Ik kreeg dit jaar nieuwe buren die een extra slaapkamer in hun tuin wilde bouwen. Blij was ik niet maar ik heb toestemming verleend dat mensen tijdelijk mijn tuin mochten betreden voor het werk. Toen ik echter (in februari) thuiskwam uit mijn werk was de bestaande scheidingsmuur voor 2/3 weg en ook echt vernield. Ik schrok enorm want ik wist hier niets van. Ook zijn er tijdens de bouw 2 oude planten in mijn tuin kappot gemaakt. Nu staat de uitbouw en hij lijkt op of zelfs op of over de grens te staan. Tot overeenstemming komen met mijn buren lukte niet. Ik werd zelfs onvriendelijk benaderd. Nu gaat er op mijn initiatief een zitting komen omdat de situatie nu onduidelijk is en het me enorm veel energie heeft gekost. Nu is mijn vraag. Wat is een redelijke eis voor het kappot maken van de gemeenschappelijke scheidingsmuur en voor de plaatsen van de uitbouwmuur van bijna 3 meter hoog op danwel over de grens?
Vraag
Beste antwoord (via ES2020 op 14-10-2020 16:50)
Is niet relevant. "Geen bezwaar" aantekenen betekent niets meer dan : Ik vind het prima wat jij daar op jouw perceel neer wil zetten. "Geen bezwaar" staat absoluut niet gelijk aan 'instemming met'.Tens schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:28:
Welkom, altijd goed om je op een tech forum te melden voor juridisch advies....
- je hebt geen bezwaar gemaakt tegen de aanbouw.
Toestemming verlenen voor betreden, daar kleeft voor degene die gebruik maakt van dat recht om een naastgelegen erf te betreden in dat dit altijd op zo'n manier gedaan wordt dat geen onnodige schade gemaakt wordt, en dat achteraf alles in 'originele staat' hersteld wordt. Dus muur herbouwd, planten teruggeplaatst, bestrating weer recht gelegd etc. Die voorwaarden volgen uit de wet, dus hoef je er niet bij te vertellen wanneer je 'toestemming geeft'.- je hebt toestemming gegeven voor betreden van je tuin voor de bouw
Dit is iets om goed uit te zoeken. Wanneer er sterk vermoeden is dat het over de erfgrens is gebouwd, dan zijn de kosten voor Kadastrale inmeting ook terug te vorderen via de komende rechtszitting. De redelijke kosten voor het vergaren van bewijs komen voor rekening van degene die de zaak verliest.- het lijkt op of over de erfgrens te staan.
Wellicht omdat de buren niet duidelijk geweest in wat hun plannen precies inhielden? Een muur die op de erfgrens staat mag niet zonder toestemming van beide eigenaren gesloopt worden, tenzij dit vanwege instortingsgevaar dringend noodzakelijk is (denk dan vooral aan houten schuttingen met rotte palen).- waarom was het niet duidelijk dat er vanwege de aanbouw er een stukje bestaande muur zou verdwijnen?
- Vergoeding schade plantenniet duidelijk wat precies je met 'overeenstemming met de buren' bedoelt?
wat is precies je eis bij de 'zitting'? Afgezien van een vergoeding voor de schade aan de beplanting zie ik weinig mogelijkheden.
- Herstel van de erfafscheiding
- Verzoek tot handhaving van de erfgrens, indien over de erfgrens gebouwd is. Of eventueel een schikking waarbij de buren de gebruikte grond overkopen tegen fors bedrag wegens gederfd woongenot én alle bijbehorende notariële en kadastrale kosten dragen. Willen ze niet schikken? Dan breken ze hun boeltje maar weer af voor zover dat op het erf van TS staat. Het eigendomsrecht van de grondeigenaar zal juridisch uiteindelijk prevaleren boven de belangen van de buur die een aanbouw heeft neergezet.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Alle reacties
Heb je wat foto's wellicht, zodat het wat vatbaarder wordt voor de lezers?
Het lijkt me dat de buren op dienen te draaien voor de herstelkosten. Tijd dus om offertes op te vragen hiervoor.
Het lijkt me dat de buren op dienen te draaien voor de herstelkosten. Tijd dus om offertes op te vragen hiervoor.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
tijd om een advocaat in de arm te nemen lijkt me het beste advies.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Je eis is het herstellen van de scheidingsmuur (vanaf de uitbouw).
Je geeft zelf al aan dat je akkoord bent gegaan dat ze op jouw grond mochten komen voor de bouw, dus denk dat je weinig anders kan eisen...
Verder had je natuurlijk (achteraf gezien) ook kunnen vragen wat ze gingen bouwen en of ze daar tekenigen van hadden. Nu kan je er weinig meer tegen doen. Ze zullen in ieder geval de uitbouw niet slopen of verlagen voor je... tenzij die natuurlijk (fors) op jouw grond staat. Staat ie er een cm op (om maar iets te zeggen), dan heb je denk ik gewoon pech... die ene cm weegt niet op tegen de kosten die je buren (of diens aannemer) zullen hebben
Je geeft zelf al aan dat je akkoord bent gegaan dat ze op jouw grond mochten komen voor de bouw, dus denk dat je weinig anders kan eisen...
