Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marriemar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-10-2020
Ik heb beneden een vloerverwarming en boven in de slaapkamers radiatoren met slimme thermosstaatknoppen. Daarbij heb ik een CV-ketel, een Bosch Easycontrol thermosstaat aan de muur, 2x aparte/ losse thermostaten voor de vloerverwarming en de easy control app van Bosch op mijn telefoon.

Ik heb op de easy control app de verwarming op weersafhankelijk gezet. Daarbij kan ik kiezen uit de volgende 4 instellingen. Zie tevens plaatje hieronder:

Voetpunt stooklijn = bij 20 buiten temp wordt CV aanvoertemperatuur 20 graden (temp is aan te passen)
Eindpunt stooklijn = bij -10 buiten temp wordt CV aanvoertemperatuur 45 graden (temp is aan te passen)
Minimale aanvoer temperatuur = snap ik niet
Maximale aanvoertemperatuur = snap ik niet

Ik heb de volgende vragen:
- Wat is de minimale en maximale aanvoertemperatuur? Waarom kan ik dat apart instellen, apart van de stooklijn? Ik kan de aanvoertemperatuur toch ook al aanpassen door het voetpunt & eindpunt aan te passen? Wat voegt de min. en max. aanvoertemperatuur dan nog toe? Wat kan ik er mee? Zie plaatje beneden...
- Ik heb in de huiskamer 2x thermostaten (één aan de muur - Bosch easy control - en een aparte/losse voor de vloerverwarming). Wat doet de Bosch thermostaat aan de muur dan nog? Waarom moet ik die dan ook nog instellen?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXMJ3--HxJWtOPwRin7onQLB73g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mnw5WbpFtbfJeA9vxOcBfTV8.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:46
Zou het geen slorige vertaling kunnen zijn?
Bosch is Duits, wat staat er in de Duitse handleiding?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• error33
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 16:50

error33

Klungelsmurf bestaat nog

Ben je al wijzer geworden wat het doel is voor de waarden ?
ben met dit onderwerp ook al lang aan het stoeien maar nog niet helder gekregen voor mij 😟

macOS 15.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:48
@Marriemar:

Dit gaat over een warmtepomp en niet over een CV ketel, maar het geeft wel wat meer informatie over wat een stooklijn is en hoe die werkt. Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie: Stoken_met_een_stooklijn

Wat met het voetpunt/eindpunt stooklijn bedoeld wordt zijn de buitentempaturen. Hoe kouder het buiten wordt, hoe hoger de watertemperatuur moet worden.

Vandaar de aanvoertemperatuur minimaal/maximaal.

Hoop dat je hier mee uit de voeten kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spiderman2805
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-01-2021
Hai, ik heb een soortgelijke installatie, dus laten we is zien of we elkaar wijzer kunnen maken want ik zit ook nog met wat vragen.

Allereerst, de standaard documentatie die is zeer beperkt helaas.. ( ik heb er niets aan) Mn oude documentatie van de Nefit Moduline 30 thermostaat is nog het meest behulpzaam om het principe van weersafhankelijke regeling te begrijpen.

zie https://nefit-nl.resource...aten_1/gebrmoduline30.pdf

1) Wat doet de Bosch thermostaat aan de muur dan nog? Waarom moet ik die dan ook nog instellen?
Mijn antwoord: Als de ruimte waarin de thermostaat niet dient als referentie ruimte en je geen gebruik maakt van ruimtecompensatie, kan deze thermostaat net zo goed elders hangen. Het heeft dan geen functie waar die hangt. Die van mij hangt naast mn cv ketel, ik heb hem voor de zekerheid op een lage temperatuur gezet, ik hoef niet in mn technische ruimte te stoken nml. Omdat jij de thermostaat in de woonkamer hebt hangen, daar waar ook de aparte thermostaat voor de vloerverwarming hangt, (zo heb ik het ook geregeld), kan je de thermostaat van Bosch denk ik gewoon op laag zetten, b.v. 5 graden, zodat je zeker weet dat hij niet mee doet in de woonkamer. (je hebt daar nml al je vv thermostaat voor). Dit heb ik zelf bedacht als workaround, ik weet nml geen setting om de Bosch thermostaat te vertellen dat ie niet mee mag doen, en in jou geval zou je dan 2 thermostaten hebben in 1 ruimte die de ketel kunnen aansturen.

