Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-06 21:46
Mijn vraag
Ik heb al een jaartje een membraam toetsenbord van Corsair. De Corsair K55. Ik ben hier over het algemeen erg tevreden over, maar er is 1 ding wat altijd al vervelend is: het geluid. Nu verwacht ik niet dat het toetsenbord stil is, maar ik vind het geluid wat ik altijd krijg wel erg vervelend.
Als ik de Backspace, Enter, of spatiebalk indruk kan het een best wel schel piepend geluid maken.
Als ik even blaas, is het weer even over, maar na een minuutje begint het weer. Het toetsenbord hapt altijd wel veel stof, dat is logisch, maar hoe zorg ik dat de toetsen stoppen met piepen? Het is pittig vervelend, ik kon wel leven met de backspace en enter. Maar de linkerzijde van de spatiebalk begint wel heel veel geluid te maken.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Corsair K55

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Spatiebalk weghalen en terugplaatsen. Uitblazen met de compressor, hielp weinig. Google kon ik vrij weinig op vinden.

Beste antwoord (via NathanVerkerk op 30-10-2020 21:28)

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NathanVerkerk schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Ik dacht inderdaad ook al dat er iets schuurt. Stof eruit blazen helpt dus niet goed genoeg. Eigenlijk zou smeren dus een goed idee zijn. Waarmee zou jij het smeren? Heb je daar nog een advies voor?

Dat van gewoonte veranderen is zeer lastig inderdaad 😏. Ik game vooral met het toetsenbord, naast veel typen voor school uiteraard. Bij het gamen druk ik dus de toets aan de linkerkant in, dus dan moet ik even kijken hoe ik het ga doen. Maar het is zeker een idee!
alles wat gemaakt is voor plastics kom je een eind mee (siliconenspray). toetsjes eraf wippen, spray op een wattenstaafje en de onderkant van de toets (waar ie mee in je toetsenbord gaat even rondom insmeren). zuinig smeren is key (pun intended)

ghettofix voor problemen onderweg: vinger langs je neus, en daar de toets even mee insmeren (huidvet houdt t ook wel een dag kraakvrij :) )
-voor de hardcore stoorfactors, en doe t ff in private want anders is de hot topic voor de koffiepraat de komende weken ook bekend ...-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 12:27

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik weet even niet hoe de losse toetsen uitzien maar er zijn ringetjes die je er tussen kunt plaatsen bij de meeste mechanische keyboards. Als die ook van die verwisselbare toetsen heeft zou dat ook moeten werken en wordt het geluid daardoor gedempt.

Wel zou de aanslag iets kleiner zijn daardoor.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
Yagermeister schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:18:
Ik weet even niet hoe de losse toetsen uitzien maar er zijn ringetjes die je er tussen kunt plaatsen bij de meeste mechanische keyboards. Als die ook van die verwisselbare toetsen heeft zou dat ook moeten werken en wordt het geluid daardoor gedempt.

Wel zou de aanslag iets kleiner zijn daardoor.
Zou het ook werken op een membraam toetsenbord? Mijn toetsenbord is namelijk als ik het goed heb niet mechanisch.
Ik zou het best fout kunnen hebben hoor, ik heb er niet al te veel verstand van helaas.
Wel bedankt voor je snelle antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Aangezien die ringetjes niet veel kosten is het altijd te proberen natuurlijk. Of het echt werkt is lastig aan te geven. Dat ligt vooral eraan waar het probleem ligt.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Simpel aan Google te vragen:
Is Corsair k55 mechanical?
The Corsair K55 is a membrane keyboard, which means it utilizes rubber domes under its keycaps as opposed to mechanical switches.
Tobo is dus niet mechanisch. Bovendien, @Yagermeister, wordt er gesproken over piepend geluid bij het indrukken. Dat is niet de harde 'klak' bij het bottomen.

Het geluid lijkt eerder te komen doordat de toets in z'n mechaniek 'schuurt'. Dit zou je kunnen smeren of op een andere manier minder weerstand geven. Je kan ook proberen de toets niet scheef in te drukken, maar recht naar beneden. Dat is soms wat lastiger, zeker voor iets als de backspace als je met 10 vingers blind aan het typen bent. De spatiebalk zou iets makkelijker moeten zijn, die 'gewoon' in het midden indrukken of met je andere duim (en dat kan heul lastig zijn om als gewoonte te veranderen :P).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
Hero of Time schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:40:

[...]

Tobo is dus niet mechanisch. Bovendien, @Yagermeister, wordt er gesproken over piepend geluid bij het indrukken. Dat is niet de harde 'klak' bij het bottomen.

