Na verschillende topics af te hebben gestruind bij deze toch even een eigen topic. Hopelijk kunnen jullie mij van wat advies voorzien.
Situatie:
Sinds kort ben ik verhuisd naar een nieuwbouw woning en daar wil ik een goed thuisnetwerk aanleggen. Een groot gedeelte zal bekabeld zijn. Er zijn namelijk vanaf bijna alle kamers Cat6 kabels aangelegd tot aan de meterkast. Daarnaast zal er eveneens een goed draadloos Wifi netwerk aanwezig moeten zijn voor alle mobiele apparatuur zoals laptops, telefoons en bijvoorbeeld keukenapparatuur.
Idee:
Hieronder een plaatje met een mogelijke netwerkstructuur.
Groen is meterkast
Paars is woonkamer achter TV kast
Blauw is elders
De rode verbindingen zijn PoE.
Alle geel gemarkeerde apparatuur is nog aan te schaffen.
/f/image/1zLyUGgPb9NEFTfzSXMh1oOy.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
Ik heb een paar vragen
Situatie:
Sinds kort ben ik verhuisd naar een nieuwbouw woning en daar wil ik een goed thuisnetwerk aanleggen. Een groot gedeelte zal bekabeld zijn. Er zijn namelijk vanaf bijna alle kamers Cat6 kabels aangelegd tot aan de meterkast. Daarnaast zal er eveneens een goed draadloos Wifi netwerk aanwezig moeten zijn voor alle mobiele apparatuur zoals laptops, telefoons en bijvoorbeeld keukenapparatuur.
Idee:
Hieronder een plaatje met een mogelijke netwerkstructuur.
Groen is meterkast
Paars is woonkamer achter TV kast
Blauw is elders
De rode verbindingen zijn PoE.
Alle geel gemarkeerde apparatuur is nog aan te schaffen.
/f/image/1zLyUGgPb9NEFTfzSXMh1oOy.png?f=fotoalbum_large)
Vragen:
Ik heb een paar vragen
- Wat vinden jullie van deze setup? Op of aanmerkingen?
- Is het voldoende om voor de gehele benedenverdieping alleen een In-wall HD ontvanger te plaatsen achter het TV meubel in de woonkamer? Deze zal een open ruimte van ongeveer 53 m2 moeten dekken. Ik heb het Unify Design center gebruikt en dan wordt aangegeven dat het 5gHz netwerk onder de -60dBm komt achter in de woonkamer. Dat lijkt weinig, is het ook te weinig? Daarnaast zou het fijn zijn als er ook wat bereik is op het toilet in de gang
Of kan ik beter een AP Lite in het midden van de woonkamer plaatsen? Dan heb ik dus een extra switch nodig bij de TV. Moet dit dan perse een USW flex mini zijn, of kan ik ook een ander merk/type gebruiken? Welke is aan te raden?
- De bovenverdieping is ongeveer 51m2, verdeeld over 4 ruimtes. Als ik op de overloop een AP lite plaats, is dit dan voldoende? Het Design center geeft aan dat het bereik in de kamers dan -68dBm wordt op 5 gHz, dat is sowieso te weinig naar mijn idee. Of is het 2.4 gHz bereik al voldoende? Kan ik dan beter twee In-wall HD's plaatsen?