Keuze van de juiste 2.0 speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 08:38
Ik ben op zoek om een simpel 2.0 (eventueel uit te breiden tot 2.1) geluids systeem.
Ik ben van plan dit aan te sluiten op een voor-versterker (Fireface UC - heb ik reeds) (heeft dit zin?)
Die zou dan aangesloten moeten worden op een gewone versterker (heb ik nog niet, dacht eventueel aan Denon DRA-800H)
Verder zou ik daar nog een TV (via HDMI) op aansluiten (heb ik ook nog niet) om tot een simpel filmkijk ervaring te komen.
Ik heb ook nog 2 Yamaha speakers liggen MS-101 III (kan ik die ergens integreren?)

Momenteel is mijn film ervaring op een laptop met hoofdtelefoon, dus echt álles is een upgrade.

Waar ben ik concreet naar op zoek:
Ik wil graag zuil speakers hebben, maar ik ken er verder helemaal niets van.
- wat is 1-weg tov 2-weg tov 3-weg ?
- Maakt impedantie uit?
- Hoeveel watt is 'genoeg' voor onderstaande ruimte? (grond oppervlak is L:7m20 X B:4m50)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4tiKA4V.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nEYSHgz.png
[zetel ter illustratie ;) ]
- Moet de versterker het exacte wattage van de speakers aankunnen of mag dat minder zijn? E nmerk je daar dan iets van?
- Prijsklasse: instapklasse zou ik zeggen (200 - 400 € per paar?)
Ik vond zelf de Teufel Ultima 40 MK 2/3 er wel goed uitzien, maar zijn er betere voor een betere prijs?

Bedankt voor jullie input, ik hoop hier veel van te leren en verder op zoek te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Je stelt allerlei vragen die heel theoretisch zijn, maar je mist het allerbelangrijkst, hoe gaat het klinken.

Ik ken 2-weg speakers die beter zijn dan 3-weg speakers. Is 2 dan beter dan 3?

Ga eens naar een (goede)audiozaak en laat je daar voorlichten en luister naar wat speakers die ze hebben staan. Er zal een wereld voor je open gaan :)

Alle theorie waar je je zorgen om lijkt te maken is echt niet relevant. Aantal watts, exacte afstemming van speakers op versterker... dat is misschien met super-high-end spul van belang, maar elke fatsoenlijke audio-versterker en speakers kunnen deze kamer van voldoende geluid voorzien.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09

ThunderNet

Flits!

Wat al de grootste invloed gaat hebben is te zien in je tekeningen. :) Haal die speakers verder bij de muur weg. En verder uit elkaar :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:31
Als je al een voorversterker hebt maar nog niet een eind versterker, kun je ook aan actieve speakers denken.

tav de hdmi neem ik aan dat je bedoelt dat je het geluid van je tv wilt kunnen afspelen? kijk even of dat dan ook op een andere manier kan, bv dat de tv analoog of spif output heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 08:38
canonball schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:18:
Als je al een voorversterker hebt maar nog niet een eind versterker, kun je ook aan actieve speakers denken.
...
Klopt het dan als je actieve speakers zou kiezen, het wattage dat je versterker geeft moet overeen stemmen met de speaker?
En andersom, als je passieve speakerszeou kiezen, moet je daar geen / minder rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51

FeaR

In GoT we trust

Ik laat het topic open omdat er redelijk wat moeite in de TS is gestoken qua tekening en er is al gekeken naar eventuele apparatuur maar ik moet wel zeggen dat enkele andere vragen wel erg makkelijk zijn. Vragen als wat een 2- of 3-weg speaker is is met een Google eenvoudig te vinden, daarvoor een topic openen is niet nodig. Idem met de vragen van vermogen of weerstand, dat is al zo vaak langs gekomen en beschreven in [FAQ] Audio.

Ontopic:
Probeer naar speakers te gaan luisteren, dat zegt wat over de klank, specificaties niet. Enige nadeel is dat de akoestiek ook zeer veel met het geluid doet dus luisteren in je eigen ruimte zou het beste zijn. Ik gok alleen dat met speakers van 100-200 euro per stuk (let op dat passieve en sommige actieve speakers per stuk gaan) men niet snel thuis zal laten luisteren. Teufel biedt die optie wel maar ik zou tweedehands kijken, dat biedt zo veel meer waar voor je geld dan nieuw kopen.