Het geluid lijkt eerder te komen doordat de toets in z'n mechaniek 'schuurt'. Dit zou je kunnen smeren of op een andere manier minder weerstand geven. Je kan ook proberen de toets niet scheef in te drukken, maar recht naar beneden. Dat is soms wat lastiger, zeker voor iets als de backspace als je met 10 vingers blind aan het typen bent. De spatiebalk zou iets makkelijker moeten zijn, die 'gewoon' in het midden indrukken of met je andere duim (en dat kan heul lastig zijn om als gewoonte te veranderen :P).
Ik dacht inderdaad ook al dat er iets schuurt. Stof eruit blazen helpt dus niet goed genoeg. Eigenlijk zou smeren dus een goed idee zijn. Waarmee zou jij het smeren? Heb je daar nog een advies voor?

Dat van gewoonte veranderen is zeer lastig inderdaad 😏. Ik game vooral met het toetsenbord, naast veel typen voor school uiteraard. Bij het gamen druk ik dus de toets aan de linkerkant in, dus dan moet ik even kijken hoe ik het ga doen. Maar het is zeker een idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor het gamen met de spatiebalk (ik kan mij zo denken om te springen bij een FPS), is het niet heel lastig om de gewoonte te veranderen en in het midden in te drukken, zodat de toetsen meer in balans ingedrukt wordt.

Smeren, tja, dat is iets wat je zelf even moet gaan uitzoeken. Je zal hoe dan ook de toets van het toetsenbord moeten halen. Een fatsoenlijke reiniging kan al helpen. Let bij het loshalen van de toetsen wel goed op eventuele extra montageonderdelen. Zo kunnen bredere toetsen zoals de spatiebalk en backspace nog een extra metalen onderdeel hebben dat als veer of stabilisatie gebruikt wordt. Zoek dus even op bij Youtube oid voor een video hoe je de toetsen los haalt voor schoonmaken.

Je zou natuurlijk ook kunnen gaan kijken naar een ander toetsenbord, even afhankelijk van hoe lang je deze al hebt (het is zonde om deze al te vervangen als je 'm net een jaartje hebt). En dan gelijk voor een mechanische gaan (en dan eerst even Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 lezen :)).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
NathanVerkerk schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

alles wat gemaakt is voor plastics kom je een eind mee (siliconenspray). toetsjes eraf wippen, spray op een wattenstaafje en de onderkant van de toets (waar ie mee in je toetsenbord gaat even rondom insmeren). zuinig smeren is key (pun intended)

ghettofix voor problemen onderweg: vinger langs je neus, en daar de toets even mee insmeren (huidvet houdt t ook wel een dag kraakvrij :) )
-voor de hardcore stoorfactors, en doe t ff in private want anders is de hot topic voor de koffiepraat de komende weken ook bekend ...-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Hero of Time schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:40:

[...]

Je hebt idd gelijk. niet aan gedacht dat het ook schuren kan zijn.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
dyrc schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Haha ik zal het sowieso in private doen!
Kreeg van mijn vader nog de suggestie wd40. Zou dat ook kunnen helpen?
Toetsjes eraf wippen moet wel lukken, dat heb ik al eerder gedaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
Hero of Time schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:52:
Voor het gamen met de spatiebalk (ik kan mij zo denken om te springen bij een FPS), is het niet heel lastig om de gewoonte te veranderen en in het midden in te drukken, zodat de toetsen meer in balans ingedrukt wordt.

Smeren, tja, dat is iets wat je zelf even moet gaan uitzoeken. Je zal hoe dan ook de toets van het toetsenbord moeten halen. Een fatsoenlijke reiniging kan al helpen. Let bij het loshalen van de toetsen wel goed op eventuele extra montageonderdelen. Zo kunnen bredere toetsen zoals de spatiebalk en backspace nog een extra metalen onderdeel hebben dat als veer of stabilisatie gebruikt wordt. Zoek dus even op bij Youtube oid voor een video hoe je de toetsen los haalt voor schoonmaken.

Je zou natuurlijk ook kunnen gaan kijken naar een ander toetsenbord, even afhankelijk van hoe lang je deze al hebt (het is zonde om deze al te vervangen als je 'm net een jaartje hebt). En dan gelijk voor een mechanische gaan (en dan eerst even Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2 lezen :)).
Spatiebalk heb ik al een keer verwijderd, dus dat zal moeten lukken.
Vervangen is idd zonde aangezien hij net een jaar oud is.
Volgende wordt sowieso wel een mechanischr, dat weet ik nu wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik vond deze uitleg op quora:
https://www.quora.com/Wha...have-on-plastic-materials
Just like there are many metals, there are many plastics that are very different from one another. Overall, plastics can be divided into two basic groups:

Crystalline: Polypropylene, Polyethylene, Polyester (all types), Nylon

Amorphous: Polycarbonate, Styrenics (including ABS), PVC

The main ingredient in WD-40 is a light kerosene-like mineral oil, which is hydrocarbon based. Amorphous plastics and hydrocarbons don’t play well together: hydrocarbons will attack the chemical structure of amorphous plastics, breaking them down - essentially trying to “melt” them. In particular, Polycarbonate (PC) and Polystrene (PS). they are two named plastics on the WD-40 “do not use on these” list.

