Electrische installatie huurwoning, wie is er aansprakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-06 10:06
Mijn vraag:
Vanuit een sociale huurmaatschappij huur ik een appartement. Dit appartement is vrij oud. En heeft dus ook een oude, voor een groot deels niet geaarde elektrische installatie.
Uiteraard is het deel in de keuken wel helemaal geaard.

Echter zijn er in de afgelopen week 2 vaatwasmachines kapot gegaan. Beide op het zelfde stop contact.
De eerste heb ik gedemonteerd, daarvan heeft de aansturing module kortsluiting gehad. Veel zwarte roet te zien in elk geval.

Nu wil ik deze vaatwasser niet zomaar uit elkaar schroeven om te kijken. Maar deze wil ook niks meer.

Stoppen in de meterkast zijn in geen van de gevallen om geslagen. Maar net met het testen van de aardlek ging de stop voor de keuken er ineens wel uit. Ondanks dat de vaatwasser al uit het stopcontact gehaald was.

Sinds de 1e vaatwasser kapot is gegaan, heb ik ook problemen met mijn TV in de woonkamer. Deze onthoud zijn tijd niet meer, en kan daardoor geen goed gebruik maken van de smart functies. Ivm SSL certificaten.
Maar ook mijn computer beeldschermen knipperen nu af en toe en tonen regelmatig artifacts. Dit was voorheen niet het geval.

Ik ben benieuwd of de woning stichting in dit geval aansprakelijk gesteld kan worden voor in elk geval de geleden schade betreft de wasmachine. Aangezien de stop in de keuken groep niet goed lijkt te werken. En mogelijk ook aansprakelijk kan zijn voor schade aan de andere apparatuur? Ik begrijp dat dit erg lastig is aan te tonen dat het aan de electra problemen kan liggen.

PS: de lampen in mijn woning springen over het algemeen ook na 1 a 2 maanden kapot.

Relevante software en hardware die ik gebruik
NVT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De woning stichting wil geen monteur langs sturen voor deze problemen. Tenzij ik de kosten voor de monteur betaal.
Ik zelf heb erg weinig kennis als het op electra aan komt. En wil dus ook niet zomaar zelf dingen gaan doen.

Wat kan ik in dit geval het beste doen?
Ik ben ontzettend bang dat de rest van mijn apparatuur straks aan de beurt is.

IVM warrigheid van bovenstaande verhaal, getypt in frustratie, zal ik hieronder een duidelijke verhaal lijn proberen neer te zetten:

Vrijdag 2 oktober: Het valt op dat de vaatwasser niet meer aan gaat. En is gestopt in het midden van zijn programma. De meterkast gecontroleerd, niks vreemds te zien. Alle stoppen staan nog goed.
Omdat dit een vaatwasser is die ik van de vorige bewoner heb overgenomen, en niet weet hoe oud deze verder is. Schrijf ik deze direct af. Ik ben wel benieuwd wat er precies kapot is en schroef deze open.
De print van de sturing module is kapot. Meerdere verbinding in de vaatwasser zelf zijn zwart verkoold. Zie afbeeldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTPNVrgfhUL5P9fvmRMYKvqs0JI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SAM1AKWfRNrRKwtVjV0U9QT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4BHtvA18A109HT4d-AzTtYD-r8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nSDLTeNSfhZtIGIerNA7tGjb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHKh8eqZvGPbIPJKgq7G3Seg1ro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWljQDkfk99NXcJBDgTfOkCA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0ayKmYa-UuUoUya8Up-S1O_1A4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ifs6TchYp8558jOfAfliyiZc.jpg?f=fotoalbum_tile

De Vrijdag is ook de dag dat het niet onthouden van de tijd op de TV is gestart.

Zaterdag 3 oktober:
Vandaag merk ik meerdere keren artifacts op mijn computer, en ook gaan mijn monitoren soms uit en direct weer aan. Dit heb ik niet eerder gezien.
Savonds haal ik een vaatwasser op die ik via martkplaats 2e hand heb gekocht. Machine is 5 jaar oud en word vervangen ivm plaatsing compleet nieuwe keuken.
Vaatwasser is door mijn vader ingebouwd en in het stopt contact gestopt. Een test wasje werkt prima. Ik weer blij. Want ik heb weer een vaatwasser.

Dinsdag 6 oktober:
Na het openen van de vaatwasser zie ik dat deze weer midden in het programma is gestopt. En het apparaat gaat ook met geen mogelijkheid meer aan.
Direct naar de meterkast, geen stop die is om gegaan.
Ter test maar even de aardlek van beide groepen getest. Bij het testen van de "groene" groepen aardlek test knop knalt stop nummer 4 er uit. Deze hoort bij de keuken.

Het testen van de "witte" groepen gaf geen problemen.
Bijgevoegd een foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XXxzPBR3C0ZeiVdDLiWlvQQh_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h8qu7RXIzzGDdv591C6AoCwP.jpg?f=user_large

Het kapot gaan van de lampen speelt als sinds ik hier woon vanaf November. Er word inderdaad regelmatig een lading lampjes gehaald bij de Ikea. Ik gebruik overal LED verlichting.

[ Voor 47% gewijzigd door arnieo op 06-10-2020 19:20 ]

Beste antwoord (via arnieo op 07-10-2020 18:18)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:41
Betaal die monteur, en laat hem/haar een rapport opstellen waarmee je de verhuurder aansprakelijk stelt?

Het is logisch dat ze niet iedere keer dat iemand iets denkt of vind daar iemand op eigen kosten op af sturen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• frickY
Betaal die monteur, en laat hem/haar een rapport opstellen waarmee je de verhuurder aansprakelijk stelt?

Het is logisch dat ze niet iedere keer dat iemand iets denkt of vind daar iemand op eigen kosten op af sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
frickY schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:46:

Ondertussen via het portaal van de woning stichting een verzoek tot monteur ingestuurd.
Ook ivm brand veiligheid wil ik het zo snel mogelijk na laten kijken.

Ik ben vooral benieuwd wat de aansprakelijkheid kan gaan zijn voor dit geval.
2 vaatwassers in 1 week is niet bepaald goedkoop, ondanks 2e hand machines.
En het word nog veel duurder als er ook schade blijkt te zijn aan overige apparatuur in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wat bij jouw in huis gebeurt is niet normaal in ieder geval, of een absurde samenloop van, tja, toeval?

