Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• its_me_
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 21:56
Na verschillende topics af te hebben gestruind bij deze toch even een eigen topic. Hopelijk kunnen jullie mij van wat advies voorzien.

Situatie:
Sinds kort ben ik verhuisd naar een nieuwbouw woning en daar wil ik een goed thuisnetwerk aanleggen. Een groot gedeelte zal bekabeld zijn. Er zijn namelijk vanaf bijna alle kamers Cat6 kabels aangelegd tot aan de meterkast. Daarnaast zal er eveneens een goed draadloos Wifi netwerk aanwezig moeten zijn voor alle mobiele apparatuur zoals laptops, telefoons en bijvoorbeeld keukenapparatuur.

Idee:
Hieronder een plaatje met een mogelijke netwerkstructuur.
Groen is meterkast
Paars is woonkamer achter TV kast
Blauw is elders
De rode verbindingen zijn PoE.
Alle geel gemarkeerde apparatuur is nog aan te schaffen.

Vragen:
Ik heb een paar vragen
  1. Wat vinden jullie van deze setup? Op of aanmerkingen?
  2. Is het voldoende om voor de gehele benedenverdieping alleen een In-wall HD ontvanger te plaatsen achter het TV meubel in de woonkamer? Deze zal een open ruimte van ongeveer 53 m2 moeten dekken. Ik heb het Unify Design center gebruikt en dan wordt aangegeven dat het 5gHz netwerk onder de -60dBm komt achter in de woonkamer. Dat lijkt weinig, is het ook te weinig? Daarnaast zou het fijn zijn als er ook wat bereik is op het toilet in de gang :) Of kan ik beter een AP Lite in het midden van de woonkamer plaatsen? Dan heb ik dus een extra switch nodig bij de TV. Moet dit dan perse een USW flex mini zijn, of kan ik ook een ander merk/type gebruiken? Welke is aan te raden?
  3. De bovenverdieping is ongeveer 51m2, verdeeld over 4 ruimtes. Als ik op de overloop een AP lite plaats, is dit dan voldoende? Het Design center geeft aan dat het bereik in de kamers dan -68dBm wordt op 5 gHz, dat is sowieso te weinig naar mijn idee. Of is het 2.4 gHz bereik al voldoende? Kan ik dan beter twee In-wall HD's plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:51
Mooi plan :)
Aantal ap’s is altijd ff zoeken, ik zou beginnen met 1 per verdieping, je kunt altijd bijkopen

Wel zou ik eerder overal ac lite gebruiken ipv in wall. Ik heb gelezen dat een in wall toch wat minder bereik heeft en een losse ap geeft wat meer flexibiliteit qua positionering.

Ik heb bv mijn ac lite op de servieskast liggen. Niemand die hem ziet maar ligt wel mooi vrij voor goed bereik :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• peterkps1
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-06 07:47
Suggestie 1: Experiabox de deur uit
Suggestie 2: Gebruik de AC-Pro of Nano-HD (die laatste als je veel 5ghz apparatuur hebt)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

its_me_ schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:30:
[...]

Is het voldoende om voor de gehele benedenverdieping alleen een In-wall HD ontvanger te plaatsen achter het TV meubel in de woonkamer? Deze zal een open ruimte van ongeveer 53 m2 moeten dekken. Ik heb het Unify Design center gebruikt en dan wordt aangegeven dat het 5gHz netwerk onder de -60dBm komt achter in de woonkamer. Dat lijkt weinig, is het ook te weinig?
Op basis waarvan lijkt het weinig? Alles boven de -65dBm wordt doorgaans als 'perfect' beschouwd in de WiFi.

Maar...

In de muur, achter het TV-meubel :? :X

Bij WiFi geldt net zoals bij onroerend goed: location! location!! location!!! Je wilt je AP vrij van obstakels laten communiceren met de ruimte. Die In-Wall AP's kunnen prima werken, maar dan moeten ze wel vrij zicht hebben, vrij van obstakels als kabels, televisies etc. Sowieso vind ik dat de UniFi Design Center teveel uitgaat van Amerikaanse huizen/bouwmaterialen, dus luciferhouten muren. Die -60dBm is dus al een onderschatting, en als je het vervolgens ook nog laag achter de TV gaat verstoppen kun je het helemaal schudden, zeker in andere ruimtes op de verdieping :o
Daarnaast zou het fijn zijn als er ook wat bereik is op het toilet in de gang :) Of kan ik beter een AP Lite in het midden van de woonkamer plaatsen?
Zonder bouwtekening is dit gokken, maar dit zou sowieso al veel beter zijn. Idealiter monteer je het op het plafond, daar zijn de UAP's voor gemaakt en daarmee realiseer je optimale dekking.
Dan heb ik dus een extra switch nodig bij de TV. Moet dit dan perse een USW flex mini zijn, of kan ik ook een ander merk/type gebruiken? Welke is aan te raden? [/li]
Hangt helemaal af van je eisen. Als je met VLANs wilt werken moet je switch VLANs snappen. Wil je die beheren vanuit centraal UniFi management console, dan moet het een UniFi switch zijn.
• De bovenverdieping is ongeveer 51m2, verdeeld over 4 ruimtes. Als ik op de overloop een AP lite plaats, is dit dan voldoende? Het Design center geeft aan dat het bereik in de kamers dan -68dBm wordt op 5 gHz, dat is sowieso te weinig naar mijn idee. Of is het 2.4 gHz bereik al voldoende? Kan ik dan beter twee In-wall HD's plaatsen?
Waarom heb je het steeds over "bereik" als je "dekking" bedoelt? Bereik van WiFi is rustig 300m over open veld zonder obstakels. Fantastisch, maar je woont niet in een open veld zonder obstakels, dus bereik an sich is vrijwel irrelevant.

