Welke spouwmuur isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:18

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Ik denk erover om mijn spouwmuren te isoleren, inmiddels zijn er 2 aanbieders over de vloer geweest met natuurlijk beide een ander voorstel qua materiaalgebruik.

Situatie: Spouwmuur van 57m2 van +/- 6 CM voorzien van 1 cm gele glas/steenwol
  • Advies aanbieder 1: De spouw bijvullen met glasvezelwol (Rc - 1,74)
  • Advies aanbieder 2: De spouw bijvullen met Enverifoam (Rd - 1,69)
Volgens aanbieder 2 is bijvullen met glasvezelwol geen optie omdat dit weg kan zakken. En zal het Envirfoam de huidige glaswol plat drukken waardoor het geheel niet weg kan zakken.
  • Aanbieder 2 is 10% duurder.
Wat is volgens jullie de beste manier om mijn spouwmuur te isoleren?

Er komt nog een derde aanbieder en die wil ik natuurlijk het vuur aan de schenen leggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:56
Weet hij ook hoe lang het duurt voor het wegzakt?

Glaswol isoleert wel ook geluid, Envirifoam ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1987
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 15:45
Als je al isolatie in de spouw hebt heeft aanbieder 2 gelijk. Zat met het zelfde probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:30

_Arthur

blub

Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Heel topic met leesvoer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringen00
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-05 21:15
Wij hebben ook enverifoam.
Dit is een watergedragen foam zodat je niet uit je huis weg hoeft tijdens het vullen.

Het schuim zet uit en drukt daardoor bestaande slechte isolatie opzij.
Wij hadden loshangende piepschuimplaten in de spouw.
Deze kun je dan niet navullen met korrels oid.
Het schuim vult zich en zet zich uit zodat er een aansluitende isolatie is.

Zijn er tevreden mee, 25% minder stookkosten.

Zorg wel dat ze genoeg bijenbekjes plaatsen. Ook boven raamkozijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
Wat late reactie maar ik was druk met de 36 pagina uit het 'Spouwmuurisolatie Supafil of parels' topic :D

Als ik jullie reacties zo lees is schuim de enige 'goede' oplossing. Ik ben wel benieuwd naar de bijenbekjes, wat gebeurd er als er niet voldoende geplaatst worden, alles onder het schuim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:44
Wij zijn voor Supafil gegaan. Wordt in december uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Topicstarter
@Lensent Wat waren jouw overwegingen om voor Supafil te gaan? En had je ook al wol in de spouw zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hier ook Supafil genomen. Echter was mijn spouw leeg, daarom kon het. Als hij niet leeg zou zijn, gaf de adviseur aan dat het niet had gemogen.

Ik dacht eerst dat er al wat in zat, dus ik zou ook voor Envirofoam (of Aminotherm) gaan. Bij jou zit er al wat in, dus zou ik inderdaad aanbieder 2 aanhouden. Heb toen ook heel het forum ''Spouwmuurisolatie Supafil of parels' doorgenomen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie3862
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
@ringen00 Hoe gaat het met de Envirfoam? Ik heb een offerte liggen hiervoor, maar twijfel heel sterk over na-isoleren, omdat ik bang ben voor vochtdoorslag. Iets waar we nu overigens geen last van hebben, maar de "horror-verhalen" van vroeger zingen nog na in mijn hoofd.

Waarom zijn de bijenbekjes bijvoorbeeld zo belangrijk? Dat heeft dan toch ook met ventilatie te maken?

Zijn er nog anderen die ervaring hebben met na-isoleren? Ik stook in principe alleen de benedenverdieping, woon in een twee-onder-een kap uit 1984 en stook sinds mijn aangebrachte vloerisolatie ongeveer 1.200 m3 per jaar, wat inclusief koken en douchen is (gezin van 4 personen).

Ik schat mijn stookkosten dus op ongeveer 1.000 m3 per jaar x €0,74 = € 740 per jaar. Heel veel besparing zit er dan niet in denk ik, maar ik ben wel gevoelig voor comfortverhoging.

Kan iemand mij helpen met ervaringen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie3862
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik heb de meeste topics gelezen, ik zal wat specifieker zijn in mijn vragen:
- mijn woning is een 2-onder-1 kap van 1984 met deels geïsoleerde spouwmuur (5 cm deken, 5cm lucht)
- ik stook jaarlijks 1.000 M3 gas voor verwarming (voornamelijk beneden, combi vloer- en radiatoren)
- ik heb geen mechanische ventilatie
- mij is geadviseerd na spouwmuur inspectie om enverifoam te gebruiken voor na-isolatie, de Rd waarde zou 1.69 zijn
- de offerte ligt rond de 2.000 euro voor 115 M2 muur

Mijn vragen zijn vooral aan mensen die in soortgelijke situatie hebben besloten om ook voor na-isolatie te gaan, liefst ook met enverifoam!
Alle theorie op internet heb ik al gelezen, ik zoek dus praktijkervaring!

