Op vrijdag 10 augustus 2001 20:27 schreef beelzebubu het volgende:
Dit gaat vrees ik niet werken. Met alle respect, een hopeloze zooi aan config progjes en nieuwe progjes hebben we al HELEMAAL niet nodig
Daarom stelde ik ook specifiek voor om aan bestaande projecten mee te werken.
en de bovengenoemde projecten draaien op volletoeren met zeer ervaren programmeurs waar ze niet op newbies zitten te wachten.
True, maar dat neemt niet weg dat ze extra (voldoende ervaren) programmeurs altijd kunnen gebruiken.
Om als newbie in zo'n project te stappen a la "hoi zal ik ook gaan hello world-en" is echt niet nuttig... Er zullen ook goede programmeurs - die moeten zich vooral niet aangesproken voelen - zijn maar om *echt* nuttig te zijn voor projecten als bovenstaande moet je toch echt al wel een paar jaar meedraaien.
Zeker, maar een eigen distro/desktop project beginnen is niks makkelijker hoor. En als je echt GNU/Linux wilt helpen, dan moet je toch OF aan de PR kant iets doen, of aan de programmeer kant. En als je voor dat laatste kiest, dan zul je in elk scenario
goed moeten leren proggen.
Om in GIMP, Abiword/Gnome enzo mee te draaien *moet* je *absoluut* Gtk en GObject kennen. Dat is een rotwerk, ik heb het zelf ook gedaan en om dat goed te kennen (anders kan je namelijk niet je eigen widgets en objecten schrijven) kost heel veel tijd. Het is als een nieuwe taal leren. Je kunt wel uit een boekje typen maar je moet het ook begrijpen. Dat is tienmaal moeilijker.
Openoffice, Mozilla en KDE zijn c++ en gebruiken dus het c++-object systeem maar het is niet zo simpel als "wat objectjes toevoegen en klaar is kees". Bij ontwikkelen van software komt meer kijken, je moet de structuur van de programma's kennen waar je aan meehelpt. Je moet lang hebben meegedraaid. Echt, instappen in zo'n project is *veel* en *veel* moeilijker dan je denkt.
Driver proggen? Je weet niet waar je aan begint, echt niet. Ik maak dat van dichbij mee met de marvel en de zoran drivers. Dat is *verschrikkelijk* veel werk. Je moet echt de kernel API en kernel "internals" heel goed kennen voordat je zoiets kan doen. Hier wordt veel te makkelijk tegenaan gekeken, dit is *echt* *heel* moeilijk. Als je medewerking van de fabrikant krijgt is het fantastisch, maar vaak zal het bij specs en documentatie blijven en soms zelfs heelmaal geen medewerking. En dan spring je echt in het diepe.
Ik weet wel een beetje waar ik over praat hoor. Ik prog zelf ook gtk (toegegeven, zeker niet van het kaliber als in abiword en the GIMP). Ook heb ik al eens iets geschreven wat je net een driver zou kunnen noemen. Ik weet dat dat wat ik geschreven heb best wel peanuts is vergeleken met de 'echte' projecten, maar ik heb wel een idee van hoe het zit.
Kijk hier niet te makkelijk tegenaan, software ontwikkelen in dit soort omvang is *echt* heel moeilijk en daar begin je niet zomaar aan.
Ik bedoel dit niet als "begin er niet aan het is zinloos", echt niet, het is zeer zinvol als je als goede programmeur een goede bijdrage kunt leveren, dat wordt door gebruikers gewaardeerd en je zal lof (en flames) krijgen. Maar het is niet makkelijk, echt niet. Voordat men in gnome iets van jou aanneemt moet je je echt tienmaal bewezen hebben.
Tsja, als je echt wilt helpen werken aan GNU/Linux dmv zelf iets te maken, zul je goed moeten kunnen programmeren, maakt niet uit waar je aan meehelpt/wat je wilt maken.
Ik bedacht me net een nieuw punt trouwens, waarmee je je ook nuttig kunt maken voor GNU/Linux, zonder (al te veel) programmeerervaring nodig te hebben:
• Wordt beta (of alpha) tester van programma's die actief ontwikkeld worden. Programma's hebben programmeurs nodig om verder ontwikkeld te worden, maar ook mensen die de bugs tegenkomen en deze reporten. Het open development model waarin OSS ontwikkeld wordt bevorderd user <-> developer communicatie, waardoor feedback geven en bugs reporten makkelijker is, sneller verwerkt wordt en prettiger is. Dit is een van de redenen dat OSS over het algemeen zo'n hoge kwaliteit heeft.