Crystalline materials are unaffected by the hydrocarbons in WD-40, you can spray them as much as you wish.
Dus afhankelijk van het 'soort plastic' kan je het wel of beter niet gebruiken.
Ik zou voor een siliconenspray gaan. Dan weet je zeker dat je plastic mechaniek van je toetsen niet stuk gaat.

Als je geluid door toetsaanslagen vervelend vindt, dan wil je vast geen mechanisch toetsenbord ;)

[ Voor 13% gewijzigd door michielRB op 05-10-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

michielRB schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:07:
Als je geluid door toetsaanslagen vervelend vindt, dan wil je vast geen mechanisch toetsenbord ;)
Er zit nogal een verschil tussen 'klak' en 'piieep' als je een toets indrukt. ;) Schrijf daarom niet direct een mechanisch toetsenbord af voordat je het verschil hebt gehoord waar je je nu aan ergert en wat bij normaal gebruik hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
Hero of Time schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:40:
[...]

Er zit nogal een verschil tussen 'klak' en 'piieep' als je een toets indrukt. ;) Schrijf daarom niet direct een mechanisch toetsenbord af voordat je het verschil hebt gehoord waar je je nu aan ergert en wat bij normaal gebruik hoort.
Dat is ook zeker waar, al heb ik nu geen mechanisch toetsenbord.
Ik kan nog weleens rammen, dus wat minder rammen is sowieso een idee! 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We noemen het niet voor niets ook wel eens een ramplank. Gewoon blijven rammen totdat deze echt stuk is, dan voorzichtiger zijn met je nieuwe mech. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
Hero of Time schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:44:
We noemen het niet voor niets ook wel eens een ramplank. Gewoon blijven rammen totdat deze echt stuk is, dan voorzichtiger zijn met je nieuwe mech. :+
Haha zeker waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

U vraagt, wij draaien moeten ze gedacht hebben op de FP: reviews: Semimechanisch spelplezier - Acht 'memchanical' toetsenborden getest
Je kan nu kiezen voor een hybride die wel mechanisch maar niet luidruchting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
michielRB schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:07:
U vraagt, wij draaien moeten ze gedacht hebben op de FP: reviews: Semimechanisch spelplezier - Acht 'memchanical' toetsenborden getest
Je kan nu kiezen voor een hybride die wel mechanisch maar niet luidruchting is.
Ik dacht altijd dat mechanische toetsenborden juist niet luidruchtig zijn. Klopt dat dan niet?
Ik weet dat mechanische toetsenborden een heel ander systeem hebben en waar dat op neer komt. Maar wat is nou echt het verschil in gebruikersperspectief?
Dan bedoel ik dus hoeveel geluid het maakt enzovoort. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Het verschilt zeker per toetsenbord. Maar ze hebben allemaal toch wel in meer of mindere mate een duidelijk 'klik-klak' geluid bij een aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NathanVerkerk
michielRB schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:18:
Het verschilt zeker per toetsenbord. Maar ze hebben allemaal toch wel in meer of mindere mate een duidelijk 'klik-klak' geluid bij een aanslag.
Aha dan snap ik het wel.
Het klik geluid maakt me niet uit. Alleen een hoog piepend geluid doet mijn oren pijn, wat ik nu heb dus. Maar dat ga ik oplossen met de eerdere oplossingen gegeven door medetweakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik denk nog wel eens terug aan mijn oude Cherry toetsenbord met DIN plug. Van uit de tijd dat zelfs ps2 nog niet bestond, ergens terug in 1995, toen ik mijn eerste eigen PC met IBM OS/2 Warp had. (ik was toen al 'tegendraads' en weigerde win95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

michielRB schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:18:
En dat is dus niet waar. Lees het topic wat ik eerder linkte maar eens. Er zijn switches die zeker een geluid maken als je deze indrukt, de zogenoemde 'clicky' toetsen. Maar dat is geen standaard feature bij elke mechaniek.

Mechanische toetsenborden kunnen, zeker met wat oefenen, stiller zijn dan traditionele toetsen. Wat zou je precies moeten horen als je een non-clicky mechaniek hebt en deze niet tot de bodem indrukt? Want het bottemen is wat vaak geluid maakt, terwijl dat is helemaal niet nodig omdat de registratie al halverwege ligt.

En al zou je de toetsen alsnog tot de bodem indrukken heb je per toetsenbord een ander geluid omdat dat dan weer afhankelijk is van de materialen die gebruikt zijn voor o.a. de behuizing en backplate.

Pagina: 1