Heb je een multimeter? En weet je een beetje wat je doet? Meet dan de spanning eens. Hoewel uitzonderlijk, is die misschien veel te hoog.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
Dit zo uitzetten bij de woningstichting heeft geen garantie dat er een electricien komt kijken en doormeten.

Ik lees verder vooral een warrig verhaal. 2e hands vaatwassers, alle lampen die in w maanden stuk gaan (flinke voorraad nodig dan), een vaag verhaal over de tv, en testen van een artikel wat iets te maken zou moeten hebben met de aangesloten apparaten

Natuurlijk is het mogelijk dat er iets niet klopt. Te hoge spanning, piekspanning, spanningsdip, etc. Slechts een deel hiervan wordt waarschijnlijk gevonden met een kort bezoek.

Een heldere probleembeschrijving helpt bij de oplossing er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
remco_k schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:59:
Wat bij jouw in huis gebeurt is niet normaal in ieder geval, of een absurde samenloop van, tja, toeval?

Heb je een multimeter? En weet je een beetje wat je doet? Meet dan de spanning eens. Hoewel uitzonderlijk, is die misschien veel te hoog.
Afgaande op de topicstart zou ik dit advies niet geven.

Hooguit vragen aan een kennis die iets dergelijks kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Overigens zijn er meerdere verantwoordelijken: de huurstichting voor de huisinstallatie (vanaf de meter), de netbeheerder voor de geleverde electriciteit, de huurder voor de aangesloten apparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 15:03
Ik zou de monteur laten zoeken naar de verbindingen van de nul leidingen. Te beginnen bij de groepenkast en door naar de centraaldozen. Een slecht verbonden nul leiding kan tot dit soort ellende zoals jij opgeeft leiden.

Een verhuurder is in beginsel verplicht om een veilige elektrische installatie in de woning te voorzien, al dan niet periodiek gekeurd. De installatie mag tot op zekere hoogte conform het bouwbesluit van die tijd zijn maar moet minimaal voorzien zijn van aardlekschakelaars en natuurlijk ook deugdelijke elektrische verbindingen hebben.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:43
uitgaande van je (warrige) verhaal ga ik ook uit van mogelijke overspanning. Blikseminslag gehad in de buurt?
Hier kun je terugkijken of er in jouw buurt onweer geweest is: https://www.buienradar.nl...g/onweerradar-terugkijken
zo te zien alleen 26 sept omgeving Zevenbergen.
je geeft zelf al aan dat de eerste vaatwasser kortsluiting heeft gehad, ouderdom of overspanning??? Lijkt in elk geval niet iets waar de verhuurder iets aan kan doen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnieo
Vanuit frustratie is het verhaal misschien wat warrig.
Ik zal even de tijd nemen om een goede tijdlijn te maken van alles wat is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Tens schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:09:
uitgaande van je (warrige) verhaal ga ik ook uit van mogelijke overspanning. Blikseminslag gehad in de buurt?
Hier kun je terugkijken of er in jouw buurt onweer geweest is: https://www.buienradar.nl...g/onweerradar-terugkijken
zo te zien alleen 26 sept omgeving Zevenbergen.
je geeft zelf al aan dat de eerste vaatwasser kortsluiting heeft gehad, ouderdom of overspanning??? Lijkt in elk geval niet iets waar de verhuurder iets aan kan doen.
Leeftijd van de 1e vaatwasser is helaas onbekend.
Nu heb ik wat foto's bijgevoegd van de schade.

Geen bliksem inslag gehad zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door arnieo op 06-10-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Foto's even bekeken. Die mate van schade is absoluut buitenproportioneel en daarvan hoef je de oorzaak niet binnenshuis te zoeken. Ik denk hierbij eerder aan blinksem of inductie inslag of een flinke spanningspiek op het net door een andere oorzaak.
Voordeel: buren hebben dan waarschijnlijk dezelfde issues. Ga eens door de straat bij een paar mensen vragen?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
remco_k schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:30:
Foto's even bekeken. Die mate van schade is absoluut buitenproportioneel en daarvan hoef je de oorzaak niet binnenshuis te zoeken. Ik denk hierbij eerder aan blinksem of inductie inslag of een flinke spanningspiek op het net door een andere oorzaak.
Voordeel: buren hebben dan waarschijnlijk dezelfde issues. Ga eens door de straat bij een paar mensen vragen?
Is het dan niet ontzettend vreemd dat er 2 vaatwassers kapot gaan tussen vrijdag en vandaag?
Dan zou er 2 keer een dergelijk probleem moeten hebben opgetreden.

Ik ga vanavond in elk geval even informeren bij mijn directe buren of zei ook problemen gehad hebben.

De oude vaatwasser is wel nog aanwezig. Ondanks grotendeels uit elkaar geschroefd. Is het handig om deze nog even te bewaren in de berging om de schade aan te kunnen tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

arnieo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:34:
[...]
Is het dan niet ontzettend vreemd dat er 2 vaatwassers kapot gaan tussen vrijdag en vandaag?
Dan zou er 2 keer een dergelijk probleem moeten hebben opgetreden.
Dat kan. Maar je kan ook gewoon pech hebben gehad met die 2e vaatwasser.
Is het handig om deze nog even te bewaren in de berging om de schade aan te kunnen tonen?
Wellicht is dat handig. Misschien nodig voor verzekering oid.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 15:46

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Als je een multimeter hebt, meet eens de spanning van het stopcontact. Zou rond de 230volt moeten zijn.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:53
remco_k schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:30:
Vind je? Dan zou ik ook verbrand plastic verwachten en veel meer schade. Je ziet amper het roet zitten, zoveel vermogen is dat niet geweest hier.

Die ene terminal lijkt helemaal zwart, zonder uitslag op het oranje plastic of de connectors.

Gezien de leeftijd is het ook niet zeker dat dit residu er niet al veel langer zat. Hoe zeker ben je over de conclusie dat deze print kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Miyamoto schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:40:
[...]

Vind je? Dan zou ik ook verbrand plastic verwachten en veel meer schade. Je ziet amper het roet zitten, zoveel vermogen is dat niet geweest hier.

Die ene terminal lijkt helemaal zwart, zonder uitslag op het oranje plastic of de connectors.