Los daarvan: zorg altijd voor voldoende dekking in 5GHz. Bedenk daarbij dat twee simpele APs veel betere dekking leveren dan een enkele duurdere - en dat in-wall een compromisontwerp is dat veel dekking opoffert aan form factor. Ik zou gewoon twee UAP AC Lites nemen.

Maar...

Zowel hier als beneden geldt: tooltjes zijn leuk, maar meten is weten. Doe gewoon zelf een site survey. Neem een AP en plaats hem waar je denkt eentje te willen hangen. Loop dan rond met een van je eigen devices en meet RSSI in beide banden en performance in de 5GHz (2.4GHz is sowieso niet geschikt voor performance, dus die moeite kun je je besparen). Je ontdekt snel genoeg waar dekking onvoldoende wordt. Vervolgens kun je spelen met exacte plaatsing van de AP. Als je tevreden bent met eerste AP kun je de test-AP boven plaatsen en daar weer zelfde oefening herhalen. Je komt er dan achter of een enkele AP de boel dekt of niet.

Verschillen tussen AP's zijn hierbij redelijk verwaarloosbaar, behalve bij afwijkende ontwerpen (in-wall bijv), dus je kunt prima testen met wat dan ook je nu hebt. De meerwaarde van UniFi is niet betere dekking per AP, het zit hem in het management van je systeem.

Soittakaa Paranoid!

• its_me_
Dank voor al jullie tips. Ik heb voor de volledigheid een paar simulaties gevisualiseerd voor jullie. Zie onderstaande plaatjes.
Waarom ik dus twijfel over de AP AC Lite is omdat de dekking hier van veel slechter zou zijn dan die van de Inwall HD. De "normale" In-wall (zonder HD) is veel slechter qua dekking en deze heb ik daarom ook niet in overweging genomen.
Ook de dekking van de nanoHD en AP AC pro lijken mij ook niet fantastisch. Of kijk ik te kritisch naar de plaatjes? Wat is nog acceptabel qua dBm?
peterkps1 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:01:
Suggestie 1: Experiabox de deur uit
Suggestie 2: Gebruik de AC-Pro of Nano-HD (die laatste als je veel 5ghz apparatuur hebt)
Waarom de Experiabox de deur uit? Wat bereik ik daar mee?
dion_b schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:35:
[...]

Op basis waarvan lijkt het weinig? Alles boven de -65dBm wordt doorgaans als 'perfect' beschouwd in de WiFi.

Maar...

In de muur, achter het TV-meubel :? :X

Bij WiFi geldt net zoals bij onroerend goed: location! location!! location!!! Je wilt je AP vrij van obstakels laten communiceren met de ruimte. Die In-Wall AP's kunnen prima werken, maar dan moeten ze wel vrij zicht hebben, vrij van obstakels als kabels, televisies etc. Sowieso vind ik dat de UniFi Design Center teveel uitgaat van Amerikaanse huizen/bouwmaterialen, dus luciferhouten muren. Die -60dBm is dus al een onderschatting, en als je het vervolgens ook nog laag achter de TV gaat verstoppen kun je het helemaal schudden, zeker in andere ruimtes op de verdieping :o

[...]

Zonder bouwtekening is dit gokken, maar dit zou sowieso al veel beter zijn. Idealiter monteer je het op het plafond, daar zijn de UAP's voor gemaakt en daarmee realiseer je optimale dekking.

[...]

Hangt helemaal af van je eisen. Als je met VLANs wilt werken moet je switch VLANs snappen. Wil je die beheren vanuit centraal UniFi management console, dan moet het een UniFi switch zijn.

[...]

Waarom heb je het steeds over "bereik" als je "dekking" bedoelt? Bereik van WiFi is rustig 300m over open veld zonder obstakels. Fantastisch, maar je woont niet in een open veld zonder obstakels, dus bereik an sich is vrijwel irrelevant.

Los daarvan: zorg altijd voor voldoende dekking in 5GHz. Bedenk daarbij dat twee simpele APs veel betere dekking leveren dan een enkele duurdere - en dat in-wall een compromisontwerp is dat veel dekking opoffert aan form factor. Ik zou gewoon twee UAP AC Lites nemen.

Maar...

Zowel hier als beneden geldt: tooltjes zijn leuk, maar meten is weten. Doe gewoon zelf een site survey. Neem een AP en plaats hem waar je denkt eentje te willen hangen. Loop dan rond met een van je eigen devices en meet RSSI in beide banden en performance in de 5GHz (2.4GHz is sowieso niet geschikt voor performance, dus die moeite kun je je besparen). Je ontdekt snel genoeg waar dekking onvoldoende wordt. Vervolgens kun je spelen met exacte plaatsing van de AP. Als je tevreden bent met eerste AP kun je de test-AP boven plaatsen en daar weer zelfde oefening herhalen. Je komt er dan achter of een enkele AP de boel dekt of niet.

