30 jaar nu verlengen ze het door tot oneindig! Ik heb dus bewijsstukken nodig dat ze ooit hebben gezegd dat het kwijtgescholden wordt na 30jaar

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 07:31

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Volgens mij was de keus toen tussen oneindig en inkomen partner niet laten meetellen en maximaal 15 jaar en inkomen partner wel mee laten tellen.

Die optie die jij noemt, die komt mij niet bekend voor/bestaat volgens mij niet.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-03 22:50
Ik heb er geen bewijzen o.i.d. van maar ik meen me te herinneren dat de regel destijds was: Maximaal 15jaar plus het aantal jaar dat je het inkomen van je partner niet mee laat tellen voor de berekening. Daarmee zou je inderdaad dus maximaal op 30 jaar komen.

Ik zal vanavond even zoeken of ik er nog iets over kan vinden.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Na 15 jaar wordt je restschuld kwijtgescholden. Het bedrag dat je in die 15 jaar had moeten aflossen blijft gewoon bestaan en daarop komt de rente er nog bij.

Judging a person does not define who they are, it defines who you are.

• Mara1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-04-2019
Hoi!

Ik zie dat het al een oud bericht is, maar ik zit met precies dezelfde vraag. Ook ik hoor vandaag voor het eerst dat de de looptijd verlengd wordt met de jaren (9!) dat mijn partner niet meetelde. Ook ik dacht dat er een bepaald maximum was, wanneer je partner niet meetelde en denk dat me dit ooit aan de telefoon verteld is door iemand van DUO. Dus ik ben heel benieuwd of jij inmiddels wijzer bent geworden.

Alvast bedankt!

Groetjes van Mara

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:50
Mara1 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 16:49:
Hoi!

Ik zie dat het al een oud bericht is, maar ik zit met precies dezelfde vraag. Ook ik hoor vandaag voor het eerst dat de de looptijd verlengd wordt met de jaren (9!) dat mijn partner niet meetelde. Ook ik dacht dat er een bepaald maximum was, wanneer je partner niet meetelde en denk dat me dit ooit aan de telefoon verteld is door iemand van DUO. Dus ik ben heel benieuwd of jij inmiddels wijzer bent geworden.

Alvast bedankt!

Groetjes van Mara
Ik heb dit ook redelijk sterk uitgezocht voor onze eigen situatie. Voor onze situatie (start vriendin: 2003, start mijzelf: 2005) geldt volgens mij het volgende; 'Voor elke maand dat het salaris van de partner buiten beschouwing wordt gelaten, wordt de terugbetaaltermijn met diezelfde tijd verlengd'.

Je betaalt in de oude regeling niet naar draagkracht, tenzij je erom vraagt. Als je je partner buiten beschouwing, wordt de terugbetaaltijd langer en je maandbedrag mogelijk lager. Kwijtschelding kón worden toegekend als je; altijd ook het inkomen van je partner mee liet tellen én altijd netjes je maandbedrag had voldaan.

Onder de nieuwe regeling heb je nooit de keuze je partner buiten beschouwing te laten en betaal je altijd naar draagkracht van het gezamenlijk inkomen terug. Nadat de periode van 15 (of 30) jaar is verstreken en er blijft nog schuld over, dan wordt deze kwijtgescholden...

Dance with the stars

• MIchael38
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09-2020
Er is wel iets raars gaande bij DUO. Ik zie namelijk dat -ondanks het inkomen van mijn partner niet wordt meegenomen- het aantal maanden afloopt, waarin ik terug moet betalen. Dit klopt dus niet! Ik heb nu een bezwaarschrift bij DUO ingediend om te vragen dat ze zich aan de regels houden. Toen ik ze belde, merkte ik wel dat er mensen werken op de financiele afdeling die hun eigen interpretatie erop los laten; op de vraag waarom het aantal resterende maanden afneemt, ondanks achterwege blijven partnerinkomen, kreeg ik het antwoord: "daar is die wet niet voor bedoeld...".

