huis net 1 maand gekocht nu lekkage in de badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11-12-2024
Dag Tweakers,

Op 4 september heb ik een huis gekocht.
Echter kwam ik erachter dat er ergens in de badkamer lekkage is omdat wanneer ik douche (in bad) het water naar beneden sijpelt via de muur. Dit is dan zichtbaar beneden in het toilet langs de muur. Nu is het zo dat de vorige bewoners de badkamer hebben vernieuwd in 2020. Echter woon ik er net een maand en na een week had ik dus al last van lekkage. Tijdens de bouwkundige inspectie werd dit niet opgemerkt.

Wie weet wat mijn rechten zijn? Ik vindt dit zelf een verborgen gebrek. De makelaar spreekt echter van non-conformiteit bij koop woning (bij de koop van een woning is het uitgangspunt dat woning geschikt moet zijn voor normaal gebruik). Van normaal gebruik bij de nieuwe badkamer is dus geen sprake.

Morgen komt er een lekdetectie bedrijf om te kijken waar het lek vandaan komt. Komende vrijdag ga ik met de verkoopmakelaar en verkoper om tafel.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie goede tips en adviezen voor mij?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En je hebt een maand week lang kunnen douchen zonder lekkage, of..?

Zo ja; dan was dit dus overduidelijk niet lek toen de vorige bewoners er nog in zaten.

[ Voor 45% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-10-2020 22:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kabeltjekabel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:15:
En je hebt een maand lang kunnen douchen zonder lekkage, of..?

Zo ja; dan was dit dus overduidelijk niet lek toen de vorige bewoners er nog in zaten.
Hij zegt toch: en na een week had ik dus al last van lekkage

Ik zou zeggen, kijk eerst eens hoe dit met de verkopers verloopt, mogelijk dat dit nog zelfs onder garantie valt van het bedrijf dat de badkamer heeft vernieuwd dit jaar, als dit niet correct is aangesloten. Bekijk wat het detectie bedrijf kan vinden (mogelijk alleen een losgeschoten buis) en ga daarmee het gesprek in.

(hoe lang heeft die inspectie de douche laten lopen? Ik weet uit oude rapporten dat het advies is minimaal 10-15 minuten te laten lopen, om zeker te zijn dat het nergens fout gaat).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EKorvemaker
Ik had helaas al vrij snel lekkage na pas een paar keer douchen. De verkopers zeggen dat zij in die 12 jaar nooit lekkage hebben gehad. Over de telefoon werd het een welles/nietes gezeik dus heb ik maar de verkoopmakelaar ingeschakeld en zij geeft mij gelijk dat je ervan uit mag gaan dat een nieuwe badkamer normaal hoort te functioneren.

Ik ben inderdaad nieuwsgierig naar morgen waar precies het lek zit. Het vreemde is dat het niet constant lekt maar alleen als ik douche.

Tijdens de inspectie deed die man gewoon even de kranen aan en weer uit. Niet heel lang dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

De inspecteur laat helemaal geen kranen lopen hoor.

Dit klinkt haast "gewoon" als een slecht aangebrachte kitrand. Heeft de vorige eigenaar zelf in het huis gewoond? Meeste mensen zetten niet direct na een badkamer renovatie hun huis te koop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan een kitrand zijn maar kan ook een afvoerbuis zijn die niet goed in/aan elkaar zit. Ook dat kan flink gezeur opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
De kitranden hebben wij inderdaad opnieuw laten kitten vorige week. Hier zaten gleuven in. Helaas na het opnieuw afkitten nog steeds lekkage.

Ja de vorige eigenaren hebben er tot 1 september gewoond. En dus ook al die tijd gedoucht. Ik geloof ze niet en denk dat zij wel zeker afwisten van de lekkage. Want beneden is de gipsplaat ook aan het schimmelen en helemaal zwart. Dat komt niet van een paar keer douchen door mij toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:16
EKorvemaker schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:24:
De kitranden hebben wij inderdaad opnieuw laten kitten vorige week. Hier zaten gleuven in. Helaas na het opnieuw afkitten nog steeds lekkage.
Waarom ga je er zelf mee aan de slag? Als je dit op de vorige bewoners of op de aannemer zou kunnen verhalen, moet je ze natuurlijk wel eerst zelf de kans geven om het op te lossen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Omdat ik dacht dat met opnieuw kitten het probleem misschien wel wat opgelost. Helaas niet dus.

Nu ga ik er zelf ook absoluut niets meer aan doen. Als ik morgen meer informatie heb stel ik hun aansprakelijk.

Dit heb ik direct al gedaan per mail echter vonden hun de toon te aanvallend. Nu het lekken door bleef gaan was ik er helemaal klaar mee en heb ik maar een lekdetectie bedrijf ingeschakeld via mijn woonverzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14

JdM

Humbled

[....]Want beneden is de gipsplaat ook aan het schimmelen en helemaal zwart. Dat komt niet van een paar keer douchen door mij toch?
Dit spreekt de bouwkundige inspectie wel een beetje tegen dan lijkt me, waren er geen punten genoemd/ is dit punt niet benoemd in het rapport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Nee omdat dit niet zichtbaar was tijdens de inspectie. Het plafond heb ik zelf open gemaakt omdat wij aan het verbouwen zijn nu. Dit kon de inspecteur niet zien en weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:16

Don Quijote

El Magnifico

Die badkamer is er hopelijk door een serieus bedrijf ingezet en niet door een beunhaas. In welk je geval je bij de koop de garantie hebt overgenomen en de badkamer boer het kan laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
SinergyX schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:18:
[...]

Hij zegt toch: en na een week had ik dus al last van lekkage

Ik zou zeggen, kijk eerst eens hoe dit met de verkopers verloopt, mogelijk dat dit nog zelfs onder garantie valt van het bedrijf dat de badkamer heeft vernieuwd dit jaar, als dit niet correct is aangesloten. Bekijk wat het detectie bedrijf kan vinden (mogelijk alleen een losgeschoten buis) en ga daarmee het gesprek in.

(hoe lang heeft die inspectie de douche laten lopen? Ik weet uit oude rapporten dat het advies is minimaal 10-15 minuten te laten lopen, om zeker te zijn dat het nergens fout gaat).
Ah ja. Maar dan nog; een week kunnen douchen zonder lekkage? Of eerst een week alleen geklust?

Ja de vorige eigenaren hebben er tot 1 september gewoond. En dus ook al die tijd gedoucht. Ik geloof ze niet en denk dat zij wel zeker afwisten van de lekkage. Want beneden is de gipsplaat ook aan het schimmelen en helemaal zwart. Dat komt niet van een paar keer douchen door mij toch?
Die gipsplaat was direct bij de koop al rot, of is dat ook pas na die week gekomen? Houten vloeren? Was het boven dat plafond verder 'schoon', als in; kon je zien of het toevallig een *nieuw* plafond was (om de lekkage te verhullen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Ik ben alleen bang dat het door een beunhaas zwart gedaan is. Zoals zoveel zaken in het huis provisorisch zijn opgelost. Alleen wisten wij hier wel van af. Daar was de prijs ook naar. Maar lekkage in de badkamer is niet genoemd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
EKorvemaker schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:31:
Omdat ik dacht dat met opnieuw kitten het probleem misschien wel wat opgelost. Helaas niet dus.

Nu ga ik er zelf ook absoluut niets meer aan doen. Als ik morgen meer informatie heb stel ik hun aansprakelijk.

Dit heb ik direct al gedaan per mail echter vonden hun de toon te aanvallend. Nu het lekken door bleef gaan was ik er helemaal klaar mee en heb ik maar een lekdetectie bedrijf ingeschakeld via mijn woonverzekering.
Mensen die zeuren over de toon hebben meestal een probleem met de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
De gipsplaten zagen er niet uit alsof ze onlangs vervangen zijn. Wel schiet mij nu te binnen dat er een houten latje zat waar de verf was afgebladderd. Dit was precies op de plek waar het water langs sijpelt. Ook heb ik hier foto's van gemaakt met mijn mobiel. Is dit ook geen bewijs dat daar waarschijnlijk al langer water langs heeft gelekt?