Verschillen tussen AP's zijn hierbij redelijk verwaarloosbaar, behalve bij afwijkende ontwerpen (in-wall bijv), dus je kunt prima testen met wat dan ook je nu hebt. De meerwaarde van UniFi is niet betere dekking per AP, het zit hem in het management van je systeem.
Klopt, achter het TV meubel is niet ideaal, maar je wilt hem ook niet midden op de muur monteren ;)

Sorry dat ik de termen bereik en dekking door elkaar haal!

Je hebt gelijk dat ik eigenlijk gewoon moet gaan testen en gaan meten.

Ik wacht nog even jullie laatste reacties af op basis van deze plaatjes en maak dan mijn keuze :)

Begane grond

1e verdieping

• laurens0619
Wat @dion_b schrijft klopt, het type ap gaat niet zoveel uitmaken qua dekking dus die berekeningen zou ik opzij leggen. Veel belangrijker dat je m goed positioneert

Experiabox vervangen gaat je wat features opleveren maar icm iptv ook hoofdpijn. Als je geen specifieke eisen hebt zou ik hem lekker laten hangen.

Experiabox 10 is prima ding, sterker nog ik gebruik zelfs de wifi ervan samen met mijn unifi setup. Dikke prima :)

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:25
voeg ik even toe dat een flex mini volgens mij geen poe-doorvoer heeft ,daarvoor heb je de US-8 nodig

• briecht
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 25-07 18:55
its_me_ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:40:
Dank voor al jullie tips. Ik heb voor de volledigheid een paar simulaties gevisualiseerd voor jullie. Zie onderstaande plaatjes.
Waarom ik dus twijfel over de AP AC Lite is omdat de dekking hier van veel slechter zou zijn dan die van de Inwall HD. De "normale" In-wall (zonder HD) is veel slechter qua dekking en deze heb ik daarom ook niet in overweging genomen.
Ook de dekking van de nanoHD en AP AC pro lijken mij ook niet fantastisch. Of kijk ik te kritisch naar de plaatjes? Wat is nog acceptabel qua dBm?

[...]

Waarom de Experiabox de deur uit? Wat bereik ik daar mee?

[...]

Klopt, achter het TV meubel is niet ideaal, maar je wilt hem ook niet midden op de muur monteren ;)

Sorry dat ik de termen bereik en dekking door elkaar haal!

Ik wacht nog even jullie laatste reacties af op basis van deze plaatjes en maak dan mijn keuze :)

Begane grond
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

1e verdieping
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe heb je die plaatjes gemaakt? Ik ben ook nog aan het nadenken over onze nieuwbouw, maar deze simulatie houdt ook rekening met muren en materiaal?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

its_me_ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:40:
Waar haal je dat vandaan? Alleen uit dat tooltje? Wederom, staar je daar niet op blind. Kijk bijvoorbeeld naar andere UniFi info:

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927#uap-iw-hd

Dit zijn de antennepatronen van de verschillende UniFi AP's. De 'mapped 3d' is het makkelijkst vergelijken. Kijk hoe de UAP-IW-HD erg geconcentreerd in een bepaalde richting zendt en ontvangt, waar de UAP-AC-Lite gemiddeld minder signaal doet, maar wat het doet is veel gelijkmatiger. De IW-HD lijkt vooral bedoeld voor maximale capaciteit in een kleine ruimte, niet maximale dekking door een huis. Dat schreeuwt 'drukke klaslokaal / cafe' als use-case, niet woning.

Toch gaat het in eerste instantie niet om de capabilities van de apparaten maar om de locatie. Al zou je de meest overkill monster op WiFi-vlak achter je TV-meubel verstoppen, een UAP-AC-Lite op goed zichtbare plek (hoog aan muur of op plafond) gaat beter presteren.
[...]

Jawel, dat is exact waar je een AP wilt monteren (als op plafond onhaalbaar is). Iedere concessie naar verder weg uit zicht gaat je dekking en performance kosten, wat er al snel toe leidt dat je meer AP's moet plaatsen voor volle dekking. You choose
[...]

Dat bovenal.
Plaatjes zijn mooi, maar zeker als je zegt dat ze rücksichtloos de IW-HD meer dekking geven dan de AC-Lite, verdenk ik dat Ubiquiti's marketingafdeling minstens evenveel input gehad heeft als de techneuten, en dat is voor mij (techneut die andermans WiFi-gedonder op moet lossen) een grote rode vlag.
briecht schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Hoe heb je die plaatjes gemaakt? Ik ben ook nog aan het nadenken over onze nieuwbouw, maar deze simulatie houdt ook rekening met muren en materiaal?
https://design.ui.com/login

Je kunt inderdaad bouwmaterialen toevoegen. Ik verdenk het er structureel van om de muren te onderschatten. Bovendien is het zuiver 2D, je kunt wel plaatjes van twee of meer verdiepingen plaatsen, maar het rekent niet door wat het signaal door de vloer cq door trapgaten doet.

Voor dit soort toepassing zou ik veel eerder Ekahau aanraden - die is vendor-onafhankelijk een een stuk meer volwassen. Dan nog, woningen zijn simpel - je kunt sneller met AP's en eigen metingen dingen doen dan dat je hier iets betrouwbaars uit kunt toveren. Ik zou pas met dit soort tools gaan stoeien als het huis er nog niets staat, je geen toegang tot het huis hebt, of het zodanig groot wordt dat je met meerdere AP's op meerdere verdiepingen moet werken zodat zelf rondhobbelen lastiger wordt.