2) Wat is de minimale en maximale aanvoertemperatuur? Waarom kan ik dat apart instellen, apart van de stooklijn? Ik kan de aanvoertemperatuur toch ook al aanpassen door het voetpunt & eindpunt aan te passen?
Mijn antwoord: Ik denk om de volgende regel: Wanneer er geen warmtevraag meer is vanuit een van de ruimtes, wordt het verwarmingstoestel uitgeschakeld. Dus dan denk ik dat hij geen rekening met het voetpunt houdt, dus dan vermoedt ik dat de ingestelde waarde van de "minimale aanvoertemperatuur" wordt aangehouden. De thermostaat zorgt er dan voor dat de cv-water temperatuur nooit lager kan worden dan de "minimale aanvoertemperatuur". (het is dan een soort bescherming tegen bevriezing).
Wat betreft de "maximale aanvoertemperatuur", geen idee waarom ze die hebben bedacht?? Misschien ook een soort van beveiliging. (deze vraag moeten we maar eens aan Bosch stellen).

Mijn vragen zijn:

1) Het voetpunt & eindpunt wordt gebruikt om de optimale stooklijn te bepalen, Echter in ons geval hebben we beneden alleen vloerverwarming die al begrenst is op 50 graden. Het eindpunt zou wat mij betreft dan ook eigenlijk op 50 graden al voldoende moeten zijn, immers de vloerverwarming hoeft niet warmer nodig, en in mijn huis is 50 graden aanvoer op de slaapkamers meer dan voldoende. Ik zie dus het nut niet om het eindpunt op hoger dan 50 graden te zetten. Dit ben ik dus nog aan het uitzoeken.

2) Graag zou ik willen weten wat de parameter "verwarmingstype" voor invloed heeft op de minimale aanvoer temperatuur, Hij staat nu standaard net als bij jou op Medium. Wat ik ervaar in mijn ruimte met vloer verwarming is dat wanneer de aanvoer temperatuur te laag is, laten we zeggen zo rond de 30 graden, dan duurt het nog langer om de ruimte met vloerverwarming op temperatuur te krijgen.
Ik zit er dan ook aan te denken om verwarmings type op Hoge aanvoertemp te zetten, maar geen idee nog wat het voor invloed heeft. (wat doet het met mn stooklijn en Aanvoertemperatuur setpoint) Ik denk dat ik hier Bosch maar eens voor ga bellen.

grt Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soelle
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 14:50
Zit ook met ongeveer dezelfde vragen. Zou super zijn moest iemand hier wat meer inzicht kunnen geven in hoe je die parameters best instelt. Ik heb een Junkers CV-ketel met een Bosch Easycontrol CT200 thermostaat. Thermostaat hangt in de woonkamer en huis wordt enkel verwarmd met radiatoren. Ik probeer ook te achterhalen welke parameters ik hier best gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Met voet- en eindpunt bepaal je de helling van de stooklijn.
Minimum en maximum aanvoertemperatuur zijn precies dat wat er staat.
Je hebt nu 20/20 en -10/45, dat is 5/6e graad warmer stoken per graad kouder buiten.
Als je de maximum temperatuur instelt op bijvoorbeeld 40, dan worden de punten van de stooklijn 20/20, -4/40 en -10/40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-06 16:07

discy

Cloud Architect

Ik kwam er ook echt niet uit wat het nou praktisch voor effect had. Maar als je het even uittekent voor jezelf en de snijdingen vertaalt in woorden dan komt het wel.

Wat hierin mist is de ruimte invloed optie.
Die werkt zo:
(Gevraagde temperatuur - gemeten)*invloedsfactor = delta die erbovenop gebruikt wordt.
Bijv: (21° - 16°) * 2 = +10° aanvoertemp bovenop de gekozen stooklijn. Zodat het sneller warm wordt als de ruimte waar je thermostaat hangt heel koud is.

Verder gebruik je de klokfunctie van de thermostaat om hem in de avond uit te zetten. Standaard is dat bij <16 graden. (nachtverlagingsdrempel een menu terug). Hij valt daaronder terug op ruimteregeling met de temperatuur die in je klokprogramma staat ipv weersafhankelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07I-QXiGFHZt4ljNkDvtm9hS5nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BX0w2NAb0GBjXEosYjsVggXR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door discy op 08-10-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odekerke
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-02-2024
Goedemorgen, Ook ik heb een Bosch easy thermostaat.Ok wij stoken hier weerafhankelijk met de volgende instellingen. Waar ik dan ook vragen over heb. Parameters: Ruimte invloed ingesteld op laag.. Weet iemand wat de beste instelling hiervoor is? thermostaat hangt in de woonkamer her hangen 2 radiatoren voorzien van thermostatische kranen staan op 3.thermostaat ingesteld op 21,5 graad maar hij blijft maar stoken tot 23,5 c. heb aan de stooklijn niet gedaan. voetpunt 20 gr. eindpunt 75 c. min. aanvoertemp 20 c en max 90 c

Ben geen techneut maar misschien is er iemand die iets weet over de juiste instellingen van dit wonder apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dgoossens
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
Hallo,
Ik ben ook aan het kijken om mijn instellingen correct in te stellen.
Vloerverwarming (radiators heb ik uitgeschakeld momenteel)
Weersafhankelijk met 10k ruimteregeling opgezet ( zodat er meer rekening wordt gehouden met de thermostaat)

