Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-12-2024
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een goede portretlens,
Het liefst niet heel prijzig.

Zelf heb ik een Nikon D5000 body.
En de volgende lenzen heb ik momenteel al in mijn bezit:

- AF-S nikkor 18-105mm 1 3.5-5.6 G ED
- Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3 HSM
- Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 tele-macro (1:2) diameter 62 A17
- Nikon DX AF-S nikkor 35mm 1:1.8 G

De laatst genoemde lens is heel erg geschikt voor portret weet ik uit eigen ervaring, het lage f getal vind ik prettig. Alleen het feit dat het geen zoomlens is stoort mij. Daarom ook mijn vraag of er een zoomlens is die ook een laag f getal heeft en betaalbaar is..

Alvast hartstikke bedankt voor de adviezen!

Beste antwoord (via Gadgetjunk op 02-10-2020 12:05)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik gaan zoeken naar een 17-55 2.8 van Nikon. Echt een top lens op DX. Aan de andere kant wees gewoon niet bang om in je nabewerking een crop toe te passen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Voor een portret kun je toch ook gewoon dichterbij fysiek of verder af? Lijkt me onzin een "portret" zoomlens. Je hebt al een goede lens en je denkt dat je iets mist... Maak gewoon die mooie foto's. Heeft niks te maken of er wel of niet zoom inzit.

De allerbeste portretlens is m.i. de Pentax SMC 50 1.4. Nog nooit is het mooier geweest. Maar wel met Pentax dus. En geen zoom. Daarom is ie juist zo goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Bart2005 op 01-10-2020 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 19:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Een zoomlens heeft vaak een kleiner diafragma (hoog f getal) maar je kan de pricewatch: Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM Art (Nikon) overwegen. Veel goedkoper zal het niet worden onder de f/2.8.

Gewoon goed mee oefenen en je benen gebruiken :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
@Bart2005: thanks voor je advies! Je hebt eigenlijk wel gelijk ook. Pentax SMC 50 1.4 is toch niet geschikt voor een Nikon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Gadgetjunk schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:54:
@Bart2005: thanks voor je advies! Je hebt eigenlijk wel gelijk ook. Pentax SMC 50 1.4 is toch niet geschikt voor een Nikon?
Met een verloopring wel, moet je wel handmatig focussen, Voor uitgebreide portretsessies zou ik er niet aan beginnen.

Volgens mij kun je prima uit de voeten met de lenzen die je hebt, anders een Nikon 50mm of 60 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bart2005 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:34:
Voor een portret kun je toch ook gewoon dichterbij fysiek of verder af? Lijkt me onzin een "portret" zoomlens. Je hebt al een goede lens en je denkt dat je iets mist... Maak gewoon die mooie foto's. Heeft niks te maken of er wel of niet zoom inzit.

De allerbeste portretlens is m.i. de Pentax SMC 50 1.4. Nog nooit is het mooier geweest. Maar wel met Pentax dus. En geen zoom. Daarom is ie juist zo goed.
Kleine nuance: het hangt er toch ook wel wat van af in wat voor soort omstandigheden je plant de foto's te maken. Ik gebruikte op het MFT platform een tijd lang een Olympus 45mm f1.8 om foto's van familie en kinderen te maken maar nu doe ik dat meestal met een Panasonic 35-100mm f2.8 omdat dit toch wat meer flexibiliteit geeft en je zo het 'moment' minder vaak mist. Dus het hangt er maar net vanaf wie je onderwerp is en wat de setting is.

Als het gaat over mooi poseren dan heb je inderdaad de tijd wel om de benenzoom te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Admiral Freebee op 02-10-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 15:38
Nikon af-s 50mm 1.8 heb ik naast de 35 dx waarbij de 50 omgerekend 75mm is op een crop en niet heel duur misschien een optie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik gaan zoeken naar een 17-55 2.8 van Nikon. Echt een top lens op DX. Aan de andere kant wees gewoon niet bang om in je nabewerking een crop toe te passen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 14:37
Ik ben een Canon-er, dus specifieke lenzen kan ik je niet adviseren, maar wat ik wel kan zeggen als je een portretlens zoekt die ook betaalbaar is, ga voor een prime lens. Voordelen: omdat de constructie simpeler is zijn ze per definitie betaalbaarder, en omdat het een compromisloos ontwerp is (nouja, praktisch dan), is de kwaliteit ook optimaal. Dat hoeft niet perse een heel lichtsterke lens te zijn, maar F/2.8 is wel fijn (hoewel je bij een portret veelal meer richting F/4.0 gaat maar in bepaalde gevallen kan groter uiteraard erg mooi zijn).

