Netbeheerder wil Ferraris meter vervangen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09-2023
Advies gevraagd hoe nu te handelen want ik heb even geen idee waar te beginnen..

Ik heb hier al decennia lang een Ferraris elektriciteitsmeter hangen, die netjes zijn rondjes draait. In, ik dacht dat het 2018 was, heb ik zoals velen de vraag van mijn netbeheerder gekregen of ik wilde overstappen naar een digitale meter. Omdat ik daar helemaal geen behoefte aan had (en heb) en het niet erg vind om eenmaal per jaar de meterstanden handmatig door te geven want ik neem de meterstanden al jarenlang iedere zondag op, heb ik dat dus geweigerd. Inmiddels heb ik met tussenpozen nu 2 keer een brief van mijn netbeheerder gekregen met de vraag om (nu nog kosteloos) over te stappen. Als later overgestapt zou worden stond in de brief zou dat kosten met zich mee gaan brengen voor mij. Beide keren heb ik geweigerd.

Een paar weken geleden was er een monteur van de netbeheerder hier aan de deur om de meter te controleren… Hij is, na 10 seconden naar de meter gekeken te hebben en na een paar foto’s gemaakt te hebben, weer weggegaan.

Nu heb ik van de netbeheerder bericht gekregen, dat zij geconstateerd (zouden) hebben dat de meter defect zou zijn en vervangen zou moeten worden, dit omdat het laatste cijfer zou blijven hangen……..

Er is helemaal niets mis met de meter en ook géén van de cijfers blijft er hangen. Dat er op het moment van controle toevallig net 2 cijfers maar half zichtbaar waren (en dat alleen van het laatste digit) is dat dat de meterstand was op dat moment. Dit alles is m.i. dan ook alleen maar een manier om mij te dwingen een digitale meter te (laten) nemen.

Alvast bedankt voor uw reactie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 11:02
https://www.rijksoverheid...ord/slimme-meter-weigeren

Ik zou hem kosteloos laten vervangen en dan het op afstand laten uitlezen laten uitschakelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:02
*snip* we gaan hier niet veroordelen.

Idd wat @Lelletje zegt, kosteloos laten vervangen en op afstand laten uitlezen uitschakelen. Kan je er een kekke Raspberry PI met Domoticz aan koppelen....kan je realtime je verbruik zien :)

[ Voor 50% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2020 15:31 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
De netbeheerder is sowieso eigendom van het ding. Vroeg of laat keuren ze de hele serie af, en wordt hij alsnog vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hanzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:52:
Advies gevraagd hoe nu te handelen want ik heb even geen idee waar te beginnen..

Ik heb hier al decennia lang een Ferraris elektriciteitsmeter hangen, die netjes zijn rondjes draait. In, ik dacht dat het 2018 was, heb ik zoals velen de vraag van mijn netbeheerder gekregen of ik wilde overstappen naar een digitale meter. Omdat ik daar helemaal geen behoefte aan had (en heb) en het niet erg vind om eenmaal per jaar de meterstanden handmatig door te geven want ik neem de meterstanden al jarenlang iedere zondag op, heb ik dat dus geweigerd. Inmiddels heb ik met tussenpozen nu 2 keer een brief van mijn netbeheerder gekregen met de vraag om (nu nog kosteloos) over te stappen. Als later overgestapt zou worden stond in de brief zou dat kosten met zich mee gaan brengen voor mij. Beide keren heb ik geweigerd.

Een paar weken geleden was er een monteur van de netbeheerder hier aan de deur om de meter te controleren… Hij is, na 10 seconden naar de meter gekeken te hebben en na een paar foto’s gemaakt te hebben, weer weggegaan.

Nu heb ik van de netbeheerder bericht gekregen, dat zij geconstateerd (zouden) hebben dat de meter defect zou zijn en vervangen zou moeten worden, dit omdat het laatste cijfer zou blijven hangen……..

Er is helemaal niets mis met de meter en ook géén van de cijfers blijft er hangen. Dat er op het moment van controle toevallig net 2 cijfers maar half zichtbaar waren (en dat alleen van het laatste digit) is dat dat de meterstand was op dat moment. Dit alles is m.i. dan ook alleen maar een manier om mij te dwingen een digitale meter te (laten) nemen.

Alvast bedankt voor uw reactie
Je kan toch een paar fotos over een periode maken waarin duidelijk wordt dat de laatste cijfertjes draaien?
Overigens kan je nog even tegen houden dat je ferraris eruit gaat, maar er zit dadelijk echt een limiet op en zal het bij de wet aangepakt worden.

Mocht hij overigens echt defect zijn, heeft de netbeheerder een legitieme reden om deze te vervangen en ben jij de 'oplichter'.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 12-10-2020 14:59 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzo
Sorry maar ik heb helemaal geen zonnepanelen ...... dus dat verhaal gaat even niet op. Toch bedankt voor je bijdrage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hanzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:58:
Sorry maar ik heb helemaal geen zonnepanelen ...... dus dat verhaal gaat even niet op. Toch bedankt voor je bijdrage...
Waarom wil je dan de Ferraris houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
Hanzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:58:
Dan ben je een van de weinigen in je vraagstelling. Meestal gaat die vraag gepaard met zonnepanelen ;)

Waarom wil je geen nieuwe meter? Je kunt het uitlezen idd uitzetten. En je kunt er middels een PI super leuke dingen mee doen :) Precies in kaart brengen wat je waar verbruikt etc. Zou me er echt even op inlezen als ik jou was!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is niet de HK

[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik mis ook even de 'oplichting' zoals de titel doet vermelden?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzo
Tot nu toe is de wet zo dat hij mag blijven hangen totdat hij defect raakt ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hanzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:02:
Tot nu toe is de wet zo dat hij mag blijven hangen totdat hij defect raakt ......
Wat de netbeheerder dus aangeeft. En je hebt nog niet echt aangetoond dat hij niet defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
En hoe ben je dan opgelicht? Welke schade loop jij door vervanging?

[ Voor 8% gewijzigd door Panzer_V op 12-10-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Timelaps maken en tav de netwerkbeheerder?

Kijken wat ze er dan van het "defect" vinden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzo
Ik zeg hier oplichting (met vraagteken) omdat de netbeheerder iets wil vervangen dat niet kapot is ... hoe noem jij het als ze iets aan je auto vervangt terwijl het gewoon werkt zoals het moet?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Panzer_V
Hanzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:05:
Ik zeg hier oplichting (met vraagteken) omdat de netbeheerder iets wil vervangen dat niet kapot is ... hoe noem jij het als ze iets aan je auto vervangt terwijl het gewoon werkt zoals het moet?
Met het verschil dat het NIET jouw meter is, maar die van de netbeheerder. Als de leasemaatschappij onderhoud aan HUN auto wilt doen zal je ook moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10
https://solarmagazine.nl/...-of-digitale-meter-weiger

Dit is volgens het artikel van toepassing voor iedereen , niet allen mensen met zonnepanelen.t

[ Voor 23% gewijzigd door hanev001 op 12-10-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Laatst online: 10-09 11:02
Maar je ontwijkt ook de vraag. Waarom wil je het niet kosteloos laten vervangen? Straks moet je er nog voor gaan betalen...

De 'domme' meter zal uiteindelijk toch vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzo
Ik ben inmiddels al begonnen met foto's te maken om e.e.a. te tackelen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Je ontwijkt nog steeds elke inhoudelijke vraag..

Wil je gewoon even ranten of heb je een vraag waar je hulp bij nodig hebt?

[ Voor 44% gewijzigd door Ethiron op 12-10-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Probleem met deze vergelijking is dat de meter niet van jou is. Zij willen deze vervangen, maar jij moet toegang geven tot je huis voor deze reden. Je kan vechten, maar op het eind zal het energie zijn die je beter anders kan besteden, lijkt mij zo toe.

Nog wel erbij gezegd dat ze er idd rare redenen voor geven. Hier het zelfde verhaal met die brieven, terwijl er doodleuk een digitale meter hangt, zonder slimme functies. Die hangt er nog maar (relatief) kort, dus waarom zou je deze moeten vervangen?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
Zolang ze er geen rekening voor indienden mogen ze van mij aan de auto alles vervangen ook al 'denk ik' dat het nog werkt.

Punt is dat jij de energieleverancier zonder goede reden (want die heb ik nog steeds niet gelezen in dit topic) tegenwerkt. Zij moeten nu eens in de zoveel tijd een mannetje sturen om te controleren of de door jou opgegeven waarden wel correct zijn. Terwijl ze dit met een meter op afstand ook kosteloos zouden kunnen doen. Eigenlijk kost jij hen dus gewoon onnodig geld. En aan wie denk je dat ze dat doorbelasten? Precies aan al die anderen die netjes elke maand betalen.

*sowieso

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Hanzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:06:
Ik ben inmiddels al begonnen met foto's te maken om e.e.a. te tackelen.
Gooi je type nummer en merknaam van je meter eens door Google?

Als hij op een lijst voorkomt met afgekeurde meters kan je foto's nemen totdat je een ons weegt maar dan hebben ze gewoon een valide reden om m te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

DonJunior schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Zolang ze er geen rekening voor indienden mogen ze van mij aan de auto alles vervangen ook al 'denk ik' dat het nog werkt.

Punt is dat jij de energieleverancier zonder goede reden (want die heb ik nog steeds niet gelezen in dit topic) tegenwerkt. Zij moeten nu eens in de zoveel tijd een mannetje sturen om te controleren of de door jou opgegeven waarden wel correct zijn. Terwijl ze dit met een meter op afstand ook kosteloos zouden kunnen doen. Eigenlijk kost jij hen dus gewoon onnodig geld. En aan wie denk je dat ze dat doorbelasten? Precies aan al die anderen die netjes elke maand betalen.
Dit is echt onzin, als je op afstand lezen laat uitschakelen moet er ook een mannetje langskomen. Dus geen onzin roepen aub.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik vraag me af wat het probleem is om hem te vervangen? Nu kan je het nog gratis doen. Maar straks komt er een moment dat je mag gaan betalen.je kan zelf bepalen of ze hem op afstand mogen uitlezen. En je kan dat ook zelf vaak controleren in de meter.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzo
Een reden is dat ik er over denk om zonnepanelen te nemen wanneer is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:22

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hanzo schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:11:
Een reden is dat ik er over denk om zonnepanelen te nemen wanneer is nog niet bekend.
Dat maakt niet uit. Wij hebben hem ook vorig jaar vervangen en hebben ook een geen zonnepanelen.
Het ding is dus wel voorbereid. Teruggeleverde energie staat gewoon op 000000 kWh.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 12-10-2020 15:13 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Nu online
Bensimpel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Dit is echt onzin, als je op afstand lezen laat uitschakelen moet er ook een mannetje langskomen. Dus geen onzin roepen aub.
Weetje wat onzin is? Het woordje onzin!

Maar om in te gaan op je (eenzijdige) discussie.. waarom zou je op afstand lezen laten uitschakelen? Want dat mannetje moet dan langskomen om te verifiëren wat ze ook op afstand hadden kunnen doen? Kost allemaal lekker knaken dan. :|

*sowieso

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Bensimpel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:10:
[...]

Volgens mij moet je dan beter lezen, want ze hebben wel het zo geregeld dat ze 1x per jaar het op afstand mogen uitlezen, dus dat uitschakelen is maar relatief ;) Je kan overigens wel checken wanneer het voor het laatst is uitgelezen in de meter zelf.
Daar komt de aap uit de mouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Als je dat nu nog laat afhangen van het feit dat je een Ferrarismeter hebt of niet, dan kan je beter niet aan zonnepanelen, beginnen aangezien het binnen een paar jaar toch afgelopen is met salderen/terugdraaien.

En ja, wij hebben ook nog een ferrarismeter hangen, maar daar heeft de netbeheerder nog niet eens aangegeven dat ze die willen vervangen (ja, hij is 1,5j geleden nog gecontroleerd). Sowieso dat heeft slechts marginaal meegewogen in de keuze voor zonnepanelen of niet.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Nu online
Meester_J schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:56:
De netbeheerder is sowieso eigendom van het ding. Vroeg of laat keuren ze de hele serie af, en wordt hij alsnog vervangen.
klopt, wat ze de komende twee jaar van plan zijn staat ook al vast

Alle analoge meters gaan er uit. Daar ontkom je niet aan.

OT, je kan voor kosten opdraaien als je er later voor KIEST om een slimme meter te nemen.
Als je later tegen een type afkeur aanloopt, dan mogen ze geen kosten rekenen.

Geen oplichting, wel bangmakerij. Niet heel netjes.

Denk dus dat de type afkeur eerder komt.
Tegen de tijd dat ze financieel verschillen gaan toepassen op teruggeleverde en afgenomen stroom is het overgrote deel van de analoge meters allang op type afkeur vervangen.

Dus een slimme meter weigeren kan en blijft gewoon altijd mogelijk.
Digitale meter weigeren is uitstel van executie en die gaat er gewoon komen, bij mij, bij jou, bij iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik zou dat "preventief onderhoud" willen noemen: vervangen ter voorkoming dat iets stuk gaat en je misschien onverwacht een tijdje zonder stroom zit (of in het geval auto: een defecte auto hebt).
Zeker geen oplichting.

[ Voor 4% gewijzigd door Vloris op 12-10-2020 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
*snip* we gaan hier niet veroordelen.

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
*snip* flame

Heb je nog een 1-fase aansluiting? Liander als netbeheerder? Hang een 4-polige hoofdschakelaar op en bel ze op en zeg dat ze de meter mogen komen vervangen als ze de aansluiting gratis naar 3-fase aanpassen.

Verder gaan al die Ferrarismeters er uit, juist vanwege de nieuwe salderingsregeling. Maar als jij wilt experimenteren met die dwangsom... veel plezier.

[ Voor 28% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2020 15:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Modbreak:Titel aangepast. Kunnen de moraalridders via de linkerdeur de zaal verlaten? Het voegt niks toe behalve geflame.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

[mbr]*snip*[/]

Heb je nog een 1-fase aansluiting? Liander als netbeheerder? Hang een 4-polige hoofdschakelaar op en bel ze op en zeg dat ze de meter mogen komen vervangen als ze de aansluiting gratis naar 3-fase aanpassen.

Verder gaan al die Ferrarismeters er uit, juist vanwege de nieuwe salderingsregeling. Maar als jij wilt experimenteren met die dwangsom... veel plezier.
Waarom zouden ze dat gratis moeten doen? Daar laten zij zich echt niet door beïnvloeden kan ik je zeggen. Ik heb daarvoor ook gewoon €350 afgetikt en dat gaan ze bij jou echt niet gratis doen 8)7 .

De netbeheerder heeft de taak om te zorgen dat de meters vervangen worden, zodat iedereen gelijk behandeld kan worden. Als de saldering gaat verdwijnen, zouden de ferraris gebruikers nog altijd kunnen salderen, dat klopt natuurlijk niet.

Daarnaast zijn de oude meters vaak ook niet goed meer geijkt, of draaien bij teruggave niet terug (terugdraairem) of draaien veel te hard terug t.o.v. van vooruit, maar andersom is ook mogelijk, dat je gewoon al jaren lang iets te veel betaald omdat de meter niet meer goed geijkt is.

Heb ook wel eens gehoord dat in huurhuizen eigenaren een dikke magneet onder de meter leggen zodra ze veel stroom gebruiken, om zo de kosten te drukken. Effect hiervan was wel dat de meter hierdoor beschadigd raakte en daarna dus harder ging draaien. Als jij zo'n meter hebt, zou ik hem zeker laten vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 12-10-2020 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fairy schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Waarom zouden ze dat gratis moeten doen?
Omdat ze dat zelf zo bedacht hebben ;) . Maar dat document kan ik nu niet meer terugvinden. :P
[...]
Daar laten zij zich echt niet door beïnvloeden kan ik je zeggen. Ik heb daarvoor ook gewoon €350 afgetikt en dat gaan ze bij jou echt niet gratis doen 8)7 .
Als ze je meter toch al moeten vervangen maakt het voor hen nagenoeg niks uit of ze 1 smeltzekering terugdraaien of er drie in draaien en nog twee draden toevoegen. Als je ze apart laat komen laten ze je natuurlijk sowieso wel dokken.
[...]
De netbeheerder heeft de taak om te zorgen dat de meters vervangen worden, zodat iedereen gelijk behandeld kan worden. Als de saldering gaat verdwijnen, zouden de ferraris gebruikers nog altijd kunnen salderen, dat klopt natuurlijk niet.

Daarnaast zijn de oude meters vaak ook niet goed meer geijkt, of draaien bij teruggave niet terug (terugdraairem) of draaien veel te hard terug t.o.v. van vooruit.
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

In mijn geval was die €350 een koopje. Mijn woning bleek de naastgelegen woning ook te voeden met stroom (vóór de meter uiteraard). Dit was destijds zo gedaan omdat het perceel waar ik woon vroeger 1 heel groot vrijstaand huis heeft gestaan.

Liander kwam langs, constateerde dit, we hebben een plan opgemaakt samen met de buren hoe we ze gingen loskoppelen en Liander heeft alles tot in de puntjes verzorgd.

Ze zijn met 5-6 man bijna de hele dag aan het werk geweest om de buren aan te sluiten op een eigen kabel en mijn woning achter te laten met een hele nieuwe aansluiting op 3 fasen, wéér een nieuwe meter die geschikt is voor 3 fasen (de vorige was nog geen half jaar oud, maar we kwamen pas net in dit huis).

De grondkabel bleek helemaal onderop te liggen, onder de waterbuizen, onder de glasvezel, gas, telefoon etc etc.

Voor het vervangen van een simpele stop is dat bedrag wel hoog misschien, maar ze nemen wel alle onverwachte kosten weg, want als ik had moeten betalen voor die graafploeg, graafmachine en elektriciens die bij ons en de buren bezig waren geweest dan had me dat w.s. het 10-voudige gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wáárom wil je geen nieuwe meter?
Privacy kan geen reden zijn, omdat je de verzending van gegevens uit kunt schakelen.
Ook de meters die verkeerde standen door konden geven, worden niet meer gebruikt.
Op termijn wordt de meter hoe dan ook vervangen.
Zonde van alle verspilde tijd en energie die je er nu in steekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Nyarlathotep op 12-10-2020 15:53 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
*zie eerdere modbreak...*

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 12-10-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Hanzo als je zonnepanelen neemt zal je vanaf 1-1-2023 verplicht aan de slimme digitale meter moeten (zie milieuakkoord) die teruglevering kan registreren.

Dat moet nog omgezet worden in wetgeving maar dat gaat zeker voor die tijd gebeuren ;)

@Yowzawood LOL

@kabeltjekabel die fout blijf ik echt maken 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 12-10-2020 16:54 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glashelder schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:04:
@Hanzo als je zonnepanelen neemt zal je vanaf 1-1-2023 verplicht aan de slimme meter moeten (zie milieuakkoord).

Dat moet nog omgezet worden in wetgeving maar dat gaat zeker voor die tijd gebeuren ;)

@Yowzawood LOL
Slimme meter wordt vaak gebruikt als naam voor dat dataverzendende ding, je kunt er ook eentje doen die dat verzenden achterwege laat maar verder wel digitaal is.

Dat saneren van die ferrarismeters gaat dacht ik gewoon bij iedereen gebeuren. Ze kunnen toch niet weten of je PV hebt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:02
Tot de afbouw van de salderingsregeling begint is er géén voordeel van een ferrarismeter boven een digitale meter in verband met zonnepanelen. Zodra de afbouw van de saldering begint zijn alle ferrarismeters per definitie afgekeurd*, omdat deze niet meer aan hun wettelijke taak kunnen voldoen.

Dus ook al wordt het nog zo vaak beweerd, zonnepanelen zijn geen goede reden om aan de ferrarismeter vast te houden. Verder staat het je natuurlijk vrij om hem om wat voor reden dan ook toch zo lang mogelijk te willen behouden. Maar het zou jammer zijn als je je energie verspilt aan een strijd op basis van een verkeerde aanname.

* edit ter aanvulling: ik bedoel hiermee een ferrarismeter met twee telwerken (piek- en daltarief); ik heb geen idee of ze bestaan, maar een analoge meter met vier telwerken (piek- en daltarief voor verbruiken en terugleveren) zou theoretisch wel aan de wettelijke taak kunnen voldoen. Maar zo'n hypothetische meter heeft TS 100% zeker niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Lapa op 12-10-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

Met de energiemeter is het vrij simpel. Als het typenummer op deze lijst staat dan is de meter afgekeurd en moet de netbeheerder deze (uiteindelijk) vervangen voor één die niet afgekeurd is.Dan kun je weigeren wat je wil, maar de netbeheerder is in dit geval ook maar gewoon uitvoerende, en moet doen wat de wet hem oplegt..
Staat de bij u geplaatste gas- of elektriciteitsmeter in de tabel, dan moet deze door de netbeheerder worden vervangen.

[ Voor 37% gewijzigd door Theo op 12-10-2020 17:51 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Slimme meter wordt vaak gebruikt als naam voor dat dataverzendende ding, je kunt er ook eentje doen die dat verzenden achterwege laat maar verder wel digitaal is.
Volgens mij is het slimme juist dat, het op afstand uit kunnen lezen, etc. Anders heb je nog twee opties, een digitale meter en een analoge (Ferraris meestal). Ik zou niet weten wat er anders nog slim is aan aan een meter als deze niet op afstand is uit te lezen.

De analoge zijn meestal wel aan vervanging toe zo onderhand, maar ik vind wel dat ze wat ermee mogen doen als dat apparaat er pas hangt. Hier hangt een digitale, zonder wat voor opties dan ook, maar krap aan 9 jaar en toch moet deze zo nodig vervangen worden. Nu worden we gewaarschuwd dat het TF-signaal gaat verdwijnen en dat dan niet goed gaat op de meter. Enige waar dat handig voor is, hoog en laag tarief. Dat hebben we niet en levert ook niet echt een voordeel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Een draaischijf is fijner met salderen, al is het maar omdat als morgen het salderen wordt afgeschaft het nog wel even duurt voordat de meter vervangen is. Maar, als het feest voorbij is, is het voorbij, en dan moet je aan een nieuwe meter. Weinig zin om je daar druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ex Nunc schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Volgens mij is het slimme juist dat, het op afstand uit kunnen lezen, etc. Anders heb je nog twee opties, een digitale meter en een analoge (Ferraris meestal). Ik zou niet weten wat er anders nog slim is aan aan een meter als deze niet op afstand is uit te lezen.