Min aanvoertemperatuur : 5 graden
Max aanvoertemperatuur : 30 graden
EindpuntT (-10 graden) : 45 graden

Momenteel is de temperatuur die we willen wel correct binnen, maar kloppen onze waardes wel?
Min aanvoertemperatuur lijkt me wat te laag, en EindpuntT lijkt me wat te hoog tov wat ik zie van anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokerken
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-12-2022
Ook ik was aan het sukkelen met de weersafhankelijke instellingen in de easycontrol app.
Geen info te vinden van Bosch hoe je dit het beste instelt. Waarschijnlijk omdat het ook effectief iets is dat persoonlijk is en afhankelijk van vele factoren.

Dit is hoe ik die voorlopig heb ingesteld (heb enkel radiatoren):
Ruimte invloed (0)
voetpunt stooklijn 20°c
Eindpunt stooklijn 60°c
Min. aanvoertemperatuur 20°c
Max. aanvoertemperatuur 75°c -> kan je terugvinden in de handleiding van je CV toestel.
Let op voor vloerverwarming mag dit nooit zo warm zijn (max 50°c bij mijn CV toestel).

Waarom?
Enkele weken geleden was het zeer koud met temperaturen onder het vriespunt (nog voor de aanschaf van de Bosch thermostaat).
Hierbij had ik gemerkt dat mijn huis niet meer snel genoeg werd opgewarmd.
Ik heb toen manueel de temperatuur van mijn CV verhoogt van 50°c naar 60°c.
Hierbij werd het huis terug goed warm binnen een aanvaardbare tijd.

Als je informatie opzoekt over stooklijnen of warmte curves werken die zo:
x-as: gaat van 20°c tot -20°c (bij sommige voorbeelden gaan die maar tot -10°c)
y-as: gaat bij mij van 20°c tot 75°c (de aanvoer temperatuur)

In de app heb ik dus ingegeven dat het Eindpunt stooklijn 60°c is -> dit was de temperatuur van mijn CV water waarbij ik terug de ingestelde temperatuur haalde in huis bij vries temperaturen buiten.

Dus de stooklijn start op (20°c,20°c) en het eindpunt op (60°c,-20°c).
Normaal is er ook een hellingsgraad. Ik vermoed dat dit is wat de weersafhankelijke regeling zelf gaat berekenen en/of bijstellen (misschien zelf leren?).

Van alles wat ik lees is het dus een beetje trial-en-error waarbij je dus moet bijhouden wat de buitentemperatuur was en hoeveel graden je CV water was op die moment. Geraak je niet aan de gewenste binnen temperatuur moet je dus je CV water warmer zetten of dus het eindpunt van je stooklijn verhogen.
Zie je dat je steeds te snel de binnen temperatuur bereikt of dat het steeds te warm is dan kan je het eindpunt van je stooklijn verlagen. Hierbij ga je dus naar die plattere curve (en dus zuinigere werking).

Ik moet nog aan de slag met die Ruimte-invloed instelling maar als ik dat goed begrepen heb is dat een factor waar rekening mee gehouden kan worden: de ruimte waar de easycontrol is aangesloten ligt die aan de noordkant of juist in volle zon.

Drie links waar ik veel aan gehad heb:
YouTube: Hoe werkt een stooklijn? — Remeha Tzerra Ace — Besparingen en Duurza...
https://fwd.nl/smarthome/...mart-radiator-thermostat/
https://www.bosch-easycon...voor_installateurs_nl.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Stokerken op 27-12-2022 16:39 . Reden: Links toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 20:04
Ik ben me ook in weersafhankelijk regelen aan het verdiepen.
Wij hebben een Nefit Easycontrol hangen.
Ik zie in de instellingen dat de Easy zelf het buitentemperatuur setpoint bepaald.
Ik kan alleen de min/max aanvoertemp en de voetpunten stooklijn instellen.
Waarschijnlijk zal er een algoritme achterzitten die bepaald hoe hard de cv ketel mag branden.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoHoorn op 30-12-2022 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 20:04
Dit kreeg ik al reaktie van Bosch-Nefit:

De weersafhankelijke instellingen zijn per woning en wensen verschillend en er is niet een standaard instelling die ervoor gegeven kan worden. Daarom is er minder informatie over te vinden op onze site. Een korte uitleg van de verschillende functies geven wij u hieronder:

Automatische nachtverlaging: Deze kan op Uit of Aan gezet worden. Hiermee kan men energie besparen, het toestel komt dan in de nacht niet zo gauw in bedrijf om te verwarmen.

Nachtverlaging drempel: Bij deze instelling zal de verwarming niet ingeschakeld worden onder de ingestelde kamertemperatuur tenzij de werkelijke temperatuur in de ruimte onder de ingestelde temperatuur komt.