Verder had je natuurlijk (achteraf gezien) ook kunnen vragen wat ze gingen bouwen en of ze daar tekenigen van hadden. Nu kan je er weinig meer tegen doen. Ze zullen in ieder geval de uitbouw niet slopen of verlagen voor je... tenzij die natuurlijk (fors) op jouw grond staat. Staat ie er een cm op (om maar iets te zeggen), dan heb je denk ik gewoon pech... die ene cm weegt niet op tegen de kosten die je buren (of diens aannemer) zullen hebben
Er zijn vast tweakers met juridische achtergrond, treedt hierbij niet artikel 350 lid 1 van het strafrecht in werking? Blijft het bij het vergoeden van dat ene muurtje? Wat als TS aangifte doet?fonsoy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:19:
Heb je wat foto's wellicht, zodat het wat vatbaarder wordt voor de lezers?
Artikel 350 1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
IANAL, maar is het niet redelijk standaard dat zo'n buitenmuur op de erfgrens komt te staan? Dat de uitbouw "bijna 3 meter hoog" is lijkt me ook nogal logisch aangezien een gemiddeld plafond ook makkelijk 2.5 meter hoog is.
Volgens deze pagina heb je gelijk als de muur over je erfgrens heen komt. Let op: dat is niet hetzelfde als tegen de erfgrens aan. Tegen de grens aan heb je gewoon 'pech', en als je wil dat ze hem afbreken (als hij op je grond staat) ben je ook te laat. Mijn gok is dat je ten hoogste kunt rekenen op het laten aansluiten / netjes herstellen van de oorspronkelijke scheidingsmuur op de aanbouw en een schadeloosstelling voor de kapotte planten.
Als ze de muur op jouw grond hebben gebouwd kun je denk ik hooguit rekenen op een kleine pachtregeling of over laten kopen van de gebruikte grond (a een paar honderd euro).
Volgens deze pagina heb je gelijk als de muur over je erfgrens heen komt. Let op: dat is niet hetzelfde als tegen de erfgrens aan. Tegen de grens aan heb je gewoon 'pech', en als je wil dat ze hem afbreken (als hij op je grond staat) ben je ook te laat. Mijn gok is dat je ten hoogste kunt rekenen op het laten aansluiten / netjes herstellen van de oorspronkelijke scheidingsmuur op de aanbouw en een schadeloosstelling voor de kapotte planten.
Als ze de muur op jouw grond hebben gebouwd kun je denk ik hooguit rekenen op een kleine pachtregeling of over laten kopen van de gebruikte grond (a een paar honderd euro).
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Dit. En laat het kadaster de ergrens inmeten, dan weet je zeker waar je het over hebt. De dat muur op/dan wel over de grens staat klinkt niet heel sterk namelijk wanneer je dat zo in een hoorzitting verteld.Bockelaar schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:23:
Persoonlijk zou ik gaan voor herstel muur, en verplaatsen uitbouw. Weet nief of dat laatste haalbaar is, maar dan een leuke schadevergoeding o.i.d.
Vervelendste van dit hele verhaal lijkt me nog dat je probeert een goede buur te zijn, en je nieuwe buren de relatie dan gelijk zo verzieken

When life throws you a curve, lean into it and have faith!
- je hebt toestemming gegeven voor betreden van je tuin voor de bouw
- het lijkt op of over de erfgrens te staan.
- waarom was het niet duidelijk dat er vanwege de aanbouw er een stukje bestaande muur zou verdwijnen?
niet duidelijk wat precies je met 'overeenstemming met de buren' bedoelt?
wat is precies je eis bij de 'zitting'? Afgezien van een vergoeding voor de schade aan de beplanting zie ik weinig mogelijkheden.
- waarom was het niet duidelijk dat er vanwege de aanbouw er een stukje bestaande muur zou verdwijnen?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Is niet relevant. "Geen bezwaar" aantekenen betekent niets meer dan : Ik vind het prima wat jij daar op jouw perceel neer wil zetten. "Geen bezwaar" staat absoluut niet gelijk aan 'instemming met'.Tens schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:28:
Toestemming verlenen voor betreden, daar kleeft voor degene die gebruik maakt van dat recht om een naastgelegen erf te betreden in dat dit altijd op zo'n manier gedaan wordt dat geen onnodige schade gemaakt wordt, en dat achteraf alles in 'originele staat' hersteld wordt. Dus muur herbouwd, planten teruggeplaatst, bestrating weer recht gelegd etc. Die voorwaarden volgen uit de wet, dus hoef je er niet bij te vertellen wanneer je 'toestemming geeft'.- je hebt toestemming gegeven voor betreden van je tuin voor de bouw
Dit is iets om goed uit te zoeken. Wanneer er sterk vermoeden is dat het over de erfgrens is gebouwd, dan zijn de kosten voor Kadastrale inmeting ook terug te vorderen via de komende rechtszitting. De redelijke kosten voor het vergaren van bewijs komen voor rekening van degene die de zaak verliest.- het lijkt op of over de erfgrens te staan.
Wellicht omdat de buren niet duidelijk geweest in wat hun plannen precies inhielden? Een muur die op de erfgrens staat mag niet zonder toestemming van beide eigenaren gesloopt worden, tenzij dit vanwege instortingsgevaar dringend noodzakelijk is (denk dan vooral aan houten schuttingen met rotte palen).- waarom was het niet duidelijk dat er vanwege de aanbouw er een stukje bestaande muur zou verdwijnen?
- Vergoeding schade plantenniet duidelijk wat precies je met 'overeenstemming met de buren' bedoelt?