De analoge zijn meestal wel aan vervanging toe zo onderhand, maar ik vind wel dat ze wat ermee mogen doen als dat apparaat er pas hangt. Hier hangt een digitale, zonder wat voor opties dan ook, maar krap aan 9 jaar en toch moet deze zo nodig vervangen worden. Nu worden we gewaarschuwd dat het TF-signaal gaat verdwijnen en dat dan niet goed gaat op de meter. Enige waar dat handig voor is, hoog en laag tarief. Dat hebben we niet en levert ook niet echt een voordeel op.
Die eerste serie digitale en slimme meters zaten heel veel fouten in en die worden dus ook alweer vervangen.

Ik vind een meter die je zo makkelijk met een kabeltje kunt uitlezen ook wel slim.

Op afstand uitlezen zit ik niet op te wachten. Op afstand het op afstand laten uitlezen laten uitzetten is natuurlijk een wassen neus; dan kunnen ze netzogoed op afstand het op afstand uitlezen weer aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Als de netbeheerder aangeeft hij is kapot ben je verplicht mee te werken aan vervanging of je wordt afgesloten.
Je kan ook gewoon een digitale meter krijgen waar de communicatiemodule uitgeschakeld is, kortom geen enkel probleem dus.

Meestal weigeren PV eigenaren de ferraris te vervangen maar als straks salderen eraf gaat worden ze wel gedwongen te vervangen, daar gaan ze niet onderuit komen.

Ik was wel benieuwd waarom wil je geen andere meter.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2020 18:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:06:
[...]

Die eerste serie digitale en slimme meters zaten heel veel fouten in en die worden dus ook alweer vervangen.

Ik vind een meter die je zo makkelijk met een kabeltje kunt uitlezen ook wel slim.

Op afstand uitlezen zit ik niet op te wachten. Op afstand het op afstand laten uitlezen laten uitzetten is natuurlijk een wassen neus; dan kunnen ze netzogoed op afstand het op afstand uitlezen weer aan zetten.
dat lezen ze toch via mobiel internet uit? (eerder was dat GPRS?)

het leek mij ook niks toen ze meterwissel wouden doen.. (elektra mocht ansigh wel blijven zitten..) maar GAS moest ik een nieuwe ivm potentiële onveilige situaties.. (lekkage) dus dan alle 2 maar.. scheelt later weer een monteur over de vloer.. ;)

maar ach nu hangt dat ding er een maand of 4 geloof ik en ik vind t wel handig.. mooi elke maand even een mailtje van de energie leverancier, met de kosten van de vorige maand,

nou heb ik mijn termijn bedrag duidelijk aan de hogere kant, maar goed voor mensen die het misschien iets minder breed hebben, lijkt het me erg fijn dat je gewoon behoorlijk dicht op je verbruik kan gaan zitten..

zonder elke maand duidelijk teveel (en dan weer 500+ terug krijgen) of elke maand krap aan voldoende betalen en dan ineens dik bij mogen betalen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SMSfreakie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:17:
[...]

dat lezen ze toch via mobiel internet uit? (eerder was dat GPRS?)
Ja.
SMSfreakie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:17:
het leek mij ook niks toen ze meterwissel wouden doen.. (elektra mocht ansigh wel blijven zitten..) maar GAS moest ik een nieuwe ivm potentiële onveilige situaties.. (lekkage) dus dan alle 2 maar.. scheelt later weer een monteur over de vloer.. ;)

maar ach nu hangt dat ding er een maand of 4 geloof ik en ik vind t wel handig.. mooi elke maand even een mailtje van de energie leverancier, met de kosten van de vorige maand,

nou heb ik mijn termijn bedrag duidelijk aan de hogere kant, maar goed voor mensen die het misschien iets minder breed hebben, lijkt het me erg fijn dat je gewoon behoorlijk dicht op je verbruik kan gaan zitten..

zonder elke maand duidelijk teveel (en dan weer 500+ terug krijgen) of elke maand krap aan voldoende betalen en dan ineens dik bij mogen betalen :)
Het is gewoon data van jouw huishouden in andermans klauwen. Op basis van het actuele gebruik kun je heel veel afleiden. Dat hoeft niemand te weten van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik ben even kwijt waarom er opeens een mannetje moet langskomen om waarden te controleren als je dit niet via een slimme meter direct zou laten uitlezen. De afgelopen weet-ik-hoe-veel jaar voor de slimme meter gaf je dit toch ook gewoon zelf door? Bij mij is er nooit iemand langsgekomen in ieder geval...

Je kan als gezegd je poot stijf houden, maar ik zou persoonlijk niet te lang wachten, want dat hij erop moet op een gegeven moment is een feit. Zij zijn eigenaar van het apparaat, niet jij. Stel je laat ze niet binnen, dan schakelen ze waarschijnlijk gewoon je levering uit tot je overstag gaat. En tja, wie is er dan niet netjes bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

Crazy-

Best life ever

Let op:

https://solarmagazine.nl/...of-digitale-meter-weigert
Eigenaren van zonnepanelen die de installatie van zowel een slimme als digitale meter weigeren kunnen in de toekomst een last onder dwangsom opgelegd krijgen van het Agentschap Telecom. Dat meldt minister Wiebes.
Minister Wiebes heeft het aangepaste wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling voor zonnepanelen afgelopen week naar de Tweede Kamer verstuurd. Na advies van de Raad van State zijn kleine wijzigingen doorgevoerd

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panthera
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-03 14:10
Niet alle traditionele draaischijfmeters zijn ferraris, soms draaien ze niet terug, of er is een derde telwerk voor totaal teruglevering.

