externe hardeschijf altijd bezig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste lezer,

Kan iemand mij uitleggen waarom mijn externe SSD altijd bezig is? Ik wil deze lokoppelen maar dan krijg ik een melding dat deze momenteel bezig is. Dit is hij in werkelijkheid volgensmij niet. Ik heb geen vensters geopend en ben nergens mee bezig. Bij processen kan ik niets vinden. Als ik even wacht, minuten zelfs, is hij nog steeds bezig...

dankje.

[ Voor 8% gewijzigd door paper towel op 03-10-2020 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Hat kan zijn dat je antivirus hem aan het scannen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37

De Nelis

en anders maar niet...

Automatische back-up die aan staat?

Time machine op een Mac bijvoorbeeld, Windows back-up als het om een Windows machine gaat.

Met andere woorden, op wat voor apparaat, met welke software etc. zoals de template ook aangeeft wanneer je een nieuw topic opent.

[ Voor 91% gewijzigd door De Nelis op 03-10-2020 12:32 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zet je machine 2 seconden uit, SSD eraf, machine aan?

Je topicstart is wat summier; "bezig" zie je niet maar daar komt ergens een melding van? Die melding al eens door Google getrokken? Over welke apparatuur & OS gaat het uberhaupt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:27
Misschien heb je hem opgenomen in de indexering?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
alle dingen die jullie zeggen zijn mij wat onbekend.

Windows 10, heb geen antivirus anders dan wat windows zelf biedt. geen automatische back-up.
bezig is de beschrijving van de melding overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door paper towel op 03-10-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

paper towel schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:47:

bezig is de beschrijving van de melding overigens.
Dat lijkt me dus sterk. Dus zodra jij met je hand naar de SSD gaat om deze eruit te trekken, komt er magisch een melding midde op beeld "Bezig"?

Leg nou eens EXACT uit wat je doet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
MAX3400 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:52:
[...]

Dat lijkt me dus sterk. Dus zodra jij met je hand naar de SSD gaat om deze eruit te trekken, komt er magisch een melding midde op beeld "Bezig"?
Nee, op het moment dat je het USB apparaat netjes probeert te ontkoppelen natuurlijk ;) Dus middels het USB icoon in de taakbalk.

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 03-10-2020 18:19 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 20:03
Eigenlijk kunnen er maar twee oorzaken zijn:
1. de SSD wordt inderdaad (zoals hierboven aangehaald) nog gebruikt door Windows voor een lopende taak (virusscanner, indexeren enz.)
2. in je energiesettings staat nog "externe schijf optimaliseren voor snelheid" aan in plaats van "externe schijf optimaliseren voor veiligheid". Dit zou ik omzetten naar de laatste optie.

Als ik jou was, draaide ik de gratis benchmark AS-SSD eens op die externe SSD: dan zie je op die SSD communiceert op normale snelheden. Als dat namelijk niet zo is, kan je voor elke taak tot een ons wachten.
Zet een printscreen van AS-SSD resultaten maar eens hier neer ...

[ Voor 27% gewijzigd door Renault op 11-10-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
dankje, daar ga ik even mee aan de slag, ik ben zelf ook wel benieuwd. beetje druk maar ik kom er op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
dat programma draait al een half uur en het lijkt er op dat dit nog uren door kan gaan. wat is precies de bedoeling en wat kan ik verwachten?

Ik weet ook niet wat die doet met mijn gegevens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A96XK4JV5qsPWURvIzFeniNak_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOLalPiO1nr4y5tRLzODvOAL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door paper towel op 17-10-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ahaaa, we zijn bij de oorzaak aangekomen!
Met je Windows is niets mis, maar met de aansturing van je SSD wél!
Weet je zeker dat het een SSD is en niet een harddisk?
De disk is zo verschrikkelijk traag dat elke taak die Windows op die externe USB-schijf moet uitvoeren, mogelijk nog niet is afgelopen als de volgende alweer begint.

Je oplossing is om te achterhalen waarom die SSD zo verschrikkelijk traaaaag is: ik zie in je printscreen aan de twee groene regels dat AHCI aan staat en dat je 4K alignment in orde is.
Ik denk dat het een kwestie is van oude, verkeerde of ontbrekende drivers.
Als je laptop/PC beschikt over blauwe USB-poorten (kijk erin, blauwe zijn USB3, zwarte zijn USB2) gebruik je die voor de externe harddisk.
(Als AS-SSD bij een hertest (die duurt pakweg 2 minuten) in de bovenste regel "Seq" tweemaal iets aangeeft wat boven de 200 ligt, is de SSD wel goed aangesloten.)

Wat ik nu zou doen is:
1. post hier je SMART tabel* van bovenstaande disk, dan kunnen we kijken of die in orde is en of het een harddisk is of een SSD.
2. draai Windwos 10 update net zolang totdat hij is bijgewerkt naar de laatste versie en er geen updates meer zijn.
3. kijk in Windows 10 in Apparaatbeheer of je gele uitroeptekens ziet en werk die weg.

* Hoe? lees de kop van artikel Check je SMART goed door.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 17-10-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
alvast een update, Ik had inderdaad de ssd in de verkeerde poort gezet... Dus niet in de blauwe. Voor de zorgvuldigheid post ik wel een printscreen van het eindscherm, iets van drie uur later...

Ik draai het programma nu nogmaals met de SSD in een blauwe poort. Overigens heb ik de SSD daar normaal gesproken ook inzitten hoor, Het is wel een SSD, En ik heb er twee dus ik zal ze beide testen deze dag.

