Guru's gezocht voor 'Linux-migration-project'

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:18
Zijn er hier toevallig guru's die het tof lijkt om een soort 'linux-migration-project' op te zetten? Dit zou dan een project moeten worden om mensen die een bepaalde UI gewend zijn (Windhoos, MacOS, noem maar op), zo makkelijk mogelijk te laten migreren naar linux.

Hoe dit precies vormgegeven gaat / moet / zal worden staat volledig open voor discussie, ik vraag me nu alleen ff af of er enthousiastelingen voor te vinden zijn :)

Ik ken ZAT ontevreden windhoos gebruikers, maar als ik ze dan linux aanraad, of het voor ze installeer, dan eindigt het verhaal _altijd_ hetzelfde: men valt terug op het oude, vertrouwde windhoos. Want daar kunnen ze mee werken. En de flaws nemen ze dan maar voor lief.

Dus als er mensen zijn die interesse hebben, of als iemand een soortgelijk project weet...

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Dat doet KDE toch eigenlijk al?

Verwijderd

Ik zal mezelf geen "guru" noemen, maar ik denk de markt/tijd daar nog net niet helemaal rijp voor is.

Linux begint wel steeds verder te komen voor Desktop gebruik, maaar windows wint het nog steeds in mijn ogen op dat gebied.

Zolang Linux niet in de buuurt komt, heeft het mijnsinziens geen nut om iets dergelijks op te zetten.

Verder denk ik dat het met toekomstige versies van Gnome en KDE niet eens meer nodig zal zijn. Vooral KDE heeft nogal wat windows-gelijkende trekjes.

• iGadget
Volgens mij is er voor de gemiddelde huis- tuin- en keuken gebruiker al genoeg software voor linux om normaal hun werk te kunnen doen. Het gaat er nu alleen nog om om die software bij mekaar te rapen en via slimme scriptjes zo te laten presenteren aan de gebruiker alsof het zijn oude vertrouwde windhoos / macOS / whatever was.

Ik zou het dolgraag zelf doen, maar ik kan niet scripten / proggen ;(

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Het enige probleem wat Linux nu nog tegenhoudt is het gebrek aan ondersteuning van derden. De fabrikanten komen nu eindelijk over de brug (Motorola Winmodem drivers, HP Printerdrivers, NVidia 3D drivers, en het vrijgeven van info door de febrikanten wordt meer...).

Maar waar het nog aan schort is de software. Er is op het internet zo'n overweldigende hoeveelheid aan software voor Windows, maar voor Linux moet je zoeken. En de mensen die dan zoals jij zegt "weer terugvallen op het oude vertrouwde windows" zijn mensen die liever lui zijn dan moe. Die klagen wel, maar vinden Windows stiekem toch wel makkelijk.

Eerst dus "goeie" progs, en het liefst standaard-progs geport, voordat zoiets überhaupt kan plaatsvinden.

Lees dit niet verkeerd. Linux heeft in de afgelopen maanden (jaren) al heel veel goeie progs voortgebracht (evolution, KDE en GNOME desktop volwassen, Mozilla, Abiword, Sylpheed, Downloader4X, etc...(dit mijn de progs die ik gebruik....dus niet flamen over dattik dingen vergeet) en heeft zelfs programma's en mogelijkheden die er eenvoudigweg niet zijn in Windows (Etherape???)). Maar mensen willen geen E-mailprogramma hebben. Mensen willen Outlook, WANT DAT HADDEN ZE AL. En mensen willen kunnen klikken op een banner en dan wordt automatisch een programma geïnstalleerd. En die progs zijn tot nu toe altijd windows-progs.

Wat een lap...ik hoop dat ik niet ben afgedwaald :P

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Je bedoelt OS X :?

hehehe

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 15:41 schreef iGadget het volgende:

Volgens mij is er voor de gemiddelde huis- tuin- en keuken gebruiker al genoeg software voor linux om normaal hun werk te kunnen doen. Het gaat er nu alleen nog om om die software bij mekaar te rapen en via slimme scriptjes zo te laten presenteren aan de gebruiker alsof het zijn oude vertrouwde windhoos / macOS / whatever was.

Ik zou het dolgraag zelf doen, maar ik kan niet scripten / proggen ;(
Software is er al wel ja, maar nog niet in een gebruikersvriendelijke manier.

Verder is een hele zooi software nog steeds in ontwikkeling.
Over een goed jaartje zou ik eens naar iets dergelijks gaan kijken denk ik.

Vergeet verder niet, dat hetgeen jij nu zo'n beetje wil eigenlijk niks anders betekent dan je eigen distro opzetten!
Ofwel daar gaat echt enorm, maar dan ook enorm veel tijd in zitten.

• iGadget
Mjah een eigen distro... daar gaat 't wel op lijken dan he. In principe vind ik Progeny Debian al een behoorlijke stap in de goede richting, maar 't kan nog altijd beter. Ik heb 't al redelijk in m'n hoofd zitten hoe het eventueel zou kunnen... maarja... the knowledge om het uit te voeren ontbreekt ;(

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
maar voor Linux moet je zoeken.
Eeuh...nooit naar linux-software gezocht zeker...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 16:51 schreef blouweKip het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je zoiets tegen Valium kunt/mag zeggen ;)

Ik ben het volledig met hem eens. De hoeveelheid en soms ook kwaliteit van windowns software ligt op dit moment nog ver boven de meeste linux-apps. Simpelweg, omdat een hele zooi linux-apps nog steeds in alpha/beta fase verkeren. Dit komt uiteraard allemaal wel goed in de toekomst :)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 10 augustus 2001 16:51 schreef blouweKip het volgende:

[..]

;) Grappig zoiets... ;)
Maar dat is exact mijn punt. Willen mensen zoals de buurvrouw van Coolie (Zie dit topic) linux gaan gebruiken, dan zal het toch zo ver moeten komen dat er niet gezocht hoeft te worden naar software.
edit:

(Sterker nog, het moet binnen 3 muiskliks werkend zijn.)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Vat dit niet verkeerd op, maar: dit lijkt me niet nuttig.
Er zijn imho al genoeg distro's, waarvan een aantal bekende (Redhat, SuSE, Mandrake, Progeny) die het qua makkelijkheid van installatie enzo niet slecht doen.
Als windows-alike desktop is er natuurlijk KDE.
Als je GNU/Linux wilt helpen, zodat het ook geschikt gaat zijn voor de gemiddelde thuisgebruiker, kun je veel beter iets anders doen dan je eigen distro/project beginnen:

• Leer programmeren en ga OpenSource projecten helpen. Mozilla kan hulp gebruiken. Abiword, Gnumeric en OpenOffice kunnen hulp gebruiken. KDE en GNOME zelf ook. De GIMP is ook nog niet compleet. Ga drivers maken, deze zijn ook erg belangrijk.
• Als je niet wilt/lunt leren proggen, zijn er best nog andere dingen die je kunt doen. Ga hardware producenten (op een beleefde manier) lastig vallen voor drivers, of nog beter: voor specs. Klaag (wederom op een nette manier) bij game developers die geen GNU/Linux versie van hun spel hebben.
• Wat ook belangrijk is, is mensen informeren: Er zijn best nog mensen die GNU/Linux niet eens kennen. Ik bedoel dan niet dat je het ze moet opdringen, maar ze mogen op zich best weten dat het bestaat. Informeer mensen waar ze aan toe zijn en waar ze naar toe gaan met MS. Niet dat MS altijd het grote evil ding is ofzo, maar het is geen geheim dat MS naar een huur-licentie toe wil. Ook zijn voor veel bedrijven de mogelijkheden om op GNU/Linux over te stappen niet slecht (steeds meer bedrijven komen hier achter gelukkig). Het is hierbij belangrijk om de voordelen van GNU/Linux even goed uit te leggen, zonder langdradig of opdringerig te zijn. Ook even laten zien dat 'linux' helemaal niet zo moeilijk of lelijk of whatever is, kan geen kwaad.
• Help mensen die geinteresseerd zijn en voor wie GNU/Linux wel geschikt zou zijn. Help hen het te installeren, wijs hen waar je moet zoeken voor hulp, en geef hen tips.
[edit]
• Wordt beta (of alpha) tester van programma's die actief ontwikkeld worden. Programma's hebben programmeurs nodig om verder ontwikkeld te worden, maar ook mensen die de bugs tegenkomen en deze reporten. Het open development model waarin OSS ontwikkeld wordt bevorderd user <-> developer communicatie, waardoor feedback geven en bugs reporten makkelijker is, sneller verwerkt wordt en prettiger is. Dit is een van de redenen dat OSS over het algemeen zo'n hoge kwaliteit heeft.
[/edit]

Dit zijn allemaal mogelijkheden die bijdragen aan de kwaliteit van het bestaande GNU/Linux of het op een vriendelijke manier proberen te promoten. En daar kom je imho een stuk verder mee dan met het starten van het zoveelste project of distro.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 19:46 schreef deadinspace het volgende:
• Leer programmeren en ga OpenSource projecten helpen. Mozilla kan hulp gebruiken. Abiword, Gnumeric en OpenOffice kunnen hulp gebruiken. KDE en GNOME zelf ook. De GIMP is ook nog niet compleet. Ga drivers maken, deze zijn ook erg belangrijk.
Dit gaat vrees ik niet werken. Met alle respect, een hopeloze zooi aan config progjes en nieuwe progjes hebben we al HELEMAAL niet nodig en de bovengenoemde projecten draaien op volletoeren met zeer ervaren programmeurs waar ze niet op newbies zitten te wachten.

Om als newbie in zo'n project te stappen a la "hoi zal ik ook gaan hello world-en" is echt niet nuttig... Er zullen ook goede programmeurs - die moeten zich vooral niet aangesproken voelen - zijn maar om *echt* nuttig te zijn voor projecten als bovenstaande moet je toch echt al wel een paar jaar meedraaien.

Om in GIMP, Abiword/Gnome enzo mee te draaien *moet* je *absoluut* Gtk en GObject kennen. Dat is een rotwerk, ik heb het zelf ook gedaan en om dat goed te kennen (anders kan je namelijk niet je eigen widgets en objecten schrijven) kost heel veel tijd. Het is als een nieuwe taal leren. Je kunt wel uit een boekje typen maar je moet het ook begrijpen. Dat is tienmaal moeilijker.

Openoffice, Mozilla en KDE zijn c++ en gebruiken dus het c++-object systeem maar het is niet zo simpel als "wat objectjes toevoegen en klaar is kees". Bij ontwikkelen van software komt meer kijken, je moet de structuur van de programma's kennen waar je aan meehelpt. Je moet lang hebben meegedraaid. Echt, instappen in zo'n project is *veel* en *veel* moeilijker dan je denkt.

Driver proggen? Je weet niet waar je aan begint, echt niet. Ik maak dat van dichbij mee met de marvel en de zoran drivers. Dat is *verschrikkelijk* veel werk. Je moet echt de kernel API en kernel "internals" heel goed kennen voordat je zoiets kan doen. Hier wordt veel te makkelijk tegenaan gekeken, dit is *echt* *heel* moeilijk. Als je medewerking van de fabrikant krijgt is het fantastisch, maar vaak zal het bij specs en documentatie blijven en soms zelfs heelmaal geen medewerking. En dan spring je echt in het diepe.

Kijk hier niet te makkelijk tegenaan, software ontwikkelen in dit soort omvang is *echt* heel moeilijk en daar begin je niet zomaar aan.

Ik bedoel dit niet als "begin er niet aan het is zinloos", echt niet, het is zeer zinvol als je als goede programmeur een goede bijdrage kunt leveren, dat wordt door gebruikers gewaardeerd en je zal lof (en flames) krijgen. Maar het is niet makkelijk, echt niet. Voordat men in gnome iets van jou aanneemt moet je je echt tienmaal bewezen hebben.
• Help mensen die geinteresseerd zijn en voor wie GNU/Linux wel geschikt zou zijn. Help hen het te installeren, wijs hen waar je moet zoeken voor hulp, en geef hen tips.
Dit vind ikzelf een heel goed punt. En maak die hulp vooral open en roep niet voor de duizendste keer RTFM of UTFS of wat dan ook. Je mag wel gelijk hebben en ze hadden de FAQ ook moeten lezen maar daar heeft niemand iets aan. De wijsneuzen die hier in hardware en eigenlijk in het hele forum constant alleen maar UTFS roepen en denken dat ze iets zijn, vergeet het maar. Je bent niks en je blijft niks. Met UTFS schiet niemand iets op. Wees behulpzaam, neem een voorbeeld aan bijvoorbeeld Jotti (slijm-slijm) die eigenlijk altijd vriendelijk naar de FAQ verwijst met link en al. Hier in NWOS valt het nog wel mee maar op andere plekken......... |:(

• iGadget
Okee daar heb je misschien een punt. Toch zou dit 'migratie-gedachte'-idee best in bestaande distro's opgenomen kunnen worden denk ik. Dat je bij het installeren al kunt kiezen uit wat voor omgeving je komt / waar je voorheen mee gewerkt hebt. En dat je installatie daar zoveel mogelijk aan aangepast wordt.
Volgens mij voorkom je hiermee dat een groot gedeelte van de mensen, na linux even geprobeert te hebben, weer terugvalt naar het oude vertrouwde systeem, waar bijv. hun refreshrate wel in 3x klikken aangepast is. (zomaar een voorbeeld)

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 20:30 schreef iGadget het volgende:
Volgens mij voorkom je hiermee dat een groot gedeelte van de mensen, na linux even geprobeert te hebben, weer terugvalt naar het oude vertrouwde systeem, waar bijv. hun refreshrate wel in 3x klikken aangepast is. (zomaar een voorbeeld)
Wat jij dus kunt proberen is kijken in hoeverre het mogelijk is dit in linux zo te integreren. Volgens mij *totaal niet*.

De X-server stelt die dingen namelijk al tijdens de startup (geloof ik, weet ik niet zeker) in. Die kun je niet tijdens run-time veranderen. Je kan dus hoogstens proberen een grafische interface-achtig iets te maken (bij voorkeur zo zodat ie in de gnome configuration tool of de KDE-versie daarvan kan worden opgenomen) die het instellen daarvan vergemakkelijkt.

Ik zou zeggen: probeer het eens te maken. Een idioot kan meer vragen dan duizend proggers kunnen maken en dus is elke progger welkom.

Neem een kijkje in soortgelijke programma's (dus programma die onderdeel zijn van de gnome configuration tool of de KDE-variant daarvan) en maak iets wat daarop lijkt.Dan heb je de meeste kans dat mensen het gebruiken en (wat natuurlijk echt mooi is) distributies het in hun pakket opnemen of dat het misschien zelfs in Gnome wordt opgenomen.

Maargoed, nogmaals, verkijk je er niet op, je zult de X-server-API moeten kennen om dit soort instellingen uit te lezen, om veranderingen in een config file weg te schrijven, je zult de gnome/gtk-API moeten kennen om een gnome-config-tool appje te schrijven en QT/KDE om iets voor KDE te maken. Veel werk dus.... Anyway, probeer het eens!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 10 augustus 2001 20:27 schreef beelzebubu het volgende:
Dit gaat vrees ik niet werken. Met alle respect, een hopeloze zooi aan config progjes en nieuwe progjes hebben we al HELEMAAL niet nodig
Daarom stelde ik ook specifiek voor om aan bestaande projecten mee te werken.
en de bovengenoemde projecten draaien op volletoeren met zeer ervaren programmeurs waar ze niet op newbies zitten te wachten.
True, maar dat neemt niet weg dat ze extra (voldoende ervaren) programmeurs altijd kunnen gebruiken.
Om als newbie in zo'n project te stappen a la "hoi zal ik ook gaan hello world-en" is echt niet nuttig... Er zullen ook goede programmeurs - die moeten zich vooral niet aangesproken voelen - zijn maar om *echt* nuttig te zijn voor projecten als bovenstaande moet je toch echt al wel een paar jaar meedraaien.
Zeker, maar een eigen distro/desktop project beginnen is niks makkelijker hoor. En als je echt GNU/Linux wilt helpen, dan moet je toch OF aan de PR kant iets doen, of aan de programmeer kant. En als je voor dat laatste kiest, dan zul je in elk scenario goed moeten leren proggen.
Om in GIMP, Abiword/Gnome enzo mee te draaien *moet* je *absoluut* Gtk en GObject kennen. Dat is een rotwerk, ik heb het zelf ook gedaan en om dat goed te kennen (anders kan je namelijk niet je eigen widgets en objecten schrijven) kost heel veel tijd. Het is als een nieuwe taal leren. Je kunt wel uit een boekje typen maar je moet het ook begrijpen. Dat is tienmaal moeilijker.

Openoffice, Mozilla en KDE zijn c++ en gebruiken dus het c++-object systeem maar het is niet zo simpel als "wat objectjes toevoegen en klaar is kees". Bij ontwikkelen van software komt meer kijken, je moet de structuur van de programma's kennen waar je aan meehelpt. Je moet lang hebben meegedraaid. Echt, instappen in zo'n project is *veel* en *veel* moeilijker dan je denkt.

Driver proggen? Je weet niet waar je aan begint, echt niet. Ik maak dat van dichbij mee met de marvel en de zoran drivers. Dat is *verschrikkelijk* veel werk. Je moet echt de kernel API en kernel "internals" heel goed kennen voordat je zoiets kan doen. Hier wordt veel te makkelijk tegenaan gekeken, dit is *echt* *heel* moeilijk. Als je medewerking van de fabrikant krijgt is het fantastisch, maar vaak zal het bij specs en documentatie blijven en soms zelfs heelmaal geen medewerking. En dan spring je echt in het diepe.
Ik weet wel een beetje waar ik over praat hoor. Ik prog zelf ook gtk (toegegeven, zeker niet van het kaliber als in abiword en the GIMP). Ook heb ik al eens iets geschreven wat je net een driver zou kunnen noemen. Ik weet dat dat wat ik geschreven heb best wel peanuts is vergeleken met de 'echte' projecten, maar ik heb wel een idee van hoe het zit.
Kijk hier niet te makkelijk tegenaan, software ontwikkelen in dit soort omvang is *echt* heel moeilijk en daar begin je niet zomaar aan.

Ik bedoel dit niet als "begin er niet aan het is zinloos", echt niet, het is zeer zinvol als je als goede programmeur een goede bijdrage kunt leveren, dat wordt door gebruikers gewaardeerd en je zal lof (en flames) krijgen. Maar het is niet makkelijk, echt niet. Voordat men in gnome iets van jou aanneemt moet je je echt tienmaal bewezen hebben.
Tsja, als je echt wilt helpen werken aan GNU/Linux dmv zelf iets te maken, zul je goed moeten kunnen programmeren, maakt niet uit waar je aan meehelpt/wat je wilt maken.

Ik bedacht me net een nieuw punt trouwens, waarmee je je ook nuttig kunt maken voor GNU/Linux, zonder (al te veel) programmeerervaring nodig te hebben:

• Wordt beta (of alpha) tester van programma's die actief ontwikkeld worden. Programma's hebben programmeurs nodig om verder ontwikkeld te worden, maar ook mensen die de bugs tegenkomen en deze reporten. Het open development model waarin OSS ontwikkeld wordt bevorderd user <-> developer communicatie, waardoor feedback geven en bugs reporten makkelijker is, sneller verwerkt wordt en prettiger is. Dit is een van de redenen dat OSS over het algemeen zo'n hoge kwaliteit heeft.

• iGadget
Ik zou zeggen: probeer het eens te maken. Een idioot kan meer vragen dan duizend proggers kunnen maken en dus is elke progger welkom.
Whehehe... dan ben ik waarschijnlijk een onverbetelijke idioot ;)

Misschien dat betatesten dan iets voor me zou zijn. Doe'k op m'n werk ook wel, alleen heet het dan anders :+

Nee programmeren hoef ik denk ik niet aan te beginnen, kheb ooit 's op een blauwe maandag wat C++ lessen gehad, en ik vrees dat ik daar gewoon te dom voor ben. Of ik moet m'n baan opzeggen, mezelf opsluiten in m'n kamer, en een paar jaar niets anders gaan doen ofzo :7

Mahja, wel frustrerend soms, ik zit boordevol ideeen, maar kan ze dus nooit uitvoeren ;(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 10 augustus 2001 21:44 schreef iGadget het volgende:
Nee programmeren hoef ik denk ik niet aan te beginnen, kheb ooit 's op een blauwe maandag wat C++ lessen gehad, en ik vrees dat ik daar gewoon te dom voor ben. Of ik moet m'n baan opzeggen, mezelf opsluiten in m'n kamer, en een paar jaar niets anders gaan doen ofzo :7
Mja, als je het wilt, kun je het zeker leren. Dan moet je gewoon een C tutorial zoeken op inet, gcc installen en wat aan gaan klooien. Dan kom je er snel genoeg achter of het echt niks voor je is. Ik vind C op zich niet zo moeilijk, maar het hangt natuurlijk sterk af van op welk nivo je progt. Toch is het meestal wel handig om zelf iets in elkaar te kunnen knutselen en je krijgt een beter idee van hoe dingen werken en hoe ze te realiseren zijn zo.

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Ik zal niet zeggen dat ik errug veel weet van LiNuX / Unix, maar ik weet de basis ervan. Heb verder ook genoeg kennis van MS-DOS opgedaan in de begintijden. Maar wat ik wil zeggen is dat het idd het grootste probleem is dat mensen met enige kennis nog minimaal een hele dag bezig zijn om dingen voor mekaar te krijgen.
Een maat van me, geinteresseerd in computers, wilde aan LiNuX gaan beginnen een tijdje terug. Wou ik 'm wel mee helpen en had 'm Red Hat geadviseerd. Had 'm aangeboden om zelfs z'n 486 naar mij toe te brengen, zou ik 'm helpen. Wij aan de gang, maar op 1 of andere manier kreeg ik Red Hat NIET AAN DE GANG. Was voor mij ook de eerste keer... :?
Na veel geprobeerd te hebben, was hij er al helemaal klaar mee en wilde er Win95 op gaan zetten ofzo. Toen bed8 ik me dat FreeSco mischien wel iets voor 'm was. Dat is toen wel gelukt.
Ik bedoel maar (met het hele verhaal) dat huis, tuin n keuken gebruiker toch echt niet meer dan een paar keer op een knop wil klikken om iets geinstalleerd te hebben ipv voor ieder stapje weer het internet op te moeten gaan om te kijken hoe je iets moet doen (waar voor mij en veel anderen juist de lol in zit).

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 21:12 schreef deadinspace het volgende:
Zeker, maar een eigen distro/desktop project beginnen is niks makkelijker hoor. En als je echt GNU/Linux wilt helpen, dan moet je toch OF aan de PR kant iets doen, of aan de programmeer kant. En als je voor dat laatste kiest, dan zul je in elk scenario goed moeten leren proggen.
[...]
Tsja, als je echt wilt helpen werken aan GNU/Linux dmv zelf iets te maken, zul je goed moeten kunnen programmeren, maakt niet uit waar je aan meehelpt/wat je wilt maken.
Je zegt het zelf al, om in een beetje project mee te draaien zul je jezelf toch echt bewezen moeten hebben. Je moet dus laten zien dat je *goed* kunt proggen. En je zult vrees ik moeten toegeven dat de meeste linux gebruikers, ook degenen die er veel vanaf weten op dit forum, over het algemeen niet kunnen programmeren.

Ik denk dat dit ook een va die dingen is waar het linux aan ontbreekt. Aan de ene kant zijn er heeel veel projectjes die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn en aan de andere kant hebben al deze projectjes te weinig mankracht |:(
Helaas is samenwerking niet het sterkste punt van sommige programmeurs.

Voorbeeld: zoek eens op freshmeat naar TV- en TV-recording applicaties gebaseerd op video4linux. Een overvloed! In principe heb ik hier maar één woord voor: belachelijk |:(
Het is erg leuk dat al die programmeurs zo goed kunnen proggen maar alsjeblieft, ga dan samenwerken en maak iets veel mooiers. Maar dat is blijkbaar weer tever gezocht :'(
Uitstekend punt. Waarschijnlijk de makkelijkste, je hoeft niet heel veel kennis van zaken te hebben en toch zeer nuttig.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:22 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al, om in een beetje project mee te draaien zul je jezelf toch echt bewezen moeten hebben. Je moet dus laten zien dat je *goed* kunt proggen. En je zult vrees ik moeten toegeven dat de meeste linux gebruikers, ook degenen die er veel vanaf weten op dit forum, over het algemeen niet kunnen programmeren.
Oehh. Das denk ik wel een heel gevaarlijke uitspraak/veronderstelling.

Ik weet toch wel heel zeker dat er hier op NOS aardig wat mensen rondlopen die (goed) kunnen programmeren.

Het zijn juist vaak die mensen die hier de zogenaamde "guru's" zijn. Programmeurs hebben over het algemeen nogal veel interesse in Linux en aanverwante zaken (eigenlijk alles wat non-windows is >:) ) In iededr geval hebben ze er over het algemeen eerder/meer interesse in, dan de gewone huis, tuin en keuken gebruiker.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:43 schreef nelske het volgende:
Het zijn juist vaak die mensen die hier de zogenaamde "guru's" zijn. Programmeurs hebben over het algemeen nogal veel interesse in Linux en aanverwante zaken (eigenlijk alles wat non-windows is >:) ) In iededr geval hebben ze er over het algemeen eerder/meer interesse in, dan de gewone huis, tuin en keuken gebruiker.
Mja, dat niet alleen, maar eigenlijk kun je geen guru zijn zonder te kunnen programmeren; Als je echt wilt weten hoe bepaalde dingen werken en in elkaar zitten, dan zul je toch bekend moeten zijn met de basics van programmeren en ook zelf af en toe in de source moeten duiken.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Hmm, Waarom hoor ik hier niemand themes zeggen? ja niet dat je meteen een GTK theme-engine moet gaan proggen, maar gewoon wat goede themes maken is ook leuk. Of bijvoorbeeld suggesties doen aan project hoe de interface beter kan.

Ik kan wel proggen, maarum heb er weinig tijd voor. Ben wel bezig met forum software op sourceforge. Maar das dus in PHP. Ik zou wel graag eens verder gaan met C en C++. Weet er genoeg van, maar doe er niks mee en je kunt er zo;n leuke dingen mee doen :)

[deze advertentieruimte is te koop]

• Valium

Valium

- rustig maar -

Linux heeft op een hoop gebieden nog een lange weg te gaan. Een van de gebieden die op 't moment echt om te janken zijn, is Linux/NL. Linuxprogramma's zijn zo opgebouwd dat je taalpakketten hebt. Als je het pakket voor jouw taal op je HD gooit, dan is het programma meteen in jouw taal. Die pakketten heten po-files. Zelf ben ik zeer actief op het gebied van de vertalingen en ik moedig iedereen aan om mee te werken. Nederland ligt namelijk ver achter bij andere landen (Duitsland, noorwegen e.d. zijn veel verder). Ook kun je, wanneer een vertaling slecht is, de vertaler gaan lastigvallen. Dan wordt het misschien wel beter.Links:
Vertaalstatus van GNOME
The translation Project
Linux/NL

* Valium lijkt wel een jehova met dit geleur... :+

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

man-drake
sim-pel

(maar debian is cooler :D )

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Op zaterdag 11 augustus 2001 00:41 schreef Servowire het volgende:
man-drake
sim-pel

(maar debian is cooler :D )
:?
Volgens mij ging dit draadje ergens anders over?

deadinspace: Helemaal mee eens. Wil je een beetje fantsoenlijk je weg kunnen vinden in linux, haar programma's en scripts dan komt enige programmeer ervaring zeer zeker heel goed van pas.
/me heeft er in linux in ieder geval veel aan gehad.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 22:43 schreef nelske het volgende:
Oehh. Das denk ik wel een heel gevaarlijke uitspraak/veronderstelling.
Ik weet toch wel heel zeker dat er hier op NOS aardig wat mensen rondlopen die (goed) kunnen programmeren.
Ik vrees eigenlijk van niet.

Ik weet wel zeker dat er hier een aantal loopt dat goed kan programmeren en misschien zelfs meewerkt aan projectjes. Maar ik vrees dat dat een grote minderheid is.

Kijk, hier ga ik even gevaarlijk doen, maar als ik het over programmeren heb bedoel ik echt *geen* shell-scripten of "hello world" of het zoveelste break-out-programmaatje in javascript ofzo. Ik bedoel hiermee echt het applicatie-programmeren in projecten. Dat kan ook wel in shell enzo, maar dat bedoel ik hier niet. Ik bedoel hier echt het c, c++, misschien java, misschien perl-programmeren voor standaard APIs, grote programma-projecten voor een eindgebruiker (dus GIMP, Evolution, zulke dingen), dus waar de gebuiker *echt* een boel mee kan.

Ik ben er van overtuigd dat de helft van de NOS-mensen bruikbare scriptjes enzo kunnen proggen die zeer behulpzaam en zinnig zijn, maar voor de lange termijn, als je linux bij de eindgebruiker wilt krijgen, dan moet je die functionaliteit in grotere programma's gooien. Niet een progje voor videokaart-config, eentje voor refresh-rate-instellingen en een derde voor resoluties, dat moet allemaal in een algemeen "all-in-one" programma, liefst ergens makkelijk beriekbaar via een Gnome-config tool oid.

Nogmaals, geen flame naar al die scripters, maar voor de eindgebruiker is all-in-one-spul gewoon veel aantrekkelijker. En dat soort programmatuur kan alleen in grote projecten en dat soort projecten bedoelde ik dus.
Ik denk inderdaad dat een standaard-knowledge van programmaren handig is om "guru" te zijn.... Vooral shell-scripten enzo moet je (vind ik dan) toch wel kunnen.
Pagina: 1