Wil je geen slimme meter kun je een traditionele meter aanvragen. Deze is wel digitaal, maar er zit geen communicatie component in. Je kan ook een slimme meter laten plaatsen en de netbeheerder vragen om hem op 'niet uitleesbaar' te zetten. Let wel op, wanneer je een nieuw contract aangaat, en je dus een nieuwe partij op de aansluiting krijgt (andere leverancier, of wijziging van naam bijvoorbeeld), de meter weer standaard naar uitleesbaar' schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panthera
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-03 14:10
Zebby schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:49:
Ik ben even kwijt waarom er opeens een mannetje moet langskomen om waarden te controleren als je dit niet via een slimme meter direct zou laten uitlezen. De afgelopen weet-ik-hoe-veel jaar voor de slimme meter gaf je dit toch ook gewoon zelf door? Bij mij is er nooit iemand langsgekomen in ieder geval...

Je kan als gezegd je poot stijf houden, maar ik zou persoonlijk niet te lang wachten, want dat hij erop moet op een gegeven moment is een feit. Zij zijn eigenaar van het apparaat, niet jij. Stel je laat ze niet binnen, dan schakelen ze waarschijnlijk gewoon je levering uit tot je overstag gaat. En tja, wie is er dan niet netjes bezig?
Om iemand buitenaf af te sluiten is wel wat meer nodig dan 'hij wil zijn meter niet laten vervangen'.
Het kost tenslotte een heleboel moeite, geld, juridisch geharrewar en gedoe met de gemeente om de straat open te graven. Laat staan om het weer aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:32

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Meester_J schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:56:
Klinkt leuk, maar daar heb ik dus wel een rekening voor gehad.

Niet betaald natuurlijk, want dat ding is nu eenmaal niet van mij. Maar dat gaf best een boel gedoe en coulance en flauwekul, dus wees daar wel op bedacht.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zebby schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:49:

Meteropname in persoon was wel degelijk en dingetje voor die tijd. Maar frequentie was wel fors minder tov 20 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcarper
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-06 22:50
Gewoon even hier kijken, bij het agentschap telecom , welke gaat over de keuring van gas-, energie- en warmtemeters: https://www.agentschaptel...gasmeters-en-warmtemeters

Staat je meter op de lijst van afgekeurde meters, dan zal de netbeheerder voor vervanging moeten zorgen. Deze vervanging kan niet beinvloed worden en zou overigens ook kostenloos moeten geschieden. De meter is immers eigendom van de netbeheerder.

Zolang je meter niet op deze lijst staat is de netbeheerder afhankelijk van jou medewerking voor een vroegtijdige vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rcarper schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:19:
Gewoon even hier kijken, bij het agentschap telecom , welke gaat over de keuring van gas-, energie- en warmtemeters: https://www.agentschaptel...gasmeters-en-warmtemeters

Staat je meter op de lijst van afgekeurde meters, dan zal de netbeheerder voor vervanging moeten zorgen. Deze vervanging kan niet beinvloed worden en zou overigens ook kostenloos moeten geschieden. De meter is immers eigendom van de netbeheerder.

Zolang je meter niet op deze lijst staat is de netbeheerder afhankelijk van jou medewerking voor een vroegtijdige vervanging.
Niet als ze andersinds beweren dat hij kapot is (en ze daar gelijk in hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ter overweging:
nieuws: Minister wil boete voor zonnepaneelbezitters zonder slimme of digital...

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 10-09 14:23
Ik heb even bij Enexis op de website gekeken en wordt niet zo heel blij.

Link: https://www.enexis.nl/con...rivacy-en-de-slimme-meter
Bewaren van meetgegevens
De slimme elektriciteitsmeter slaat in het geheugen meetgegevens van elektriciteit en van gas op.
(tabel met gegevens en opslagtermijn)
Deze tekst vind ik misleidend. Dit betreft namelijk alleen de opslag in de meter en gaat voorbij aan de opslag bij Enexis op andere centrale locaties. Het is dus een halve waarheid.

Link: https://www.enexis.nl/con...g/de-meter-en-uw-gegevens
Slimme meter met standaardinstelling
Er zijn 3 verschillende partijen die uw meetgegevens kunnen krijgen en gebruiken:
[...]
2. Enexis Netbeheer
Om ons net veilig, betrouwbaar en betaalbaar te kunnen houden, lezen wij af en toe meetgegevens uit. Dit doen we onder andere bij storingen, gevaarlijke situaties en om energieverlies te beperken. Energieverlies is het verschil tussen de energie die we transporteren en de energie die wordt afgenomen.
[...]
Dit mag wel wat specifieker. Storingen zullen niet superfrequent zijn, maar "energieverlies" is een kapstok waaronder je doorlopend alles zou kunnen monitoren.

De grote misser is dat de klant zelf geen gedetailleerd overzicht krijgt van welke data door de meter is verzonden.
Geen meetgegevens laten uitlezen
Als u niet wilt dat wij meetgegevens op afstand uitlezen, kunt u ervoor kiezen om dit uit te laten zetten. Enexis Netbeheer geeft dan geen meetgegevens door aan uw energieleverancier of andere partijen. Wij lezen alleen (meet)gegevens uit die we nodig hebben voor het beheer van het net, uw aansluiting en meter.
Dit is wederom een rekbaar begrip. Wat is "nodig" voor het beheer van je aansluiting? En waar blijft het overzicht zodat je zelf kan beoordelen of er niet meer data wordt verzameld dan nodig?

