Vraag

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb vorige week bij MediaMarkt (online) een pricewatch: Sharp QW-GT43F393IDE gekocht met (tegen meerbetaling) het "plaatsen en aansluiten".

De dienst "Dynalogic" kwam hem netjes plaatsen, en zetten hem aan (op een vrij lang programma) om het fabriekswater(?) en de geur weg te wassen. Na deze wasbeurt kwam er een foutmelding op het scherm:
F5 inadequate water.
Please open the tap.
De kraan was al open op zijn maximaalst. Ik haal de slang eraf, vul een emmer met water, en zie dat het water gewoon schoon is. Dus ik zet de slang weer terug, kraan open, en probeer een vaat te wassen. Bij deze foutmelding is het menu geblokkeerd, dus je moet de vaatwasser uit- en weer aanzetten om een nieuw programma te starten. Ik doe een "daily 60".

Na anderhalf uur is de vaat helemaal schoon, maar weer de melding "F5 inadequate water".

Dus slang er weer af. Filter open. Alles bekijken of het niet verstopt zit, zoals in de handleiding staat. Nee, alles is fabrieksschoon.

Vijf wasbeurten later hebben we vier keer deze foutmelding gehad rond het eind van het wasprogramma. Het gebeurt dus niet 100% van de tijd.

Goed, bellen met MediaMarkt. Zij geven ons het telefoonnummer van Sharp. Bellen met Sharp. Sharp geeft aan dat de vaatwasser een defect heeft en dat CE-repairs (of iets dergelijks) hem komt ophalen. Akkoord. Wij bellen met MediaMarkt om ze in te lichten over de gang van zaken. MediaMarkt geeft aan dat CE-repairs niet nodig is omdat dit dan waarschijnlijk een DOA (Dead On Arrival) product betreft, en stellen voor om hem zelf om te komen wisselen voor een nieuw exemplaar. Fijn. *O* Wij akkoord. CE-repairs terugbellen dat ze hem niet hoeven komen ophalen omdat MediaMarkt dit verder regelt.

Vandaag dus de grote vaatwasserwissel, wederom door Dynalogic. Ditmaal zetten ze hem niet aan om het "fabriekswater" weg te spoelen, want dat zou niet nodig zijn.

Dus wij doen voor het eerst een vaatwas in deze nieuwe machine... en aan het eind, opnieuw:
F5 inadequate water.
Please open the tap.
Wat? -O-

Wel een schone vaat verder, maar we moeten hem dus uit en aan zetten als we een tweede was willen doen. Op zich een kleine moeite, maar er zijn modellen met mechanische knoppen voor minder geld. Maar belangrijker, als je een foutmelding krijgt, dan denk je dat er iets fout gaat. Je wilt standaard geen foutmelding zien.

Wat is hier aan de hand?

Ik heb de waterdruk hier nooit als "inadequate" ervaren, maar verwacht een vaatwasser dan een enorme waterdruk? Ligt het dan aan de geleverde waterdruk van "Dunea Duin en Water"?

Waarom komt een foutmelding over de beschikbaarheid van water tegen het einde van het programma en niet tijdens het spoelen?

Gaat MediaMarkt kosten in rekening brengen voor het omruilen van een apparaat dat defect leek maar dat misschien niet is? Wij hebben hier verder ook niet zo veel verstand van, en moeten maar handelen naar de adviezen van de deskundigen van de MediaMarkt en Sharp.

offtopic:
Bij beide nieuwe exemplaren zat vanaf boven gezien de deur scheef, hij staat wat meer naar buiten aan de rechterkant. Ik ben benieuwd of iemand deze zelfde vaatwasser heeft en kan kijken of dit daar ook zo is.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

Alle reacties

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:17
Misschien een optie om die mensen van CE-repairs eens langs te laten komen? Misschien dat die monteur kan uitvogelen waar het aan ligt? Misschien dat er nog iets in de aanvoerslang van de vaatwasser zit dat zorgt voor een te kleine doorstroming van water oid?

• Derder
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-11-2020
Ik heb ook pas geleden deze vaatwasser gekocht en precies hetzelfde probleem, steeds aan het eind van het wasprogramma geeft het apparaat een fout
melding f5 weer. Vaat is dan wel goed gewassen maar niet droog. Ook bij mij staat de deur een beetje scheef.
Is het inmiddels bij jou al opgelost?