- ga ik vocht problemen (kunnen) krijgen?
- ga ik comfort verhoging merken?
- hoeveel besparing zou ik kunnen realiseren op de 1.000m3 per jaar met gelijkblijvend stookgedrag (is niet mijn hoofddoel, maar helpt wel om te weten of ik het terug ga verdienen)
- is er iemand die ooit wel vochtproblemen kreeg?

Zomaar een paar vragen, liefst zou ik ook iemand kunnen bellen om eens te vragen hoe het bevalt en zo, wie het geplaatst heeft, etc.

Wie wil mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringen00
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-05 21:15
Snarfie3862 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 16:19:
@ringen00 Hoe gaat het met de Envirfoam? Ik heb een offerte liggen hiervoor, maar twijfel heel sterk over na-isoleren, omdat ik bang ben voor vochtdoorslag. Iets waar we nu overigens geen last van hebben, maar de "horror-verhalen" van vroeger zingen nog na in mijn hoofd.

Waarom zijn de bijenbekjes bijvoorbeeld zo belangrijk? Dat heeft dan toch ook met ventilatie te maken?

Zijn er nog anderen die ervaring hebben met na-isoleren? Ik stook in principe alleen de benedenverdieping, woon in een twee-onder-een kap uit 1984 en stook sinds mijn aangebrachte vloerisolatie ongeveer 1.200 m3 per jaar, wat inclusief koken en douchen is (gezin van 4 personen).

Ik schat mijn stookkosten dus op ongeveer 1.000 m3 per jaar x €0,74 = € 740 per jaar. Heel veel besparing zit er dan niet in denk ik, maar ik ben wel gevoelig voor comfortverhoging.

Kan iemand mij helpen met ervaringen??
Er is altijd vochtdoorslag in de buitenmuur. Dit wordt dan langs de binnenkant afgevoerd naar beneden en kan via die weg weer naar buiten. Ook aan de bovenkant hebben we bijenbekjes zitten....
Het is ook een mogelijkheid om de buitenmuur te impregneren zodat er geen vocht in kan trekken...

Wij hebben aan de binnenkant geen vochtprobleem...
Wel is het belangrijk dat je ook goed ventileert in huis zodat het vocht in huis ook weg kan...

Ik heb mij door een aannemer laten vertellen dat vochtplekken aan de binnenkant ook in principe altijd komt doordat er een koudebrug is. Dit kan bijvoorbeeld door nat of verzakte isolatie zoals steenwol..
Enverifoam is (zoals mij verteld is) wel ademend maar niet vocht doorlatend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florida
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-05 21:16
@Snarfie3862 Ik kan je helaas niet helpen, maar omdat ik een soortgelijke vraag heb, volg graag dit topic.

Ik heb een vrijstaande woning uit 1985. De spouw (7 cm breed) van de gehele woning breed is in 1985 gevuld met dekens van glaswol (4 cm). Rondom het glaswol is in de spouw dus nog 3 cm over.

Omdat sommige ruimte op koude dagen niet warm te stoken zijn, door een expert wat metingen laten doen. Blijkt dat het glaswol nauwelijks isoleert.

De vloer van de woning is geheel geïsoleerd met piepschuim van zo'n 15 cm dik. Deze functioneert prima, aldus de expert.

Ik zou de gehele spouw dus graag willen "bij" isoleren.

Nu heb ik 7 verschillende bedrijven benaderd die allemaal met een verschillende advies komen:

1e: niets doen, want als je "bij" isoleert met welk materiaal dan ook, krijg je binnen vochtproblemen
2e: geen probleem, kan ik zo een bepaald soort schuim bij in spuiten
3e: eerst oude isolatie er uit zuigen, maar omdat er ankers aan zitten wordt dit lastig en erg duur
4e: gehele woning bijvullen met minerale wol
5e: aan de spouw niets doen, alleen de muur van buitenaf impregneren (goedkoop, maar weinig rendement)
6e: alleen die muren met "koude" bruggen, bijvullen met purschuim. De rest van de muren kan dan voldoende ademen
7egeheel bijvullen met parels. Deze laten dan nog genoeg ruimte over voor ventilatie waardoor je binnen geen vochtproblemen hoeft te verwachten.

Zoals je ziet, 7 bedrijven benaderd, zeven verschillende adviezen, waaruit het moeilijk kiezen is.
Het oude materiaal verwijderen en alles opnieuw isoleren is de duurste oplossing, maar wel de meest veilige en vermoedelijk ook rendabele.

Op internet lees je echter ook nauwelijks ervaringen van mensen die wel hebben laten bij isoleren.
Ben wel benieuwd naar hun ervaringen en/of wel/geen vochtproblemen.

Ben natuurlijk benieuwd of je al een beslissing genomen hebt of die zelfs al hebt laten uitvoeren.
Heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Florida schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:35:
Op internet lees je echter ook nauwelijks ervaringen van mensen die wel hebben laten bij isoleren.
Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Heel draadje vol met Tweakers met spouwisolatie.
Pagina: 1