Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseStark
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 15:19
Ik zoek een?
Eenvoudige server voor met name Home Assistant, maar bijvoorbeeld ook draaien van Unifi controller en misschien wat NAS werk.

De belangrijkste reden voor de aanschaf / bouw van een eenvoudige server is vooral het omzetten van Home Assistant die nu draait op een RPI. Op zich draait het prima, maar is toch wat kwetsbaar. Inmiddels al een paar keer een corrupte SD gehad. Op zich is het systeem dankzij back-ups weer snel in de lucht te krijgen, maar een stabielere oplossing is prettig.

Wat is je budget?
Streven is zo goedkoop mogelijk :) max. ordegrootte rond de €300,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het nodige speurwerk gedaan hier op Tweakers en denk nu aan een Deskmini A300 (zie opzet hieronder). Daar wil ik dan bijvoorbeeld Ubuntu Server opzetten en met Docker werken voor HA en Unifi. Energieverbruik is uiteraard relevant. Nu scoort Intel hier beter op dan AMD bij idle verbruik. Tenminste als ik het goed heb gelezen hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583 en hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1997542 Dus wellicht kan ik dan toch beter voor de DeskMini310 gaan?

Verder vraag ik me af of het niet beter is om voor een AMD 3200g te gaan. Zelfs als het systeem voor eenvoudig server taken wordt ingezet.

Of kan ik me sowieso beter richten op een ander alternatief?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik denk aan de volgende opzet:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,-€ 51,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 138,72€ 138,72
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD832A€ 63,89€ 63,89
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 34,29€ 34,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,90

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Alvast mijn dank!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
Kijk eens hier: random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server

Zuiniger en zo'n build kun je ook uitbreiden tot volwaardige NAS. Dat gaat met een Deskmini toch niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Het hangt vooral van jouw wensen en eisen af.

De 3200G heeft vier 'echte' cores vs dual core met 4 threads. Dat kan snelheidswinst opleveren, maar vooral bij taken waar de cores echt aan het werk gezet worden. Als de boel niet heel erg druk is verwacht ik niet dat je het verschil gaat merken. Beiden zijn sowieso veel sneller dan de RPi.

De 3000G kan nog wel een stukje zuiniger zijn. Dat soort uitspraken zijn altijd met een hoop asterisken, maar kijk bijvoorbeeld naar deze review van Guru3D, waarin de 3000G en de 3400G gemeten zijn bij verschillende loads.

Kan het? Ja! Is het het verstandigst, dat hangt echt van jouw usecase af.

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 08-10-2020 13:22 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig, met dank aan usb3, zijn er kastjes voor de rpi4 met ruimte voor ssd. Voorbeelden zijn de Argon one m.2, Quad Sata Hat Kit (4x 2.5" harddisk/ssd!), en binnenkort de DeskPi (2.5" harddisk/ssd of m.2). Prijs van zo een behuizing variëert van $50 tot $100, dus een totaalpakket zou goed moeten kunnen voor onder €150 (€200 voor de quad sata).

Geen idee of dit geschikt is voor wat je ermee beoogt, maar met de rpi4 is er geen enkele reden meer om sd kaartjes te gebruiken als die niet betrouwbaar genoeg zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2020 17:21 ]