Voor FF camera's is 80mm mooi, maar daar boven kan ook prima. Op Crop kan dat wat kleiner zijn, maar alsnog zou dan een 80mm mooie plaatjes opleveren (dat zijn veelal ook 'portret' lenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:54
In theorie moet je altijd een zo lang mogelijke lens gebruiken voor portretten. Ik doe het altijd met de 70-200 telelens, zo ver mogelijk ingezoomd. Daarmee sla je namelijk het perspectief plat, wat gewenst is voor portretten. Met een 35mm kun je geen nette portretten maken, de perspectiefwerking is dan te groot. Je krijgt dan een te grote neus icm de rest van het hoofd. Ter vergelijking, professionele portretlenzen zijn vaak 85mm.

Ik zou het gewoon eens met je Tamron 70-300 proberen. Enige probleem wat zou kunnen ontstaan is teveel scherptediepte, als je bijvoorbeeld alleen de ogen scherp wilt hebben en de oren al niet meer. Maar daar kun je mee experimenteren.

[ Voor 4% gewijzigd door PhilipsFan op 02-10-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 21:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
PhilipsFan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:20:
In theorie moet je altijd een zo lang mogelijke lens gebruiken voor portretten. Ik doe het altijd met de 70-200 telelens, zo ver mogelijk ingezoomd. Daarmee sla je namelijk het perspectief plat, wat gewenst is voor portretten.
Lijkt mij niet zo'n goede insteek. Je wilt niet te dichtbij omdat de vertekening dan niet echt flatteus is, dat klopt. Wordt de afstand te groot dan wordt het portret weer te plat en dat vind men vaak ook niet mooi. Niet voor niets wordt vaak geroepen dat portretten bij voorkeur geschoten worden tussen de 85 en 135 millimeter.
Afhankelijk van kadrering uiteraard want het perspectief wordt bepaald door de afstand, niet door de lens.

Overigens is het natuurlijk maar een richtlijn, het is niet voor niets een creatief beroep dus alles mag. Maar 'zo lang mogelijk' ga ik niet in mee. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:25
Aan je lijstje te zien mis je vooral lenzen met grote diafragma's, die bij portretten een mooie onscherpe achtergrond opleveren. De lenzen die je nu hebt dekken een bereik van 18-300mm. Je probleem zit dan niet in de millimeters.

Betaalbare zoomlenzen met een groot diaframa zijn er eigenlijk niet. Prettig-draagbare zoomlenzen met een groot diafragma trouwens ook niet.
Ik zou een 50 F1.8 of een 85 F1.8 uitzoeken, dat gaat een goede portret-aanvulling zijn op je 35 F1.8. Eventueel zou je ook kunnen kijken naar een tweedehands sigma 70-200 2.8. Die staan op marktplaats voor niet al teveel. Is wel een stuk zwaarder en groter though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Gonadan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Lijkt mij niet zo'n goede insteek. Je wilt niet te dichtbij omdat de vertekening dan niet echt flatteus is, dat klopt. Wordt de afstand te groot dan wordt het portret weer te plat en dat vind men vaak ook niet mooi. Niet voor niets wordt vaak geroepen dat portretten bij voorkeur geschoten worden tussen de 85 en 135 millimeter.
Afhankelijk van kadrering uiteraard want het perspectief wordt bepaald door de afstand, niet door de lens.

Overigens is het natuurlijk maar een richtlijn, het is niet voor niets een creatief beroep dus alles mag. Maar 'zo lang mogelijk' ga ik niet in mee. :)
Nou ja, ik bedoel natuurlijk geen 600mm vogelaar-lens. Hoewel professionele mode-fotografen dit soort lenzen soms wel gebruiken. Tussen de 85 en 135mm klinkt prima, daar kom ik zelf vaak ook wel op uit. Maar de TS heeft dus al een lens met die brandpuntsafstand, dus volgens mij hoeft hij niet perse een nieuwe te kopen. Tenzij de kwaliteit van die lens niet voldoet voor het soort portretten dat hij wil maken.

Het perspectief wordt inderdaad bepaald door de afstand, maar die wordt weer bepaald door de gewenste afkadering, sensorformaat en lens. Dus de lens heeft wel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 14:37
T_knoop schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:29:
Aan je lijstje te zien mis je vooral lenzen met grote diafragma's, die bij portretten een mooie onscherpe achtergrond opleveren. De lenzen die je nu hebt dekken een bereik van 18-300mm. Je probleem zit dan niet in de millimeters.

