Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10-2020
Goedemiddag,

Ik heb recent een relatief oude iMac aangeschaft op marktplaats voor een mooi prijsje met als doel
een prima werkstation te creëren voor mijn vriendin en mijzelf.
Na het vervangen van de HDD door een SSD kregen we hem aan de praat en werkt hij (naar onze wens) erg snel voor de taken die we op het oog hadden.

Wij waren ons er van bewust dat er issues zouden zijn met de snelheden van de ventilatoren, wat samenhing met het verwijderen van de HDD. Aanvankelijk konden we deze eenvoudig aanpassen met Macs Fan control.
Wat ons toen ook al opviel, was dat de ODD ventilator 0 rpm aangaf terwijl deze wel degelijk draaide op hoge snelheid. In het begin hadden we door middel van MFC de controle over alle ventilatoren (ook de ODD die toen ook 0 rpm aangaf). Nu reageren de HDD en de CPU fans nog wel op onze input, de ODD geeft nog steeds 0 rpm aan, draait op volle toeren en reageert niet op de software. We hebben alle denkbare instellingen in MFC geprobeerd maar niets lijkt te werken. Het simpelweg verwijderen van de ventilator leek ons geen goed idee aangezien deze generatie iMac berucht is om zijn falende videokaarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhwIDlEdPN2E34ZAHgOlC4ciThs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sJLn2J2S2owtTIUyyghqxVNT.png?f=fotoalbum_large

- De HDD is verwijderd (en dus ook de bijbehorende tempsensor)
- De SSD is geplaatst in een caddie op de plek van de ODD
- De temperatuurmeter van de ODD is op de SSD geplakt
- Het probleem bestond al toen we de SSD op de plek van de HDD hadden 'geplakt'
- OS High Sierra is opnieuw geïnstalleerd
- De SMC is naar ons weten ook al meerdere malen ge-reset (uitzetten, kabel eruit voor 15 seconden en terug aansluiten)
- Het RAM is verhoogd van 8gb (2x2 + 1x4) naar 14gb (1x2 +3x4)

Heeft iemand enig idee waarom de ODD ventilator 0 rpm aangeeft, op maximaal vermogen draait en belangrijker nog, hoe wij de controle over deze ventilator terug krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
GMACCIE schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:55:

[Afbeelding]

- De HDD is verwijderd (en dus ook de bijbehorende tempsensor)
- De SSD is geplaatst in een caddie op de plek van de ODD
- De temperatuurmeter van de ODD is op de SSD geplakt
- Het probleem bestond al toen we de SSD op de plek van de HDD hadden 'geplakt'
- OS High Sierra is opnieuw geïnstalleerd
- De SMC is naar ons weten ook al meerdere malen ge-reset (uitzetten, kabel eruit voor 15 seconden en terug aansluiten)
- Het RAM is verhoogd van 8gb (2x2 + 1x4) naar 14gb (1x2 +3x4)

Heeft iemand enig idee waarom de ODD ventilator 0 rpm aangeeft, op maximaal vermogen draait en belangrijker nog, hoe wij de controle over deze ventilator terug krijgen?
Waarom heb de oude Defecte HDD met temp sensor niet gewoon laten zitten? De ruimte heb je niet nodig voor je SSD als je die op de plek van de ODD hebt geplaatst. Dan had je gewoon de ssd als primaire schijf kunnen aanwijzen en heb je helemaal geen probleem met je ventilator snelheden. Kun je de schijf niet beter gewoon terugplaatsen en niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
mobby1971 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Waarom heb de oude Defecte HDD met temp sensor niet gewoon laten zitten? De ruimte heb je niet nodig voor je SSD als je die op de plek van de ODD hebt geplaatst. Dan had je gewoon de ssd als primaire schijf kunnen aanwijzen en heb je helemaal geen probleem met je ventilator snelheden. Kun je de schijf niet beter gewoon terugplaatsen en niet gebruiken?
Goed punt! We hebben zonet de iMac open gemaakt en dit ook gedaan. We hebben dus de (defecte) HHD teruggeplaatst mét temperatuursensor en weer verbonden zoals die origineel was. We hebben de SSD als primaire schijf aangeduid. Nog steeds draait de ventilator onder de ODD hard en dus ook nog steeds geen controle hierover.
Toen de HDD er eerst volledig uit was, deed het probleem zich ook nog niet voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
Heb je niet toevallig de temperatuur sensoren omgewisseld?

Dat de ODD fan maximaal draait zou kunnen komen als veiligheidsinstelling omdat hij geen temperatuur kan meten of gewoon echt een fout heeft gevonden in de sensor.