Parameters

Ruimte invloed: Deze kunt u het beste standaard instellen op 0

Verwarmingstype: Lage aanvoer temperatuur: deze stelt u in als men een laag temperatuurverwarmingssysteem heeft zoals bijvoorbeeld vloerverwarming of LTV radiatoren
Medium aanvoertemperatuur kunt u kiezen als u radiatoren heeft of een combinatie van radiatoren en vloerverwarming

Hoge aanvoertemperatuur kiest u bij gebruik van convectoren die een hoge aanvoertemperatuur nodig hebben.

Na het instellen van bovenstaande parameters is er een standaard stooklijn ingesteld. Onderstaande punten kunnen eventueel ook nog aangepast worden, indien bijvoorbeeld de temperatuur in de woning niet comfortabel genoeg is (altijd te warm of te koud, of vloer blijft te koud etc)

- Voetpunt stooklijn

- Eindpunt stooklijn

- Min. Aanvoertemperatuur

- Maximale aanvoertemperatuur

Let op: het gebruik van een weersafhankelijke regeling levert in de meeste gevallen een hoger comfort op. Dit kan echter ook een hoger gasverbruik met zich mee brengen. In geval van twijfel, gelieve de stooklijn in te stellen in samenspraak met de installateur.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgt_Ragequit
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-01-2024
Beste,

Na enig rekenwerk aan onze eigen installatie die aangestuurd wordt door het Bosch EasyControlSysteem.

- Het installatietype lijkt niets te veranderen aan de instellingen m.b.t. de stooklijnformules; alleen maximale en minimale waardes worden begrensd.

- De lineaire stooklijn wordt bepaald aan de hand van een lineaire functie tussen het voetpunt en het eindpunt welke liggen bij -10 (eindpunt) en 20 (voetpunt) graden celcius. Dit geeft een coëfficient die niet meer verandert en een nulpuntsverschuiving die verder verandert aan de hand van de ruimtecorrectie.

- De stooklijn wordt vervolgens aan de hand van een ruimtecorrectie verder beïnvloed op basis van de delta (het verschil in vraag tussen ingestelde temperatuur van de ruimte en de huidige temperatuur in de ruimte) deze bestaat uit twee delen:

Negatieve Delta (ruimte warmer dan gevraagd) 3x - 1; deze formule wordt ook toegepast wanneer de ruimte en de vraag gelijke temperatuur hebben. Bij delta 0 = stooklijn altijd één graad kouder dan de lineaire stooklijn.

Positieve Delta (ruimte kouder dan gevraagd) 3x - 2; bij een ruimtecorrectie van 0. Deze functie wordt aangepast naar 6x-3 voor invloed (1) laag en 9x -4 ruimte invloed middel (2) en 12x - 5 ruimte invloed hoog (3).

Het verschil in kamertemperatuur wordt in deze formules berekend om een nulpuntsverschuiving toe te passen op de originele stooklijn. Daarmee wordt de stooktemperatuur uiteindelijk bepaald.

Een rekenvoorbeeld:

Stooklijn voetpunt 30 en eindpunt 60 = heeft een formule y = -x + 50; bij een buitentemperatuur van 4 graden is het stookpunt 46 - deze wordt nog gecorrigeerd voor de huidige ruimte temperatuur.

Bij een RuimteInvloed 0 en een verschil van +2 graden (kamer is 19 en men wil 21 graden) zal het stookpunt worden beïnvloed met 2 * 3 - 2 = 4 graden

Het uiteindelijke stookpunt is dan 50 graden.

Ik hoop van harte dat dit klopt met eigen bevindingen - elk systeem is natuurlijk anders. Maar neem aan dat de formules binnen het controlesysteem wel hetzelfde zullen zijn.

Hopelijk biedt het uitkomst en duidelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToMiKoN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 16:51
Beste,

Ik heb een nieuwe Bosch ketel 3000w en een Easycontrol temrmostaat. Deze staat op onderstaande instellingen.

Enkel radiatoren in woonkamer, 1 in gang en 1 in badkamer staan aan.

Ik merk dat hij te warm stookt. Zet ik hem op 17 graden, ging hij op de koudste dagen tot 19:5 door, was het 19 grade op de teller ging hij tot 22 graden door.

Ik heb jullie info hierboven aandachtig gelzen, maar ben er nog niet helemaal uit. Hebben jullie een idee welke ik lager dien te zetten?
Ik heb het idee dat de stooklijn

Waar stel ik de warm water instellingen in?
Ik heb de indruk dat mij voetpunt stooklijn te hoog staat?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ULJUOfx-AamB58AeieWuelJ6Fg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQFPSIocGy5c7AP4TeEAWTL6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ToMiKoN op 25-01-2024 16:59 ]

Pagina: 1