Kef Q300 vervangen voor Kef Q500 als surrounds

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 15:50
Beste Tweakers,

Allereerst bedankt voor het lezen van het topic!

Ik ben aan het kijken naar het wat meer body geven aan mijn audio setup. Nu ben ik me aan het verdiepen in het vervangen van mijn Kef Q300 speakers voor Kef Q500 speakers als surround speakers.
Is dit het waard? Wat ga ik vooral merken? Wat raden jullie aan?
...

Op dit moment bestaat mijn setup uit het volgende;

- Denon x6400H receiver
- 2x Kef Q900 Front
- 1x Kef Q600c Center
- 2x Kef Q300 Surround
- 1x Kef Q400b Subwoofer
...

Alvast bedankt voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ondanks dat de Q300 en Q500 uit dezelfde series lijken te komen zijn het echt HEEL verschillende speakers. (ported vs closed, 2weg vs 2.5weg)
Je hebt al het een en ander staan van Kef, dus je bent waarschijnlijk veel beter op de hoogte dan ik.
Mara misschien is deze video wel duidelijk:
YouTube: KEF Q100, Q300, Q500 & Q700 Loudspeaker Review by Movement Audio (Po...

[ Voor 3% gewijzigd door michielRB op 13-10-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
Dank je wel voor de snelle response!
Even de link bekeken en de Q500, als ik het goed heb begrepen, zou dus merkbaar beter moeten zijn in de lagere frequenties.

Nu is de vraag; zijn de lagere frequenties noodzakelijk voor surround speakers? Zou het echt van toegevoegde waarde zijn of is het verschil zo klein dat het 'zonde' is?

Is er iemand die floorstanding speakers (zoals de Q500) heeft als surrounds i.p.v. bookshelf model (zoals de Q300)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Maar waarom niet een surround speaker kiezen die daar voor ontwikkeld is? (de Kef Q50a) Deze kan prima boven op je Q900's geplaatst worden.
Ik ben denk ik te weinig audiofiel om hier verder iets zinnigs over te zeggen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25

FeaR

In GoT we trust

Mitch1987w schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:48:
Ik ben aan het kijken naar het wat meer body geven aan mijn audio setup.
Wat mis je precies dat je de stap wilt maken? Wat is het gebruik? Veelal films of muziek? Puur visueel geef je zeker meer body als je vloerstaanders als surround neer zet, of het ook echt meerwaarde geeft qua audio twijfel ik over. Met muziek in alle channel stereo kan ik me nog iets voorstellen dat het meer brengt, maar voor surround in films is het echt overkill. Als zou je voor all channel stereo natuurlijk een extra set Q900 neer moeten zetten om het gelijk te houden :P

Ik heb zelf ook vloerstaanders als surround speakers (Focal Chorus 816W). Puur gekozen omdat ik er relatief goedkoop aan kon komen en doordat de prijs van de bookshelf met originele stand aanzienlijk was. Deels ook gekozen omdat de 816W er in de kleur Satin Black was. En natuurlijk puur omdat het kan. Eerste keer eigen huisje dus dan doe je dat soort dingen :P Daarvoor altijd kleinere speakers als rear gehad. Om nu te zeggen dat ik het een wereld van verschil vind. Nee. Ik heb dan ook puur gekocht omdat ik nog rears moest in dezelfde lijn/serie en ik heb geen upgrade gemaakt zoals jij dat wilt doen.

De KEF Q300 is al een speaker die qua crossover ruim onder de 100 Hz zit en daardoor niet al te zwaar op de subwoofer leunt. Als in geen gekke dingen met dat de subwoofer het midlaag van die speaker over moet nemen en het geluid niet meer uit de goede hoek komt. Als je als rear een melkpakje zou hebben die pas bij 250 Hz begint en je zou die willen wisselen voor een Q300 zou ik daar eerder inkomen dan een Q300 vervangen door een Q500.

