Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitlezen gegevens PV-installatie via fabrieksportal of RPi

Pagina: 1
Acties:

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:41
Op ons in aanbouw zijnde nieuwbouwhuis ligt een PV-installatie. Nu heb ik van de leverancier (QueSOLAR) van de installatie informatie gekregen omtrent gebruikte apparatuur en over de teruggave van btw en zo. Nu zeggen ze ook het volgende in de mail:

"Het is mogelijk om aangesloten te worden op het APSystems monitoring portaal. Om gebruik te maken van deze monitoring kunt u contact met ons opnemen. Deze monitoring in real time data per pv-paneel, biedt een uitgebreide inzage in data en optimaliseert gelijktijdig de prestaties en het vermogen van de zonnepaneelinstallatie." (á €190)

1. Wat valt er verder te optimaliseren? Wat er geleverd wordt door de panelen is toch wat het is?

2. Via de slimme meter en/of omvormer kun je natuurlijk informatie krijgen over het verbruik. Daarom is mijn vraag dan ook of het nut heeft deze monitoring aan te schaffen, ik heb gelezen dat de controller (Psystems Communicator (ECU-R)) die geïnstalleerd word via Zigbee praat met de omvormers. Zou ik dit net zo 'makkelijk' kunnen doen via een RPi en Zigbee stick?

Mij klinkt het alsof die ECU-R vooral de informatie van de omvormers doorzet naar het portal van APSystems (tenzij gecodeerd ofzo) en wij die dan weer met ons account kunnen uitlezen. Qua gemak is het voor mij waarschijnlijk wel makkelijker om het APSystems systeem te gebruiken, omdat ik (nog) niet echt thuis ben in het domotica/RPi gebeuren (afgezien van Kodi).

My Discogs

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Nou, de optimalisatie is dat je kunt zien wat er gebeurt. Als 1 kabeltje los gaat en 1 paneel er daardoor mee stopt heb je het anders niet eens door.

190 euro vind ik een relatief nette prijs.
Hoeveel panelen zijn het? Als het er weinig zijn haal je ze er misschien beter af en leg je een vol dak met een andere omvormer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met een simpele S0 kWh meter een arduino en/of raspberry PI kan je zelf ook monitoring in elkaar knutselen.

Ik monitor hier een aantal omvormers met 4x een S0 kWh meter, een Arduino MEGA voor het verwerken van de pulsen en een simpel low powered servertje die die pulsen verwerkt en voor mij logt in CSV files.

Ik heb zelf een tool geschreven ( jSunnyreports ) die daar weer mooie grafieken van maakt:

http://trinity.familie-kleinman.nl/v2 . De software voor de Arduino en de code voor het verwerken op mijn servertje heb ik ook beschikbaar gesteld ( alles gratis :) ).

Dus als je een klein beetje handig bent en bestaande code kan aanpassen voor je eigen situatie dan kan je wat centen besparen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Eraser127
@busscherski Het zijn 19 DMEGC panelen van 310Wp. Ze zijn indaks, dus daar wil ik niet nog weer iets anders tussen zetten.

@mkleinman Ik zal eens kijken, die software staat ook op je website?

My Discogs

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Eraser127 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:08:
@busscherski Het zijn 19 DMEGC panelen van 310Wp. Ze zijn indaks, dus daar wil ik niet nog weer iets anders tussen zetten.

jSunnyreports staat hier: http://www.jsunnyreports.com
Software: https://www.familie-klein...oftware/arduino-s0-meter/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Eraser127
D'oh, die had ik zelf ook kunnen vinden natuurlijk |:( Maar zoals ik het lees in dat topic ga ik denk gewoon voor zo'n cloud account, dan is het ook niet te moeilijk. (y)

[ Voor 52% gewijzigd door Eraser127 op 18-10-2020 17:41 ]

My Discogs

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Eraser127 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:08:

Ecu-r moet je binnen ophangen en communiceert draadloos met de omvormers. Maar je moet wel de barcodes van de omvormers weten om te kunnen registreren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1