- Verzoek tot handhaving van de erfgrens, indien over de erfgrens gebouwd is. Of eventueel een schikking waarbij de buren de gebruikte grond overkopen tegen fors bedrag wegens gederfd woongenot én alle bijbehorende notariële en kadastrale kosten dragen. Willen ze niet schikken? Dan breken ze hun boeltje maar weer af voor zover dat op het erf van TS staat. Het eigendomsrecht van de grondeigenaar zal juridisch uiteindelijk prevaleren boven de belangen van de buur die een aanbouw heeft neergezet.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
En over de erfgrens: kijk niet alleen naar de muur, maar ook de boeidelen.
Sterker nog wettelijk gezien mag je die toestemming niet eens weigeren als die toegang voor hun noodzakelijk is (Artikel 56 Burgerlijk Wetboek Boek 5). Maar daaruit volgt ook inderdaad meteen dat zij verantwoordelijk zijn voor het herstellen van schade die daarbij optreed.Ivow85 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
Toestemming verlenen voor betreden, daar kleeft voor degene die gebruik maakt van dat recht om een naastgelegen erf te betreden in dat dit altijd op zo'n manier gedaan wordt dat geen onnodige schade gemaakt wordt, en dat achteraf alles in 'originele staat' hersteld wordt. Dus muur herbouwd, planten teruggeplaatst, bestrating weer recht gelegd etc. Die voorwaarden volgen uit de wet, dus hoef je er niet bij te vertellen wanneer je 'toestemming geeft'.
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door jmzeeman op 13-10-2020 13:23 ]
Het is wel een beetje een achteraf verhaal nu.
- advocaat in de arm nemen om herstelkosten
- als je zeker weet dat hij deels op jou erf staat: kadaster laten inmeten. Je hebt geen toestemming voor die muur gegeven. Dus halen ze hem maar weer weg. (of je treft een schikking)
Let wel: je buren moet je nog jaren naast wonen. Je geeft aan dat de relatie nu al niet zo goed is. Overweeg per stap die je zet wat de gevolgen voor de relatie kunnen zijn en of je dat het waard vind. N
- als je zeker weet dat hij deels op jou erf staat: kadaster laten inmeten. Je hebt geen toestemming voor die muur gegeven. Dus halen ze hem maar weer weg. (of je treft een schikking)
Let wel: je buren moet je nog jaren naast wonen. Je geeft aan dat de relatie nu al niet zo goed is. Overweeg per stap die je zet wat de gevolgen voor de relatie kunnen zijn en of je dat het waard vind. N
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
totdat duidelijk is of er ook maar iets mis is met de aanbouw ga ik niet TS of de buren veroordelen en laat ik het verder hierbijIvow85 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
Is niet relevant. "Geen bezwaar" aantekenen betekent niets meer dan : Ik vind het prima wat jij daar op jouw perceel neer wil zetten. "Geen bezwaar" staat absoluut niet gelijk aan 'instemming met'.
[...]
Toestemming verlenen voor betreden, daar kleeft voor degene die gebruik maakt van dat recht om een naastgelegen erf te betreden in dat dit altijd op zo'n manier gedaan wordt dat geen onnodige schade gemaakt wordt, en dat achteraf alles in 'originele staat' hersteld wordt. Dus muur herbouwd, planten teruggeplaatst, bestrating weer recht gelegd etc. Die voorwaarden volgen uit de wet, dus hoef je er niet bij te vertellen wanneer je 'toestemming geeft'.
[...]
Dit is iets om goed uit te zoeken. Wanneer er sterk vermoeden is dat het over de erfgrens is gebouwd, dan zijn de kosten voor Kadastrale inmeting ook terug te vorderen via de komende rechtszitting. De redelijke kosten voor het vergaren van bewijs komen voor rekening van degene die de zaak verliest.
[...]
Wellicht omdat de buren niet duidelijk geweest in wat hun plannen precies inhielden? Een muur die op de erfgrens staat mag niet zonder toestemming van beide eigenaren gesloopt worden, tenzij dit vanwege instortingsgevaar dringend noodzakelijk is (denk dan vooral aan houten schuttingen met rotte palen).
[...]
- Vergoeding schade planten
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Hartelijk dank voor jullie meedenken en adviezen. Ik hoop inderdaad dat ik nog kans maak tijdens een zitting. Ik heb de situatie aangemeld bij de wijkrechter en een zitting gaat er komen. Ik heb redelijk in het begin wel zwart op wit aangegeven dat ik de muur niet op de gezamenlijke grens wilde hebben waarop de buurvrouw antwoordde dat de muur geheel op haar terrein zou komen. Ik erken zeker achteraf dat ik teveel ben afgegaan op mijn eigen perspectief en dat zou zijn alles juridisch goed uitzoeken en goed afstemmen met de buren alvorens zomaar iets te bouwen. Blijkbaar hebben mijn buren een hele andere manier van handelen. Ik denk ook dat ik de politie had moeten bellen toen die man onafgestemd in mijn tuin die plant heeft verplaatst. Dit is achteraf. Veel dingen waren al gebeurd zonder dat ik er zelf bij was helaas. Ik heb gevraagd om een tekening/ plan maar nooit gekregen. Zie hierbij twee foto's. 1 waarop de 3 verschillende afscheidingen aan mijn kant te zien zijn terwijl ik 1 egale witte muur had. De andere waar te zien is dat mijn zonnescherm niet meer helemaal dichtkan door de hoge muur in combinatie met het bakje wat balkonwater opvangt bij de regenafvoer. De muur staat in ieder geval dichter aan mijn kant dan het balkon van de bovenburen van mijn buurvrouw.:strip_exif()/f/image/eeO4osNbbsuM4FHCVHnQFITv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eeO4osNbbsuM4FHCVHnQFITv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s2x7oRtFL6UfQXBK6vDp5K4m.jpg?f=fotoalbum_large)
En waar zit de erfgrens? 3cm in de uitbouw van de buren?
Nette aanbouw hoor, jammer weer van die hemelwaterafvoer van het balkon. Laat ze dat lekker repareren op een manier dat je zonnescherm weer open kan. Daarna mooi contractje opstellen dat ze inderdaad op je grond hebben gebouwd, kunnen de grond kopen of pachten. Tot slotte op hun kosten de muur bekleden op de door jou gewenste manier (die geen schade aanricht aan de muur zelf).
Weghalen gaan ze echt niet meer doen.
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
Ja dat voelt heel onprettig inderdaad. Dat ik niet superblij was met de uitbouw maar dacht. Ik gun mijn nieuwe buren hun woongenot en als ze tijdelijk mijn tuin nodig hebben ok. Een soort goodwill en dat op het moment dat ik dan vraag om de zaak goed af te werken ik geen reactie krijg en een WhatsApp bericht ontvang dat ik niet meer welkom ben aan hun deur. Dat was voor mij het moment dat de relatie met de buren nu ondergeschikt is geworden.LankHoar schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:16:
[...]
Dit. En laat het kadaster de ergrens inmeten, dan weet je zeker waar je het over hebt. De dat muur op/dan wel over de grens staat klinkt niet heel sterk namelijk wanneer je dat zo in een hoorzitting verteld.
Persoonlijk zou ik gaan voor herstel muur, en verplaatsen uitbouw. Weet nief of dat laatste haalbaar is, maar dan een leuke schadevergoeding o.i.d.
Vervelendste van dit hele verhaal lijkt me nog dat je probeert een goede buur te zijn, en je nieuwe buren de relatie dan gelijk zo verzieken
Dus je wilt graag dat die houten stokjes vervangen worden door witte tegel muur?
Dat die uitbouw deze kleur heeft is geluk hebben: past bij rest van je huis. Je kan hem altijd nog wit schilderen, dan past hij bij de muur.
Die erf-scheidingsmuur, stond die op de scheiding of de grond van de buren. Want als ik zelf kijk ligt die ongeveer in lijn. Hoe loopt de lijn van geschilderd vs niet geschilderd?
De regenpijp lijkt ook niet verplaatst te zijn.
Dat die uitbouw deze kleur heeft is geluk hebben: past bij rest van je huis. Je kan hem altijd nog wit schilderen, dan past hij bij de muur.
Die erf-scheidingsmuur, stond die op de scheiding of de grond van de buren. Want als ik zelf kijk ligt die ongeveer in lijn. Hoe loopt de lijn van geschilderd vs niet geschilderd?
Ik wil i.d.d. dat die stokjes in oude staat hersteld worden zoals achterste deel v witte scheidingsmuur waarvan ik vrijwel zeker weet dat hij gemeenschappelijk was. Ik had namelijk 1 geheel in mijn tuin. De andere kant heeft eenzelfde witte muur. De symmetrie is nu helemaal weg. Kadaster zou i.d.d. moeten bevestigen of de muur exact op de grens staat.99ruud99 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:57:
Dus je wilt graag dat die houten stokjes vervangen worden door witte tegel muur?
Nou het mest vervelende vind ik op dit moment dat dit gewoon niet duidelijk is. Mijn aanname is dat de oude witte scheidingsmuur op de erfgrens stond/ staat en gemeenschappelijk is. De aanbouw staat op diezelfde lijn lijkt het. In de vorige muur kon ik dus ook voor de helft boren bijvoorbeeld. Nu is het ook onduidelijk wat wel en niet mag. Ruimte om naast mijn terras zelf nog een afscheiding te maken is er niet.kabeltjekabel schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:54:
En waar zit de erfgrens? 3cm in de uitbouw van de buren?
Ja de uitbouw op zich is netjes gemaakt. Ik vind het alleen aan mijn kant erg lelijk dat de muur 3 meter hoog is terwijl ik overal lees dat een muur op de erfgrens maar maximaal 2 meter hoog mag zijn. Zou de muur volledig op eigen terrein staan en zou ik er zelf nog een afscheiding naast hebben dan zou ik het heel anders ervaren.AtomicWing schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:56:
Nette aanbouw hoor, jammer weer van die hemelwaterafvoer van het balkon. Laat ze dat lekker repareren op een manier dat je zonnescherm weer open kan. Daarna mooi contractje opstellen dat ze inderdaad op je grond hebben gebouwd, kunnen de grond kopen of pachten. Tot slotte op hun kosten de muur bekleden op de door jou gewenste manier (die geen schade aanricht aan de muur zelf).
Een erfafscheiding is max 2 meter, dat geldt niet voor bouwmuren die (in de regel) tot 25 cm boven de verdiepingsvloer uit mogen steken. In dit geval is het zo te zien een vergunningsvrij bouwwerk.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dan moet je het kadaster langs laten komen. Maar normaliter gewoon het midden van de woningscheidende muur.ES2020 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:11:
[...]