Bovendien lees ik niets over audit. Als je zelf de data al niet krijgt, dan mag je toch tenminste een accountantsverklaring verwachten over de verzamelde data.
Wilt u geen slimme meter?
De slimme meter is niet verplicht. Als u op uw adres een slimme meter van Enexis Netbeheer krijgt aangeboden, kunt u hem weigeren.
Gelukkig is er nog de optie voor een digitale meter maar zonder de communicatie-module. Klein addertje: die is alleen leverbaar met enkel telwerk en dus niet voor alle klanten geschikt.

[ Voor 5% gewijzigd door t_captain op 14-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcarper
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-06 22:50
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:36:
[...]

Niet als ze andersinds beweren dat hij kapot is (en ze daar gelijk in hebben).
Als de meter stuk is dan is dat natuurlijk aan de eigenaar van de meter om deze te vervangen. De tekst op het agentschap is daar heel duidelijk in:

Energiemeters, zoals elektriciteitsmeters, gasmeters en warmtemeters moeten voor zowel de energieleverancier als voor u betrouwbaar werken. Zo betaalt u niet te veel of te weinig. De eigenaren van de meters zoals netbeheerders controleren via steekproeven of de meters goed werken. Agentschap Telecom ziet toe op de uitvoering van deze controles. Ook meters die in een recreatiepark gebruikt worden voor het verrekenen van energie, moeten aan de eisen van de Metrologiewet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rcarper schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Als de meter stuk is dan is dat natuurlijk aan de eigenaar van de meter om deze te vervangen. De tekst op het agentschap is daar heel duidelijk in:

Energiemeters, zoals elektriciteitsmeters, gasmeters en warmtemeters moeten voor zowel de energieleverancier als voor u betrouwbaar werken. Zo betaalt u niet te veel of te weinig. De eigenaren van de meters zoals netbeheerders controleren via steekproeven of de meters goed werken. Agentschap Telecom ziet toe op de uitvoering van deze controles. Ook meters die in een recreatiepark gebruikt worden voor het verrekenen van energie, moeten aan de eisen van de Metrologiewet voldoen.
Precies. Dus veel anders dan dat je een meter met uitlezing weigert zit er toch niet in.
t_captain schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:28:
Ik heb even bij Enexis op de website gekeken en wordt niet zo heel blij.

Link: https://www.enexis.nl/con...rivacy-en-de-slimme-meter

[...]

Deze tekst vind ik misleidend. Dit betreft namelijk alleen de opslag in de meter en gaat voorbij aan de opslag bij Enexis op andere centrale locaties. Het is dus een halve waarheid.

Link: https://www.enexis.nl/con...g/de-meter-en-uw-gegevens

[...]

Dit mag wel wat specifieker. Storingen zullen niet superfrequent zijn, maar "energieverlies" is een kapstok waaronder je doorlopend alles zou kunnen monitoren.

De grote misser is dat de klant zelf geen gedetailleerd overzicht krijgt van welke data door de meter is verzonden.

[...]

Dit is wederom een rekbaar begrip. Wat is "nodig" voor het beheer van je aansluiting? En waar blijft het overzicht zodat je zelf kan beoordelen of er niet meer data wordt verzameld dan nodig?

Bovendien lees ik niets over audit. Als je zelf de data al niet krijgt, dan mag je toch tenminste een accountantsverklaring verwachten over de verzamelde data.

[...]

Gelukkig is er nog de optie voor een digitale meter maar zonder de communicatie-module. Klein addertje: die is alleen leverbaar met enkel telwerk en dus niet voor alle klanten geschikt.
Als ze 'energieverlies' willen meten moeten ze eigenlijk een 100% dekking hebben qua op afstand uitleesbare meters. Dan kun je alles in real-time uitlezen en vergelijken met de meting bij het trafohuisje. Daar kun je dan weer een mooie trendlijn van plotten en zodoende kun je wegsmeltende grondmoffen vooraf detecteren :)

Dat laatste over het enkel telwerk; je bedoeld geen dag/nacht tarief? Want ze hebben wel een dubbel telwerk tbv levering / teruglevering lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
kabeltjekabel schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:02:

[...]

Als ze 'energieverlies' willen meten moeten ze eigenlijk een 100% dekking hebben qua op afstand uitleesbare meters. Dan kun je alles in real-time uitlezen en vergelijken met de meting bij het trafohuisje. Daar kun je dan weer een mooie trendlijn van plotten en zodoende kun je wegsmeltende grondmoffen vooraf detecteren :)
Mijn gevoel is dat die ene paar woorden een rechtvaardiging van gedetailleerde tijdserie monitoring vormen. Waardoor de praktijk van hoeveelheid meetpunten die worden uitgelezen heel anders is dan de suggestie die in de genoemde webpagina's wordt gemaakt.
Dat laatste over het enkel telwerk; je bedoeld geen dag/nacht tarief? Want ze hebben wel een dubbel telwerk tbv levering / teruglevering lijkt me zo.
Inderdaad, de "domme digitale meter" heeft wel aparte counters voor LVR/TLV maar niet voor piek/dal. Dus in totaal 2 en geen 4 counters. Gevolg is dat deze optie voor gebruikers met piek/dal tarief niet echt passend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Mijn gevoel is dat die ene paar woorden een rechtvaardiging van gedetailleerde tijdserie monitoring vormen. Waardoor de praktijk van hoeveelheid meetpunten die worden uitgelezen heel anders is dan de suggestie die in de genoemde webpagina's wordt gemaakt.

[...]

