Mijn vraag
Voor een lithograaf (3d geprint) wil ik de belichting met 12V LED strips doen, gewoon een enkele kleur in het wit.
Deze wil ik graag kunnen dimmen met een potmetertje. Ik heb dit geprobeerd met een losse LED en een arduino. Dit krijg ik werkend. Zodra ik er een transistor aanhang met de LED strip (van 3 leds om te proberen) krijgt de led strip maar zo'n 6V zonder dat dit verandert.
De code heb ik van internet geplukt, de arduino dimt de LED d.m.v. een PWM signaal.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Arduino IDE, Arduino UNO of NANO
12V LED Strip
Transistoren;
P2222 PNP
BC547 NPN
Hieronder de code;
int potPin=A0; //Analog 0 pin named as potPin
int output=9; //Pin-9 is declared as output
void setup()
{
pinMode(output, OUTPUT); //Pin-9 is declared as output
//We dont need to declare the A0 pin as input since it is predefined as input
}
void loop()
{
int reading=analogRead(potPin); //Reading the voltage out by potentiometer
int bright=reading/4; //Dividing reading by 4 to bring it in range of 0 - 255
delay(000); //Delay is not necessary you can remove it
analogWrite(output,analogRead); //Finally outputting the read value on pin-9 fading led
}
Zou ik ipv een transistor (heb een NPN en een PNP geprobeerd, zonder resultaat) een mosfet gebruiken? Ik heb hier vrij weinig ervaring mee eerlijk gezegd maar dit lijkt me wel dat dit moet kunnen
Ik weet nog niet precies hoeveel LED's ik ga gebruiken, maar dat zal niet boven de 30 uitkomen. (X 20mA = 600mA).
Graag hoor ik jullie meningen, ik sta voor alles open, ook zonder arduino vind ik prima.
Voor een lithograaf (3d geprint) wil ik de belichting met 12V LED strips doen, gewoon een enkele kleur in het wit.
Deze wil ik graag kunnen dimmen met een potmetertje. Ik heb dit geprobeerd met een losse LED en een arduino. Dit krijg ik werkend. Zodra ik er een transistor aanhang met de LED strip (van 3 leds om te proberen) krijgt de led strip maar zo'n 6V zonder dat dit verandert.
De code heb ik van internet geplukt, de arduino dimt de LED d.m.v. een PWM signaal.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Arduino IDE, Arduino UNO of NANO
12V LED Strip
Transistoren;
P2222 PNP
BC547 NPN
Hieronder de code;
int potPin=A0; //Analog 0 pin named as potPin
int output=9; //Pin-9 is declared as output
void setup()
{
pinMode(output, OUTPUT); //Pin-9 is declared as output
//We dont need to declare the A0 pin as input since it is predefined as input
}
void loop()
{
int reading=analogRead(potPin); //Reading the voltage out by potentiometer
int bright=reading/4; //Dividing reading by 4 to bring it in range of 0 - 255
delay(000); //Delay is not necessary you can remove it
analogWrite(output,analogRead); //Finally outputting the read value on pin-9 fading led
}
Zou ik ipv een transistor (heb een NPN en een PNP geprobeerd, zonder resultaat) een mosfet gebruiken? Ik heb hier vrij weinig ervaring mee eerlijk gezegd maar dit lijkt me wel dat dit moet kunnen
Ik weet nog niet precies hoeveel LED's ik ga gebruiken, maar dat zal niet boven de 30 uitkomen. (X 20mA = 600mA).
Graag hoor ik jullie meningen, ik sta voor alles open, ook zonder arduino vind ik prima.
Lord-The-Gamer (L-T-G)