Hoe werkt stadsverwarming met vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 14:45
Sinds een paar maanden ben ik verhuisd naar een woning met stadsverwarming. De woning heeft ook vloerverwarming. Dit gaat om een woning aangesloten op het stadsverwarmings net van Vattenfal in Europoort.

Ik ben benieuwd naar een aantal zaken:

- Hoe werkt stadsverwarming?
- Hoe werkt vloerverwarming en hoe regel je dit in bij stadsverwarming?
- Hoe kun je het beste stoken?

Ik heb een aantal topics op deze kernwoorden gelezen maar er lijken verschilen te zijn in hoe stadsverwarming werkt.

Mijn verwarmingssysteem lijkt direct op het netwerk te zijn aangesloten. Ik heb geen expansievat, geen druk meter, in de meterkast een aanvoer en afvoer welke een warmtewisselaar in gaat. Deze warmtewisselaar maakt drinkwater warm maar verwarmingswater komt volgens mij direct van het leidingnet.

De thermostaat in de woonkamer lijkt enkel de vloerverwarming in/uit te schakelen. Op alle radiatoren zit een thermostaat kraan. Zodra deze open gaat dan voel ik dat er warmwater stroomt onafhankelijk van de vloerverwarming. Het leidingwerk lijkt dit ook zo aan te geven. Dit is wel comfortabel want in mijn vorige woning moest de woonkamer altijd 'vragen' zodat boven in m'n werkkamer de verwarming het deed.

Echter, als er nergens vraag is lijkt het erop dat er geheel geen water rondpompt en dus ook geen water in of uit gaat. Is dat normaal bij stadsverwarming? Er is geen overdruk ventiel wat er voor zorgt dat er altijd flow is in het systeem. Ik weet niet precies hoe dat heet maar in m'n vorige woning moet ik altijd een radiator open laten staan zodat het water rondgepompt kan worden.

Vloerverwarming:

Hier een foto van de vloerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMrqHvJ_DnicLBOJFG-14vFdebM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrzmBeMr1LRNU5cEp0kV5Q3o.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie 2 thermostaten, 1 ingaand (links), 1 uitgaand (rechts). Zelf vermoed ik dat deze vreemd staan afgesteld namelijk ingaand op 50 graden en uitgaand op 70 graden. In de topics tot nu toe gelezen zie ik staan dat ingaand normaliter circa 5 tot 10 graden hoger staat dan uitgaand en dat deze meestal op 35 / 25 staan. Volgens mij is 50 graden veels te warm.

Thermostaat klep:

Boven in de foto zit een grijs ding, volgens mij is dat een klep die open gaat zodra de thermostaat constateerd dat de temperatuur in de woonkamer te laag is. Deze zorgt ervoor dat er flow ontstaat met de aan/afvoer naar de warmtewisselen van de stadsverwarming in de meterkast.

Afvoer thermostaat:

Volgens mij is dan het idee dat zodra de water temperatuur in het vloerverwarmingssysteem onder de "afvoer" temperatuur zakt de uitvoer open gaat zodat warm water kan worden toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de "afvoer" altijd onder een bepaalde temperatuur naar het stadsverwarmings net retour gaat.

Aanvoer thermostaat:

Maar wat regelt nu de linker thermostaat? Dat deze enkel open gaat als de aanvoer temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt?

Ondanks dat beide thermostaten zo ontzettend hoog staan heb ik de wijzertjes op het apparaat nog niet boven de 35 graden gezien. M'n vloer wordt ook warm maar gevoelsmatig niet super heet echter heb ik deze ook maar op max 20 graden gehad.

Ik heb ook gehoord dat iemand van Vattenfal deze temperaturen afregeld.

Wat is wijsheid? Staan die thermostaten veel te hogen? Is het veilig om de vloerverwarming te gebruiken?

