Surplus zonne energie niet terug leveren maar zelf gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 6.753 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoofs
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-10-2020
Om te voorkomen dat ik straks stroom van mijn zonnepanelen (4,9 Kwp)
moet terug leveren tegen een te lage en uiteindelijk geen enkele vergoeding, ben ik maar alvast aan het experimenteren geslagen. Ik heb een warmtepompboiler (Atlantic 270) aangeschaft en inmiddels waterzijdig geïnstalleerd. Ik wil straks elk zonnepaneel-kWh-tje dat naar het net dreigt te ontsnappen, afvangen en naar de warmtepompboiler sturen en het warme water dat hiermee wordt opgewekt als voorverwarmd tapwater naar mijn combiketel (Remeha Quinta 35c) sturen.

Wellicht zijn er lezers die met een dergelijke configuratie inmiddels ervaring hebben opgedaan en die mij kunnen adviseren m.b.t. een eenvoudige, doeltreffende besturing/regeling hiervoor.

Ik hoor graag van u!
Met vr. gr. Jan Hoofs

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En hoe dacht je dat te doen met slechts 400W van de atlantic? Dan moet je de oplossing van @AUijtdehaag nemen, die heeft een controller die het vermogen van teruglevering meet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een simpele timerfunctie is al heel erg veel te regelen en verhoog je het eigenverbruik al behoorlijk. een
het makkelijkse en goedkoopste aansturen zijn gewoon cop1 E-elementen.
Ik heb geen idee of je WPboiler een 0-10V ingang heeft ofzo, daar valt wel wat mee te knutselen mits je je overschot aan het meten bent met bv de oplossing van @AUijtdehaag
zelf heb ik eddie om met overschot water te verwarmen (cop1) die is een stuk minder geschikt om mee te "prutsen"

Heb je deze al gezien

Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)

Het meest effectieve is een EV naast het huis parkeren en op surplus laden via bv een zappi in zoon vat past niet zo heel veel, ik kom niet veel veder dan 5kWh per dag, doe je dat via een wp is dat dus 1 tot 2 kWH per dag.. dat is best veel moeite voor iets wat je al grotendeels kan afvangen met een timer.
Voor mij is het dus 5kWh en met in de zomer 70kWh overschot zet dat ook niet heel veel zoden aan de dijk :9 helaas is mijn cop 1 element terug naar de fabrikant, want we zijn nu eindelijk op dagen gekomen waar het wel iets kan uitmaken. hopelijk is hij snel terug :P

Maar wat ^^ zegt, salderen is er nog wel even, je moet het wel heel erg leuk vinden, het kost geld, moeite en inplaats van dat het iets opleverd kost het in mijn geval geld omdat ik via salderen ook gewoon de wp het vat op kan laten warmen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07
In de zomer is de Atlantic vaak na 3 uurtjes warm. Heeft dan 1.5 kWh verbruikt.
Op een mooie dag heb je 30 kWh opbrengst van de zonnepanelen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hoofs
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-10-2020
Hoi twain4me....
Je hebt gelijk dat mijn opstellingen op dit moment financieel gezien geen voordeel oplevert, maar ik wil over 2 jaar klaar zijn voor de nieuwe situatie als teruglevering steeds minder gaat opleveren
Trouwens bedankt voor de tip m.b.t. "eigen verbruik zelf...."
Daarin kom ik adviezen tegen waarmee je iets kunt.

Hoi busscherski.... ik hoop dat je gelijk krijgt....dat op zonnige dagen mijn vat binnen enkele uren op 60 graden is... we gaan het zien. Die kwh-tjes zijn straks dan alvast gered. Nu nog filosoferen over hoe ik de rest van het surplus kan afvangen en nuttig kan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Als je handig bent met domotica dan valt er wel e.e.a. te automatiseren. Ik houd mijn meterstanden nauwkeurig bij en weet dus hoeveel overschot ik heb sinds start energiecontract.
Omdat ik ook aardig in de plus zit (700) stook ik het weg in een elektrisch kacheltje, om de CV mee te helpen. Heb er wat logica voor gebouwd om dit een beetje aan te sturen: ThinkPadd in "Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)"

Maar dan nog gaat het opmaken vrij langzaam moet ik zeggen. Ik kook al op inductie, maar een gemiddelde avondmaaltijd is ook maar 0,5kWh. Heb een 5L keukenboiler geplaatst, die pakt 225 kWh per jaar.

Het topic genoemd in een post hierboven ergens staat ook nog wel wat inspiratie in. Het plaatsen van een lucht-lucht warmtepomp ('airco') wordt ook veel gedaan. Kun je koelen in de zomer en verwarmen in de winter. Is alleen wel even kijken of je zin hebt in zo'n buitenunit aan je gevel.