Dat gezegd, weet je hoe iemand die professioneel WiFi installeert in grote panden eruit ziet?

Yep, de professionals hanteren ook 'meten is weten'.

Soittakaa Paranoid!

• its_me_
laurens0619 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:48:
Wat @dion_b schrijft klopt, het type ap gaat niet zoveel uitmaken qua dekking dus die berekeningen zou ik opzij leggen. Veel belangrijker dat je m goed positioneert

Experiabox vervangen gaat je wat features opleveren maar icm iptv ook hoofdpijn. Als je geen specifieke eisen hebt zou ik hem lekker laten hangen.

Experiabox 10 is prima ding, sterker nog ik gebruik zelfs de wifi ervan samen met mijn unifi setup. Dikke prima :)
Waarom gaat dat dan niet zo veel uitmaken? Als ik de plaatjes bekijk lijkt het er op dat er toch echt significante verschillen zijn?
ijske schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:56:
voeg ik even toe dat een flex mini volgens mij geen poe-doorvoer heeft ,daarvoor heb je de US-8 nodig
Goeie! Dank voor de oplettendheid. :)
Als oplossing mogelijk een AP AC pro plaatsen met 2 RJ45 connectors zodat ik de aansluiting naar de omvormer kan doorlussen. Of is dit prutsen?
briecht schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:56:
[...]

Plaatjes zijn gemaakt met het Unifi Design center: https://design.ui.com/

• slijkie
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20-07 21:28
In zou nog ‘heel even’ wachten met de unifiy accesspoints. Aangezien je alles nu cat6 doet en naar mijn inzien ‘future-proof’ wilt zijn.

Binnenkort zullen de ‘Unifi-6-Lite’ komen, nu al flink wat maanden in de VS in Early Access. EU wacht ik er met smacht op. Kan nu echt niet lang meer duren.

Dan heb je je wifi ook direct op de laatste versie.

In de VS zijn die dingen $99 per stuk, valt dus reuze mee. :-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

its_me_ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:02:
[...]

Waarom gaat dat dan niet zo veel uitmaken? Als ik de plaatjes bekijk lijkt het er op dat er toch echt significante verschillen zijn?
Omdat er grote kanttekeningen bij die plaatjes te plaatsen zijn - heb je mijn post overgeslagen?
slijkie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:06:
In zou nog ‘heel even’ wachten met de unifiy accesspoints. Aangezien je alles nu cat6 doet en naar mijn inzien ‘future-proof’ wilt zijn.

Binnenkort zullen de ‘Unifi-6-Lite’ komen, nu al flink wat maanden in de VS in Early Access. EU wacht ik er met smacht op. Kan nu echt niet lang meer duren.

Dan heb je je wifi ook direct op de laatste versie.

In de VS zijn die dingen $99 per stuk, valt dus reuze mee. :-)
Mooie prijs, maar wat verwacht je daarmee te kunnen dat je met de huidige generatie niet kan?

WiFi-6 is fors overrated, vooral voor thuisgebruik. Enige echte winst is ~3dB SNR door LDPC foutcorrectie, wat iets meer dekking/snelheid/stabiliteit levert, maar minder dan de demping van een enkele muur of vloer is, waardoor je dus niet minder dozen nodig gaat hebben. De hogere modulaties zijn leuk, maar niet nuttig - uitdaging is niet of je 500Mbps danwel 700Mbps haalt, maar of je ergens überhaupt dekking hebt. En alle ODFMA en MU-MIMO is alleen bij high-density toepassingen relevant, en dan nog heeft geen van beide z'n nut zelfs in onafhankelijke labtests bewezen, nog los van praktijk.

Dus je gaat er met WiFi-6 zeker niet op achteruit, maar aangezien de standaard nog niet is vastgelegd en er nog legio interop issues zijn (probeer eens met een Intel AX200 - meest voorkomende laptopchip met WiFi-6 te verbinden met een KPN Box 12 :+ ) zou ik afraden om dingen nu specifiek hiervoor uit te stellen. Laat iemand anders betaald betatester zijn en neem het gewoon mee als je ergens in de toekomst apparatuur koopt. Of de volgende standaard als die al uit is.

[Voor 71% gewijzigd door dion_b op 05-10-2020 23:13]

Soittakaa Paranoid!

• its_me_
dion_b schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:55:
[...]

Waar haal je dat vandaan? Alleen uit dat tooltje? Wederom, staar je daar niet op blind.
Inderdaad, alleen dat tooltje. :o
Kijk bijvoorbeeld naar andere UniFi info:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927#uap-iw-hd

Dit zijn de antennepatronen van de verschillende UniFi AP's. De 'mapped 3d' is het makkelijkst vergelijken. Kijk hoe de UAP-IW-HD erg geconcentreerd in een bepaalde richting zendt en ontvangt, waar de UAP-AC-Lite gemiddeld minder signaal doet, maar wat het doet is veel gelijkmatiger. De IW-HD lijkt vooral bedoeld voor maximale capaciteit in een kleine ruimte, niet maximale dekking door een huis. Dat schreeuwt 'drukke klaslokaal / cafe' als use-case, niet woning.

