Hoe werkt stadsverwarming met vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:32
Sinds een paar maanden ben ik verhuisd naar een woning met stadsverwarming. De woning heeft ook vloerverwarming. Dit gaat om een woning aangesloten op het stadsverwarmings net van Vattenfal in Europoort.

Ik ben benieuwd naar een aantal zaken:

- Hoe werkt stadsverwarming?
- Hoe werkt vloerverwarming en hoe regel je dit in bij stadsverwarming?
- Hoe kun je het beste stoken?

Ik heb een aantal topics op deze kernwoorden gelezen maar er lijken verschilen te zijn in hoe stadsverwarming werkt.

Mijn verwarmingssysteem lijkt direct op het netwerk te zijn aangesloten. Ik heb geen expansievat, geen druk meter, in de meterkast een aanvoer en afvoer welke een warmtewisselaar in gaat. Deze warmtewisselaar maakt drinkwater warm maar verwarmingswater komt volgens mij direct van het leidingnet.

De thermostaat in de woonkamer lijkt enkel de vloerverwarming in/uit te schakelen. Op alle radiatoren zit een thermostaat kraan. Zodra deze open gaat dan voel ik dat er warmwater stroomt onafhankelijk van de vloerverwarming. Het leidingwerk lijkt dit ook zo aan te geven. Dit is wel comfortabel want in mijn vorige woning moest de woonkamer altijd 'vragen' zodat boven in m'n werkkamer de verwarming het deed.

Echter, als er nergens vraag is lijkt het erop dat er geheel geen water rondpompt en dus ook geen water in of uit gaat. Is dat normaal bij stadsverwarming? Er is geen overdruk ventiel wat er voor zorgt dat er altijd flow is in het systeem. Ik weet niet precies hoe dat heet maar in m'n vorige woning moet ik altijd een radiator open laten staan zodat het water rondgepompt kan worden.

Vloerverwarming:

Hier een foto van de vloerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMrqHvJ_DnicLBOJFG-14vFdebM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrzmBeMr1LRNU5cEp0kV5Q3o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie 2 thermostaten, 1 ingaand (links), 1 uitgaand (rechts). Zelf vermoed ik dat deze vreemd staan afgesteld namelijk ingaand op 50 graden en uitgaand op 70 graden. In de topics tot nu toe gelezen zie ik staan dat ingaand normaliter circa 5 tot 10 graden hoger staat dan uitgaand en dat deze meestal op 35 / 25 staan. Volgens mij is 50 graden veels te warm.

Thermostaat klep:

Boven in de foto zit een grijs ding, volgens mij is dat een klep die open gaat zodra de thermostaat constateerd dat de temperatuur in de woonkamer te laag is. Deze zorgt ervoor dat er flow ontstaat met de aan/afvoer naar de warmtewisselen van de stadsverwarming in de meterkast.

Afvoer thermostaat:

Volgens mij is dan het idee dat zodra de water temperatuur in het vloerverwarmingssysteem onder de "afvoer" temperatuur zakt de uitvoer open gaat zodat warm water kan worden toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de "afvoer" altijd onder een bepaalde temperatuur naar het stadsverwarmings net retour gaat.

Aanvoer thermostaat:

Maar wat regelt nu de linker thermostaat? Dat deze enkel open gaat als de aanvoer temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt?

Ondanks dat beide thermostaten zo ontzettend hoog staan heb ik de wijzertjes op het apparaat nog niet boven de 35 graden gezien. M'n vloer wordt ook warm maar gevoelsmatig niet super heet echter heb ik deze ook maar op max 20 graden gehad.

Ik heb ook gehoord dat iemand van Vattenfal deze temperaturen afregeld.

Wat is wijsheid? Staan die thermostaten veel te hogen? Is het veilig om de vloerverwarming te gebruiken?

Ramon Smits

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
@Greencap
Nee dat honeywell kastje, de VC8015 is open/dicht klep dus aan/uit kan dus nooit moduleren.

@exyll
Je hebt in je woonkamer een aan/uit thermostaat die stuurt de VC8015 open of dicht afhankelijk of er warmtevraag is.
De aanvoerthermostaat (links) kraan bepaalt hoe heet je vloerwater kan worden. Mijn advies niet te hoog instellen, want langdurig 100% warmtevraag hebt zal vloer bloedheet worden, want stadsverwarming heeft capaciteit zat.
Stel deze in op max 45 graden.
Echter, als er nergens vraag is lijkt het erop dat er geheel geen water rondpompt en dus ook geen water in of uit gaat. Is dat normaal bij stadsverwarming?
Bij stadsverwarming wil juist niet dat altijd water stroomt alleen als warmte noodzakelijk is. Anders wordt je rekening wel erg hoog. Een overdruk is niet eens toegestaan in de installatie.

https://www.nuon.nl/media...lantinstallaties-6260.pdf

Radiatoren zijn volgens schema 1 en vloerverwarming is schema 5 is grofweg.
Je kan ook kijken naar schema 18 maar dan moet je even expansievoorziening wegdenken.
zo dus
Ik heb zelf maar even getekent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-Lijbv6MKaSOiq0Tz2SfcQKwp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6dhIvxWz3DrotXN30UNV6dF0.png?f=user_large

De twee meest linker kogelkranen bij de stippellijn zijn de twee rechterkranen in in meterkast direct onder de afleverset voor jouw beeldvorming. Het gedeelte dat heet-drinkwater maakt komt niet voor op dit schema.

De retourthermostaat (rechts) die moet ervoor zorgen dat water wat retour gaat richting het stadsverwarmingsnet niet te heet is. Deze temperatuurinstelling is afhankelijk van leveringsgebied maar als deze op 35 het waarschijnlijk wel goed.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 13:49 ]

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:50
leonbong schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:50:
@Unkie
Post eens foto van je verdeler?

Wat voor een woning van 2018 is dat een belachelijk hoge temperatuur voor de vloer.
Zo’n modern huis zou de vloerverwarming met 35-40 echt warm kunnen krijgen.
Bedoel je dit? Of ook nog van de debietmetertjes?
De thermostaat bij de rode slang staat op iets boven 60.
De andere thermostaat staat iets over de 3 (de installateur heeft er een streepje op gezet :+ ).

Debietmeters (staan allemaal hetzelfde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuDS-L0OV1_cbUyKD3ftpOodw4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TFNKSvXqp6jrLRIxor6TrAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it0zhUjP564dJQVvWjpGV2M-rkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dndP8wSHMTJ9mjy9rcFaL7pz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N90vvUL7lAlogdSqpQMHxaXcJls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zriFvtE8LnvftjOnyUjfs2IU.jpg?f=fotoalbum_large
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:01:
@Unkie ; doen alle groepen van de vvw het wel?
Goeie vraag, hoe kan ik dat testen? Volgens mij wel, ik voel als ik op sokken loop dat de vloer goed warm wordt ;-). De woonkamer/keuken heeft 2 groepen. De werkkamer (ook beneden) is een aparte groep.
Ik heb ook nog de tekening van de installateur van de leidingen? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Unkie op 05-10-2020 22:49 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:51
exyll schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:54:
Ok, ik haal er het volgende uit:

1. De retour temperatuur mag niet te hoog zijn, de rechter thermostaat voorkomt dat. Echter, de maximale temperatuur is 70 graden dus voor de retour maakt het niet uit.
Ik zou die op 35 of max 40 zetten.
2. De linker aanvoer thermostaat bepaald de maximum temperatuur voor de vloerverwarming. Het is verstandig deze niet hoger dan 45 te zetten. Deze stond op 50 dus ik zal deze iets lager zetten.
Ja
3. De rechter retour thermostaat kan in theorie dus op 70 staan maar als de linker blokkeert kan de rechter een extra beveiling creeeren door deze gelijk of lager als de linker aanvoer te zetten.
Ja, daarnaast is het eis van Nuon/Vattenfall om de retourtemperatuur te begrenzen.
4. Je betaald enkel over de delta tussen aanvoer en retour.
DeltaT (graden) x Totaal afgenomen debiet (kg) x soortelijke warmte water (J/kg*C ) = Joules --> GigaJoules
In de juiste eenheden natuurlijk.
3. Er zijn feitelijk 3 beveiligingen. Klep die kamer thermostaat gestuurd is, de aanvoer thermostaat en de retour thermostaat en je wilt ze eigenlijk alle drie benutten.
Ja daarnaast zoals ik al eerder aangaf is het eis van Nuon.
Of je pomp een maximaalbeveiliging heeft kan niet zien. Robot maakt met en zonder voor stadsverwarming
Het gelinkte Nuon document is echt super handig. Ik had Vattenfall op Twitter al om info gevraagd maar daar kreeg ik een suf antwoord dat ik daar andere partijen voor moet benaderen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een webteam op twitter daadwerkelijk technische kennis heeft. Geldt niet alleen voor Vattenfall.
Nog wat aanvullende vragen/opmerkingen:

- Is het niet dat hoe heter de aanvoer dat het dan bijna onmogelijk is om een hete retour te hebben tenzij het echt een kleine lus is? Volgens mij zijn de verliezen bij hogere temperatuur hoger dus met gevolg ook een hogere energie nota? Dus ondanks de hoge aanvoer temperatuur is het verstandig deze energie te benutten door de retour temperatuur toch wat lager te zetten dan de aanvoer?

- Met betrekking tot de pomp snelheid. Het schuifje staat nu op 3. Begrijp ik het goed dat als ik b.v. dag en nacht zou stoken op een lage temperatuur dan de pomp snelheid dan ook omlaag kan?
Denk het wel.
- Zo maar een gekke opmerking misschien maar als éénmaal de vloer op temperatuur is, kan de pompsnelheid dan naar standje 2?
Denk het wel.
@leonbong Je geeft aan dat de installtie van mij een storingsgevoelige terugslagklep heeft. Zijn er misschien nog andere zaken die interessant zijn? Ik heb nl. geen documentatie van het apparaat.
Ik heb dezelfde robot verdeler en ik heb het idee dat mijn terugslagklep vast staat. Ik zou hem eens los moeten halen om de veer te controleren of meteen een nieuwe plaatsen.

Mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJdBzQ9szkbTKnBx8zVZ-rEOJTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk6mUDNIQzIyPssccXpxZ8bt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 08:54 ]

• Unkie
leonbong schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:58:
@Unkie
Welk debiet geven de meters aan als pomp draait en groep open staat?. Want op de foto staan ze op nul.

Waar zit de keerklep die tussen rood en blauw zou moeten zitten? Kan ik slecht zien op de foto.
Bedankt dat je mee wil kijken!
Hierbij een foto van de debietmeters wanneer de verwarming ingeschakeld is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tnn6OF03YjHKN1PsS-QfS38gWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOWSYfsfjehIK1BtMwFbj9Zv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qssn80R1QrcZL7EgPNJmaxoXKdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6Rm5mRraLbPOILIVh7DJukL.jpg?f=fotoalbum_large

De keerklep, bedoel je dat Honeywell computertje als de verwarming aangaat (deze zit in de meterkast)? Of iets anders?
Hierbij een foto van de verdeler dichterbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJVJIAMNSBra0HThOS2O-ryeVI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmgZh6aSzdd83mWyXUWtjcYm.jpg?f=fotoalbum_large

• Unkie
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:40:
@Unkie
Wat zit er onder dat rooie dopje.
Daar zou een afstelbaar (keerklep of debietventiel) iets moeten zitten anders om directe flow van rood-->blauw te voorkomen.
Ik had ook nog deze. Een foto van de lengte van alle leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uUkoOw8ubJ2YVor2jvEyLLG1UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUUCeKwWjvpRxq2esl4CPqtb.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zit er onder het rode dopje ;-)... Moet ik die in- of uitdraaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byAMxSL7pHAtcN_vNpWW7aZ2DC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu2W2xAHIkP1P6xT4DdwP4Xe.jpg?f=fotoalbum_large
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:40:
@Unkie
1) Wat zit er onder dat rooie dopje?
Daar zou een afstelbaar (keerklep of debietventiel) iets moeten zitten anders om directe flow van rood-->blauw te voorkomen.

2) Wordt bij het stoken direct de blauwe afvoer heet?
@leonbong
De rode buis die uit de grond komt kan ik niet vastpakken, die is erg warm.
Die blauwe buis is koud.
Het ijzer bij de debietmeters voelt lauw aan. Lang niet zo warm als de rode buis :+

[ Voor 18% gewijzigd door Unkie op 06-10-2020 09:49 ]

Pagina: 1