Vloerverwarming heeft niet per se nut in je huis uit 1928?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Ook ik heb me suf gelezen diverse topics aangeklikt en ben als leek nogal snel aan het afhaken wanneer ik om de haverklap een afkorting moet googlen bij het begrijpen wat een goed plan is voor het renoveren van mijn huis.

Laat ik dus gewoon bij het begin beginnen:

- Huis uit 1928.
- Goed geïsoleerd (heeft C, nogal moeilijk voor uit een huis in die tijd - vloer en dak en dubbele beglazing, heeft geen spouwmuren als het goed is).
- Goede CV Ketel uit 2019
- Houten vloer
- Dakopbouw (verdieping 2) uit 2002 met plat dak en goede potentie voor zonnepanelen richting zuiden (ga ik doen)

De vraag begint bij vloerverwarming. Dit kan in houten vloeren mits je vloerisolatie goed is. Ik heb het idee dat deze goed is, maar hoe goed weet ik niet zeker.

Tegelijkertijd zei de inspecteur bij de controle van de bouwstaat dat vloerverwarmingen in dergelijke oude huizen niet per se nuttig zijn. Wat hij zei klonk nuttig maar kan ik niet meer goed reproduceren - het had te maken met dat er veel verschillende gedeeltes van het huis zijn, dus dat het vaak beter is om per kamer via bijvoorbeeld een thermostaat je warmte te regelen. Los van dat radiatoren lelijk zijn - ik zou bijvoorbeeld die 50 graden test kunnen proberen als de radiatoren groot genoeg zijn voor het Lage Temperatuur Verwarming systeem.

Ik ga het huis grof renoveren dus er is een periode dat vloeren en plafonds open zijn, en die tijd wil ik wel handig aanpakken.

Het begint bij ervaringen voor vloerverwarming in jaren 30 woningen, denk ik? Is het nuttig om te doen qua energiezuinigheid?

Zelfde geldt voor vloerverwarming in de badkamer? Een WTW systeem voor het warme water dat wegloopt leek mij hier wel een goede optie ook.

En dan weet ik niet of ik durf te vragen wat het advies is voor warmtepompen of zonneboilers (of iets) - gezien de tig topics die hier al over gaan, maar misschien mis ik de jip en janneke taal in deze topics. Achtertuin staat op zuiden en ik had al gezien dat een mechanische balansventilatie wellicht een verfrissende werking zou kunnen hebben in de zomer - los van dat goede ventilatie fijn is. Muren van huis waren bij inspectie droger dan gemiddeld. Evengoed - is er ondertussen een consensus over wat de betere energiezuinige combideal met zonnepanelen en het warm houden van je huis en water?

Grazie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:17
Misschien doet het afbraak aan het karakter van het huis, maar is houten vloer slopen en schuimbeton of isolatie met beton ook een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 19:45

JdM

Humbled

Stel: Het heeft geen extra nut ten opzichte van energiebesparing, maar je vindt radiatoren lelijk. Wat maakt het dan uit dat je toch vloerverwarming zou plaatsen? De stralingswarmte die van de vloer komt voelt fijner aan en er is minder sprake van dwarrelend stof, omdat er minder luchtverplaatsing is door warme lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Overigens voor jouw beeldvorming: vloerverwarming is zo'n 100W/m2 met 10cm hoh leggen. Als de rest van je isolatie een beetje op orde is krijg je daar de boel wel mee warm.
Ik heb hier 7000W hangen op benedenverdieping, met 50 graden aanvoer stoken blijft daar nog niet eens de helft van over. Als ik 40m2 vloerverwarming zou leggen is dat meer dan ik aan radiatoren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een huis uit 1912 met inmiddels overal fatsoenlijk dubbel glas en waar mogelijk isolatie. Vloer is bijvoorbeeld vanuit de kelder geïsoleerd.

Inmiddels kan ik het huis prima warm stoken met maximaal 45°C vanuit de ketel.
Maar merk wel dat het ook al staat de thermostaat op 20°C niet altijd behaaglijk is. In de huidige thuiswerk tijd gaat de thermostaat regelmatig naar 21°C. Vermoed dat het komt omdat de verwarming door de isolatie niet de hele tijd aan hoeft te staan. En daardoor de koudestraling van de vloer het minder behaaglijk maakt. Toen we hier kwamen wonen hadden we met 19°C minder koude klachten. (Wel veel meer gasverbruik).