[Voor 7% gewijzigd door Derder op 04-11-2020 07:40]

• Redsandro
  • Niet online
@Derder nog niet verholpen. In eerste instantie - omdat dit ons tweede exemplaar is - dachten we dat de waterdruk in ons huis gewoon te laag is. Aangezien hij 9 van de 10 keer het programma wel gewoon afmaakt voordat hij gaat klagen, besloten we het maar te accepteren, omdat we dachten dat elke andere vaatwasser dan het zelfde probleem zou hebben.

In tweede instantie vermoedde ik dat er een fout in de firmware zit. De vaatwasser kan duidelijk wel gewoon wassen en het heeft geen zin om na het wassen te klagen over de waterdruk. Ik heb vorige week met Sharp gebeld om dit aan te geven en om te vragen of het geüpdatet kan worden, maar zij zeiden dat er geen fout in de firmware zit.

Volgens mij dus wel. Dus wat ik nu eigenlijk hoop is dat >10 anderen het zelfde probleem blijken te hebben en dat we dan nog een keer allemaal contact opnemen met Sharp.

Het klinkt dan ook een beetje lullig, maar ik ben blij dat jij het zelfde probleem hebt. Want nu weet ik dat het niet exclusief mijn huis/wateraansluiting is waar het probleem zit. :')

Mag ik vragen in welke gemeente of provincie jij woont, of zo niet, welke water leverancier jij hebt? Ik heb Dunea, Zuid-Holland.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:40

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb zelf een vaatwasser gehad die ook de melding maakte dat er niet genoeg waterdruk aanwezig was. Het water spoot echter met veel geweld in een emmer als ik de slang losmaakte, en dat was ook voldoende als je de hoeveelheid water per minuut uitrekende. Uiteindelijk bleek het ventiel dat in zo'n slang ingebouwd zit kapot te zijn, zo'n slang heeft een ventiel dat de afwasmachine zelf open/dicht kan zetten, krijgt hij dat ventiel niet goed open en dicht zal de machine uiteindelijk ook weinig water ontvangen.

Normaal gezien staat er in de handleiding van je machine hoeveel debiet je minimaal moet hebben, bereken dat even (tellen hoe lang het duurt om 10l water te tappen) en kijk of dat voldoende is. Als dat voldoende is, heb je in principe gewoon een product dat niet werkt zoals beschreven en heb je recht op een werkende machine, oftewel door je machine nogmaals te laten repareren of vervangen, ofwel door gewoon een andere machine in huis te nemen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Redsandro
  • Niet online
@Mavamaarten bedankt voor de tip. Echter is de was prima schoon, en is de foutmelding steevast na het wasprogramma waardoor alles schoon is, maar hij stopt voor het droogprogramma. Dat zou te verhelpen zijn met een nieuwe firmware denk ik.

Ik zal eens kijken of ik in de handleiding van vinden hoeveel debiet ik zou moeten hebben hier.

• Redsandro
  • Niet online

• bvdb978
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
Nu is er al 4 weken niets hier gepost, maar ik heb sinds deze week ook een (nieuwe) vaatwasser van Sharp het ogenschijnlijk hetzelfde probleem.
De vaat komt er prima schoon uit, maar ergens richting het eind van het programma springt error F5 in het scherm.

• Redsandro
  • Niet online
@bvdb978 ik heb (na bovenstaande tweet) ook niets meer van MediaMarkt of Sharp gehoord.
Meestal gaat het goed, af en toe komt de foutmelding wel erg vroeg in het programma en starten we daarna nog een kort programma.

Ik denk dat het model vaatwasser aan de nieuwe kant is en hoop dat er steeds meer mensen (hint ;)) bij Sharp en/of MediaMarkt aan de bel gaan trekken, eventueel verwijzende naar dit topic.

Volgens mij staat de vaatwasser gewoon veel te gevoelig ingesteld, zodat als je één micrometer te weinig water hebt omdat je net het toilet doorspoelt of iets dergelijks, hij meteen klaagt dat de kraan dicht zit, wat natuurlijk niet zo is.

Volgens mij is dit te verhelpen door een firmware-update, maar die moet eerst nog gemaakt worden, en er zijn nog niet genoeg mensen wezen klagen bij Sharp om Sharp-developers hiernaar te laten kijken.

• mjHeesbeen
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-02 13:37
Wij hebben hier exact hetzelfde probleem.