Gezien de leeftijd is het ook niet zeker dat dit residu er niet al veel langer zat. Hoe zeker ben je over de conclusie dat deze print kapot is?
De transistor links bovenop de print is aan de achterkant, niet goed zichtbaar op de foto, helemaal gesmolten.
Daarnaast verschillende weerstanden die vrij zwart zijn. Een verbinding die is gesmolten.
Daarnaast de onderkant van de print, waar de spanning op binnen lijkt te komen. Waar het koper krom gekruld is.

Lijkt mij dat die print wel aardig het leven gegeven heeft. ;)

Dat is de print van de sturing module van de vaatwasser.

Het deel met het rode/oranje plastic is de deur sensor.

De andere afbeelding zijn de poten van de aan/uit schakelaar.

En een multimeter heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 20:07
Miyamoto schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:40:
[...]

...Gezien er van twee sporen op foto drie gewoon stukken van het PCB afgeblazen lijken te zijn, durf ik een aardige gok te wagen dat die print in huidige staat geen sjoeger zal geven - mis ik nou iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:53
Misschien toch eens naar de opticien.... Ik kan me bij nader inzien wel vinden in jullie conclusie 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ik heb smakelijk om je vraag zitten lachen. Maar nu blijkt dat dat helemaal geen grap was? :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnieo
Morgen tussen 10 en 12 zou de elektricien hier moeten zijn.
In elk geval voor de eerste triage ;)

Uiteraard blijven alle toevoegingen aan het topic welkom.
Ik ben benieuwd of anderen van jullie hier ook ervaring mee hebben.

Uitslag/rapport van de elektro dokter zal ik hier ook nog posten zodra hij morgen klaar is.

Voor nu, alle onnodige apparaten uit het stopcontact om verdere schade te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:29
Heb je toevallig zo'n goedkope verbruiksmeter liggen? Die geven ook voltage weer. Misschien niet super-nauwkeurig, maar als het erg ver naast de correcte waarden zit zie je dat daar ook wel mee.

Laat de electricien als die morgen komt ook even meten hoe ver de spanning zakt als jij bv. een gevulde waterkoker en de oven aanzet. Dat mag een paar Volt zijn, maar niet veel meer dan dat.

Je symptomen lijken een beetje op deze:

Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Maar het kan ook zijn dat je binnenshuis slechte lassen (verbindingen) hebt zitten. Een electricien moet dat verschil door in je groepenkast en betreffende WCD's waar problemen voorkwamen door te meten goed vast kunnen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vaatwasser, wasmachine, desktopcomputer; allemaal klasse I apparaat die op stopcontact mét randaarde aangesloten hoort te worden.

Beeldschermen, ook indien aarding wel aangesloten, willen nog wel eens even uit gaan als er een spanningspiek op de aarde zit. Bijvoorbeeld als iemand een volle aardsluiting maakt in de buurt of als je bij warme droge lucht helemaal 'opgeladen' bent en ontlaad aan het stalen bureau waar de monitor op staat.

Dat er bij het inschakelen van een aardlekschakelaar een groep uitklapt is redelijk normaal; dat is gewoon een stapeling van de startstroom van alles wat op die groep zit die de magnetische beveiliging van de automaat aanspreekt. Soms is er ook sprake van een piekje qua aardlek en moet je de aardlekschakelaar ook snel nogmaals inschakelen. Oplossing is apparatuur over meer groepen en aardlekschakelaars verdelen.

Verder; koop eens geen lampen van de Ikea zou ik zeggen. En hang ergens een halogeenlampje op; daar kun je aan zien of de netspanning instabiel is.

Was trouwens de vertinde draad op ofzo... dat ze die zo vaak moeten verlengen met zo'n blokje...

Gaat de aarding trouwens via het meterbord bij je groepenkast naar binnen of zijn ze gewoon vergeten die aan te sluiten?

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-10-2020 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Theo74 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:07:
Ik zou de monteur laten zoeken naar de verbindingen van de nul leidingen. Te beginnen bij de groepenkast en door naar de centraaldozen. Een slecht verbonden nul leiding kan tot dit soort ellende zoals jij opgeeft leiden.
Dat is bij 3-fase installaties; hier niet van toepassing in de zin dat het een enkelfase installatie betreft. Als er een zwevende nul is, zit die nog voor de installatie van de TS. Het is op zich wel een goed idee om de spanning N-PE te laten meten.
Theo74 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:07:
Een verhuurder is in beginsel verplicht om een veilige elektrische installatie in de woning te voorzien, al dan niet periodiek gekeurd. De installatie mag tot op zekere hoogte conform het bouwbesluit van die tijd zijn maar moet minimaal voorzien zijn van aardlekschakelaars en natuurlijk ook deugdelijke elektrische verbindingen hebben.
Indien installatie <1975 mag je de oude griebus zonder aardlekschakelaars gewoon laten zitten. Dan echter geen stopcontact in de badkamer (bk), lichtschakelaar bk buiten de badkamer, eventuele wasmachine in de bk via trekschakelaar en weerstand naar aarde (bij gebruik van 16A gG smeltpatroon) kleiner dan 1 Ohm en op de circuitmeting kleiner dan 2 Ohm. Installatie van aardlekschakelaars in oude panden is vaak goedkoper dan vervangen van half weggerotte aardpen.

Probleem met zulke installaties is dat huurders zelf gaan knutselen met verlengsnoeren naar de badkamer, de handige buurman een stopcontact laten bijmaken bij de trekschakelaar en de wasmachine met tweelingsnoer laten aansluiten, '(20A) automatische stoppen' er in draaien en meer van dat soort ongein. Daarom worden er dus snel van zulke kastjes ingeflanst maar vertikken ze het nog steeds om de stopcontacten zonder RA te vervangen.

Heb ook wel gezien dat in jaren '50 appartementjes groepenkastjes met 3 groepen (1 per fase, lol) + boilergroep vervangen werden door kastjes met drie keer B16. En dan schuiven ze de elektrische boiler dus ergens willekeurig er bij.
Gevolg; indien de boiler aan staat kun je ofwel niet stofzuigen in woonkamer / slaapkamers ofwel de wasmachine moet niet aan het opwarmen zijn ofwel je kunt de waterkoker of oven niet gebruiken.
Want ja; zo'n 4e B16 schijnt heel duur te zijn voor huisjesmelkers

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-10-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
kabeltjekabel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:45:
Vaatwasser, wasmachine, desktopcomputer; allemaal klasse I apparaat die op stopcontact mét randaarde aangesloten hoort te worden.