Ik wil graag op de begane grond vloerverwarming aanleggen in aanvulling op de radiatoren (zijn mooie). Om die koude van de vloer weg te nemen. En dan zullen we wel merken of de radiatoren nog nodig zijn.

Wel merk ik dat het boven lastig warm te houden is. Ook al staan de thermostaat kranen daar op de hoogste stand. Denk dat je daarvoor sowieso naar zoneverwarming.

Let wel dat vloerverwarming voor minder warme luchtstroom zorgt die koudeval (lucht die afkoelt bij de ramen en naar beneden valt) compenseert. Daar moet je rekening mee houden.

Maar mijn conclusie is dat het zeker mogelijk is. Zolang je maar fatsoenlijk isoleert. En mensen die zeggen dat je een oud huis niet zo goed kan isoleren voor vloerverwarming en/of een warmtepomp, verkopen onzin. Het is niet eenvoudig, maar zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 14:25

stuffer

Ondertietel

Jelte schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:18:

Inmiddels kan ik het huis prima warm stoken met maximaal 45°C vanuit de ketel.
Maar merk wel dat het ook al staat de thermostaat op 20°C niet altijd behaaglijk is. In de huidige thuiswerk tijd gaat de thermostaat regelmatig naar 21°C. Vermoed dat het komt omdat de verwarming door de isolatie niet de hele tijd aan hoeft te staan. En daardoor de koudestraling van de vloer het minder behaaglijk maakt. Toen we hier kwamen wonen hadden we met 19°C minder koude klachten. (Wel veel meer gasverbruik)
Zal ook met stralingswarmte te maken hebben.

Dat was het eerste wat mij opviel na het plaatsen van een lage temperatuursverwarming. Ipv de 19 wat ruim voldoende was klinkt ook bij ons de 21 graden best hoog maar anders is het best kil.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het begint bij ervaringen voor vloerverwarming in jaren 30 woningen, denk ik? Is het nuttig om te doen qua energiezuinigheid?
Het maakt de warmte die ontsnapt door de ramen,muren het dak etc. niets uit hoe het in die ruimte is gekomen. vloerverwarming is dus in basis niets zuiniger dan radiatoren.
Echter staan radiatoren vaak aan de gevel en gebruiken meestal een hogere aanvoertemp. het temp verschil met buiten is daar dus groter en het verlies dus ook, doordat vloerverwarming altijd al een lagere temp gebruikt heb je dit effect alvast niet. dit is echter geen verschil waarmee je een dergelijke investering zal terug verdienen.

Het neven effect dat je een WP kan gebruiken om het huis te verwarmen is natuurlijk wel een bonus en extra iolatie bv onder de vloer kan net het duwtje zijn waardoor je een maatje kleiner kan met de wp. uiteindelijk zit hier je bespraring.
Maar ook die gaat niet zoveel besparen dat je het echt kan hebben over een tvt ofzo. Het gaat dus om comfort en dat is persoonlijk. sommige mensen zweren bij vloerverwarming,andere niet.. In nederland staat vvw een soort op een voetstuk. Dat is zeker niet in alle situaties terecht. voordat je kiest zou ik andere manieren van verwarmen gewoon echt goed gaan ervaren. Of het nut heeft kan je dus alleen zelf beslissen.

Het is altijd mogelijk om vvw te plaatsen, alleen niet iedereen zou dit doen in de kosten/baten verhouding.
daarnaast denk ik dat je het over een droogbouw systeem hebt en dat heeft zo zijn afgifte uitdagingen. Met een Wp vriendelijke aanvoer temp is het soms lastig om voldoende afgifte te krijgen voor een ruimte uit de m2 vloer.
Die 100W/m2 van hierboven gaat dan echt niet op, dan zal je eerder moeten denken aan 50W/m2

Een ander nadeel(tje), wat hierboven prima word aangestipt is het verschil in stralings warmte tussen HT en LT, veel mensen hebben de neiging stalingswarmte fijn te vinden, en dan kan de daadwerkelijke ruimtetemp.lager zijn. zegmaar het kampvuur/openhaard effect. sommige mensen lossen dit op door een IR paneel toe te passen bij de zithoek, andere draaien de termostaat wat hoger om het warm te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Dus eigenlijk lees ik, het kan, het is wat je mooier vindt? En als jullie het hebben over 'de boel' of 'het huis' warm krijgen hebben jullie het dan over de woonkamer of het huis?