Ramon Smits

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Met dat Honeywell kastje wordt de vraag bediend. Die heb je in heel veel varianten (modulerend/etc). Er kan ook nog een energiebesparende klepschakelaar tussen. Die 2 thermostaatknoppen reguleren alleen de temperatuur van invoer en uitvoer (stadsverwarming komt meestal met ~70 graden binnen). De invoer op 50 graden is heel hoog ja en afhankelijk van het type vloer kan dat schadelijk voor je vloer zijn. Het voordeel van een hoge temperatuur is wel dat het systeem veel sneller werkt. De retour maakt eigenlijk niet zo veel uit, die wordt meestal gewoon heel hoog gezet. Je kan de retour lager zetten en dan wordt het water opnieuw gebruikt in de vloerverwarming tot het verder is afgekoeld, maar bij stadsverwarming maakt dat geen verschil, omdat je wordt afgerekend op de delta. Verder heb je nog een schuifje op de pomp (zwarte ding onder de linker radiatorknop) waarmee je de flow kan aanpassen (standje 1,2 en 3 zo te zien, waarbij er meer water door het systeem gepompt wordt afhankelijk van de stand).

Het (goed) inregelen is best wel lastig en tijdrovend. Als je het echt goed wil doen zou je elke groep individueel moeten afstellen (want elke groep heeft waarschijnlijk een net iets andere lengte en dus niet hetzelfde warmteverlies). Dan zou je dus per groep de temperatuur moeten gaan meten over een langere periode. Als het nu goed werkt zou ik het er gewoon bij laten en anders een professional het laten inregelen.

Hoe je het beste kan stoken is iets dat je eenvoudig zelf kan uitproberen. Probeer gewoon eens een langere periode een constante temperatuur aan te houden en een het verbruik te noteren en dan een andere periode een dag- en nacht temperatuur aan te houden en nogmaals het verbruik te noteren. Je moet natuurlijk wel rekening houden met de buitentemperatuur in deze vergelijking. Meestal zegt men dat het beste is om bij vloerverwarming een constante temperatuur aan te houden, maar bij ons vorige huis verbruikten we beduidend minder met nachtverlaging. Het hangt waarschijnlijk ook af van je isolatie van je huis, hoe diep de vloerverwarming ligt en wat de temperatuur van het systeem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:05
@Greencap
Nee dat honeywell kastje, de VC8015 is open/dicht klep dus aan/uit kan dus nooit moduleren.

@exyll
Je hebt in je woonkamer een aan/uit thermostaat die stuurt de VC8015 open of dicht afhankelijk of er warmtevraag is.
De aanvoerthermostaat (links) kraan bepaalt hoe heet je vloerwater kan worden. Mijn advies niet te hoog instellen, want langdurig 100% warmtevraag hebt zal vloer bloedheet worden, want stadsverwarming heeft capaciteit zat.
Stel deze in op max 45 graden.
Echter, als er nergens vraag is lijkt het erop dat er geheel geen water rondpompt en dus ook geen water in of uit gaat. Is dat normaal bij stadsverwarming?
Bij stadsverwarming wil juist niet dat altijd water stroomt alleen als warmte noodzakelijk is. Anders wordt je rekening wel erg hoog. Een overdruk is niet eens toegestaan in de installatie.

https://www.nuon.nl/media...lantinstallaties-6260.pdf

Radiatoren zijn volgens schema 1 en vloerverwarming is schema 5 is grofweg.
Je kan ook kijken naar schema 18 maar dan moet je even expansievoorziening wegdenken.
zo dus
Ik heb zelf maar even getekent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-Lijbv6MKaSOiq0Tz2SfcQKwp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6dhIvxWz3DrotXN30UNV6dF0.png?f=user_large

De twee meest linker kogelkranen bij de stippellijn zijn de twee rechterkranen in in meterkast direct onder de afleverset voor jouw beeldvorming. Het gedeelte dat heet-drinkwater maakt komt niet voor op dit schema.