Nou het mest vervelende vind ik op dit moment dat dit gewoon niet duidelijk is. Mijn aanname is dat de oude witte scheidingsmuur op de erfgrens stond/ staat en gemeenschappelijk is. De aanbouw staat op diezelfde lijn lijkt het. In de vorige muur kon ik dus ook voor de helft boren bijvoorbeeld. Nu is het ook onduidelijk wat wel en niet mag. Ruimte om naast mijn terras zelf nog een afscheiding te maken is er niet.
Dat is dan specifiek voor uitbouwen? Want voor een schuurtje is het gewoon 3m zonder restrictie, toch?Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:25:
Een erfafscheiding is max 2 meter, dat geldt niet voor bouwmuren die (in de regel) tot 25 cm boven de verdiepingsvloer uit mogen steken. In dit geval is het zo te zien een vergunningsvrij bouwwerk.
Ligt aan de positie op het erf en schuin dak wel/niet. De overheid heeft er een hele handleiding/brochure bij gemaakt om alles uit te leggen: https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen
De eis die ik bedoel staat in de regel in het bestemmingsplan, hoewel die weer overruled wordt door de landelijke wetgeving.
De eis die ik bedoel staat in de regel in het bestemmingsplan, hoewel die weer overruled wordt door de landelijke wetgeving.
doe eens een foto recht van achter, zodat iets beter te zien is waar de erfgrens lijkt te liggen. Het lijkt nu ook dat de HWA naar links is gebogen vanwege de zonwering.
[ Voor 27% gewijzigd door Tens op 14-10-2020 15:46 ]
Je gaat toch niet serieus beweren dat je die lelijke oude witgeschilderde betonnen schutting terug wil?
@ES2020
Ik zie wel 1 positief puntje. Aangezien de muur van de aanbouw een spouwmuur heeft, betekend dit dat bij je buren de uitbouw inspringt, gezien vanaf de woonkamer.
Mocht jij ooit ook een uitbouw willen, kan jij de muur van de uitbouw van de buren gebruiken. Jou woonkamermuur kan dan bijna in 1 rechte lijn doorlopen.
Maar ik begrijp je frustratie over hoe het is gelopen.
Zoek vooral een oplossing om de zaken netjes te krijgen. Dus HWA af laten wateren op het dak van de aanbouw bijvoorbeeld. Verder een mooie klimplant tegen de muur aanzetten. Dat kan prima zonder dat de muur beschadigd. Dan heb je over een jaar of 2 een mooie groene muur.
En aangezien hij op de erfgrens (of net erover) staat mogen je buren er niks van zeggen. Enkel als hij 100% op eigen grond staat moet jij ervan afblijven.
Ik zie wel 1 positief puntje. Aangezien de muur van de aanbouw een spouwmuur heeft, betekend dit dat bij je buren de uitbouw inspringt, gezien vanaf de woonkamer.
Mocht jij ooit ook een uitbouw willen, kan jij de muur van de uitbouw van de buren gebruiken. Jou woonkamermuur kan dan bijna in 1 rechte lijn doorlopen.
Zoek vooral een oplossing om de zaken netjes te krijgen. Dus HWA af laten wateren op het dak van de aanbouw bijvoorbeeld. Verder een mooie klimplant tegen de muur aanzetten. Dat kan prima zonder dat de muur beschadigd. Dan heb je over een jaar of 2 een mooie groene muur.
En aangezien hij op de erfgrens (of net erover) staat mogen je buren er niks van zeggen. Enkel als hij 100% op eigen grond staat moet jij ervan afblijven.
Ik zou de muur 's nachts gebruiken al voetbalgoal, misschien willen ze dan wel praten.ES2020 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:56:
[...]
Ja dat voelt heel onprettig inderdaad. Dat ik niet superblij was met de uitbouw maar dacht. Ik gun mijn nieuwe buren hun woongenot en als ze tijdelijk mijn tuin nodig hebben ok. Een soort goodwill en dat op het moment dat ik dan vraag om de zaak goed af te werken ik geen reactie krijg en een WhatsApp bericht ontvang dat ik niet meer welkom ben aan hun deur. Dat was voor mij het moment dat de relatie met de buren nu ondergeschikt is geworden.
Die schutting mocht hij nog iets aanhangen, deze muur niet. (wat hieronder staat dus)coinman63 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:51:
Je gaat toch niet serieus beweren dat je die lelijke oude witgeschilderde betonnen schutting terug wil?
[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2020 15:57 ]
Ieder zn ding zegmaar 
voor @ES2020: als de muur op op de erfgrens staat, dan ben jij voor 50% "eigenaar", mag je er plantenbakken / ornamenten / etc aan hangen.
Als de muur helemaal op het erf van de buren staat mag dat niet! je mag het zelfs niet van een andere kleur voorzien (mag bij 50% eigendom volgens mij wel).
Die HWA is inderdaad knudde en mist ook de nodige beugels. Dat moeten ze repareren
voor @ES2020: als de muur op op de erfgrens staat, dan ben jij voor 50% "eigenaar", mag je er plantenbakken / ornamenten / etc aan hangen.
Als de muur helemaal op het erf van de buren staat mag dat niet! je mag het zelfs niet van een andere kleur voorzien (mag bij 50% eigendom volgens mij wel).
Die HWA is inderdaad knudde en mist ook de nodige beugels. Dat moeten ze repareren
Was dit vergunningsplichtig geweest?
Memento mori
NeeBob-B190 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:57:
Was dit vergunningsplichtig geweest?
Ik zou ook liever dat betonnen ding willen ipv die vieze natte stokken hout. Maar dat is gewoon een stukje voorkeur. Zomaar een stuk gedeelde schutting wat nog in prima staat is slopen en op eigen houtje (no pun) vervangen is natuurlijk not-done.coinman63 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:51:
Misschien verspringt bij de TS de muur dan zelfs wel naar buitenchrisborst schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:55:
@ES2020
[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-10-2020 16:13 ]
Jij kan zien aan de foto's dat deze aanbouw niet op een hoek(huis) zit grenzend aan openbaar gebied?
Memento mori
Aan zekerheid grenzend vermoeden van niet.
Maar goed, zelfs al was het vergunningsplichtig, zo op het eerste oog zijn er ook geen weigeringsgronden.
Ik weet niet of dit gaat om een appartement of eengezinswoning, maar dit lijkt op een appartement.
Na wat bingewatchen van Meester Frank Visser, heb ik geleerd dat voor eengezinswoningen het een en ander anders is dan appartementen.
Zo heb je een appartementenrecht en kadastrale recht wat dus blijkbaar kan afwijken van elkaar.
Na wat bingewatchen van Meester Frank Visser, heb ik geleerd dat voor eengezinswoningen het een en ander anders is dan appartementen.
Zo heb je een appartementenrecht en kadastrale recht wat dus blijkbaar kan afwijken van elkaar.
De aanbouw blijkt vergunningsvrij. Ja ik heb toestemming gegeven omdat ik juist probeerde mijn nieuwe buren tegemoet te komen om hun gewenste woonsituatie te realiseren in de verwachting dat dingen veel meer in afstemming zouden gaan en niet alleen vanuit eigenbelang. Er is in het begin helemaal niet gesproken over de witte muur.Tens schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:28:
Dank voor deze informatie. Dat van die mogelijke uitbouw is goed om te weten. Fijn ook dat van die planten want dat lijkt mij wel iets en de buurvrouw zei in eerste instantie ook nog dat dit niet mocht. Vandaar dat ik graag wil weten waar de muur staat en wat dan mijn rechten zijn.chrisborst schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:55:
@ES2020
Het is betreft een appartementcom2,1ghz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:25:
Ik weet niet of dit gaat om een appartement of eengezinswoning, maar dit lijkt op een appartement.
Ik was erg blij met de in jouw ogen lelijke oude schutting. Smaken verschillen. Ik wil in ieder geval niet dan een ander voor mij bepaalt wat ik mooi moet vinden in mijn eigen tuin.coinman63 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:51:
Ik weet niet hoe je financieel zit, maar wat eerder geopperd wordt; als je nu zelf een uitbouw wilt, scheelt je dit zo een paar duizend euro vermoed ik doordat de buren al het meeste betaald hebben. Uitbouw op de benedenverdieping voegt veel toe aan de waarde van de woning ook. Je overwaarde en wat je reeds hebt afgelost kun je bij de meeste banken zonder moeite weer opnieuw investeren in je huis (tegen de huidige rente!), en zo kun je voor relatief weinig toch veel m2 woonoppervlakte realiseren.
Professioneel Heftruck Syndroom
Van jouw reactie word ik blij. Ik hoop dat dit klopt want dit beschrijft wat nu als redelijk voelt na alles wat er is gebeurd.Ivow85 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:11:
[...]
Is niet relevant. "Geen bezwaar" aantekenen betekent niets meer dan : Ik vind het prima wat jij daar op jouw perceel neer wil zetten. "Geen bezwaar" staat absoluut niet gelijk aan 'instemming met'.
[...]
[...]
Dit is iets om goed uit te zoeken. Wanneer er sterk vermoeden is dat het over de erfgrens is gebouwd, dan zijn de kosten voor Kadastrale inmeting ook terug te vorderen via de komende rechtszitting. De redelijke kosten voor het vergaren van bewijs komen voor rekening van degene die de zaak verliest.
[...]
Wellicht omdat de buren niet duidelijk geweest in wat hun plannen precies inhielden? Een muur die op de erfgrens staat mag niet zonder toestemming van beide eigenaren gesloopt worden, tenzij dit vanwege instortingsgevaar dringend noodzakelijk is (denk dan vooral aan houten schuttingen met rotte palen).
[...]
- Vergoeding schade planten
Je kunt wel blij zijn met een antwoord wat je het beste bevalt, maar alles staat of valt met de vraag:
Staat de muur op, of over de erfgrens?
Wel een mooi muurtje.
Als de muur op hun erf staat, dan hebben ze niet zoveel fout gedaan. Ik denk dat je een vergoeding kan vorderen voor de gedeelde muur die ze zonder overleg hebben gesloopt, je kan vorderen dat ze hun regenwater niet via jouw perceel afvoeren, en je kan vervanging van je planten vorderen. Je mag hun muur niet schilderen.
Als de muur op hun erf staat, dan hebben ze niet zoveel fout gedaan. Ik denk dat je een vergoeding kan vorderen voor de gedeelde muur die ze zonder overleg hebben gesloopt, je kan vorderen dat ze hun regenwater niet via jouw perceel afvoeren, en je kan vervanging van je planten vorderen. Je mag hun muur niet schilderen.