Was trouwens de vertinde draad op ofzo... dat ze die zo vaak moeten verlengen met zo'n blokje...

Gaat de aarding trouwens via het meterbord bij je groepenkast naar binnen of zijn ze gewoon vergeten die aan te sluiten?
Enkel in mijn keuken en badkamer zijn de stopcontacten geaard. In de rest van de woning allemaal ongeaarde stopcontacten. Wel 1tje waar aarding in zit, maar geen aarde draad naar toe loopt.
Vaatwasser en wasmachine staan overigens op de zelfde keuken groep. In mijn badkamer is geen plek voor de wasmachine. Maar de apparaten staan nooit tegelijk aan.

Het valt mij nu inderdaad ook op, het draadje wat je ziet is alleen al in mijn meterkast 5 keer "verlengd".
Maar gaat uiteindelijk wel helemaal onderaan de meterkast een zwart doosje in. De laatste 2 stukjes zijn geïsoleerd koper zo te zien.

Omdat ik in mijn gehele woonkamer maar 2 stopcontact plekken, met elk plaats voor 2 stekkers, heb ik wel mijn TV en bijbehorende apparatuur op een stekkerblok aangesloten, maar die stekkerblok zit wel direct in het stop contact. Het is geen slinger van stekkerblokken aan elkaar. Om dat te voorkomen moest de TV wel tactisch geplaatst worden maar dat is gelukt.

Zelfde geld voor mijn thuis kantoortje. enkel 2 stroompunten. Met elk 2 stekkerplaatsen. Ook hier zit er voor mijn computer inclusief monitoren en accesoires 1 stekkerblok tussen. Echter, vanaf dat stekkerblok heb ik er wel nog eentje met 3 punten verderop liggen. Daar zit de printer en een desktop switch van 5 ports in. Niet slim, weet ik. Maar op een andere manier was het niet in te richten hier.
Omdat het andere stroompunt direct naast te deur zit. En als ik daar een stekker in steek. Ik dus de deur blokkeer. Wie dat bedacht heeft......

Het betreft overigens een woning uit ongeveer 1963 (toen is de flat naast de mijne gebouwd. Exacte bouwjaar van deze woning kan ik niet direct vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
De elektricien is net geweest. Was lekker optijd ;)

Hij kwam in 1e instantie niks tegen.
Toen heb ik mijn verhaal nogmaals uitgelegd en gevraagd of hij misschien iets verder wilde kijken. En ook dingen extra wilde gaan meten. Want ik was er van overtuigd dat er iets niet goed was.

Bij een 2e inspectie kwam hij tot de ontdekking dat de aarde in zijn geheel niet was aangesloten in de meterkast. Hij heeft hier nu dus een aarde draad bij gemaakt. En ik moet in contact gaan met de woningbouw voor verdere verzekering technische afhandeling.

De aardedraad zou rechts bovenin aangesloten moeten zijn, maar was niet aanwezig. Ondertussen dus wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycZCbvDrqnjsKvU6gKE9YmZdlIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGAWP02MY5htyXF3Sw88Q5T2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:51
Wat een gekluns dat de aarde niet goed was aangesloten in de kast 8)7 Lijkt me zeker dat je dit bij de verhuurder kunt aankaarten.

Vraag aan de technici hier: kan een losse aarddraad voor deze schade zorgen? Ik bedoel: lampen gebruiken geen aarde, en die gaan ook vaak stuk.

Had de electricien de spanning gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Zwartoog schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:59:
Wat een gekluns dat de aarde niet goed was aangesloten in de kast 8)7 Lijkt me zeker dat je dit bij de verhuurder kunt aankaarten.

Vraag aan de technici hier: kan een losse aarddraad voor deze schade zorgen? Ik bedoel: lampen gebruiken geen aarde, en die gaan ook vaak stuk.

Had de electricien de spanning gemeten?
Spanning was verder prima. Deze hangt rond de 232V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
De groepen zijn zo te zien wel op de aardrail aangesloten, maar de aardrail is dus niet geaard.
Groepen hebben zo mogelijk last van elkaars lekstroom van netfilters?

Maar daar zouden apparaten zonder aarde-stekker geen last van moeten hebben...

[ Voor 19% gewijzigd door frickY op 07-10-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
frickY schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:04:
De groepen zijn zo te zien wel op de aardrail aangesloten, maar de aardrail is dus niet geaard.

Volgens de elektricien was dit wel mogelijk. Ik heb er helaas geen verstand van.
Hij vertelde wel dat hij niet specifiek kon melden dat dit de veroorzaker is van de rest van de schade in huis. Maar dat de kans wel degelijk aanwezig is.

Mijn woningstichting geeft helaas aan niks te kunnen/willen doen. En dat ik het via mijn inboedel verzekering moet oppakken.
Die heb ik net ook gesproken en die zijn heel duidelijk. Schade veroorzaakt door de elektrische installatie worden niet gedekt. Je moet de schade zelf verhalen bij de veroorzaker.
Ik heb helaas geen rechtsbijstand verzekering. Dus ik sta volledig alleen.

Enige wat ik nu kan doen is de afwijzing mailen naar de woon stichting en hopen dat ze dan wel actie gaan ondernemen..... Fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
frickY schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:04:

Dat is eigenlijk ook het enige dat ik zo kan bedenken. Alleen dan niet zozeer van de lekstroom maar een fout in 1 van de geaarde apparaten waardoor de aarde draad op spanning staat. Maar dat kan alleen als de apparaten op 1 groep zitten. Zo niet is de heengaande en teruggaande stroom niet hetzelfde en zou de aardlek er uit moeten gaan. Hoe dan ook zou je zo'n fout nu terug moeten zien doordat de aardlek er door de aangesloten aardedraad regelmatig uit zal gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Samen met de elektricien heb ik de volgende groep verdeling kunnen vaststellen:
groep 1: Wasmachine
groep 2: woonkamer + slaapkamer (woonkamer is dus locatie TV en randapparatuur)
groep 3: vaatwasser (op die groep zijn er dus al 2 vaatwasser gesneuveld)
groep 4: Badkamer + keuken + extra slaapkamer + kantoor

De Vaatwasser zit dus wel in een compleet andere groep.
Er zijn enkel geaarde stopcontacten te vinden in groep 1, 3 en enkele stopcontacten in 4 (enkel in badkamer en keuken).
De apparatuur die ook schade heeft, buiten de vaatwasser om. Zitten allemaal in niet geaarde stopcontacten.