Toch gaat het in eerste instantie niet om de capabilities van de apparaten maar om de locatie. Al zou je de meest overkill monster op WiFi-vlak achter je TV-meubel verstoppen, een UAP-AC-Lite op goed zichtbare plek (hoog aan muur of op plafond) gaat beter presteren.
De Lite is zeker gelijkmatiger, maar het lijkt ook alsof er wat "vlekken" in het signaal zitten? Ga je dat dan niet merken?
[...]

Jawel, dat is exact waar je een AP wilt monteren (als op plafond onhaalbaar is). Iedere concessie naar verder weg uit zicht gaat je dekking en performance kosten, wat er al snel toe leidt dat je meer AP's moet plaatsen voor volle dekking. You choose
Klopt, maar vrouwlief heeft ook nog wat wensen :+
[...]

Dat bovenal.

[...]

Plaatjes zijn mooi, maar zeker als je zegt dat ze rücksichtloos de IW-HD meer dekking geven dan de AC-Lite, verdenk ik dat Ubiquiti's marketingafdeling minstens evenveel input gehad heeft als de techneuten, en dat is voor mij (techneut die andermans WiFi-gedonder op moet lossen) een grote rode vlag.

[...]

https://design.ui.com/login

Je kunt inderdaad bouwmaterialen toevoegen. Ik verdenk het er structureel van om de muren te onderschatten. Bovendien is het zuiver 2D, je kunt wel plaatjes van twee of meer verdiepingen plaatsen, maar het rekent niet door wat het signaal door de vloer cq door trapgaten doet.

Voor dit soort toepassing zou ik veel eerder Ekahau aanraden - die is vendor-onafhankelijk een een stuk meer volwassen. Dan nog, woningen zijn simpel - je kunt sneller met AP's en eigen metingen dingen doen dan dat je hier iets betrouwbaars uit kunt toveren. Ik zou pas met dit soort tools gaan stoeien als het huis er nog niets staat, je geen toegang tot het huis hebt, of het zodanig groot wordt dat je met meerdere AP's op meerdere verdiepingen moet werken zodat zelf rondhobbelen lastiger wordt.

Dat gezegd, weet je hoe iemand die professioneel WiFi installeert in grote panden eruit ziet?
[Afbeelding]
Yep, de professionals hanteren ook 'meten is weten'.
Mooi plaatje :)

Ik ga het dan waarschijnlijk toch proberen met een AC AP lite AP op de begane grond. Is financieel ook de beste keuze. :*) Voor de 1e verdieping denk ik nog even na wat handig is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

its_me_ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:23:
De Lite is zeker gelijkmatiger, maar het lijkt ook alsof er wat "vlekken" in het signaal zitten? Ga je dat dan niet merken?
Kort gezegd: nee.

Tenzij je uitzonderlijk hoge capaciteitseisen hebt, boeit het signaal in goede gebieden nauwelijks. Waar het om gaat is waar de rand van het signaal zit. Ga maar na: je haalt met een UAP AC Lite met gemak met goede 2x2 client in zelfde kamer in zicht 400Mbps. Misschien dat je met een IW HD onder zelfde omstandigheden 600Mbps of meer haalt. Ga je daar iets van merken? Nee. Er is geen enkele consumententoepassing die bij 600Mbps beter presteert dan bij 400Mbps. Zwaarste toepassing is een 4k HDR broadcast-quality video stream die ongeveer 20Mbps doet. Ga ervan uit dat je daar twee van tegelijk gaat doen (onwaarschijnlijk, ook dat je dat tegelijk op de rand van de dekking gaat doen, maar dan dek je jezelf wel in), en gooi er 25% overhead/marge overheen, dan moet je 50Mbps kunnen halen. Dus waar het om gaat is de rand van het gebied waar je 50Mbps nog (net) kunt halen. Dat is niet het donkerrode stuk, maar waar geel in groen overgaat.

Dit is gelijk verschil met high-density (waar de IW HD letterlijk voor gemaakt is), want dan heb je misschien tien apparaten die tegelijk hoge bitrates willen. Dan maakt verschil 400Mbps vs 600Mbps wel degelijk uit en wil je alles op maximale bitrate - maar wil je ook kleine cellen zodat je het aantal gebruikers per AP beperkt.
[...]

Klopt, maar vrouwlief heeft ook nog wat wensen :+
Tja, laat haar kiezen, maar ook de rekening van die extra AP desnoods betalen...
[...]

Mooi plaatje :)

Ik ga het dan waarschijnlijk toch proberen met een AC AP lite AP op de begane grond. Is financieel ook de beste keuze. :*) Voor de 1e verdieping denk ik nog even na wat handig is.
Ga nou alsjeblieft eerst meten hoe de situatie is (incl verschil AP achter TV vs in zicht erboven/naast), dan weet je wat je ongeveer nodig hebt en hoe erg bepaalde keuzes (zoals je AP verstoppen buiten zicht en mogelijk signaal) meewegen. Als het meevalt is het mooi meegenomen, zo niet weet je wat je opoffert.

Idem boven - ik zou verwachten dat een enkele goedgeplaatste AP een verdieping in z'n eentje wel trekt, maar dat is een verwachting op basis van een gemiddeld huis. Jouw huis hoeft niet gemiddeld te zijn en niemand anders gaat je kunnen vertellen wat de echte situatie is. Een AP en een laptopje kunnen dat wel.