Inderdaad, de "domme digitale meter" heeft wel aparte counters voor LVR/TLV maar niet voor piek/dal. Dus in totaal 2 en geen 4 counters. Gevolg is dat deze optie voor gebruikers met piek/dal tarief niet echt passend is.
En het TF signaal voor de omzetting gaat toch ook uitgeschakeld worden? Daarmee krijgt de meter op een andere manier door dat er geschakeld moet worden. Dus als je geen communicerende meter wil, kun je ook niet eens een piek/dal-tarief.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie het probleem niet. De piek- en daltijden staan al jaren vast dus een signaal vanuit het netwerk is niet nodig om te weten op welke teller je moet boeken. Ik zou graag een meter willen die op deze tijden (21:00 - 07:00 lokale tijd, regionaal bepaald) blijft schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Hoe weet de teller dan hoe laat het is? En wanneer de omzetting van Zomer/Wintertijd is? En wat als die gaat veranderen? (en resultaten uit het verleden qua vaststaande tijden bieden geen garantie voor de toekomst...)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zomer en wintertijd zijn lang van tevoren bekend, en een klok heeft geen internet nodig. Als het nodig is, kunnen ze een monteur sturen om de software te flashen.

Bovendien, een slimme meter met uitgeschakelde communicatiemodule heeft toch ook geen communicatie met de netbeheerder zou je verwachten.

Het klopt principieel niet dat je meest veilige optie gepaard moet gaan met een inperking van de aangeboden tarieven. Nou ben ik ten aanzien van netbeheerders geen aluhoedje, het zijn in de basis geen verkeerde bedrijven.

Alleen het feit dat slimme meters jouw informatie delen met de netbeheerder maar geen afschrift met de klant delen, dat maakt een ongelijk speelveld. Je moet periodiek AVG inzageverzoeken doen om te weten wat er nu echt is verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:04:
Zomer en wintertijd zijn lang van tevoren bekend, en een klok heeft geen internet nodig. Als het nodig is, kunnen ze een monteur sturen om de software te flashen.
In Nederland zijn die wel bekend ja, maar da's lang niet overal zo hoor. Maar er loopt natuurlijk wel de discussie om het af te schaffen.

Het gaat er meer om dat het voor de netbeheerders dan de meest logische keus is: de simpelste meter die er is. Monteurs langssturen kost ook allemaal geld natuurlijk.
Bovendien, een slimme meter met uitgeschakelde communicatiemodule heeft toch ook geen communicatie met de netbeheerder zou je verwachten.
Een slimme meter die 'administratief uit' staat communiceert nog steeds (ze kunnen dat uitlezen ook op afstand weer aanzetten immers). Of ze in sommige gevallen ook echt de communicatiemodule uitschakelen, geen idee.
Het klopt principieel niet dat je meest veilige optie gepaard moet gaan met een inperking van de aangeboden tarieven. Nou ben ik ten aanzien van netbeheerders geen aluhoedje, het zijn in de basis geen verkeerde bedrijven.

Alleen het feit dat slimme meters jouw informatie delen met de netbeheerder maar geen afschrift met de klant delen, dat maakt een ongelijk speelveld. Je moet periodiek AVG inzageverzoeken doen om te weten wat er nu echt is verzameld.
Ik ben ook zeker met je eens dat dergelijke informatie veel transparanter zou moeten zijn. Maar aan de andere kant willen we ook niet te veel betalen voor functionaliteit die we niet gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Uiteindelijk gata het over controle.

Een op afstand uitleesbaar apparaat waar de netbeheerder wel bij kan maar de klant zelf niet, is het nulpunt van controle.

Een stap beter is dat het apparaat een logboek bijhoudt van alle opgevraagde gegevens en dit inzichtelijk maakt aan de klant.

Nog een stap beter is dat de klant sturing krijgt over welke requests wel of niet moeten worden beantwoord. Meter uitllezen? Hebben jullie deze maand al gedaan dus stuur maar een HTTP429 terug. Tijdserie uitlezen met frequentie 1h? Dat is een HTTP403.

De ultieme controle heb je als je ook de uitgaande data kunt editen, maar dat lijkt me niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Zeker, en dat logboek kan eigenlijk verrassend simpel (en zelfs lokaal) opgelost worden: Via de P1 poort. Stuur in het telegram maar mee wanneer de laatste uitlezing (en waarvan) is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
t_captain schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:04:

Een klok die op lange termijn de tijd exact goed houdt is nog steeds lastig om goedkoop te doen. Je kunt kijken naar de 50 Hz van de netfrequentie, maar dan nog heb je een batterij nodig. Maar volgens mij zijn er ook gasmeters die datzelfde euvel hebben; zo'n Lithiumcel die na 10 jaar vervangen moet worden.

Verder helemaal eens. En zo'n slimme meter waarbij e.e.a. op afstand uitgeschakeld is... dat is dus niet te controleren. Als dat op afstando ook weer ingeschakeld wordt is het niet meer dan het op de ogen van de andere partij aannemen dat ze hem niet stiekem toch uitlezen.

Afschakelen op afstand zat er in eerste instantie ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:49
Nee, tot hij afgekeurd wordt. Dat kan ook met hele series/types tegelijk gebeuren.

En kennelijk is de meter nu door de netbeheerder afgekeurd. Dus heeft onze TS recht op gratis vervanging voor een door de netbeheerder goedgekeurde meter. Want TS betaalt meterhuur (verwerkt in het vastrecht), dus mag TS zonder extra kosten een goedwerkende meter verwachten.

Er zijn slechts twee situaties wanneer meter-vervanging niet kosteloos is:
- Wanneer de bewoner daar tussentijds zelf om verzoekt, en het dus niet op initiatief van de netbeheerder gebeurt
- Wanneer door verwijtbaar handelen/nalaten van de bewoner of personen die van de bewoner toegang tot de woning hebben gekregen schade is ontstaan aan de meter.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1