Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:41
Beste mede Tweakers,

Ik sta voor een klein dilemma en hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen op basis van ervaring.

Ik zoek een?
Soundbar met losse sub en surround speakers

Wat is je budget?
Tussen de 1000 en 2000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
De soundbar gaat uitsluitend gebruikt worden voor tv kijken. Denk dan aan Netflix, Disney+, maar ook mainstream tv. Voor muziek staat er een leuke installatie naast.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op dit moment twijfel ik tussen de Harman Kardon Citation Bar+Sub welke ik voor een leuke prijs kan aanschaffen of de Sonos ARC. Surround uitbreiding komt later. Bose soundbar 700 + sub heb ik wel gezien maar nog niet gehoord.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb beide soundbars gehoord. De Sonos kwam wat klinisch over en de Harman Kardon erg warm(weinig detail in het hoog). Ik nijg naar de Harman Kardon set maar kom toch best wel wat slechte reviews en ervaringen tegen. Bijvoorbeeld in Harman Kardon Citation ervaringen- en discussietopic Dit maakt, naast dat Sonos Atmos ondersteunt en veel meer instelmogelijkheden heeft, dat ik enorm aan het twijfel ben. Ook zie ik dat de Citation bar uit 2018 stamt wat mij het gevoel geeft dat er een deze dagen een opvolger zal verschijnen?

Nu heb ik recent een vergelijk gemaakt tussen de Harman Kardon One en de Sonos One Gen2 waarbij de Sonos retour gegaan is omdat ik deze de minst van de 2 qua klank vond.

Wat zijn jullie ervaringen met de genoemde systemen en waar doe ik goed aan? De huidige hifi set upgraden is niet wenselijk. Ik wil hiervoor 2 losse systemen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door raze88 op 14-10-2020 14:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Inmiddels ben ik een flinke stap verder en ook weer een flinke stap terug.

Ik heb zowel de bose soundbar700 + sub en rears hier thuis gehad. Dit was het verre van en is dezelfde dag retour gegaan. Ook de sonos arc + sub staat hier nu thuis omdat dat toch een beter beeld geeft dan in de winkel. Ook deze is het verre van en gaat retour.

Daar waar ik de bose gekocht had heb ik ook een 5.1.2 set gehoord en was hier een stuk meer van onder de indruk. Dit is dan ook de weg die ik in wil slaan.

Nu het lastige:

Ik heb zelf 2 Triangle antal anniversary speakers staan(geen niet weg) en een DK design Reference MKII versterker met een Pink Faun DAC. Ik zou het erg jammer vinden deze versterker te moeten verkopen en wil hem voor de muziek erbij naast houden. Dit betekend dat er een receiver bij komt waar tussen in de Triangle speakers zal gaan wisselen. Hierbij moet nog een sub en een center komen. De vraag is nu, waar doe ik goed aan. Koop ik nu een fatsoenlijke sub en center en bezuinig ik op de receiver? Of ga ik wat minder besteden aan de sub en center en koop ik een wat betere receiver? Eventueel kan ik een denon-avr 4306 krijgen. Een oudje maar in die tijd wel een goede receiver. Nadeel hiervan is dat de receiver geen ondersteuning bied voor HDMI arc/cec.

Subs die ik op het oog heb:
Budget: Dali Sub e12
Stap omhoog: Dali Sub k14

Centers:
Budget: B&W Htm6
Stap omhoog: Monitor audio C150 gold
Stap omhoog: B&W Htm72 s2

Receiver:
Budget: Marantz SR5014
Stap omhoog: NAD T758

De achter speakers komen later en zullen uit dezelfde lijn komen als de center. Voorkeur voor de speakers is hoogglans zwart. Mat zwart mag ook maar zal minder mooi bij de Triangles passen.

[ Voor 3% gewijzigd door raze88 op 18-10-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 19:15
Interessante vraag, maar ik heb het idee dat je je eigen vraag net beantwoord hebt.

Daarom een paar weder vragen.

Wat had de soundbar(s) niet wat je wel verwacht had?

Daarnaast: je vergelijkt nu de soundbar met een volwaardig boxen systeem?

In mijn ogen is een soundbar een compromis tussen ruimte, looks en geluid. Losse boxen zullen (doe ik een gok) vaak beter zijn dan de soundbar mits je de juiste combinaties verzameld. Oftewel terug naar je eerste vraag: wanneer ben je tevreden.

Geen direct antwoord ;) maar misschien help ik je met denken. Vind t wel een interessante weg die je bewandelt, ik ben persoonlijk aan het zelfde aan t denken. Maar voor mij is bedieningsgemak met spotify, Google home, meerdere ruimtes en tegelijk zelfde muziek etc ook een belangrijk punt.

Tot slot, ik zou niet teveel bezuinigen op een receiver, mijn huidige geeft bijv wel mooi geluid voor muziek, maar is erg matig met 5.1 actie films en surround.

[ Voor 9% gewijzigd door Shiver87 op 19-10-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Shiver87 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:24:
Interessante vraag, maar ik heb het idee dat je je eigen vraag net beantwoord hebt.

Daarom een paar weder vragen.

Wat had de soundbar(s) niet wat je wel verwacht had?
Wat mij tegenviel is het geluid. Het klinkt vaak nasaal, emotieloos en klinisch. Ook de subs bij de systemen rammelen een beetje. De ene keer overdreven, de andere keer als het moet zijn ze ver te zoeken.
Daarnaast: je vergelijkt nu de soundbar met een volwaardig boxen systeem?

In mijn ogen is een soundbar een compromis tussen ruimte, looks en geluid. Losse boxen zullen (doe ik een gok) vaak beter zijn dan de soundbar mits je de juiste combinaties verzameld. Oftewel terug naar je eerste vraag: wanneer ben je tevreden.
Mijn eerste doel was om de HEOS soundbar die er nu staat te upgraden. Hierin mis ik de ruimtelijkheid een beetje en de sub mag wat meer door drukken(grotere sub dus). Op het gebied van stemmen en verstaanbaarheid is dit tot nu toe voor mij de beste bar geweest.

Lastige nu is, is dat ik voor het geld dat een Sonos ARC systeem kost ook een losse sub en center kan kopen en met wat korting ook een instap receiver van bijvoorbeeld Marantz. Dit klinkt voor mij op alle fronten beter dan een soundbar, maar levert op dat wanneer ik muziek wil luisteren ik de speakers op een andere versterker moet/wil inpluggen omdat ik niet de verwachting heb dat een versterker van 600 euro vol met processing net zo lekker zal klinken als een beest van een klasse A versterker(zijn hier inmiddels al heel wat versterkers gepasseerd).
Geen direct antwoord ;) maar misschien help ik je met denken. Vind t wel een interessante weg die je bewandelt, ik ben persoonlijk aan het zelfde aan t denken. Maar voor mij is bedieningsgemak met spotify, Google home, meerdere ruimtes en tegelijk zelfde muziek etc ook een belangrijk punt.

Tot slot, ik zou niet teveel bezuinigen op een receiver, mijn huidige geeft bijv wel mooi geluid voor muziek, maar is erg matig met 5.1 actie films en surround.
De vraag die ik heb i of het verstandig is nu een betere center en sub te nemen, en later de receiver te doen(mede om het niveau van de front speakers die al aanwezig zijn). Of om daar op te bezuinigen, een goede receiver te kopen en later de rest te "upgraden". Voor mijn gevoel hebben speakers meer invloed dan versterkers, maar als ik kijk hoe de inmiddels 14 jaar oude Denon AVR-4306 klinkt ten opzichte van de DK desing, wordt ik daar niet heel vrolijk van.