Ik heb bij mijn iMac uit 2009 het volgende gedaan:
Uit een oude voeding heb ik een temperatuur sensor gehaald (hetzelfde type als in de harddisk) en die in het kabeltje geprikt die normaal naar je harddisk gaat.
Vervolgens die sensor met alu-tape op de SSD geplakt. Zo zijn alle sensoren gewoon uitleesbaar voor de Mac en gaat hij niet in een veiligheidsmodus (waar het dus op lijkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
Freez schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:11:
Heb je niet toevallig de temperatuur sensoren omgewisseld?

Dat de ODD fan maximaal draait zou kunnen komen als veiligheidsinstelling omdat hij geen temperatuur kan meten of gewoon echt een fout heeft gevonden in de sensor.

Ik heb bij mijn iMac uit 2009 het volgende gedaan:
Uit een oude voeding heb ik een temperatuur sensor gehaald (hetzelfde type als in de harddisk) en die in het kabeltje geprikt die normaal naar je harddisk gaat.
Vervolgens die sensor met alu-tape op de SSD geplakt. Zo zijn alle sensoren gewoon uitleesbaar voor de Mac en gaat hij niet in een veiligheidsmodus (waar het dus op lijkt).
Het omdraaien van de sensoren lijkt me niet mogelijk, aangezien de uiteinden van de ODD en HDD sensor anders zijn. (De HHD sensor steek je in je HDD en die van de ODD hebben we op de SSD geplakt met duct tape (deze was eerder op de ODD geplakt)). Zou het ook zo kunnen zijn dat een van de kabeltjes kapot is en dat die daarom dus in veiligheidsmodus gaat?
Toch lijken de sensoren wel te meten, zie onderstaande screenshot van de temperaturen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8sdZfoBMLFHtVgn9pMHZ0Rq22o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BrKqilZgkE3y9guz7nuOxBDU.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door GMACCIE op 02-10-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
Misschien toch dat het "rpm draadje" van de ventilator een tikje heeft gehad en niet goed contact meer maakt?

Verder vind ik wel dat de temperaturen erg hoog zijn... :X
Hier draaien ze (CPU en PSU) ruim 25 graden koeler namelijk.

Zijn de fans erg stoffig toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
Freez schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:28:
Misschien toch dat het "rpm draadje" van de ventilator een tikje heeft gehad en niet goed contact meer maakt?

Verder vind ik wel dat de temperaturen erg hoog zijn... :X
Hier draaien ze (CPU en PSU) ruim 25 graden koeler namelijk.

Zijn de fans erg stoffig toevallig?
Dank voor je reactie. Wie weet moeten we dan toch even een nieuwe bestellen. Maar in principe zou dit gewoon moeten werken toch? Met dit bedoel ik HDD erin laten mét sensor en de sensor van de ODD op de SSD plakken? Mits de kabeltjes goed werken natuurlijk..

Ja die temperaturen zagen wij ook al toen we vorig screenshot maakten, inmiddels even de fans hoger gezet en nu weer teruggekoeld. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZzK1qZ9TKEQ_W4MnyDZxzQ7DEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/98jl4grWG96gRUu8CrluqJxz.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En nieuwe koelpasta geplaatst? Dat spul uit 2009 werkt al lang niet zo best meer, is flink uitgedroogd.

De ODD temp sensor kun je gewoon kortsluiten, mocht je dat willen. Enige (en grootste) nadeel wat daar aan kleeft is dat het ook meteen de videokaart koelt en die wil het juist wel eens begeven met hogere temperaturen.

De sensor van de HDD kun je in principe ook kortsluiten, een SSD hoef je niet te koelen, beetje onzin.

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 02-10-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
sypie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:32:
En nieuwe koelpasta geplaatst? Dat spul uit 2009 werkt al lang niet zo best meer, is flink uitgedroogd.
Ik heb de koelpasta op zowel de processor als de videokaart nog niet aangeraakt, ik was pas van plan hier naar te gaan kijken als de rest van de iMac naar wens was. Zou het probleem met de ODD hier mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee, staat er los van.

Ik zou even een Apple Hardware Test doen zodat je kunt onderzoeken wat defect is, de sensor of de ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
sypie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:31:
Nee, staat er los van.