Soittakaa Paranoid!

• slijkie
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 20-07 21:28
dion_b schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:07:
[...]

Omdat er grote kanttekeningen bij die plaatjes te plaatsen zijn - heb je mijn post overgeslagen?

[...]

Mooie prijs, maar wat verwacht je daarmee te kunnen dat je met de huidige generatie niet kan?

WiFi-6 is fors overrated, vooral voor thuisgebruik. Enige echte winst is ~3dB SNR door LDPC foutcorrectie, wat iets meer dekking/snelheid/stabiliteit levert, maar minder dan de demping van een enkele muur of vloer is, waardoor je dus niet minder dozen nodig gaat hebben. De hogere modulaties zijn leuk, maar niet nuttig - uitdaging is niet of je 500Mbps danwel 700Mbps haalt, maar of je ergens überhaupt dekking hebt. En alle ODFMA en MU-MIMO is alleen bij high-density toepassingen relevant, en dan nog heeft geen van beide z'n nut zelfs in onafhankelijke labtests bewezen, nog los van praktijk.

Dus je gaat er met WiFi-6 zeker niet op achteruit, maar aangezien de standaard nog niet is vastgelegd en er nog legio interop issues zijn (probeer eens met een Intel AX200 - meest voorkomende laptopchip met WiFi-6 te verbinden met een KPN Box 12 :+ ) zou ik afraden om dingen nu specifiek hiervoor uit te stellen. Laat iemand anders betaald betatester zijn en neem het gewoon mee als je ergens in de toekomst apparatuur koopt. Of de volgende standaard als die al uit is.
Dan nog, het is nieuw, en ik denk dan, die korte tijd even wachten kan dan lonen. Plus even de daadwerkelijke user-reviews afwachten om dat te beoordelen. :)

• laurens0619
@slijkie ik zou ook niet wachten, helemaal omdat wifi6 beperkte toegevoegde waarde heeft maar vooral dat het nog niet volledig uitgewerkt is. Dat was met de draft n standaard toen ook en ook precies wat er met de vierkante ac van unifi gebeurde. De eerste unifi gen ac accesspoint en dat was mij toch een drama... daarna zijn de ac lite/pro pas gekomen die top zijn

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:24
Als je de inwall zou nemen... Kan hier geen IPTV aan gesloten worden.. de inwall ondersteund geen IGMP-snooping.. Sluit je wel IPTV aan kan dat ding door het broadcast verkeer voor IPTV op zijn gat gaan..

Vervangen van de Experiabox is een keuze.. ik heb het wel gedaan, maar maandelijks wel wat werk aan..

Alle WIFI apparatuur sturen een bijna gelijk signaal uit..
Hoe harder je de AP laat roepen, hoe verder het bereik is.. Echter dit kan er weer voorzorgen dat andere AP’s in de weg gaat zitten...

AC-Lite zal net zulk bereik hebben als een AC-pro..
Grootste verschil tussen pro en lite zijn de aantal antennes... lite 2x2 tegen pro 4x4.. door voersnelheid intern is 800 tegen 1700 dacht ik... Dat is dus het intern routeren van verkeer... Pro wordt ook gebruikt voor hoger densiteit dan de lite versie.. Laat je dus niet van de leg brengen over lite en pro..

Sommige mensen gaan voor een LR... Leuk maar al sta je einde van de straat en zou je nog een signaal kunnen ontvangen van de AP... als je toestel geen antenne heeft om de afstand te overbruggen... heb je er niets aan.. Dat is leuk om bv WiFi uplink tussen twee LR’s op te zetten,...

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Tito129
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19:51
Er usw flex kan toch geen poe leveren aan de ac-lite? Dus poe gaat dan niet werken.

• Blankinho
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:41
Ik heb bij mijn zusje en zwager ook een inwall-pro/hd in de woonkamer (achter tv meubel) en het signaal is daardoor echt een stuk minder maar voor de begane grond binnen alles prima.
Echter is dit een nieuwbouw huis met ik weet niet wat voor goede isolatie maar in de achtertuin als ook in de voortuin (Hue-lampen & Ring deurbel) is het signaal echt al matig.

Op de eerste verdieping en de zolder ook een inwall AP maar ook bij die van de 1e verdieping is direct weer een TV voor geplaatst..... Wederom oke ontvangst binnen maar heeft niet bijgedragen aan een betere dekking buiten. De AP op zolder is de enige die "vrij" is maar draagt helaas ook niet bij aan een betere dekking verder dan de verdieping.

Kortom:
Het "verkeerd" plaatsen van AP's kan er toe leiden dat je meer AP's moet plaatsen of je je blijft irriteren aan issues/gebruikerservaring Ik zag eerder in dit topic iemand zeggen dat hij een AP boven op een keukenkastje had geplaatst en ik kan alleen maar zeggen dat zoiets echt top is als je hem niet aan het plafond kunt/wilt monteren.
To_Tall schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:16:
Als je de inwall zou nemen... Kan hier geen IPTV aan gesloten worden.. de inwall ondersteund geen IGMP-snooping.. Sluit je wel IPTV aan kan dat ding door het broadcast verkeer voor IPTV op zijn gat gaan..
Heb je hier ook iets van extra info over vwb IPTV? Ik heb dit op dit moment bij mn zusje tot mijn verbazing (zonder extra config) namelijk prima draaien.

