Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WD Gold 6TB niet toe te wijzen -> MBR / GPT issue

Pagina: 1
Acties:

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06 11:00
Beste mede tweakers,

Afgelopen zaterdag heb ik een nieuw PC systeem gebouwd:
  • AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed
  • Asus ROG Strix B450-F Gaming
  • WD Gold (WD6003FRYZ), 6TB
  • Corsair Carbide 100R Silent Edition
  • Scythe Mugen 5 Rev. B
  • Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
  • Corsair TX550M V2
  • Samsung 970 EVO 1TB
  • Gigabyte Geforce 1050 GTX TI
Het systeem draait op een originele Windows 10 Pro 64 bit.

C schijf is dus de Samsung EVO 1 TB die op de M.2 aansluiting zit.

Die WD Gold 6 TB zit op de SATA 1 aansluiting.

Nu krijg ik de WD hard disk niet toegewezen.
Exact hetzelfde probleem als in dit topic:

Zie dit topic

Echter de oplossing die hier geboden wordt werkt niet bij mij.

Bij de "Clean" command ik de melding:

Virtual Disk Service error:
Opruimen is niet toegestaan op de schijf met het huidige opstart-,
systeem-, wisselbestand-, crashdump- of sluimerstandvolume.

Voor de duidelijkheid. Op deze schijf staat nog geen enkel bestand en is verder nog niet gebruikt.
Mijn schijfbeheer ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mfbkxbzgtqd.jpg

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze niet als "systeem partitie" wordt gezien?

Mijn doel is gewoon dat deze schijf gewoon zichtbaar is als één enkele partitie van 6TB.

Alvast hartelijk dank voor jullie oplossing!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:15
Test eerst even of je pc opstart als je die disk eruit haalt.
Lijkt erop dat je bootloader erop staat.

Als hij gewoon opstart even killdisk over de eerste paar mb halen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou in de repairmodus ook de diskpart acties kunnen uitvoeren, zodat Windows niet volledig gestart is en de bestanden niet in gebruik.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tijdens de installatie van Windows 10 zijn de bootrecord/bestanden op de Hrdeschijf gezet en niet op de SSD. De makkelijkste optie om dit te voorkomen is tijdens de installatie van Windows 10 de harde schijf los te koppelen. Nu zou je ervoor kunnen kiezen dit als nog te doen en een repair uit te voeren voor de huidige Windows 10 installatie.

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat Windows 10 deze systeem partitie op Disk0 plaatst, wat in dit geval de harde schijf is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• koffieboontje
jeroen3 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:10:
Test eerst even of je pc opstart als je die disk eruit haalt.
Lijkt erop dat je bootloader erop staat.

Als hij gewoon opstart even killdisk over de eerste paar mb halen.
Ik heb de SATA 1 even los gekoppeld.
Als ik dan PC opstart krijg ik zwart scherm:

Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected boot device and press a key.

Heb nu de killdisk applicatie gedownload op killdisk.com.

Kan ik de schijf in windows zelf wissen of moet dit via een USB boot stick?

• jeroen3
Je moet nog helemaal niets wissen.
Je moet eerst de bootsector verplaatsen, anders start windows dus niet meer op. Zoals je hebt ondervonden.

Verplaatsen is iets wat ik niet weet, dus dan moet je even wachter op andere replies.
Opnieuw Windows installeren met alleen de ssd aangesloten is wel een optie. dan verlies je alle data op C

Wellicht ook even checken of je moederbord in eufi of legacy aan het booten is.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 12-10-2020 11:41 ]

• koffieboontje
jeroen3 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:39:
Je moet nog helemaal niets wissen.
Je moet eerst de bootsector verplaatsen, anders start windows dus niet meer op. Zoals je hebt ondervonden.

Verplaatsen is iets wat ik niet weet, dus dan moet je even wachter op andere replies.
Opnieuw Windows installeren met alleen de ssd aangesloten is wel een optie. dan verlies je alle data op C

Wellicht ook even checken of je moederbord in eufi of legacy aan het booten is.
Als ik windows opnieuw installeer op mijn C schijf (dus met alle andere harddisks losgekoppeld) en nadat de installatie voltooid is ik die 6TB weer aansluit, krijg je dan geen conflict omdat daar blijkbaar toch bestanden nu op staan om huidige config te kunnen booten?

Ik zal ook eens checken of het moederbord in eufi of legacy staat.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je Windows 10 opnieuw installeert zonder dat de harde schijf is aangesloten moet dit goed gaan, mits je de bootvolgorde in het BIOS ook juist hebt staan. Nu zou je ook kunnen opstarten van de installatie media (USB stick) en een repair uitvoeren (harde schijf niet aangesloten).