Ik stel mijn vraag juist hier om helder te krijgen wat een redelijke eis is in deze situatie. Ik lees dat er veel situaties zijn waarin buren meteen bezwaar tegen alles maken. Ik wilde mijn buren juist ook hun woongenot gunnen ervan uitgaande dat ze het burenrecht zouden respecteren. Het is z'on eenzijdig verhaal geworden dat ik me nu genoodzaakt voel om in ieder geval duidelijkheid te krijgen over wat wel en niet had gemogen en redelijk is.Tens schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:28:
Als ik google op forum over erfgrens dan kom ik uit op dit forum.Tens schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:28:
ik blijf mijn mijn advies:
alles daarna is prachtig en mooi, en je kunt de stukken die je aanstaan eruit zoeken. Als je naar zitting gaat tellen adviezen en meningen op een techforum niet meeBockelaar schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:23:
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ja dat is zeker van belang. Nu is het echter niet duidelijk. Ik stelde aan het begin van de bouw voor aan mijn buren om het kadaster te laten komen. Daar werd negatief op gereageerd.Tens schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:54:
Je kunt wel blij zijn met een antwoord wat je het beste bevalt, maar alles staat of valt met de vraag:
Ja heb je helemaal gelijk in uiteraard. Ik merk echter dat ik de behoefte heb om me goed voor te bereiden en ook voor mezelf nog duidelijker te bepalen wat ik redelijk acht in deze situatie. Het is niet iets waar ik eerder mee te maken heb gehad dus een check in de buitenwereld leek mij daarom zinvol.Bockelaar schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:00:
[...]
alles daarna is prachtig en mooi, en je kunt de stukken die je aanstaan eruit zoeken. Als je naar zitting gaat tellen adviezen en meningen op een techforum niet mee
Eens. Dat wil ik dus graag weten. Ik wilde vanaf het begin kadaster. De buren niet.Tens schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:54:
Dit klinkt heel makkelijk. Maar een advocaat kost geld. En de kosten moeten wel opwegen tot de baten. Vandaar dat deze adviezen waardevol zijn om een advocaat wel of niet te verwegen.Bockelaar schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:00:
[...]
alles daarna is prachtig en mooi, en je kunt de stukken die je aanstaan eruit zoeken. Als je naar zitting gaat tellen adviezen en meningen op een techforum niet mee
Je moet nadenken over datgene wat je wilt bereiken. Dat ze de beschadigde moeten vergoeden is logisch.
Echter ga je daar geen advocaat voor inschakelen.
Stel dat die muur op de grens zit. Dan hebben we het mogelijk over enkele centimeters. Wil je hierover procederen zodat die buurman die muur gaat slopen om deze aantal cetimeters te corrigeren?
Wat betreft de muur op de erfgrens. In hoeverre is dit echt een probleem? Weet niet of je zelf van plan bent een uitbouw te realiseren, maar je hebt nu een gratis muur erbij.
Dank voor je reactie. Ik snap wat je zegt. Toen ik echter mijn gewenste punten na een persoonlijk gesprek per mail naar de buren stuurde kreeg ik te horen dat ik niet meer welkom was aan hun deur en dat ik niet kon communiceren. Ik heb nog even gewacht omdat ik dacht misschien had de buurvrouw haar dag niet en komt ze erop terug dat die opmerking niet zo handig was naar buren. Dit gebeurde echter niet en na een maand had ik nog steeds geen reactie. Ik heb toen besloten dat ik geen behoefte heb aan contact met buren die er z'on andere normen en waarden op na houden. Dit terwijl ik meer dan 6 weken bouwmensen in mijn tuin heb gehad wat best een inbreuk is op de privacy. Ik had daar zelf geen enkel belang bij. In het proces zijn 2 planten vernield en er zijn nu meerdere dingen zijn waar ik echt niet blij mee ben en waar we elkaar dus niet vinden.caspervc schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:42:
Het is wel een beetje een achteraf verhaal nu.
Ja dat las ik ook. Klopt ook dat dit allemaal vergunningsvrij mag helaas. Ik zou dan alleen verwachten dat dit niet op of over de grens gezet mag worden maar echt op je eigen stuk moet staan.Señor Sjon schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:25:
Je zegt zelf dat je niet weet waar de grens ligt. Dus wellicht past het allemaal binnen die verwachting..ES2020 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:14:
[...]
Ja dat las ik ook. Klopt ook dat dit allemaal vergunningsvrij mag helaas. Ik zou dan alleen verwachten dat dit niet op of over de grens gezet mag worden maar echt op je eigen stuk moet staan.
Tens schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:45:
doe eens een foto recht van achter, zodat iets beter te zien is waar de erfgrens lijkt te liggen. Het lijkt nu ook dat de HWA naar links is gebogen vanwege de zonwering.
:strip_exif()/f/image/H2Ouqg5n5lmUk0JCDuGds7Zb.jpg?f=fotoalbum_large)
Als iemand zo op basis van een foto duidelijkheid kan geven over waar de erfgrens is zou ik dat superfijn vinden. Ik weet het namelijk niet en dat is juist zo vervelend want weet daardoor niet wat wel en niet mag met die muur en tegen die muur e.d. als je het balkon ziet boven de uitbouw. Dat balkon loopt precies tot het midden van die rand die oranje is geverfd. De muur loopt helemaal tot het einde van die rand.
