Toon posts:

powerline adapter iptv en ethernet mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag weten of het mogelijk is om met twee sets powerline adapters twee verschillende subnets te creëren om zowel een intern netwerk als iptv te kunnen gebruiken. Google leverden helaas geen bevredigend antwoord dus probeer ik het hier. Het probleem is dat ik in een huurhuis zit en erg weinig behoefte heb om overal kabels te trekken. Mijn provider levert zowel internet als tv bij mij dit gaat via de zelfde router maar maar via twee verschillende poorten en dat kan ik helaas niet aanpassen. Maar ik kom nu in de situatie waar ik tv wil kijken op een andere plaats dan mijn router zit en mijn netwerkje wil behouden.

Met vriendelijke groet,
Efratror

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-01-2017 21:05)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ljsquare schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:19:
Vaak is dit op te lossen via Vlan's. Meestal is je itv al een aparte VLAN, maar dat is afhankelijk van je provider.
Uhm, nee. Het gaat over Powerline. Ookwel bekend als Devolo, Ethernet-over-Power, PowerLAN, Homeplug en nog wat andere namen.
VLAN regel je met intelligente switches. Maar daar is helemaal geen sprake van in de vraagstelling.
Niet dat het niet een oplossingsrichting is trouwens, maar dat behoeft verdere uitleg dan wat je geeft. Maar dat lees je een stukje verder ;)

Dergelijke adapters stel je in door ze te 'pairen', net zoals je doet met Bluetooth.
Plug eentje in, druk op t knopje, plug de andere in. En dan zouden ze met elkaar moeten pairen.
Zodra ze ge-paired zijn, kan je een tweede set gaan ophangen, die dan samen pairen en niet mee doen met de al bestaande powerline adapters.

Op die manier kan je dus 1 set voor IPTV gebruiken en de andere set voor je normale LAN.

In het geval dat je slechts 1 Powerline set wil gebruiken (omdat je PC en TV in dezelfde ruimte staan), dan zal je dat kunnen fixen met VLAN.
Daar voor heb je naast een Powerline set ook twee intelligente/managed switches nodig met VLAN ondersteuning.

1 switch hang je op bij je router. Laten we zeggen dat je poort 1 als uplink naar de andere kant gaat gebruiken. Die knoop je aan een Powerline adapter.
Poort 2 knoop je aan de Ethernet aansluiting van de router en poort 3 aan de IPTV poort van je router.

Op de switch stel je in dat hij VLAN moet gebruiken. Poort 2 krijgt VLAN-tag 1 en poort 3 krijgt VLAN-tag 2.
Je stelt in dat beide VLAN's over poort 1 verder moeten gaan, dus naar de Powerline adapter.

Dat stel je ook in op de 2de switch.
Eveneens knoop je die met poort 1 aan je Powerline adapter, Poort 2 aan je PC (of een andere switch voor meer Ethernet apparaten) en Poort 3 aan je IPTV-box.

De switches combineren dan de data die binnenkort van Poort 2 en 3, voorzien dat van een identificatie (de 'tag') en sturen het verder via poort 1.
De andere kant doet het omgekeerde en splits het uit op basis van de 'tag' die is gegeven en stuurt het naar de corresponderende poort.
Dit werkt uiteraard bidirectioneel. Dus zowel van router naar de betreffende kamer als van kamer naar de router toe.

[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 08-01-2017 00:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:08
Vaak is dit op te lossen via Vlan's. Meestal is je itv al een aparte VLAN, maar dat is afhankelijk van je provider.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ljsquare schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:19:
Uhm, nee. Het gaat over Powerline. Ookwel bekend als Devolo, Ethernet-over-Power, PowerLAN, Homeplug en nog wat andere namen.
VLAN regel je met intelligente switches. Maar daar is helemaal geen sprake van in de vraagstelling.
Niet dat het niet een oplossingsrichting is trouwens, maar dat behoeft verdere uitleg dan wat je geeft. Maar dat lees je een stukje verder ;)

Dergelijke adapters stel je in door ze te 'pairen', net zoals je doet met Bluetooth.
Plug eentje in, druk op t knopje, plug de andere in. En dan zouden ze met elkaar moeten pairen.
Zodra ze ge-paired zijn, kan je een tweede set gaan ophangen, die dan samen pairen en niet mee doen met de al bestaande powerline adapters.

Op die manier kan je dus 1 set voor IPTV gebruiken en de andere set voor je normale LAN.

In het geval dat je slechts 1 Powerline set wil gebruiken (omdat je PC en TV in dezelfde ruimte staan), dan zal je dat kunnen fixen met VLAN.
Daar voor heb je naast een Powerline set ook twee intelligente/managed switches nodig met VLAN ondersteuning.

1 switch hang je op bij je router. Laten we zeggen dat je poort 1 als uplink naar de andere kant gaat gebruiken. Die knoop je aan een Powerline adapter.
Poort 2 knoop je aan de Ethernet aansluiting van de router en poort 3 aan de IPTV poort van je router.

Op de switch stel je in dat hij VLAN moet gebruiken. Poort 2 krijgt VLAN-tag 1 en poort 3 krijgt VLAN-tag 2.
Je stelt in dat beide VLAN's over poort 1 verder moeten gaan, dus naar de Powerline adapter.

Eveneens knoop je die met poort 1 aan je Powerline adapter, Poort 2 aan je PC (of een andere switch voor meer Ethernet apparaten) en Poort 3 aan je IPTV-box.

De switches combineren dan de data die binnenkort van Poort 2 en 3, voorzien dat van een identificatie (de 'tag') en sturen het verder via poort 1.
De andere kant doet het omgekeerde en splits het uit op basis van de 'tag' die is gegeven en stuurt het naar de corresponderende poort.
Dit werkt uiteraard bidirectioneel. Dus zowel van router naar de betreffende kamer als van kamer naar de router toe.

[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 08-01-2017 00:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ijsquare heeft goed geraden dat het instellen van vlan's een mogelijkheid is op de router. Deze is nog niet ingesteld heb ik gister ontdekt. Het iptv "signaal" gaat direct naar buiten. Dus misschien is dat een optie. Ik ga in ieder geval maandag een tweede setje halen en kijken of een van de twee opties werkt.

Dank voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:42

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Om aan te vullen, powerline draait op laag 1, vlan's op laag 2. Zijn compleet andere technieken die niets met elkaar te maken hebben.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:08
McKaamos schreef op zondag 8 januari 2017 @ 00:27:
[...]

Euh, ik weet wat powerlines zijn. De vraag was om 2 subnets te creeeren, dat gaat vaak niet. Zoals je zelf al omschrijft, maak je gebruik van vlans, precies zoals ik het ook bedoelde. Alleen ik gebruikte (te) weinig woorden om het te vertellen ;)

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo vandaag de tijd gehad om de binnengekomen spulletjes te testen, heb uiteindelijk voor een opstelling gekozen met vlans dit vanwege het feit dat powerlines met een hoge doorvoersnelheid vrij prijzig is en het wel erg in de papieren gaat lopen als je bij iedere tv 2 powerlines nodig gaat hebben voor tv en media content vanaf bijvoorbeeld plex. Het heeft even wat puzzel werk gekost maar uiteindelijk is het gelukt.

Nogmaals dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 12:18
Vraag aan de topicstarter. Heb je wel geprobeerd om met twee verschillende setjes te werken. En zo ja werkt dit? Ik zit namelijk met het volgende:

Glasvezel komt binnen >> 2 uitgangen voor IP TV en 2 uitgangen voor internet. Ik wil mijn internet naar boven krijgen met powerline adapters. Echter heb ik bij de TV geen UTP kabel. Is het mogelijk dat ik een tweede setje koop en deze alleen gebruik voor IP TV?

Dan wordt het dus zo:
Glasvezel komt binnen > 1 powerline adapter voor IP TV komt uit bij TV. 1 powerline adapter voor internet en komt uit op de zolder.
a. is het mogelijk
b. hoe waarschijnlijk is het dat dit elkaar gaat storen?

Nu ik alleen de powerline gebruik voor IP TV heb ik niets dan lof over de TP-Link 4220 kit
Pagina: 1