De retourthermostaat (rechts) die moet ervoor zorgen dat water wat retour gaat richting het stadsverwarmingsnet niet te heet is. Deze temperatuurinstelling is afhankelijk van leveringsgebied maar als deze op 35 het waarschijnlijk wel goed.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Stadsverwarming is niets meer dan warm water wat door de wijk gepompt wordt.. komt jouw huis binnen gaat het systeem rond en gaat dan weer terug de leiding in door naar de volgende huis in het rijtje.
Het warmwater splitst in huis naar de verwarming en naar een warmtewisselaar welke het drinkwater verwarmt voor de kranen.
De verwarming gebruikt direct het water van de stadsverwarming.
- Hoe werkt vloerverwarming en hoe regel je dit in bij stadsverwarming?
Dit verschilt per huishouden denk ik. Bij mij is het zo dat vloerverwarming is afgetapt van de reguliere verwarming in de gang (huis waar later vloerverwarming is ingebouwd en daarbij hebben ze de radiator in de gang opgeofferd)
Op het moment dat er warmtevraag is in de woonkamer gaat er bij mij een klep open die op de leiding van de stadverwarming zit. Voor de vloerverwarming gebruik in een pomp met een voeler. Op het moment dat de aanvoer leiding warm wordt, dan gaat de vloerverwarmingspomp aan.

[/quote]
- Hoe kun je het beste stoken?
[/quote]
Daar ben ik al jaren mee aan het experimenteren. Vloerverwarming stoken vind ik sowieso wat lastiger dan gewoon een radiator opendraaien.. Ik ben er nog steeds niet over uit wat ik nu fijner vind. Aan de ene kant zijn warme voeten wel fijn (ik loop altijd op sokken door het huis en de kindjes op blote voeten.. dus een warme vloer is wel fijn) aan de andere kant is stoken op commando ook wel fijn als je het een keer koud hebt.. (al heb ik over het algemeen door dat zodra ik het koud krijg, ik gewoon moe ben en naar bed moet :P)

Hoe dan ook.. na jaren proberen stook ik nu overdag naar 21 graden.. en laat het 's avonds met maximaal 1 graad terug zakken. Anders duurt het bij ons veel te lang voordat overdag de temperatuur weer op niveau is. Sinds kort hebben wij een nieuwe thermostaat in de woonkamer welke zelf inleert wanneer deze moet beginnen met stoken om de kamer op de gewenste tijd op de gewenste temperatuur te krijgen.

Enig nadeel van onze aanpak is dat ik perse in de woonkamer moet stoken om in de badkamer de verwarming aan te krijgen. Dat had ik graag anders gezien mja..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
@leonbong Ik bedoelde dat je verschillende varianten kan plaatsen (hoewel modulerend bij vloerverwarming niet echt goed werkt).

Ik vraag me af of het klopt wat je zegt over de retourtemperatuur (voor onze stadsverwarming maakt het in ieder geval niet uit). Ook volgens je PDF mag het alleen niet lager zijn dan de overeengekomen retourtemperatuur (wat dat ook moge zijn). Als je een constante flow hebt, maar de temperatuur van het water gaat niet omlaag dan betaal je ook niets (althans, zo werkt dat bij onze stadsverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Greencap
Klopt je betaald inderdaad niks als er geen temperatuur afname is tussen in en uit van woning. Maar dat mag niet.

Want heb je in feite de installatie die kort gesloten is zoals je bijvoorbeeld ziet bij de schema's 9 t/m 17. De niet toegestane situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
@leonbong Ik keek nog eens in de overeenkomst en zie dat ze hier 2 dingen over zeggen: verschil tussen aanvoer en retour moet minimaal 20 graden zijn. Aangezien het water met minimaal 70 graden binnen komt en je de vloerverwarming niet boven de 45 graden zet haal je dit dus al automatisch. Verder geven ze ook aan dat ze niet willen dat je water met meer dan 70 graden retour stuurt.

Ik zie dus niet in waarom je de retour laag zou moeten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Maakt in de praktijk niks uit. Want dat retourventiel gaat pas dichtlopen als de ingestelde temperatuur wordt bereikt.
De gemonteerde terugslagklep in deze Robot-verdeler wil nog wel eens vast gaan staan waardoor kortsluiting mogelijk is dat voorkom je dan alsnog.

Daarnaast kan de aanvoerthermostaat falen en deze robot-verdelers zijn lang niet altijd voorzien van een maximaalbeveiliging op de pomp. Dan is het prettig dat je vloer niet wordt opgeblazen wordt naar 70 graden.

