Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziny
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09-2024
Hallo,

Ongeveer een jaar geleden heb ik een samengesteld systeem aangekocht waarvan de GPU enkel 2dehands was. Achteraf bekeken had ik misschien liever in een duurder/beter systeem geïnvesteerd aangezien alles toch een beetje te stroef loopt naar mijn zin. Bij het draaien of snel opstarten van meerdere intensieve programma's doet hij soms zelf een willekeurige shut-down, is dit een PSU probleem? Als ik mijn video's maximaliseer krijg ik steeds dit te zien voor een 1-2 seconden: https://imgur.com/a/aILB8Qt.

Dit zijn de specs van het systeem die ik voor 650 EUR aangekocht heb:
- AMD Ryzen 2700
- Asus Prime B450M-A
- 16GB DDR4 3000Mhz
- Kingston A2000 512GB M.2 SSD
- Cooler Master MWE Bronze 450W
- Sapphire Nitro+ RX580 4GB
- NOX Coolbay MX2 (mATX case), incl. 2st 120mm fans aan de voorzijde

Nu vraag ik me af of ik best een volledig nieuw systeem bouw van scratch (nog nooit gedaan maar altijd al eens willen uitproberen). Of begin ik beter met bepaalde onderdelen te vervangen, zoja, wat zouden jullie aanraden?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, dit zijn niet de zwaarste games maar ik heb graag een systeem die zo vlot mogelijk loopt. WoW Classic 40-man raids, SC2, FPS games zoals Diabotical zullen de voornamelijkste applicaties zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs is geen groot probleem. Ofwel ga ik voor upgrades, als de rest van mijn huidige hardware dat toelaat. Ofwel probeer ik eens zelf een systeem in elkaar te knutselen. Dit mag gerust een 1000-1500 EUR gaan kosten als dat betekent dat ik future-proof ben voor een tijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur is aanwezig. Als ik een nieuw systeem bouw veronderstel ik dat ik mijn SSD en RAM kan meenemen. Niet zeker wat betreft CPU, mobo en case en of die al dan niet compatibel zullen zijn met upgrades.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Laatste decennia steeds met AMD GPU's gewerkt, misschien is het eens tijd om voor nVidia te gaan?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Huidige case is een mATX case en dat vind ik esthetisch wel aangenaam, het neemt ook minder plaats in wat ik apprecieer. Als dit een bottleneck is op vlak van hardware ga ik wel met plezier terug naar een case van standaard grootte.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik apprecieer zeker stilte. Als dit mogelijk is mits wat extra te betalen dan opteer ik hier graag voor.

Ga je overklokken?
Neen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Je processor is nog best wel recent, dus een nieuwere zal niet heel veel verschil maken. Een Geforce RTX 3070 of RTX 3080 zal het meeste verschil opleveren.

Maar als je het ook voor de ervaring doet, en het geld ervoor over hebt, dan kan je zeker overwegen om een volledig nieuw systeem samen te stellen. Niemand die het je verbiedt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ryzen 3600
Betere gpu en voeding

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 16:17
Je hebt op de oudere GPU na een prima systeem. Nieuw systeem bouwen is zonde van je centen en gaat weinig opleveren.

Ik zou beginnen met onderzoeken wat de oorzaak is van de problemen die je noemt.

Mocht je gaan upgraden wil ik voorstellen een 2e hands 1070TI/1080TI of nieuwkoop 3070 aan te schaffen. Een 550/650w voeding is dan ook prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:26
Je voeding is een budget variant. Zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34.
Als je een kleine kast hebt, zou de koeling/airflow ook een probleem kunnen zijn. Die artefacten lijken voeding of driver gerelateerd, al heb ik het op een RX570 nooit gezien (met een Bitfenix Whisper 550W voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-07 16:38

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Misschien is het interessant om sowieso de temperaturen van de CPU/GPU uit te lezen. Dan weet je of e.e.a. wordt veroorzaakt door hardware die (te) heet wordt.

Wellicht kun je ook aan de achterkant nog een fan plaatsen (afvoer) voor een iets betere airflow.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziny
Bedankt voor de snelle antwoorden!

Temperaturen aflezen kan met een prog zoals HWiNFO64? CPU meet momenteel ~48 graden in idle toestand terwijl GPU rond de ~50 graden ligt. Dat is normaal neem ik aan?

Beste actieplan lijkt mij om eerst mijn voeding te vervangen? Daarna zou ik dan kijken om een nieuwe grafische kaart te gaan steken.

Wat voor voeding zouden jullie aanraden? Iets die past in mijn huidige case en compatibel zal zijn met toekomstige upgrade van GPU (hoogstwaarschijnlijk een tweedehands 1070TI/1080TI of nieuwkoop 3070 zoals @Otto1990 aanraadde). Of ga ik best meteen voor een grotere case om betere air-flow te garanderen?

Wat voor materiaal heb ik trouwens nodig om zelf te gaan onderdelen vervangen in mijn case? Zijn een magnetische schroevendraaier en wat kabelbinders voldoende? Tijd om wat youtube videos te checken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:04
pricewatch: Corsair TX550M V2 en als je later een wat meer high-end videokaart wil dan bestel je pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt (of de 750w versie) bij Amazon.

Als voeding heb je pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450 en niet toevallig pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziny
Uszka schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:08:
pricewatch: Corsair TX550M V2 en als je later een wat meer high-end videokaart wil dan bestel je pricewatch: Enermax Revolution D.F. 650 watt (of de 750w versie) bij Amazon.

Als voeding heb je pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450 en niet toevallig pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2?
Ziet er mij de gewone versie uit ja, geen V2: https://i.imgur.com/PahYmnt.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:04
Dat is een vrij beroerde voeding in het algemeen en zeker voor dit systeem. Artifacts veroorzaakt een voeding niet maar shutdowns door deze voeding is niet uitgesloten.

Behuizing met de voeding bovenin en dergelijke hdd bays is behoorlijk gedateerd.
Waarom geen outtakefan achterin de behuizing?

[ Voor 28% gewijzigd door Uszka op 17-10-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziny
Geen idee ik heb het systeem zo aangekocht :D

Outtake fan kan ik zelf nog extra installeren, of zou het de moeite te zijn om alles te over zetten naar een nieuwe case denk je? Zo leer ik ook eens een PC in elkaar steken :>

Zal sowieso de voeding die je hebt aanbevolen alvast bestellen en zien of dat de zaken verbetert, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ziny schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:52:
Geen idee ik heb het systeem zo aangekocht :D

Outtake fan kan ik zelf nog extra installeren, of zou het de moeite te zijn om alles te over zetten naar een nieuwe case denk je? Zo leer ik ook eens een PC in elkaar steken :>

Zal sowieso de voeding die je hebt aanbevolen alvast bestellen en zien of dat de zaken verbetert, bedankt.
Exhaust fan zal je airflow verbeteren, en warmte afvoer. Nu heb je alleen twee intake, maar geen warme lucht afvoer.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziny
Heb besloten om dit aan te schaffen:
- Case: Fractal Design Meshify C
- Voeding: Enermax Revolution D.F. 650 watt

Dus ik zal alle huidige hardware overzetten naar een volledig nieuwe case. Aangezien dit de eerste keer is dat ik zelf een systeem in elkaar zal steken zijn er enige dingen waar ik op moet letten?

Met dat de case reeds een ingebouwde exhaust fan heeft zal ik enkel nog 2x 140mm fans vooraan nodig hebben. Ik veronderstel dat eender welke 140mm fans hiervoor ok zijn? Enige aanraders?

Als dit alles goed verloopt kan ik dan upgraden naar een betere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto1990
Misschien weet je het al alleen wil toch zeggen dat je dan een micro-atx bord plaatst in een ATX formaat kast. Beetje onorthodox.. verder prima; extra ruimte in je case :-)

Zelfbouw is niet moeilijk maar je kan even een tutorial op 1,25speed kijken of iemand met ervaring vragen of hij een uurtje heeft. Denk ook aan de tools. Bijv. gedenatureerde alcohol om de koeler/cpu schoon te maken en nieuwe thermal paste.

Komen 2 fans bij de case dus je kan bijv. 1 extra intake vooraan doen + 1 exhaust boven

Zie be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm vaak voorbij komen als goede case fans. Heb zelf geen ervaring met de bequiets. Ik gebruik twee Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-1200rpm Deze kan ik aanbevelen werken uitstekend en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziny
CPU + koeler moeten van het moederbord gehaald worden als ik case-swap?

Waar ik kan ik best gedenatureerde alcohol en thermal paste aanschaffen?

Thx voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ziny schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:02:

Thx voor de tips!
Alcohol bij Kruidvat of apotheek 97%
pricewatch: Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-07 10:54
heerlijk spul dat van de kruidvat menig moederbord mee schoongemaakt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto1990
ziny schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:02:

Thx voor de tips!
Nee maar in verband met de errors uit je startpost zou ik checken dat het goed zit.

Die alochol bij de etos en koelpasta bij elke computerwinkel of bij die meneer op marktplaats die het voor <1euro per spuit verkoopt >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Otto1990 op 20-10-2020 18:01 ]

Pagina: 1