Ik zou zeggen, meet de afstand vanaf het kozijn naar de aanbouw en binnen naar je eigen muur. Indien die afstand gelijk aan elkaar is dan lijkt dit een duidelijke indicatie van hoe de muur staat t.o.v. de erggrens(?).
Ten tijde van de bouw van onze woning (2013-2014) was de aannemer ook vergeten e.e.a. bij de notaris vast te leggen. De vraag voor toestemming kwam dus pas nádat de binnenmuur op de fundering was opgebouwd. Gelukkig geen gedoe gekregen maar in het ergste geval moest de muur dus worden afgebroken.
Ten tijde van de bouw van onze woning (2013-2014) was de aannemer ook vergeten e.e.a. bij de notaris vast te leggen. De vraag voor toestemming kwam dus pas nádat de binnenmuur op de fundering was opgebouwd. Gelukkig geen gedoe gekregen maar in het ergste geval moest de muur dus worden afgebroken.
[ Voor 41% gewijzigd door Thalaron op 14-10-2020 18:28 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Wat een goede tip! Dank ga ik doen!Thalaron schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:26:
Ik zou zeggen, meet de afstand vanaf het kozijn naar de aanbouw en binnen naar je eigen muur. Indien die afstand gelijk aan elkaar is dan lijkt dit een duidelijke indicatie van hoe de muur staat t.o.v. de erggrens(?).
Let daarbij dan ook op of je een spouwmuur hebt richting de buren, normaal gesproken zal de erfgrens daar in het midden liggen. Tekeningen kun je bij de gemeente opvragen om te kijken hoe diep die zou zijn.
Muurtje tussen balkons boven jouw appartement zou zo maar erfgrens kunnen zijn idd, dan staat de muur op de erfgrens. Maar zoals eerder gezegd: Tel even het aantal stenen tussen de ramen van de verschillende appartementen waar geen aanbouw geplaatst is, dan is met grotere zekerheid de grens te bepalen.ES2020 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:27:
Als iemand zo op basis van een foto duidelijkheid kan geven over waar de erfgrens is zou ik dat superfijn vinden. Ik weet het namelijk niet en dat is juist zo vervelend want weet daardoor niet wat wel en niet mag met die muur en tegen die muur e.d. als je het balkon ziet boven de uitbouw. Dat balkon loopt precies tot het midden van die rand die oranje is geverfd. De muur loopt helemaal tot het einde van die rand.
Zekerheid krijg je alleen via kadaster.
Dank voor alle tips van iedereen! Ik heb weer veel geleerd en kan zo iets duidelijker onderbouwen wat ik redelijk vind in deze situatie. Het is nooit mijn doel geweest om mijn buren hun uitbouw te misgunnen namelijk maar mijn geweldige druifplant groeide tegen de witte muur op het stuk waar de aanbouw nu staat en van de buren mag er geen druif tegen hun muur groeien. Als de muur wel op de erfgrens staat dan kan ik mogelijk eisen dat een nieuwe plant er wel tegenaan mag groeien omdat ik geen ruimte meer heb om aan mijn kant een nieuwe afscheiding te plaatsen zonder dat dit impact heeft op mijn terras.
Verwijderd
Lol waar komt dit vandaan? Dat was dan toen ze wel nog contact met je hadden?ES2020 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:04:
Dank voor alle tips van iedereen! Ik heb weer veel geleerd en kan zo iets duidelijker onderbouwen wat ik redelijk vind in deze situatie. Het is nooit mijn doel geweest om mijn buren hun uitbouw te misgunnen namelijk maar mijn geweldige druifplant groeide tegen de witte muur op het stuk waar de aanbouw nu staat en van de buren mag er geen druif tegen hun muur groeien. Als de muur wel op de erfgrens staat dan kan ik mogelijk eisen dat een nieuwe plant er wel tegenaan mag groeien omdat ik geen ruimte meer heb om aan mijn kant een nieuwe afscheiding te plaatsen zonder dat dit impact heeft op mijn terras.
Plant jij lekker die druifplant, hebben zij ook iets om over te procederen. Wat een figuren.
inderdaad, god o god wat zijn er toch een zeikerds in dit land zegVerwijderd schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:06:
[...]
Lol waar komt dit vandaan? Dat was dan toen ze wel nog contact met je hadden?
Plant jij lekker die druifplant, hebben zij ook iets om over te procederen. Wat een figuren.

Onze buren hebben ook een druivenplant in de tuin. Buurman zegt, heb je er last van? Zo ja, knip de takken maar af en gooi maar in de tuin hoor.
Blij dat ik hier gewoon normaal een biertje met de buren kan drinken
Overigens moet ik wel zeggen, zeer nette aanbouw
En belabberde HWA afvoer

@TS: bewoon je enkel de beneden verdieping of ook daarboven? Ik weet niet hoe het zit met appartementen, maar mag je als bewoner van de onderste bouwlaag zomaar een uitbouw plaatsen? Je bovenburen kijken dan op het plattedak van de uitbouw namelijk?
Als het appartementen zijn, is er ook een VVE. Moet de VVE dan niet eerst toestemming geven om te bouwen? Dit schept natuurlijk wel een precedent voor andere eigenaren.
[ Voor 23% gewijzigd door Shadow_Agent op 15-10-2020 10:25 ]
Do { Ping } while ( LOL )
Pagina: 1