Radiatoren met een constante lage temp zijn geschikt voor elektriciteit, toch?

De charme van het huis is er overigens door de vorige bewoner al uitgehaald op enkele elementen na, dus niet tegen het idee van schuimbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-07 14:25

stuffer

Ondertietel

emjen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:15:

Ik heb geen vvw maar wel een WP.

Het kan maar je moet genoeg vermogen overhouden op je bestaande radiatoren.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:20
De charme van het huis is er overigens door de vorige bewoner al uitgehaald op enkele elementen na, dus niet tegen het idee van schuimbeton.
Ik heb ook een oud huis (1933) en er ook voor gekozen om de houten vloer er uit te halen en te vullen met 45cm schuimbeton (Rd 4.5).
Daarop vloerverwarming in een anhtdriet gietvloer en tot aan vandaag nog geen minuut spijt van gehad.
Geen koude voeten meer, 24/7 een comfortabele temperatuur en ongeveer 1/3 minder gas verbruik als ik kijk naar dagen met ongeveer dezelfde temperatuur vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik regel de vloerverwarming per kamer..

Of je VVW of radiatoren hebt (of een combi) heeft niet veel met regeling per kamer te maken.

[Dit in reactie op de TS; zag hier nog niemand wat over zeggen.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Idanue schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Ik heb ook een oud huis (1933) en er ook voor gekozen om de houten vloer er uit te halen en te vullen met 45cm schuimbeton (Rd 4.5).
Daarop vloerverwarming in een anhtdriet gietvloer en tot aan vandaag nog geen minuut spijt van gehad.
Geen koude voeten meer, 24/7 een comfortabele temperatuur en ongeveer 1/3 minder gas verbruik als ik kijk naar dagen met ongeveer dezelfde temperatuur vorig jaar.
Thanks, helder. Met bijkomend voordeel dat je dat soort vloeren af en toe kan verven (want zit zelf naar marmoleum te kijken maar voor die prijs zit je er wel een lange tijd aan vast). Alsnog zou ik marmoleum daarop kunnen leggen natuurlijk. En ik moet wel zeggen dat de huidige staat van de vloer echt goed is dus ergens voelt het misschien zonde.
Gwaihir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:50:
Ik regel de vloerverwarming per kamer..

Of je VVW of radiatoren hebt (of een combi) heeft niet veel met regeling per kamer te maken.

[Dit in reactie op de TS; zag hier nog niemand wat over zeggen.]
maar dan heb je een nieuwbouw woning met overal vloerverwarming gok ik? In mijn geval zou dit hooguit in de begane grond en badkamer komen.

[ Voor 4% gewijzigd door emjen op 18-10-2020 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
emjen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Thanks, helder. Met bijkomend voordeel dat je dat soort vloeren af en toe kan verven (want zit zelf naar marmoleum te kijken maar voor die prijs zit je er wel een lange tijd aan vast). Alsnog zou ik marmoleum daarop kunnen leggen natuurlijk. En ik moet wel zeggen dat de huidige staat van de vloer echt goed is dus ergens voelt het misschien zonde.
Op de gietvloer heb ik klik-PVC liggen, makkelijk te leggen en eenvoudig te verwijderen als je iets anders wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dus eigenlijk lees ik, het kan, het is wat je mooier vindt? En als jullie het hebben over 'de boel' of 'het huis' warm krijgen hebben jullie het dan over de woonkamer of het huis?