Oja en stap over van energieleverancier naar degene met de hoogste terugleververgoeding als je dat nog niet hebt gedaan. Daar zit ook nog wel wat verschil in namelij.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traumasystems
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-03 00:16
Ik zil even aansluiten hier op. nu is in belgie de regelgeving anders en krijg je niks nada nopes voor je stroom. imo pure diefstal, voor geleverde goedere en diensten moet betaald worden toch?

maar dan nu de vraag, bestaat er een 1 richtings relais die voorkomt dat er stroom vanuit je stoppenkastr terug kan lopen naar de meter? Ik werk zelf veel in de camper industrie en hier is dat vrij gebruikelijk. want ja ik dacht als ze mijn stroom willen stelen moeten ze echt vroeger op gaan staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 14:27
Traumasystems schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 09:18:
Ik zil even aansluiten hier op. nu is in belgie de regelgeving anders en krijg je niks nada nopes voor je stroom. imo pure diefstal, voor geleverde goedere en diensten moet betaald worden toch?
Je krijgt wel iets, de energieleverancier zal een vergoeding geven. Afhankelijk hiervan is dit 0,03 tot 0,04 ongeveer. Een peulschil met wat je zelf moet betalen maar dat komt doordat het grootste deel van de energieprijs heffingen en belastingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
Als ik elke dag een kratje bier voor je deur zet en maandelijks 30/31 kratten bier factureer zonder dat jij er om hebt gevraagd, ga jij ook niet betalen toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Traumasystems Gewoon zorgen dat je het eerst zelf verbruikt ipv terugleverd.
AUijtdehaag in "Surplus zonne energie niet terug leveren maar zelf gebruiken"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:55

maar dan nu de vraag, bestaat er een 1 richtings relais die voorkomt dat er stroom vanuit je stoppenkastr terug kan lopen naar de meter? Ik werk zelf veel in de camper industrie en hier is dat vrij gebruikelijk. want ja ik dacht als ze mijn stroom willen stelen moeten ze echt vroeger op gaan staan
Het probleem is dat als ze vroeg opstaan de zon nog niet schijnt en je niks terug levert, dat schiet dus ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07
@Traumasystems
Op dagen als vandaag kun je met een huisaccu voorkomen dat je teruglevert. Maar goed, dat kost al snel meer dan het oplevert.

Wat betreft relais, je omvormer doet het alleen als die aan het net zit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Traumasystems
ja maar je kunt je voor je meter of na hoe je het bekijkt toch een relais zetten dat enkel stroom naar binnen laat gaan en niet naar buiten? dan denkt je omvormer je zit op het net wat natuurlijk zo is want je gebruikt de stroom als je panelen niks doen. maar je geeft ook geen stroom als ze het wel doen terug

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Nee, dat werkt niet. Het is wisselspanning dus dan kan dat niet.
Je enigste optie is dus je verbruik in huis verhogen, via een CT kun je dit zo schakelen dat dit vrijwel vloeiend is met je PV opbrengst/huisverbruik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:31
Cryptocoins minen is een optie. Zeker in de winter is dat gewoon een leuke verwarming. Als je kan automatiseren dat die precies je hardware zoveel belast als dat je teveel produceert aan stroom zou mooi zijn. Hoef je enkel te kijken of het je hardware terug gaat verdienen, want de stroom heb je al. Daarna is alles winst (al zul je er niet gek rijk van worden).

Een andere optie is natuurlijk om gewoon lief te zijn voor het milieu en de stroom te doneren aan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Traumasystems
Ja ik wil geaag doneren no problem he. Mijn buur man mag best mijn stroom hebben die ik te veel heb, helemaal voor noppes. Het wringt juist omdat het gewoon verkocht wordt ipv weg gegeven aan iemand. Alle teveel aan stroom bijvoorbeeld naar mensen met de kleine portomonee voor niks vind ik best maar alle teveel aan stroom verkopen om de dikke te vullen en dan nog niet eens je producenten betalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Traumasystems schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:22:
ja maar je kunt je voor je meter of na hoe je het bekijkt toch een relais zetten dat enkel stroom naar binnen laat gaan en niet naar buiten? dan denkt je omvormer je zit op het net wat natuurlijk zo is want je gebruikt de stroom als je panelen niks doen. maar je geeft ook geen stroom als ze het wel doen terug
Je mist een paar hele belangrijke punten hier, namelijk:

Stel zo'n diode/relais bestaat: dan probeert je omvormer op een mooi zonnig moment stroom uit je panelen te produceren maar die kan nergens heen. Gevolg is dat je omvormer dan af zou schakelen om zichzelf en de panelen te beschermen.