Wij hebben een SHARP QWGX11F491WEU die vlak voor het droog programma de F5 melding geeft. Vaatwasser heeft het sinds plaatsing in begin januari altijd goed gedaan, maar nu sinds 1 a 2 weken niet meer. Hij draait bij ons ook bijna altijd in de nacht, waardoor er nergens anders water wordt afgetapt. Toch als we beneden komen wordt de F5 melding aangegeven.

Waterdruk alles is goed ( lijkt me ook raar om te klagen over waterdruk als je bij het droogprogramma zit ). Je voelt ook geen warmte zodra je hem opent wat doelt op een verwarmingsprobleem.

Heb zojuist gebeld met Mediamarkt en de monteur zal donderdag met ons contact opnemen voor de reparatie ( als dat straks nog mag met de nieuwe regels ).

• Redsandro
  • Niet online
@mjHeesbeen dit is interessant, omdat hij bij jou het dus een klein jaar wél goed heeft gedaan! Bij mijzelf (en bovenstaanden als ik het goed begrijp) werkte het meteen vanaf de plaatsing al niet goed.

Ik ben erg benieuwd wat de monteur constateert en welk onderdeel ze mogelijk vervangen. Ik hoop dat ze langs willen komen met de nieuwe coronaregels, maar ik denk het toch wel als je ze de ruimte geeft.

Zou je een update willen geven als de monteur het probleem (hopelijk) heeft opgelost?

• mjHeesbeen
Bij ons is uiteindelijk de monteur geweest en heeft een onderdeel vervangen wat verbrand bleek te zijn. Geen idee dat het dus bij jou kan zijn. Hier is het gelukkig nu opgelost. :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

mjHeesbeen schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:17:
Bij ons is uiteindelijk de monteur geweest en heeft een onderdeel vervangen wat verbrand bleek te zijn. Geen idee dat het dus bij jou kan zijn. Hier is het gelukkig nu opgelost. :)
Wat is er vervangen dan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mjHeesbeen
Een onderdeel wat de regeling doet voor het afvoeren en toevoeren van water was doorgebrand. Hierdoor bleef deze staan op een bepaalde stand. Ik durf niet te zeggen hoe deze regelaar werkt, aangezien al het water werd aangevoerd en afgevoerd.

Al met al werkt hij nu naar behoren ( op wat vuile vaat na, maar dat komt door de wasblokjes voor zover ik merk )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 13:56
Ik breek toch even in in dit topic aangezien ik dezelfde fouten krijg.

Ik heb een Sharp QWGT32F452WD
Sinds vorig jaar Maart altijd prima gewerkt.

Begin deze week eerst een F2 storing vlak voordat hij klaar was. (Afvoeren)
Nu de laatste dagen wisselt deze af met F5.

Ik vermoed dat ik hetzelfde euvel heb als @mjHeesbeen
Heb zelf de slangen nagekeken en druk nagemeten, hier was niets mis mee.
Wat zeggen jullie? Monteur laten komen?

• mjHeesbeen
Ik zou zeker een monteur gaan vragen. Als het goed is is hij nog in garantie, dus ik zou contact opnemen met de verkoper om dit op te laten lossen.

• loll
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 20:53
Hoe is het afgelopen? Ik ben van plan dezelfde vaatwasser aan te schaffen namelijk.

• Redsandro
  • Niet online
Het is niet afgelopen. Hij stopt 66% van de tijd voorbarig met de F5 foutmelding. We hebben er maar mee leren leven, maar dat is wel ten koste gegaan van het imago van Sharp.

Aan de ene kant is het ruk van Sharp dat het ze niks kan schelen want een firmware update zou dit op kunnen lossen denk ik. Aan de andere kant is de waterdruk hier in het westen ook wel wat aan de lage kant vergeleken bij het oosten.

Ik zou zeggen: Woon je in de randstad, dan is het een kl***ding. Zo niet, dan is het een mooie vaatwasser met verlichting, een bestek-lade en een in hoogte verstelbare bovenmand. Fijn ding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lifeguard
loll schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:40:
Hoe is het afgelopen? Ik ben van plan dezelfde vaatwasser aan te schaffen namelijk.
Beetje late reactie van mij, maar die van mij is in de garantie gemaakt. De verwarmingspomp is vervangen, en nog een onderdeel. Dat zou ik morgen even na moeten kijken.

De verwarmingspomp heeft het euvel wel verholpen. Geen foutmeldingen meer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:08
Redsandro schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:47:
Het is niet afgelopen. Hij stopt 66% van de tijd voorbarig met de F5 foutmelding. We hebben er maar mee leren leven, maar dat is wel ten koste gegaan van het imago van Sharp.