Betaalbare zoomlenzen met een groot diaframa zijn er eigenlijk niet. Prettig-draagbare zoomlenzen met een groot diafragma trouwens ook niet.
Ik zou een 50 F1.8 of een 85 F1.8 uitzoeken, dat gaat een goede portret-aanvulling zijn op je 35 F1.8. Eventueel zou je ook kunnen kijken naar een tweedehands sigma 70-200 2.8. Die staan op marktplaats voor niet al teveel. Is wel een stuk zwaarder en groter though.
Precies wat ik zeg, prime lenzen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
ISaFeeliN schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

Precies wat ik zeg, prime lenzen!
Je hebt niet perse een klein diafragma nodig voor een fatsoenlijke scherptediepte. Zolang het om onderscheid tussen onderwerp en achtergrond gaat, kun je ook een achtergrond kiezen zie verder weg staat. Uiteraard geeft een klein diafragma je wel meer vrijheid, want je kunt dan ook de achtergrond vervagen als die toevallig wat dichterbij staat. Dus het geeft je meer flexibiliteit.

Datzelfde geldt voor zoomlenzen. Veel fotografen zweren bij prime lezen. Die bieden je wel meer kwaliteit voor je geld, maar je levert flink in aan flexibiliteit. Het hangt natuurlijk helemaal af van het soort portretten dat je maakt. Als je volwassen personen portretteert die gewoon stilzitten en instructies opvolgen dan is het met elke lens wel te doen. Als je portretten van kinderen gaat maken, dan is een zoomlens onmisbaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgetjunk
@PhilipsFan: fotograaf voornamelijk mijn dochter van ander half jaar. Dus ga even kijken voor een betaalbare zoomlens dan. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgetjunk
Bedankt iedereen voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
PhilipsFan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:20:
In theorie moet je altijd een zo lang mogelijke lens gebruiken voor portretten. Ik doe het altijd met de 70-200 telelens, zo ver mogelijk ingezoomd. Daarmee sla je namelijk het perspectief plat, wat gewenst is voor portretten.
Dit is interessant. De vraag is dan of een ingezoomde telelens effectief een heel ander soort lens oplevert dan een vaste lens. Dat lijkt me niet maar zou best kunnen. Of het perspectief "platslaan" een gewenst effect is is de vraag. Best een filosofisch dingetje waarvan ik niet voldoende weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Gadgetjunk schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:13:
@PhilipsFan: fotograaf voornamelijk mijn dochter van ander half jaar. Dus ga even kijken voor een betaalbare zoomlens dan. 😀
Ja en dan mogelijk een 400+ zoomlens van een halve meter voor de goede platgeslagen portretfoto. :) Ik twijfel een beetje aan dat advies eerlijk gezegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 21:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Gadgetjunk schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:13:
Voor dat doel heb ik persoonlijk verreweg het meeste plezier gehad van een 50/1.8.
Zoom of prime is persoonlijke voorkeur, daar zijn geen wetten voor.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Gadgetjunk schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:31:
Ik ben opzoek naar een goede portretlens,
Ik zou in elk geval geen dure lens meer kopen voor een DSLR. Omdat mirrorless de trend is, en DSLR gaat verdwijnen.

edit: voor onderbouwing van dit advies, zie het algemene adviestopic:
Algemeen advies: Welke fotocamera moet ik hebben?

[ Voor 21% gewijzigd door James3 op 03-10-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
James3 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:21:
[...]

Ik zou in elk geval geen dure lens meer kopen voor een DSLR. Omdat mirrorless de trend is, en DSLR gaat verdwijnen.
Als advies specifiek aan de topicstarter mag je dit écht wel wat beter onderbouwen. De halve mirrorless-wereld draait op DSLR-lenzen op adapters, dus op die manier kan TS zijn nieuwe lens nog twintig jaar blijven gebruiken.

Als je het bij dit soort algemene statements over de stand van zaken in de cameramarkt wil houden, dan staat het je volledig vrij een nieuw topic te openen. In individuele adviestopics heeft dat geen meerwaarde.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-05 19:15

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

-knip- ik ben net wakker :Y)

[ Voor 94% gewijzigd door Ventieldopje op 03-10-2020 12:28 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1