Elke radiator kan lage temperatuur verwarmen, alleen zal je van het zogenoemde HT type er veel meer nodig hebben omdat de afgifte bij een lage aanvoertemp zoveel afneemt, dus heb je of meer radiatoren of een grotere nodig
Vroeger werden afgifte berekeningen nog wel eens met een vork gedaan, omdat ze geen zin hadden om nog een keer terug te moeten. en als er sinds de plaatsing van de HT radiatoren ook nog is geisoleerd kan het zijn dat ze nu zoveel overgedimensioneerd zijn dat ze het prima doen op LT.

er zijn 2 manieren om er achter te komen hoe je afgifte ervoor staat de 50 graden test (en bij voorkeur nog een stuk lager, wp's vinden 50 graden eigenlijk al niet leuk meer.) of een warmteverliesberekening.

als je de BG vloer gaat aanpassen met bv schuimbeton zal daar je uitdaging om over te stappen naar een wp niet zitten, die moet je eerder zoeken in de kamers boven. nu is het wel zo dat als je 24/7 gaat verwarmen het hele huis warmte krijgt van de BG en is dus een beetje te kleine radiator boven nieteens het einde van de wereld. combineer je dit met een type D ventilatie met WTW dan is dat effect nog groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
twain4me schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

als je de BG vloer gaat aanpassen met bv schuimbeton zal daar je uitdaging om over te stappen naar een wp niet zitten, die moet je eerder zoeken in de kamers boven. nu is het wel zo dat als je 24/7 gaat verwarmen het hele huis warmte krijgt van de BG en is dus een beetje te kleine radiator boven nieteens het einde van de wereld. combineer je dit met een type D ventilatie met WTW dan is dat effect nog groter.
Stel ik neem een warmtepomp en geen vloerverwarming - dan heeft dat dus vooral nut als ik eerst test of de radiatoren uberhaupt lekker gaan als ik de CV op 45/50 graden zet? Want ook lage temperatuur verwarming (en ja ik vermijd bewust afkortingen want af en toe leest deze informatie als een excel sheet) staat 24/7 aan, als ik het goed begrijp? En dan installeer je op de radiatoren thermometers, zoiets?

Bijkomend voordeel van warmtepomp en een type D ventilatie (als dat kan in een gehorig 1928 huis) is de bijkomende verkoeling met de zomers van tegenwoordig?

Ik moet nog eens rondstruinen in het ventilatietopic, maar ook daar zag ik door de bomen het bos niet meer. Blijft natuurlijk één ecosysteem, zo'n huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
twain4me schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:
[...]
Hier ook de radiatoren boven weg gehaald en tot nu toe goed te doen.
Beneden 20 graden en op de slaapkamers boven rond de 15-16 graden zonder verwarming.

Mocht het echt een keer heel koud worden dan laat ik alle deuren wel open staan en mocht dat niet genoeg zijn dan kan er altijd nog een elektrische radiator op de slaapkamer voor de paar dagen dat het echt heel koud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:15
@Idanue
Verwarming op de slaapkamers is volgens mij verplicht volgens het bouwbesluit.
Geen idee of daar een punt van kan worden gemaakt als je het huis wilt verkopen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
Ben nog wel van plan om hier een tijdje te blijven dus voor mij geen probleem maar mocht het zo ver komen dan hang ik er wel 2 elektrische radiatoren neer.
Afgedopte leidingen liggen nog achter de knieschotten dus ook geen probleem om lage temperatuur radiatoren aan te sluiten mocht het nodig zijn. :)

Ik wist trouwens helemaal niet dat zoiets verplicht is. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Idanue schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Hier ook de radiatoren boven weg gehaald en tot nu toe goed te doen.
Beneden 20 graden en op de slaapkamers boven rond de 15-16 graden zonder verwarming.

Mocht het echt een keer heel koud worden dan laat ik alle deuren wel open staan en mocht dat niet genoeg zijn dan kan er altijd nog een elektrische radiator op de slaapkamer voor de paar dagen dat het echt heel koud is.
Elke sitiuatie is anders, bij sommige huizen gaat er omdat ze bv een trap in de woonkamer hebben al heel erg veel warmte naar boven., ook de ligging de orientatie van de ramen etc hebben invloed. soms is een radiator boven idd nagenoeg niet nodig. Verwarming in de vorm van een los kacheltje worden wel eens verkozen boven de "gewone" radiatoren. Het is echter niet iets wat ik zou aanbevelen. een huis niet warm kunnen krijgen is bijvoorbeeld een prachtig verborgen gebrek na verkoop van het huis, je zult dan minimaal je kacheltje mee moeten verkopen :) Dan is naar mijn mening een Lucht/Lucht warmtepomp vaak de betere optie. Over het algemeen is het zo dat als de warmte vraag laag is de koude vraag juist hoog is, maar ook daar zijn er verschillen per situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Lastig ook dat je pas merkt hoe warm en fijn je huis is als je er woont, maar dat de grondige verbouwingen plaatsvinden voordat je er woont.

Ik neig nu naar zonnepanelen hybride met cv ketel (want ding is nog heel goed) voor verwarming water en leidingen, en een warmtepomp van Passivum (?) (via gasvrij.nu). Warmtepomp voorkomt dat ik nog meer gas gebruik, ofzo? Of moet ik dan de CV vervangen.

Tering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
emjen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:54:
[...]
maar dan heb je een nieuwbouw woning met overal vloerverwarming gok ik? In mijn geval zou dit hooguit in de begane grond en badkamer komen.
Nope, ca. 1978. Inderdaad begane grond + badkamer. Is allemaal nog met stalen buizen door de vloer! (Mazzel: net vóór ze met de slangen begonnen en er pas jaren later achter kwamen dat de zuurstofdoorlatendheid een ding was.)

Wat maakt dat 'hooguit'? Is zo'n beetje alles wat je aan een huis serieus verwarmt.. (zoals ook @Idanue aangeeft.)

Eerlijk gezegd: als je nu VVW al serieus overweegt, dan lijkt me het besluit eigenlijk al genomen. Dat is zó veel makkelijker te doen als je er nog niet woont en zo duidelijk de LTV van voorkeur..

Die zone-regeling (sinds februari) is trouwens wel echt heerlijk!

@busscherski @Idanue Bouwbesluit heb je (m.u.v. constructieveiligheid) eigenlijk alleen mee te maken bij bouw (duh) en wel heel grondige verbouw. Als eigenaar mag je veel met je huis.

(Kijk alleen een tikkie uit dat je het netjes beschrijft bij de verkoop. Bij 'met vloerverwarming' verwacht men immers de verwarming niet te zien.. maar niet omdat die er in die kamers niet is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Gwaihir schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:29:
[...]

Nope, ca. 1978. Inderdaad begane grond + badkamer. Is allemaal nog met stalen buizen door de vloer! (Mazzel: net vóór ze met de slangen begonnen en er pas jaren later achter kwamen dat de zuurstofdoorlatendheid een ding was.)
Hoe kan je de vloerverwarming per kamer regelen als je alleen in de woonkamer vww hebt?

Ik snap het niet :?

En ik overweeg vww maar ben echt nog niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
emjen schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:19:
Hoe kan je de vloerverwarming per kamer regelen als je alleen in de woonkamer vww hebt?

Ik snap het niet :?
Eh BG != Woonkamer..

Wij hebben zes zones op de begane grond. (Keuken, werkkamer, hal,.. allemaal apart.)

En nog 'ns zeven hogerop, waarvan inderdaad alleen de badkamer met VVW. (Was @Idanue die de radiatoren te lijf is gegaan. Wij hebben er wel degelijk, sommige zelfs in dezelfde kamer als VVW.) Alle 'soms nodig' en 'twijfelgevallen' hebben 'n slimme knop gekregen en zo vormen alle kamers t/m de logeerkamer toe elk 'n eigen zone. (Fijn: nu COVID-kantoor voor vrouwlief :).). Slechts drie radiatoren hebben nog een 'ouderwetse' thermostaatknop en doen dus alleen mee als een soort achtervang / vorstbeveiliging.

In een minder geïsoleerd huis (C zei je?) zijn afzonderlijk regelende zones extra fijn. Beneden zijn enkele zones gedeeltelijk open naar elkaar toe (doorgang, geen deur, of de deur staat doorgaans open) en hebben toch opmerkelijk verschillende warmtebehoeften, afhankelijk van o.a. zon en wind.

[ Voor 10% gewijzigd door Gwaihir op 18-10-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Oke daar ben ik weer met een nieuwe richting en nieuwe vragen.

Ik denk dat met oog op toekomst vloerverwarming sowieso slim gaat zijn. Makkelijk aan te sluiten op lage temperatuur verwarming en evt een warmtepomp (die bijv op zonne-energie draait).