Ondertussen heb ik deze wel geaard door een draad aan de CV te binden. (Edit: de stopcontacten waar mijn computer en TV en dergelijke inzitten. Stopcontacten van vaatwasser en dergelijke zijn wel op de normale manier geaard)

De aardlek is er tot nu toe niet uit gegaan. Ook geen enkele stop. Maar ik heb nu dan ook geen apparaat meer in het vaatwasser stopcontact zitten.

Elektricien melde overigens wel dat de groep voor de vaatwasser er later pas is bij gelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door arnieo op 07-10-2020 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:43
arnieo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:19:
Ondertussen heb ik deze wel geaard door een draad aan de CV te binden.
Gauw weghalen! Dat is gevaarlijk. Als er nu een apparaat faalt staat je verwarming ook onder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Springuin schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Gauw weghalen! Dat is gevaarlijk. Als er nu een apparaat faalt staat je verwarming ook onder stroom.
Volgens de elektricien is de CV wel geaard. En is dit de makkelijkste manier om de apparaten in mijn huis te aarden. Totdat ik geregeld heb dat er daadwerkelijke aarde naar mijn stopcontacten gaat en ik de opbouw daarvan vervangen heb.

Mocht ik er naast zitten dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Maar dan heb ik wel een andere oplossing nodig om mijn aarding probleem op te lossen ;)

Ter verduidelijking nog even mijn post aangepast dat het hier dus enkel gaat om de stopcontacten waar mijn computer en tv etc in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door arnieo op 07-10-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
In plaats van aarden via de CV zou ik een goed verlengsnoer pakken en aansluiten op een goed geaarde groep voor de tussentijd. Met goed bedoel ik een die gemaakt is voor > 2500W en uitgerold is, èn je daar alleen de vaatwasser op aansluit.

Duurzamere oplossing is een aarddraad erbij trekken in groep 3. Echter, gezien de draadkleuren is dit een oude installatie, dus een serie lasdozen met ijzeren leidingen (die je, als je pech hebt, alleen kunt bereiken via de vloer van je bovenburen). Maar als er echt alleen één stopcontact op zit, kun je een poging wagen. Koop een nylon trekdraad en voer die in groep 3 in (uiteraard wel je hoofdschakelaar uitzetten!). Komt die, na een beetje heen-en-weer drukken, uit bij het stopcontact bij je vaatwasser, dan heb je geluk, en is het doortrekken van een aarddraad een eitje. (Andersom invoeren kun je natuurlijk ook proberen.)

Heeft het stopcontact zelf wel randaarde? Zo ja, dan moet de aarde ook aangesloten zijn. Is dat niet zo, dan zijn er meerdere dingen niet goed geïnstalleerd in je installatie.

En waarom staat de vaatwasser niet in de keuken? Keuken moet nl. sowieso volledig geaard zijn dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Zwartoog schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:41:
In plaats van aarden via de CV zou ik een goed verlengsnoer pakken en aansluiten op een goed geaarde groep voor de tussentijd. Met goed bedoel ik een die gemaakt is voor > 2500W en uitgerold is, èn je daar alleen de vaatwasser op aansluit.

Duurzamere oplossing is een aarddraad erbij trekken in groep 3. Echter, gezien de draadkleuren is dit een oude installatie, dus een serie lasdozen met ijzeren leidingen (die je, als je pech hebt, alleen kunt bereiken via de vloer van je bovenburen). Maar als er echt alleen één stopcontact op zit, kun je een poging wagen. Koop een nylon trekdraad en voer die in groep 3 in (uiteraard wel je hoofdschakelaar uitzetten!). Komt die, na een beetje heen-en-weer drukken, uit bij het stopcontact bij je vaatwasser, dan heb je geluk, en is het doortrekken van een aarddraad een eitje. (Andersom invoeren kun je natuurlijk ook proberen.)

Heeft het stopcontact zelf wel randaarde? Zo ja, dan moet de aarde ook aangesloten zijn. Is dat niet zo, dan zijn er meerdere dingen niet goed geïnstalleerd in je installatie.

Overigens, in de kamer die ik kantoor noem zit 1 stopcontact met randaarde. Maar die aarde draad is niet aangesloten in de lasdoos. Daarnaast zit die stopcontact direct naast de deur. Dus als daar een stekker in zit kan de deur niet open en dicht.

En waarom staat de vaatwasser niet in de keuken? Keuken moet nl. sowieso volledig geaard zijn dacht ik.
Het stopcontact waar de vaatwasser op stond bevind zich in de keuken en is netjes vanaf de meterkast geaard. Maar de meterkast zelf was dus niet correct geaard. Deze groep is er op een later moment bij geplaatst en heeft een PVC leiding direct naar de meterkast. En dus geaard. Ik heb het al verbeterd in mijn eerdere post.

De aarding die ik zelf gemaakt heb loopt dus enkel naar mn computer en TV etc. Niet de vaatwasser.

[ Voor 6% gewijzigd door arnieo op 07-10-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@arnieo Ok, helder! Ook in dat geval: beter aarden via een verlengdoos, dat is sowieso betrouwbaarder dan via een CV installatie. Liefst pakken van dezelfde groep als waar nu je spullen op zitten. Dan kun je toetsen of die aarding je probleem is geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Zwartoog schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:57:
@arnieo Ok, helder! Ook in dat geval: beter aarden via een verlengdoos, dat is sowieso betrouwbaarder dan via een CV installatie. Liefst pakken van dezelfde groep als waar nu je spullen op zitten. Dan kun je toetsen of die aarding je probleem is geweest. :)
Dat is een beetje het probleem.
In groep 2, locatie tv, is geen enkel stopcontact geaard.

In groep 4, locatie van computer etc. Zitten er enkel geaarde stopcontacten in de keuken en badkamer. En daar zit een muur tussen.

Ik heb gezocht naar een plattegrond van mijn woning. Maar die kan ik zo snel niet vinden.

De oplossing zou dan nu een verlengsnoer zijn vanaf de keuken over het balkon de kantoor kamer in. Om dan het stopcontact van de vaatwasser te gebruiken. Maar dat vertrouw ik toch niet helemaal.
Het stopcontact van de wasmachine kan ik niet gebruiken. Want er word ook overdag gewassen als ik thuis aan het werk ben.
Vanuit de badkamer via een raampje over het balkon zou dan wel kunnen. Maar is dat aan te raden ivm vocht in die ruimte? Ik haal altijd alles al uit het stopcontact als ik ga douchen in die ruimte. Het is een kleine ruimte zonder afzuiging. Enkel een raampje.
En vriendinlief doucht soms pas als ik al aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Hoe heeft hij het nu eigenlijk geaard? Ik zie zo snel geen aarde binnen komen in de meterkast.

