Na opbranden van GPU post moederbord niet meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
[Opgelost] De voeding bleek tegelijk met de GPU kapot gagaan te zijn

Hey Tweakers,

Ik heb hier een systeem waarvan ik niet zo goed weet wat ik er mee aan moet.

Het is een Ryzen 1700 met 16GB ram op een AsRock B350 bord, i.c.m. een AMD HD 5670.

Die HD5670 is veel te heet geworden en is gestorven (had de fan los getrokken en daarna vergeten). Maar met het kapotgaan van de GPU is er ook iets anders stuk gegaan, want de PC post niet meer.

Wat ik al geprobeerd heb:
- EVGA GTX 960 er in geprikt. GPU fan gaat hakkelen en stopt, gaat hakkelen, stopt, etc.
- Reference R9 290X er in geprikt. Fan gaat draaien, verder niets.
- GTX960 op FM2 socket moederbord geprobeerd, zelfde gedrag, geen POST. Deze GPU werkte een aantal dagen ervoor nog.
- R9 290X op FM2 socket moederbord geprikt, geen POST. Deze GPU heeft van zichzelf al issues, maar post meestal wel gewoon.

Nu verdenk ik de PSU (OCZ ModXtreme 700W), want dit ding is al heel oud, maar de gestorven HD 5670 heeft helemaal geen PCIe connector dus hoe moet de PSU er nou door beschadigd geraakt zijn? De PC werkte overigens nog wel gewoon met de dode GPU er in toen ik het ontdekte, want ik kon via het netwerk gewoon nog bij de schijven.

Nu heb ik geen geld om eventjes voor een test een nieuwe PSU aan te schaffen, dus hebben Tweakers hier misschien advies wat ik eerst nog kan proberen?

EDIT:
- Soms reageert het moederbord helemaal niet als ik de power pinnen kortsluit en moet ik de PSU even uit/aan zetten.
- Soms gaan maar een aantal van de aangesloten fans draaien.
- RGB op de AMD cooler werkt altijd
- HDD's gaan altijd draaien als de voeding het aan signaal van het moederbord krijgt

[ Voor 11% gewijzigd door Rickkamminga op 15-10-2020 11:23 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
pricewatch: OCZ ModXStream Pro 700W

Dat is een model van pakweg 12 jaar oud. Daar hoeft niet veel mee te gebeuren om hem z'n graf in te sturen. Oververhitte videokaarten vallen daar wel onder.

Echter, dat is er vanuit gaande dat de voeding het probleem is. Zijn er geen POST beeps/bios diagnostics beeps? Even in de handleiding van je moederbord kijken of je een apart speakertje moet aansluiten hiervoor.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:01
Indirect krijgt de videokaart natuurlijk wel prik van de voeding, via het moederbord dan. Kan zijn dat het moederbord ook aan het vergaan is. Desalniettemin adviseer ik wel een nieuwe voeding te halen want die OCZ kan echt niet meer vanwege kwaliteit vs leeftijd en is eigenlijk niet eens geschikt voor een Ryzen systeem vanwege het platform van double forward met groepsregulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Ik heb er inderdaad even een debug speakertje op aangesloten en helaas helemaal niets. Op beide moederborden niet. Het FM2 bord werkte gewoon naar behoren voordat ik het opgeborgen had.
Uszka schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:39:
Indirect krijgt [...] met groepsregulatie.
Kun je hier iets meer over vertellen of heb je een link met een artikel? Ik had hier nog niet eerder over gehoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:01
Rickkamminga schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:55:

Kun je hier iets meer over vertellen of heb je een link met een artikel? Ik had hier nog niet eerder over gehoord!
Onder andere de spanningsstabiliteit bij laag verbruik en slaapstand. AMD wijkt wat dat betreft niet af van Intel dus dit verhaal geldt ook daar voor.