Dan de vraag of ik de vloer vervang door schuimbeton met een zwevende constructie (dus op het zand). Dit is duurder dan ik voor ogen had, maar ik kreeg een offerte dat maar een paar duizendjes hoger was dan droogbouw vloerverwarming voor een houten vloer. Dus ik dacht, dan maar meteen goed. (Droogbouw was €5k en schuimbeton plus vww 6,6).

Al is de houten vloer echt nog in een goede staat dus ergens voelt het zonde.

Dus vraag 1: schuimbeton plus vww of een droogbouw vww (bij een goedkopere leverancier)?

Vraag 2: ga ik de 1e verdieping thermisch isoleren? Want ineens heeft het huis een grote warmtebron en heel erg is het niet als het de slaapkamers ietwat verwarmt. Al is het natuurlijk het meest belangrijk dat de warmte wel een beetje in de woonkamer blijft. Misschien is dit wat de bouwinspecteur bedoelde: dat vww in zo een huis niet per se uitmaakt qua zuinigheid en het alsnog zuiniger is om per kamer de boel te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je er makkelijk bij kunt, zeker doen. Hier bij de renovatie in alle plafonds glaswol gestopt. Is een stuk duurder als je het later alsnog wil. En is een kleine moeite als je toch bezig bent.

(Over de vloer kan ik je niet adviseren. Op het zand zou hier niet kunnen, want kelder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@2: Tja, hoe makkelijk gaat het, tegen welke kosten, én: hoe goede geluidsisolatie vormt het?

Dat laatste zou voor mij doorslaggevend zijn. Isoleren doe je tenslotte aan de buitenschil. Is toch geen punt als je woonkamer ervoor zorgt dat je slaapkamer geen verwarming nodig heeft? (Je moet wel haast naar passiefhuis wil je slaapkamer daar ook woonkamer temperatuur van worden. En dan nog.. die lijken zich dat maar te laten aanleunen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:49
emjen schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:09:
Oke daar ben ik weer met een nieuwe richting en nieuwe vragen.

Ik denk dat met oog op toekomst vloerverwarming sowieso slim gaat zijn. Makkelijk aan te sluiten op lage temperatuur verwarming en evt een warmtepomp (die bijv op zonne-energie draait).

Dan de vraag of ik de vloer vervang door schuimbeton met een zwevende constructie (dus op het zand). Dit is duurder dan ik voor ogen had, maar ik kreeg een offerte dat maar een paar duizendjes hoger was dan droogbouw vloerverwarming voor een houten vloer. Dus ik dacht, dan maar meteen goed. (Droogbouw was €5k en schuimbeton plus vww 6,6).

Al is de houten vloer echt nog in een goede staat dus ergens voelt het zonde.

Dus vraag 1: schuimbeton plus vww of een droogbouw vww (bij een goedkopere leverancier)?

Vraag 2: ga ik de 1e verdieping thermisch isoleren? Want ineens heeft het huis een grote warmtebron en heel erg is het niet als het de slaapkamers ietwat verwarmt. Al is het natuurlijk het meest belangrijk dat de warmte wel een beetje in de woonkamer blijft. Misschien is dit wat de bouwinspecteur bedoelde: dat vww in zo een huis niet per se uitmaakt qua zuinigheid en het alsnog zuiniger is om per kamer de boel te regelen.
toon volledige bericht
Hoeveel oppervlakte krijg je voor die 5k droogbouw vloerverwarming? Wij hebben op de houten verdiepingsvloer uiteindelijk gekozen voor uponor minitec. Dit is semi-droogbouw, met een dun laagje egaline.
Je hebt ook nog magnum slim fit of warp speedtile. Zelfde principes. Online prijzen zijn goed te vinden en installatie was goed zelf te doen. Ben je voor de helft klaar wellicht.

Edit: houd er wel rekening mee dat je vloer 50kg per M2 extra gewicht moet kunnen dragen. Wij hebben het destijds door laten rekenen door de constructeur die toch al de badkamer moest doorrekenen (verplaatst van beneden naar boven).

[ Voor 6% gewijzigd door Murkmans op 11-11-2020 23:08 ]

• emjen
Gwaihir schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:54:
@2: Tja, hoe makkelijk gaat het, tegen welke kosten, én: hoe goede geluidsisolatie vormt het?

Dat laatste zou voor mij doorslaggevend zijn. Isoleren doe je tenslotte aan de buitenschil. Is toch geen punt als je woonkamer ervoor zorgt dat je slaapkamer geen verwarming nodig heeft? (Je moet wel haast naar passiefhuis wil je slaapkamer daar ook woonkamer temperatuur van worden. En dan nog.. die lijken zich dat maar te laten aanleunen..)
Geluidsisolatie vind ik ook vrij belangrijk, maar de materialen daarvoor verschillen net wat van thermisch. Al komen veel overeen, als kurk en mineraalwol etc. Dus mijn punt zou ook zijn vooral geluidsisolatie en dan oke zijn met het beetje warmte dat naar boven dwarrelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-07 13:59

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hier een huis uit 1910. Afgelopen maart tijdens de corona complete vloer BG eruit gehaald (was oud, niet geisoleerd beton direct op zand) en een geisoleerde betonvloer teruggelegd met vloerverwarming. 14CM EPS isolatie, dan 12cm beton met halverwege de vloerverwarming (in de constructievloer dus). Daarop een combinatie van tegels en plak PVC direct verlijmd.
Heerlijk warme voetjes !

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• emjen
Sjoerdfoto schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:25:
Hier een huis uit 1910. Afgelopen maart tijdens de corona complete vloer BG eruit gehaald (was oud, niet geisoleerd beton direct op zand) en een geisoleerde betonvloer teruggelegd met vloerverwarming. 14CM EPS isolatie, dan 12cm beton met halverwege de vloerverwarming (in de constructievloer dus). Daarop een combinatie van tegels en plak PVC direct verlijmd.
Heerlijk warme voetjes !
Op hoebeel r waarde zit je? Vanaf wanneer is het verwaarloosbaar?

Huidige offerte gaat nu uit van R 3,7, volgens mij met alleen schuimbeton

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-07 13:59

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Geen idee, is allemaal in eigen beheer gedaan, geen externe partijen, geen rapporten. Isolatie komt van de betonboer, 14cm EPS. als ik op het internet kijk is dat R3,5.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Gwaihir
  • Niet online
emjen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:45:
[...]

Op hoebeel r waarde zit je? Vanaf wanneer is het verwaarloosbaar?

Huidige offerte gaat nu uit van R 3,7, volgens mij met alleen schuimbeton
Milieu Centraal raadt minimaal R 5 aan onder vloerverwarming.

(Enige offertes verder, kan ik constateren dat dit totaal niet leeft bij de isolatie-schuivers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Hoi, ben ik weer.

M'n aannemers stelden de vraag hoe je isoleert bij een (faber) schuimbeton. Faber zegt zelf dat het in het geval van schuimbeton niet nodig is om te ventileren, maar mijn aannemers hebben twijfels. Ik heb droog zandgrond. Wat zijn jullie ideeën?

Tevens heb ik 40 cm kruipruimte, dat is niet veel voor een R van 4,5 Dus een combinatie met ...(?) om de isolatie omhoog te krikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
emjen schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:03:
Hoi, ben ik weer.

M'n aannemers stelden de vraag hoe je isoleert bij een (faber) schuimbeton. Faber zegt zelf dat het in het geval van schuimbeton niet nodig is om te ventileren, maar mijn aannemers hebben twijfels. Ik heb droog zandgrond. Wat zijn jullie ideeën?

Tevens heb ik 40 cm kruipruimte, dat is niet veel voor een R van 4,5 Dus een combinatie met ...(?) om de isolatie omhoog te krikken?
Bij schuimbeton stort je gewoon alles vol, wordt er idd niet meer geventileerd. Hoeft ook niet, want die laag beton (op een stuk folie) sluit je hele bodem af.

Mijn ouders hadden ook maar iets van 30-40cm, die hebben gewoon 20-30cm EPS neergelegd en daarbovenop een normale betonplaat. Die betonplaat hoeft maar 10cm te zijn, de rest vul je op met EPS. (EPS is goedkoper dan beton).

Edit: 10cm EPS100 is Rd 2,75. Leg 2-3 lagen over elkaar en je hebt genoeg isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 23-11-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Weer een vraag:

betonboer noemt 40 cm genoeg, met RC waarde van 3,2. Ook zegt ie dat ik genoeg heb aan een ongeïsoleerde noppenplaat onder de buizen want het beton werkt al als een isolator.

Klinkt als boerenverstand gebruiken, maar wat zeggen jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Als je weet dat de minimale waarde voor subsidie al 3,5 is, dan snap je ook wat hier gedacht wordt over 3,2...

Je sloopt je hele vloer eruit, trekt alles over de kop, gooit er bakken met geld tegenaan en dan isoleer je minder goed dan de minimale eis van 2020...

Als je met 40cm niet genoeg isolatie kunt krijgen met schuimbeton zou ik er gewoon EPS in leggen en beton overheen storten. Weet niet of dat gangbaar is met schuimbeton om zo te doen, maar evt kan je ook normaal beton op EPS storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:03
Had je mijn schuimbeton foto's al gevonden hier op tweakers?
Schuimbeton

Vloerverwarming bevalt nog steeds goed in mijn huis uit 1938. In de plafonds zit 10cm steenwol. Qua geluid erg fijn maar dit betekent dat de beneden verdieping nu zo goed warm blijft dat ik af en toe de cv handmatig aan moet zetten zodat mijn kantoor boven ook voldoende warmte krijgt |:(

Als ik de installatie opnieuw zou laten doen dan zou ik de circuits scheiden. Vloerverwarmingen buizen rechtstreeks van de cv naar beneden en een ander circuit voor de 1e en 2e verdieping radiatoren. Op die manier kan je met domotica makkelijk/goedkoper zorgen dat je een extra zone wel of niet verwarmt.

Qua isolatie dikte sowieso voor rc 3.5 gaan! Desnoods schep je wat zand eruit. De meerprijs is nu erg laag ten opzichte van het over 10 jaar alsnog goed doen.

Dan de belangrijkst tip: loze leidingen. Ik heb mijn riool via de trapkast en gang naar buiten laten gaan zodat ik er in de toekomst nog bij kan. De woonkamer heeft meerdere loze leidingen die nu al deels benut zijn voor ethernet. Daarnaast heb ik gelijk een dikke buis getrokken naar de oprit inclusief een 3 fase 4mm2 kabel voor toekomstig elektrisch laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Min 50cm schuim beton, anders een andere isolatie, je wil echt rc5. Je kunt dat NL niet ff aanpassen en van teveel heb je nooit spijt, van te weinig altijd.

Heb je al nagedacht over een gesloten of open verdeler er op? Een WP vind een gesloten verdeler fijn, een CV die heter dan 60° moet een open verdeler hebben( met pomp en duurder)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
technopeuter schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:34:
Min 50cm schuim beton, anders een andere isolatie, je wil echt rc5. Je kunt dat NL niet ff aanpassen en van teveel heb je nooit spijt, van te weinig altijd.

Heb je al nagedacht over een gesloten of open verdeler er op? Een WP vind een gesloten verdeler fijn, een CV die heter dan 60° moet een open verdeler hebben( met pomp en duurder)
Niet nagedacht eigenlijk over open of gesloten. Warmtepomp komt er voorlopig nog niet in dus moet op m'n cv blijven.

En een bodem wordt nooit echt kouder dan 8 graden in NL... een Rc waarde van boven de 4,5 is misschien verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-07 09:20
emjen schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:04:
[...]

een Rc waarde van boven de 4,5 is misschien verwaarloosbaar?
Ja... men vergeet dat je een woning uit 1928 hebt en daarom een tegengeluid.

Je lekt genoeg warmte weg via muren en andere constructies die je niet kunt isoleren (koudebruggen). Dat ga je in zo'n woning ook niet tegenhouden zonder de hele woning tegen de vlakte te gooien.

Ik spreek uit ervaring (woning uit 1910). Spouwmuren gemetseld van binnenuit met "maar" 10cm isolatie. De reden is vaak simpel: er is te weinig plaats om (veel) meer kwijt te kunnen. Ik heb hier ook "maar" 10 cm EPS isolatie in de vloer met vloerverwarming. Ik lek echter de meeste warmte weg via de fundering die niet geïsoleerd kan worden (oude gemetselde fundering "op staal"). Staar je dus niet blind op RC maar kijk naar het gehele plaatje. Daarbij, meer is natuurlijk altijd beter maar of je het ooit terugverdiend...
Pagina: 1