En spreken jullie van een verborgen gebrek of non conformiteit woning?

[ Voor 93% gewijzigd door EKorvemaker op 05-10-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:50
Die lage verkoopprijs kan nog wel een dingetje zijn, dat kan wel van invloed zijn op wat je van een woning mag verwachten (lekkage + schimmel lijkt me wel duidelijk dat dit non-conform is, maar goed, ianal). Lees ook je koopcontract goed door.

[ Voor 191% gewijzigd door eric.1 op 05-10-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In ieder geval non-conform. Voldoet niet aan wat je zou mogen verwachten van een badkamer van nog geen 9 maanden oud.

Maar je doucht dus in bad en het probleem is er alleen als je staat te douchen, als ik het goed begrijp?

Wie heeft die kitranden gedaan en hoe hebben ze dat gedaan? Een kitrand moet in een holle voeg steken. Je kunt het niet zomaar tegen tegels of een gevoegde voeg plakken.

Ik heb ooit beunhaas kitranden laten vervangen in verband met lichte lekkage en de installateur heeft eerst het voegmiddel verwijderd met een soort Dremeltje. Was niet goed gekit volgens hem. De kit lag erop en dat was niet voldoende, moest erin.

Als het probleem er niet is als je in bad gaat, zou ik niet direct aan een lekkende aan- of afvoerleiding denken. Je zou dan in eerste instantie ook problemen verwachten als je in bad gaat. Komt er veel water op de vloer tijdens het douchen?

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-10-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EKorvemaker
Vanmorgen de uitslag van de lekdetectie binnen. Hij kon zien dat mijn toilet in de badkamer het water niet goed afvoert. Met een camera kon je precies zien dat de afvoer lekte. Deze is blijkbaar niet goed aangesloten. Dit veroorzaakt dus de lekkage.
Het bad is prima deze heeft hij geruime tijd getest.

Wat is nu handig in mijn situatie? Eerst kijken of mijn verzekeraar het vergoed of direct een brief sturen en dan spreken van een verborgen gebrek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EKorvemaker schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:50:
Vanmorgen de uitslag van de lekdetectie binnen. Hij kon zien dat mijn toilet in de badkamer het water niet goed afvoert. Met een camera kon je precies zien dat de afvoer lekte. Deze is blijkbaar niet goed aangesloten. Dit veroorzaakt dus de lekkage.

Wat is nu handig in mijn situatie? Eerst kijken of mijn verzekeraar het vergoed of direct een brief sturen en dan spreken van een verborgen gebrek?
Wellicht is het goed je rechten jegens de verkopers veilig te stellen en ze aan te schrijven over het gebrek dat zich kort na de levering heeft geopenbaard en is bevestigd door de lekdetectie.

Op grond van art. 7:21 lid 1b BW heb je recht op herstel van hetgeen je is geleverd.

Dat gaat door middel van een ingebrekestelling. Een ingebrekestelling is vereist voor het doen ontstaan van het recht op schadevergoeding en voor een actie tot (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst op grond van wanprestatie (art. 7:22 lid 1 BW). Raadzaam is een kopie van het rapport van de lekdetectie mee te sturen.

De verkoper is in verzuim (art. 6:74 lid 2 BW) na in gebreke te zijn gesteld (art. 6:82 lid 1 BW) en daarbij een redelijke termijn is gesteld aan de verkoper om het gebrek te verhelpen/op te heffen.
Op die manier kun je de verkoper in gelegenheid stellen om zelf een reparateur te sturen of je aan te bieden de kosten van een reparateur te betalen. Men zal dan wel vooraf een prijsopgave willen zien.

Stuur het wel naar de verkoper en niet naar de verkopend makelaar.Na levering dien je contractspartij aan te schrijven. De verkopend makelaar treedt dan niet meer op als vertegenwoordiger van de verkoper. Je zou wel een kopie naar de verkopend makelaar kunnen sturen.