Q300 voor een Q500 vervangen? Ik zou het niet doen. Maar goed, audio is ook emotie dus als je het wilt omdat het kan, gewoon doen :P
michielRB schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 22:47:
Maar waarom niet een surround speaker kiezen die daar voor ontwikkeld is? (de Kef Q50a) Deze kan prima boven op je Q900's geplaatst worden.
Que? De Q50a is een ATMOS speaker waar hier om een surround (back) speaker wordt gevraagd.

[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 14-10-2020 07:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zonde van je centen
Wat raden jullie aan?
...
Multisub in 'Het grote subwoofer topic' :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
Thanks voor de reacties, waardeer ik en kan ik wat mee.
Ik denk dat ik mn setup voor nu nog laat zoals hij is en wellicht eens ga sparen (of in delen) ga overstappen op de R lijn van KEF.

Ik dook net even mijn setup/speakerinstellingen in en merkte wat op waar ik me niet van bewust was.

De crossover van mn front speakers (Q900) stond op 90Hz i.p.v. 80Hz, waar de overige speakers wel op stonden.
Daarnaast keek ik op de fysieke knoppen van mijn Subwoofer en die crossover knop stond gedraaid op 140Hz i.p.v. 80Hz.
Nou staat mij er iets van bij dat ik die ooit met een reden op 140Hz (volledig open) heb gezet maar wat raden jullie aan?

Last but not least staan alle speakers in mijn configuratie op 'klein' wat volgens mij correct is, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25

FeaR

In GoT we trust

Mitch1987w schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:42:
De crossover van mn front speakers (Q900) stond op 90Hz i.p.v. 80Hz, waar de overige speakers wel op stonden.
Dat zal geen wereld van verschil zijn. Mogelijk kan je nog iets lager gaan zitten aangezien 80 Hz ook relatief hoog is voor een speaker met 8" units maar ik dat zal mijns inziens geen verschil van dag en nacht worden.
Daarnaast keek ik op de fysieke knoppen van mijn Subwoofer en die crossover knop stond gedraaid op 140Hz i.p.v. 80Hz.
Nou staat mij er iets van bij dat ik die ooit met een reden op 140Hz (volledig open) heb gezet maar wat raden jullie aan?
Crossover stel je op één plek in. Als je dat op de receiver doet dan kan de subwoofer volledig open staan, vandaar zal deze op 140 Hz staan. Als je de receiver het gehele bereik naar de subwoofer laat sturen zal je op de subwoofer de crossover regelen. Alles op de receiver regelen is over het algemeen makkelijker.
Last but not least staan alle speakers in mijn configuratie op 'klein' wat volgens mij correct is, toch?
Yes.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch1987w
@FeaR Onwijs bedankt, Ik ga verder met deze informatie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Jag

Het laag van de surrounds is niet super belangrijk, zoals hier al opgemerkt. Beter richt je je idd op de bass management of voeg je 2e sub toe zoals @Lip suggereerde. Of je regelt je ene of twee subs goed in met minidsp en meetmic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17

Audione0

Strijdt der titanen

En kijk ook eens naar een dB meter om alles goed in te regelen. Daar is tevens veel in te winnen om meer body te krijgen.

Hier een overzicht hoe je je speakers op de luisterplek goed in kunt richten.
Als je niet precies weet hoe, laat het me weten.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Wnyv2YZ/Level-calibratie-speakers.jpg

Wat verder van belang is en wat Fear overigens aangeeft. De cross-over op de sub volledig open en op de receiver het verder afregelen. 80hz is een mooi gemiddelde. Zet op de receiver de speakers op small, anders werkt de cross-over op de receiver niet.

Q300 naar 500 gaat geen verschil geven in surround. Zou eerder naar een goede (multi)sub gaan om meer body te krijgen.

[ Voor 34% gewijzigd door Audione0 op 14-10-2020 20:50 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1