Daarnaast als iets een beveiliging is. Dan is natuurlijk zinloos om deze in te stellen op waardes wat de beveiliging te niet doet.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Ok, ik haal er het volgende uit:

1. De retour temperatuur mag niet te hoog zijn, de rechter thermostaat voorkomt dat. Echter, de maximale temperatuur is 70 graden dus voor de retour maakt het niet uit.

2. De linker aanvoer thermostaat bepaald de maximum temperatuur voor de vloerverwarming. Het is verstandig deze niet hoger dan 45 te zetten. Deze stond op 50 dus ik zal deze iets lager zetten.

3. De rechter retour thermostaat kan in theorie dus op 70 staan maar als de linker blokkeert kan de rechter een extra beveiling creeeren door deze gelijk of lager als de linker aanvoer te zetten.

4. Je betaald enkel over de delta tussen aanvoer en retour.

3. Er zijn feitelijk 3 beveiligingen. Klep die kamer thermostaat gestuurd is, de aanvoer thermostaat en de retour thermostaat en je wilt ze eigenlijk alle drie benutten.

Het gelinkte Nuon document is echt super handig. Ik had Vattenfall op Twitter al om info gevraagd maar daar kreeg ik een suf antwoord dat ik daar andere partijen voor moet benaderen.

Nog wat aanvullende vragen/opmerkingen:

- Is het niet dat hoe heter de aanvoer dat het dan bijna onmogelijk is om een hete retour te hebben tenzij het echt een kleine lus is? Volgens mij zijn de verliezen bij hogere temperatuur hoger dus met gevolg ook een hogere energie nota? Dus ondanks de hoge aanvoer temperatuur is het verstandig deze energie te benutten door de retour temperatuur toch wat lager te zetten dan de aanvoer?

- Met betrekking tot de pomp snelheid. Het schuifje staat nu op 3. Begrijp ik het goed dat als ik b.v. dag en nacht zou stoken op een lage temperatuur dan de pomp snelheid dan ook omlaag kan?

- Zo maar een gekke opmerking misschien maar als éénmaal de vloer op temperatuur is, kan de pompsnelheid dan naar standje 2?

@leonbong Je geeft aan dat de installtie van mij een storingsgevoelige terugslagklep heeft. Zijn er misschien nog andere zaken die interessant zijn? Ik heb nl. geen documentatie van het apparaat.

[ Voor 5% gewijzigd door exyll op 05-10-2020 18:57 . Reden: taalfoutjes ]

Ramon Smits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@exyll
Het is deze
https://media.robotclimat...bot-verdeelunits-2019.pdf.

Die is leverbaar met Grundfos of Wilo pompen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 13:27
Wij hebben een nieuwbouw woning (bouwjaar 2018) ook met stadsverwarming. Bij beide buren staat de aanvoertemperatuur ingesteld op 35/40 graden, maar bij ons 60 graden. Beide vrijstaande huizen en qua grote ongeveer hetzelfde. Als wij de aanvoertemperatuur lager zetten (- bijvoorbeeld op 40 ipv 60 -) dan is in de ochtend (, bij een koude nacht,) sowieso =>2 graden lager dan we hadden ingesteld. Het lijkt alsof de vloerverwarming te weinig capaciteit heeft om te verwarmen.

De monteur heeft hem destijds zelf op 60 graden gezet en gezegd dat het geen kwaad kon. Sinds we hem zo hoog hebben staan, hebben we geen problemen meer. De vloer knapt niet, dus het zal allemaal wel meevallen. Het verbruik zal misschien iets hoger liggen, maar ook dat valt in praktijk denk ik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Unkie
Post eens foto van je verdeler?

Wat voor een woning van 2018 is dat een belachelijk hoge temperatuur voor de vloer.
Zo’n modern huis zou de vloerverwarming met 35-40 echt warm kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@Unkie ; doen alle groepen van de vvw het wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
leonbong schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:50:
@Unkie
Post eens foto van je verdeler?

