Klopt, de ingekochte vaccins zijn voornamelijk 2 dose. Alleen het AD26 vaccin van Janssen wordt getest als 1 dose. Die is overigens ook door de EU aangekocht.
De kwaliteitsaspecten van de fase 3 trials zijn als het goed is hetzelfde. Langetermijn effecten worden ook onderzocht, maar dat noem je geen clinische trial meer, maar dat wordt gedaan door het monitoren van bijwerkingen
nadat het product is goedgekeurd, net als bij andere medicijnen en vaccins. Heb je kennis van wat er nu gedaan wordt om dat proces te versnellen? Of doe je aannames vanuit een wantrouwen?
Iedereen heeft het hier wel over "ik doe het niet, de kansberekening", maar een risico is altijd:
RIsico = effect X kans op dat effect
Bij vaccins is de verwachte kans op ernstige bijwerkingen echt ongeveer 0% (1 op miljoen ofzo?). Het allerslechtste geval dat mij bekend is, zijn pokkenvaccin (wat bekend was, had ook in klinische tests naar boven gekomen, maar was de moeite waard) en het vaccin tegen mexicaanse griep waar nu een zeer waarschijnlijke bijwerking van gevonden is als 'slaapziekte. Dat laatste is enorm uitzonderlijk. Dit vaccin is overigens 'gewoon' een griepvaccin dat elk jaar gegeven wordt.
De kans x effect is door de lage verwachte kans wel heel laag
De kans x effect bij het krijgen van Covid19 is een heel stuk hoger. Het verwachte effect is voor onze leeftijdscatagorie niet zo heel extreem hoog, maar ook (net als bij vaccins) niet 100% bekend op lange termijn. De kans op zo'n symptoom is wel aanzienlijk groot (= kans op besmet raken x kans op ziek worden). En de gemiddelde sympomen van ziek worden zijn een stuk erger dan de gemiddelde bijwerking bij een vaccin.
Die risicoafweging is als je hem helemaal objectief doet echt héél erg duidelijk. Zowel verwachte kans als verwacht effect is hoger bij Covid. Het lastige alleen in die afweging is dat corona je gevoelsmatig 'overkomt' (waar een hoog 'dat zal mij niet gebeuren' gevoel bij een persoon altijd de kansberekening vertroebelt) en waarbij wantrouwen in iets wat je toegediend krijgt de kansberekening voor een vaccin negatief verkleurt. Dat is zonde.
Daarnaast heb je nog de indirecte 'bijwerkingen' van covid (meer kanker, meer hartproblemen door uitgestelde zorg, eenzaamheid, economische effecten), die het vaccin ook verhelpen kan.
[
Voor 12% gewijzigd door
JvS op 06-10-2020 09:45
]