Ik zou even een Apple Hardware Test doen zodat je kunt onderzoeken wat defect is, de sensor of de ventilator.
Misschien wel een goed idee. Dit heb ik al geprobeerd door tijdens het opstarten D ingedrukt te houden, maar hier reageert die niet op. Hij start gewoon normaal op dan. Volgens mij heb ik voor het uitvoeren van AHT op onze soort iMac een stick of CD nodig waar deze software opstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door GMACCIE op 02-10-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kan met een USB-stick. Lees deze even goed door en download de juiste AHT. https://github.com/upekkha/AppleHardwareTest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 20:17
@GMACCIE Heb je na het terugplaatsen de Fan controle software ook uitgeschakeld? Dat zou dan niet meer nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
sypie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:54:
Kan met een USB-stick. Lees deze even goed door en download de juiste AHT. https://github.com/upekkha/AppleHardwareTest
Dit hebben we geprobeerd, maar dit lastiger dan we aanvankelijk dachten. Onze software voor onze soort iMac zit in een zogenoemde 'bundel' waar geen .dmg bestand in zit. Dus we kunnen de stick niet bootable maken. Dus dit is ons nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@GMACCIE Er hoeft ook niet beslist een DMG in te zitten, een .PKG kan ook prima.

Welke iMac is het exact?

[ Voor 5% gewijzigd door sypie op 03-10-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
sypie schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:46:
@GMACCIE Er hoeft ook niet beslist een DMG in te zitten, een .PKG kan ook prima.

Welke iMac is het exact?
Het is een iMac 27” late 2009, 2,66Ghz i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Als ik het niet vergeet ga ik morgen even kijken of ik daar een stick van kan maken waar de iMac van kan starten. Het is een iMac 11,1 (dat is wat ik eigenlijk zocht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Ik durf niet te zeggen waarom je de controle over die fan niet krijgt, maar dat is wel vreemd.
Zelf met het 2010 model heb ik kortsluiting gemaakt (er is een guide voor op het internet, short pins fan imac 2010 hdd change oid als keywords) en dat werkt perfect. Geen software nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:21
Nvram reset ook al gedaan.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iram Le
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-04-2021
Met ODD bedoel je de sensor voor de optical drive neem ik aan.

Deze kun je niet zomaar verplaatsen. (Volgens je screenshot heb je dat gedaan)
Deze sensor is 1 van de sensors die de fan van de graphics card regeld welke aan de rechterkant zit. De sensor in de hd regelt de fan die in het midden zit achter de mainboard.

Ik denk dat de iMac de fan uit veiligheid harder laat draaien of er is inderdaad iets stuk.

Ik heb bij mijn iMac 2009 (10.1 als dat wat uitmaakt) geen sensor meer bij de hd en heb de ODD sensor gelaten waar deze hoort.
In Macs Fan Control heb ik het volgende ingesteld.

ODD Based on GPU Diode
HDD Based on Ambient
CPU Based on CPU Heatsink

Waarbij alle 3 max 60 graden heb gezet. Hierdoor draaien de fan in normaal gebruik tussen 1000 en 1500 RPM. Ik heb wel de iMac compleet uitelkaar gehaald om de stof weg te halen en nieuwe termalepast gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
Yes, gedaan. Het lijkt geen veranderingen teweeg gebracht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
Iram Le schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:49:

ODD Based on GPU Diode
HDD Based on Ambient
CPU Based on CPU Heatsink

Waarbij alle 3 max 60 graden heb gezet. Hierdoor draaien de fan in normaal gebruik tussen 1000 en 1500 RPM. Ik heb wel de iMac compleet uitelkaar gehaald om de stof weg te halen en nieuwe termalepast gedaan.
Ik heb deze instellingen exact gekopieerd maar er is niets veranderd aan de ODD ventilator's snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:21
lijkt me dat je ODD fan gewoon stuk is, en raad je aan deze te vervangen en kijken wat er dan gebeurd.
Vaak is het zo dat wanneer sensors niet gevonden of niet zijn aangesloten, de fans altijd op max RPM draaien of raar reageren.

In dit geval geeft hij 0 rpm aan en draait dus helemaal niet..

Als je de iMac start met zonder display, draait de ODD drive fan dan wel, of ook helemaal niet. ?

Check alle fan en sensor aansluitingen nog een keer..

ODD drive fan is wel een belangrijke fan, omdat hij ook de GPU mee koelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMACCIE
FlorisVN schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:51:
In dit geval geeft hij 0 rpm aan en draait dus helemaal niet..

Als je de iMac start met zonder display, draait de ODD drive fan dan wel, of ook helemaal niet. ?
De ventilator geeft weliswaar 0rpm aan maar draait op vol vermogen, wanneer ik de iMac opstart zonder het lcd scherm aangesloten te hebben is dit nog steeds het geval.
Pagina: 1