Wat voor een woning van 2018 is dat een belachelijk hoge temperatuur voor de vloer.
Zo’n modern huis zou de vloerverwarming met 35-40 echt warm kunnen krijgen.
Bedoel je dit? Of ook nog van de debietmetertjes?
De thermostaat bij de rode slang staat op iets boven 60.
De andere thermostaat staat iets over de 3 (de installateur heeft er een streepje op gezet :+ ).

Debietmeters (staan allemaal hetzelfde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuDS-L0OV1_cbUyKD3ftpOodw4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TFNKSvXqp6jrLRIxor6TrAN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it0zhUjP564dJQVvWjpGV2M-rkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dndP8wSHMTJ9mjy9rcFaL7pz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N90vvUL7lAlogdSqpQMHxaXcJls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zriFvtE8LnvftjOnyUjfs2IU.jpg?f=fotoalbum_large
kabeltjekabel schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:01:
@Unkie ; doen alle groepen van de vvw het wel?
Goeie vraag, hoe kan ik dat testen? Volgens mij wel, ik voel als ik op sokken loop dat de vloer goed warm wordt ;-). De woonkamer/keuken heeft 2 groepen. De werkkamer (ook beneden) is een aparte groep.
Ik heb ook nog de tekening van de installateur van de leidingen? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Unkie op 05-10-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Unkie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:37:
[...]

Goeie vraag, hoe kan ik dat testen? Volgens mij wel, ik voel als ik op sokken loop dat de vloer goed warm wordt ;-). De woonkamer/keuken heeft 2 groepen. De werkkamer (ook beneden) is een aparte groep.
Ik heb ook nog de tekening van de installateur van de leidingen? ;)
Warmtebeeldcamera. Kun je ook goed zien of ze ze toevallig verder uit elkaar gelegd hebben. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
@Unkie
Welk debiet geven de meters aan als pomp draait en groep open staat?. Want op de foto staan ze op nul.

Waar zit de keerklep die tussen rood en blauw zou moeten zitten? Kan ik slecht zien op de foto.

[ Voor 34% gewijzigd door leonbong op 05-10-2020 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
exyll schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 18:54:
Ok, ik haal er het volgende uit:

1. De retour temperatuur mag niet te hoog zijn, de rechter thermostaat voorkomt dat. Echter, de maximale temperatuur is 70 graden dus voor de retour maakt het niet uit.
Ik zou die op 35 of max 40 zetten.
2. De linker aanvoer thermostaat bepaald de maximum temperatuur voor de vloerverwarming. Het is verstandig deze niet hoger dan 45 te zetten. Deze stond op 50 dus ik zal deze iets lager zetten.
Ja
3. De rechter retour thermostaat kan in theorie dus op 70 staan maar als de linker blokkeert kan de rechter een extra beveiling creeeren door deze gelijk of lager als de linker aanvoer te zetten.
Ja, daarnaast is het eis van Nuon/Vattenfall om de retourtemperatuur te begrenzen.
4. Je betaald enkel over de delta tussen aanvoer en retour.
DeltaT (graden) x Totaal afgenomen debiet (kg) x soortelijke warmte water (J/kg*C ) = Joules --> GigaJoules
In de juiste eenheden natuurlijk.
3. Er zijn feitelijk 3 beveiligingen. Klep die kamer thermostaat gestuurd is, de aanvoer thermostaat en de retour thermostaat en je wilt ze eigenlijk alle drie benutten.
Ja daarnaast zoals ik al eerder aangaf is het eis van Nuon.
Of je pomp een maximaalbeveiliging heeft kan niet zien. Robot maakt met en zonder voor stadsverwarming
Het gelinkte Nuon document is echt super handig. Ik had Vattenfall op Twitter al om info gevraagd maar daar kreeg ik een suf antwoord dat ik daar andere partijen voor moet benaderen.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een webteam op twitter daadwerkelijk technische kennis heeft. Geldt niet alleen voor Vattenfall.
Nog wat aanvullende vragen/opmerkingen:

- Is het niet dat hoe heter de aanvoer dat het dan bijna onmogelijk is om een hete retour te hebben tenzij het echt een kleine lus is? Volgens mij zijn de verliezen bij hogere temperatuur hoger dus met gevolg ook een hogere energie nota? Dus ondanks de hoge aanvoer temperatuur is het verstandig deze energie te benutten door de retour temperatuur toch wat lager te zetten dan de aanvoer?