Dat je vaatwasser op een compleet andere groep zit maakt trouwens geen verschil. De aardes van alle groepen zitten uiteindelijk via de aardrail aan elkaar geknoopt.

En dat aarden via de CV zou ik ook niet zo snel doen, hooguit als je de aarde die je aan wilt sluiten rechtstreeks op de aarde-aansluiting van de CV aansluit.

Daarnaast zou ik eens in het stopcontact van de vaatwasser kijken of daar wel alles netjes vast zit. Als daar iets loopt te vonken kan dat ook aardige problemen geven (zowel brandgevaar als defecte apparatuur)

[ Voor 20% gewijzigd door redwing op 07-10-2020 13:18 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
redwing schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:17:
Hoe heeft hij het nu eigenlijk geaard? Ik zie zo snel geen aarde binnen komen in de meterkast.

Dat je vaatwasser op een compleet andere groep zit maakt trouwens geen verschil. De aardes van alle groepen zitten uiteindelijk via de aardrail aan elkaar geknoopt.

En dat aarden via de CV zou ik ook niet zo snel doen, hooguit als je de aarde die je aan wilt sluiten rechtstreeks op de aarde-aansluiting van de CV aansluit.

Daarnaast zou ik eens in het stopcontact van de vaatwasser kijken of daar wel alles netjes vast zit. Als daar iets loopt te vonken kan dat ook aardige problemen geven (zowel brandgevaar als defecte apparatuur)
Die aarding is inderdaad niet te zien op de foto. Die foto is de oude situatie.
Er zit nu een draad tussen de aarderail en het draadje wat rechts op de meterkast foto te zien is in de 1e post.

De daadwerkelijke aarding van de CV zit ook weer in een andere ruimte. Ook daar moet ik voor boren. En dat gereedschap heb ik helaas niet. Vandaar dat dit mij de beste nood oplossing leek.

Stopcontact van de vaatwasser na kijken heb ik inderdaad nog niet gedaan!
Die ga ik straks na werk even open schroeven.

[ Voor 5% gewijzigd door arnieo op 07-10-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

arnieo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:10:
[...]
Ik heb helaas geen rechtsbijstand verzekering. Dus ik sta volledig alleen.

Enige wat ik nu kan doen is de afwijzing mailen naar de woon stichting en hopen dat ze dan wel actie gaan ondernemen..... Fingers crossed
Behalve hopen kun je het ook afdwingen. Als ze woningbouwstichting je verzoek afwijst kun je in 9 van de 10 gevallen je klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtencommissie. Die heeft vaak ook wat meer verstand van zaken heeft als het gaat om aansprakelijkheid.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
arnieo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:56:

Bij een 2e inspectie kwam hij tot de ontdekking dat de aarde in zijn geheel niet was aangesloten in de meterkast. Hij heeft hier nu dus een aarde draad bij gemaakt. En ik moet in contact gaan met de woningbouw voor verdere verzekering technische afhandeling.

De aardedraad zou rechts bovenin aangesloten moeten zijn, maar was niet aanwezig. Ondertussen dus wel:
[Afbeelding]
Told ya;
kabeltjekabel schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:45:
[...]
Heeft hij ook nog een circuitmeting gedaan of die aarde nog een beetje jofel is? Als dat bij woningen onder je net zo'n griebus is..

arnieo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:19:
Samen met de elektricien heb ik de volgende groep verdeling kunnen vaststellen:
groep 1: Wasmachine
groep 2: woonkamer + slaapkamer (woonkamer is dus locatie TV en randapparatuur)
groep 3: vaatwasser (op die groep zijn er dus al 2 vaatwasser gesneuveld)
groep 4: Badkamer + keuken + extra slaapkamer + kantoor

De Vaatwasser zit dus wel in een compleet andere groep.
Er zijn enkel geaarde stopcontacten te vinden in groep 1 2 en enkele stopcontacten in 3.
De apparatuur die ook schade heeft, buiten de vaatwasser om. Zitten allemaal in niet geaarde stopcontacten.

Ondertussen heb ik deze wel geaard door een draad aan de CV te binden. (Edit: de stopcontacten waar mijn computer en TV en dergelijke inzitten. Stopcontacten van vaatwasser en dergelijke zijn wel op de normale manier geaard)

De aardlek is er tot nu toe niet uit gegaan. Ook geen enkele stop. Maar ik heb nu dan ook geen apparaat meer in het vaatwasser stopcontact zitten.

Elektricien melde overigens wel dat de groep voor de vaatwasser er later pas is bij gelegd.
Daarnet zeg je nog dat je in de keuken (groep 4) wel randaarde hebt en nu zeg ik je dat je allen bij 1,2,3 randaarde hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
@kabeltjekabel

Circuit meting is zover ik weet niet gedaan. Hij wist wel te melden dat de aarde nu wel goed was. Maar ik heb ook niet de hele tijd op zn vingers staan kijken.

Groep 1 wasmachine en groep 3 vaatwasser hebben randaarde. En bestaan beide uit 1 stopcontact.
Groep 2 heeft nergens randaarde
Groep 4 heeft enkel randaarde in de badkamer en keuken. Niet in de overige 2 slaapkamers die ook op die groep zitten.

ik heb de groep cijfers in die post door elkaar gehaald zie ik nu. Dat ga ik even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
arnieo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:19:
[...]
De daadwerkelijke aarding van de CV zit ook weer in een andere ruimte. Ook daar moet ik voor boren. En dat gereedschap heb ik helaas niet. Vandaar dat dit mij de beste nood oplossing leek.
Misschien wat negatief gedacht, maar voer maar geen noodoplossingen uit met dit soort dingen. Die hebben de neiging om verrassend permanent te worden.

Aarden aan CV leidingen is heel voor de hand liggend, maar absoluut niet de bedoeling.
1. De aarding kan onbetrouwbaar zijn. Al jaren maken knelkoppelingen en kunststof leidingen hun intrede die het aardpad verbreken of op zijn minst onbetrouwbaar maken.