Dus zelfs als het zou kunnen heb je er helemaal niks aan. Die stroom blijft niet gewoon in jouw leidingen/huis hangen tot je het nodig hebt. Daarom kijken mensen naar opslag met bijv een thuisbatterij.

Helaas is een thuisbatterij in 99% van de gevallen totaal onzinnig en het effect op eigen verbruik uit zonnepanelen heel klein. Het is echt iets voor de puristen of de hobbyisten.

Dat België rare regels qua zonnestroom heeft staat buiten kijf, jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik dacht dat je bij een SMA via modbus kon bepalen hoeveel vermogen hij mag geven.
Dat zou je dan kunnen koppelen aan je werkelijke verbruik.

Nadat je boiler op temperatuur staat uiteraard.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:06:
Ik dacht dat je bij een SMA via modbus kon bepalen hoeveel vermogen hij mag geven.
Dat zou je dan kunnen koppelen aan je werkelijke verbruik.

Nadat je boiler op temperatuur staat uiteraard.
OK, dat wist ik niet. Blijft natuurlijk wel een vraag waarom je dat zou willen. Is pure kapitaalvernietiging om je omvormer + panelen niet gewoon de max. hoeveelheid duurzame energie te laten maken die mogelijk is. Je wint er niks mee om je omvormer op dat moment te beperken in vermogen (in de NL-situatie, mogelijk in belgie met hun bizarre tarieven omtrent piekvermogen terugleveren wel natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:23
418O2 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Als ik elke dag een kratje bier voor je deur zet en maandelijks 30/31 kratten bier factureer zonder dat jij er om hebt gevraagd, ga jij ook niet betalen toch? ;)
Die vergelijking gaat uiteraard nogal mank...

"Als jij elke dag een kratje bier voor mijn deur zet die ik vervolgens doorverkoop en het volledige bedrag in mijn zak steek..." zo klopt het wat beter.

Grote bedrijven met miljoenen omzet die dan extra verdienen/minder hoeven uit te geven over de rug van de individu... lijkt mij geheel terecht dat je daar een vergoeding voor krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22

Blokker_1999

Full steam ahead

Wij hebben jarenlang het stroomnet mogen gebruiken als batterij, maar het stroomnet is natuurlijk geen batterij. De terugdraaiende meter zal verwijnen. Wanneer dat voor jouw zal zijn is onmogelijk te zeggen. Heb je al een digitale meter, dan is dat onmiddelijk, heb je die nog niet, dan zal dat voor 2029 zijn.

Het is ook niet correct dat je niets krijgt voor de stroom die je teruglevert aan het net. Mijn eigen energieleverancier heeft gisterenavond bekend gemaakt dat zij €0,044/kWh zullen uitbetalen en dat hierop geen BTW van toepassing is (smerig van de politiek om dit voor particulieren wel en bedrijven niet vrij te stellen van BTW).

Van zodra je geen terugdraaiende meter meer hebt zal je daarnaast ook betalen voor elke kWh die je van het net haalt. Zowel de echte energiekost (en die zit ongeveer 1,5 cent hoger dan wat je zelf zal krijgen voor je elektriciteit) alsook alle nettarieven die daarbij komen kijken. Daar tegenover staat dat het prosumententarief komt te vervallen. Afhankelijk van hoeveel van je eigen energie je vandaag al onmiddelijk verbruikt kan de nieuwe situatie voordeliger zijn.

En in 2022 wijzigt alles nog een keer. Dan gaan we geen nettarieven meer betalen adhv het werkelijke verbruik, maar komt er een capaciteitstarief. Als zonnepaneelbezitter wil ik vooral daar snel duidelijkheid over. De kost van dat capaciteitstarief zal voor vele zonnepaneelbezitters namelijk bepaald worden door het tarief per kWh dat daar gerekend gaat worden. Ik zou aan de ene kant graag mijn installatie uitbreiden vanwege mijn EV, maar durf niet zolang ik niet weet wat mij dat op langere termijn gaat kosten aan capaciteitstarrief.

En nee, je kan niet zomaar voorkomen dat je terugleverd aan het net. Wat je wenst te doen is de teruglevering zoveel mogelijk beperken door je energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Dat is het doel van het afschaffen van die terugdraaiende teller. En als dat praktisch niet kan omdat je overdag niet thuis bent betekend dat ... nog meer investeren. Mensen met een EV die overdag met de wagen gaan werken zouden dan bijv. een thuisbatterij kunnen plaatsen. Overdag die batterij opladen met de zon en 's nachts de wagen opladen uit de batterij. Mensen met een warmtepomp hebben evenwel een groter probleem. Die kunnen in de zomer niet genoeg opslaan om in de winter te gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Blokker_1999 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Wij hebben jarenlang het stroomnet mogen gebruiken als batterij, maar het stroomnet is natuurlijk geen batterij. De terugdraaiende meter zal verwijnen. Wanneer dat voor jouw zal zijn is onmogelijk te zeggen. Heb je al een digitale meter, dan is dat onmiddelijk, heb je die nog niet, dan zal dat voor 2029 zijn.