[Voor 18% gewijzigd door Blankinho op 07-10-2020 08:12]

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:24
Blankinho schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:09:
[...]

Heb je hier ook iets van extra info over vwb IPTV? Ik heb dit op dit moment bij mn zusje tot mijn verbazing (zonder extra config) namelijk prima draaien.
Het kan draaien, echter zonder IGMP Snooping worden alle broadcast paketjes naar alle portjes van de inwall gestuurd. Dat kan dan tot een broadcast overload lijden. Met als gevolg dat de switch overbelast raakt.. Of helemaal niet meer functioneerd..

Dat is ook de reden dat KPN altijd eigen switches heeft verkocht aan gebruikers die meer dan de 4 portjes nodig hadden op de experia box. en adviseerde om geen eigen switch te kopen bij de media markt..

Nogmaals.. Het kan werken.. Maar het kan ook zo zijn dat je eens per x tijd een reset moet geven of de inwall doet het helemaal niet meer...

A Soldiers manual and a pair of boots.

• laurens0619
ja ik heb hetzelfde gelezen mbt IGMP.
Ik denk dat @To_Tall het mooi samenvat.

Het enige wat ik nog wil toevoegen is dat ik niet zou blind staren op Unifi. Ik ben al unifi fan van het eerste uur maar ik ben er minder enthiousast over aan het worden:
- Firmware gedoe. "Optimize network" settings die het geheel onderuit halen. Wie verzint dat
- Band steering wat half werkt
- Een eigen implementatie vna 802.11r als fast roaming. Ook dit trekt soms devices onderuit.
- Ontbreken van igmp snooping op sommige apparaten
- Gedoe met controller/adopten etc...(als het draait, draait het)

Nee, ik ben niet meer blind enthiousast maar dat is misschien wat offtopic ;)

Dus waar het 5 jaar geleden nog een no-brainer was: Je kon voor het geld nergens een vergelijikbaar stabiel wifi netwerk krijgen met dezelfde features en het werkte top moet je nu goed kijken of je unifi setje precies kan wat je wilt en je realiseren dat de toegeovegde waarde ten opzichte van een ander setje beperkt is geworden.

• its_me_
Zeer hartelijk dank voor al jullie adviezen en inzichten.

Na al jullie tips en adviezen heb ik mijn configuratie aangepast.
Dit zijn de producten die ik heb besteld.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 95,05€ 190,10
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 289,-€ 289,-
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 76,-€ 152,-
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus€ 187,01€ 187,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,11

Dit moet de configuratie gaan worden.

Ik zal jullie op de hoogte houden over het resultaat :)

• joost_e
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:45

joost_e

Aktief!

Om maar even schaamteloos in te haken op dit topic: Mijn gewenste set-up toont veel gelijkenissen, maar wat ik me afvroeg was of die 42W van de gen2 voldoende is voor 2 AP's en 2 camera's (en in het geval van de TS ook nog 2 US-8 switches en een cloudkey)? Het heeft mij er tot nu toe van weerhouden om de 16-poorts gen2 switch te kopen..

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 22:25
joost_e schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:17:
Om maar even schaamteloos in te haken op dit topic: Mijn gewenste set-up toont veel gelijkenissen, maar wat ik me afvroeg was of die 42W van de gen2 voldoende is voor 2 AP's en 2 camera's (en in het geval van de TS ook nog 2 US-8 switches en een cloudkey)? Het heeft mij er tot nu toe van weerhouden om de 16-poorts gen2 switch te kopen..
paar keer google
US8 switch = 6 watt (2x6=12)
ubiquiti lite = 7 watt (2x7=14)
cloud key = 5 watt

12+14+5= 31 watt....
word een scherpe als je er ook nog 2 camera's aan gaat hangen denk ik zo
ik ben daarom fan van de 8-150watt switch... vet veel poe power zonder enig lawaai

• joost_e
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:45

joost_e

Aktief!

ijske schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

paar keer google
US8 switch = 6 watt (2x6=12)
ubiquiti lite = 7 watt (2x7=14)
cloud key = 5 watt

12+14+5= 31 watt....
word een scherpe als je er ook nog 2 camera's aan gaat hangen denk ik zo
ik ben daarom fan van de 8-150watt switch... vet veel poe power zonder enig lawaai
Bedankt. Van de AP’s kon ik het ook wel vinden, maar camera’s niet direct, ook omdat ik daar nog geen specifiek product heb kunnen uitzoeken. Da’s weer een vraagstuk op zich ;)

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-07 07:02
joost_e schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:16:
[...]

Bedankt. Van de AP’s kon ik het ook wel vinden, maar camera’s niet direct, ook omdat ik daar nog geen specifiek product heb kunnen uitzoeken. Da’s weer een vraagstuk op zich ;)
Zelf heb ik de 16 ports poe 150watt versie en ik hoor de switch niet ondanks ze wel fans hebben. In het begin bij het opstarten waren ze goed te horen maar dat verdwijnt wel weer.
Ik heb zelf overigens een Unifi 4G pro camera en die trekt max 9 wat zag ik net.

[Voor 47% gewijzigd door Arthion-nl op 18-10-2020 17:43]

• badkuip
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:57
Sorry...