Hierdoor, of door een ander probleem in de aarding van de CV kan de situatie ontstaan dat de aardverbinding gedeeltelijk of geheel wegvalt. Als er aan de andere kant allerlei apparaten bij op staan staan die vrolijk hun potentiele aardfouten (of in ieder geval netfilter lekken) op een zwevend aardnet te zetten waar bijvoorbeeld ook de douche aan gekoppeld is.

Veel mensen zingen graag onder de douche, maar (geforceerd) dansen lijkt me niet aan te raden :9~

Ja de kansen zijn klein voor deze samenloop van omstandigheden, maar je wil ze niet groter maken dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik ga de nood oplossing zo snel mogelijk recht trekken. Een kennis gaat kijken of er in de lasdozen in de plafonds bij de lampen wel aarde aanwezig is. En gaat proberen vanaf daar een aardedraad naar de wanddozen te trekken zodat de aarde weer "normaal" is. Mocht dit niet lukken moeten we op een andere manier kijken hoe het op te lossen is.
Woning stichting ook al gebeld hier over. Die willen ook niet meewerken aan het normaal aarden van de wandcontactdozen in de woning. Dit moet op eigen kosten.

Dit was en is puur bedoelt als tijdelijke oplossing.

PS: Het viel mij tijdens het douchen ineens op dat er in de badkamer onderaan de radiator ook een draadje de muur in gaat. Ik vermoed dat dit ook een aarde draad is. Is dat wel een normale manier van radiotor aarden in een badkamer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RicDWGJDe9CgvEkkBt4nBGx0XsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrnGS3zM3hD16XzSfSfsthHN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
arnieo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:17:
. Is dat wel een normale manier van radiotor aarden in een badkamer?
Als je het andere eind van die 6mm² in de meterkast aangesloten is wel idd.

de radiator in de badkamer is dan geaard, dat is wat anders dan een apparaat aan je radiator vastknopen voor aarde.

[ Voor 18% gewijzigd door Tens op 07-10-2020 19:35 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
@arnieo Dat heet potentiaalvereffening, en voorkomt dat verschillende metalen delen in de badkamer een andere spanning krijgen. Anders krijg je al snel een "schokje" :) Als het goed is, zit er ook zo'n klem aan de kraan van de wastafel, en zijn al deze draden verbonden met een aarddraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Eigenlijk is dit een vervolg vraag, dus als ik een nieuw topic moet openen dan hoor ik dat graag.

Toen de elektricien hier aanwezig was. En ik hem het verhaal vertelde. Gaf hij aan dat het zeker een mogelijkheid is geweest dat het ontbreken van de aarde en de storing met de vaatwasser. Er voor kunnen hebben gezorgd dat er nu ook andere apparatuur in mijn woning defect is. Hoe dit technisch mogelijk is heb ik niet aan de beste man gevraagd.

De woningbouw geeft nu aan dat het technisch niet mogelijk is dat dit de oorzaak van de schade aan mijn overige apparatuur geweest is. En neigen op dit moment dus enkel naar het vergoeden van de 2 vaatwassers. Waar ook nog moeilijk word gedaan over het feit dat ik geen facturen kan overleggen. Beide apparaten zijn 2e hands.

Mijn vraag is dus eigenlijk.
Met de problemen zoals deze op dit moment bekend zijn/waren in mijn woning. Is het wel degelijk mogelijk dat deze apparaten schade hebben ondervonden vanwege het ontbreken van de aarde en het malfunctioneren van de vaatwasser? Ondanks dat de daadwerkelijke oorzaak van het kapot gaan van de vaatwasser onbekend is. Lijkt het wel door een storing van buitenaf te komen, kijkende naar de ingang schade op de PCB van de vaatwasser.

Of staan de vaatwasser en overige apparatuur incidenten los van elkaar. Maar is hierbij de schuld wel te wijzen naar het niet goed geïnstalleerd zijn van de meterkast?

Het was natuurlijk niet mogelijk om te aarden voor de apparatuur die op randaarde aangesloten is geweest. Is het mogelijk dat deze spanning is gaan zweven op de aardstrip. En dat die spanning mijn overige apparatuur gebakken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
arnieo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:26:
Eigenlijk is dit een vervolg vraag, dus als ik een nieuw topic moet openen dan hoor ik dat graag.

Toen de elektricien hier aanwezig was. En ik hem het verhaal vertelde. Gaf hij aan dat het zeker een mogelijkheid is geweest dat het ontbreken van de aarde en de storing met de vaatwasser. Er voor kunnen hebben gezorgd dat er nu ook andere apparatuur in mijn woning defect is. Hoe dit technisch mogelijk is heb ik niet aan de beste man gevraagd.

De woningbouw geeft nu aan dat het technisch niet mogelijk is dat dit de oorzaak van de schade aan mijn overige apparatuur geweest is. En neigen op dit moment dus enkel naar het vergoeden van de 2 vaatwassers. Waar ook nog moeilijk word gedaan over het feit dat ik geen facturen kan overleggen. Beide apparaten zijn 2e hands.

Mijn vraag is dus eigenlijk.
Met de problemen zoals deze op dit moment bekend zijn/waren in mijn woning. Is het wel degelijk mogelijk dat deze apparaten schade hebben ondervonden vanwege het ontbreken van de aarde en het malfunctioneren van de vaatwasser? Ondanks dat de daadwerkelijke oorzaak van het kapot gaan van de vaatwasser onbekend is. Lijkt het wel door een storing van buitenaf te komen, kijkende naar de ingang schade op de PCB van de vaatwasser.

Of staan de vaatwasser en overige apparatuur incidenten los van elkaar. Maar is hierbij de schuld wel te wijzen naar het niet goed geïnstalleerd zijn van de meterkast?

Het was natuurlijk niet mogelijk om te aarden voor de apparatuur die op randaarde aangesloten is geweest. Is het mogelijk dat deze spanning is gaan zweven op de aardstrip. En dat die spanning mijn overige apparatuur gebakken heeft?
Ook als de aarding niet is aangesloten in de meterkast kan de CV ketel dat alsnog verzorgen indien die met koper is aangesloten. Als ik hier de CV ketel met een zwevende aarding aansluit haal ik op de circuitmeting daar alsnog een ~140A, niet veel anders dan op andere plekken in huis. Er is dan wel vereffend bij binnenkomst van de waterleiding en gasleiding en beiden zijn binnenshuis volledig koper.

Gezien je TV en ander spul toch al niet op wcd met randaarde waren aangesloten hebben die niks kunnen merken hiervan en zijn ze nu nog steeds incorrect aangesloten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Vind het al heel wat dat ze voor de vaatwassers wat geven, er is imho geen 100% bewijs voor oorzaak in de huisinstallatie.
Wat betreft apparaten zonder aarde; je hebt geen drie fasen binnen, dus mocht er een zwevende nul zijn (waardoor je effectief bv 300V op je wcd kunt hebben)wat voor problemen kan zorgen ligt het probleem nog vóór je meterkast.
Een slecht aangesloten nul (dus mogelijk wel na/in de meterkast) geeft mogelijk een ruis op je sinus. Een heel slechte sinus past wel bij de korte levensduur van je ledlampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tens schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:12:
Vind het al heel wat dat ze voor de vaatwassers wat geven, er is imho geen 100% bewijs voor oorzaak in de huisinstallatie.
Wat betreft apparaten zonder aarde; je hebt geen drie fasen binnen, dus mocht er een zwevende nul zijn (waardoor je effectief bv 300V op je wcd kunt hebben)wat voor problemen kan zorgen ligt het probleem nog vóór je meterkast.
Een slecht aangesloten nul (dus mogelijk wel na/in de meterkast) geeft mogelijk een ruis op je sinus. Een heel slechte sinus past wel bij de korte levensduur van je ledlampen.
En een smerige sinus is dan weer consistent met niet-functionerende netfilters omdat die geen aarding hebben.

De grote fout met Schuko is dat stekkers van klasse I apparatuur passen in wandcontactdozen die geen aarding hebben. Dat hebben de Denen dan beter bekeken; daar heeft klasse I apparatuur een derde pin aan de stekker en die krijg je dus domweg niet aangesloten in een wcd met 2 gaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
kabeltjekabel schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

En een smerige sinus is dan weer consistent met niet-functionerende netfilters omdat die geen aarding hebben.

De grote fout met Schuko is dat stekkers van klasse I apparatuur passen in wandcontactdozen die geen aarding hebben. Dat hebben de Denen dan beter bekeken; daar heeft klasse I apparatuur een derde pin aan de stekker en die krijg je dus domweg niet aangesloten in een wcd met 2 gaten :)
Als we die deense stekkers hier hadden gehad. Dan kan ik praktisch niks meer in stopcontacten steken hier in huis ;)

Maar als ik het goed begrijp kunnen de apparaten die geen randaarde hebben in mijn stroomnet geen tik gehad hebben vanuit vaatwasser oid. Maar wel last hebben gehad van een smerige sinus die daardoor is ontstaan?

Ik ben zelf geen elektro technicus. Maar ik zou er wel graag een goed beeld bij willen hebben. Aangezien de elektricien die hier aanwezig is geweest wel aangaf dat het niet geaard zijn van mijn meterkast problemen met mijn andere apparatuur zou kunnen hebben veroorzaakt. Maar dus niet hoe dat onderliggend dan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
kabeltjekabel schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

Ook als de aarding niet is aangesloten in de meterkast kan de CV ketel dat alsnog verzorgen indien die met koper is aangesloten. Als ik hier de CV ketel met een zwevende aarding aansluit haal ik op de circuitmeting daar alsnog een ~140A, niet veel anders dan op andere plekken in huis. Er is dan wel vereffend bij binnenkomst van de waterleiding en gasleiding en beiden zijn binnenshuis volledig koper.

Gezien je TV en ander spul toch al niet op wcd met randaarde waren aangesloten hebben die niks kunnen merken hiervan en zijn ze nu nog steeds incorrect aangesloten :P
Met nu nogsteeds incorrect aangesloten doel je op het ontbreken van de aarde? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
arnieo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:15:
[...]

Als we die deense stekkers hier hadden gehad. Dan kan ik praktisch niks meer in stopcontacten steken hier in huis ;)
Dan waren die huizen al veel eerder gesaneerd en voorzien van aarding. Nederland is een van de landen die heel laat was met het verbieden van die zooi zonder randaarde; 1996 pas.
Maar als ik het goed begrijp kunnen de apparaten die geen randaarde hebben in mijn stroomnet geen tik gehad hebben vanuit vaatwasser oid.
Correct
Maar wel last hebben gehad van een smerige sinus die daardoor is ontstaan?
Ja, maar dat komt netzogoed van buiten je huis.
Ik ben zelf geen elektro technicus. Maar ik zou er wel graag een goed beeld bij willen hebben. Aangezien de elektricien die hier aanwezig is geweest wel aangaf dat het niet geaard zijn van mijn meterkast problemen met mijn andere apparatuur zou kunnen hebben veroorzaakt. Maar dus niet hoe dat onderliggend dan kan.
Moderne apparaten hebben een netfilter; die functioneren ten dele niet als de aarding niet is aangesloten. Dan krijg je meer vervuiling van de sinus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
arnieo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Met nu nogsteeds incorrect aangesloten doel je op het ontbreken van de aarde? [...]
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
kabeltjekabel schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:35:
[...]
Echter, dit had TS niet geholpen aangezien de WCD wel een aardpin had, maar die aarde vervolgens niet was aangesloten in de meterkast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zwartoog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:47:
[...]

Echter, dit had TS niet geholpen aangezien de WCD wel een aardpin had, maar die aarde vervolgens niet was aangesloten in de meterkast ;)
Ik heb het over wcd's bij TV en computer. Die vloerlampen zijn ook een goed voorbeeld; daar kun je gewoon direct voelen of ze netjes in een stopcontact met aarde zitten of niet.

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-10-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnieo
Ik heb net even de stekker van de tv bekeken. Dat is een smal dingetje. Zit helemaal geen rand aarde op?!

De tv zal hoe dan ook niet geaard kunnen zijn. Opzich goed om te weten. Is een TV geen apparaat wat ook aarde zou moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Hangt van de bouw en toepassing af. Veel apparaten hebben geen RA nodig, dus geen RA stekker en dus geen enkel probleem dat ze in een stopcontact zonder RA zitten.
Als voorbeeld, mijn TV, receiver en router hebben allen geen RA's. De strijkbout van mijn vrouw wel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnieo
lol.
De woningbouw vond het ook een goed idee om mij een factuur te sturen van het bezoekje van de elektricien.
Die heb ik direct maar eventjes betwist.
Pagina: 1