Het is ook niet correct dat je niets krijgt voor de stroom die je teruglevert aan het net. Mijn eigen energieleverancier heeft gisterenavond bekend gemaakt dat zij €0,044/kWh zullen uitbetalen en dat hierop geen BTW van toepassing is (smerig van de politiek om dit voor particulieren wel en bedrijven niet vrij te stellen van BTW).

Van zodra je geen terugdraaiende meter meer hebt zal je daarnaast ook betalen voor elke kWh die je van het net haalt. Zowel de echte energiekost (en die zit ongeveer 1,5 cent hoger dan wat je zelf zal krijgen voor je elektriciteit) alsook alle nettarieven die daarbij komen kijken. Daar tegenover staat dat het prosumententarief komt te vervallen. Afhankelijk van hoeveel van je eigen energie je vandaag al onmiddelijk verbruikt kan de nieuwe situatie voordeliger zijn.

En in 2022 wijzigt alles nog een keer. Dan gaan we geen nettarieven meer betalen adhv het werkelijke verbruik, maar komt er een capaciteitstarief. Als zonnepaneelbezitter wil ik vooral daar snel duidelijkheid over. De kost van dat capaciteitstarief zal voor vele zonnepaneelbezitters namelijk bepaald worden door het tarief per kWh dat daar gerekend gaat worden. Ik zou aan de ene kant graag mijn installatie uitbreiden vanwege mijn EV, maar durf niet zolang ik niet weet wat mij dat op langere termijn gaat kosten aan capaciteitstarrief.

En nee, je kan niet zomaar voorkomen dat je terugleverd aan het net. Wat je wenst te doen is de teruglevering zoveel mogelijk beperken door je energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Dat is het doel van het afschaffen van die terugdraaiende teller. En als dat praktisch niet kan omdat je overdag niet thuis bent betekend dat ... nog meer investeren. Mensen met een EV die overdag met de wagen gaan werken zouden dan bijv. een thuisbatterij kunnen plaatsen. Overdag die batterij opladen met de zon en 's nachts de wagen opladen uit de batterij. Mensen met een warmtepomp hebben evenwel een groter probleem. Die kunnen in de zomer niet genoeg opslaan om in de winter te gebruiken.
Is exclusief voor België deze info! Belangrijke nuance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:18
Niet specifiek op de TS gericht, maar: ik blijf het altijd wat raar vinden als mensen een bepaalde hoeveelheid kWp op hun dak leggen, en dan vervolgens meer willen gaan verbruiken om te voorkomen dat ze teveel terugleveren. Met als argument dat je er zo weinig voor krijgt.

De beste besparing is gewoon niet verbruiken. Als je toch wat op je dak legt, stem dat af op wat je in de toekomst denkt te gaan verbruiken. Maar ga niet achteraf meer verbruiken omdat je een surplus hebt. Alle spullen die je aanschaft zijn ook geproduceerd en dat heeft ook een bepaalde hoeveelheid energie gekost die je niet compenseert met jouw installatie.

Als je al plannen hebt voor een WP of een elektrische auto, prima. Lekker doen. Als je geen plannen hebt, en in de toekomst mogelijk stiekem toch, ook vooral doen. Maar ga geen dingen aanschaffen die eigenlijk niet veel bijdragen aan verduurzaming onder het mom van "anders krijg ik te weinig terug voor mijn opgewekte stroom".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 07:23
Gramser schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:54:
Niet specifiek op de TS gericht, maar: ik blijf het altijd wat raar vinden als mensen een bepaalde hoeveelheid kWp op hun dak leggen, en dan vervolgens meer willen gaan verbruiken om te voorkomen dat ze teveel terugleveren. Met als argument dat je er zo weinig voor krijgt.
Wat ik zelf raar vind zijn mensen die bereid zijn om terug te leveren voor bijna niks en bovenop nog een extra bijdrage te gaan betalen… moet niet gekker worden 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:18
flashboarder schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Wat ik zelf raar vind zijn mensen die bereid zijn om terug te leveren voor bijna niks en bovenop nog een extra bijdrage te gaan betalen… moet niet gekker worden 😝
Twee jaar na mijn post ziet de wereld er wel wat anders uit ja 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
En daarom maar een slotje
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.