Vergeet dingen als vermogen en weerstand. Als je dit soort vragen stelt maakt het er op gaan letten het totaal alleen maar lastiger en moeilijker. Zeker omdat er nog meer factoren meespelen die het totaal wellicht alleen nog onoverzichtelijker maken. Neem van mij aan dat je met de gemiddelde speaker (tegenwoordig met een gevoeligheid van rond de 90 dB of meer) aan één Watt al aanzienlijk wat volume hebt in je ruimte. Wellicht meer dan je lief is. Om het dan nog meer in perspectief te zetten: de stap van 1 naar 2 Watt brengt je evenveel als de stap van 75 naar 150 dB (+3 dB). Puur om aan te geven dat vermogen iets is om niet op te letten en dat matchen van die waardes niet hoeft (en ook niet kan aangezien weerstand fluctueert over het gehele bereik van een speaker).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:03
https://hifi.nl/artikel/2...-maar-niet-ouderwets.html
Stond vandaag toevallig op hifi.nl.
Welliswaar beetje boven je budget, maar geen andere randapparatuur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Lees je goed in en neem de tijd. Genoeg online te vinden.

Een goede en uitgebreide site om je wat op weg te helpen: https://www.themasterswitch.com
Hun How-to's Guides zijn de moeite waard, zoals die van het matchen van speakers en versterkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:17
CR2032 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:47:
... zoals die van het matchen van speakers en versterkers.
En dat is dus zelden een issue, met een aantal uitzonderingen natuurlijk. Tenzij een speaker erg ongevoelig is, elektrostatisch of een impedantiecurve die bijzonder laag gaat zit het vaak wel snor. En tenzij je kijkt naar een buizenversterker is het matchen op klank (warm/helder) ook niet van toepassing. Bij een beetje normaal ontworpen en dus vlakke frequentie response versterker bepalen vooral de speaker en de ruimte de klank.

Verder +1 met FeaR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Propheticus schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

En dat is dus zelden een issue, met een aantal uitzonderingen natuurlijk. Tenzij een speaker erg ongevoelig is, elektrostatisch of een impedantiecurve die bijzonder laag gaat zit het vaak wel snor. En tenzij je kijkt naar een buizenversterker is het matchen op klank (warm/helder) ook niet van toepassing. Bij een beetje normaal ontworpen en dus vlakke frequentie response versterker bepalen vooral de speaker en de ruimte de klank.

Verder +1 met FeaR.
Het draait om een paar vuistregels en dat is exact waar de how-to guide over gaat. Handig, want vooral als beginner zie je vaak door de bomen het bos niet meer. Dan is een online miskoop snel gedaan.

Net zoals de guide van welke vloerstaander speaker kies ik, twee-weg, drie-weg en niet te ingewikkeld uitgelegd. https://www.themasterswit...se-floorstanding-speakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

M14

X-DraGoN schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:31:
[...]

Klopt het dan als je actieve speakers zou kiezen, het wattage dat je versterker geeft moet overeen stemmen met de speaker?
En andersom, als je passieve speakerszeou kiezen, moet je daar geen / minder rekening mee houden?
Een actieve luidspreker heeft een ingebouwde versterker. Dan heb je dus geen losse eindversterker nodig.

Even heel generaliserend:
Alle hifi luidsprekers (front/rear/center/de rest) zijn passief. In de receiver zitten een aantal eindversterkers om deze luidsprekers op aan te sluiten.

Alle hifi subwoofers zijn actief. Vanuit de receiver gaat een signaal kabel (geen luidspreker kabel dus) naar de subwoofer. Deze versterkt het zelf.

Er zijn andere mogelijkheden maar dat zou ik even laten voor wat het is.

Los van dit alles: bepaal je budget, ga luisteren in een winkel en laat je voorlichten.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Met jouw budget zou ik kijken naar een set 2e hands Q Acoustics 3050's. Dit zijn geweldige zuilen voor het geld en ik kan me niet voorstellen dat iemand er teleurgesteld in is, zeker als je weet dat je ze nu 2e hands voor €300 ofzo kunt vinden. Als je je zuilen-idee los kan laten, dan kun je voor hetzelfde geld ook kijken naar de 3020i bookshelf speakers. Vul deze later aan met een goede center speaker (bijv. de 3090Ci) en hang dan je Yamaha's op als rear-surrounds en je hebt een fijne 5.0 set waar je jaren plezier van kunt hebben. Subwoofer zou ik mee wachten. 3050's bijvoorbeeld hebben prima bass.

Genoeg keuze qua tweedehands receivers. Voor €200 heb je al een goede Yamaha, Denon of Onkyo. Kijk wel even of ze Dirac, Audyssey o.i.d. ondersteunen, dus calibratie met een meegeleverde microfoon. Ga je veel plezier aan beleven. :)

Als je eenmaal wat hebt staan kun je je gaan richten op ruimte akoestiek. Absorptie, diffusie, demping, bass traps, tapijten, Rockwool, MiniDSP, REW waterfall grafieken... Weet waar je aan begint. :p

[ Voor 32% gewijzigd door Negakinu op 09-10-2020 16:01 ]

too old, too cold

Pagina: 1