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jeroen3
Ja. Maar je kunt wachten met inpluggen van de 6 TB disk sata plug tot windows gestart is.
Dan kun je diskpart clean of killdisk gebruiken.
*power wel alvast aansluiten

Sata is hot-plug (niet hot-unplug).

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 12-10-2020 11:53 ]

• koffieboontje
In de bios staat het nu zo:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rplbj1ask38.jpg
_Dune_ schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:52:
Als je Windows 10 opnieuw installeert zonder dat de harde schijf is aangesloten moet dit goed gaan, mits je de bootvolgorde in het BIOS ook juist hebt staan. Nu zou je ook kunnen opstarten van de installatie media (USB stick) en een repair uitvoeren (harde schijf niet aangesloten).
Ik heb al een repair geprobeerd. Dan krijg ik een foutmelding dat repair niet uitgevoerd kan worden en systeem sluit zichzelf dan af.

[ Voor 74% gewijzigd door koffieboontje op 12-10-2020 11:56 ]

• koffieboontje
BAM! Het is gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ups0aj.jpg

Niet helemaal op de manier zoals ik wilde.

Maar heb toch maar gewoon windows helemaal opnieuw geïnstalleerd. Met zo'n snelle SSD is het een fluitje van een cent. Niet normaal hoe snel dat tegenwoordig gaat. En drivers hoef je tegenwoordig ook niet meer handmatig te installeren. Alles gaat automatisch, heerlijk! :-) Programma's enzo herinstalleer ik wel weer.

Daarna heb ik de handelingen uitgevoerd via diskpart in de command scherm. Nu kon ik wel al die handelingen uitvoeren.

Dus ik wil jullie allen danken voor de hulp in deze!

Weer wat geleerd dat ik dus beter in het vervolg eerst windows moet installeren en pas daarna andere schijven aansluiten. Dat is wat veiliger.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Advies: zet de CSM uit.

De Compatibiity Support Module is een component van UEFI om legacy BIOS zaken te ondersteunen. Een vorm van backwards compatibility. Die heb je met moderne hardware en een modern operating system niet nodig, terwijl met die module ingeschakeld het wel de boot complexer maakt.

Qua Windows installatie:
Windows laat zich slecht sturen. Tijdens installatie is het aan te raden om enkel de disk aan te sluiten waar je Windows op wilt hebben zodat je hem de mogelijkheden ontneemt en dat het op de juiste schijf komt te staan.

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 12-10-2020 16:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
... en als je Windows 10 bootsector over meerdere disks verspreid staat, laat je alleen de nu niet opstartende Windows schijf (HD of SSD) erin zitten en start je (evt. vanaf een bootmedium met Windows 10 installatiebestanden erop) de Windows 10 herstelconsole op ("een eerder Windows installatie herstellen"), waarna je "Opstartherstel" draait. Daarna tweemaal koude start en meestal is het dan definitief opgelost zonder herinstallatie van Windows 10.

• koffieboontje
Dank voor jullie aanvullingen!
Ik heb echter nog wel een vraag, wil daar niet speciaal een nieuw topic voor openen.

Die nieuwe harde schijf maakt om de 4 / 5 seconden een soort van tik. Het is een enkelvoudige tik maar blijft continu terug keren. Ik dacht dat dit mogelijk mijn 2e en oudere WD Black 1 TB was.

Maar na deze los gekoppeld te hebben zit de tik er nog in.
Na de pc afgesloten te hebben en de WD Black 1 TB weer aangesloten te hebben en de WD Gold 6 TB losgekoppeld te hebben, was de tik weg. Dus die tik zit echt in de nieuwe schijf. De schijf is nog steeds 100% vrij en er staat nog geen data op.

Kan dit met een instelling of iets dergelijks te maken hebben of met de indeling van de schijf?
De schijf zit overigens horizontaal in de behuizing (vlak dus).

Is er nog iets wat ik kan proberen of testen om die "tik" weg te halen? Omdat dit systeem nu helemaal nieuw is en ik die "Silent" behuizing heb is het systeem echt vele malen stiller als mijn oude systeem en hierdoor is die "tik" wel echt irritant.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Is er geen Windows-proces wat om de 4 seconden iets doet met je harddisk? Je komt daar achter door te kijken bij Taakbeheer/prestaties, bij harddiskactiviteit, applicaties en processen (CPU).

• koffieboontje
Renault schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:37:
Is er geen Windows-proces wat om de 4 seconden iets doet met je harddisk? Je komt daar achter door te kijken bij Taakbeheer/prestaties, bij harddiskactiviteit, applicaties en processen (CPU).
Nee, zojuist even gecheckt, deze is helemaal leeg:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l0secf.jpg

Andere dingen die ik kan checken?

• The_Doman
  • Laatst online: 23:55
Pagina: 1