Let wel op de termijn van art. 7:23 lid 1 BW. Je dient op grond van dit artikel binnen bekwame tijd bij de verkoper te klagen waarbij een termijn van twee maanden na ontdekking als tijdig wordt aangemerkt.

Daarnaast kun je bij je opstalverzekeraar informeren of zij voor deze kwestie dekking verlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:49

Sport_Life

Solvitur ambulando

En hoe makkelijk kom je bij de aansluiting/lekkage? Moeten er tegels uit of kun je er makkelijk bij?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:11

je zou beide kunnen doen maar ik geloof dat de opstal dit gewoon vergoed als de verkopers moeilijk gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:38
Waarschijnlijk vergoed de opstal alleen de schade en niet de oorzaak.

Heb je rechtsbijstand en opstal bij de zelfde maatschappij? Wellicht kunnen die het dan claimen bij de tegenpartij. Of bij geringe reparatie kosten betalen ze mogelijk liever uit dan verhalen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar wat lekt er nu?
In je TS heb je het erover dat je last van lekkage als je aan het douchen bent, maar uit de lekdetectie blijkt dat het toilet niet goed is aangesloten en de afvoer (ik neem aan van je toilet) lekt.

Overigens zou ik -als ik jou was- vrijdag rustig het gesprek in gaan met de verkopers. Neem eventueel ook iemand mee (goede vriend, een van je ouders), zodat je er niet alleen voor staat, maar ook dat je daarna nog even met iemand kan sparren over het gesprek. Wellicht hoor jij bepaalde dingen, terwijl een ander (die wat meer afstand heeft van het probleem) ook wat anders hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 12:33
EKorvemaker schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:13:
...de vorige bewoners de badkamer hebben vernieuwd in 2020. ...
Roept niemand over de garantie? Waar is de rekening van de nieuwe badkamer en verhaal garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toevallig hier twee jaar geleden ook een zelfde situatie aan de hand gehad.
Heeft me twee nieuwe badkamers gekost. Achteraf blij mee, maar de financiële planning is nog steeds door de war door dat gedonder.

Het draait er allemaal om of je kunt bewijzen dat de vorige bewoners het wisten. En das altijd erg lastig.
Verzekering vergoedt alleen de gevolgschade, niet het herstel. En daar zitten ook nogal wat haken en ogen aan. Kan natuurlijk wel een kleine bijdrage leveren in het geheel.

Maar wat is nu feitelijk de situatie dan? De afvoer van het bad zit niet goed? Deze fungeert tevens als douche?

Ter lering ende vermaeck ;)
Gebreken na betrekken nieuwe woning (2008)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-10-2020 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14

Toilet opnieuw laten zetten, nieuwe mof eventueel heel nieuwe closetpot. Kosten, een keer 300 euro.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:03
pennywiser schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:14:
[...]

Toilet opnieuw laten zetten, nieuwe mof eventueel heel nieuwe closetpot. Kosten een keer 300 euro.
Nou dat denk ik dus ook steeds als ik zulke topics lees. _/-\o_
Waarom altijd meteen het halve wetboek op tafel. natuurlijk heb je in den beginsel gelijk dat het misschien wel op de verkopers verhaald kan worden. maar "Choose your battles" en zoek in elk geval nou eerst eens uit over welk schadebedrag je het nu werkelijk hebt, en hoeveel de verzekering wil betalen. misschien kost het je geen cent en heb je het in een week opgelost in plaats van 3 maanden juridisch lopen touwtrekken over een lekkende mof.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Gwindorian schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Waarom altijd meteen het halve wetboek op tafel. natuurlijk heb je in den beginsel gelijk dat het misschien wel op de verkopers verhaald kan worden. maar "Choose your battles" en zoek in elk geval nou eerst eens uit over welk schadebedrag je het nu werkelijk hebt, en hoeveel de verzekering wil betalen. misschien kost het je geen cent en heb je het in een week opgelost in plaats van 3 maanden juridisch lopen touwtrekken over een lekkende mof.
Bestaande closetpotten gaan er bij mij altijd meteen uit. Even mooi wat nieuws, nieuwe softclose bril, zelf plaatsen zaterdagochtend, done en weer verder. Ik kan dit de TS ook aanraden, het is erg simpel.

https://www.youtube.com/r...query=toiletpot+vervangen

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

[...]

Toilet opnieuw laten zetten, nieuwe mof eventueel heel nieuwe closetpot. Kosten, een keer 300 euro.
Ik denk dat heel veel mensen nu de hoofdprijs betalen voor een huis en dan die 300 euro echt niet meer hebben. + iedereen wil tegenwoordig een “af” huis en komt er dan pas later achter dat een huis nooit af is.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BCC schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Ik denk dat heel veel mensen nu de hoofdprijs betalen voor een huis en dan die 300 euro echt niet meer hebben. + iedereen wil tegenwoordig een “af” huis en komt er dan pas later achter dat een huis nooit af is .
My point exactly, maar dan wacht je toch gewoon tot de volgende maand, je hebt immers een baan want je hebt net een huis gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

@pennywiser Tja, zo zit ik er ook in. Ik verbaas me ook over de topics hier waarbij mensen enorm boos zijn omdat er een "defect/lekkage/issue" is in hun nieuwbouwwoning. Het lijkt mij logisch dat je bij nieuwbouw zelf de kinderziektes nog moet oplossen...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-05 12:33
BCC schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:28:
@pennywiser ...Het lijkt mij logisch dat je bij nieuwbouw zelf de kinderziektes nog moet oplossen...
Afhankelijk van de kinderziektes moet je bij de projectbouw, aannemer, leverancier etc zijn. Alleen wat je zelf hebt gedaan moet je het zelf oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Lelletje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Afhankelijk van de kinderziektes moet je bij de projectbouw, aannemer, leverancier etc zijn. Alleen wat je zelf hebt gedaan moet je het zelf oplossen.
Volgens mij ging het om bestaande bouw.

Btw @EKorvemaker sommige toiletten blijven lekken ook na vervangen van de mof, dan is de pasvorm van de uitlaat niet mooi rond. B-keus of goedkope kwaliteit. Wil je zekerheid laat dan de hele pot met mof vervangen in 1 keer.

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 07-10-2020 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Zwevend toilet, dus de afvoer zit ingebouwd. Daar kom je niet zomaar bij. Dan ga ik in ieder geval zeker geen bedragen roepen, want hoe zit het met de rest van de leidingen? Wat voor inbouwreservoir is er gebruikt?

Ik heb ooit ook lekkage gehad in een inbouwtoilet. Maar daar zat een of ander B-merk inbouwreservoir in. Nu is het "gewoon" een Geberit. Maar dat red je niet voor bijvoorbeeld 300 euro. Voor 300 euro heb je 7 uur een bekwaam loodgieter aan het werk overigens. Maar dan mag je dus geen materiaalkosten hebben, want dan wordt het al duurder. In ons geval was het gewoon slopen en opnieuw opbouwen. Ik roep even 1200 euro totaal, inclusief nieuw reservoir, pot, deksel, plaatmateriaal en tegelwerk.

Maar ik zou inderdaad weer naar de verkoper van het huis gaan en de garantiepapieren / factuur van de nieuwe badkamer opvragen. Een nieuw toilet gaat niet lekken na 9 maanden, dus da's gewoon garantie. Maar.... Beun de Haas geeft geen garantie. Als je er dan met de verkoper niet uit gaat komen, dan zou ik het gewoon bij mijn rechtsbijstandverzekering droppen. Die gaan er waarschijnlijk geen zaak van maken, maar kopen hun verplichting richting jou gewoon af. Mooie is dan wel, dat je in principe nog steeds een vordering hebt op de verkopers en nog steeds kunt claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12
BCC schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

Ik denk dat heel veel mensen nu de hoofdprijs betalen voor een huis en dan die 300 euro echt niet meer hebben. + iedereen wil tegenwoordig een “af” huis en komt er dan pas later achter dat een huis nooit af is.
offtopic:
Je draait de feiten om denk ik. Verkopers verbouwen hun huis om de hoofdprijs te kunnen vragen. Vaak goedkopere renovaties die je achteraf meer geld kosten omdat het allemaal gaar gemaakt is.
Tevens is de reden waarom iedereen een huis wilt die af is omdat je niet meer mag lenen dan je huis waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Lelletje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Roept niemand over de garantie? Waar is de rekening van de nieuwe badkamer en verhaal garantie.
Zoals je had kunnen lezen zegt TS dat het een beun oplossing is. Dan kun je die beun aanspreken (als het al niet door de bewoners zelf gedaan is), maar verstandiger is gewoon om je bij de verkoper te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

com2,1ghz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

offtopic:
Je draait de feiten om denk ik. Verkopers verbouwen hun huis om de hoofdprijs te kunnen vragen. Vaak goedkopere renovaties die je achteraf meer geld kosten omdat het allemaal gaar gemaakt is.
Tevens is de reden waarom iedereen een huis wilt die af is omdat je niet meer mag lenen dan je huis waard is.
Klopt. Dat is inderdaad de voornaamste reden dat geflipte huizen het zo goed doen. Die kunnen mensen volledig financieren met een hypotheek. Dan heb je alleen eigen geld nodig voor de k.k. en verder niets. Datzelfde huis, maar dan niet geflipt, samen met een flinke verbouwing is niet duurder. Sterker nog, je gaat meer kwaliteit en meer van je eigen smaak krijgen voor hetzelfde geld of minder. Maarja, dat vereist wel eigen geld (reken op 35% van de totale verbouwingskosten, de rest kun je wel financieren zolang daar maar een goede taxatie na verbouwing tegenover staat).

Dat is wel een voordeel dat je als doorstromer hebt: dan kun je de overwaarde in je huis gebruiken om die 35% van de verbouwing te financieren. Dan doe je eigenlijk de "flip" gewoon zelf, maar dan niet met als doel om direct je winst er weer uit te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
BCC schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:28:
@pennywiser Tja, zo zit ik er ook in. Ik verbaas me ook over de topics hier waarbij mensen enorm boos zijn omdat er een "defect/lekkage/issue" is in hun nieuwbouwwoning. Het lijkt mij logisch dat je bij nieuwbouw zelf de kinderziektes nog moet oplossen...
Je koop iets voor een paar ton en dan vind je het normaal dat je nog van alles zelf op mag lossen? Dan mag je toch verwachten dat je iets goeds krijgt en dat er garantie op zit, juist om de kinderziektes op te lossen.

En hoe doe jij dat met een auto dan? Jammer dat er wat slangetjes los zitten bij je nieuwe zuto, maar ach dat kun je verwachten bij iets nieuws? Sorry, maar ik verbaas me er juist over hoe makkelijk sommige mensen gebreken accepteren. Zeker iets als een lekkage moet bekend zijn geweest bij de verkopers en dat behoren ze gewoon te melden (of op te lossen)
com2,1ghz schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

offtopic:
Met een bouwdepot kom je vaak een heel eind, en die kun je afsluiten als je aan kunt tonen dat je huis meer waard wordt. Veelal lukt dat wel met oudere huizen. Belangrijkste hierbij is kijken bij welke bank je een bouwdepot neemt. Bij sommige moet je schatting overeen komen met de werkelijkheid en sommige hebben genoeg aan bonnetjes die aantonen dat het geld in het huis is gestopt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:07
Ja maar als dit nu door Beun de Haas is gedaan, verkoper zegt dat hij/zij nooit lekkage heeft gehad. Dan heb je toch geen poot om op te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Je koop iets voor een paar ton en dan vind je het normaal dat je nog van alles zelf op mag lossen? Dan mag je toch verwachten dat je iets goeds krijgt en dat er garantie op zit, juist om de kinderziektes op te lossen.

En hoe doe jij dat met een auto dan? Jammer dat er wat slangetjes los zitten bij je nieuwe zuto, maar ach dat kun je verwachten bij iets nieuws? Sorry, maar ik verbaas me er juist over hoe makkelijk sommige mensen gebreken accepteren. Zeker iets als een lekkage moet bekend zijn geweest bij de verkopers en dat behoren ze gewoon te melden (of op te lossen)
[...]

Met een bouwdepot kom je vaak een heel eind, en die kun je afsluiten als je aan kunt tonen dat je huis meer waard wordt. Veelal lukt dat wel met oudere huizen. Belangrijkste hierbij is kijken bij welke bank je een bouwdepot neemt. Bij sommige moet je schatting overeen komen met de werkelijkheid en sommige hebben genoeg aan bonnetjes die aantonen dat het geld in het huis is gestopt.
Dat is dus het verschil tussen kopen en huren. Als je een huis koopt krijg je altijd wel onderhoud ergens. Is het niet de eerste maand, is het wel het eerste jaar. Bij huren bel je gewoon de verhuurder, die het maar voor je moet oplossen.

Dat is ook de reden waarom je meer huur mag betalen dan hypotheek krijgt. Bij huren hoef je in principe weinig reserves te hebben voor onvoorziene uitgaves. Enige wat misschien kapot gaat is je wasmachine. Die heb je tegenwoordig ook voor 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Z___Z schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:50:
[...]
Dat is dus het verschil tussen kopen en huren. Als je een huis koopt krijg je altijd wel onderhoud ergens. Is het niet de eerste maand, is het wel het eerste jaar. Bij huren bel je gewoon de verhuurder, die het maar voor je moet oplossen.
Er is een heel verschil in onderhoud en dingen die kapot zijn bij de overdracht. Om terug te komen bij de auto, je verwacht bij de overdracht dat alles goed werkt of dat enige mankementen gemeld zijn. Dat er na een paar maanden iets kapot kan gaan houd je altijd. Oftewel bij overdracht moet er geen lekkage zijn, of moet die gemeld zijn. Als er na een paar maanden dezelfde lekkage optreed is dat een ander verhaal.
Dat is ook de reden waarom je meer huur mag betalen dan hypotheek krijgt. Bij huren hoef je in principe weinig reserves te hebben voor onvoorziene uitgaves. Enige wat misschien kapot gaat is je wasmachine. Die heb je tegenwoordig ook voor 400 euro.
Dat is inderdaad hoe huren werkt, maar heeft niets te maken met dit topic. Was deze lekkage na een maand ontstaan had ik ook gezegd dat ie het gewoon moet (laten) repareren en niet te moeilijk moet doen. Binnen een week is echter gewoon een niet gemeld defect en dan mag je de schade zeker wel reclameren bij de verkopers.

je moet dus even onderhoud los zien van de staat bij overdracht. Onderhoud is normaal, maar de staat bij overdracht moet wel zo zijn als dat er gemeld is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
EKorvemaker schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:40:
Ik ben alleen bang dat het door een beunhaas zwart gedaan is. Zoals zoveel zaken in het huis provisorisch zijn opgelost. Alleen wisten wij hier wel van af. Daar was de prijs ook naar. Maar lekkage in de badkamer is niet genoemd....
Dit blijft toch wel een dingetje. Je geeft hier eigenlijk aan dat je willens en wetens iets hebt gekocht dat vertimmerd is door prutsers die geen garanties afgeven. (Tenminste, zo lees ik het.) Geen idee of dat voor de wet relevant is, maar persoonlijk vind ik dit wel een zwaarwegend argument in jouw nadeel.

Overigens komen lekkages vaak pas aan het licht als er een muur of vloer verzadigd is met water. Ik ken de precieze situatie uiteraard niet, maar in theorie is het best mogelijk dat als zij minder vaak of lang douchen (of de verwarming hoger zetten) dan jij, dat het probleem langer of volledig onopgemerkt blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:51

LankHoar

Langharig tuig

[...]

Ja en nee. Stel je haalt de toiletpot weg en komt er dan achter dat het ook nog achter die mof lekt, of op een andere manier het probleem groter is. Dan heb je het verhalen op de verkoper verspeelt, want je bent zelf gaan klussen dus hebt de verkopers niet in de gelegenheid gesteld het op te lossen. Het lekken van de WC is niet het enige, gezien er ook schimmel o.i.d. op platen in het plafond zitten. Zou toch voorzichtig zijn met dit soort dingen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[...]

Volgens de lekdetectie lekt de afvoer, dat hoeft niet de aansluiting op het toilet te zijn.
[...]

Je zal eerst moeten weten wat er precies lekt, en ts geeft al aan dat het kitwerk ook al vervangen is omdat er scheuren in zaten. Hoe ziet de rest van de badkamer er dan uit?
Als het beun is geweest en ze verhelpen de lekkage en daarna komt het volgende lek of probleem?
Eerst maar eens (laten) inventariseren wat de kwaliteit van deze badkamer is, misschien is slopen wel de beste optie. Ts geeft ook al aan dat ze het zo gekocht hebben en weten dat er ¨geklust¨ is.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EKorvemaker schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:13:
Dag Tweakers,

Op 4 september heb ik een huis gekocht.
Echter kwam ik erachter dat er ergens in de badkamer lekkage is omdat wanneer ik douche (in bad) het water naar beneden sijpelt via de muur. Dit is dan zichtbaar beneden in het toilet langs de muur. Nu is het zo dat de vorige bewoners de badkamer hebben vernieuwd in 2020. Echter woon ik er net een maand en na een week had ik dus al last van lekkage. Tijdens de bouwkundige inspectie werd dit niet opgemerkt.

Wie weet wat mijn rechten zijn? Ik vindt dit zelf een verborgen gebrek. De makelaar spreekt echter van non-conformiteit bij koop woning (bij de koop van een woning is het uitgangspunt dat woning geschikt moet zijn voor normaal gebruik). Van normaal gebruik bij de nieuwe badkamer is dus geen sprake.

Morgen komt er een lekdetectie bedrijf om te kijken waar het lek vandaan komt. Komende vrijdag ga ik met de verkoopmakelaar en verkoper om tafel.

Wat zouden jullie doen en hebben jullie goede tips en adviezen voor mij?

Alvast bedankt
toon volledige bericht
Zelf gerenoveerd of laten doen. Je kunt dan aanspraak maken op conformiteit van bedrijf die de renovatie heeft gedaan. Conformiteit van de koop is niet ter sprake, dat heeft niets met lekkage te maken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 20:08
Ik zou voorzichtig zijn met de vorige bewoners gelijk beschuldigen. Daarmee maak je ze tot "vijand" en zijn ze wss minder gewillig om je te helpen. Ikzelf had onlangs ook een lekkage aan een mof van mijn wc in de badkamer. Deze badkamer zit er al 8 jaar in. Had de lekkage ook niet opgemerkt totdat mijn vader zij dat ie een vochtplek zag op het plafond van de keuken. Als je nieuw in een huis bent zie je alles, elk krasje, plekje en beschadiging. Als je er eenmaal een tijd woont gaat dat weg en leef je zonder een "klus-oog". In mijn geval was het rubber van een mof oud en hard geworden en was gaan lekken. Deze zat verstopt achter een koof achter wat tegelwerk. Heb de wc pot eraf gehaald en kon toen met de lange armen die ik heb gelukkig er net bij. Nieuw mofje geplaatst voor 5 euro en een paar uurtjes zoet. Wat ik wil zeggen, bespaar je de stress en kijk naar een oplossing en bedenk hoeveel zorgen je je op de hals wilt halen voor misschien een klusje van een paar uurtjes. Zeker als het een nieuw huis / modern huis is verwacht ik niet dat er zoals bij mij 10 meter rioleringsbuis achter de muren is weggewerkt. Succes
Pagina: 1