Alles suggesties van Renault pak ik deze middag/avond of morgen (zondag) even op en zal het posten. Nu weer verder met ander kluswerk.

Bedankt Renault!

eerste test met usb 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-oucUJTVmJBxyoYglD6bi9jeCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/egalnWwMjF5hfwp3wzQgubwX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door paper towel op 17-10-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
... alvast: dit zijn géén cijfers die bij een SSD horen, wél cijfers die bij een (trage) harddisk horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
okay, ik ging daar wel van uit.

het is een Toshiba DTB405 500"GB

Ik ga nu even kijken naar de vervolg acties die je benoemde: --> Geen uitroeptekens bij apparaatbeheer

Ik begrijp niet goed wat de bedoeling is. Als ik die website bezoek en dat programma download krijg ik wel iets anders. Maar goed, er waren ook nogal wat keuzes voor de download. Ik ga ervan uit dat onderstaande niet goed is.

Kan mij nog iets beter uitgelegd worden hoe ik het juiste kan vinden? Ik kan ook die menu --> functie etc niet vinden. dus ik denk dat het iets compleet anders is.

Windows 10 installeert toch automatisch alle drivers? Ook die voor de USB poorten. Of vergis ik mij? Windows is overigens volledig up to date.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhv1AoEX2GoMaWYiuNZC9MBRDj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lcI8cqLfWJLfrGqnfmWHAbpY.png?f=fotoalbum_large

mijn tweede schijf: ToshibaDTB310
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYSN8forcFJYO4BrE62tK-TghmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DPBizLjP3Wb95XxDiuXilqZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door paper towel op 17-10-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
De grafieken zijn de juiste.

De Toshiba DTB405 is een externe harddisk (geen SSD) en de Toshiba DTB310 óók (dus geen SSD).
In je beide laatste plaatjes presteren ze beide normaal voor externe USB3-harddisks.
Het zou zomaar kunnen dat de 405 een SMR-disk is en de 310 niet, wat het prestatieverschil verklaart.
SMR: Problemen WD Red schijven (SMR techniek) en WD en Seagate Lichten kopers op met SMR en CMR.

Daarmee zijn we er in elk geval uit dat je geen externe SSD hebt aangesloten staan en dat beide externe harddisks snel genoeg werken om je steeds bezette disk niet daaruit te kunnen verklaren.
Het USB-driver verhaal en de gele uitroeptekens / achterlopen met updates is daarmee van de baan.

Waarmee we weer terug zijn op de originele vraag: waarom is je disk steeds bezet en niet klaar voor verwijderen?

1.
Je eerste actie zou kunnen zijn dat je in Energiebeheer van Windows 10 de setting verandert van "Optimaliseren voor prestaties" naar "Optimaliseren voor snel verwijderen".

2.
De volgende vraag is of Windows óók opstart als die externe disk niet is aangesloten? Anders staat een deel van Windows op die externe disk en verklaart dat de activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Ik zie allerlei opties maar "optimaliseren voor snel verwijderen" ben ik nog niet tegen gekomen.

ik google er ook op maar krijg ander zaken ervoor. misschien kun je iets concrter verwijzen?

Ik zie wel dat ik kan kiezen tussen gebalanceerd of hoge prestaties. Maar dat is een algemene instelling en niet specifiek voor externe harde schijf.

SMR schrijven? dus geen schrijven meer van WD? ik moet me echt overal in verdiepen 8)7

Aanvulling:
Als ik onderstaande lees dan lijkt het dat mijn twee externe schijven hier niet onder vallen:

Bij Seagate gaat het om onder andere Barracuda-schijven van 2TB, 4TB en 8TB en om Archive v2-hdd's van 6TB en 8TB. Bij Toshiba betreft het P300-desktopschijven van 4TB en 6TB en de DT02-modellen, waar de P300-versies op gebaseerd zijn. Ook de MQ04-hdd's voor laptops gebruiken smr, evenals de daar op gebaseerde L200-serie van Toshiba.

Afijn, los van het oplossen van mijn huidige probleem. Wat is dan wel een goede en betrouwbare exerne schijf?

[ Voor 50% gewijzigd door paper towel op 18-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Jouw constatering klopt: Microsoft heeft dat recent weer gewijzigd zoals jij zegt en ik o.a. lees in http://windowsbulletin.co...rformance-for-usb-drives/

Maar daar ben jij niet mee geholpen: je bent weer terug bij je oorspronkelijke vraag: waarom is mijn externe harddisk "altijd in gebruik"? Sorry voor de langdurige omleiding. :/

Toch zit de sleutel naar de oplossing voor je probleem nog steeds in het achterhalen wélk proces je harddisk bezig houdt (meest voor de hand liggend is indexering en die kan je gewoon uitzetten) en dáár dan iets aan doen.

En SMR-schijven zijn niet slechter / onveiliger / onbetrouwbaarder, er is alleen een techniek in gebruikt waarbij je méér bitjes op dezelfde ruimte kwijt kan. Het voordeel van die techniek is dat harddisks betaalbaar blijven en nog steeds groter kunnen worden qua opslagcapaciteit. Nadeel van die techniek is dat de lees/schrijfsnelheid lager is.

[ Voor 17% gewijzigd door Renault op 18-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:41

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Met resource monitor zou je moeten kunnen zien welk proces nu bezig is met je externe schijf:

http://www.mochasupport.c...ewarticle&kbarticleid=764

Zou meteen helder moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 18-10-2020 20:54 ]

Pagina: 1