- Met betrekking tot de pomp snelheid. Het schuifje staat nu op 3. Begrijp ik het goed dat als ik b.v. dag en nacht zou stoken op een lage temperatuur dan de pomp snelheid dan ook omlaag kan?
Denk het wel.
- Zo maar een gekke opmerking misschien maar als éénmaal de vloer op temperatuur is, kan de pompsnelheid dan naar standje 2?
Denk het wel.
@leonbong Je geeft aan dat de installtie van mij een storingsgevoelige terugslagklep heeft. Zijn er misschien nog andere zaken die interessant zijn? Ik heb nl. geen documentatie van het apparaat.
Ik heb dezelfde robot verdeler en ik heb het idee dat mijn terugslagklep vast staat. Ik zou hem eens los moeten halen om de veer te controleren of meteen een nieuwe plaatsen.

Mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJdBzQ9szkbTKnBx8zVZ-rEOJTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk6mUDNIQzIyPssccXpxZ8bt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52
Het eerste (stook)seizoen zou ik vooral even goed bijhouden, bv. elke week even opschrijven, wat de "meterstand" van dit gebeuren is. Per GJ (de eenheid die je zult zien op de meter) betaal je ca. €30, dus 10 GJ meer of minder tikt aardig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
leonbong schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:58:
@Unkie
Welk debiet geven de meters aan als pomp draait en groep open staat?. Want op de foto staan ze op nul.

Waar zit de keerklep die tussen rood en blauw zou moeten zitten? Kan ik slecht zien op de foto.
Bedankt dat je mee wil kijken!
Hierbij een foto van de debietmeters wanneer de verwarming ingeschakeld is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tnn6OF03YjHKN1PsS-QfS38gWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOWSYfsfjehIK1BtMwFbj9Zv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qssn80R1QrcZL7EgPNJmaxoXKdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6Rm5mRraLbPOILIVh7DJukL.jpg?f=fotoalbum_large

De keerklep, bedoel je dat Honeywell computertje als de verwarming aangaat (deze zit in de meterkast)? Of iets anders?
Hierbij een foto van de verdeler dichterbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJVJIAMNSBra0HThOS2O-ryeVI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmgZh6aSzdd83mWyXUWtjcYm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Unkie
1) Wat zit er onder dat rooie dopje?
Daar zou een afstelbaar (keerklep of debietventiel) iets moeten zitten anders om directe flow van rood-->blauw te voorkomen.

2) Wordt bij het stoken direct de blauwe afvoer heet?

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:40:
@Unkie
Wat zit er onder dat rooie dopje.
Daar zou een afstelbaar (keerklep of debietventiel) iets moeten zitten anders om directe flow van rood-->blauw te voorkomen.
Ik had ook nog deze. Een foto van de lengte van alle leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uUkoOw8ubJ2YVor2jvEyLLG1UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUUCeKwWjvpRxq2esl4CPqtb.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zit er onder het rode dopje ;-)... Moet ik die in- of uitdraaien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byAMxSL7pHAtcN_vNpWW7aZ2DC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu2W2xAHIkP1P6xT4DdwP4Xe.jpg?f=fotoalbum_large
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:40:
@Unkie
1) Wat zit er onder dat rooie dopje?

2) Wordt bij het stoken direct de blauwe afvoer heet?
@leonbong
De rode buis die uit de grond komt kan ik niet vastpakken, die is erg warm.
Die blauwe buis is koud.
Het ijzer bij de debietmeters voelt lauw aan. Lang niet zo warm als de rode buis :+

[ Voor 18% gewijzigd door Unkie op 06-10-2020 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Unkie
Dat is prachtig dat je een tekening hebt want slanglengtes worden genoemd maar ook vereiste debieten.
Ik persoonlijk vind de slanglengtes in de woonkamer toch wel erg lang >100m. Daarnaast heb ik het idee dat slangen meer dan 10 cm uit elkaar liggen.