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MIchael38 schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:48:
Er is wel iets raars gaande bij DUO. Ik zie namelijk dat -ondanks het inkomen van mijn partner niet wordt meegenomen- het aantal maanden afloopt, waarin ik terug moet betalen. Dit klopt dus niet! Ik heb nu een bezwaarschrift bij DUO ingediend om te vragen dat ze zich aan de regels houden. Toen ik ze belde, merkte ik wel dat er mensen werken op de financiele afdeling die hun eigen interpretatie erop los laten; op de vraag waarom het aantal resterende maanden afneemt, ondanks achterwege blijven partnerinkomen, kreeg ik het antwoord: "daar is die wet niet voor bedoeld...".
Dit is toch alleen maar voordelig voor jou? Als het aantal maanden op 0 staat dan vervalt de studieschuld.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Om alsnog antwoord te geven: de oude termijn staat in de Wet studiefinanciering 2000. Hoofdstuk 10a gaat over studenten die voor het studiejaar 2009–2010 voor het eerst studiefinanciering ontvingen. Als je vóór 31 december 2011 moest beginnen met aflossen val je verplicht onder hoofdstuk 10a, anders kun je kiezen tussen het oude en het nieuwe regime (art. 10a.2). Art. 10a.4 bepaalt dat de aflosfase 15 jaar bedraagt, maar art. 10a.11 verlengt dat met een jaar voor elk jaar dat het inkomen van een partner buiten beschouwing wordt gelaten. Die verlenging kan dus tot het oneindige doorlopen. Als je een veel oudere versie van de wet erbij pakt, zie je je in artikel 6.15 hetzelfde staan.
MIchael38 schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:48:
Er is wel iets raars gaande bij DUO. Ik zie namelijk dat -ondanks het inkomen van mijn partner niet wordt meegenomen- het aantal maanden afloopt, waarin ik terug moet betalen.
Is je inkomen toevallig hoog genoeg dat je de volledige termijn betaalt?

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-03 23:38
Heb je het nog formeel laten uitzoeken? Mij is ook altijd gezegd dat er 1 maand bijgeteld wordt met een max van 30 jaar totaal.

Uit het formulier 2011: https://www.banboneirubek.com/sites/default/files/Verlagen%20maandbedrag%20studieschuld%202011.pdf

Bij 2.2 Inkomen partner
Na vijftien jaar wordt de niet afgeloste studieschuld kwijtgescholden als in die periode is gebleken dat u niet méér kunt betalen (dit geldt niet voor achterstallige schuld). Er is één uitzondering. Als u een partner hebt, wordt de periode van vijftien jaar verlengd met de periode dat u het inkomen van uw partner niét mee laat tellen.
Bijvoorbeeld: u hebt in de periode dat u uw schuld aflost drie jaar lang een partner van wie u het inkomen niet hebt laten meetellen, dan wordt pas na achttien jaar de niet afgeloste studieschuld kwijtgescholden.

[Voor 76% gewijzigd door FMvdH op 07-01-2023 00:40]

• fjboere
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 19:14
FMvdH schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:00:
Heb je het nog formeel laten uitzoeken? Mij is ook altijd gezegd dat er 1 maand bijgeteld wordt met een max van 30 jaar totaal.

Uit het formulier 2011: https://www.banboneirubek.com/sites/default/files/Verlagen%20maandbedrag%20studieschuld%202011.pdf

Bij 2.2 Inkomen partner
Na vijftien jaar wordt de niet afgeloste studieschuld kwijtgescholden als in die periode is gebleken dat u niet méér kunt betalen (dit geldt niet voor achterstallige schuld). Er is één uitzondering. Als u een partner hebt, wordt de periode van vijftien jaar verlengd met de periode dat u het inkomen van uw partner niét mee laat tellen.
Bijvoorbeeld: u hebt in de periode dat u uw schuld aflost drie jaar lang een partner van wie u het inkomen niet hebt laten meetellen, dan wordt pas na achttien jaar de niet afgeloste studieschuld kwijtgescholden.
Ik ben hier ook ineens achter gekomen, heb je nog meer kunnen uitvinden?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51
Ik denk dat @GlowMouse hierboven eigenlijk al het definitieve antwoord heeft gegeven.

Overigens is die quote van @FMvdH als ik het goed lees ook in lijn met die uitleg. De periode is 15 jaar, maar wordt verlengd voor elk jaar dat het inkomen van je partner niet meetelt (dus oneindig lang als je nog niet aan die 15 jaar zit). Daar blijkt nergens uit dat de maximale termijn 30 jaar is.

• FMvdH
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-03 23:38
Tja, dan ben ik tot mijn dood aan het aflossen :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee