Router achter router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Allen,

Ik wil in de toekomst mijn bestaande router (nighthawk R7800), nu geconfigureerd als access point (AP), gaan vervangen door een wifi 6 router.
Op dit moment haal ik bij Proximus snelheden van 70/20 op de vaste lijn.
Deze snelheid haal ik ook via de WIFI als de router als AP geconfigureerd is.
Wanneer ik de Nighthawk echter configureer als router achter de BBOX modem/router dan haal ik echter snelheden van 40/20 op de wifi.

Ik zou graag de nieuwe router ook daadwerkelijk gaan gebruiken als router omdat ik dan meer instel mogelijkheden ter beschikking heb.
Maar ik wil niet inboeten op de WIFI snelheid.
Ik weet dat het niet ideaal is om een router achter een router te zetten. (dubbel NAT)

Ik heb het volgende al geprobeerd.
* DCHP server uitschakelen op de Nighthawk router.
Dit lost echter het probleem van de snelheid op de WIFI niet op.

Bijgevoegd vindt men een schema van mijn huidige setup.

Opgelet de NAS zorgt ervoor dat ik een video stream kan sturen naar andere locaties dan thuis.
Dit moet blijven werken en hiervoor het ik port forwarding ingesteld op de BBOX.
Daarnaast maak ik thuis ook gebruik van powerlines.

Kan iemand mij laten weten hoe men dit probleem het best oplost.
En kan ik alles werkend houden wanneer ik bv. de BBOX in bridge modus zet ?

Alvast bedankt voor de feedback

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHL7lU0LnEyLExZUP15d3wblGOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCQLEK13Yn2F5KTg26bFsc6P.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-10 11:53
Dan zou ik de BBOX zoizo in bridge zetten / laten zetten. Router achter router is niet echt zinvol en kost altijd extra latency en dus ook performance. Dat je nu je doenload snelheid niet haalt in router modus mag je in mijn beleving geheel aan de Netgear wijten.

Je zou nog even kunnen kijken of te firmware up to date is. Maar als je het toch al andrers wilt zou ik er ook niet te veel aandacht aan besteden. Wat je namelijk vraagt is een oplossingen waar miljoenen al gebruik van maken en regulier niet voor problemen of significant lagere performance zorgt.

[ Voor 57% gewijzigd door mash_man02 op 17-10-2020 10:13 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe en hoe vaak heb je die snelheid getest. Dat een router ook daadwerkelijk als router moet functioneren kan wel wat verlies aan max. doorvoersnelheid betekenen, maar zo’n nighthawk zou volgens mij niet moeten inkakken van 70 naar 40 Mbps. Heb je daarbij de router ook op een andere plek gezet? Of echt alleen de instelling veranderd?

Router achter router is niet ideaal. Het geeft wat extra complexiteit. Maar zo dramatisch hoeft het in de praktijk niet te zijn. Ik heb hier ook router (asus ac87) achter router (ziggo modemrouter) en haal gewoon volle snelheden van mijn 500/40 Ziggo abo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Nat over nat zou geen significante performance moeten kosten. Miss 0.1 mbit
Zit er niets anders dwars op die netgear als qos?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
mash_man02 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:10:
Dan zou ik de BBOX zoizo in bridge zetten / laten zetten. Router achter router is niet echt zinvol en kost altijd extra latency en dus ook performance. Dat je nu je doenload snelheid niet haalt in router modus mag je in mijn beleving geheel aan de Netgear wijten.

Je zou nog even kunnen kijken of te firmware up to date is. Maar als je het toch al andrers wilt zou ik er ook niet te veel aandacht aan besteden. Wat je namelijk vraagt is een oplossingen waar miljoenen al gebruik van maken en regulier niet voor problemen of significant lagere performance zorgt.
Als ik de bbox in bridge modus zet is dan de nas nog bereikbaar voor de externe wereld of moet ik de kabel van de nas dan inpluggen op de nieuwe router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58

Croga

The Unreasonable Man

michelk31 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Als ik de bbox in bridge modus zet is dan de nas nog bereikbaar voor de externe wereld of moet ik de kabel van de nas dan inpluggen op de nieuwe router?
Als je de BBOX in bridge modus zet en de Nighthawk als router wilt gebruiken zul je alles op de nighthawk aan moeten sluiten.
De BBOX gaat dan naar de WAN poort van de nighthawk, alle andere apparaten op de LAN poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Orion84 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:18:
Hoe en hoe vaak heb je die snelheid getest. Dat een router ook daadwerkelijk als router moet functioneren kan wel wat verlies aan max. doorvoersnelheid betekenen, maar zo’n nighthawk zou volgens mij niet moeten inkakken van 70 naar 40 Mbps. Heb je daarbij de router ook op een andere plek gezet? Of echt alleen de instelling veranderd?

Router achter router is niet ideaal. Het geeft wat extra complexiteit. Maar zo dramatisch hoeft het in de praktijk niet te zijn. Ik heb hier ook router (asus ac87) achter router (ziggo modemrouter) en haal gewoon volle snelheden van mijn 500/40 Ziggo abo.
De test is zeker een 100 keer uitgevoerd.
De router is op dezelfde locatie blijven staan.
De ontvangst van het wifi signaal was daarbij sterk genoeg op vlak van dbm.
Ik heb dezelfde test ook gedaan met een Asus xt8 en daar kreeg ik dezelfde resultaten.
In Ap modus max snelheid.
In router modus kon ik maar 40/20 halen.

Er is dus iets in de setup als router wat de snelheid verlaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Croga schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Als je de BBOX in bridge modus zet en de Nighthawk als router wilt gebruiken zul je alles op de nighthawk aan moeten sluiten.
De BBOX gaat dan naar de WAN poort van de nighthawk, alle andere apparaten op de LAN poorten.
Dit zal ik later vandaag proberen.
Moet ik ook de powerline dan aansluiten op een lan poort van de nighthawk?

Hopelijk functioneert dan ook de iptv.
Ik weet uit ervaring dat het zeer moeilijk is om iptv door te geven via de nighthawk naar de powerline.

[ Voor 4% gewijzigd door michelk31 op 17-10-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
laurens0619 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:27:
Qos zal ik straks eens controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

Cyphax

Moderator LNX
laurens0619 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:27:
Mijn ervaringen onderschrijven dit (ik had er in den beginne ook twijfels bij), met een speedtest komt ie zo dicht in de buurt van die gigabit dat ik me afvraag of het uberhaupt nog meetbaar is. ;)
offtopic:
Wel had ik op een EdgeRouter de twee ethernetpoorten gebridget, dat zorgde wel voor max 300mbit doorvoer :X

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 17-10-2020 11:00 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die R7800 kan gewoon ruim 700Mbps routeren tussen WAN en LAN zijde (https://www.smallnetbuild...reviewed?showall=&start=1). Dus daar zou je echt niet zo'n bottleneck verwachten.

Is het alleen op wifi dat je dat snelheidsverlies ervaart? Of kakt de snelheid ook in wanneer je een apparaat met een kabeltje aan de R7800 hangt en wisselt van AP mode naar Router mode?

En hoe test je?

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 17-10-2020 12:30 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Hij,

Ik heb vandaag een volledige reset uitgevoerd op de router.
Hierna kon de router de maximale wifi snelheid halen.

Nu heb ik echter het volgende probleem:
ik kan wel de IPTV via de BBOX zenden over de powerlines.
Maar ik kan niet tegelijkertijd internet op de powerlines versturen via de nighthawk.

IPTV verzenden via de nighthawk over powerline gaat niet.

Dus ben ik terug moeten gaan naar de configuratie AP. :(
Waarbij IPTV en Internet over de powerlines loopt via de BBOX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
michelk31 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:08:

IPTV verzenden via de nighthawk over powerline gaat niet.
Misschien helpt dit topic: powerline adapter iptv en ethernet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Had wel een vermoeden dat dit de oplossing kon zijn.
Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Ik ben eens gaan kijken op de website van netgear voor het instellen van de VLAN.
Hieronder vindt men de link.

https://kb.netgear.com/31...-a-NETGEAR-managed-switch

Wat ik in gedachte had was het volgende:
Poort 6: Vlan 6: internet
Poort 7: Vlan 7: IPTV
Poort 8: Vlan 8: IPTV / internet

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tag en untag.
De uitleg op de website van netgear begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
michelk31 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:46:
Ik ben eens gaan kijken op de website van netgear voor het instellen van de VLAN.
Hieronder vindt men de link.

https://kb.netgear.com/31...-a-NETGEAR-managed-switch

Wat ik in gedachte had was het volgende:
Poort 6: Vlan 6: internet
Poort 7: Vlan 7: IPTV
Poort 8: Vlan 8: IPTV / internet

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tag en untag.
De uitleg op de website van netgear begrijp ik niet helemaal.
Deze uitleg is denk ik duidelijker.
Tagging wordt toegepast op uitgaand verkeer door de trunk poort. Als een netwerkpakket “ge-tagged” wordt dan wordt er in de header van het ethernet frame (packet) een 802.1Q header toegevoegd welke aangeeft voor welk VLAN het pakket bestemd is. Als dit pakket aankomt op de andere switch weet deze switch op welk VLAN hij het pakket moet broadcasten.

Een poort waar meerdere VLAN’s op geconfigureerd zijn is een trunk poort. Een “gewone” access poort waar een device op aangesloten is kan slechts lid zijn van 1 VLAN, dit is het VLAN waar de poort untagged op aangesloten is, ofwel zijn broadcast domein. Als er een pakket door de switch ontvangen wordt met een VLAN tag dan zal de switch deze broadcasten op alle poorten die in dat VLAN als access poort (untagged poort) aanwezig zijn EN op alle poorten die tagged in het VLAN zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Als je iptv hebt dan is het gebruik van een eigen router erg complex. Niet alleen de initiële configuratie maar reken ook op periodiek onderhoud.

Heb je daar zin in, lees het ubiquiti en iptv topic. Zo niet, zet je eigen router uit je hoofd :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:31
je snelheidverlies moet je denk ik in je netgear zoeken ...
ow en bbox'jes kan je uberhaupt niet in bridge modus zetten.. dat zit er gewoon niet op as far as i know
je kan wel schijnbaar een 2e PPOE sessie starten door je bbox3 , zodat je toch een extern ip adres kan bekomen
het is wel niet zo heel simpel lees ik al , je moet je inlog & paswoord van de DSL connectie kennen, dan nog is je iptv gaan routeren door je eigen router..

maar in jou geval zou ik me inderdaad verdiepen in vlan's..
managed switch aan modem & aan tv kant, beide netwerkjes over dezelfde kabeL... peanuts bro :)
wel zit je netgear dan op dual NAT ,maar tenzij je veel game sessies host is daar weinig issue mee
je netgear fixed IP geven intern en DMZ opzetten naar dat IP adres en tadaa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:29
@michelk31 Ben dan wel geen Belg, en weet niet exact hoe het zit, maar wat @ijske hierboven zegt dat de bbox3 niet in bridge kan heb ik hier vaker gelezen, maar ook dat je dan een modem-only aan kan vragen.
Zodat je dan volledig je eigen netwerk kan opbouwen met je eigen router etc.
Meer details kan ik je hier zo niet over geven maar dat kan een mede-Belg je hopelijk vast beter vertellen en/of dat je zelf meer moet gaan uitzoeken ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Allen,

Bedankt voor de feedback.
Ga eens nadenken wat ik in de toekomst doe.

Een eventuele eenvoudige oplossing is een wireless bridge te kopen voor iptv.
Dit lijkt mij het gemakkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:15
Is jou nickname Shadowflake op het Proximus forum?

Daar loopt een 2 jaar oud draadje dat verdacht veel op deze lijkt met de antwoorden al gegeven:

https://nl.forum.proximus...r-mijn-bbox3-zetten-44517

who put a "stop payment" on my reality check

Pagina: 1