Je zou eens moeten kijken hoe heet de afvoer (blauw) is en wat de invloed van dat ventiel (rode dopje) is op deze temperatuur.
Want als de afvoer warmer is dan het water wat uit de vloer komt dan heb je kortsluiting en staat ding onder rode dopje niet goed.

Maar heb je nu daadwerkelijk 60 graden wat de vloer in gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:53:
@Unkie
Dat is prachtig dat je een tekening hebt want slanglengtes worden genoemd maar ook vereiste debieten.
Ik persoonlijk vind de slanglengtes in de woonkamer toch wel erg lang >100m. Daarnaast heb ik het idee dat slangen meer dan 10 cm uit elkaar liggen.

Je zou eens moeten kijken hoe heet de afvoer (blauw) is en wat de invloed van dat ventiel (rode dopje) is op deze temperatuur.
Want als de afvoer warmer is dan het water wat uit de vloer komt dan heb je kortsluiting en staat ding onder rode dopje niet goed.

De afvoerbuis voelt niet heel erg warm aan. De rode buis is bijna te warm om aan te raken. Dus dat wat onder het rode dopje zit, zit denk ik wel goed. De thermosstaat knop heeft de monteur destijds op 60+ gezet. Of de temperatuur van het water ook echt 60 graden is weet ik niet. Destijds hebben ze er ook een nieuwe thermosstaatknop op gezet, maar die is dus nu ook ingesteld op 60 graden.

Wellicht dat de leidingen te ver uit elkaar liggen, dat klinkt als een plausibele verklaring. We hebben geen abnormaal hoog verbruik. We verbruiken in het jaar 42GJ. Op de website van Ennatuurlijk (onze leverancier) lees ik dat tussen de 50 en 60GJ per jaar gemiddeld verbruik is voor een vrijstaand huis. Vandaar dat ik denk het allemaal wel meevalt. De retour staat op 3,5 (ik neem aan dat dit betekent 35 graden). Dus 60 graden in, 35 graden uit.

Bij de oplevering van het huis is die monteur wel 6 keer terug geweest. Uiteindelijk heeft hij hem dus ingesteld op 60 graden. Het blijft bijzonder, want iedereen in de straat heeft hem op 40/35 graden staan.
Helaas ken ik niemand in mijn vriendenkring die hier expert in is ;) .

@exyll : sorry ik wil niet je topic kapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Jaja
Emnatuurlijk denkt dat 2100m³ aardgas (60GJ) normaal is voor vrijstaand modern huis.
Dat is gewoon heel veel voor zo;n nieuw huis 2018.
Die gemiddeldes die zij noemen is het gehele woningbestand dus ook stokoude woningen.

Nu denk ik dat +/-40GJ wel redelijk normaal is voor een dergelijk huis.
Ik stook er 32GJ in een tussenwoning uit 2008 wat aan de hoge kant is ik heb ook jaren 28GJ of minder gestookt.

Ik zou maar eens meten wat de vloerwater werkelijk is dus net na de pomp meten want 60 graden gaat gewoon heel slecht zijn voor je vloer en dan zou je huis niet eens geschikt zijn voor warmtepomp.
Terwijl elk modern huis met vloerverwarming is eigenlijk wel geschikt voor een warmtepomp +/- 30-45 graden water.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 06-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:16:
Jaja
Emnatuurlijk denkt dat 2100m³ aardgas (60GJ) normaal is voor vrijstaand modern huis.
Dat is gewoon heel veel voor zo;n nieuw huis 2018.
Die gemiddeldes die zij noemen is het gehele woningbestand dus ook stokoude woningen.

Nu denk ik dat +/-40GJ wel redelijk normaal is voor een dergelijk huis.
Ik stook er 32GJ in een tussenwoning uit 2008 wat aan de hoge kant is ik heb ook jaren 28GJ of minder gestookt.

Ik zou maar eens meten wat de vloerwater werkelijk is dus net na de pomp meten want 60 graden gaat gewoon heel slecht zijn voor je vloer en dan zou je huis niet eens geschikt zijn voor warmtepomp.
Terwijl elk modern huis met vloerverwarming is eigenlijk wel geschikt voor een warmtepomp +/- 30-45 graden water.
Ik zal een installateur uit de buurt eens bellen wat het kost om een temperatuurmetertje er tussen te plaatsen. Bedankt voor het meedenken iig. Mocht er wat uit komen zal ik het posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Je kunt ook gewoon even een multimeter met externe temperatuursensor ofzo aan de buitenkant vastmaken met een tiewrap, liefst met wat warmtegeleidends ertussen. Daar hoef je de boel niet voor los te halen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:02

BTS

(jarig!)
@Unkie https://www.amazon.nl/ICQ...id=pla-681906026814&psc=1

Neem zoiets, goedkoper en makkelijker te verplaatsen.

Wat @P5ycho zegt :z

[ Voor 3% gewijzigd door BTS op 06-10-2020 13:46 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Ik heb dezelfde robot verdeler en ik heb het idee dat mijn terugslagklep vast staat. Ik zou hem eens los moeten halen om de veer te controleren of meteen een nieuwe plaatsen.
Dat heeft dan als gevolg dat er continu flow is. Ik hoor hier een vrij harde "klik" / "tak" zodra de thermostaat aangeeft dat er gestookt moet worden en de retour na de klep blijft ook koud dus hier werkt deze prima.

Weet iemand een goede method om te bepalen wat het meest efficient is qua stoken die een beetje onafhankelijk is van het weer?

1. Aanvoer op 50, retour op 40

2. Aanvoer op 30, retour op 25

3. Aanvoer op 50, retour op 25

Natuurlijk zullen scenarios 2 en 3 veel langzamer zijn maar zouden deze ook in minder stookkosten resulteren aangezien de stadsverwarming aanvoer temperatuur 70+ graden is?

Scenario 1 zal lekker de woonkamer snel op temperatuur krijgen indien deze in de winter enkele dagen niet aan zou staan.

Volgens mij is er geen verschil tussen 2 en 3 omdat de retour temperatuur de flow bepaald en dus bepaald of er aanvoer bijgemengd zal worden? Voor m'n gevoel is de aanvoer thermostaat nutteloos behalve als "beveiliging".

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Ik zou zoiets wel als IOT in m'n thuis netwerk willen. Dan zou ik er 2 monteren in de meterkast en 2 bij m'n vloerverwarming.

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unkie
leonbong schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:53:
@Unkie

_/-\o_
Dit was het. Er is gisteren een monteur geweest en het ventiel onder het rode dopje stond helemaal ingedraaid. Er werd geen afvoer water gebruikt om de aanvoer te mengen. Dus als de temperatuur van de aanvoer thermostaat afkoelde dan gaf hij de volle 60 graden. Hierdoor sloeg de thermostaat ook weer meteen dicht, omdat de temperatuur bereikt was. Dus de aanvoer ging snel achter elkaar uit en aan.

Erg bedankt @leonbong . Ik ben benieuwd of het nu wel warm wordt als de aanvoer is ingesteld op 40 graden 👍.

Er is ook een thermometer geplaatst. De aanvoer thermostaat staat op 45 en de thermometer van de verdeler geeft nu 35 aan. Ik kan de pomp iets harder zetten om te kijken of de thermometer van de verdeler dan dichter bij de 45 graden komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-07 14:02

rev

exyll schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Ik zou zoiets wel als IOT in m'n thuis netwerk willen. Dan zou ik er 2 monteren in de meterkast en 2 bij m'n vloerverwarming.

Iets dergelijks bestaat voor vloerverwarmingen waarbij per zone de aan- en afvoertemperatuur kan worden uitgelezen en automatisch ingeregeld op basis van de ruimtetemperatuur.

Ik begreep van een installateur dat in ieder geval dat specifieke systeem niet geschikt is voor vloerverwarmingen die werken met stadsverwarming. :|
Pagina: 1