Hoi
Ik ben op zoek naar een home server die ook als NAS kan dienen. Gezien een NAS tegenwoordig al veel meer is dan gewoon 'storage' ben ik hier wat beginnen zoeken. Van de QNAP TS453D vermoed ik dat hij wel voldoet aan mijn noden, mits eventueel nog een RAM upgrade in de toekomst.
Gezien ik zelf ook wel graag dingen in elkaar steek dacht ik misschien hetzelfde te kunnen bereiken op een DYI manier. Ik hoop zo om wat meer bang for my buck te krijgen. Of misschien nog beter, gewoon dezelfde bang als de QNAP maar voor minder buck.
Ik heb de builds in de startpost van 'het grote zuinige server topic' al eens bekeken maar die zijn al wat verouderd. Bovendien weet ik ook niet goed welke components volstaan voor mijn noden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik dacht in eerste instantie aan Ubuntu met iets als FreeNas en virtual box en docker. Maar waarschijnlijk zijn er ook nog efficientere manieren om volgende zaken draaiende te krijgen:
NAS:
minimaal 2 HDD bays, bij voorkeur eerder 4 bays (+RAID uiteraard).
De 2.5GbE op de QNAP lijkt me wel leuk om alles wat futureproof te maken.
Home server:
Prijs van de eerder vermelde QNAP is momenteel wat de limiet. Maw, rond 500 euro maar zoals gezegd mag dit altijd minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD en eventueel M.2 SSD heb ik hier reeds liggen en reken ik niet in het budget.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik verwacht uiteraard nooit dat ik met een zelfgebouwd systeem even klein kan gaan als een ready made NAS maar heb ook geen zin om nog een full desktop neer te zetten.
Ik hoop wel qua geluidsniveau en zuinigheid ongeveer gelijkwaardig uit te komen. Beter mag ook uiteraard.
Reliability is ook wel echt een must, gezien oa mijn domotica hierop moet draaien en de vriendin al gek komt als 2 keer in het jaar de PI het opgeeft en ze een lampje niet direct aankrijgt..
Ga je overklokken?
Niet direct het plan gezien de use case.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eerst en vooral hulp bij het inschatten als ik met de specs van de QNAP wel goed zit voor mijn noden. Of ben ik totaal onrealistisch in mijn noden vs specs?
Verder is alle hulp welkom. Mensen die me een systeem kunnen voorstellen met alle componenten, top.
Heb je andere tips voor alles wat ik hierboven zet, vind je dat ik zaken fout inschat, mis ik nog zaken, ... wat dan ook. Alle feedback is much appreciated.
Ik ben op zoek naar een home server die ook als NAS kan dienen. Gezien een NAS tegenwoordig al veel meer is dan gewoon 'storage' ben ik hier wat beginnen zoeken. Van de QNAP TS453D vermoed ik dat hij wel voldoet aan mijn noden, mits eventueel nog een RAM upgrade in de toekomst.
Gezien ik zelf ook wel graag dingen in elkaar steek dacht ik misschien hetzelfde te kunnen bereiken op een DYI manier. Ik hoop zo om wat meer bang for my buck te krijgen. Of misschien nog beter, gewoon dezelfde bang als de QNAP maar voor minder buck.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik dacht in eerste instantie aan Ubuntu met iets als FreeNas en virtual box en docker. Maar waarschijnlijk zijn er ook nog efficientere manieren om volgende zaken draaiende te krijgen:
NAS:
minimaal 2 HDD bays, bij voorkeur eerder 4 bays (+RAID uiteraard).
De 2.5GbE op de QNAP lijkt me wel leuk om alles wat futureproof te maken.
Home server:
- VPN server, draait momenteel op een PI maar daar wil ik van af. (in de toekomst mogelijks ook DNS, DHCP, ...)
- Domotica: draait momenteel ook op de PI (domoticz) maar ik wil overstappen naar Home Assistant. HA draaien in docker zou voorkeur hebben boven VM gezien ik vermoed dat dit iets zuiniger zal zijn dan VM spinnen. Daarnaast draait op de PI ook een emulated Philips Hue bridge die ik ook nog steeds zal nodig hebben.
- Dev stuff: ik ben softwareontwikkelaar en experimenteer graag. Daarnaast heb ik al minstens 1 applicatie zelf ontwikkeld die continue hierop zal moeten draaien. Maw zal er ongetwijfeld een DB op moeten (vermoedelijk MySql), mogelijks een of meerdere web server(s) en dan nog meer docker containers (of VM's) voor de back-end van wat apps, ...
- Media server: Hoeft niet per se plex te zijn, ik hoor dat die nogal wat vraagt maar zou wel fijn zijn als er iets op kan draaien, met 4K transcoding als nice to have. Een media server zal maar sporadisch gebruikt worden en ik twijfel nog wat om enkel dit eventueel toch nog apart op een PI te draaien.
Prijs van de eerder vermelde QNAP is momenteel wat de limiet. Maw, rond 500 euro maar zoals gezegd mag dit altijd minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
HDD en eventueel M.2 SSD heb ik hier reeds liggen en reken ik niet in het budget.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU + koeler
- PSU
- Case
- Moederbord
- RAM
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik verwacht uiteraard nooit dat ik met een zelfgebouwd systeem even klein kan gaan als een ready made NAS maar heb ook geen zin om nog een full desktop neer te zetten.
Ik hoop wel qua geluidsniveau en zuinigheid ongeveer gelijkwaardig uit te komen. Beter mag ook uiteraard.
Reliability is ook wel echt een must, gezien oa mijn domotica hierop moet draaien en de vriendin al gek komt als 2 keer in het jaar de PI het opgeeft en ze een lampje niet direct aankrijgt..
Ga je overklokken?
Niet direct het plan gezien de use case.
Wat verwacht je van ons?[i]
Eerst en vooral hulp bij het inschatten als ik met de specs van de QNAP wel goed zit voor mijn noden. Of ben ik totaal onrealistisch in mijn noden vs specs?
Verder is alle hulp welkom. Mensen die me een systeem kunnen voorstellen met alle componenten, top.
Heb je andere tips voor alles wat ik hierboven zet, vind je dat ik zaken fout inschat, mis ik nog zaken, ... wat dan ook. Alle feedback is much appreciated.