[Voor 99% gewijzigd door badkuip op 19-10-2020 13:50. Reden: Excuses, voor het kapen van het topic, mijn post verplaatst naar het algemene Ubiquity topic]

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 06-07 19:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Hoe heet de 220V stroomkabel waarmee de PoE adapter word gevoed?

Die met die 3 ronde /driekhoek aansluiting in de PoE adapter..

https://tweakers.net/my.t...lay_image&image_id=992714

Ik kan dit type kabel via googe(afbeeldingen) niet vinden namelijk

[Voor 58% gewijzigd door Atomic2005 op 26-10-2020 18:13]

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19:21

Jeoh

blaat

Atomic2005 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:51:
Hoe heet de 220V stroomkabel waarmee de PoE adapter word gevoed?

Die met die 3 ronde /driekhoek aansluiting in de PoE adapter..

https://tweakers.net/my.t...ay_image&image_id=992714[Afbeelding]

Ik kan dit type kabel via googe(afbeeldingen) niet vinden namelijk
C5, of een Mickey Mouse kabel :)

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@its_me_ Hoe bevalt de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)?

Zit hier toevallig ook naar te kijken maar zag nog geen reviews op Tweakers.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• its_me_
Greatsword schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:21:
@its_me_ Hoe bevalt de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)?

Zit hier toevallig ook naar te kijken maar zag nog geen reviews op Tweakers.
Deze switch bevalt mij prima. Eigenlijk bevallen mij alle componenten die ik heb aangeschaft heel goed. De installatie van alles was erg simpel, eigenlijk heb ik er weinig omkijken naar gehad.

Het bereik van de twee AP's is prima voor in huis. Deze zomer ga ik zien in hoeverre de bestaande AP's voldoende zijn en of ik nog een extra AP moet gaan plaatsen in de tuin.

Ook de KPN decoder werkt naar wens achter de twee switches. Hier had ik nog de meeste problemen mee verwacht, maar dat viel gelukkig alleszins mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danieluitdokkum
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:10
@its_me_
Zelf ben ik op zoek naar een enigszins vergelijkbare setup. Ik twijfel nog enigszins voor welke switch ik zal gaan:
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 307,34€ 307,34
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 211,75€ 211,75

Gevoelsmatig ga ik niet graag voor een "Lite" variant maar voor zover ik het kan bekijken zitten hier qua specs maar kleine verschillen tussen:
  1. De Gen2 heeft 2 SFP poorten, de Lite heeft er geen.
  2. De Gen2 heeft een schermpje, de Lite heeft dit niet.
  3. De Gen2 is rack mount, de Lite zet je gewoon neer of je gebruikt de wall mount.
  4. Zeer kleine verschillen in de totale PoE output en PoE output per poort.
De Gen2 is wel circa 50% duurder dan de Lite. Daarmee zou ik toch gauw voor de Lite gaan. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Wat was voor jou de reden om de Gen2 te kiezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:05
Het schermpje heeft geen meerwaarde, als je hem niet in een rack plaatst of de sfp nodig hebt, is de keuze niet zo lastig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36

Hakker

a.k.a The Dude

ligt eraan of je POE+ apparatuur aan wilt sluiten anders kan je de Lite pakken.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Hakker schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:30:
ligt eraan of je POE+ apparatuur aan wilt sluiten anders kan je de Lite pakken.
De Switch Lites doen ook PoE+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@danieluitdokkum Ik heb voor de Gen2 gekozen omdat ik alles bij elkaar in een rack heb zitten. Niet om er mee te pronken (stiekem uiteraard wel...) maar omdat het zo een stuk netter en overzichtelijker bij elkaar staat. Ik ben niet van de kabelbende

Maar zoals hierboven ook al gesteld: het display hoef je het niet voor te doen. Die is ook (nog) niet uit te zetten waardoor die constant vliegende blokjes laat zien. Verder kun je met het display, wat een touchscreen is, ook niet bijster veel instellen. Je kunt er wel instellingen mee controleren en doorlopen, zelfs dat is redelijk beperkt ten opzichte van de functies die je hebt met je Cloud Key.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• its_me_
danieluitdokkum schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:32:
@its_me_
Zelf ben ik op zoek naar een enigszins vergelijkbare setup. Ik twijfel nog enigszins voor welke switch ik zal gaan:
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)€ 307,34€ 307,34
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 211,75€ 211,75

Gevoelsmatig ga ik niet graag voor een "Lite" variant maar voor zover ik het kan bekijken zitten hier qua specs maar kleine verschillen tussen:
  1. De Gen2 heeft 2 SFP poorten, de Lite heeft er geen.
  2. De Gen2 heeft een schermpje, de Lite heeft dit niet.
  3. De Gen2 is rack mount, de Lite zet je gewoon neer of je gebruikt de wall mount.
  4. Zeer kleine verschillen in de totale PoE output en PoE output per poort.
De Gen2 is wel circa 50% duurder dan de Lite. Daarmee zou ik toch gauw voor de Lite gaan. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Wat was voor jou de reden om de Gen2 te kiezen?
Ik kan mij niet herinneren dat ik de lite in overweging heb genomen, waarom ik die dus niet heb gekozen weet ik niet. Wellicht was die slecht leverbaar?
Als ik de twee switches zo vergelijk zijn ze aardig vergelijkbaar inderdaad.
Ben overigens nog steeds zeer tevreden met de switch die ik heb!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True