Aan de ene kant is het ruk van Sharp dat het ze niks kan schelen want een firmware update zou dit op kunnen lossen denk ik. Aan de andere kant is de waterdruk hier in het westen ook wel wat aan de lage kant vergeleken bij het oosten.

Ik zou zeggen: Woon je in de randstad, dan is het een kl***ding. Zo niet, dan is het een mooie vaatwasser met verlichting, een bestek-lade en een in hoogte verstelbare bovenmand. Fijn ding.
Waarom zou je er mee leren leven? Ik zou dat niet accepteren en het euvel laten fixen en anders mediamarkt in gebreken stellen.

• Redsandro
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:10:
[...]

Waarom zou je er mee leren leven? Ik zou dat niet accepteren
Als dat de enige vraag was en het universum was verder in equilibrium, dan zou ik het ook niet accepteren.

Maar aangezien ze dat ding dan wéér vervangen door een ander exemplaar met precies het zelfde probleem, en ik wéér van alles moet demonteren zodat ze bij de netjes weggetimmerde wateraansluiting kunnen, en ik wéér een hele dag vrij moet nemen omdat ze in de ochtend pas aangeven op welke tijd ze langskomen, denk ik: Laat maar. ^%$! Sharp. ^%$! Dunea. Heb ik weer.

Mijn hoop is dat iemand anders dit niet accepteert, en een geheim truukje krijgt van Sharp engineers en deze hier wil delen.

• Redsandro
  • Niet online
lifeguard schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:05:
[...]

Beetje late reactie van mij, maar die van mij is in de garantie gemaakt. De verwarmingspomp is vervangen, en nog een onderdeel. Dat zou ik morgen even na moeten kijken.

De verwarmingspomp heeft het euvel wel verholpen. Geen foutmeldingen meer.
Dit klinkt dan wel weer goed! Hoe lang was je hem kwijt? Deed je dit via MediaMarkt of via Sharp? Wat heb je gezegd om niet eerst een nieuw exemplaar te krijgen? Kan je nog even checken wat dat andere onderdeel was? _/-\o_

[Voor 5% gewijzigd door Redsandro op 30-06-2021 01:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:03
Redsandro schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:26:
[...]

Als dat de enige vraag was en het universum was verder in equilibrium, dan zou ik het ook niet accepteren.

Maar aangezien ze dat ding dan wéér vervangen door een ander exemplaar met precies het zelfde probleem, en ik wéér van alles moet demonteren zodat ze bij de netjes weggetimmerde wateraansluiting kunnen, en ik wéér een hele dag vrij moet nemen omdat ze in de ochtend pas aangeven op welke tijd ze langskomen, denk ik: Laat maar. ^%$! Sharp. ^%$! Dunea. Heb ik weer.

Mijn hoop is dat iemand anders dit niet accepteert, en een geheim truukje krijgt van Sharp engineers en deze hier wil delen.
Soms komt de foutmelding door de druk op de waterleiding - door het openen en sluiten van de watertoevoer (wat de machine zelf doet) ontstaat er een kleine drukval in de waterleiding. Hierdoor schiet de waterstop (de slangbreuk beveiliging) erin en krijgt de machine (even) geen water. De waterstop gaat na een poosje 'weer open', maar de foutmelding blijft staan.
Er zijn nog 2 te proberen opties:
- draai de waterkraan maar half open/driekwart open
- zet een nieuwe water toevoerslang met waterstop er tussen

• lifeguard
Redsandro schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:28:
[...]

Dit klinkt dan wel weer goed! Hoe lang was je hem kwijt? Deed je dit via MediaMarkt of via Sharp? Wat heb je gezegd om niet eerst een nieuw exemplaar te krijgen? Kan je nog even checken wat dat andere onderdeel was? _/-\o_
Nee, via Bol.com gekocht. Via daar ook een reparatie aangevraagd.
Monteur kwam volgende dag en was met een kwartier klaar. Helaas verhielp dit het probleem niet, en kwam hij twee dagen later weer om de verwarmingspomp te vervangen.

Kun je eens controleren of je vaat wel warm is zodra die bijna klaar is? Dan weet je het bijna zeker dat het de verwarmingspomp is :)

De eerste keer was het de waspomp. (zo dtaat het op het overzicht)

[Voor 4% gewijzigd door lifeguard op 30-06-2021 14:47]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee