Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

schakeling voor op seriële poort

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren van [k°nyn] een proggie ontvangen waarmee ik mijn seriële poort kan sturen en waarop ik mijn fans zou willen schakelen.

Ik kan mijn koelers rechtstreeks op de poort aansluiten, maar dat lijk me een te grote belasting van de poort.

Is er iemand die mij kan vertellen op welke manier is het signaal(er is een signaal zolang de koeler moet draaien) te gebruiken samen, maar de koelers toch op een externe voeding te laten werken

kort gezegt, een schakelaartje gestuurd door de seriele poort ...

moet zeker kunnen, maar mijn kennis van zo'n dingen gaat niet veel verder dan weerstanden en led's :'(

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 15:33

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

wat dacht je van een relais?

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Topicstarter
prachtig idee, maar wel een soort relais das mijn grootste probleem ...

je hebt relais die schakelen bij een pulse en dan terugkeren bij een volgende pulse
zijn er ook die blijven zolang er stroom is en terugkeren als de stroom weg valt ?
op +/-12V

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op vrijdag 10 augustus 2001 15:03 schreef Mr.ChronoM het volgende:
prachtig idee, maar wel een soort relais das mijn grootste probleem ...

je hebt relais die schakelen bij een pulse en dan terugkeren bij een volgende pulse
zijn er ook die blijven zolang er stroom is en terugkeren als de stroom weg valt ?
op +/-12V
Zal ik eens ff een boekje voor je opzoeken?!
De normale relais werken zoals je omschreef!

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

Topicstarter
als je dat zou willen doen voor mij, zou dat erg vriendelijk zijn

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:21
kan beter de parallelle poort gebruiken... die uitgangen geven constant een signaal (kun je uitbreiden tot 12 aparte kanalen). Serieel geeft de signalen na elkaar door.

'k heb nog wel een mooie howto (in 't Nederlands!) over de parallelle poort en het bouwen van schakelingen hiervoor. Als je die wilt, mail dan ff.

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op vrijdag 10 augustus 2001 15:06 schreef Mr.ChronoM het volgende:
als je dat zou willen doen voor mij, zou dat erg vriendelijk zijn
ff schemaatje overtekenen met dank aan elektuur ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.bakspeciaal.nl/naamloos.bmp

hap printen en meenemen naar de elektronica zaak (display, radio piet o.i.d.)

Cogito Ergo Credo

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 21:16
Tuurlijk, dat is juist de standaardvorm van een relais. Een monostabiele relais. Zolang er stroom door de spoel gaat, creëer je een elektromagneet die een contact aantrekt. Valt de stroom weg, dan stopt de magnetische werking en wordt het contact verbroken.

Anyway, moet je maar even voor informeren bij een electronica/elektriciteitswinkel.

Natuurlijk moet je wel even te weten komen hoeveel stroom een com-poortje kan geven (zowel stroom als spanning zijn belangrijk) en een gepaste relais kopen.

Hmmz, toen ik begon te schrijven had niemand nog geantwoord :P

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• jopiek

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op vrijdag 10 augustus 2001 15:08 schreef jurri@n het volgende:
kan beter de parallelle poort gebruiken... die uitgangen geven constant een signaal (kun je uitbreiden tot 12 aparte kanalen). Serieel geeft de signalen na elkaar door.

'k heb nog wel een mooie howto (in 't Nederlands!) over de parallelle poort en het bouwen van schakelingen hiervoor. Als je die wilt, mail dan ff.
Gebruik als beginner GEEN parallelle poort, de seriele is beveiligd i.t.t. de par! De seriele kun je zonder gevaar kortsluiten, doe dat maar niet met de parallelle...

Goed boek:
pc-poorten onder windows...

Cogito Ergo Credo

Verwijderd

hmm jopiek dus ook elektuur :)

maar ge kunt dus ook relais rechtsreeks aan com poort hange, moet wel dan een zijn van 11v 30mA....

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-11 14:08

Chakotay

Lick here to continue

Kan je mij dat proggie gooien? :)

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:17
Op vrijdag 10 augustus 2001 17:48 schreef knyn het volgende:

maar ge kunt dus ook relais rechtsreeks aan com poort hange, moet wel dan een zijn van 11v 30mA....
Com poort kan toch maar 20 mA leveren ?

en dan nog zou ik dat niet graag zo doen
beter ff een tor d'r tussen gooien

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
een tor ?

Verwijderd

Topicstarter
het lukt nie ... de schakeling wil niet werken

mijn grootste probleem(denk ik) is de relais, ik raak geen wijs uit de aansluitingen
code:
1
2
3
4
5
---------
*   *
      *
*   *
---------

ik dacht dat de 2 linkse pinnen de plus en min waren, maar blijkt niet te werken, ook nie rechtstreeks op de poort(wegens te weinig stroom waarschijnlijk ?) ik heb 11.9V op de com poort

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Vraag het eens aan AcouSE, die was met dit project bezig.

Kan je trouwens vertellen wat voor signalen er uit dat programmatje komen? Dan kan ik eens kijken of ik iets met een PWM-dimmer (bedankt voor het idee AcouSE :) ) er bij kan verzinnen :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

Waarom gooi je er geen Opto's tussen.
Kun je je LPT gebruiken, zonder bang te zijn voor opblazen over overbelasting.

And The Only One

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 21:16
Op vrijdag 10 augustus 2001 17:48 schreef knyn het volgende:

/very offtopic mode
't Valt ook nie op da ge nen Belg zijt 8-)
/end very offtopic mode

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• AFR
  • Niet online

AFR

De seriële poort verstuurt de data serieel, dus bitje voor bitje. Dit betekent dat de uitgang niet een constant niveau heeft.
Wel kun je door het sturen van een belaapd patroon van 1-en en 0-en ervoor zorgen dat de gemiddelde spanning en frequentie van het uitgangssignaal een bepaalde waarde aannemen. Niet ideaal om een schakeling mee aan te sturen, maar wel mogelijk. In de praktijk wordt daarom vaak gebruik gemaakt van een UART of microprocessor om apparaten te interfacen met de seriële poort. (seriële data wordt dan weer omgezet naar parallel)

Bij de paralelle poort kun je de 8 data-pinnen en 4 control-uitgangen wel een constant spanningsniveau geven zodat je direct kunt schakelen. Als je de transistor aan stuurt mbv een relais kan er weinig fout gaan. (Omdat de paralelle poort zogenaamde open-collectoruitgangen heeft kan deze alleen doorbranden als je de data-pinnen direct met de + van de voeding verbindt).

Onder Windows NT en 2000 kun je hardware alleen aanspreken door gebruik te maken van speciale drivers. Voor meer informatie zie bijvoorbeeld http://www.beyondlogic.org/

NB. Let op: de LPT kan alleen stroom leveren bij een niveau "laag" (+/-20mA), nauwelijks bij "hoog" (+/- 500uA).

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Conrad heeft ook wel van die mooie kaartjes met series relais die je zo vanaf je pc kunt aansturen, daar zou je ook een kijkje kunnen nemen...

• Sine
  • Laatst online: 10:17
Op vrijdag 10 augustus 2001 18:47 schreef Mr.ChronoM het volgende:
een tor ?
Transistor

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
parallel is allemaal heel mooi, maar dan vraag ik me altijd af of jullie geen printer/scanner hebben, die heb ik nodig dus is de parallele poort bezet

en als je kijkt in het schema die eerder gepost werd staat er inderdaad een transistor in.

Als ik met een meettoestel meet heb ik op dit ogenblik ook wel en constante spanning van 11,90V op mijn seriele poort.

Het grootste probleem is dat ik nie aan 30mA raak denk ik om de relais gewoon te schakelen

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Weet niet of het veel kan helpen maar...
Ik had vroeger het idee van een externe
baybus. Heb dat met een serieel connectortje gedaan (ninepin D-SUB) dat ik uit een oude 468 PC heb gesloopt >:)

Lukte perfect, heb daar een serieel kabeltje opgezet. Waarom kloten met een program als het simpel ook kan. Ja, ik heb gelezen dat je niet veel van elektricidinges kan maar met een beetje butt :* ing moet je toch wel aan een schema graken...

Don't know if it helped, is misschien een beetje offtopic, maareuuh hielp mij...

• AFR
  • Niet online

AFR

Houd ook rekening met de volgende zaken:

- Volgens de RS232-specificatie hoeven de uitgangsspanningen niet op +/-12V te liggen maar ergens in het gebied van 3-25V. Jij geeft aan dat je 12V hebt en hoeft je nergens druk over te maken.

- De uitgangsstroom van 30mA die je uit je seriële poort wilt trekken zal niet elke seri
ële poort aan kunnen. Volgens mij hoeft een seriele poort officieel maar 16mA te kunnen leveren.

- Als je met 30mA een relais wilt schakelen moet je wel een relais hebben dat met deze stroom geschakeld kan worden: R = 12V/0.030A = 400 Ohm. Ofwel: de spoelweerstand van het relais moet minimaal 400 Ohm zijn. De kans is groot dat je een relais met een te lage spoelweerstand hebt.

Om de schakeling met elk type relais, en elke seriële poort (ook laptop) compatible te maken is het aan te bevelen om het relais dmv een transistor te schakelen en niet direct aan de seriële poort te hangen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zijn d'r niet chippies die een serieel signaal omzetten naar parallel?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
die chips om serieel naar parallel om te zetten heb ik ook nog van gehoord ...

bestaan die ? iemand die de nummer kent

• AFR
  • Niet online

AFR

Voor het omzetten van serieel naar parallel kun je een UART gebruiken (zoals ik eerde meldde), maar dat is over het algemeen niet eenvoudig voor een beginner. Je moet ook zaken als de baudrate instellen.

Het omzetten van serieel naar parallel gaat in twee stappen:
1. Omzetten van spanningsnivau: serieel maakt gebruik van plus en min 3-25V, terwijl de computer gebruik maakt van 0 en 5V. HIervoor kun je een levelconverter zoals de MAX232 gebruiken of een schakelingetje met enkele FET's.
2. Serieel signaal van 0&5V omzetten naar parallel. Hiervoor wordt meestal een UART gebruikt zoals de 8051, 16450, 6550, 16650 en 16750

Voor meer info moet je kijken op http://www.beyondlogic.org/
Wanneer je zelf nog niet de nodige ervaring emt electronica hebt lijkt het me verstandig om op zoek te gaan naar een kant-en-klaar schema of evt een tweede parallelle poort in je PC te plaatsen voor de aansturing vand e relais.

Verwijderd

dit is wat een compoort kan schakelen
1.6v+/-(d8 ik teminste) op 40mA dus geen 12 relai(zonder toretje ed.)

maar dat schema van hierboven zou werken.

• AFR
  • Niet online

AFR

Nog even een opmerking:

De seriele poort bevat ook control lines zoals DTR en RTS die niet worden gebruikt om data over te versturen, maar om de status van de poort aan te geven. Deze kunnen wèl worden gebruikt om direct mee te schakelen (zie voorbeeld op http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/rspower.html)

Houd er bij je schakeling rekening mee dat moderne PC's regelmatig met +/-5V werken ipv +/- 12V en dat deze spanning afneemt naarmate je meer stroom uit de poort trekt.
Pagina: 1